Polmic - FB

calendar of events

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

FeelHarmony Quintet Filharmonii Szczecińskiej zaprasza 1 maja 2021 o godz. 19.00 na koncert arcydzieł polskiej muzyki kameralnej na kwintet dęty, w programie którego prawdziwymi perłami będą dwa prawykonania utworów Tadeusza K. Mazurka i Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Tadeusz K. Mazurek, szczeciński twórca i wykładowca Akademii Sztuki, pracował jako dyrygent w szczecińskiej Operze na Zamku, Operetce Śląskiej w Gliwicach, Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu i Teatrze Muzycznym w Poznaniu. W swoim dorobku kompozytorskim ma operę, dzieła chóralne, utwory orkiestrowe oraz muzykę kameralną, w tym Kwartet na instrumenty dęte, którego prawykonanie nastąpi właśnie 1 maja.

Z kolei Anna Rocławska-Musiałczyk jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Gdańsku, laureatką ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Soliści Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie prawykonają jej utwór Wersy księdza Jana Twardowskiego. Razem z muzykami wystąpi na estradzie szczecińska aktorka Anna Gielarowska, która zaprezentuje wiersze księdza Jana Twardowskiego.

Usłyszymy ponadto Kwintet na instrumenty dęte Tadeusza Szeligowskiego i Taniec czarownicy Aleksandra Tansmana.

Informacja o transmisji – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1519-FeelHarmony_Quintet_I_Muzyka_polska 


Głównym bohaterem „Koncertu na 176 klawiszy”, zorganizowanego przez Filharmonie Opolską im. Józefa Elsnera, będzie Wizjan Piano Duo. Znakomici pianiści zaprezentują 2 maja 2021 o godz. 18.00 utwory Ludwiga van Beethovena i Romana Maciejewskiego. Koncert dostępny będzie online od 2 do 30 maja.

Wizjan Piano Duo tworzy dwoje pianistów młodego pokolenia – Mateusz i Julia Wizjan, prywatnie mąż i żona, którzy są związani z poznańską Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego. Podczas najbliższego koncertu kameralnego duet wykona uwerturę Egmont op. 84 Ludwiga van Beethovena w opracowaniu na 4 ręce Hugo Ulricha, a także koncert na dwa fortepiany Pianoduo concertante Romana Maciejewskiego, polskiego kompozytora, który w tym roku obchodziłby rocznicę 111. urodzin.

Bezpośrednią inspiracją do napisania Pianoduo concertante było wysłuchanie, 21 listopada 1935 roku w Salle Gaveau w Paryżu, Koncertu na dwa fortepiany Igora Strawińskiego. Dzieło swą budową nawiązuje do formy klasycznego koncertu. Część I rozpoczyna się od motywu rytmicznego foxtrota, część II to chorał, natomiast część III to podwójna fuga z wariacjami. Początkowo Pianoduo concertante było pomyślane jako cykl 4-częściowy, dopiero po ostatecznej redakcji, w latach 80-tych ubiegłego stulecia, Koncert uzyskał swój ostateczny 3-częsciowy kształt, poprzez scalenie I i II części w jedną.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Transmisja koncertu odbędzie się na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 


Początek najpiękniejszego miesiąca w roku przyniesie trzy dni wypełnione najlepszą polską muzyką w wykonaniu artystów Filharmonii im. M. Karłowicza. Podczas koncertu 3 maja 2021 o godz. 19.00 zabrzmią utwory Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego i Grażyny Bacewicz. Koncertu będzie można bezpłatnie wysłuchać na profilu szczecińskiej Filharmonii w serwisach Facebook i YouTube.

Witold Lutosławski, Grażyna Bacewicz i Aleksander Tansman znajdują się w grupie nazwisk największych kompozytorów XX wieku. Ich sława, dokonania, nagrody, osiągnięcia i międzynarodowe uznanie, słusznie przypominane nam przy wielu okazjach, powinny znaleźć swoje ucieleśnienie w dziełach mocnych, potężnych i dostojnych. A jednak każdy z nich, prawdopodobnie szukając ucieczki w spokój, lekkość i niewinność, chętnie korzystał z możliwości, jakie daje kompozytorowi skład orkiestry smyczkowej. Choć każdy na swój sposób.

„Lutosławski to wielki jubiler i cyzelator – mistrz chłodny, ale niezawodny. (...) Mała suita tegoż autora to arcydzieło folklorystycznej stylizacji, cieszące się zasłużonym uznaniem i popularnością” – zanotował Stefan Kisielewski (i niezmiennie miał rację). Kisielewski nie omieszkał również zrecenzować Koncertu na orkiestrę smyczkową: „Z czystym sumieniem powiedzieć można, że honor kompozytorów polskich uratowała tym razem „baba” — Grażyna Bacewicz”. Divertimento Tansmana uszło ostremu pióru Kisielewskiego, ale przytoczymy wypowiedź samego kompozytora: „Dla mnie awangarda staje się ciekawa dopiero w momencie, kiedy się z niej wyrasta. Albert Einstein, gdy go zapytałem kiedyś, jak rozpoznaje wybitne dzieło sztuki, odpowiedział: ‘wartość dzieła sztuki jest tym, co pozostaje, kiedy odrzucimy aktualność’”.

Być może to zdanie będzie najlepszym kluczem do najbliższego koncertu. Budynek Filharmonii przybierze biało-czerwone barwy.

Oskar Masternak

https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1521-LUTOSLAWSKI_I_BACEWICZ_I_TANSMAN 


Święto Narodowe Trzeciego Maja to wyjątkowy dzień, który łączy w sobie wiarę w wolność i niezależność oraz odwołuje się do historii polskiej państwowości. W tym roku Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej zaprasza na wspólne świętowanie 230. rocznicy uchwalenia Konstytucji o godz. 12.00. Transmisja koncertu online odbędzie się na kanale YouTube.

Zespół pod kierownictwem prof. Violetty Bieleckiej rozpocznie koncert wykonaniem Hymnu Polski. Usłyszmy także najpiękniejsze pieśni patriotyczne, m.in. wzniosły utwór Wojciecha Sowińskiego Święta miłości kochanej Ojczyzny do słów Ignacego Krasickiego czy Witaj majowa jutrzenko ze słowami wiersza Rajnolda Suchodolskiego.

Zwieńczeniem koncertu będzie wykonanie Hymnu III tysiąclecia autorstwa dyrygenta, pianisty, pedagoga i kompozytora Mirosława Gałęskiego. W roli solistów wystąpią Joanna Markowska (sopran) i Maciej Nerkowski (baryton). Partię fortepianu wykona Monika Bierć. Szlachetnym dopełnieniem programu świątecznego spotkania będzie polska poezja, która wybrzmi w interpretacji Rafała Supińskiego.

Więcej – na stronie https://www.oifp.eu/ 


W ramach cyklu DDK „Węglin” „Zawsze klasyka" 6 maja 2021 o godz. 17.00 klawesynistka Paulina Tkaczyk zaprezentuje zapomniane i na nowo odkrywane polonezy polskich kompozytorów z przełomu XVIII i XIX w. oraz muzykę Mariana Sawy.

Usłyszymy znane obecnie przede wszystkim tylko wąskiemu kręgowi naukowców muzykologów polonezy Józefa Kozłowskiego, który działał w Polsce (był nauczycielem Michała Kleofasa Ogińskiego) i w Rosji, gdzie spopularyzował ten gatunek muzyczny i został twórcą poloneza chóralnego; Karola Kurpińskiego, związanego przez wiele lat z Teatrem Narodowym w Warszawie, autora melodii Warszawianka, oraz Antoniego Leopolda, działającego na przełomie XVIII i XIX wieku.

Do twórczości, którą stara się popularyzować Paulina Tkaczyk, należą też dzieła Christlieba Siegmunda Bindera – kompozytora, związanego z dworem Augusta III Sasa – króla Polski i elektora saskiego – oraz jego wnuka Fryderyka Augusta III. Temu ostatniemu dedykował Binder niektóre swoje utwory. Twórca ten był jednym z najważniejszych prekursorów nowej estetyki muzycznej, która narodziła się w XVIII w. i doprowadziła do utrwalenia się stylu klasycznego. Według Richarda Engländera: „Binder miał w drezdeńskim kręgu taką pozycję, jaką C. Ph. E. Bach w Berlinie”. Binder inspirował się między innymi muzyką francuską, która także pojawi się podczas koncertu w dziełach takich twórców, jak Jacques Duphly oraz Joseph-Nicolas-Pancrace Royer – nauczyciel syna i córek Ludwika XV oraz Marii Leszczyńskiej.

Na koniec koncertu nastąpi powrót do muzyki polskiej, tym razem XX-wiecznej. Usłyszeć można będzie Burleskę Mariana Sawy, która powstała w 1995 r.

Transmisja koncertu na żywo dostępna będzie pod linkiem: https://www.facebook.com/events/187243169907596/ 


Muzyka dawna i nowa zabrzmi podczas jubileuszowych 35. Warszawskich Spotkań Muzycznych w dniach 7–12 maja 2021. Wszystkie koncerty będzie można oglądać bezpłatnie.

Warszawskie Spotkania Muzyczne organizowane są od 1986 roku przez Oddział Warszawski Związku Kompozytorów Polskich. To jedyny festiwal skupiony na twórczości kompozytorów działających w Warszawie. Jego cechą charakterystyczną jest też prezentacja nieznanych dzieł muzyki dawnej. Takie połączenie muzyki historycznej i współczesnej tworzy czasem zaskakujące konteksty, inspirując powstawanie nowych utworów wykorzystujących języki różnych epok. Dzięki temu powstaje alternatywa dla „mainstreamowego” repertuaru obecnego na co dzień w filharmoniach i rozgłośniach radiowych, będąca jednocześnie jego ważnym uzupełnieniem.

W roku 2021 w programie znajdą się m.in. polskie utwory multiperkusyjne w wykonaniu Hob-beats Percussion Group, kompozycje Carla Gesualda da Venosa (zaśpiewa je La Tempesta z towarzyszeniem Leszka Lorenta), miniopera dla dzieci Operowy zawrót głowy, recital fortepianowy Kuby Sokołowskiego z gościnnym udziałem Szábolcsa Esztényi’ego, recital organowy Michała Markuszewskiego, a także koncert Sikora Piano Duo i Łomżyńskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Jana Miłosza Zarzyckiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Aktualne informacje - na stronie internetowej Festiwalu www.wsm.art.pl 


Podczas koncertu 7 maja 2021 o godz. 19.00, upamiętniającego 100. rocznicę III Powstania Śląskiego, Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza wykona III Symfonię Symfonię Pieśni Żałosnych Henryka Mikołaja Góreckiego z udziałem sopranistki Katarzyny Trylnik.

Tym wzruszającym utworem na sopran i orkiestrę zostanie oddany hołd powstańcom walczącym o przyłączenie Górnego Śląska do nowopowstałej Polski oraz wszystkim Ślązakom poległym w tym konflikcie. Rocznica III Powstania Śląskiego jest okazją do refleksji nad historią Śląska, a także przypomnieniem o wielokulturowości tego regionu, który pomimo trudnej i bolesnej przeszłości, w kulturowej różnorodności odnalazł swoją siłę i bogactwo.

