Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Do 29 sierpnia 2021 potrwają XLIII Olsztyńskie Koncerty Organowe im. Feliksa Nowowiejskiego, organizowane przez Parafię św. Jakuba w Olsztynie i olsztyński Miejski Ośrodek Kultury. Wszystkie koncerty tradycyjnie odbędą się w Bazylice konkatedralnej św. Jakuba (ul. Staszica 5) w kolejne niedziele lipca i sierpnia o godz. 20.00.

Podczas XLIII edycji cyklu koncertowego w gotyckich murach olsztyńskiej katedry ponownie zabrzmią arcydzieła dawnych mistrzów, a także współczesna muzyka organowa, która dostarcza nieprawdopodobnych emocji i wzruszeń. Udowodnią to soliści, grający na małych i wielkich organach świątyni.

Udział w przedsięwzięciu wezmą organiści Jarosław Tarnawski, Michał Białko, Tomasz Orlow, Daniel Prajzner, Agnieszka Tarnawska, Marek Fronc, Maciej Lewandowicz, Tomasz Soczek, Julian Gembalski, a także skrzypkowie Henryk Gembalski i Marek Polański, sopranistka Joanna Soczek, flecistka Natalia Chudzicka oraz zespół Starck Compagnay. W ich wykonaniu usłyszymy m. in. dzieła Augusta Fryderyka Duranowskiego, Joachima Kaczkowskiego, Jana Maklakiewicza, Tomasza Soczka i oczywiście Patrona cyklu koncertowego. Ponadto 22 sierpnia Julian Gembalski i Henryk Gembalski zaprezentują improwizację na tematy utworów Feliksa Nowowiejskiego Hommage a Nowowiejski.

Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny. Koncerty odbędą się w obowiązującym reżimie sanitarnym.

Szczegółowy program – na stronie https://www.mok.olsztyn.pl/ 


55. edycja jednego z największych i najstarszych festiwali w Polsce – Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie – odbędzie się w Katedrze Niepokalanego Poczęcia NMP. Festiwal organizowany przez Filharmonię Koszalińską im. Stanisława Moniuszki potrwa do 27 sierpnia 2021 roku, obejmując łącznie 26 koncertów.

Poza dziewięcioma wydarzeniami głównymi w kolejne piątki miesiąca o godz. 19.15 w Katedrze Niepokalanego Poczęcia NMP, koncertów można będzie wysłuchać w Bobolicach, Mielnie, Darłowie, Sarbinowie, Tychowie, Ustroniu Morskim oraz Jamnie. W przedsięwzięciu wezmą udział organiści z Polski, m.in. Władysław Szymański, Wacław Golonka, Paweł Wróbel, Józef Serafin, Wiktor Brzuchacz, Józef Kotowicz, Bogdan Narloch, Zbigniew Gach, oraz goście z Czech, Słowacji, Litwy, Włoch i USA.

Muzyka organowa będzie brzmiała w pierwszej części koncertów. Drugą zaś wypełniać będą najrozmaitsze gatunki i składy. Zabrzmią najpiękniejsze utwory muzyki organowej, kameralnej i symfonicznej, w tym kompozycje polskich twórców: Stanisława Moniuszki – Preludium na temat pieśni „Kto się w opiekę”; Mieczysława Surzyńskiego – Chaconne op. 14, Capriccio op. 36 nr 4, Improwizacje na temat polskiej pieśni kościelnej „Święty Boże” op. 38; Mariana Sawy – Jutrznia, Chant triste op. 36 nr 2, Fuga-Bolero.

Podczas koncertu finałowego, 27 sierpnia o godz. 19.15, zabrzmi Według Memlinga – Koncert na flet, organy i orkiestrę Piota Mossa. Będzie to drugie wykonanie dzieła, którego premiera miała miejsce 28 lutego 2020 w Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku. Inspiracją do powstania kompozycji był tryptyk Sąd Ostateczny niderlandzkiego malarza Hansa Memlinga. Utwór został napisany z myślą o Łukaszu Długoszu i Romanie Peruckim, którzy podczas w finału wystąpią z Orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej pod batutą Jacka Rogali.

Szczegółowy program: https://filharmoniakoszalinska.pl/ 


IX Festiwal Emanacje w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach potrwa do 29 sierpnia 2021 roku. Trzy nurty tegorocznych Emanacji, wraz ze znakomitymi artystami zaproszonymi do udziału w Festiwalu, będą tworzyć niezwykłe konteksty i ciekawe zestawienia repertuarowe.

Brzmienie orkiestr wpisze się w główny nurt tegorocznej edycji festiwalu – w przedsięwzięciu wezmą udział Orkiestra Muzyki Nowej, Orkiestra Kameralna Primuz, Penderecki Youth Orchestra, a w koncercie finałowym - orkiestra Aukso pod batutą Marka Mosia. Usłyszymy również znakomite trio akordeonowe – Motion Trio.

Drugą osią festiwalu będą recitale pianistyczne polskich uczestników XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Wystąpią między innymi Adam Kałduński, Zuzanna Pietrzak, Piotr Aleksewicz, Andrzej Wierciński, Jakub Kuszlik, Aleksandra Świgut i Marcin Wieczorek.

W wykonaniu znakomitych muzyków zabrzmi muzyka różnych epok i stylów, w tym utwory, Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara, Eugeniusza Knapika, Andrzeja Krzanowskiego, Aleksandra Lasonia, Wojciecha Lemańskiego, Piotra Mossa, Karola Szymanowskiego i samego Krzysztofa Pendereckiego.

Nie zabraknie wydarzeń towarzyszących całemu festiwalowi. To przede wszystkim zwiedzanie ekspozycji multimedialnej „Krzysztof Penderecki – dziedzictwo polskiej muzyki XX i XXI wieku” oraz Arboretum Elżbiety i Krzysztofa Pendereckich z unikatową kolekcją drzew. Przestrzeń parku będzie również scenerią niektórych koncertów festiwalu. Ponadto w ramach koncertów towarzyszących usłyszmy m.in. pianistę jazzowego Adama Makowicza, uczestników konkursu skrzypcowego Seifert Competition, a także Adama Sztabę, który poprowadzi autorskie warsztaty z cyklu „Latem Zagrane”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://www.penderecki-center.pl/ 


Cykl koncertów plenerowych znanych jako „Pikniki Chopinowskie”, organizowany przez Filharmonię Gorzowską w 2021 roku, odbywa się w każdą niedzielę lata do ostatniego weekendu wakacji (29 sierpnia): zielone tereny wokół Filharmonii stają się miejscem wyjątkowego miejskiego pikniku, któremu towarzyszą dźwięki najpiękniejszej muzyki klasycznej na żywo.

Formuła Pikników Chopinowskich na stałe wpisała się w pejzaż wakacyjnych imprez plenerowych w Gorzowie. W ramach tegorocznej edycji wydarzenia wystąpią utalentowani pianiści młodego pokolenia: Michał Mossakowski, Marcin Wieczorek, Małgorzata Rusak, Adam Kałduński, Viet Trung Nguyen (Wietnam/Polska), Ekaterina Matokh (Białoruś) oraz Matteo Zoli (Włochy). W repertuarze koncertów poza kompozycjami Frydryka Chopina znajdą się także utwory światowej literatury fortepianowej, od Jana Sebastiana Bacha po Maurice'a Ravela. Koncerty rozpoczynać się będą zawsze o godz. 18.00 i potrwają około dwóch godzin.

22 sierpnia Michał Szymanowski, asystent w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy oraz w Łodzi, zaprezentuje program złożony wyłącznie z utworów kompozytorów polskich. Usłyszymy kompozycje Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, Miłosza Magina, Zygmunta Stojowskiego, Maurycego Moszkowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Zygmunta Stojowskiego oraz Józefa Wieniawskiego.

Wstęp na wszystkie koncerty letnie jest darmowy.

Szczegółowy program: https://www.filharmoniagorzowska.pl/ 


Fundacja Nowa Orkiestra Kameralna i orkiestra Warsaw Camerata zapraszają wszystkich melomanów na doroczne święto muzyki polskiej, jakim jest Letni Festiwal Nowego Miasta, odbywający się do 8 sierpnia w gościnnych wnętrzach kościoła oo. Dominikanów pw. Św. Jacka w Warszawie. Do udziału w 14. edycji Festiwalu zaproszono znakomitych polskich artystów wykonujących muzykę różnych epok.

Pieśni rodziny Maklakiewiczów festiwalowa publiczność usłyszy w interpretacji artystów międzynarodowych estrad: sopranistki Olgi Pasiecznik oraz barytona Krzysztofa Szumańskiego, którym przy fortepianie będzie towarzyszyć Joanna Maklakiewicz.

Ostatni tydzień Festiwalu to występ niezwykle interesującego duetu: skrzypaczki Karoliny Mikołajczyk i akordeonisty Iwa Jedyneckiego - artystów młodego pokolenia, oklaskiwanych na wielu estradach w Polsce, wielu krajach Europy, a także w krajach Dalekiego Wschodu czy w Stanach Zjednoczonych. W ich interpretacji zabrzmi m.in. Sonata na skrzypce i fortepian Krzysztofa Pendereckiego (na potrzeby zespołu i za zgodą kompozytora partia fortepianowa w transkrypcji na akordeon) oraz dedykowana Duetowi sonata Night full of Sins Marcina Błażewicza. Koncert finałowy to spotkanie z orkiestrą Warsaw Camerata pod batutą Pawła Kosa-Nowickiego. Orkiestra, tym razem w obsadzie wyłącznie smyczkowej wykona jedną ze sztandarowych kompozycji na tę obsadę - słynną Serenadę Mieczysława Karłowicza. Zabrzmią ponadto inspirowane muzyką minionych epok Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego i Canzona di Barocco Henryka Czyża.

Wstęp wolny!

