Polmic - FB

calendar of events

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Teatr Wielki – Opera Narodowa zaprasza na Noworoczną Galę Polskiego Baletu Narodowego w dniach 1–2 stycznia 2021 online w serwisie VOD, podczas której tancerze pokażą się w klasycznym i współczesnym repertuarze choreograficznym.

Polski Balet Narodowy na koniec roku przywoła perełki repertuaru baletowego. W tej Noworocznej Gali pokażą się w klasycznym repertuarze pierwsi tancerze i inni artyści Polskiego Baletu Narodowego.

Yuka Ebihara i Vladimir Yaroshenko wystąpią w popisowym grand pas Kitri i Basilia z Don Kichota, a towarzyszyć im będą Elisabetta Formento i Palina Rusetskaya. Dawid Trzensimiech z Chinarą Alizade przypomną się w wysmakowanym pas de deux Księżniczki Aurory i Księcia Désiré ze Śpiącej królewny, a w pogodnym duecie z baletu Bournonville’a Święto kwiatów w Genzano będzie mu towarzyszyć Yurika Kitano. Z kolei Maksim Woitiul z Mai Kageyamą zaprezentują pas de deux z Dziadka do orzechów, a Vladimir Yaroshenko z Chinarą Alizade pokażą się dodatkowo w romantycznym pas de deux Nikiji i Solora z Bajadery. Zobaczymy również wyjęte z Korsarza pas d’esclave w wykonaniu Mai Kageyamy i Rioty Kitai oraz trio Odalisek (Aoi Choji, Palina Rusetskaya, Yume Okano), ale też pas de deux Błękitnego Ptaka i Księżniczki Floriny ze Śpiącej królewny tańczone przez Rinalda Venutiego i Melissę Abel.

W Gali posmakujemy również naszego współczesnego repertuaru choreograficznego autorstwa dyrektora PBN. To Preludium i Toccata z nowego baletu do muzyki Koncertu fortepianowego Wojciecha Kilara, nad którym choreograf pracuje już od jakiegoś czasu, solowy Gebet z niezapomnianego baletu Kurt Weill w wykonaniu Maksima Woitiula, a na koniec – powtórka przebojowego Bolera Ravela w choreografii Krzysztofa Pastora z Yuką Ebiharą i Dawidem Trzensimiechem na czele zespołu. Orkiestrę Teatru Wielkiego – Opery Narodowej poprowadzi Marta Kluczyńska.

Materiały prasowe organizatora

Więcej – na stronie https://teatrwielki.pl/ 


1 stycznia 2021 o godzinie 19:00 odbędzie się premiera koncertu Duo van Vliet, autorskiego projektu Rafała Łuca z gościnnym udziałem Rafała Zalecha. Koncert został nagrany w przestrzeniach Centrum Sztuki WRO i jak dotąd nie był nieudostępniony szerszej publiczności. Będzie to odpowiedź na coroczny koncert wiedeńskich filharmoników.

Odnosząc się do muzycznych początków Biennale WRO, organizatorzy chcą przywitać nadchodzący rok w iście wirtuozerskim stylu. W programie koncertu znalazło się pięć utworów polskich kompozytorów z 2020 roku: Unhelpful Thinking Styles na altówkę, akordeon, audio-playback i projekcję świetlną Moniki Szpyrki; And it rose and it fell and pulsed like a wave na altówkę, akordeon, elektronikę i video Pawła Malinowskiego; USŁUGA na altówkę, akordeon i wideo Rafała Zapały; good things come to those who sweat na akordeon, audio-playback i wideo Marty Śniady; oraz triggered na czworo wykonawców Piotra Bednarczyka.

Koncert został wykonany przez Duo van Vliet w składzie: Rafał Łuc – akordeon i Rafał Zalech – altówka (gościnnie), ze specjalnym udziałem Ensemble Kompopolex: Aleksandra Gołaj – obiekty, Rafał Łuc – akordeon, Jacek Sotomski – Roland SPD-SX, komputer, Rafał Zalech – altówka (gościnnie). Rejestracja dźwięku: Jacek Sotomski. Rejestracja i montaż video: Mira Boczniowicz.

ZOBACZ: Wydarzenie na FB


Flecistka Ania Karpowicz oraz pianistka Aleksandra Świgut w najbliższym wydaniu „Domówki z Dwójką” zaprezentują program Śmierć i dziewczyna, inspirowany brzmieniem ludzkiego głosu. Emisja wydarzenia odbędzie się w sobotę 9 stycznia 2021 o godz. 19.00 – na antenie Programu 2 Polskiego Radia, stronie internetowej i Facebooku stacji oraz na kanale YouTube Polskiego Radia.

Ania Karpowicz przedstawia się jako „flecistka, kuratorka, aktywistka”. Jest absolwentką studiów solistycznych w Hochschule für Musik Detmold w klasie Janosa Balinta i Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie Antoniego Wierzbińskiego, laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów muzycznych. Specjalizuje się w mikroprojektach miejskich realizowanych we współpracy ze społecznościami lokalnymi. Jest m.in. współinicjatorką festiwalu miejskiego „WarszeMuzik” – serii muzycznych interwencji w przestrzeń publiczną, odbywających się w podwórkach przedwojennych kamienic-ostańców getta warszawskiego. Stworzyła również kooperatywę muzyczną Hashtag Ensemble i kieruje jej pracami, współorganizując koncerty repertuarowe z muzyką XX i XXI wieku. Angażuje się w promocję twórczości kobiet, zrealizowała także solowy recital multimedialny „Tova”, podnoszący temat skomplikowanej tożsamości kobiet w rzeczywistości posttransformacyjnej, z premierą online na festiwalu Sacrum Profanum.

Aleksandra Świgut jest laureatką I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych w Warszawie (II nagroda, 2018). Studiowała w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie Piotra Palecznego, Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Wojciecha Świtały, a także Guildhall School of Music w Londynie w klasie Davida Dolana. Od 2016 roku jest doktorantką w Akademii Muzycznej w Gdańsku. W sierpniu 2019 roku wystąpiła ze znakomitym recitalem fortepianowym na Międzynarodowym Festiwalu ,,Chopin i Jego Europa”. Była wielokrotnie nagradzana na konkursach pianistycznych m.in. w Ettlingen, Enschede, Nowym Orleanie oraz Ogólnopolskim Konkursie Chopinowskim w Warszawie.

Na spotkanie ze słuchaczami i internautami obie artystki przygotowały wyjątkowy repertuar. Utwory m.in. Jana Sebastiana Bacha, Franza Schuberta i Mieczysława Wajnberga, które Ania Karpowicz i Aleksandra Świgut wykonały w mieszkaniu w jednej z warszawskich kamienic, wybrzmią w najbliższej „Domówce z Dwójką”.


Koncert studentów Chopin University Electronic Music Studio odbędzie się online 11 stycznia 2021 o godz. 19.00. W programie utwory przygotowane przez studentów kompozycji.

Usłyszymy Elektrę na głos i komputer Jakuba Kaczmarka do tekstu Elektry Eurypidesa, spAcE na wiolonczelę i taśmę Jana Wachowskiego, The Weather na taśmę Vili Polajnara, Coś#213 na wiolonczelę i komputer Andrei Yakuszau, Anemoi na flet prosty basowy i taśmę Marcina Molskiego, ansia na taśmę Jana Wachowskiego, l'Apocalipse Arab na głos, live electronics i video Roberta Prokopowicza do tekstów Etel Adnan.