III Symfonia nazwana Symfonią pieśni żałosnych na sopran solo i orkiestrę op. 36 Henryka Mikołaja Góreckiego w różnych kontekstach wymieniana jest często jako jedno z najoryginalniejszych arcydzieł muzyki XX wieku. „3. Symfonię pisałem od 30 października do 30 grudnia 1976 na zamówienie rozgłośni Südwestfunk w Baden-Baden. Prawykonanie odbyło się 4 kwietnia 1977 w ramach XIV Międzynarodowego Festiwalu Sztuki Współczesnej. Śpiewała Stefania Woytowicz, grała Orkiestra Symfoniczna rozgłośni Südwestfunk pod dyrekcją Erneta Boura. Symfonia składa się z trzech pieśni. Pierwsza – najdłuższa (ok. 27 minut) – to ścisły kanon przerwany inwokacją sopranu. W temacie kanonu wykorzystałem fragment pieśni kurpiowskiej ze zbiorów ks. Władysława Skierkowskiego. Pieśń druga – najkrótsza – jest rodzajem lamentacji o prostej budowie ABABC. W pieśni trzeciej zastosowałem wariacyjne opracowanie autentycznej melodii ludowej z Opolskiego, ze zbiorów Adolfa Dygacza”. Tak o tworzeniu III Symfonii pisał jej autor.

Koncert dostępny będzie online na kanale Filharmonii Opolskiej na YouTube od 7 maja 2021.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 


W dniach 7–16 maja 2021 odbędzie się IX Festiwal „Nowa Muzyka”. W bogatym programie festiwalu znajdzie się kilkanaście prawykonań, a dostępne dla wszystkich koncerty odbędą się wyłącznie w przestrzenie wirtualnej.

Festiwal rozpocznie się „Koncertem muzyki elektroakustycznej z klawesynem w tle” w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy. Kolejne wydarzenia – koncerty kameralne, wieczór pieśni oraz koncert Kujawsko-Pomorskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Mariusza Kończala będą miały miejsce w Auli Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy w dniach 8, 9, 10,11 i 16 maja o godz. 17.00.

Swoje najnowsze utwory przedstawią Paulina Zujewska, Angelika Iżykowska, Sławomir Opaliński, Magdalena Kurdziel, Marcin Kopczyński, Marcin Gumiela, Aleksandra Brejza, Agnieszka Zdrojek-Suchodolska, Artur Kroschel, Piotr A. Komorowski.

Wystąpi wielu znakomitych muzyków, od lat specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej: m. in. sopranistka Kornelia Wojnarowska, altowioliści Krzysztof Komendarek-Tymendorf i Lech Bałaban, wiolonczeliści Filip Syska i Agnieszka Bałaban, klawesynistka Dorota Zimna, akordeonista Stanisław Miłek, skrzypkowie Jan Bałaban i Michał Szałach oraz pianiści Marcin Kopczyński, Rafał Tworek, Maciej Gański, Małgorzata Furche-Jurczyk, Witold Kawalec i Krzysztof Sowiński.

Wszystkie koncerty będą transmitowane na kanale YouTube „Festiwal Nowa Muzyka w Bydgoszczy".

Pełny program festiwalu oraz informacje o artystach i utworach – na stronie http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 


Maestro Antoni Wit, należący do najwyżej cenionych dyrygentów swojego pokolenia, oklaskiwany na estradach całego świata, jest oddanym popularyzatorem muzyki polskiej – i ona właśnie, reprezentowana dziełami Zygmunta Stojowskiego i utrzymana w ekspresyjnym, neoromantycznym duchu, wypełni w całości program monograficznego koncertu 8 maja 2021 o godz. 20.00.

Jego bohaterem jest trochę dziś zapomniany, a wybitny polski kompozytor Zygmunt Stojowski (w tym roku mija 75 lat od jego śmierci), który po krótkim okresie nauki u Władysława Żeleńskiego w Warszawie kontynuował studia kompozytorskie w Paryżu, a najwspanialsze sukcesy w rolach kompozytora, pianisty i pedagoga odniósł w okresie czterech dekad pobytu w USA.

Rapsodia symfoniczna na fortepian i orkiestrę powstawała w latach 1898–1900. Prawykonana z sukcesem w Berlinie w 1900 roku weszła na wiele lat do koncertowego repertuaru samego Stojowskiego, a także innych pianistów. Dzieło zawierające odwołania do muzyki narodowej zachwyca bogactwem zmiennych nastrojów, barwnością orkiestracji oraz błyskotliwą wirtuozerią partii solowej, w której zaprezentuje się Krzysztof Książek, laureat nagrody specjalnej za najlepsze wykonanie mazurków w I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na Instrumentach Historycznych.

Nieco wcześniejsza, pełna dramatyzmu i silnych emocji Symfonia d-moll jest utworem, który rok po skomponowaniu zdobył I nagrodę w kategorii utworów orkiestrowych w Konkursie Kompozytorskim im. Ignacego Jana Paderewskiego w Lipsku.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


„Wykonamy dla Państwa utwory Wajnberga, Szostakowicza, Lasockiego, Pendereckiego i Knapika” – zapowiada skrzypek Szymon Krzeszowiec, prymariusz Kwartetu Śląskiego, który wystąpi w najbliższej „Domówce z Dwójką”. Transmisja koncertu 8 maja 2021 o godz. 19.00 na antenie Dwójki, stronie internetowej i Facebooku stacji oraz kanale YouTube Polskiego Radia.

Kwartet Śląski to jeden z czołowych polskich zespołów kameralnych. Istnieje nieprzerwanie od 1978 roku. Zespół cieszy się międzynarodową sławą, koncertując na estradach większości krajów europejskich oraz w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Meksyku, Japonii, Chinach i Korei Południowej. Repertuar Kwartetu Śląskiego obejmuje ponad 450 utworów kameralnych, z czego około 300 to literatura XX i XXI wieku. Śląscy kameraliści dokonali prawie 150 prawykonań kwartetów smyczkowych kompozytorów polskich i obcych, z czego znaczna część jest im dedykowana. Artyści nagrywają muzykę wielu epok, koncentrując się na muzyce polskiej ostatniego trzydziestolecia. Bogaty dorobek fonograficzny Kwartetu Śląskiego obejmuje ponad 60 płyt. Nagrania Kwartetu Śląskiego były 26-krotnie nominowane do nagrody „Fryderyk”, a 7-krotnie zespół otrzymał tę statuetkę. Wielokrotnie nagradzany zespół we wrześniu 2017 roku został uhonorowany jedną z najbardziej prestiżowych nagród w świecie muzyki klasycznej – Gramophone Classical Music Awards w kategorii muzyki kameralnej – za płytę z utworami Grażyny Bacewicz.

W trakcie „Domówki z Dwójką” Kwartet Śląski wystąpi w składzie: Szymon Krzeszowiec – skrzypce I, Arkadiusz Kubica – skrzypce II, Łukasz Syrnicki – altówka, Piotr Janosik – wiolonczela.

Artur Szklarczyk

Dodatkowe informacje: https://www.polskieradio.pl/8,Dwojka 


Koło Naukowe Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej w Łodzi zaprasza 8 maja 2021 o godz. 18.00 na koncert prawykonań utworów organowych. Nowe kompozycje zabrzmią w interpretacji członkiń i członków Organowego Koła Naukowego Akademii Muzycznej w Łodzi. Koncert będzie transmitowany na uczelnianym kanale YouTube.

Koło Naukowe Kompozycji i Teorii Muzyki, którego opiekunami są dr hab. Artur Zagajewski, prof. AM, i mgr Maciej Kabza, skupia swoją działalność głównie wokół badań teoretyczno-muzycznych i twórczości kompozytorskiej. Studenci kierunków kompozycji, teorii muzyki, kompozycji muzyki filmowej oraz muzyki w mediach organizują spotkania poświęcone twórczości poszczególnych kompozytorów, nurtów i zjawisk w muzyce XX i XXI wieku, a także koncerty, na których prezentowane są utwory młodych twórców należących do Koła. Doroczną tradycją jest organizacja Koncertu (teoretycznie) kompozytorskiego, podczas którego wykonywane są utwory powstałe na zajęciach z kontrapunktu i harmonii.

Podczas najbliższego wydarzenia usłyszymy utwory Multipreludium Martyny Nowak, Lustro Krzysztofa Sadeckiego, Adagio e allegro Piotra Grzelaka, Swell Potente Grzegorza Żyłki, orghanella Piotra Miki, Toccata I Wiktora Kuny, CoeXisT Jakuba Junga, par-ti-ta Tymoteusza Karaś-Tęczy i Fuga podwójna Kosmy Szusta. Słowo o muzyce wygłosi sekretarz Koła Naukowego Kompozycji i Teorii Muzyki Piotr Mika.

Kompozycje będą wykonane na organach firmy Rieger (Jägerndorf), które znajdują się w kościele ewangelicko-augsburskim św. Mateusza w Łodzi.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/ 


Orkiestra Dęta Akademii Muzycznej w Łodzi obchodziła w ubiegłym roku jubileusz 20-lecia istnienia. Muzyczne świętowanie odbywa się jednak rok później. Podczas jubileuszowego koncertu studenci pod batutą Artura Czereszewskiego zaprezentują bogaty program, a także prawykonają kompozycję Grzegorza Duchnowskiego Hocki-klocki. Transmisja koncertu odbędzie się 9 maja 2021 o godz. 18.00 na kanale YouTube Akademii Muzycznej w Łodzi.

Orkiestra przywita publiczność kompozycją Jamesa Barnesa Fantasy Variations opartą na temacie słynnego Kaprysu op. 24 Niccolò Paganiniego. Zespół interpretować będzie również utwory Adama Gorba, Alfreda Reeda i Toshiro Mayuzumiego. W koncercie udział wezmą także soliści. Podczas wykonania Rhapsody in Blue George’a Gershwina partię fortepianu realizować będzie Krzysztof Suwald. Trębacz Igor Cecocho i puzonista Robert Żelazko zagrają solowe partie w kompozycji Josepha Turrina Fandango. W wykonywanym po raz pierwszy utworze Hocki-klocki na obój solo i orkiestrę Grzegorza Duchnowskiego obojowe solo wykona Agata Piotrowska-Bartoszek. Koncert poprowadzi Piotr Mika, ulubiony konferansjer akademickiej publiczności.

Klasyczna Orkiestra Dęta powstała w roku akademickim 1999/2000 z inicjatywy wieloletniego kierownika Katedry Instrumentów Dętych prof. Józefa Ciepłuchy. Orkiestra pracowała pod kierunkiem m.in. prof. Krzysztofa Kamińskiego i Marcina Radwańskiego, a obecnie (od roku 2011) prowadzi ją Artur Czereszewski. Od jesieni 2013 roku Orkiestra Dęta regularnie występuje w nowej Sali Koncertowej Akademii przy ul. Żubardzkiej, przygotowując dwa programy – noworoczny i wiosenny. Bierze też udział w koncertach edukacyjnych z cyklu „Akademia Pełna Dźwięku”.