Materiały prasowe organizatora

Szczegółowy program: https://www.facebook.com/LetniFestiwalNowegoMiasta 


1 sierpnia 2021 roku o godz. 19.00 wirtupoz fortepianu Adam Kośmieja wykona utwory kompozytorów żydowskiego pochodzenia: Józefa Hofmanna, Aleksandra Tansmana i Ignacego Friedmana. W programie koncertu pojawią się również kompozycje Fryderyka Chopina. Wydarzenie odbędzie się na terenie Centrum Dialogu im. Marka Edelmana w Łodzi.

Projekt, w którym kameralne fortepianowe koncerty odbywają się w przestrzeni miejskiej, został zainicjowany przez Festiwal Producentów Muzycznych Soundedit w 2018 roku. Tegoroczne „Fortepiany Wolności” towarzyszą 13. edycji Festiwalu.

Już po raz kolejny udział w przedsięwzięciu weźmie Adam Kośmieja – wschodząca gwiazda awangardowej polskiej pianistyki, owacyjnie przyjmowany m.in. w słynnej Carnegie Hall czy na Festiwalu Muzyki Współczesnej w Pekinie. Po studiach w Polsce Adam Kośmieja rozpoczął dalszą naukę w Stanach Zjednoczonych. W 2009 roku zdobył pierwszą nagrodę w Konkursie im. Mieczysława Münza w Nowym Jorku, a w 2010 - pierwszą nagrodę w konkursie chopinowskim Columbia University. Został absolwentem Manhattan School of Music (klasa fortepianu Solomona Mikowsky’ego). Otrzymał również stypendium im. Harolda i Helen Schonbergów, poświęcone pamięci wybitnego krytyka muzycznego „New York Times”. Repertuar Adama Kośmiei obejmuje dzieła od baroku aż po muzykę współczesną i eksperymentalną.

Dodatkowe informacje: https://soundedit.pl/ 


Już po raz piąty w Warszawie, w podwórkach zagubionych kamienic-ostańców oraz w niezwykłej przestrzeni Pomnika Umschlagplatz, odbędzie się cykl mikro-koncertów kameralnych WarszeMuzik. Od 1 do 29 sierpnia 2021 organizatorzy festiwalu zapraszają na 11 kameralnych koncertów i 3 spacery po dawnej Dzielnicy Północnej. Poprowadzi je Agnieszka Kuś, współautorka spacerownika Warszawa Wajnberga, którego premiera zaplanowana została na początek września.

Będzie można usłyszeć bardzo zróżnicowany repertuar interpretujący przestrzeń warszawskich ostańców: od muzyki klasycznej m.in. patrona festiwalu Mieczysława Wajnberga i Andrzeja Czajkowskiego, przez improwizacje do poezji Ireny Klepfisz i wyobrażone dźwięki studia Syreny Rekord, aż po twórczość kompozytorów muzyki współczesnej. W finale festiwalu, który odbędzie się na scenie Baru Studio, odbędzie się prawykonanie Interweaving na flet drewniany i fortepian historyczny Andrzeja Karałowa– kompozytora rezydenta WarszeMuzik 2021. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

W podwórkach przy ul. Ogrodowej 26a, Żelaznej 99, Złotej 62, Siennej 55, Chłodnej 20 i Chłodnej 41 wystąpią: Andrzej Ciepliński, Marek Bracha, Marta Grzywacz, Aleksandra Kaca, Ania Karpowicz, Dominik Strycharski, Maria Sławek, Mikołaj Pałosz i Anna Kwiatkowska. Niedzielne koncerty WarszeMuzik zawędrują także ponownie do kontemplatywnej przestrzeni Pomnika Umschlagplatz przy ul. Stawki. Podczas czterech koncertów, które wypełni muzyka klasyczna z fortepianem w roli głównej, wystąpią: Julia Kociuban, Radosław Sobczak, Wajnberg Piano Trio oraz pomysłodawcy i kuratorzy WarszeMuzik – Ania Karpowicz i Marek Bracha.

Wstęp na wszystkie wydarzenia festiwalu jest wolny.

Radosław Wójcik

Szczegółowy program festiwalu: www.warszemuzik.org 


77 lat temu wybuchło Powstanie Warszawskie. Wspólnie będziemy mogli oddać cześć jego uczestnikom podczas koncertu 1 sierpnia 2021 o godz. 20.30 w Parku Wolności Muzeum Powstania Warszawskiego.

Jak co roku 1 sierpnia wieczorem zjednoczymy się siłą głosu podczas koncertu „Warszawiacy śpiewają (nie)zakazane piosenki”. Zaśpiewamy wraz z Stokłosa Collective Orchestra i Chórem Warszawiaków pod kierownictwem Jana Stokłosy. Maestro jest również autorem opracowań pieśni wykonywanych podczas sierpniowego koncertu. W roli solistów wystąpią Natalia Kujawa, Jerzy Grzechnik i Michał Juraszek. Wydarzenie poprowadzi Tomasz Wolny.

Muzeum zaprasza wszystkich chętnych, zainteresowanych historią Warszawy do upamiętnienia tamtego czasu i znakomitych ludzi, walczących Polaków. Tegorocznym tematem przewodnim koncertu będzie Miłość. Specjalnie na tę okazję przygotowywane są śpiewniki, które ułatwią zebranym wspólne śpiewanie. Zawierają repertuar powstańczy, w tym pieśni znanych polskich kompozytorów i działaczy kulturalnych: Karola Kurpińskiego, Andrzeja Panufnika, Jana Ekiera, Jerzego Dargiela, Krzysztofa Kamila Baczyńskiego, Michała Zielińskiego i Jana Markowskiego.

Dla tych, którzy nie będą mogli dotrzeć do Parku Wolności, koncert będzie transmitowany na żywo na antenie TVP1 (od 20.35) oraz na kanale Muzeum Postania Warszawskiego na YouTubie

Wstęp jest wolny - obowiązuje jednak zakup bezpłatnych wejściówek.

Śpiewniki do pobrania na https://www.1944.pl/ 


1 sierpnia 2021 o godz. 19.00 w polanickim kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny występ organisty Krzysztofa Karcza i puzonisty Tomasza Stolarczyka zainauguruje IX Dolnośląski Festiwal Muzyczny. Kolejne przedsięwzięcia w ramach Festiwalu odbędą się w sierpniu, wrześniu i październiku.

Motywem przewodnim tegorocznej odsłony Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego jest „Poszukiwanie harmonii” – ostatni rok pokazał, jak bardzo ważna jest dla nas wszystkich sztuka, muzyka i słowo. Pretekstem do opracowania programu festiwalowego była również przypadająca na 2021 rok 100. rocznica śmierci Władysława Żeleńskiego: jego dzieła zabrzmią podczas każdego z koncertów.

Najbliższe wydarzenia to dwa sierpniowe koncerty we wnętrzach świątyń barokowych w Polanicy-Zdroju i Starym Wielisławiu. 1 sierpnia usłyszymy oryginalny duet organowo-puzonowy: Krzysztof Karcz i Tomasz Stolarczyk zaprezentują utwór Święty Boże Żeleńskiego, a także Komm, Gott Schopfer heiliger Gheist BWV 667 i Preludium i Fugę g-moll BWV 558 Johanna Sebastiana Bacha oraz Largo Georga Friedricha Händla. 22 sierpnia Dolnośląski Festiwal Muzyczny zawita również do Sanktuarium Matki Bożej Bolesnej w Starym Wielisławiu, gdzie o godz. 19.00 wystąpią skrzypek Karol Lipiński i organista Adam Klarecki.

Kunszt wykonawczy takich wirtuozów, jak wiolonczelista Jan Kalinowski, pianista Marek Szlezer i organista Mateusz Rzewuski będziemy podziwiać podczas koncertów we wrześniu i październiku.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona Festiwalu: https://www.facebook.com/DolnoslaskiFestiwalMuzyczny 


W ramach XXI Festiwalu im. Franciszka Wybrańczyka „Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu” w dniach 3 – 31 sierpnia 2021 odbędzie się cykl koncertów muzyki nowej „Eksperymentalne wtorki”.

To niezwykła okazja, by przekonać się, jak z tradycją i nowoczesnością radzi sobie pokolenie młodych kompozytorów. Kuratorką cyklu jest Wioleta Żochowska. Wśród wykonawców znajdą się Contemporary Music Ensemble Synaesthesis z Wilna (03.08) Ensemble Kompopolex (10.08), Hashtag Ensemble (17.08), Flow Unit 3 (24.08) i Sinfonia Varsovia Camerata (31.08). Artyści będą mierzyć się z takimi tematami, jak samotność, przenikanie świata realnego i wirtualnego czy relacji ciało-dźwięk.

Artyści zaprezentują dorobek twórców zagranicznych i polskich, w tym kompozycje Piotra Peszata, Marty Śniady, Anny Sowy, Zofii Dowgiałło, Kuby Krzewińskiego i Żanety Rydzewskiej. Ponadto będziemy świadkami premiery najnowszego utworu Mateusza Śmigasiewicza na perkusję.

W trakcie trwania Festiwalu w pobliżu Pawilonu Koncertowego będzie dostępna do bezpłatnego zwiedzania wystawa „Sinfonia Varsovia w skali” prezentująca wyjątkowy model akustyczny mającej powstać pod tym samym adresem największej sali koncertowej w Polsce. Odbędą się również dwa wydarzenia towarzyszące: Animacja Rozchmurz się oraz Parada Żywa Zieleń Teatru Sztuka Ciała. Podczas festiwalu otwarta będzie także kawiarnia plenerowa.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Eksperymentalne wtorki” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji: https://www.sinfoniavarsovia.org/ 


Miejski Dom Kultury w Świnoujściu zaprasza na koncerty w Amfiteatrze w ramach Markowego Festiwalu, który odbędzie się w dniach 4–8 sierpnia 2021.