Wystąpią: Aleksandra Klimczak – sopran solo, Mateusz Błaszczak – wiolonczela, Piotr Rościszewski – wiolonczela, Marcin Molski – flet prosty basowy, Robert Prokopowicz – głos, live electronics. Opieka artystyczna: ad. dr Wojciech Błażejczyk.

ZOBACZ: Wydarzenie FB


We wtorek 12 stycznia 2021 o godz. 18:30 w ramach cyklu "Scena dla muzyki polskiej" wystąpi Chopin Piano Quintet. Koncert będzie transmitowany na kanale YouTube Filharmonii Świętokrzyskiej im. O. Kolberga w Kielcach.

Chopin Piano Quintet tworzą absolwenci Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Połączyło ich zamiłowanie do muzyki kameralnej oraz chęć tworzenia niepowtarzalnych muzycznych interpretacji dzięki wykorzystaniu pełnych możliwości brzmieniowych kwintetu fortepianowego. Nagrody w międzynarodowych konkursach wykonawczych otworzyły zespołowi drogę do sal koncertowych w Polsce i w Europie. Intensywna działalność zaowocowała zaproszeniami na międzynarodowe festiwale, m.in. Quartetto di Bergamo, XX International Chamber Music Festival Lago di Garda 2015, Val Tidone Festival we Włoszech, Festiwal Emanacje w Lusławicach. W 2016 roku ukazała się płyta DVD zespołu z kwintetami fortepianowymi Roberta Schumanna i Dymitra Szostakowicza wydana przez wytwórnię DUX.

Kwintet fortepianowy jest jedną z najbardziej intrygujących form kameralnych: zespoleniem dwóch organizmów ze swej istoty odrębnych, samowystarczalnych a zarazem doskonałych. Przenikają się w nim porządki muzykowania kameralnego i koncertu solowego. Podczas najbliższego koncertu usłyszymy Kwintet fortepianowy nr 1 Grażyny Bacewicz z 1952 roku. Jest to utwór o wyjątkowo silnej ekspresji, zawierający charakterystyczne dla Bacewicz brzmienia. W części drugiej wyraźnie pobrzmiewa oberek, ulubiony taniec kompozytorki. Stylizowane nawiązania do folkloru i neoklasyczna stylistyka cechowały twórczość Szymona Laksa. Nad jego utworami ciąży również koszmar obozowych przeżyć czasów wojny. Kwintet fortepianowy z 1960 roku to wersja III Kwartetu smyczkowego "Na polskie tematy ludowe" napisanego tuż po wojnie w Paryżu. Jest głosem twórcy, który "przeżył dzięki muzyce", naocznego świadka zderzenia kultury z barbarzyństwem. Kwintet Juliusza Zarębskiego z 1885 roku jest arcydziełem dojrzałego romantyzmu. Zdradzając fascynację Schubertem i Lisztem, a wyprzedzając Dvořáka, pozostaje dziełem całkowicie oryginalnym. Cztery części Kwintetu tworzą zdumiewającą jedność w różnorodności. Powiązane motywem przewodnim, otwierają przebogaty świat emocji: od intymnego wyznania po triumf i ekstazę.

Projekt realizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca, finansowany ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Więcej informacji na stronie: http://www.filharmonia.kielce.com.pl/press/press_12.01.21.html 


W ramach cyklu koncertowego Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku „GRaMuz” w dniach 14–28 stycznia 2021 odbędą się koncerty kameralne online bez udziału publiczności, podczas których usłyszymy m. in. dzieła Artura Malawskiego i Władysława Żeleńskiego.

„GRaMuz” to cykl kameralnych koncertów online w wykonaniu studentów i pedagogów wszystkich wydziałów gdańskiej Akademii Muzycznej, którzy prezentują utwory aktualnie przez nich przygotowywane. Premiery koncertów, publikowane w poniedziałki i czwartki o godz. 18:00 na kanale Akademii na YouTube, dostępne są w serwisie do momentu publikacji kolejnego wydarzenia.

Podczas koncertu 18 stycznia studenci Katedry Kameralistyki wykonają Malageunę Ernesta Lecuony, Suitę z baletu Śpiąca królewna Piotra Czajkowskiego w opracowaniu na duet fortepianowy Sergiusza Rachmaninowa, Kwartet smyczkowy C-dur op. 20 nr 2 Josepha Haydna, Trio d-moll op. 49 Felixa Mendelssohna, Kwintet fortepianowy f-moll op. 34 Johannesa Brahmsa oraz I część Tria fortepianowego Artura Malawskiego. Udział w koncercie 21 stycznia „Władysław Żeleński – następca Moniuszki” wezmą studenci specjalności „Śpiew solowy”. W interpretacji studentów klasy prof. dr hab. Jadwigi Rappé usłyszymy pieśni i duety Władysława Żeleńskiego.

Szczegółowy program – na stronie https://www.amuz.gda.pl/ 


15 stycznia 2021 o godz. 19.30 Filharmonia Narodowa zaprasza na koncert karnawałowy online. Będzie to wydarzenie przeniesione z 8-9 stycznia, które odbędzie się bez udziału publiczności.

W 2021 roku przypada 110. rocznica urodzin i 30. rocznica śmierci Stefana Kisielewskiego – kompozytora, pisarza, który w pamięci wielu pokoleń Polaków zapisał się jako znakomity publicysta polityczny, wyrażający swój sprzeciw wobec absurdów systemu komunistycznego w aluzjach, metaforach, grach językowych. Stefan Kisielewski, absolwent Konserwatorium Warszawskiego był też twórcą wielu utworów kameralnych i symfonicznych, w których dawał wyraz swoim upodobaniom do muzyki o wyraźnych cechach neoklasycznych – prostej w rysunku, niekiedy ostrej harmonicznie, przenikniętej muzycznym humorem. Taka jest właśnie Mała uwertura z 1953 roku.

Michał Spisak był jednym z najbardziej zagorzałych przedstawicieli neoklasycyzmu, stylu, który w I połowie XX wieku był reakcją na nadmierną uczuciowość muzyki romantycznej. Artysta od czasów studiów w latach 30-tych XX wieku mieszkał w Paryżu, ale utrzymywał kontakty z Polską. Drobnym przykładem muzycznych upodobań Spisaka są Trzy miniatury na małą orkiestrę z 1949 roku. Tytuły kolejnych miniatur to: Gawot, Arietta i Marsz.

Podczas koncertu usłyszymy także Temat z Wariacjami op. 42 Ericha Wolfganga Korngolda, Wariacje na temat rokoko A-dur op. 33 na wiolonczelę i orkiestrę oraz Pory roku op. 37a Piotra Czajkowskiego, a także dwa kadryle Johanna Straussa (syna): Fledermaus-Quadrille op. 363 i Maskenball-Quadrille op. 272. Orkiestrę Filharmonii Narodowej poprowadzi Maciej Tomasiewicz, jako solistka wystąpi Karolina Jaroszewska-Rajewska.