Marta Włodarczyk

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/maj-2021/155886-koncert-z-okazji-jubileuszu-20-lecia-orkiestry-detej-akademii-muzycznej-w-lodzi 


W dniach 11–16 maja w Sanoku odbędzie się II Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej i Kameralnej, któremu towarzyszyć będzie I Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów.

Organizatorem wydarzenia jest Stowarzyszenie Pro Artis działające na terenie województwa podkarpackiego. W ramach Festiwalu w sanockich świątyniach odbędzie się 6 arcyciekawych koncertów solowych i kameralnych: program przedsięwzięcia jest bardzo bogaty i różnorodny.

Podczas koncertu inauguracyjnego w interpretacji Piotra Rojka zabrzmią kompozycje organowe współczesnych polskich kompozytorów: Krystiana Kiełba, Katarzyny Dzięwiątkowskiej, Mateusza Ryczka i Anny Porzyc. W programie Festiwalu znalazły się także oryginalne opracowania utworów na trąbkę i organy, skrzypce i organy, fletnię i organy. Udział w koncercie finałowym weźmie Żeleński String Quartet, który zaprezentuje kwartety smyczkowe Józefa Elsnera i Stanisława Moniuszki.

Koncerty będą transmitowane na żywo na kanale YouTube Ars Sonora TV.

Podczas Festiwalu w dniach 13 - 15 maja odbędzie się także I Ogólnopolski Konkurs Młodych Organistów: w zmaganiach konkursowych udział weźmie 22 uczestników z całego kraju.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

http://pro-artis.pl/ 


Akademia Muzyczna we Wrocławiu zaprasza na monograficzny koncert kompozytorski Ignacego Wojciechowskiego „sky is the limit...” w ramach cyklu „Wtorek Muzyczny" 11 maja 2021 o godz. 18.00.

Młody utalentowany twórca Ignacy Wojciechowski jest studentem klasy kompozycji prof. dr. hab. Krystiana Kiełba. Jego koncert monograficzny odbędzie się w ramach prezentacji młodych twórców oraz cyklu koncertowego „Wtorek Muzyczny", a wśród wykonawców znajdą się studenci wrocławskiej uczelni muzycznej oraz sam kompozytor. W programie koncertu usłyszymy utwory kameralne w opracowaniu na instrumenty smyczkowe, harfę, fortepian oraz komputer.

Słowo wprowadzające do prezentacji muzycznej wygłosi znakomita, wrocławska kompozytorka oraz kierownik Katedry Kompozycji AMKL prof. Grażyna Pstrokońska-Nawratil.

Transmisja koncertu odbędzie się na stronie Akademii na Facebooku i na kanale YouTube.

Szczegółowy program – na stronie http://amuz.wroc.pl/1695-wtorek-muzyczny-im-marii-jedrzejewskiej-w-ramach-cyklu-galeria-mlodych-tworcow-6523 


W związku z partnerstwem sieci Czeskich Centrów i festiwalu „Pražské jaro” cztery znakomite koncerty 76. Praskiej Wiosny będą dostępne na Facebooku Czeskiego Centrum Warszawa o godz. 20.00 w dniach 12, 20, 26 maja i 3 czerwca 2021.

W tym roku po raz drugi widzowie na całym świecie będą mogli oglądać transmisje na żywo z koncertów znanego na całym świecie festiwalu muzycznego w niezwykłej Sali im. Smetany Miejskiego Domu Reprezentacyjnego (czes. Obecní dům) za pośrednictwem sieci Czeskich Centrów. Czeskie centra na 3 kontynentach udostępnią swoim widzom 4 koncerty bezpośrednio na swoich stronach na Facebooku. W programie koniecznie koncert inauguracyjny, podczas którego zabrzmi Moja Ojczyzna (Má Vlast) Bedřicha Smetany w wykonaniu Collegium 1704 pod batutą Václava Luksa czy koncert „Na skrzydłach tańca”, w programie którego znalazła się Rumuńska rapsodia op. 11 George’a Enescu i Hiszpańska symfonia op. 21 Édouarda Lalo w wykonaniu Praskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Iona Marina.

Podczas „Koncertu debiutowego” wystąpi jeden z najbardziej utalentowanych młodych czeskich dyrygentów František Macek, który występował również w Skandynawii i Polsce. Praska Symfoniczna Orkiestra Radiowa pod jego dyrekcją wykona m. in. Małą suitę Witolda Lutosławskiego. Praska Symfoniczna Orkiestra Radiowa to jedna z najważniejszych obecnie czeskich orkiestr. Od sezonu 2018/19 jej głównym dyrygentem i dyrektorem artystycznym jest maestro Alexander Liebreich. Praska Orkiestra Radiowa regularnie zamawia i wykonuje muzykę czołowych współczesnych kompozytorów czeskich, takich jak Pavel Zemek Novák, Jan Ryant Dřízal, Miroslav Srnka i Jiří Kadeřábek.

Dodatkowe informacje – na stronie https://warsaw.czechcentres.cz/pl/program/pustte-si-prazske-jaro-az-domu 


XIII Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY z hasłem „Przywoływanie” zajmuje się refleksjami i inspiracją pomiędzy formami muzyki dawnej i różnymi odmianami muzyki nowej. W dniach 12–15 maja 2021 współbrzmieć będą tradycje renesansu, baroku i muzyka tradycyjna. Usłyszymy improwizacje, muzykę i medytacyjną, zaangażowaną i… terapeutyczną.

Jak podkreśla dyrektor Festiwalu, Jerzy Kornowicz, „Zwłaszcza ta ostatnia, w trudnym, a nieraz okrutnym czasie, który teraz przeżywamy, pozwala nam „w świecie najlepszym z możliwych” przywoływać tęsknoty za trochę lepszym światem”. W ramach „Pasma snu” słuchacze będą mogli koić emocje muzyką Mortona Feldmana, Henryka Mikołaja Góreckiego i medytacyjnego tryptyku JAGD – 14 maja odbędzie się prawykonanie tego utworu autorstwa Emila Miszka, Kuby Sokołowskiego, Huberta Zemlera, Jerzego Rogiewicza i Miłosza Pękali.

Gośka Isphording przedstawi najnowsze utwory na klawesyn, z bardzo ważnym udziałem elektroniki, napisane specjalnie dla niej – m. in. prawykona Dulabilis II Pawła Hendricha i Incorporate 2 Kuby Krzewińskiego. Ania Karpowicz, po zeszłorocznej premierze internetowej na Festiwalu Sacrum-Profanum, zaprezentuje na Festiwalu KODY sceniczną premierę feministycznego projektu TOVA, który powstał we współpracy z kompozytorkami Aleksandrą Kacą, Martą Sniady, Teoniki Rożynek i Niną Fukuoką. W premierowym utworze Krzysztofa Wołka Flat Surfaces doświadczymy mocy dźwięków – rozległe płaszczyzny dźwięków fortepianu w wykonaniu Małgorzaty Walentynowicz przenikną się z dźwiękami wyrafinowanej technologicznie elektroniki.

Finałowa „Noc Tradycji” z udziałem Radical Polish Ansambl przywoła ducha radosnej zabawy, o której zapomnieliśmy już trochę, pogrążeni w pandemicznej smucie.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.

Szczegółowy program – na stronie https://kody-festiwal.pl/ 


Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie zaprasza 13 maja 2021 na wydarzenie „LEM – Futurologia w muzyce” związane z 100. rocznicą urodzin jednego z najwybitniejszych pisarzy polskich – Stanisława Lema. W ramach przedsięwzięcia odbędą się wykłady, sesje, debata i koncert.

W roku 2021 przypada 100. rocznica urodzin jednego z najwybitniejszych pisarzy polskich, ostatniego – jak mówi się o Nim – futurologa, wizjonera i ekscentryka, intelektualisty i zuchwałego proroka, z rozsądkiem, ale i z dozą kulturowego pesymizmu spoglądającego w przyszłość́, tak, zawsze przed siebie! Czy lemoidalne, naukowe przewidywanie przyszłości, w artystycznych wizjach tego co ma nastąpić́, ma wciąż̇ jeszcze sens? Tak ważne tematy podjęte zostaną w refleksji muzyczno-teoretycznej, debacie i koncercie muzyki kosmicznej.

Odbędą się sesje „Lem – konteksty”, „Lem w operze” (przeanalizowane zostaną Solaris Karola Nepelskiego i Cyberiada Krzysztofa Meyera). Maria Wilczek-Krupa wygłosi wykład „Opowieść pierwszego Odmrożeńca“. Stanisława Lema muzyczno-literacka parabola ustroju socjalistycznego. W programie koncertu – instalacji – performansu w sieci „Czytanie Lema / słuchanie kosmosu” o godz. 18.00 zaprezentowane zostaną utwory Leonarda Rizzo, Tomasza Gila, Pawła Malinowskiego, Moniki Szpyrki, Teoniki Rożynek, Artura Kryvycha, Estery Wityńskiej, Oktawii Pączkowskiej, Karola Nepelskiego, Olgi Demeter i Maurycego Grabowskiego.

Transmisja – na stronie https://online2.amuz.krakow.pl/Lem2021 

Szczegółowy program: https://www.amuz.krakow.pl/lem2021 


Katowice Kultura Natura, flagowy katowicki festiwal muzyki klasycznej, już po raz szósty zgromadzi w sali NOSPR znakomitych artystów z całego świata. Temat przewodni tegorocznej edycji to „Tęsknota i pragnienie”. Program sześciu koncertów, zaplanowanych między 14 a 22 maja 2021, wędruje przez różne odcienie tęsknoty i różne rodzaje pragnień.

Zabrzmi muzyka, która w dobie pandemii dotyka bardzo aktualnych emocji i postaw. Zamiast tradycyjnej książki programowej w tym roku organizatorzy przygotowali dla słuchaczy audiobooka z tekstami opisującymi ideę festiwalu i programy koncertów.

Wielkie nazwiska zagranicznych artystów w ostatnich miesiącach rzadko pojawiają się na plakatach koncertowych. W tym kontekście program majowego festiwalu Katowice Kultura Natura jest dla wszystkich melomanów miłą niespodzianką – gwiazdami tegorocznej edycji są m.in. Marin Alsop, Alexander Melnikov, Dorothea Röschmann, Sonya Yoncheva i Concerto Köln.

Festiwal rozpocznie się koncertem NOSPR pod batutą Marin Alsop. W repertuarze znajdzie się muzyka inspirowana najbardziej archetypicznymi obrazami miłości, w tym Pieśni miłosne Hafiza na głos i orkiestrę op. 26 Karola Szymanowskiego w interpretacji Ewy Tracz. Koncert będzie transmitowany na antenie medici.tv – największej na świecie platformy streamingowej poświęconej muzyce klasycznej. Współistnienie dwóch porządków – boskiego porządku harmonii i świata ludzkich uczuć – stanowi oś narracyjną głośnej opery ahat-ilī. Siostra bogów Aleksandra Nowaka, która zostanie zaprezentowana w wersji estradowej.