W tym roku na dużej scenie Amfiteatru Miejskiego przy ul. Chopina zobaczymy m.in. Krzesimira Dębskiego („Koncert krakowski – Największe przeboje muzyki filmowej”) i Orkiestrę na Dużym Rowerze („Muzyka świata na rowerach”).

Krzesimir Dębski jest jednym z najbardziej znanych i wszechstronnych polskich artystów. To uznany kompozytor, skrzypek jazzowy, dyrygent, aranżer i producent muzyczny, uhonorowany najważniejszymi nagrodami w muzycznym (i nie tylko) świecie i w światowej skali. Podczas Markowego Festiwalu w Amfiteatrze im. Marka Grechuty 5 sierpnia zabrzmią najpiękniejsze utwory filmowe jego autorstwa oraz popularne piosenki wybitnych twórców i artystów związanych z Krakowem. Wystąpi on również w roli dyrygenta: pod batutą Krzesimira Dębskiego zagra Warsaw Impressione Orchestra, a towarzyszyć im będą soliści oraz grupa baletowa. Następnego dnia natomiast usłyszymy wyjątkową orkiestrę na wyjątkowym rowerze – sześcioosobowy zespół muzyków potrafi zagrać koncert jadąc jednocześnie na jednośladzie. Ten sześcioosobowy rower skonstruowany został specjalnie dla Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy z przeznaczeniem właśnie dla Orkiestry. Zespół, prezentujący oryginalne aranżacje utworów z całego świata, jest częścią projektu Miejskiego Centrum Kultury w Bydgoszczy „Kultura ProNatura” skupionego wokół zagadnień ekologii, recyklingu, szacunku dla przyrody i pokory wobec natury w ramach idei zrównoważonego rozwoju.

Szczegółowy program – na stronie http://www.mdk.swinoujscie.pl/ 


Muzeum Gdańska zaprasza na wyjątkowe weekendowe koncerty i pokazy z udziałem Fontanny Heweliusza w ramach XXIII Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. Podczas koncertów, które będą również transmitowane online do 28 sierpnia 2021, wystąpią carilloniści z Niderlandów, Japonii, USA i Polski.

Gdańsk jest jedynym miastem w Polsce, które ma działające instrumenty składające się z dzwonów o wadze od kilku kilogramów do kilku ton. Utwory grane na carillonie z wieży Ratusza Głównego Miasta to prawie 460-letnia tradycja Gdańska. Dźwięki towarzyszyły najważniejszym wydarzeniom miejskim. Podczas najbliższego Festiwalu zaprezentowane zostaną utwory dawne i współczesne w interpretacjach wielu artystów. Utwory wykonane na carillonach usłyszymy w piątki o godz. 20.30 z wieży kościoła św. Katarzyny oraz soboty o 12.05 z wieży Ratusza Głównego Miasta.

Oprócz Moniki Kaźmierczak, carillonistki miejskiej i organizatorki Festiwalu, udział w przedsięwzięciu wezmą carilloniści Anna Kasprzycka, Gideon Bodden i Paul Maassen z Niderlandów, Amerykanin Jeffrey Bossin z Berlina i polsko-japoński duet: Katarzyna Takao-Piastowska z mężem, Toru Takao. Oprócz carillonistów wystąpią również Tubicinatores Gedanenses, gdański NeoQuartet i gdańsko-krakowski duet Wood & Bronze.

Podczas koncertów finałowych wydarzenia (27 i 28 sierpnia) NeoQuartet i Paul Maassen prawykonają utwory skomponowane specjalnie dla Festiwalu: Arachne samego Paula Maassena i Solaris Katarzyny Kwiecień-Długosz – utwór napisany w hołdzie Stanisławowi Lemowi.

Szczegółowe informacje na stronie www.carillongdansk.pl 


W najbliższy weekend dzięki Polskiemu Impresariatowi Muzycznemu w województwie dolnośląskim zabrzmią najpiękniejsze pieśni Roberta Schumanna, Karola Szymanowskiego i Mieczysława Wajnberga w interpretacji znanych artystek. Od 6 do 8 sierpnia 2021 Ewa Leszczyńska i Katarzyna Jankowska-Borzykowska będą koncertować w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”.

To projekt Polskiego Impresariatu Muzycznego realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem. Celem cyklu koncertowego jest docieranie z programami muzycznymi na najwyższym poziomie artystycznym w wykonaniu znakomitych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi. Do tej pory w trakcie dwóch sezonów odbyło się 96 koncertów w 11 województwach na terenie całego kraju.

Koncerty znakomitej sopranistki Ewy Leszczyńskiej i pianistki Katarzyny Jankowskiej-Borzykowskiej odbędą się 6 sierpnia w Teatrze Zdrojowym im. Stanisława Moniuszki w Kudowie-Zdroju, 7 sierpnia w Ząbkowickim Centrum Kultury i Turystyki oraz 8 sierpnia w Gminnej Sali Widowiskowej w Ścinawce Średniej.

Wstęp na wydarzenia jest bezpłatny, ale obowiązuje wcześniejsza rezerwacja zaproszeń.

Dodatkowe informacjehttp://muzycznyimpresariat.pl/ 


Filharmonia im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie zaprasza na cykl koncertów kameralnych dedykowanych pamięci kardynała Stefana Wyszyńskiego: Filharmonia w Kozłówce – „Czas to miłość”. Koncerty będą odbywać się do 28 sierpnia 2021 w kaplicy Muzeum Zmoyskich w Kozłówce w każdą sobotę o godz. 17:00.

Wydarzenie zorganizowane w hołdzie Prymasowi Tysiąclecia w roku beatyfikacji ma przybliżać tę ważną postać związaną z historycznym miejscem, jakim jest Muzeum Zmoyskich w Kozłówce. Ksiądz Stefan Wyszyński przebywał w Kozłówce od 1 sierpnia 1940 do 1 września 1941 roku, pełniąc w tym czasie posługę duszpasterską oraz zajmując się pracą naukową, piśmienniczą i dydaktyczną. Jego wykłady dla sióstr oraz dyskusje, w których brali udział także inni ukrywający się u Zamoyskich goście, nazywano „akademią kozłowiecką”. 

W ramach zaplanowanego cyklu koncertów wystąpią muzycy Filharmonii Lubelskiej oraz zaproszeni goście. W programie utwory od renesansu do współczesności, w tym kompozycje Fryderyka Chopina, Tadeusza Szeligowskiego, Andrzeja Krzanowskiego, Jerzego Mądrawskiego, Miłosza Bochonko. Podczas ostatniego koncertu 28 sierpnia usłyszymy m.in. Poloneza koncertowego D-dur op. 4 Henryka Wieniawskiego.

Szczegółowy program: https://filharmonialubelska.pl/ 


24 cykl koncertów „Muzyka w altanie. Goście Polskiego Chóru Kameralnego” w Gdańsku potrwa do 14 sierpnia 2021 roku. Koncerty będą miały miejsce w Parku Oliwskim w soboty o godz. 12.00.

Był rok 1997, kiedy Jan Łukaszewski zaprosił wybitną piosenkarkę Łucję Prus do przygotowania programu w ramach obchodów 1000-lecia Gdańska. Pomysł ten tak spodobał się mieszkańcom miasta, że dyrektor Polskiego Chóru Kameralnego postanowił kontynuować wyjątkowe muzyczne spotkania w pięknym Parku Oliwskim. Organizatorzy zapraszają w podróż pełną muzycznych wrażeń już po raz 24.

Udział w koncertach wezmą skrzypkowie Jan Szczypiorski i Małgorzata Wójcik, akordeonista Paweł Wiśniewski, tenor Krzysztof Lorek, pianistki Wiktoria Browarek i Marta Kur, Mateusz Bliskowski Quartet oraz młodzi artyści z Instytutu Suzuki w Gdańsku. W programie znajdą się utwory wybitnych polskich twórców – Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Mieczysława Karłowicza – oraz muzyka Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozart, Antonia Vivaldiego, Astora Piazzolli i Antonina Dvořáka.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Program: https://www.polskichorkameralny.pl/pl/ 


Po dwuletniej przerwie spowodowanej sytuacją epidemiologiczną, powraca do Krościenka nad Dunajcem Letni Festiwal „Pieniny – Kultura – Sacrum”, goszczący w murach kościoła Chrystusa Dobrego Pasterza. Przez pięć kolejnych sobót, do 14 sierpnia, o godz. 19.00 będziemy mogli wysłuchać muzyki organowej i kameralnej w wykonaniu znanych i cenionych instrumentalistów oraz wokalistów z Polski i Węgier.

Wspólnym mianownikiem koncertów będzie muzyka organowa, której od początku poświęcony jest Festiwal. Wysłuchamy jej w odsłonie solowej, jak również jako towarzyszącą skrzypcom, fletowi oraz w formie akompaniamentu dla głosu. Po raz pierwszy podczas przedsięwzięcia wystąpi krościeński Chór Parafii Wszystkich Świętych z programem reprezentującym unikatowe muzyczne sacrum Pienin: zabrzmią m. in. utwory Mikołaja Gomółki, Marcina Józefa Żebrowskiego, Feliksa Nowowiejskiego i Michała Lorenca. Natomiast w wykonaniu Błażeja Musiałczyka i Jacka Ścibora usłyszymy kompozycje Stanisława Kwiatkowskiego i Ottona Mieczysława Żukowskiego.

Tradycyjnie wszystkim koncertom towarzyszyć będzie wystawa przygotowana przez członków Stowarzyszenia Artystów Pienińskich.

Wstęp na koncerty jest bezpłatny.

Organizatorem XI Letniego Festiwalu Pieniny-Kultura-Sacrum jest Fundacja Promocji Kultury i Sztuki ARS PRO ARTE, na której stronie internetowej www.arsproarte.pl  oraz profilach społecznościowych na bieżąco można przeczytać o poszczególnych wydarzeniach.