Małgorzata Gąsiorowska

Bilety w formie kodów dostępu do wideo można wykupić tutaj: live.bilety24.pl

Więcej informacji – na stronie: http://www.filharmonia.pl/aktualnosci/koncert-karnawalowy-online 


„Alla Polacca” to tytuł pierwszego polskiego albumu zawierającego polską muzykę na duet gitary i harfy. Utwory na płycie zostały zarejestrowane przez unikatowy duet ACh Duo, który tworzy gitarzysta Aleksander Pankowski vel Jankowski, absolwent Akademii Muzycznej im. K. Szymanowskiego w Katowicach, oraz harfistka Noemi Hańczyk, studentka Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu. Premiera albumu, wydanego nakładem wydawnictwa small great music (QBK), odbędzie się 15 stycznia 2021 roku.

Nazwa krążka została zainspirowana tytułem jednej z części utworu Suite in modo polonico Aleksandra Tansmana, który znalazł się na płycie w autorskim opracowaniu na gitarę i harfę, wykonanym przez samego kompozytora. Rejestracja Suity jest pierwszym w skali światowej pełnym nagraniem tego dzieła, które od momentu powstania nigdy nie zostało zarejestrowane w całości. Na płycie znajdują się również transkrypcje utworów Fryderyka Chopina w opracowaniu Anny Wołowczyk (Preludium Des-dur „Deszczowe” op. 28 nr 15) oraz samych wykonawców (Walc cis-moll op. 64 nr 2). Całości wydawnictwa dopełniają kompozycje solowe – Góry mgłą złączone (2013) Grzegorza Jurczyka na gitarę oraz Deux images (1943) na harfę Romana Ryterbanda.

Istniejący od 2012 roku zespół ACh Duo rozpoczął współpracę w Szczecinie, podczas nauki w Zespole Szkół Muzycznych II st. im. F. Nowowiejskiego. Od początku swojej działalności był doceniany na wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach i festiwalach. Od 2018 roku członkowie zespołu zintensyfikowali współpracę, co zaowocowało ich obecnymi osiągnięciami, takimi jak I miejsce w Międzynarodowym Konkursie Suoni d’Arpa w Saluzzo (Włochy, 2018), II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Harfowym im. Marcela Tourniera w Cosenzy (Włochy, 2018) czy III miejsce i nagroda publiczności w II Międzynarodowym Konkursie Gitarowmy „Ida Presti” w Samoborze (Chorwacja, 2020). Nietypowe zestawienie instrumentów i oryginalny repertuar stanowią o unikatowości duetu, który jest jedynym tego typu zespołem w Polsce.

Wydanie płyty realizowane jest przez Stowarzyszenie Rozwoju Gitarystyki Polskiej i zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: www.AChDuo.com; https://facebook.com/AChDuo 


Zgodnie z kilkuletnią tradycją Akademia Muzyczna w Łodzi uczci rozpoczęcie Nowego Roku koncertem współorganizowanym przez Łódzkie Towarzystwo Naukowe. W Sali Koncertowej Uczelni wystąpi Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi pod batutą Jacka Rogali. W programie znajdą się Ciaccona in memoria Giovanni Paolo II per archi Krzysztofa Pendereckiego oraz dzieła orkiestrowe klasyków wiedeńskich. Transmisja na żywo odbędzie się 16 stycznia 2021 o godz. 18.00 na kanale YouTube.

Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej rozpocznie koncert od wykonania Symfonii C-dur nr 16 KV 128 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Dzieło powstało wiosną 1772 roku, gdy Klasyk miał 16 lat. Młodzieńczą atmosferę podtrzyma występ Michała Balasa, który interpretować będzie partię wiolonczeli w Koncercie wiolonczelowym C-dur Hob. VII B:1 Josepha Haydna. Student łódzkiej Akademii kształci się w klasie prof. Stanisława Firleja. Na zakończenie wieczoru zabrzmi Ciaccona in memoria Giovanni Paolo II per archi Krzysztofa Pendereckiego, skomponowana w 2005 roku.

Solista Michał Balas jest laureatem pierwszych nagród licznych krajowych i międzynarodowych konkursów dla młodych muzyków. Koncertował jako solista z orkiestrami: Filharmonii Krakowskiej, Filharmonii Podkarpackiej, Filharmonii Kaliskiej, a także Südwestdeutsches Kammerorchester Pforzheim w Niemczech oraz Apollo Orchestra w USA.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/styczen-2021/155563-koncert-noworoczny-dla-lodzkiego-towarzystwa-naukowego 


19 stycznia 2021 o godz. 14.00 na antenie RadioJAZZ.FM zostanie nadany koncert „Schaeffer elektronicznie”. Będzie go można wysłuchać w ramach pasma JazzPRESSjonizm, które prowadzi Piotr Wickowski, redaktor naczelny pisma JazzPRESS. To muzyczna fuzja odległych na pozór kultur wysokiej i alternatywnej, ukazująca ich wspólne, eksperymentalne korzenie.

Koncert muzyki elektronicznej oparty o twórczość Bogusława Schaeffera jest częścią 12. edycji festiwalu „Era Schaeffera” i uzupełnieniem głównego wydarzenia, które odbyło się 23 listopada 2020 jako transmisja online rozpięta między kontynentami i łącząca artystów z Nowego Świata w L.A. i w Warszawie, uczestniczących w spektaklu „Planeta Schaeffer”. Koncert został zrealizowany z inicjatywy Fundacji Przyjaciół Sztuk Aurea Porta, która zajmuje się promocją sztuki współczesnej, a w szczególności propagowaniem dorobku artystycznego Bogusława Schaeffera. Celem projektu „Schaeffer elektronicznie” jest dotarcie z muzyką Bogusława Schaeffera do nowego grona odbiorców, entuzjastów sztuki współczesnej w kraju i za granicą, w tym do młodzieży oraz rozpowszechnianie dzieł Mistrza na przykładzie żywej sztuki w multidyscyplinarnej odsłonie twórców muzyki elektronicznej. Po emisji koncertu w RadioJAZZ.FM, nagrany materiał będzie można odsłuchać w kanałach social media (YouTube, Facebook) Fundacji Aurea Porta.

W ramach wydarzenia „Schaeffer elektronicznie” muzycy Mateusz Adamczyk i Piotr Zaufal wykonają 8 utworów na fortepian cz. II, Monosonatę, Streichquartett, 4H/1P, Equivalenze Sonore, Course Jazz, Collage and Form autorstwa Schaeffera. Obydwaj artyści byli nominowani do nagrody Fryderyki w kategorii muzyka poważna – kameralistyka za album Magia del Tango, nagrany z Marcinem Wyrostkiem oraz zespołem Corazon, z którymi od kilku lat biorą udział w festiwalu „Era Schaeffera”.

Katarzyna Socha

Projekt zrealizowano we współpracy z Narodowym Centrum Kultury i sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz dofinansowano ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


IV Seminarium Współczesnej Muzyki Klawesynowej "Klawesyn bez granic" odbędzie się w środę 20 stycznia 2021 i będzie transmitowane online na kanale YouTube Akademii Muzycznej im. G. K. Bacewiczów w Łodzi.