„Ten festiwal powstał po to, żeby z największymi artystami rozmawiać o sprawach najważniejszych za pomocą uniwersalnego i pełnego piękna języka muzyki” – mówi Ewa Bogusz-Moore, dyrektor festiwalu.

Iwona Sobczyk

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program na www.nospr.org.pl 


XIV Gdański Festiwal Muzyczny, którego celem jest popularyzacja dziedzictwa polskiej i światowej kultury muzycznej, odbędzie się w dniach 14‒23 maja 2021. Koncerty będą dostępne online na stronie www.gdanskifestiwal.pl  oraz na YouTube Festiwalu.

Gdański Festiwal Muzyczny jest cyklicznym międzynarodowym projektem, największym tego typu wydarzeniem w Polsce Północnej. Program edycji 2021 jest wypadkową zmian, jakie w roku 2020 musiały nastąpić z racji pandemii. Uwzględnia m. in. przełożony na rok 2021 Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina. Udział w Festiwalu wezmą laureaci tego konkursu z lat poprzednich, kandydaci, laureaci innych konkursów o światowym znaczeniu, jak zwycięzca Konkursu im. P. Czajkowskiego w Moskwie 2019 francuski pianista Alexandre Kantorow, który zagra z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, czy zwycięzca Konkursu im. Viottiego Ilya Maximov. Przeciwwagą dla występów pianistów klasycznych będzie nadzwyczajny koncert Leszka Możdżera z Polską Filharmonią Kameralną pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego. Natomiast podczas wieczóru z udziałem Orkiestry Filharmonii Poznańskiej pod dyrekcją jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich Łukasza Borowicza zabrzmi Te Deum Karola Kurpińskiego.

Specjalny koncert monograficzny poświęcony będzie obchodzącemu 26 maja tego roku jubileusz 65. urodzin Krzysztofowi Olczakowi, który wystąpi podczas Festiwalu w roli kompozytora i wykonawcy; 15 maja odbędzie się prawykonanie jego najnowszego utworu ACC – 2 na akordeon i taśmę, dedykowanego Elżbiecie Rosińskiej. Natomiast utwory F. Chopina w opracowaniu na flet i fortepian oraz kompozycje I. J. Paderewskiego, W. Kilara i H. M. Góreckiego zaprezentują znakomici wirtuozi Łukasz Długosz i Janusz Olejniczak.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://www.gdanskifestiwal.pl/pl/ 


Jan Lisiecki, znakomity kanadyjski pianista z polskimi korzeniami (i związkami z Poznaniem), będzie bohaterem najbliższego Koncertu Internetowego Filharmonii Poznańskiej, który w ramach cyklu Gwiazdy Światowych Estrad odbędzie się 14 maja 2021 o godz. 19.00. Koncert ten zatytułowano „Mozart nasz współczesny”, bowiem tego wieczoru usłyszymy zarówno jedno z dzieł Mozarta, jak i współczesny utwór… w stylu Mozarta.

XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482 Wolfgang Amadeus Mozart napisał w Wiedniu, który w liście do ojca nazywał krainą fortepianu. Koncert Es-dur zaczął tworzyć w listopadzie 1785 roku, gdy równocześnie pracował nad Weselem Figara. Ukończył go 16 grudnia tegoż roku, a wieczorem tego samego dnia zagrał go… między aktami oratorium Ester Karla Dittersa von Dittersdorfa! W zapiskach ojca Amadeusa, Leopolda Mozarta, zachowały się informacje, że ówczesnych słuchaczy szczególnie urzekła druga część Koncertu i to jej regularnie domagali się na bis.

A po Mozarcie – Symfonia w stylu Mozarta Krzysztofa Meyera, wyjątkowy przykład pastiszu stylu mozartowskiego ukazujący, jak doskonale kompozytor potrafi posługiwać się różnymi stylami i technikami. Absolutnie przekonani, że to Mozart, byli także poznańscy melomani, którzy zasiedli w Auli Uniwersyteckiej 1 kwietnia 1977 roku. O prima aprilisowym żarcie wiedział tylko dyrygent Renard Czajkowski. Wszyscy pozostali (w tym także muzycy grający ten utwór!) prawdę poznali dopiero po tym premierowym wykonaniu dzieła. Czy mogli się nabrać? Posłuchajcie i oceńcie Państwa sami…

Anna Plenzler

Więcej – na https://filharmoniapoznanska.pl/ 


„Wielcy kompozytorzy – wielkie jubileusze” to projekt Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, którego ideą jest uczczenie pamięci artystów i ważnych rocznic z nimi związanych, przypadających na rok 2021. Koncerty online 14, 15, 22 i 26 maja poświęcone będą Camilowi Saint–Saënsowi.

Projekt odwołuje się do następujących rocznic: 280. rocznicy śmierci A. Vivaldiego, 100. rocznicy śmierci C. Saint-Saënsa, 50. rocznicy śmierci I. Strawińskiego, 120. rocznicy śmierci G. Verdiego, 230. rocznicy śmierci W. A. Mozarta, 110. rocznicy śmierci G. Mahlera oraz 100. rocznicy śmierci W. Żeleńskiego. W programie całorocznego przedsięwzięcia znalazły się koncerty symfoniczne, kameralne, recitale z udziałem znakomitych muzyków, wystawa plakatów, projekcja filmowa oraz wykład.

Cztery majowe wieczory poświęcone będą muzyce francuskiego kompozytora, wirtuoza fortepianu i organów Camila Saint–Saënsa. 14 maja będzie można wysłuchać wprowadzenia Andrzeja Sułka (Program II Polskiego Radia, Ruch Muzyczny), który przybliży historie i okoliczności powstawania prezentowanych podczas koncertów dzieł: II Symfonii a-moll op. 55, III Koncertu skrzypcowego h-moll op. 61, Introdukcji i Ronda Capriccioso a-moll op. 28 oraz najbardziej znanego utworu kompozytora – Karnawału Zwierząt. Usłyszymy je w interpretacji solistów: skrzypaczki Marii Sławek, pianistów Karoliny Sekuły i Miłosza Rządkiewicza oraz zespołu artystycznego Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą maestro Dainiusa Pavilionisa.

Koncerty odbędą się w formule online na kanale YouTube TOS.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://tos.art.pl/ 


Mało kto wie, że na dzisiejszym osiedlu Marcelin w warszawskiej dzielnicy Białołęka w 1869 roku urodził się wielki polski pianista i kompozytor Henryk Melcer-Szczawiński. To właśnie jemu Fundacja AVE dedykuje Noc Muzeów 15 maja 2021 roku. Zaplanowano wystawę, wycieczki zabytkowym autobusem, zajęcia dla dzieci i wyjątkowy spektakl muzyczny!

Dr Michał Piekarski z Instytutu Historii Nauki PAN jest autorem wystawy, która zostanie otwarta podczas Nocy Muzeów o godz. 17.00 w gospodarstwie ogrodniczym rodziny Majlertów „Rysiny” przy ul. Smugowej na Marcelinie. Obejmuje całą biografię kompozytora oraz prezentuje jego twórczość.

Otwarciu wystawy towarzyszyć będzie wyjątkowy plenerowy spektakl muzyczny o życiu i twórczości kompozytora. Obecni usłyszą jego Sonatę G-dur na skrzypce i fortepian, uznawaną za najwybitniejszą polską sonatę skrzypcową przełomu XIX i XX wieku, wybrane pieśni oraz balladę Pani Twardowska do słów Adama Mickiewicza. Wystąpią znakomici muzycy: skrzypaczka Celina Kotz, laureatka XV Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego, pianiści dr Grzegorz Skrobiński (wykładowca UMFC) i Gabriela Machowska, solista Polskiej Opery Królewskiej Witold Żołądkiewicz oraz białołęcki chór AVE z przyjaciółmi z chóru Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Barbary Hijewskiej.

Ponadto o godz. 19.00 i 22.00 zaplanowano wycieczki zabytkowym autobusem po Białołęce z czasów Melcera, a w ciągu dnia – interaktywne warsztaty dla dzieci o życiu i twórczości kompozytora, prowadzone przez znakomitą muzykolożkę, Annę Ługowską (cztery tury: godz. 9.00, 10.10, 11.20, 12.30).

Działania planowane są w realu; na wszystkie wydarzenia obowiązuje rezerwacja miejsc (http://fundacjaave.pl/pl/  oraz tel. 608 178 447).


15 maja 2021 Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na Noc Muzeów w hybrydowej formie. W planach: występy Chóru Dziecięco-Młodzieżowego OiFP, pokaz umiejętności artystów baletu, wystawa zdjęć „Narodziny musicalu” i koncert online.

„W sobotni wieczór zapraszamy Państwa na rodzinny spacer na Odeską. Tu o godz. 18.00 i 19.00 w naszym Amfiteatrze wystąpi Chór Dziecięco-Młodzieżowy OiFP pod kierownictwem pani Ewy Rafałko. Młodzi artyści zaprezentują program „Brzechwa muzycznie”, złożony z utworów króla literatury dziecięcej do muzyki Marcina Nagnajewicza. O 18.30 i 19.30 na skwerze przy wejściu do Amfiteatru zacznie się pokaz tańca artystów naszego zespołu baletowego, do muzyki z koncertu poświęconego pamięci Krzysztofa Krawczyka” – tłumaczy prof. Violetta Bielecka, p.o. dyrektora Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Przez cały wieczór będzie można także obejrzeć zdjęcia z wystawy „Narodziny musicalu” fotografa OiFP Michała Hellera. Amatorzy pięknych widoków będą mogli natomiast skorzystać z możliwości wejścia na tarasy i dach Opery między godz. 17.30 a 21.00.

Tegoroczna „Noc Muzeów” odbędzie się hybrydowo: na kanale YouTube OiFP i na profilu Facebookowym o godz. 19:00 będzie można zobaczyć koncert „W piękny rejs…” z utworami Krzysztofa Krawczyka.

Wszystkie wydarzenia w ramach Nocy Muzeów są bezpłatne! Szczegółowy program – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/noc-muzeow-2021/ 


Z okazji obchodzonego Święta Polskiej Muzyki i Plastyki Zajezdnia Kultury w Pleszewie stworzyła projekt artystyczny, który łączy ze sobą te dwie sztuki za pośrednictwem kolejnej, którą bez wątpienia jest sztuka audiowizualna. Wydarzenie będzie miało swoją premierę w dniu Polskiego święta Muzyki i Plastyki 15 maja 2021 o godz. 20:00 na kanale YouTube oraz na fanpage Facebook Zajezdni Kultury.

W projekcie wykorzystano obrazy związanego z Pleszewem polskiego artysty i animatora kultury – Mariana Bogusza, a także muzykę skomponowaną na tę okazję przez kompozytora Artura Żuchowskiego. Wykonawcą muzyki, a zarazem niemym narratorem jest flecistka Natalia Chudzicka, na co dzień związana z Akademią Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Wykonawcami produkcji filmowej są Dawid „Budzik” Budziński i Norbert „Nupa” Radomski. Efektem projektu jest kilkuminutowe przedstawienie trzech wybranych obrazów artysty pochodzących ze zbiorów Muzeum Regionalnego w Pleszewie, z którego ramienia opiekunem wystawy jest Katarzyna Rutkowska.