Materiały promocyjne organizatora


Emanacje7 i 8 sierpnia 2021 o 19.00 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach miłośnicy Festiwalu „Emanacje” usłyszą grę znakomitego pianisty Andrzeja Wiercińskiego i słynnej Orkiestry Akademii Beethovenowskiej.

EmanacjeRecitale chopinowskie będące integralną częścią tegorocznego festiwalu „Emanacje” to przedsmak tych wielkich emocji, które czekają na melomanów podczas XVIII Konkursu Chopinowskiego. Weźmie w nim udział również Andrzej Wierciński – laureat I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Saint-Priest (2019) i Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2015) oraz III nagrody na Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym w Hong Kongu (2019). Artysta jest laureatem Stypendium Artystycznego im. Franciszka Wybrańczyka, Fundacji Sinfonia Varsovia, Stypendium Artystycznego Krystiana Zimermana oraz Stypendium Artystycznego Yamaha. Będziemy więc mieli możliwość usłyszeć w Lusławicach część jego repertuaru konkursowego.

Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej 8 sierpnia od pulpitu poprowadzi Joanna Konarzewska. Artyści zaprezentują utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Benjamina Brittena oraz Serenadę na orkiestrę smyczkową Krzysztofa Pendereckiego, z którym Orkiestra była szczególnie związana. Kompozytor wielokrotnie podkreślał wysoki poziom artystyczny, mówiąc: „Jestem wzruszony zaangażowaniem zespółu. To nie jest tylko granie (...) w tym jest coś więcej…”.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje oraz bilety na wydarzenia dostępne są na stronie www.emanacje.pl 


7 sierpnia 2021 o godz. 19.00 w Zamku Książąt Lubomirskich w Lubniewicach wystąpi kwartet smyczkowy filharmoników gorzowskich „Con Amabile”, który wykona aranżacje najbardziej znanych światowych przebojów muzyki filmowej.

W programie koncertu znajdzie się składanka muzyczna z takich polskich filmów i seriali, jak Noce i dnie, Czarne Chmury (z muzyką autorstwa Waldemara Kazaneckiego), Janosik (z muzyką Jerzego Matuszkiewicza), a także usłyszymy ścieżkę dźwiękową Wojciecha Kilara do filmu Przygody Pana Michała.

W zamkowych wnętrzach zabrzmią także najsłynniejsze tanga, muzyka z filmów zagranicznych: Misja, Śniadanie u Tiffany’ego, Zapach kobiety, Benny Hill; jak również cha-cha, country, czy liryczne, wzruszające do łez utwory, jak na przykład My way.

Każdy z biletów upoważniać będzie do koncertu oraz zwiedzania zamkowych wnętrz.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/ 


W letnie wieczory 8–18 sierpnia 2021 NFM zaprasza do Sali Głównej, by wysłuchać recitali wirtuozów: Józefa Serafina, Elżbiety Karolak, Juliana Gembalskiego i Romana Peruckiego. Koncerty staną się okazją do poznania bardzo szerokiego spektrum powstałej na przestrzeni wieków literatury organowej (od baroku, przez romantyzm, aż po czasy nam współczesne).

Wrocławscy melomani nie mieli wielu okazji do wysłuchania koncertów organowych w NFM. W ostatnich miesiącach to pandemia zagrała „pierwsze skrzypce”, uniemożliwiając dzielenie się pięknem brzmienia tego instrumentu. Podczas najbliższych koncertów usłyszymy go dzięki muzyce różnych epok, w tym improwizacjom Juliana Gembalskiego i utworom Feliksa Nowowiejskiego. Publiczność, dzięki wyznaczonym na estradzie miejscom, będzie miała również możliwość przyjrzenia się pracy organisty, a także mechanice i zasadzie działania tego największego, wymyślonego przez człowieka instrumentu!

Organy piszczałkowe w Narodowym Forum Muzyki pod względem rozmiarów, siły brzmienia, możliwości kolorystycznych i zakresu częstotliwości przewyższają orkiestrę symfoniczną. Instrument, zaprojektowany i wykonany przez organmistrzów z pracowni Orgelbau Klais z Bonn, która szczyci się ponad stuletnią tradycją i doświadczeniem, swoim królewskim brzmieniem idealnie wpisuje się w akustykę Sali Głównej NFM. Za sprawą tego instrumentu muzyka minionych wieków zabrzmi pełniej, a możliwość zagrania współczesnych utworów otworzy drogę do poznania wielu nowych kompozycji.

Materiały prasowe organizatora

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/organy 


BISMA Bacewicz International Summer Music Academy to międzynarodowe pianistyczne kursy mistrzowskie, których trzecia edycja rozpocznie się 10 sierpnia 2021 w łódzkiej Akademii Muzycznej. Kursy poprowadzą wybitni pedagodzy z najbardziej prestiżowych uczelni muzycznych: Dang Thai Son, Claudio Martinez Mehner, Ilya Maximov oraz Hubert Rutkowski. Codziennie w dniach 10–15 sierpnia o godz. 19.30 zaplanowane są koncerty uczestników otwarte dla publiczności.

Organizowane przez Stretto Music Foundation i Akademię Muzyczną w Łodzi kursy odbędą się w zabytkowym Pałacu Karola Poznańskiego, głównej siedzibie Akademii Muzycznej w Łodzi. Nad warsztatem i szerokim repertuarem pianistycznym pracować będzie wybranych 31 pianistów z Polski, Szwajcarii, Hiszpanii, Francji, Włoch, Niemiec, Danii, Australii, Japonii, Korei i Tajlandii. Swoim doświadczeniem podzielą się wybitni pianiści z New England Conservatory of Music w Bostonie, Hochschule für Musik w Bazylei, Universität Mozarteum w Salzburgu oraz z Hochschule für Music und Theater w Hamburgu. Duża część uczestników tegorocznej edycji to młodzi polscy pianiści przygotowujący się do udziału w Konkursie Chopinowskim. Miłośnicy muzyki fortepianowej będą mieli okazję do wysłuchania występów wszystkich uczestników na żywo podczas wieczornych koncertów.

Sześć koncertów będą także transmitowane online na fanpage’u Akademii Muzycznej w Łodzi na Facebooku. Podczas inauguracji (10 sierpnia, godz. 19.30) wystąpi z recitalem laureat Międzynarodowej Nagrody Grażyny Bacewicz 2020 – Piotr Alexewicz. Zwieńczeniem kursów będzie Gala finałowa (15 sierpnia, godz. 19.30), podczas której zaprezentuje się czwórka młodych pianistów biorących udział w projekcie, a najlepszemu z nich zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz 2021.

Partnerem medialnym BISMA jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Strona internetowa wydarzenia: www.bisma.pl 


Filharmonia Pomorska im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy zaprasza 13 sierpnia 2021 o godz. 20.30 na koncert plenerowy towarzyszący oficjalnej uroczystości nadania imienia Krzysztofa Pendereckiego placowi pomiędzy gmachem Filharmonii Pomorskiej a skwerem Krzysztofa Komedy, zgodnie z uchwałą Rady Miasta Bydgoszczy z 30 czerwca 2021.

29 marca br. minęła 1. rocznica śmierci Maestro Pendereckiego, Honorowego Obywatela Bydgoszczy, którego Filharmonia Pomorska miała zaszczyt wielokrotnie gościć zarówno w roli dyrygenta, jak i prezentować jego wybitne dzieła, które nadal zajmują istotne miejsce w planach artystycznych Instytucji. Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Pomorskiej pod dyrekcją Pawła Kapuły wykona jego Trzy utwory w dawnym stylu, na które złożyła się muzyka napisana przez Pendereckiego do filmów: liryczna Aria pochodzi z dokumentu Passacaglia na Kaplicę Zygmuntowską, zaś dwa Menuety – z kultowego obrazu Wojciecha Jerzego Hasa Rękopis znaleziony w Saragossie.

Usłyszymy ponadto uwertury do oper Wilhelm Tell i Cyrulik sewilski Gioacchina Rossiniego, uwerturę i habanerę z opery Georgesa Bizeta Carmen, Tańce połowieckie z II aktu opery Kniaź Igor Aleksandra Borodina, Tańce węgierskie Johannesa Brahmsa, dwie części z suity Peer Gynt Edvarda Griega oraz słynne Ravelowskie Bolero.

Wstęp na koncert jest wolny!

Szczegóły: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/tance-symfoniczne/ 


Polish Violin Duo wystąpi w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę” w Makowie Mazowieckim, Opinogórze i w Praniu 13, 14 i 15 sierpnia.

Duet był nominowany do ostatniej edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej w kategorii „odkrycie roku” za niekonwencjonalność w klasycznej formie duetu. Muzycy są jeszcze studentami Akademii Muzycznych w Poznaniu i Łodzi, a mają już na swoim koncie ponad 180 nagród zdobytych na konkursach na całym świecie. Do najważniejszych osiągnieć duetu należą I nagroda i sześć nagród specjalnych na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Polskiej im. Stanisława Moniuszki w Rzeszowie (2019) oraz I nagroda na Międzynarodowym Konkursie Zespołów Kameralnych im. Artura Rubinsteina w Niemczech (2019).

W najbliższy piątek duet skrzypcowy wykona Kaprysy z op. 18 Henryka Wieniawskiego, Two Contrasts for a Duo Anny Rocławskiej-Musiałczyk, a także dzieła Georga Philippa Telemanna, Jindřicha Felda i Andrása Derecskei. Koncerty odbędą się 13 sierpnia o godz. 18.00 w Centrum Dialogu Kulturowego „Dom Wesołka” w Makowie Mazowieckim, 14 sierpnia o godz. 18.00 w Muzeum Romantyzmu w Opinogórze oraz 15 sierpnia o godz. 17.00 w Muzeum Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego w Praniu.