O godz. 10.00 seminarum otworzy kierownik Katedry Organów, Muzyki Kościelnej, Klawesynu i Muzyki Dawnej dr hab. Krzysztof Urbaniak, prof. AM, oraz dr hab. Ewa Rzetecka-Niewiadomska. Wysłuchamy czterech wystąpień. Dyrektor Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego mgr Adam Wesołowski opowie o symbolice i multimediach w swojej kompozycji Silver concerto, dr Aleksandra Gajecka-Antosiewicz z Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. E. Chojnackiej przedstawi informacje na temat kolekcji utworów klawesynowych, dr Urszula Jasiecka-Bury z Akademii Muzycznej w Łodzi podejmie dyskusję na temat klawesynu współczesnego jako partnera w wykonawstwie muzyki dawnej, natomiast dr hab. Ewelina Zawiślak, prof. Akademii Muzycznej w Łodzi przybliży doświadczenie współczesnego instrumentalisty w pracy z klawesynem.

Po zakończeniu części wykładowej, o godz. 18.00 odbędzie się koncert w wykonaniu klawesynistek Ewy Rzeteckiej-Niewiadomskiej i Urszuli Jasieckiej-Bury z towarzyszeniem skrzypaczki Pauliny Wielgosińskiej. Wystąpią także studenci klas klawesynu: Lena Nowakowska, Agnieszka Wegner, Emilia Walasik, Agnieszka Wilk, Kamil Szymczakowski, Emilia Mamińska, Karolina Dróżdż, Przemysław Janczewski. W programie utwory m.in.: Mariana Sawy, Bronisława Kazimierza Przybylskiego, Krzysztofa Grzeszczaka, Barbary Strzeleckiej, Krystyny Kijani i Victora Frosta.

Więcej informacji na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/


21 stycznia 2021 roku do katalogu wytwórni DUX trafi album wyjątkowy z wielu powodów. To pierwsza rejestracja dwóch utworów kameralnych Karola Rathausa: bardzo rzadko granych, które dodatkowo prawie na pewno nie zabrzmiały dotąd w Ojczyźnie kompozytora.

Karol Rathaus Ensemble zarejestrowało dla wytwórni DUX dwa utwory kameralne okrzykniętego przez niemiecką krytykę w latach dwudziestych ubiegłego stulecia „nadzieją nowej muzyki”: Trio op. 53 i Trio Serenade op. 69, powiększając tym samym zbiór nagrań kameralistyki Rathausa o twórczość dla zespołu trzech instrumentów.

Marcin Hałat (skrzypce), Marcin Mączyński (wiolonczela), Piotr Lato (klarnet) i Aleksandra Hałat (fortepian) albumem Rathaus • Piano Trios przywracają do repertuaru wybitne dzieła kameralne i stwarzają słuchaczom niebywałą możliwość odkrycia muzyki, która przez kilkadziesiąt lat pozostawała w zapomnieniu: „Intymne spotkanie z najwyższej klasy sztuką kompozytorską Karola Rathausa pozwoliło nam, wykonawcom, na dostrzeżenie Jego samego – genialnego, zapomnianego artysty emigranta, w którego twórczości splatają się elementy polskie, europejskie oraz amerykańskie”. Oficjalną zgodę na sygnowanie zespołu nazwiskiem kompozytora wyraziła jego wnuczka.

Płyta dostępna w sprzedaży w oficjalnym sklepie DUX od 21 stycznia, a niebawem w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Łukasz Brzezina

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: oficjalny teledysk


22 stycznia 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze odbędzie się koncert online w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent-rezydent", podczas którego wystąpi Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą Szymona Makowskiego.

Dyrygentem-rezydentem w sezonie artystycznym 2020/2021 w Filharmonii Dolnośląskiej jest Anna Sułkowska-Migoń, która przygotowała program koncertu styczniowego. Jako altowiolistka ukończyła studia magisterskie na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie prof. dr. hab. Piotra Reicherta i dr hab. Katarzyny Budnik (2019). W 2019 roku ukończyła studia licencjackie na kierunku dyrygentura symfoniczno-operowa w klasie dr hab. Piotra Sułkowskiego na Akademii Muzycznej w Bydgoszczy. Obecnie jest studentką studiów magisterskich Akademii Muzycznej w Krakowie na dwóch kierunkach: „dyrygentura symfoniczna” w klasie dr. hab. Łukasza Borowicza oraz „edukacja artystyczna w zakresie sztuki muzycznej, specjalność – prowadzenie zespołów wokalnych i wokalno-instrumentalnych” w klasach prof. dr hab. Lidii Matynian i dr. Andrzeja Korzeniowskiego. Debiutowała na scenie Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej dyrygując koncertem dyplomowym (2019). Rok później prowadziła orkiestrę w trakcie 7. Krakowskiej Wiosny Wiolonczelowej na Akademii Muzycznej w Krakowie. Obecnie jest również dyrygentką chóru Ars Cameralis w Krakowie, dyrygentką żeńskiego chóru Akademii Ignatianum w Krakowie i nauczycielką chóru w PSM I st. im. W. Kilara w Olkuszu.

Podczas najbliższego koncertu usłyszymy Omdlenia na gitarę i smyczki Piotra Klimka, Koncert na klarnet i smyczki oraz Koncert podwójny na klarnet i gitarę Astora Piazzolli, a także 35. Symfonię D-dur KV 385 („Haffnerowską”) Wolfganga Amadeusa Mozarta. W roli solistów wystąpią klarnecista Jan Jakub Bokun i gitarzysta Jakub Kościuszko.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/koncert-symfoniczny,47/dyrygent-rezydent,3039?did=5338 


Sopranistka Milena Lange wraz z Warszawską Orkiestrą Symfoniczną Impressione pod batutą maestro Piotra Wijatkowskiego zaprezentują 23 stycznia 2020 roku o godz. 19.00 cykl 12 Pieśni Kurpiowskich op. 58 Karola Szymanowskiego w opracowaniu na sopran i orkiestrę symfoniczną. Koncert został zarejestrowany w stolicy Kurpi – w Kościele Zbawiciela Świata w Ostrołęce.

Pieśni Kurpiowskie op. 58 oryginalnie zostały stworzone na głos i fortepian, ale dzięki popularności i artystycznej randze tego dzieła powstały liczne transkrypcje. W związku z tym Milena Lange postanowiła zebrać wszystkie dostępne materiały i przedstawić cały cykl w rzadko prezentowanym opracowaniu na orkiestrę symfoniczną.

Pieśni Kurpiowskie Karol Szymanowski skomponował w latach 1930-1932. W tym ostatnim swoim cyklu wokalnym kompozytor sięgnął do zbioru ks. Władysława Skierkowskiego Puszcza kurpiowska w pieśni. Znany muzykolog Tadeusz A. Zieliński, trafnie podsumował ogromną artystyczną wartość kompozycji: „Pieśni kurpiowskie – jeden z najcenniejszych i najoryginalniejszych opusów w całej spuściźnie Szymanowskiego – stanowią godne uwieńczenie jego barwnej, bogato ewoluującej twórczości pieśniarskiej. W swym mistrzowskim zespoleniu ludowych autentyków z głębią i ekspresją sztuki 'wysokiej' są fenomenem niezrównanym: w muzyce XX wieku niełatwo jest znaleźć analogiczne do nich dzieło”.