Idea samego wydarzenia swój ostateczny kształt zawdzięczać może czasom samoizolacji, w których ostatnio przyszło nam żyć. Jest to jakby kondensacja elementów artystycznych wernisażu, przedstawiona za pośrednictwem subiektywnego oka realizatorów i jako całość umieszczona w sieci. Mimo to, śmiało może pretendować do życia własnym życiem, jako pewna próba artystycznego przedstawienia świata.

Maria Rutkowska, koordynator wydarzenia

ZOBACZ: zapowiedź wydarzenia


Od ponad 10 lat w Uniwersytecie Opolskim obecna jest muzykologia jako kierunek studiów I i II stopnia. W roku obchodów dziesięciolecia właśnie Katedra Muzykologii UO organizuje w dniach 19–20 maja 2021 XII Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii.

Gościem specjalnym Zjazdu będzie prof. Jasmina Talam (Akademia Muzyczna w Sarajewie) – światowej sławy etnomuzykolog, która wygłosi wykład inauguracyjny. W dalszej części Zjazdu przewidziana jest studencka konferencja naukowa złożona z paneli tematycznych, podczas których zaprezentowane zostaną efekty prowadzonych przez studentów i doktorantów badań muzykologicznych.

XII Ogólnopolski Zjazd Studentów Muzykologii jest częścią szerszego wydarzenia, organizowanego przez Katedrę Muzykologii Uniwersytetu Opolskiego, jakim jest VI Tydzień Muzykologii UO (17–22 maja). W jego ramach zaplanowano szereg dodatkowych wydarzeń naukowych oraz kulturalno-artystycznych, w tym warsztaty, koncerty i konferencja organologiczna z serii „Śląskie Organy VII”.

Program – na stronie www.muzykologia.uni.opole.pl 


Trudno wyobrazić sobie sezon koncertowy w Kąśnej Dolnej bez Tygodnia Talentów – festiwalu z niemal 40-letnią tradycją. W 2021 roku wydarzenie odbędzie się bez udziału publiczności, a koncerty festiwalowe transmitowane będą w Internecie w dniach 18-23 maja.

W festiwalowe ramy Centrum Paderewskiego wpisuje dwa nowe wydarzenia: Konkurs o Nagrodę im. Anny Knapik dla uczniów małopolskich szkół muzycznych oraz Konkurs o Stypendium Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej dla studentów polskich uczelni artystycznych. Ogólnym założeniem obu konkursów jest zasada – jedna specjalizacja w danym roku, w cyklu: wokal, instrumenty smyczkowe, fortepian. Uczestnicy bieżącej edycji wokalnej zaprezentują swoje umiejętności w koncertach konkursowych. W wyjątkowym miejscu – ostatniej zachowanej w świecie posiadłości Ignacego Jana Paderewskiego – zabrzmią utwory samego Paderewskiego oraz Grażyny Bacewicz, Mieczysława Karłowicza, Franciszka Maklakiewicza, Feliksa Nowowiejskiego, Ludomira Różyckiego, Władysława Żeleńskiego, a także przedstawicieli rozmaitych europejskich szkół kompozytorskich. Zmagania uczestników Konkursu ocenią komisje złożone z wybitnych osobistości polskiej kultury.

W ramach festiwalu nie zabraknie też tradycyjnego koncertu Tarnowskich Talentów, czyli wyróżnionych uczniów tarnowskiej szkoły muzycznej, której patronuje Ignacy Jan Paderewski. Wystąpią: Grzegorz Wijas (organy), Karolina Starzyk i Borys Komisarz (duet fortepianowy), Aleksandra Kubala (skrzypce) i Jan Łukasik (perkusja).

Wszystkie koncerty transmitowane będą na żywo (nieodpłatnie) na YouTubie i Facebooku Centrum Paderewskiego.

Dodatkowe informacje - na stronie https://www.centrumpaderewskiego.pl/ 


Z okazji przypadającego w maju każdego roku Światowego Dnia Akordeonu, Koło Naukowe Akordeonistów Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza 19 maja 2021 o godz. 10.00 na IV Studencką Sesję Naukową. Temat przewodni tegorocznej sesji brzmi „W morzu inspiracji”.

Zostaną zaprezentowane referaty o polskiej twórczości akordeonowej inspirowanej rodzimym folklorem, związkach utworów Mikołaja Majkusiaka z muzyką jazzową, repertuarze na duet „flet – akordeon”, kompozycjach 'in memoriam' w literaturze akordeonowej, technikach charakterystycznych dla literatury akordeonowej w pracy nad transkrypcjami, oraz o roli akordeonu w zespole ludowym z perspektywy wykonawcy.

Udział w konferencji wezmą studenci i doktoranci z Akademii Sztuki w Szczecinie, Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach.

Gościem specjalnym World Accordion Day będzie Marcin Wyrostek, który wygłosi wykład Muzyka śląska jako źródło inspiracji do aranżacji i improwizacji na akordeonie.

Link do konferencji na platformie MS Teams: http://bityl.pl/kIkER 


Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi oraz Związek Kompozytorów Polskich zapraszają na koncert „Młodzi kompozytorzy, młodzi wykonawcy” w ramach 77. sesji Musica Moderna. 20 maja o godz. 18.00 na kanale YouTube Akademii odbędzie się transmisja koncertu, podczas którego będzie można wysłuchać czterech kompozycji studentów łódzkiej Akademii Muzycznej.

Od wielu lat wydarzenia z tego cyklu są platformą dla młodych łódzkich kompozytorów i wykonawców do prezentowania najbardziej interesujących eksperymentalnych kompozycji współczesnych. Tym razem koncert rozpocznie wykonanie Struktury Holofonizującej kompozytorki Synthii Chojnowskiej, odpowiadającej również za rejestracje wideo i koordynację wydarzenia. Utwór na flet solo wykona Przemysław Szczygielski. Zaprezentowane zostaną również druga i trzecia część I Kwartetu skrzypcowego Jakuba Junga, zinterpretowane przez Agatę Miłoś, Alicję Porębę, Szymona Kałużnego i Michała Schaba. Tego wieczoru usłyszeć będzie można także Beetle Music Bartosza Jawora w wykonaniu skrzypka Kacpra Pałuby, wiolonczelistki Urszuli Markowskiej i pianistki Magdaleny Salmanowicz. Jako ostatnia wybrzmi kompozycja o tytule Sen Marii Łojko. Utwór, podobnie jak poprzedni, publiczność usłyszy w interpretacji instrumentalnego trio: Krzysztofa Królika (puzon tenorowy), Filipa Madeja (puzon basowy) i Oliwii Kwiatkowskiej (fortepian).

Nad realizacją dźwiękową wydarzenia czuwać będzie Bogusława Litwiniuk, a o muzyce opowie Kacper Sadowski.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji: http://www.amuz.lodz.pl/pl/koncerty-i-wydarzenia-zapowiedzi/maj-2021/155934-koncert-mlodzi-kompozytorzy-mlodzi-wykonawcy 


21 maja 2021 o godz. 19.00 Filharmonia Podkarpacka im. Artura Malawskiego zaprasza publiczność na koncert symfoniczny, podczas którego Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą Tomasza Chmiela zaprezentuje dzieła Ludomira Różyckiego i Josepha Haydna.

Filharmoniczna publiczność pamięta z pewnością poematy symfoniczne Ludomira Różyckiego (1883–1953), które są wizytówką muzyki orkiestrowej tego młodopolskiego kompozytora. Neoromantyczny w stylu I Koncert fortepianowy g- moll (1918) op. 43Różyckiego odsłania najważniejsze cechy jego muzyki – wyrazistość melodyki i efektowną instrumentację. Utwór stawia przed solistą duże wymagania techniczne dając pole do popisu wirtuozom fortepianu. W tej roli usłyszymy podczas koncertu znakomitą pianistkę Olgę Zado.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej zaprezentuje również jedną z dwunastu słynnych symfonii londyńskich Josepha Haydna (1732–1809), uznawanych za wzorcowe w muzyce klasycznej. Powstanie tych dzieł wiąże się z przyjazdem Haydna do Anglii na zaproszenie Petera Salomona – słynnego skrzypka, który prowadził działalność impresaryjną. Symfonia G-dur nr 100 (1794) „Wojskowa” zawdzięcza tytuł drugiej części, w której wprowadził kompozytor rozbudowaną grupę instrumentów dętych i większy zestaw perkusyjny: talerze, triangiel oraz wielki bęben – charakterystyczny dla orkiestry wojskowej.

Materiały prasowe organizatora

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/ 


21 maja 2021 o godz. 19.00 Filharmonia Śląska im. H. M. Góreckiego zaprasza na koncert Śląskiej Orkiestry Kameralnej, która pod batutą Macieja Tomasiewicza wykona dzieła Maxa Brucha, Einojuhaniego Rautavaary, Witolda Lutosławskiego i Béli Bartóka. Program zachwyci nie tylko bogactwem brzmienia, ale również wieloma odniesieniami do folkloru, co z pewnością ubarwi ten majowy wieczór.

Serenada na szwedzkie tematy ludowe Brucha składa się z pięciu części; części II i IV wykorzystują jako temat ludowe pieśni miłosne, część III czerpie z tradycyjnego tańca, pochodzącego ze szwedzkiego regionu Dalarna, natomiast w częściach I i V brzmi temat marszu koronacyjnego Karola XII.

Współczesny kompozytor fiński Einojuhani Rautavaara stworzył swoją kompozycję Pelimannit w 1952 roku. Jej tytuł można przetłumaczyć jako „skrzypkowie”, a poszczególne części noszą nazwy odwołujące się do tradycyjnych zabaw, procesji, i tańców weselnych. Materiał tematyczny utworu pochodzi ze zbioru utworów skrzypcowych – Śpiewnika Samuela Rindy-Nickoli z XVIII wieku, zawierającego szwedzkie melodie tradycyjne o tytułach nadanych przez muzyków ludowych.

Kilka Melodii ludowych napisanych pierwotnie na fortepian Witold Lutosławski zinstrumentował później na orkiestrę smyczkową. Opierają się one na melodiach pochodzących z różnych regionów Polski.

W finale koncertu zaprezentowane zostanie Divertimento Béli Bartóka na orkiestrę smyczkową, zawierające motywy cygańskie.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2021 Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


Po długiej przerwie – wymuszonej pandemią – Filharmonia Zielonogórska powraca z koncertami z udziałem publiczności. 21 maja 2021 o godz. 20.00 zaprasza na wyjątkowe Muzyczne spotkanie jubileuszowe z okazji 65-lecia działalności Filharmonii im. Tadeusza Bairda w Zielonej Górze. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej i pianistka Beata Bilińska pod dyrekcją Czesława Grabowskiego zaprezentuje dzieła Patrona Instytucji, Fryderyka Chopina i Stanisława Moniuszki.