Cykl koncertów „Z klasyką przez Polskę” jest finansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje: http://muzycznyimpresariat.pl/ 


XVII Międzynarodowy Festiwal Muzyczny „Chopin i jego Europa” odbędzie się w dniach 14–31 sierpnia 2021 i opatrzony jest podtytułem: „Tak daleko, tak blisko…”. Obok twórczości Chopina festiwal zaakcentuje „dalsze” związki jego twórczości z polskim Barokiem, jak również rezonans jego muzyki w twórczości kompozytorów XX wieku.

Usłyszymy arcydzieła Pękiela, Lipińskiego, Wańskiego, Gołąbka, Gesualda, Bacha, Zelenki, Beethovena, Berlioza, Rossiniego, Schuberta, Schumanna, Brahmsa, Rachmaninowa, Liszta, ale również Szymanowskiego, Strawińskiego – w 50-lecie jego śmierci – oraz Wajnberga i Koczalskiego.

W ramach tegorocznego festiwalu odbędzie się m.in. premiera zrekonstruowanego Koncertu klarnetowego Karola Kurpińskiego (w wykonaniu Lorenzo Coppoli oraz {oh!} Orkiestry Historycznej), jak też kolejne pierwsze wykonanie na instrumentach historycznych opery Stanisława Moniuszki – w tym roku będzie to Verbum nobile, w konfrontacji z Betly Donizettiego – oba dzieła pod dyrekcją Fabio Biondiego, z międzynarodową obsadą solistów, orkiestrą Europa Galante i Chórem Opery i Filharmonii Podlaskiej.

Do najważniejszych wydarzeń w ramach festiwalu należeć też będzie bez wątpienia wieczór z obydwoma Koncertami fortepianowymi Chopina w interpretacji Nelsona Goernera i Orchestre des Champs-Elysees pod batutą Philippe’a Herreweghe oraz bardzo specjalne koncerty kameralne: zwyciężczyni Konkursu Wieniawskiego, Alena Baeva z Vadymem Kholodenką zagrają m.in. utwory Grażyny Bacewicz i Witolda Lutosławskiego.

Wśród artystów, którzy wystąpią na tegorocznym festiwalu, znajdą się ponadto tak znakomici muzycy, jak Tomasz Konieczny, Yulianna Avdeeva, Benjamin Gosvenor, Alexandre Tharaud, Jos van Immerseel, Isabelle Faust, Rafał Blechacz i Bomsori Kim, Christian Pregardien, który wystąpi ze swoim synem Julianem Pregardienem, a także takie zespoły, jak Orchestre des Champs-Elysees i chór Collegium Voale Gent pod dyrekcją Philippe’a Herreweghe, Belcea Quartet i Sinfonia Varsovia.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://festiwal.nifc.pl/pl 


15 sierpnia 2021 o godz. 19.00 podczas koncertu Penderecki Youth Orchestra – orkiestry, która powstała z inicjatywy Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego – spotkamy się z muzyką trzech twórców: Antonina Dvořáka, Krzysztofa Pendereckiego i Grażyny Bacewicz. Dzień wcześniej w kolejnym koncercie z cyklu recitali chopinowskich w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego o godz. 19.00 usłyszymy utytułowanego pianistę Jakuba Kuszlika.

Jakub Kuszlik kształcił się w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, w klasie prof. Katarzyny Popowej-Zydroń. Jest laureatem ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych, w 2019 zdobył II nagrodę jednego z najważniejszych konkursów fortepianowych w Stanach Zjednoczonych – „Hilton Head Piano Competition”. Pianista koncertował nie tylko w Europie, lecz także w Stanach Zjednoczonych, Islandii i Japonii.

Dotychczasowe występy Penderecki Youth Orchestra przyniosły entuzjastyczne reakcje publiczności, a także zaowocowały uznaniem w środowisku muzycznym. Penderecki Youth Orchestra powstała w 2018 roku i połączyła uzdolnioną młodzież w wieku od 16 do 19 lat związaną z Lusławicami. Dzięki udziałowi w realizowanych tam projektach, wspierających ich rozwój i otwierających na muzyczny świat, PYO reprezentuje ideę Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego – miejsca spotkań uczniów z mistrzami, talentów z najwyższymi artystycznymi wzorcami. Podczas najbliższego koncertu pod batutą Macieja Tworka zespół wykona Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz, Chaconne z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego, a także Serenadę na smyczki E-dur op. 22 Antonína Dvořáka.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: www.emanacje.pl 


Fundacja im. Księdza Profesora Włodzimierza Sedlaka zaprasza na „Missa pro pace” – koncert na sopran, baryton, chór mieszany, saksofon, akordeon, organy i orkiestrę dętą, który zostanie zaprezentowany 15 sierpnia o godz. 20.30 w Kościele pw. Zwiastowania Pana w Żarnowcu i 18 sierpnia o godz. 19.00 w Kościele Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Jastarni. Wydarzenie dedykowane jest pamięci ks. Krzysztofa Stachowskiego – proboszcza parafii w Żarnowcu, który zmarł 5 lutego 2021 roku.

Tytuł „Missa pro pace” nawiązuje do pierwszego zdania księgi cysterskich rękopisów z XV wieku, będących własnością skarbca Opactwa Benedyktynek w Żarnowcu. Ten materiał źródłowy stał się inspiracją dla kompozytora Adama Diesnera, który zaaranżował sakralne melodie łącząc je z brzmieniem współczesnego instrumentarium. Artyści podjęli próbę nawiązania dialogu przeszłości z przyszłością, ale również z publicznością. Elementy dialogu wokalno-instrumentalnego zawierać będą części Introit, Kyrie, Gloria, Graduale, Alleluja, Credo, Offertorium, Sanctus, Agnus Dei i Communio. Dialogiczność obecna będzie również w improwizacjach, interakcji z widzami oraz w zestawieniu łaciny z językiem kaszubskim.

Podczas transkrypcji i studiów nad Graduałem Żarnowieckim odkryto ubytek tekstu w utworze Gloria, co było powodem do włączenia w opracowanie współcześnie powstałych tropów w języku kaszubskim – modlitwy o wstawiennictwo Matki Bożej w okresie pandemii autorstwa Tomasza Fopke. Ideą twórców jest również symboliczne ukazanie dialogu Stwórcy i stworzenia w sercu kompozycji, w części Credo.

Opracowania Adama Diesnera zaprezentują Chór Lutnia z Luzina, Rybacka Orkiestra Dęta z Jastarni oraz soliści – w tym sam Tomasz Fopke – pod dyrekcją Zofii Guz.

Przedsięwzięcie dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, oraz ze środków Gminy Krokowa.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: www.fundacjasedlaka.pl 


Od 15 do 31 sierpnia 2021 potrwa 46. Festiwal „Muzyka w Starym Krakowie”. Do udziału w nim zaproszeni zostali znakomici artyści, którzy sami zaproponowali program, a przez to gwarantują jego najdoskonalszą interpretację. Festiwal stara się również uwzględniać twórczość kompozytorów krakowskich oraz umożliwia start artystom młodego pokolenia.

Koncerty odbędą się w najpiękniejszych miejscach miasta: kościele Bożego Ciała, Pałacu Krzysztofory, Akademii Muzycznej, synagodze Tempel i innych. W każdej edycji Festiwalu udział biorą znani zagraniczni i polscy artyści, przede wszystkim muzycy z Krakowa: Capella Cracoviensis, Królewscy Rorantyści, Collegium Zieleński, stanowiący artystyczne zaplecze wielu koncertów. W tym roku usłyszymy m. in. utwory Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Franciszka Maklakiewicza i Mieczysława Karłowicza w interpretacji mezzosopranistki Moniki Korybalskiej i gitarzysty Dmytro Holovenko (17 sierpnia), muzykę Franciszka Lessla, Stefana Kisielewskiego i Władysława Żeleńskiego w wykonaniu Veramo String Quartet (18 sierpnia), Książek Piano Duo zaprezentuje kompozycje Józefa Elsnera, Romana Maciejewskiego, Ignacego Friedmana i Witolda Lutosławskiego (19 sierpnia).

Propozycje programów tematycznych, okazjonalnych, stanowią jeszcze jedną grupę w repertuarze tegorocznego Festiwalu: są to koncerty „Mater Nostra” Octava Ensemble (16 sierpnia w Kościele Ewangelickim), „Pieśń Ziemi” Sekstetu Wokalnego Sei Terre (23 sierpnia w Auli Akademii Muzycznej „Florianka”), „Pieśni św. Hildegardy z Bingen” w wykonaniu Flores Rosarum (29 sierpnia w Kociele św. św. Piotra i Pawła), a także wieczór muzyczno-literacki „Słowem i muzyką opowiedziane” z udziałem Jerzego Stuhra (22 sierpnia w Synagodze Tempel), podczas którego w wykonaniu Kwintetu Śląskich Kameralistów zabrzmi muzyka Wojciecha Kilara.

Szczegółowy program i bilety – na stronie: http://www.mwsk.pl/ 


W dniach 15–30 sierpnia 2021 Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zaprasza na „Festiwal 4 Tradycji”: cztery różne tradycje artystyczne i cztery odmienne stylistyki, które łączy wspólny język muzyki – taka jest koncepcja interesującego programu wydarzenia.

Nowy projekt koncertowy Filharmonii Krakowskiej przyniesie w sierpniu: muzykę polskich kompozytorów, rytmy i instrumenty Bliskiego Wschodu, melodie żydowskie i śpiewy cerkiewne. „Wydarzenie ma za zadanie przybliżyć wszystkim zainteresowanym twórczość Rzeczpospolitej Polskiej, czerpiącej – ze względu na historyczne i geopolityczne uwarunkowania – z tradycji orientu, judaizmu, prawosławia i kultury łacińskiej” – tłumaczą organizatorzy.