Koncert transmitowany będzie na stronie internetowej https://www.mspromotion.net/karolszymanowskipiesnikurpiowskie  oraz na kanale YouTube https://www.youtube.com/user/mspromotion7 


23 stycznia 2021 minie 100. rocznica śmierci Władysława Żeleńskiego. Pieśni wybitnego kompozytora, nazywanego następcą Stanisława Moniuszki, w najbliższej „Domówce z Dwójką” wykonają śpiewaczki Jadwiga Rappé (alt) i Urszula Kryger (mezzosopran) z akompaniamentem pianisty Mariusza Rutkowskiego. Emisja wydarzenia w sobotę 23 stycznia o godz. 19.00 – na antenie Programu 2 Polskiego Radia, stronie internetowej i Facebooku stacji oraz na kanale YouTube Polskiego Radia.

„Władysław Żeleński jest autorem olbrzymiej liczby pieśni, które zaczął komponować jako niespełna dwudziestolatek, zafascynowany wówczas poezją Adama Mickiewicza, Zygmunta Krasińskiego, ale również Antoniego Odyńca i Bohdana Zaleskiego” – podkreśla Jadwiga Rappé. – „Zachęcamy do zainteresowania się twórczością kompozytora, którego zasługi dla polskiej pieśni są nieocenione” – dodaje śpiewaczka, obchodząca w ubiegłym roku jubileusz 40-lecia pracy artystycznej, mająca w swoim dorobku ponad pół setki płyt z najrozmaitszym repertuarem i współpracę z wieloma artystami: kompozytorami, solistami i dyrygentami.

W „Domówce z Dwójką” utwory Władysława Żeleńskiego zaśpiewa wraz z Urszulą Kryger. „Nasz występ postanowiliśmy nagrać w sali koncertowej Państwowej Szkoły Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Skierniewicach. To miejsce, w którym przecinają się nasze drogi; miejsce zawsze sprzyjające nam, artystom, i koncertowaniu” – zaznacza śpiewaczka i pianistka, laureatka prestiżowych konkursów wokalnych m.in. w Polsce i Niemczech. W 2006 roku Urszula Kryger otrzymała nagrodę Fundacji im. Karola Szymanowskiego za przemyślane i wysoce artystyczne interpretacje pieśni Władysława Żeleńskiego, a w 2012 roku Fryderyka za płytę Żeleński – Pieśni. Artystkom na scenie towarzyszyć będzie Mariusz Rutkowski – uhonorowany m.in. Nagrodą Polskiego Radia dla najlepszego pianisty-kameralisty na I i III Konkursie Wokalnym Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy oraz nagrodą dla najlepszego pianisty na IV Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki w Warszawie. Mariusz Rutkowski jest nauczycielem w skierniewickiej szkole muzycznej, na swoim koncie ma m.in. dwie płyty z pieśniami Władysława Żeleńskiego.

Artur Szklarczyk

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.polskieradio.pl/8/8741/Artykul/2661793,Rapp%C3%A9-Kryger-Rutkowski-w-holdzie-Zelenskiemu 


Polskie Wydawnictwo Muzyczne i Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO zapraszają na comiesięczny cykl wydarzeń online AUKSO4kids: „Gama i Pasażerowie”, czyli na muzyczne warsztaty dla najmłodszych na podstawie serii książek dla dzieci. Pierwszy z nich odbędzie się 23 stycznia 2021 o godz. 11.00.

Cykl „Gama i Pasażerowie” powstał na podstawie muzycznych książek dla dzieci Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, których bohaterowie ukrywają się w dźwiękach klawiszy fortepianu: białych i czarnych. To cykl z udziałem muzyków orkiestry AUKSO, którzy udźwiękowią spotkania oraz aktorów, którzy ożywią teksty. Tak powstaną żywe słuchowiska.

Pierwsze z nich, zatytułowane Partytura na leśne skrzypce – Wszystkie instrumenty Agnieszki Duczmal, opowiadać będzie o muzycznej ścieżce dyrygentki i jej najcudowniejszym instrumencie, czyli orkiestrze. Joanna Bronisławska (Asi Mina), która poprowadzi warsztaty razem z aktorami i muzykami, zaprasza do niezwykłego świata pełnego dźwięków oraz do zaprzyjaźnienia się z najważniejszymi postaciami polskiej muzyki XX wieku.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Dialog klasyki ze współczesnością, rozmowa instrumentów dętych drewnianych z fortepianem, pogawędka studentów z pedagogami – muzyczne konwersacje prowadzić będą artyści związani z Akademią Muzyczną w Łodzi. Podczas koncertu online transmitowanego na żywo 25 stycznia 2021 o godz. 18.15 na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi zabrzmi muzyka na instrumenty dęte drewniane i fortepian.

Zabrzmią kompozycje klasyczne i romantyczne, takie jak: klarnetowy Koncert A-dur KV 622 Wolfganga Amadeusa Mozarta, fletowa Grande Fantaisie de Concert sur „Oberon” de Weber op. 52 Julesa Demerssemana oraz fagotowy Koncert F-dur op. 75 samego Carla Marii von Webera. Podczas wieczoru pojawi się także muzyka twórców XX-wiecznych i współczesnych. Posłuchać będzie można kompozycji Dualistyl na obój i fortepian Jerzego Bauera, a także Divertimenta na saksofon altowy i fortepian Rogera Boutry’ego, utworu Quartett op. 93 na kwartet dęty Karla Goepfarta i Tre Pezzi per tre clarnetti na trio klarnetowe Theo Loevendiego.

Na estradzie prezentować się będą: fleciści – Emilia Reske i Przemysław Szczygielski, klarneciści – Wiktoria Jancz, Diana Śliwińska, Adrian Malicki i Mateusz Żak, oboistka Julia Jurkiewicz, saksofonistka Justyna Sołtysik oraz fagocista Maciej Wijata. Przy fortepianie studentom towarzyszyć będą: Bogna Dulińska, Kinga Firlej-Kubica, Joanna Morycińska i Agnieszka Sucheniak-Wójcicka.

Wykonawcy koncertu – studenci Katedry Instrumentów Dętych – kształcą się w klasach: fletu dr hab. Eweliny Zawiślak, prof. AM, oboju dr hab. Agaty Piotrowskiej-Bartoszek, klarnetu dr. hab. Mariusza Barszcza, saksofonu prof. dr. hab. Pawła Gusnara i dr Aleksandry Mańkowskiej, fagotu prof. dr. hab. Krzysztofa Kamińskiego i dr hab. Doroty Cegielskiej oraz w klasach kameralistyki dr hab. Agaty Piotrowskiej-Bartoszek, mgr. Dominika Domińczaka i dr. hab. Roberta Stefańskiego.

Aleksandra Bęben

Dodatkowe informacje: http://www.amuz.lodz.pl/pl/ 


Przemysław Scheller we współpracy z artystą wizualnym Ashleyem Pinkiem zapraszają 28 stycznia 2021 o godz. 20.00 na premierę wirtualnej instalacji artystycznej „eMaze” osadzonej w środowisku m33t, która, w myśl autorów, jest szczerą odpowiedzią na kulturowy i społeczny lockdown.

Podczas tego wernisażu online można będzie spotkać się z twórcami instalacji. Liczba uczestników jest ograniczona do 20, ale pokój będzie otwarty przez kilka kolejnych tygodni.