Jubileuszowy koncert z okazji 65-lecia rozpocznie Uwertura patrona Zielonogórskiej Filharmonii – Tadeusza Bairda. Kompozytor żyjący w latach 1928-1981 należy do najwybitniejszych twórców polskich XX wieku, o bogatym i różnorodnym dorobku. Nazwany „romantykiem współczesności” jako nadrzędną ideę traktował podporządkowanie środków technicznych muzycznemu wyrazowi. Debiutował w okresie niesprzyjającym nowatorskim poczynaniom. Wraz z innymi kompozytorami polskimi należał w młodości do tzw. „Grupy 49” (od roku powstania 1949), której założeniem było uprawianie muzyki komunikatywnej i nieskomplikowanej o ekspresji „pozytywnej” i „optymistycznej”. Jego Giocosa (1952) oparta na budowie allegra sonatowego jest orkiestrową autotranskrypcją pierwszej części wcześniej napisanej II Sonaty na fortepian.

Koncert fortepianowy e-moll op. 11 Fryderyka Chopina zajmuje szczególne miejsce w polskiej literaturze muzycznej. Wirtuozowskie dzieło nawiązujące do romantycznego stylu brillante na stałe weszło do repertuaru najwybitniejszych pianistów całego świata. Uwertura koncertowa Bajka przez samego Moniuszkę określana była jako „uwertura fantastyczna”. Powszechnie także uważana jest za rodzaj pierwszego w naszej literaturze muzycznej poematu symfonicznego.

Sławomir Kozłowski

Więcej – na http://filharmoniazg.pl/ 


21 maja 2021 Filharmonia Lubelska zaprosi melomanów na XXIV Forum im. Witolda Lutosławskiego. Podczas koncertu inauguracyjnego – pierwszego po przerwie koncertu stacjonarnego – prawykonane zostaną Temporatorium Bogdana Dowlasza i In memoriam Eduardo Frigatti. Koncert jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu „Dyrygent – rezydent” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Tegoroczną edycję Forum poprzedzi panel dyskusyjny 20 maja o godz. 16.00 w Instytucie Muzyki Wydziału Artystycznego UMCS. Gośćmi bezpłatnego wydarzenia będą: akordeonista, kompozytor, prof. dr hab. Bogdan Dowlasz oraz kompozytor i gitarzysta dr Eduardo Frigatti.

Kompozycji obu artystów będzie można wysłuchać podczas pierwszego z koncertów tegorocznego Forum – 21 maja o godz. 19.00. W programie koncertu znajdzie się również kantata Miłość op. 14 Józefa Kofflera na głos, klarnet, altówkę i wiolonczelę. Razem z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej i Chórem Akademickim UMCS im. Jadwigi Czerwińskiej wystąpią znakomici soliści. To wyjątkowe muzyczne wydarzenie zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Zofia Bernatowicz. Udział w przygotowaniu koncertu brał jej asystent – dyrygent-rezydent Filharmonii Lubelskiej Igor Bojczuk.

Filharmonia Lubelska zaprosi także na koncert kameralny „Młodzi wykonawcy muzyki współczesnej” 23 maja o godz. 11.00. W niedzielne przedpołudnie na scenie Filharmonii pojawią się uczniowie oraz nauczyciele lubelskich szkół muzycznych (S.M. I i II st. im. T. Szeligowskiego, S.M. I i II st. im. W. Lutosławskiego i O.S.M. I i II st. im. K. Lipińskiego). Ci, którzy tego dnia odwiedzą instytucję, będą mieli okazję wysłuchać również chórów lubelskich szkół w ramach projektu „Akademia Chóralna – śpiewająca Polska” regionu lubelskiego pod dyrekcją Małgorzaty Nowak.

Informacja o biletach i szczegółowy program – na stronie https://filharmonialubelska.pl/ 


Pierwszy tegoroczny koncert w ramach cyklu „Nowa muzyka w Starym Ratuszu” odbędzie się online 21 maja 2021 o godz. 19.00: zostanie udostępniony na kanale YouTube organizatorów – Nadbałtyckiego Centrum Kultury. W programie – światowe prawykonanie Fantazji i Kanonu Piotra Jędrzejczyka.

Podczas piątkowego koncertu zabrzmi frapująca muzyka twórców z różnych krajów, przedstawicieli różnych pokoleń. Będzie to zatem okazja do prześledzenia, jak zmieniała się muzyka elektroakustyczna na przestrzeni kilku dekad, technologia używana do jej realizacji, czy zastosowane środki wyrazu. Pojawią się na scenie młodzi i bardzo utalentowani wykonawcy, którzy zaprezentują się w utworach z obojem, saksofonem, akordeonem i fletem. Będzie to prawdziwy powiew wiosennego powietrza.

W repertuarze znajdą się utwory Apocrypha (1986) Jacka Veesa na obój i taśmę, M/Alina (2014) Piotra Grella-Możejki na saksofon sopranowy i taśmę, Solo IV / The importance of being Ernest (2017) Stefana Pieriniego na obój i taśmę oraz najnowsza kompozycja Piotra Jędrzejczyka – Fantazja i Kanon (2020) na flet, akordeon, głośnicę i elektronikę.

Koncert poprowadzi Dariusz Mazurowski.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.nck.org.pl/pl/wydarzenie/5040/nowa-muzyka-w-starym-ratuszu-wiosenne-barwy-dzwieku 


Czy granice geograficzne nadal istnieją w sztuce i nowych technologiach? Czy nadal możliwe jest przenikanie się kultur, które nie doprowadzi do uniformizacji? Czy nadal jesteśmy w stanie inspirować się tradycyjnymi kulturami? Jakie miejsce zajmuje archaizm w świecie naznaczonym przez nieustanną kontrolę? To pytania, na które spróbuje odpowiedzieć tegoroczna edycja festiwalu Musica Electronica Nova w dniach 23–29 maja 2021.

Jej tytuł „Rytuały” będzie rozważany z kilku perspektyw: „Rytuał: Japonia”, „Rytuał: Maszyny”, „Rytuał: Głosy”. W programie znajdą się zarówno utwory czysto elektroakustyczne, jak i dzieła na duży zespół. Wizytówką festiwalu nadal będą projekty spoza dziedziny czystej muzyki: taniec, instalacje, performanceʼy, wideo; kierunek ten odzwierciedla wielką ewolucję w muzyce współczesnej, w której kompozytorzy potrzebują poszerzyć wachlarz używanych przez siebie środków artystycznych i tworzyć nowe wizje. Przedstawione zostaną też prawykonania kilku nowych utworów, zamówionych u kompozytorów francuskich, austriackich i niemieckich, aby podkreślić europejski wymiar festiwalu.

Wyjątkową wersję Święta wiosny zaprezentuje zespół baletowy Davida Wampacha. W przedstawieniu tym muzyka Strawińskiego jawi się tylko jako duch: została zastąpiona czterdziestopięciominutowym, obsesyjnym rytuałem oddychania w kręgu! Będziemy uczestniczyć w średniowiecznych rytuałach Shuni-e w świątyni Tōdai-ji w Narze w Japonii, gdzie Bertrand Dubedout nagrał całą uroczystość i stworzył kompozycję elektroakustyczną. W programie nie zabraknie też muzyki kilku kompozytorów z ubiegłego wieku – Luigiego Nona, Ivo Maleca, George’a Crumba – których utwory pełne są skomplikowanych kontrapunktów; można je traktować również jako rytuały.

Pierre Jodlowski, dyrektor artystyczny MEN

Sczegółowy program – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/musica-electronica-nova 

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Podczas recitalu wybitnego organisty Andrzeja Chorosińskiego 23 maja 2021 o godz. 12.30 w Narodowym Forum Muzyki wysłuchamy trzech arcydzieł. Tylko jedno z nich zostało przez twórcę pierwotnie pomyślane jako kompozycja organowa, dwa pozostałe są aranżacjami utworów przeznaczonych na chór a cappella i na fortepian.

Koncert rozpocznie monumentalna Fantazja i fuga na temat chorału „Ad nos, ad salutarem undam” Franza Liszta, napisana w 1850 roku w Weimarze. Kompozytor oparł się w niej na chorale z pierwszego aktu cieszącej się wówczas popularnością opery Prorok Giacoma Meyerbeera, któremu też zadedykował swój utwór. Następnie wysłuchamy Agnus Dei Krzysztofa Pendereckiego, które napisał na wieść o śmierci kardynała Stefana Wyszyńskiego, a później włączył je do monumentalnego Polskiego Requiem. Dzieło zabrzmiało po raz pierwszy podczas uroczystości żałobnych hierarchy 31 maja 1981 roku w bazylice archikatedralnej św. Jana Chrzciciela w Warszawie. Kompozycja rozpoczyna się powoli, w cichej dynamice, ewokuje nastrój modlitewnego skupienia. Muzyka stopniowo staje się coraz bardziej żarliwa i ekspresyjna, by po przejmującej, oznaczonej w partyturze quasi in grido (prawie jak krzyk) kulminacji na słowie „peccata” (grzechy) znowu przycichnąć i zwolnić.

Ostatni utwór w programie koncertu, suita Obrazki z wystawy, to jedno z najbardziej znanych dzieł Modesta Musorgskiego. Powstała jako wyraz hołdu złożonego przez kompozytora przyjacielowi, malarzowi Wiktorowi Hartmannowi. Suita Musorgskiego w oryginale była przeznaczona na fortepian, jednak prędko doczekała się licznych opracowań na inne składy. Podczas tego koncertu utwór zabrzmi w wersji przygotowanej przez niemieckiego kompozytora Oskara Gottlieba Blarra i Andrzeja Chorosińskiego.

Agnieszka Frei

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8330 


Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN zaprasza do uczestnictwa w kontynuacji cyklu online „Distinguished Lectures”. Profesor Halina Goldberg 23 maja 2021 o godz. 20.00 wygłosi wykład online o wkładzie polskich Żydów w dziedzinę muzyki.

Halina Goldberg, profesor muzykologii w Indiana University Bloomington, współpracuje też z Jewish Studies Program, Russian and East European Institute i Polish Studies Center. Jest kierownikiem projektu Digital Scholarly Commons, który jest poświęcony studiom nt. życia Żydów w przedwojennej Łodzi.

W powszechnym mniemaniu na temat tworzenia muzyki przez Żydów na ziemiach polskich, żydowskie i nieżydowskie przestrzenie muzyczne były od siebie oddzielone, a każda z grup była powiązana z różnymi pejzażami dźwiękowymi. Jednakże archiwalia zdeponowane w archiwach ukazują inną historię: materiały, datowane kilka setek lat wstecz, cały czas przypominają nam, że pomimo restrykcji prawnych i zaciętego współzawodnictwa pomiędzy żydowskimi i nieżydowskimi muzykami, istniało wiele możliwości kooperacji między nimi. Wykład Haliny Goldberg ukaże muzyczne dziedzictwo Żydów polskich przez pryzmat okoliczności, które umożliwiały żydowskim i chrześcijańskim muzykom wspólne tworzenie – uczenie się od siebie, dzielenie się repertuarem i językami muzycznymi. Zostanie także podkreślona rola żydowskiego mecenatu muzycznego w tych interakcjach. W trakcie wykładu będą prezentowane fragmenty nowoodkrytych utworów muzycznych stworzonych przez Żydów polskich.