Zainauguruje Festiwal występ Orkiestry Filharmonii Krakowskiej i pianisty Krzysztofa Książka pod batutą Sebastiana Perłowskiego. Usłyszymy Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina, zadedykowany Delfinie Potockiej, oraz Symfonię „Polonia” op. 14 Emila Młynarskiego, którą prawykonała Szkocka Orkiestra Symfoniczna w 1910 roku. Udział w Festiwalu wezmą również zespół Marii Pomianowskiej i Chór Męski Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Marcina Wróbla.

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 


V Corno – Brass Music Festival odbędzie się w dniach 16–21 sierpnia 2021 w Zielonej Górze. W głównej roli wystąpią oczywiście instrumenty dęte blaszane – waltornia, trąbka, puzon i tuba. Usłyszymy także Orkiestrę Filharmonii Zielonogórskiej pod dyrekcją Radka Baboraka oraz chilijski zespół Los Pitutos.

Corno – Brass Music Festival to wyjątkowe wydarzenie, podczas którego odbywają się koncerty kameralne i symfoniczne, międzynarodowe warsztaty instrumentalne, lekcje indywidualne i grupowe, zajęcia ze zdrowej postawy ciała, wykłady, wystawa instrumentów oraz wydarzenia otwarte dla szerokiej publiczności w kilku lokalizacjach Zielonej Góry. To unikatowy i jedyny tego typu Festiwal w Polsce, obecnie największy zarówno w kraju, jak i w tej części Europy. Twórcami festiwalu są Łukasz Łacny i Maciej Baranowski, wychowankowie PSM w Zielonej Górze. Ich kontakty z wybitnymi muzykami na świecie pozwalają na zapraszanie gwiazd do rodzinnego miasta.

Podczas koncertu inauguracyjnego 18 sierpnia w Muzeum Ziemi Lubuskiej kwartet waltorniowy Hornet Quartet dokona światowej premiery utworu Pawła Pudło Hornet attack, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

W programie tegorocznego Festiwalu również występy Adama Rapy, Radka Baboraka, Andre Schocha, Corno Brass Ensemble, uczestników Międzynarodowych Warsztatów Instrumentalnych pod batutą Jamesa Thatchera, Andrew Stone-Fewingsa i Rolanda Szentpali’ego, koncerty w Planetarium Wenus, koncert promenadowy oraz koncert muzyki filmowej.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Bilety można kupić na stronie http://corno.abilet.pl/ 

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.corno.pl/ 


Wszystkich, którzy z niecierpliwością wyczekują nowego sezonu koncertowego w NOSPR, zapraszamy w dniach 17–24 sierpnia 2021 na cykl koncertowy „Lato koło NOSPR”, który ponownie napełni dźwiękami amfiteatr w Katowicach. Tym razem program zdominuje fortepianowa muzyka improwizowana w dwóch zupełnie różnych wydaniach.

Podczas pierwszego koncertu wystąpi Marcin Świątkiewicz, doskonały klawesynista i niezrównany improwizator. Choć najbardziej znany jest z wykonywania repertuaru barokowego, to często można go usłyszeć w różnych projektach eksperymentalnych oraz w muzyce najnowszej. Podczas koncertu w amfiteatrze 17 sierpnia o godz. 19.00 zaproponuje słuchaczom improwizowaną podróż przez historię: od renesansowego ostinato i barokowej suity przez fantazje, wariancje i romantyczne miniatury, aż po współczesne spojrzenie na muzykę improwizowaną. Drugi koncert podąży w bardziej jazzowym kierunku za sprawą pianistki Poli Atmańskiej, która angażuje się w liczne projekty artystyczne, tworzy muzykę do spektakli teatralnych czy pokazów mody.

O tym, jaki dokładnie program przygotują obydwaj artyści przekonamy się dopiero, gdy zasiądą przy instrumencie. Na tym właśnie polega największa magia muzyki improwizowanej – jest zawsze nowa, zawsze aktualna i zawsze powstaje w dialogu z otoczeniem, publicznością i atmosferą danego momentu.

Udział w koncercie jest bezpłatny!

Iwona Sobczyk

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacjihttps://nospr.org.pl/ 


Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów powraca z projektem „Muzyczne lato w podkarpackich dworach” 2021. Festiwal rozpoczną wydarzenia w Dworze Błotnickich w Dzikowcu (17 i 29 sierpnia o godz. 17.00), a następnie odbędą się dwa koncerty w Dworku Hupki w Niwiskach (17 i 22 września o godz. 16.00). Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny. Projekt zrealizowano przy wsparciu Województwa Podkarpackiego.

W ramach festiwalu zostaną zrealizowane 4 koncerty kameralne, które odbędą się w unikatowych zabytkowych dworkach. Celem projektu jest popularyzacja kameralistyki, poszerzenie znajomości muzyki polskiej, promocja młodych artystów, a także promocja podkarpackich pereł dziedzictwa kulturowego. Zaproponowany program w wykonaniu znakomitych artystów, zrzeszonych w Stowarzyszeniu Polskich Muzyków Kameralistów, związany jest z polską tradycją dworów szlacheckich. Utwory wybitnych kompozytorów, tworzone i wykonywane w zaciszu siedzib ziemiańskich, przypominają o pięknej tradycji koncertów salonowych. Część programu zostanie poświęcona kompozycjom Władysława Żeleńskiego, którego 100. rocznica śmierci przypada w 2021 roku. Ponadto odbędzie się prawykonanie nowych utworów Marty Mołodyńskiej-Wheeler.

Miejsca wydarzeń stwarzają idealne warunki do wysłuchania koncertów bez zbędnego rozmachu, w pięknym otoczeniu przyrody. Publiczność może uczestniczyć w koncertach zarówno wewnątrz, jak i w ogrodach. Rozwiązanie to sprzyja zachowaniu dystansu społecznego, wysłuchaniu koncertów na świeżym powietrzu oraz rozległym terenie.

Tomasz Wawer

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na: https://spmk.com.pl/ 


IV Festiwal „Muzyka w Willi Blumwego” to pięć niezwykłych koncertów w dniach 19 sierpnia – 9 grudnia 2021, których program zapowiada się wybornie. Wśród zaproszonych artystów m. in. Krzysztof Meisinger, Paweł Zalejski, Zarębski Piano Duo, Zbigniew Zamachowski i Herbert Piano Trio.

Festiwal, organizowany przez Fundację im. Piotra Orawskiego, oferuje kameralne spotkania z muzyką i Muzykami. Koncerty będą odbywać się co miesiąc, zawsze we czwartki. Tradycją Festiwalu są również rozmowy z artystami prowadzone przez redaktorkę Polskiego Radia PiK Magdalenę Jasińską oraz dyrektora Festiwalu – dr. hab. Bartłomieja Weznera – w Studiu koncertowym im. Jeremiego Przybory Polskiego Radia PiK. Koncerty będą rejestrowane, transmitowane na kanale YouTube Fundacji im. Piotra Orawskiego, a także retransmitowane w Polskim Radiu PiK w piątki po koncertach w audycji „Salon klasyczny” o godz. 21.06.

Podczas 'Koncertu laureatów konkursów" usłyszymy utwory Mieczysława Karłowicza. W interpretacji Zarębski Piano Duo zabrzmią dzieła Władysława Żeleńskiego i Ignacego Friedmana. W programie koncertu Bartłomieja Weznera i Pawła Zalejskiego znajdą się utwory samego Zalejskiego. W koncercie finałowym Festiwalu, zatytułowanym „Emocje: słowo i dźwięk” udział wezmą Zbigniew Zamachowski, Herbert Piano Trio (Bartłomiej Wezner, Joanna Kreft, Dominik Płociński) i perkusista Jan Wezner; zaprezentują m.in. 2xH Michała Dobrzyńskiego do wierszy Zbigniewa Herberta i fragmentów Księgi Hioba na aktora, trio fortepianowe, perkusję i elektronikę (2020), a także kompozycję Rafała Janiaka Dźwięki robotów na aktora, trio fortepianowe i perkusję (2021) do fragmentów Bajek robotów Stanisława Lema. Utwór Janiaka powstał w ramach tegorocznego programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez  Narodowy Instytut Muzyki i Tańca i jest hołdem dla Stanisława Lema w 100-lecie urodzin. I to tylko polska część bogatego programu Festiwalu.

Szczegóły – na stronie https://www.facebook.com/muzykawwilliblumwego 

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach:


Bilety na koncerty odbywające się w Kinie Pomorzanin w cenie 30 zł (normalny), 20 zł (ulgowy) oraz karnet na trzy koncerty 75 zł (normalny), 50 zł (ulgowy) dostępne na stronie www.kinopomorzanin.pl oraz na godzinę̨ przed koncertem w kasie Kina Pomorzanin.

Bezpłatne wejściówki na koncerty odbywające się w Studiu koncertowym Polskiego Radia PiK po wcześniejszym mailowym lub telefonicznym potwierdzeniu udziału (tel. 52 3274-172 lub 52 3274-135 oraz pik@radiopik.pl).


Sierpniowy Koncert Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze nieprzypadkowo nosi tytuł „Odkrycia”. 20 sierpnia 2021 o godz. 19.00 zabrzmią trzy odmienne tematycznie i stylistycznie kompozycje, jednak ich wspólnym mianownikiem jest właśnie to jedno słowo.

Ignacy Jan Paderewski, wielki patriota i mąż stanu na całym świecie promował sprawę polską łącząc umiejętności dyplomatyczne z muzyką. Ciekawostką jest, że jego Suita G-dur na orkiestrę smyczkową w dalszym ciągu pozostaje niemal nieznana. Niedokończone przez autora dzieło wydano dopiero w roku 1997. III Symfonia a-moll op. 56 „Szkocka” powstała po tym, jak Felix Mendelssohn-Bartholdy odkrył piękno wrażeń, które chłonął podczas swej podróży po Szkocji w roku 1829. Dojrzewające długo dzieło stało się dźwiękową opowieścią i swoistymi wspomnieniami autora.