Immersyjna instalacja online to nie tylko autentyczne artystyczne doświadczenie. Dodatkowo podejmuje wyzwanie zachowania społecznego charakteru wydarzeń kulturalnych. Odwiedzać ją może każdy w swoim domu samodzielnie oraz razem z innymi, dzieląc się swoimi doświadczeniami i wrażeniami. Aby odwiedzić wystawę należy skorzystać z komputera ze słuchawkami, mikrofonem i kamerą, ściągnąć m33t (https://m33t.ch) i podać eMaze jako pokój. Żeby inni mogli widzieć i słyszeć wszystkich użytkowników należy udzielić m33t’owi dostępu do kamery i mikrofonu. Istnieje tylko jeden pokój eMaze i zawsze jest ograniczony do 20 uczestników.

Projekt „eMaze” powstał przy wsparciu ZAiKS.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Do tej pory koncerty z cyklu „Musica-ars amanda” prezentowały głównie repertuar symfoniczny, jednak obecna sytuacja epidemiologiczna skłoniła Filharmonię Krakowską do przewertowania teki z partyturami na nieco mniejsze zespoły. 28 stycznia 2021 utwory światowej sławy polskich kompozytorów XX wieku zaprezentuje orkiestra smyczkowa Filharmonii i flecistka Magdalena Di Blasi pod batutą Tomasza Chmiela. Transmisja w serwisie YouTube o godz. 18.00.

Usłyszymy dzieła Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Tadeusza Bairda i Wojciecha Kilara zainspirowane muzyką dawną bądź ludową. Mimo wielu pozornych podobieństw, u źródeł każdego z utworów leży jednak inna historia i należy je odczytywać w innym kontekście.

Dwa z nich – Colas Breugnon Bairda (1951) i Divertimento Grażyny Bacewicz (1965) zaliczają się do nurtu zwanego neoklasycyzmem.Górecki i Kilar to pokolenie twórców, dla których neoklasycyzm był już tylko kartką z historii. W latach 60-tych XX wieku należeli oni do grupy kompozytorów tworzących awangardowe, bardzo radykalne i szokujące brzmieniem dzieła sonorystyczne. Trzy utwory w dawnym stylu (1963) napisał Górecki w samym środku owego okresu buntu wobec tradycji. Jednak okazały się one zarazem zwiastunem nowego, indywidualnego stylu kompozytora, którego głównymi cechami były uproszczenie języka muzycznego i…. powrót do tradycji. Podobną drogę od awangardy do stylu zwanego przez niektórych polskim minimalizmem przeszedł Wojciech Kilar, a przełomem w jego twórczości był słynny Krzesany. Zapoczątkował on cykl „tatrzańskich” dzieł, którego zwieńczeniem jest Orawa – oprócz muzyki filmowej jeden z najczęściej wykonywanych utworów Kilara.

Barbara Kalicińska

Więcej – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 


pZwiązek Kompozytorów Polskich uruchamia nowe portale internetowe: „Archiwum Cyfrowe POLMIC” i monograficzną stronę internetową „Roman Maciejewski”. Prezentacja obu portali, dostępna dla wszystkich zainteresowanych, odbędzie się na platformie Zoom we czwartek 28 stycznia 2021 roku o godz. 14.00.

Pod adresem www.archiwumcyfrowe.polmic.pl publikowane będą zbiory Biblioteki-Fonoteki ZKP: nagrania, fotografie, partytury, druki programowe oraz dokumenty związkowe. Znaczna część zbiorów bibliotecznych jest związana z Międzynarodowym Festiwalem Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, organizowanym od roku 1956 przez ZKP. Na portalu znajdą się również partytury, z których wiele nie zostało jeszcze wydanych i pozostaje wciąż w rękopisach, publikacje towarzyszące organizowanym przez ZKP festiwalom, koncertom i innym wydarzeniom oraz artykuły dotyczące muzyki współczesnej. W „Archiwum Cyfrowym POLMIC” Związek Kompozytorów Polskich udostępni także niezwykle interesujące archiwalne dokumenty dotyczące funkcjonowania Związku w politycznej rzeczywistości PRL. Polityką były przeniknięte wówczas wszystkie sfery życia, czego najlepszym, przykładem była sławetna Konferencja Kompozytorów i Krytyków Muzycznych w Łagowie.

Wzbogaca się też seria monograficznych portali poświęconych polskim kompozytorom współczesnym. Powstała strona internetowa Romana Maciejewskiego, twórcy o bogatym życiorysie i własnej drodze twórczej, a nieco zapomnianemu. Na www.maciejewski.polmic.pl znaleźć można szczegółowy życiorys kompozytora przedstawiony w atrakcyjnej formie audio-wizualnej z wieloma ilustracjami oraz wszechstronną prezentację twórczości z przykładowymi nagraniami. Roman Maciejewski (1910–1998) rozwinął muzyczne skrzydła w okresie międzywojennym, zyskując uznanie takich autorytetów, jak Karol Szymanowski, by po emigracji, z uwagi na sytuację polityczną świata i własną filozofię życia, stopniowo znikać ze świadomości melomanów. Stał się więc Maciejewski częścią większego zjawiska – „elementem” układanki złożonej z całej generacji intelektualistów i artystów, często wybitnych, a jednak zapomnianych. Generacji, którą muzykolog Tadeusz Kaczyński określił terminem „zgubione pokolenie”. Na szczęście, od około 1989 roku, stopniowo zaczęto włączać twórczość kompozytorów emigracyjnych w ogólną historię muzyki polskiej, co również przyczyniło się do wzrostu zainteresowania Maciejewskim. Obecnie jego utwory coraz silniej doceniane są przez wykonawców, muzykologów i miłośników muzyki.

Projekty zostały dofinansowane w ramach programu „Kultura Cyfrowa” ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Prezentacja obu portali odbędzie się na platformie zoom: https://us04web.zoom.us/j/76732024573?pwd=V2ZJa1hBdmJGK0JqZVdyQWNIUzRaUT09 

W razie problemów z logowaniem prosimy pisać na adres zymer@polmic.pl 


Czy muzyce potrzebny jest parytet? Zapewne nie, broni się sama. Ale przecież warto dostrzec i podkreślić artystyczne przewagi znakomitych kompozytorek współczesnych i ich wybitnych poprzedniczek – kobiety w polskiej muzyce to głos równie osobny, co wyrazisty. Tę potrzebę dostrzegła wytwórnia Anaklasis, która 29 stycznia 2021 wypuszcza do sprzedaży krążek Polish heroines of music z muzyką orkiestrową Elżbiety Sikory, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz i Agaty Zubel.

Najnowszy album zasilający serię Sounds jest owocem współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Instytutem Adama Mickiewicza, który promując polską kulturę za granicą podjął się stworzenia i upowszechnienia nowego kanonu utworów polskich kompozytorek. Trzecią stroną w projekcie jest francuska Orchestre Pasdeloup, która podjęła się nagrania czterech utworów znakomitych polskich twórczyń. Orkiestrę poprowadziła – jakże by inaczej – Marzena Diakun, dyrygentka o nieprzeciętnym talencie.