Marta Dziewulska

Transmisja wykładu w języku angielskim odbędzie się na kanale YouTube Muzeum POLIN.


Program tegorocznego Festiwalu Witolda Lutosławskiego „Łańcuch XVIII” obejmuje trzy koncerty symfoniczne i dwa kameralne, które odbędą się w dniach 25 maja – 1 lipca 2021.

Zabrzmią na nich wybrane kompozycje Witolda Lutosławskiego oraz powiązane z nimi arcydzieła XIX- i XX-wiecznej muzyki polskiej i obcej ― wśród nich utwory rzadko obecne na krajowych estradach, w tym Autograf na orkiestrę kameralną Konstantego Regameya. W gronie wykonawców znajdą się wybitni artyści z kraju i zagranicy: orkiestry – Orkiestra Sinfonia Varsovia, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Chain Ensemble – oraz soliści i kameraliści, m. in. Karol Kozłowski, Roksana Kwaśnikowska, Agnieszka Kozło, Magdalena Bojanowicz, Radosław Kurek, Joanna Freszel i Jakub Jakowicz.

W maju dwa koncerty będą transmitowane w Dwójce – Programie 2 Polskiego Radia i streamingowane w Internecie (na Facebooku i kanale YouTube Programu 2 PR), a już w czerwcu i w lipcu trzy koncerty odbędą się z udziałem publiczności.

Festiwal jest organizowany dzięki dofinansowaniu w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, oraz ze środków Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i Związku Artystów Wykonawców STOART.

Program dostępny jest na stronie http://www.lutoslawski.org.pl/ 


Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na wirtualne spotkanie poświęcone pamięci Romana Bergera, wybitnego kompozytora i filozofa muzyki, Członka Honorowego ZKP. Spotkanie i promocja albumu z jego muzyką odbędzie się na platformie Zoom we czwartek, 27 maja 2021 roku o godz. 16.00. Każdy uczestnik spotkania otrzyma egzemplarz płyty w prezencie.

W przedsięwzięciu, poświęconym pamięci artysty zmarłego 22 grudnia 2020 roku w wieku 90 lat, wezmą udział Jego krewni oraz osoby blisko z Nim współpracujące. Jednym z elementów spotkania będzie promocja albumu z monumentalną Missa pro nobis Romana Bergera, wydanego tuż przed śmiercią Kompozytora przez Związek Kompozytorów Polskich wspólnie z Narodowym Centrum Kultury i dofinansowanego ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Link do platformy Zoom zostanie udostępniony we środę, 26 maja 2021 roku.

W eseju przeznaczonym do niniejszej płyty kompozytor napisał: „Wiadomość (poufna), że Związek Kompozytorów Polskich wyda moją Missa pro nobis na CD, bardzo mnie poruszyła. [...] Muzyki „poważnej” (o pop nie mówiąc), zwłaszcza sakralnej, nie komponujemy dla siebie ani dla przyjemności („żeby było ładnie”, jak mówi „Emigrant” Sławomira Mrożka). Pojąłem więc tę wiadomość jako przejaw solidarności władz ZKP, z prezesem dr. Mieczysławem Kominkiem na czele, z przesłaniem utworu, którego intencją była zgodność z „przykazaniem” św. Jana Pawła II wypowiedzianym w 50. rocznicę Holokaustu (cytuję z pamięci): ‘Nawet dziś śmie człowiek śpiewać, pod warunkiem że jego śpiew będzie lamentem, protestem, albo wyrazem nadziei’”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Koncert „Rytuał: Głos" w ramach Festiwalu Musica Electronica Nova 27 maja 2021 o godz. 20.00 będzie świetną okazją do świętowania dwudziestej rocznicy postania zespołu ElettroVoce. Formację tworzy dwoje wybitnych artystów – Agata Zubel i Cezary Duchnowski. Ich jubileusz został zorganizowany we współpracy z Oddziałem Wrocławskim Związku Kompozytorów Polskich.

Koncert rozpocznie się i zakończy wykonaniem dzieł będących efektem wspólnej pracy Zubel i Duchnowskiego. Utwór Widzimisię powstał w 2020 roku. Artyści skomentowali założenia i przesłanie tej kompozycji w następujący sposób: „Duet ElettroVoce od blisko dwudziestu lat balansuje POMIĘDZY najstarszym i najnowszym instrumentem. Gdzieś POMIĘDZY zazwyczaj człowiek traci głos, by tchnąć w maszynę ducha. […] Zagramy pytaniem o znaczenie i odpowiemy brzmieniem, żeby usłyszeć rozum i ducha. Jeśli ktoś to usłyszy, to tak nam się widzi POMIĘDZY”.

Cookbook for the Modern Boygirl Krzysztofa Wołka to dzieło, w którym autor wykorzystał tekst młodej amerykańskiej poetki Bunny Morris. Opowiada on o przeżyciach autora – jako osoby niebinarnej – z okresu pandemii. Jest jednocześnie osobisty i zmysłowy, a momentami wręcz wulgarny.

Tematem Co-Relations Wojciecha Błażejczyka, utworu na głos i gestofon, są relacje pomiędzy kobietą a mężczyzną. Partia głosu i live electronics są tu ze sobą nierozerwalnie związane. Zubel śpiewa, a Duchnowski za pomocą gestykulacji dokonuje transformacji jej głosu.

W programie znalazła się także kompozycja Borges y el espejo na sopran i komputer Alejandra Viñao oraz utwór austriackiego twórcy Wolfganga Mitterera cells of perspective, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Koncert zakończy się wykonaniem fragmentów ze Stories Nowhere from duetu ElettroVoce. Zgodnie ze słowami artystów jest to historia dziewięciu magicznych światów – każdy z nich ma swoją fabułę, której jednak nie da się ująć w słowa.

Agnieszka Frei

Więcej - na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8366 


Pierwsze po przerwie koncerty z publicznością będą miały miejsce w Filharmonii Narodowej 28 i 29 maja 2021 roku o godz. 19.30 i 18.00. Wystąpi na nich Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą swojego szefa artystycznego – Andrzeja Boreyki, a solistą wieczoru będzie Mateusz Smoczyński, który zaprezentuje swój Koncert skrzypcowy „Adam’s Apple”. Ponadto wykonaniem Serenady Zygmunta Krauze Filharmonia Narodowa pragnie uczcić jubileusz 60-lecia debiutu kompozytorskiego jej autora.

Jeden artysta – dwie profesje: skrzypek i kompozytor w jednej osobie. Mateusz Smoczyński podczas najbliższych koncertów symfonicznych wraz z Orkiestrą Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyki wykona swój Koncert skrzypcowy „Adam's Apple”. Jakie inspiracje można usłyszeć w tym utworze, jakie techniki wykonawcze i dlaczego autor wykorzystał dwoje skrzypiec? O tym można będzie się dowiedzieć podczas najbliższych koncertów.

Wykonanie Serenady Zygmunta Krauze zaplanowane zostało z okazji 60-lecia jego debiutu twórczego. Kompozytor niejednokrotnie wprowadzał do swojej muzyki rzadko używane instrumenty, na przykład rozstrojone pianino, które zabrzmi właśnie w Serenadzie. O tym utworze Krauze napisał, że „jest to kompozycja niezwykle prosta, bezwstydnie łatwa w odbiorze, ukazująca swoje przesłanie wprost, bez maski. Jest walczyk, jest trochę nostalgii i pewien motyw, który przewija się w wielu moich utworach, stale ulegając przekształceniu”.

W finale koncertu Orkiestra Filharmonii Narodowej wykona Symfonię w trzech częściach Igora Strawińskiego.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.pl/ 


28 maja 2021 będzie miała miejsce światowa premiera drugiej płyty solowej altowiolisty Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa Quantum of Silence wydanej przez amerykańską wytwórnię fonograficzną Odradek Records.

Tytuł albumu, Quantum of Silence, sugeruje dźwięk zawierający w sobie ciszę czy też próżnię, którą należy wypełnić. Wybór repertuaru został starannie przemyślany, aby pokazać szerokie spektrum możliwości wykonawczych i literatury na altówkę, która do XX wieku rzadko była traktowana jako instrument solowy. Program zawiera również aranżacje utworów skrzypcowych.

Podróż przez muzykę różnych epok, którą odbył altowiolista, otwiera legendarna Passacaglia z Sonat misteryjnych Heinricha Ignaza Franza Bibera, a zaraz po niej następuje ostatnie dzieło Arama Chaczaturiana, tj. Sonata-pieśń przypominająca kadencję. Artysta składa ponadto hołd Krzysztofowi Pendereckiemu poprzez interpretację wszystkich jego utworów na altówkę solo, a także wykonuje najnowsze kompozycje trójmiejskich twórców: Magdaleny Kurdziel, Anny Rocławskiej-Musiałczyk, Kamila Cieślika, Marka Czerniewicza, Tadeusza Dixy i Macieja Zimki. Kilka z nich napisanych zostało specjalnie dla Krzysztofa Komendarka-Tymendorfa. Płyta jest premierą fonograficzną tych kompozycji.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji – na stronie artysty: www.tymendorf.com 


Prowadzący najbliższy koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus Michał Dworzyński w opinii wielu krytyków należy do najciekawszych talentów dyrygenckich Europy swojego pokolenia. W interpretacji zespołu pod jego batutą 29 maja 2021 o godz. 20.00 usłyszymy dzieła Krzysztofa Pendereckiego, Dymitra Szostakowicza i Igora Strawińskiego.

Poruszająca Chaconne per archi in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego, stylizacja barokowych wariacji na basowym ostinato w typie chromatycznego „lamentu”, powstała w roku 2005, po śmierci Papieża. Kompozycja ta została później przez kompozytora umieszczona w jego Polskim Requiem, dziele niezwykłym, tworzonym na przestrzeni ćwierćwiecza, którego kolejne ogniwa są swoistymi pomnikami ważnych wydarzeń współczesnej polskiej historii.

Trzyczęściowe Concerto en Ré Igora Strawińskiego powstało z inspiracji sławnego muzyka – był nim szwajcarski dyrygent i impresario Paul Sacher oraz jego znakomita Basler Kammerorchester; ten klasycyzujący utwór należy do grupy koncertów na orkiestrę, bez solowego instrumentu, pozwalając ukazać kunszt i wirtuozerię całego zespołu. Natomiast I Koncert wiolonczelowy Szostakowicza był jednym z ponad stu (!) utworów dedykowanych charyzmatycznemu mistrzowi tego instrumentu Mścisławowi Rostropowiczowi i przez niego prawykonanych. W tym arcytrudnym dziele Szostakowicz podkreśla zwłaszcza kantylenowe możliwości wiolonczeli, w niezrównany sposób wykorzystywane w sztuce wykonawczej Rostropowicza. W partii solowej – Magdalena Bojanowicz, laureatka wielu prestiżowych nagród i stypendiów, ceniona szczególnie jako wykonawczyni muzyki XX wieku oraz tej najnowszej, także w składach kameralnych.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Z okazji Dnia Dziecka Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza w dniach 29 i 30 maja 2021 o godz. 17.00 całe rodziny na spektakl muzyczny dla dzieci O krasnoludkach i sierotce Marysi Janusza Stalmierskiego według baśni Marii Konopnickiej.