Interesującym dopełnieniem całości koncertu będzie współczesne odkrycie – prawykonanie kompozycji przygotowanej na zamówienie Filharmonii Dolnośląskiej przez artystkę światowego formatu, polską kompozytorkę Joannę Bruzdowicz-Tittel. Jej Rapsodię na dwa flety i orkiestrę symfoniczną odkryjemy prowadzeni przez małżeński duet solistów: Agatę Kielar-Długosz i Łukasza Długosza. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacje prasowe organizatorów

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 


18. Festiwal Kultury Żydowskiej „Warszawa Singera”, który w tym roku wchodzi w pełnoletniość, rozpocznie się 21 i potrwa do 29 sierpnia 2021 roku. Co będzie można usłyszeć w samym sercu polskiej stolicy? W programie tegorocznej edycji spektakle, spacery, spotkania, wystawy, warsztaty, pokazy filmowe oraz wiele muzycznych wydarzeń.

W gościnnych murach Teatru Kwadrat zobaczymy dedykowany pamięci wspaniałego pisarza Bruno Schulza muzyczny spektakl Sanatorium pod Klepsydrą w reżyserii Mirona Zajferta. Tchnące geniuszem tematy muzyczne do tego wydarzenia stworzył dwadzieścia lat temu uznany amerykański kompozytor John Zorn. Uzupełnione one zostaną o kompozycje i aranżacje Jarosława Bestera.

Stałe miejsce w programie festiwalu zajmuje muzyka klasyczna. Podczas koncertu w Synagodze im. Nożyków wystąpią mistrzowie klasyki - Berlin String Quartet pod kierownictwem muzycznym prof. Tomasza Tomaszewskiego. Muzycy wykonają IV Kwartet smyczkowy „Chagall” Piotra Mossa – Berlin String Quartet był pierwszym wykonawcą tej kompozycji. Drugi z prezentowanych przez kwartet utworów to Kwintet fortepianowy f- moll op. 18 Mieczysława Weinberga – kompozytora urodzonego w autentycznej Warszawie Singera w 1919.

Ponadto w programie koncert kantoralny, Singer Jazz Festival, koncerty piosenek żydowskich, recital Olgi Avigail „Pieśni Izraela od czasów biblijnych do dzisiaj”, koncert „Yiddish tango” oraz „Noc klezmerów”. Finał 18. Festiwalu Warszawa Singera odbędzie się na scenie Teatru Wielkiego Opery Narodowej. W tym wyjątkowym gmachu wystąpi David D’Or, który uznawany jest za jednego z największych współczesnych artystów sceny muzycznej Izraela.

Szczegóły - na stronie www.shalom.org.pl 


Aleksandra Świgut i Motion Trio wystąpią w ramach „Emanacji” 2021 w Lusławicach 21 i 22 sierpnia o godz. 19:00: recital chopinowski pianistki będzie miał miejsce w sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego, natomiast trio wystąpi w Arboretum.

Aleksandra Świgut studiowała na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Piotra Palecznego, Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Wojciecha Świtały, a także w Guildhall School of Music and Drama w klasie Davida Dolana. Obecnie jest doktorantką Akademii Muzycznej w Gdańsku. Wielokrotna stypendystka Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji im. Franciszka Wybrańczyka, niemieckiej fundacji Jütting. Jest laureatką konkursów pianistycznych w Ettlingen, Enschede, Nowym Orleanie. W 2018 otrzymała II nagrodę na I Międzynarodowym Konkursie Chopinowskim na instrumentach Historycznych w Warszawie. W tym roku usłyszymy jej grę również podczas XVIII Konkursu Chopinowskiego.

Akordeonowe Motion Trio jest laureatem Grand Prix i Pierwszej Nagrody IV Międzynarodowego Konkursu Współczesnej Muzyki Kameralnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie w 2000 roku. Zdobyli uznanie krytyków i publiczności koncertując w 44 krajach świata na sześciu kontynentach, występując na tak prestiżowych estradach, jak np. nowojorska Carnegie Hall. W dorobku zespołu znajduje się 13 płyt, m. in. Polonium poświęcona wyłącznie muzyce polskiej. Podczas najbliższego koncertu zaprezentują po raz pierwszy w wersji na trio akordeonowe Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego, a także dzieła Fryderyka Chopina, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara, Michaela Nymana, Wolfganga Amadeusa Mozarta oraz kompozycje członków zespołu – Janusza Wojtarowicza, Marcina Gałażyna i Pawła Baranka.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: www.emanacje.pl 


W dniach 22–31 sierpnia 2021 roku w Katowicach odbędzie się XV Ogólnopolski Festiwal Promocyjny „Sierpień talentów”. Na festiwalowe koncerty Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek zaprasza do obszernej Sali Koncertowej w swojej siedzibie (pl. Sejmu Śląskiego 2).

W tym roku inauguracja Festiwalu powiązana będzie z bardzo popularnym wśród katowiczan cyklem plenerowych wydarzeń w Parku Kościuszki pn. „Promenada po muzyce”. 22 sierpnia w repertuarze operowym i operetkowym zaprezentuje się czwórka młodych wokalistów: Sylwia Ziółkowska, Natalia Płonka, Stanisław Napierała i Wiktor Jankowski, którym przy fortepianie towarzyszyć będzie Mirella Malorny-Konopka.

24 sierpnia trio fortepianowe w składzie: Bartłomiej Fraś (skrzypce), Julianna Vinci (wiolonczela) oraz Jim-Isaac Chua (fortepian) wykona arcydzieła romantycznej kameralistyki – utwory Beethovena, Brahmsa i Schuberta. Z chopinowskim recitalem 26 sierpnia wystąpi Jakub Kuszlik, który przeszedł pomyślnie etap eliminacji i w październiku weźmie udział w XVIII Konkursie Chopinowskim.

28 sierpnia na koncercie zorganizowanym we współpracy z Fundacją im. Eleny Aleksiejuk będzie można usłyszeć trójkę pianistów – laureatów Konkursu przeprowadzonego przez Fundację Piano Competition Online. Najmłodsi laureaci z Polski – Bartosz Frydel i Lena Juszkiewicz – wykonają utwory Johanna Sebastiana Bacha, Grażyny Bacewicz i Sergiusza Rachmaninowa, natomiast mieszkająca w USA Chinka Xu Guo da recital chopinowski.

Finał tegorocznej edycji „Sierpnia talentów” należał będzie do duetów: fortepianowo-skrzypcowego (Michał Dziewior i Karolina Górny), a także saksofonowo-harfowego (Trefon Gmyrek Duo)!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: http://www.miasto-ogrodow.eu/ 


Dziewiąta edycja International Lutosławski Youth Orchestra to kolejna, niebywała okazja dla młodych muzyków do zajęcia miejsca w orkiestrze pod kierownictwem Rune Bergmanna – dyrektora artystycznego i dyrygenta Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie. W 2021 roku przygotowania do koncertu odbędą się pod okiem uznanych instrumentalistów i pedagogów podczas warsztatów w dniach 23–27 sierpnia. Zwieńczeniem pracy uczestników projektu będzie koncert finałowy w złotej sali szczecińskiej Filharmonii 27 sierpnia o godz. 19.00.

Idea projektu to stworzenie okazji dla ambitnych instrumentalistów do szlifowania warsztatu pod kierunkiem najlepszych muzyków Europy i zaprezentowania się w orkiestrze podczas przedsięwzięcia, inspirowanego twórczością Witolda Lutosławskiego. Co roku repertuar zawiera bowiem dzieła słynnego polskiego kompozytora.

Chantefleurs et chantefables to kolejny utwór Mistrza, który zaprezentuje International Lutosławski Youth Orchestra w koncercie finałowym tegorocznej edycji projektu. Jest to cykl pieśni na sopran i orkiestrę, jedno z ostatnich dzieł kompozytora. Śpiewokwiaty i śpiewobajki znalazły się w programie razem z Małą suitą Alberta Roussela i V Symfonią „Sinfonia di Sphere” Andrzeja Panufnika. Tym samym International Lutosławski Youth Orchestra zyskuje możliwość zaprezentowania się w pełnej krasie – od nieoklasycznych impresji, przez uwodzicielskie dźwiękowe sceny, po muzykę symetryczną i geometryczną. Młodzi muzycy kolejny raz spróbują zgłębić ideę Witolda Lutosławskiego o niezwykłym pięknie muzyki orkiestrowej, a my będziemy mieli okazję znowu podążyć ich śladem.

Informacje prasowe organizatorów

Informacja o projekcie: https://ilyo.filharmonia.szczecin.pl 


„Na szlaku kompozytorów polskich: Markowicz / Karłowicz” to projekt orkiestry Polish Art Philharmonic oraz Myślenickiego Ośrodka Kultury. Twórczość dwóch znakomitych kompozytorów zaprezentowana zostanie w dniach 25–27 sierpnia 2021 o godz. 19.00 na filharmonicznych estradach w Rzeszowie, Katowicach i Opolu.

Ideą tego cyklu koncertowego jest promowanie twórczości polskich kompozytorów i wykonawców, a także dorobku artystycznego orkiestry Polish Art Philharmonic, która już od ponad 10 lat przyczynia się do rozwoju kultury muzycznej w województwie małopolskim oraz popularyzacji polskiej muzyki na arenie międzynarodowej.

Orkiestra Polish Art Philharmonic wraz ze znanym skrzypkiem i kompozytorem Marcinem Markowiczem pod batutą maestro Michała Maciaszczyka wykona trzy koncerty, prezentując dzieła Mieczysława Karłowicza – jednej z najważniejszych postaci w historii muzyki polskiej przełomu XIX i XX wieku, mistrza orkiestracji i gatunku poematu symfonicznego – oraz samego Marcina Markowicza.