Elżbieta Sikora w zarejestrowanej na krążku Sonosphère V. Wanda Landowska łączy akustyczną tradycję z elektryczną nowoczesnością. Nie można przejść obojętnie obok kunsztu francuskiego gitarzysty jazzowego Misji Fitzgeralda Michela, który w swoim wirtuozowskim solo na gitarze elektrycznej wydobył założoną w utworze przez kompozytorkę nerwowość i barwę brzmienia gry Jimiego Hendrixa. Metafizycznego transu i muzycznego surrealizmu można dotknąć słuchając Aisthetikos Hanny Kulenty w interpretacji znakomitych solistów: saksofonisty Bartłomieja Dusia i pianistki Magdaleny Duś, którzy niespełna rok temu prawykonali utwór w Filharmonii Świętokrzyskiej w Kielcach. Contradizione jest klasykiem Grażyny Bacewicz, wybitnej kompozytorki, wirtuozki skrzypiec, a także biegłej pianistki i pisarki. In the Shade of an Unshed Tear Agaty Zubel to próba zmierzenia się z możliwościami orkiestry Beethovenowskiej we współczesności. Wydanie utworu w ramach Anaklasis będzie jego płytową premierą.

Dzięki współpracy z nietuzinkowymi artystami album prezentuje nie tylko najciekawsze zjawiska związane z muzyką współczesną, ale też uwodzi błyskotliwością kobiet działających w branży muzycznej.

Karolina Grysiak

Szczegółów szukajcie na www.anaklasis.pl 


Polska Filharmonia Bałtycka zaprasza na koncert symfoniczny z udziałem skrzypka i kompozytora Marcina Markowicza. Koncert będzie można obejrzeć 29 stycznia 2021 o godz. 19.00 na kanale YouTube Filharmonii.

Marcin Markowicz wystąpi jako solista wykonując po raz pierwszy swój własny Koncert skrzypcowy. Napisany w 2018 na zamówienie festiwalu Muzyczne przestrzenie w Koninie, w Gdańsku zabrzmi po raz pierwszy. Ten wszechstronny muzyk – wykonawca i kompozytor – pełnił funkcję koncertmistrza Orkiestry NFM we Wrocławiu, a obecnie jest koncertmistrzem Orkiestry Polskiego Radia, członkiem Lutosławski String Quartet i dyrektorem artystycznym Festiwalu Ensemble im. Księżny Daisy w Książu. Marcin Markowicz gra ponadto w Jazz Band Młynarski-Masecki, a z samym Marcinem Maseckim od trzech lat organizuje serie koncertów kameralnych w Warszawie.

W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej PFB pod dyrekcją Ewy Strusińskiej usłyszymy również stosunkowo rzadko grywany II Romans F-dur na skrzypce i orkiestrę Ludwiga van Beethovena i Uwerturę na instrumenty dęte Felixa Mendelssohna.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.gda.pl/ 


Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa zaprasza na koncert online 30 stycznia 2021 roku o godz. 20.00, który transmitowany będzie z Nowego Domu Sztuki – Pałacu Radziejowicach. W wykonaniu zespołu pod batutą Moniki Wolińskiej zabrzmią Koncert podwójny na dwa flety i orkiestrę Pawła Mykietyna, Sospiri Edwarda Elgara i Suita z baletu El amor brujo Manuela de Falli.

Para znakomitych flecistów, Agata Kielar-Długosz i Łukasz Długosz, wystąpi w Koncercie podwójnym Pawła Mykietyna, który swą premierę miał (w ich wykonaniu) w 2016 roku. Sami artyści tak pisali o tym dziele: „Składa się z trzech wykonywanych attacca części, z których skrajne oparte są na opracowanej przez kompozytora technice ciągłego acceleranda. Niezmiernie ciekawe jest nowatorskie podejście do sfery agogicznej utworu. Partie solowe – będąc w ścisłej symbiozie z partią orkiestry – potraktowane są bardzo oryginalnie. Koncert Pawła Mykietyna z pewnością znacząco wzbogaci współczesną literaturę fletową. Jest wspaniały!”.

O fascynującym balecie Manuela de Falli Zaczarowana Miłość (El Amor Brujo) tak mówił w jednej ze swych radiowych audycji kompozytor i publicysta Roman Palester: „Jest to bodaj najbardziej bezpośredni i najbardziej porywający z jego utworów. De Falla potrafił zakląć w tym utworze cały «canto jondo», czyli ów pierwotny, a niesłychanie wyrazisty ludowy śpiew Andaluzji […] pełen gwałtownych i nerwowych rytmów, o melodyce inspirowanej odwieczną tradycją i ekspresji wyrażającej na zmianę ponure, czarodziejskie obrządki tańców i świeżość nocy andaluzyjskiej”. Instrumentem solowym chętnie zestawianym ze smyczkami bywa harfa . Po taką obsadę sięgnął także wielki angielski neoromantyk Edward Elgar, tworząc w 1914 roku swe Sospiri (Westchnienia), subtelne orkiestrowe adagio o ekspresji pełnej spokoju i zadumy.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Prawykonanie utworu Artura Zagajewskiego EUR post cold wave new synth romantic punk miało miejsce w warszawskich Cukrach na początku września minionego roku. Premiera online tego utworu odbędzie się 30 stycznia 2021 o godz. 21.00 w ramach rezydencji Hashtag Ensemble przy Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY.

„Ponieważ miałem już niejednokrotnie okazję pisać muzykę z myślą o wykonaniu w konkretnej przestrzeni miejskiej, gdzie dźwięki wchodzą w bliską relację z otoczeniem, tym razem postanowiłem zadziałać inaczej niż zwykle. Miejsce prawykonania (zrujnowaną, ale klimatyczną piwnicę warszawskich „Cukrów") zdecydowałem się zderzyć z całkowicie odmienną estetyką – modernistyczną dzielnicą Rzymu EUR, gdzie panuje porządek, czysta i prosta forma oraz gładka faktura architektury. Ponadto wyobraziłem sobie zespół Hashtag Ensemble jako grupę post-punkową (new romantic), dlatego też w trakcie pracy nad utworem pojawiły się dodatkowe inspiracje muzyczne – Ultravox, The Cure, Siekiera, a także… Sigur Rós”. Tak o swoim utworze pisze Artur Zagajewski. Kompozycja powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Jak może brzmieć post cold wave new synth romantic punk inspirowany rzymską dzielnicą EUR? O tym będziecie mogli się dowiedzieć podczas emisji koncertu, która będzie dostępna pod linkiem: https://youtu.be/A2-RCeVRj2M 


31 stycznia 2021 o godz. 16.30 przeniesiemy się wspólnie w świat muzyki razem z Marią Sławek oraz Piotrem Różańskim. Wyjątkowy koncert online prosto z centrum Kazimierza – specjalnie dla Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy.

Wykładowcy Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie skrzypaczka dr Maria Sławek i pianista dr hab. Piotr Różański wraz z JCC Krakow organizują koncert dla 29. Finału Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy. „Finał z głową” – to hasło przewodnie tegorocznego finału. W tym roku Fundacja będzie się skupiać na zakupie sprzętu dla laryngologii, otolaryngologii i diagnostyki głowy. Jest to już drugi Finał WOŚP dedykowany laryngologii.

Znakomici artyści wykonają Mazurek Grzegorza Fitelberga, Kujawiak Henryka Wieniawskiego, a także Nigun z Suity Baal Shem Tov Ernesta Blocha, Chanson sans paroles Piotra Czajkowskiego i Méditation Julesa Masseneta.