„Czy to bajka, czy nie bajka? Myślcie sobie, jak tam chcecie. A ja przecież wam powiadam: krasnoludki są na świecie” – pisała Maria Konopnicka. Baśń Marii Konopnickiej stała się dla całych generacji polskich dzieci podstawową lekturą będącą źródłem wiedzy o świecie i o wartościach, których należy przestrzegać w życiu, aby być szczęśliwym i docenianym przez innych.

Na jej motywach powstał spektakl muzyczny dla najmłodszych, pełen tańca i piosenek autorstwa Janusza Stalmierskiego. Wraz z tytułową Marysią i krasnoludkami dzieci przeniosą się w świat bajki z morałem, w której triumfuje pracowitość, dobre uczynki i siła przyjaźni. Do Kryształowej Groty, lisiej nory i na spotkanie z Królową Tatrą zabiorą młodych widzów roztańczone i rozśpiewane krasnoludki, które pomagają ludziom dobrym i szlachetnym. Pokażą też, że pracowitość i zgodne działanie w grupie pozwalają przenosić góry. Czy krasnoludkom uda się pokonać sprytnego złego Lisa i pomóc sierotce Marysi? Jaki sposób znajdą na leniwego Skrobka? To roztańczony i rozśpiewany spektakl w wykonaniu solistów, Chóru i Orkiestry Opery na Zamku pod dyrekcją Małgorzaty Bornowskiej, w którym baśniowy świat przeniesie się daleko poza granice sceny. To opowieść o tym, że dobre uczynki wracają do nas wtedy, kiedy tego potrzebujemy, że warto rozpoznawać dobro i zło.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Program spektaklu: https://www.opera.szczecin.pl/repertuar/o-krasnoludkach-i-sierotce-marysi 


Już od 29 maja 2021 będzie można znowu usłyszeć muzyków Sinfonii Varsovii na Grochowskiej. W letniej odsłonie cyklu „Sinfonia Varsovia kameralnie” artyści wejdą w dialog z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Podczas pierwszego koncertu z udziałem publiczności o godz. 19.00 w wykonaniu Jakuba Haufy, Dominiki Haufy, Karola Sikory oraz Piotra Kostrzewy usłyszymy utwory na skrzypce, klarnet, klarnet basowy oraz instrumenty perkusyjne. Przy fortepianie gościnnie Łukasz Chrzęszczyk. Koncert poprowadzi Agata Kwiecińska.

Krzysztof Penderecki to postać dla warszawskiej orkiestry szczególna. Będąc długoletnim dyrektorem muzycznym, a następnie artystycznym, wielokrotnie towarzyszył Sinfonii Varsovii na scenie jako dyrygent oraz poza nią, jako mentor i przyjaciel. Na przestrzeni lat wykonawstwo muzyki Pendereckiego stało się ważną częścią tożsamości orkiestry. Podczas wieczoru 29 maja jako pierwsze zabrzmią Trzy miniatury na klarnet i fortepian Pendereckiego. Napisany dla klarnecisty Władysława Kosieradzkiego cykl złożony jest z utworów zróżnicowanych pod względem fakturalnym, przywołujących odmienne nastroje. Kolejna propozycja z repertuaru Pendereckiego to krótki i pełen wigoru Taniec na skrzypce solo. Następnie zostanie wykonane Vivace na klarnet basowy i rototomy, w którym nieustępliwa linia basu wraz z nagłymi wejściami rototomów tworzą zaskakujący dialog w wirtuozowskim tempie. Ostatnią pozycją w programie będzie I Sonata na skrzypce, która powstała w 1953 roku, kiedy Penderecki pobierał lekcję u swojego pierwszego nauczyciela Stanisława Skołyszewskiego.

Pozostałe utwory w programie to Sonata na dwoje skrzypiec Siergieja Prokofiewa i cztery utwory na kotły: Tribal serenade, Scherzo, The Storm, Rondino Mitchella Petersa. Obie kompozycje dobrane zostały tak, by z utworami Krzysztofa Pendereckiego wejść w nieoczywisty dialog.

Barbara Jop

Więcej informacji www.sinfoniavarsovia.org 


Podczas koncertu 29 maja 2021 o godz. 18.00 w ramach cyklu „Mozart wśród olbrzymów” Kwartet Śląski i pianista Paweł Wakarecy w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia zaprezentują utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz Witolda Szalonka.

W 1782 roku Mozart z zapałem tworzył nowe rytuały. Jego wiedeńska kariera kwitła: kompozytor cieszył się także ogromnym powodzeniem jako wirtuoz. Koncert fortepianowy F-dur KV 413 jest pierwszym z koncertów klawiszowych, które napisał z myślą o własnych abonamentowych występach w Wiedniu. Przewidując popularność utworu, Mozart sam opracował wersję a quattro, przeznaczoną „do użytku domowego”.

Symfonia rytuałów Szalonka może z początku kojarzyć się z ćwiczeniami takiego salonowego kwartetu. Tymczasem to późne dzieło jest sumą wszelkich rytuałów muzycznych – począwszy od strojenia instrumentów, poprzez interpretację twórczego zamysłu, aż po finałowy „taniec”, który spełni się w wyobraźni słuchacza. Muzyka nie znosi rutyny – nie obędzie się jednak bez rytuałów.

Dorota Kozińska

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://nospr.org.pl/pl 


Muzyka cerkiewna zabrzmi 30 maja 2021 o godz. 19.00 w łódzkim kościele Ewangelicko-Augsburskim św. Mateusza (ul. Piotrkowska 279/283) w wykonaniu Chóru Filharmonii Łódzkiej pod kierunkiem Dawida Bera. Zespół zaprezentuje utwory Dmytra Bortnianskiego, Piotra Czajkowskiego, Aleksandra Grieczaninowa i Sławomira Kaczorowskiego.

Dmytro Bortnianski to kompozytor, śpiewak i dyrygent pochodzenia łemkowskiego, o którego przynależność narodową i kulturalną spierają się naukowcy rosyjscy i ukraińscy. Ród Bortnianskich wywodzi się z Łemkowszczyzny, ze wsi Bartne (łem. Bortne, obecnie w granicach Polski). Bortnianski uchodzi za najwybitniejszego kompozytora rosyjskiego kręgu kulturowego XVIII w. Jego koncerty chóralne cieszyły się w Rosji popularnością przez cały XIX wiek i są wykonywane do dziś. Mistrzostwo zastosowanej w nich techniki polifonicznej podziwiał Hector Berlioz.

Jednak muzyka ta nie podobała się Piotrowi Czajkowskiemu – odnosił się on krytycznie do dominacji włoskiego stylu wprowadzonego do muzyki cerkiewnej przez Bortnianskiego. Podczas koncertu usłyszymy Liturgię według św. Jana Złotoustego Czajkowskiego, dzieło napisane w innej stylistyce niż tworzona wcześniej muzyka cerkiewna, wyznaczające nową drogę jej rozwoju. W programie wieczoru jest także modlitwę Blagoslavi, dushe moya, Gospoda Aleksandra Grieczaninowa, ucznia Mikołaja Rimskiego-Korsakowa, oraz dzieło współczesne – Otcze nasz Sławomira Kaczorowskiego.

Karolina Albińska

Informacja o biletach: https://filharmonia.lodz.pl/pl 


30 maja 2021 o godz. 11.00 w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się koncert z okazji Dnia dziecka z udziałem Chóru Filharmonii pod batutą Jarosława Wolanina.

Czy istnieje taki świat, w którym przeplatają się przygody bajkowych postaci: Króla Lwa na afrykańskiej sawannie, czy Dorotki i jej przyjaciela Toto w czarodziejskiej krainie Oz? Gdzie dzięcioł okazuje się być wspaniałym lekarzem, a karaczan całkiem zwinnym tancerzem? Czy jest taki świat, po którego zakątkach nie podróżuje się samolotem, statkiem, czy pociągiem, ale za pomocą muzyki i własnej wyobraźni? Oczywiście! To Bajkowa kraina muzyki, w którą zmieni się sala koncertowa Filharmonii Śląskiej już 30 maja, a najpiękniejszymi dźwiękami wypełni ją Chór Filharmonii Śląskiej pod kierownictwem Jarosława Wolanina. Zabrzmi m. in. utwór Witolda Rudzińskiego do słów Stanisława Karaczyńskiego Dzięcioł i sosna.

Przewodnikami muzycznymi w tej baśniowej wyprawie będą Barbara Badura i Adam Żaak, którzy zapewnią dużo dobrej, muzycznej zabawy i mnóstwo uśmiechu na twarzach dzieci. Niech to muzyczne wydarzenie stanie się miłym prezentem dla wszystkich najmłodszych z okazji zbliżającego się wielkim krokami Dnia Dziecka.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


W dniach 31 maja – 28 sierpnia 2021 w ramach projektu Toruńskiej Orkiestry Kameralnej „Kujawy pełne muzycznej wrzawy!" odbędzie się 13 wydarzeń: 12 koncertów kameralnych realizowanych w 6 placówkach edukacyjno-opiekuńczych i finałowy koncert symfoniczny. Celem przedsięwzięcia jest popularyzacja dziedzictwa kulturowego regionu oraz wzmacnianie trwałości tradycji ludowych wśród lokalnej społeczności mającej ograniczony dostęp do wydarzeń kulturalnych.

W Świeciu, Steklinku, Kikole, Obrowie, Wąbrzeźnie i Kowalewie Pomorskim odbędzie się mini cykl dwóch koncertów z muzyką kujawską w wykonaniu kapeli ludowej i tancerzy oraz z utworami kompozytorów polskich, nawiązujących do rodzimego folkloru. Wydarzenia będą prowadzone przez doświadczonych konferansjerów.

Koncerty „A dzień dobry Kujawy!” w dniach 31 maja – 15 czerwca będą poświęcone muzyce ludowej z regionu Kujaw. Przed publicznością wystąpi kapela ludowa Toruniacy i para taneczna, którzy zaprezentują utwory pochodzące z regionu Kujaw w aranżacji własnej zespołu. Podczas koncertów „Muzyka polska” w dniach 15–30 czerwca usłyszymy utwory polskich kompozytorów w interpretacji wyróżniających się artystów młodego pokolenia. Trio fortepianowe studentek Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy wykona utwory Andrzeja Panufnika, Henryka Wieniawskiego, Oskara Kolberga, Fryderyka Chopina, Feliksa Rybickiego, Kazimierza Wiłkomirskiego i Wojciecha Kilara. Finałowy koncert „Kujawy symfonicznie” 28 sierpnia w siedzibie CKK Jordanki w Toruniu poprowadzi muzykolog Piotr Matwiejczuk. W wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą litewskiego dyrygenta Dainiusa Pavilionisa zabrzmią dzieła Fryderyka Chopina, Michała Kleofasa Ogińskiego, Władysława Żeleńskiego, Magdaleny Cynk, Wojciecha Kilara i Romualda Twardowskiego.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: https://tos.art.pl