Koncert będzie transmitowany na głównym profilu Facebook JCC Krakow.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Organy kojarzą się zwykle z muzyką religijną, poważną i dostojną. O tym, że nie zawsze musi tak być, przekona „Karnawałowy recital organowy”, który odbędzie się w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina 31 stycznia 2021 o godz. 16.55 .

Wystąpi Krzysztof Lukas, laureat międzynarodowych konkursów organowych w Niemczech, Francji, Włoszech i Rosji. Organista koncertował w większości krajów europejskich, północnej Afryce i w Azji. Jest związany z Akademią Muzyczną w Katowicach.

Artysta przedstawi utwory kojarzące się z karnawałem między innymi dzięki swemu tanecznemu charakterowi, jak La Fiesta Ch. Corei czy La Valse des Anges J. Breta. Są wśród nich zarówno kompozycje powstałe w oryginale na organy, jak i transkrypcje. Uwagę zwraca Finał VI Symfonii organowej Louisa Vierne'a, uchodzący za jeden z najtrudniejszych utworów na ten instrument. Symfonie organowe tworzyło wielu kompozytorów XIX i XX wieku, chcąc pokazać możliwości brzmieniowe tego instrumentu, upodabniające go wręcz do orkiestry. Imitują one barwę i fakturę brzmienia orkiestrowego. W twórczości Vierne'a znajduje się sześć utworów tego typu. W wykonaniu Krzysztofa Lukasa usłyszymy ponadto Fugę bolero Mariana Sawy i Fantazję f-moll Konstantego Gorskiego.

Transmisję online koncertu będzie można obejrzeć na kanale https://www.youtube.com/watch?v=N44h4khrk5k 

Karolina Albińska

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/karnawalowy-recital-organowy-0 


II edycja Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki odbędzie się 11–18 września 2021 w Filharmonii Podkarpackiej im. Artura Malawskiego w Rzeszowie. Zgłoszenia uczestników są przyjmowane od teraz do 14 maja 2021 r. przez formularze elektroniczne na stronie internetowej https://konkursmuzykipolskiej.pl/. Konkurs jest organizowany przez Instytut Muzyki i Tańca.

„Przy drugiej edycji konkursu czekamy na liczne zgłoszenia uczestników zarówno z kraju, jak i z zagranicy. Wszystko obecnie w rękach muzyków, by podjęli decyzję o starcie w konkursie. To odpowiedni moment, by przystąpić do pracy nad własnym programem. Mamy też nadzieję, że profesorowie uczelni muzycznych odegrają tu ważną rolę i namówią swoich podopiecznych do udziału w tym wydarzeniu” – mówi Katarzyna Meissner, dyrektor IMiT.

Co ważne, w konkursie nie ma ograniczeń ze względu na wiek ani obywatelstwo uczestników. Podczas konkursu muzycy będą prezentować utwory 56 polskich kompozytorów, tworzących głównie w XIX i XX wieku. To sami uczestnicy przygotowują program, wybierając utwory do poszczególnych etapów konkursu. Konkursowi towarzyszy kronika audio w postaci serii płyt CD dostępnych w dystrybucji światowej zarówno fizycznej, jak i cyfrowej – dzięki temu powstają światowe prapremiery fonograficzne utworów nigdy wcześniej nie nagrywanych.

Uczestnicy II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki powalczą o pulę nagród w wysokości ponad 80 000 euro w dwóch kategoriach: fortepian i zespoły kameralne. Jury obu kategorii konkursu będzie się składać z wybitnych polskich i zagranicznych muzyków oraz postaci życia muzycznego. Startujący w konkursie muzycy dostają także szansę zdobycia wielu nagród pozaregulaminowych – od nagród finansowych po występy w wiodących salach koncertowych w Polsce i na wybranych festiwalach. Będzie to między innymi nagroda w wysokości 500 euro za najlepsze wykonanie w konkursie sonaty fortepianowej lub utworu kameralnego Miłosza Magina, którą ufundowała córka kompozytora Margot Magin, czy nagroda Société Frédéric Chopin Genève w formie recitalu w czasie Festiwalu Chopinowskiego w Genewie 2021. Dodatkowo współpracujące z konkursem Instytuty Polskie fundują wyróżnionym laureatom recitale w miastach swoich siedzib, takich jak Bratysława, Sankt Petersburg czy Wiedeń.

Agata Szymczak


Koncert kolędowy 9 stycznia 2022 o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego przypomni nam nie tak dawno obchodzone święta Bożego Narodzenia. Wszystko to za sprawą Henryka Jana Botora – znanego kompozytora i organisty, który wraz z Chórem Filharmonii Śląskiej pod batutą Jarosława Wolanina zabierze nas w świat najpiękniejszych kolęd i pastorałek.

Henryk Jan Botor jako organista koncertował w Polsce, Holandii i Niemczech, wykonując również własne kompozycje oraz improwizacje. Jako kompozytor z kolei jest laureatem licznych nagród, w tym I nagrody na Konkursie Kompozytorskim Vox Basilicae Calissiensis w Kaliszu, I nagrody na Konkursie Kompozytorskim w Mikołowie, czy III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim Muzyka ogrodowa w Krakowie.

Zanurzmy się więc w anielskim brzmieniu głosów – ludzkich i organowych, które w doskonałej harmonii zwiastować będą piękny czas świąt. Usłyszymy kolędy polskie w opracowaniu Henryka Jana Botora, muzykę jego autorstwa (m. in. Popatrzcie na gwiazdę), a także improwizacje organowe na tematy kolęd w wykonaniu solisty wieczoru.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/koncert-koledowy-botor-wolanin-chor/ 


Program koncertu José Torresa i Sinfonii Iuventus 15 stycznia 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego składa się z popularnych kompozycji wybitnych artystów z największej wyspy na Morzu Karaibskim – Kuby.

Wraz z Sinfonią Iuventus wystąpi wspaniały muzyk, José Torres (ur. w 1958 r. w Hawanie), który od czasów swych studiów w Akademii Muzycznej we Wrocławiu związał się z Polską. Jest założycielem pierwszej w Polsce orkiestry salsowej José Torres y Salsa Tropical, a także grupy Havana Dreams gromadzącej muzyków polskich i zagranicznych wyspecjalizowanych w stylu gry i śpiewu muzyki latynoamerykańskiej. Ta właśnie grupa weźmie udział w koncercie, który z pewnością rozgrzeje słuchaczy w chłodny styczniowy wieczór!

Utwory Benny Moré, Gonzala Roiga, Adolfa Utrery, Nila Menéndeza Barneta, Marcelina Guerry, Moisésa Simonsa ze „złotych czasów” muzyki kubańskiej przypomną szczególnie ważną jej rolę na wyspie, także społeczną. W programie pojawi się również charakterystyczny dla kultury kubańskiej folklor afroamerykański, np. w utworze Drume negrita (Elisea Greneta). W finale koncertu zabrzmi kompozycja, która stała się wręcz emblematem muzyki kubańskiej zdobywając status światowego przeboju: Guanatanamera José Fernándeza.

Dyrygentem będzie południowoamerykański muzyk, od młodości związany z Polską, pochodzący z Boliwii Ruben Silva.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/