Koncert na skrzypce i orkiestrę smyczkową Markowicza i Serenada na smyczki op. 2 Karłowicza zabrzmią 25 sierpnia w Filharmonii Podkarpackiej im. A. Malawskiego w Rzeszowie, 26 sierpnia – w Filharmonii Śląskiej im. H.M. Góreckiego w Katowicach oraz 27 sierpnia – w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera.

Bilety do nabycia – w kasach Filharmonii.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://concertino.myslenice.pl/ 


W dniach 26–29 sierpnia 2021 roku obchodzony będzie podwójny jubileusz: 25. rocznica powołania do życia festiwalu Bravo Maestro w Centrum Paderewskiego i XV edycja uwielbianego przez melomanów Festiwalu Muzyki Kameralnej, dzięki któremu w ostatnie dni sierpnia Kąśna Dolna staje się stolicą polskiej kameralistyki. Festiwal od 1996 do 2018 roku odbywał się w cyklu dwuletnim, a od 2019 organizowany jest co roku.

Trzech nietuzinkowych muzyków, doskonale znanych europejskiej publiczności zainauguruje tegoroczny festiwal 26 sierpnia. Skrzypek Vadim Brodski, wiolonczelista Rafał Kwiatkowski i pianista Waldemar Malicki to mistrzowscy soliści i kameraliści. Artyści zaprezentują się zarówno w znakomitych duetach, jak również finałowym Triu c-moll op. 1 nr 3 Ludwiga van Beethovena.

Koncert Kulka & Kulka to zderzenie dwóch energii i dwóch niezwykłych artystycznych światów: klasyki (Konstanty Andrzej Kulka) oraz alternatywnego popu (Gaba Kulka). Na kąśnieńskiej estradzie tego wieczoru zagoszczą także: Grzegorz Skrobiński (fortepian), Wojciech Traczyk (bass, kontrabas) oraz Robert Rasz (perkusja). W programie – piosenki pochodzące z autorskich albumów Gaby Kulki Hat Rabbit, The Escapist, Kruche, utwory zagrane wspólnie z Ojcem oraz fragmenty kolejnej, planowanej płyty. Natomiast w interpretacji wirtuoza skrzypiec usłyszymy utwory Ignacego Jana Paderewskiego.

W drugiej części Festiwalu soliści, chór i orkiestra Opery Śląskiej w Bytomiu pod dyrekcją Francka Chastrusse'a zapraszają na koncertowe wykonanie opery „Łucja z Lammermoor Gaetana Donizettiego. Podczas tradycyjnego festiwalowego grande finale – Maratonu Muzycznego melomanom serwowane będą najwybitniejsze dzieła kameralne w kunsztownym wykonaniu wirtuozów muzycznego smaku. Program będzie swoistą ewokacją programu pierwszego Maratonu z 1996 roku. Nie zabraknie zatem dzieł Fryderyka Chopina i Henryka Wieniawskiego.

Informacja prasowa organizatorów

Szczegółowy program – na stronie https://www.centrumpaderewskiego.pl/ 


W dniach 27–29 sierpnia 2021 o godz. 19.30 nieopodal Jezioran na Warmii będzie można posłuchać nastrojowej kameralnej muzyki na żywo w przepięknym otoczeniu lokalnej przyrody i zabytkowej architektury. Pochodzący z Olsztyna wiolonczelista i aranżer Michał Pepol, jako kurator muzyczny cyklu „Klangor – Jeziorańskie koncerty kameralne”, zaprosił znakomitych polskich muzyków, którzy wystąpią wraz z nim w barokowym kościele św. Rocha w Tłokowie.

Termin festiwalu zbiega się z charakterystycznymi dla Warmii zlotami szykujących się do odlotu żurawi – stąd nazwa „Klangor, czyli krzyk żurawia. Motyw odgłosów ptaków będzie też obecny w prezentowanych utworach na festiwalu.

Trzydniowy „Klangor” otworzy Michał Pepol koncertem pt. „Vox cellestis”. Pod tą intrygującą nazwą kryje się godzinny koncert muzyki na wiolonczelę solo i elektronikę, w którego programie znalazły się utwory Oliviera Messiaena, Steve’a Reicha, Pawła Mykietyna i Arvo Pärta oraz improwizacje samego Pepola. W drugim dniu wydarzenia publiczność wysłucha utworu o ogromnej sile wyrazu – godzinnego Kwartetu na koniec czasu, który został skomponowany przez Messiaena w obozie koncentracyjnym w Görlitz, w wykonaniu Michała Pepola (wiolonczela), Bartka Wąsika (fortepian), Izabelli Szałaj-Zimak (skrzypce) oraz Andrzeja Cieplińskiego (klarnet). Ostatni festiwalowy wieczór należeć będzie do pianisty Bartka Wąsika, który wykona swój utwór Pianokrąg. Brzmienie fortepianu będzie przeplatać się z dźwiękami syntezatora oraz nagranymi odgłosami przyrody. Pianokrąg to swego rodzaju hołd dla natury, który z pewnością będzie idealnym uwieńczeniem pierwszej edycji jeziorańskiego cyklu koncertowego, bowiem jego ostatnie dźwięki wybrzmią właśnie przy akompaniamencie klangoru żurawi.

Wstęp bezpłatny – obowiązuje rezerwacja wejściówek! Cykl koncertowy, organizowany przez Miejski Ośrodek Kultury w Jezioranach, dofinansowano w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Kultura – Interwencje 2021”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://mokjeziorany.pl/ 


Koncert Chóru Filharmonii Śląskiej i Śląskiej Orkiestry Kameralnej na koniec wakacji 27 sierpnia 2021 o godz. 19.00 wypełnią dzieła, które ukażą nam inspirujące nocne krajobrazy. Filharmoniczne zespoły, pod wodzą swoich kierowników artystycznych – Macieja Tomasiewicza i Jarosława Wolanina – wykonają kompozycje Wolfganga Amadeusa Mozarta, Roberta Schumanna, Johannesa Brahmsa, Josefa Rheinbergera, Romualda Twardowskiego, Mikołaja Piotra Góreckiego, Zoltána Kodalya oraz Luigiego Boccheriniego.

Koncert otworzy pogodna Serenada „Eine kleine Nachtmusik” Wolfganga Amadeusa Mozarta, jeden z jego najbardziej rozpoznawalnych utworów. Będzie to idealny wstęp do dalszej części spotkania pełnego utworów inspirowanych tajemniczą atmosferą nocy: zabrzmią bowiem An die Sterne Roberta Schumanna, Waldesnacht Johannesa Brahmsa, Abendlied Josefa Rheinbergera, Esti dal Zoltána Kodalya i Musica notturna della strade di Madrid Luigiego Boccheriniego.

Śląska Orkiestra Kameralna wykona Serenadę na orkiestrę smyczkową Romualda Twardowskiego. Jest to utwór pełen pogodnego nastroju, humoru, tętniący rytmem i energią, kończący się niezwykle żywiołowym obertasem. Po tym ognistym akcencie ponownie nadejdzie chwila wytchnienia wraz z kolejnymi utworami wokalnymi. Usłyszymy m. in. pieśń do słów Jana Kochanowskiego Gościu, siądź pod mym liściem Mikołaja Piotra Góreckiego, opierającą się na słynnej fraszce Na lipę.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


Ostatni weekend sierpnia 2021 w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego to aż trzy koncerty finałowe: 27 sierpnia – koncert finałowy uczestników warsztatów Adama Sztaby „Latem zagrane”, 28 sierpnia – ostatni w ramach Festiwalu recital chopinowski w wykonaniu Marcina Wieczorka, oraz 29 sierpnia – koncert Orkiestry Aukso pod dyrekcją Marka Mosia, będący zwieńczeniem Festiwalu. Wszystkie koncerty odbędą się o godz. 19.00 w sali koncertowej.

Koncert uczestników warsztatów Adama Sztaby zaprezentuje rezultat tygodniowych intensywnych prób orkiestry warsztatowej, w której zasiądą młodzi muzycy grający zarówno na instrumentach akustycznych, jak i elektrycznych oraz elektronicznych. Tego wieczoru zabrzmią partytury kompozytorów i aranżerów uczestniczących w warsztatach oraz samego Adama Sztaby. Koncert otrzyma oprawę dźwiękową najbardziej uznanej polskiej firmy nagłośnieniowej – GMB Pro Sound.

Marcin Wieczorek z Radomia znalazł się wśród 87 pianistów zakwalifikowanych do XVIII Konkursu Chopinowskiego. Studiował pod kierunkiem Ewy Pobłockiej oraz Pawła Wakarecego w Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy. Obecnie kształci się w klasie fortepianu Stefana Wojtasa. Jest zwycięzca konkursu „La Palma d'Oro” we Włoszech (2019), laureatem I nagrody na konkursie im. Teodora Leszetyckiego w Niemczech (2020) i II nagrody na konkursie „Nuova Coppa Pianisti" w 2019. Młody pianista otrzymał szereg prestiżowych stypendiów, występował na koncertach i festiwalach w Europie i Ameryce Północnej, wielokrotnie nagrywał dla Telewizji Polskiej oraz Polskiego Radia.

Polska muzyka współczesna zdominuje program koncertu orkiestry Aukso: usłyszymy Hymn i Arię Aleksandra Lasonia na orkiestrę smyczkową, II Symfonię na 13 instrumentów smyczkowych Andrzeja Krzanowskiego, Wyspy Eugeniusza Knapika na kameralną orkiestrę smyczkową oraz Sinfoniettę no. 3 Krzysztofa Pendereckiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: www.emanacje.pl 


W ostatni weekend lata 2021 w ramach Kraków Culture Summer będzie królował Festiwal Muzyki Filmowej. 28 i 29 sierpnia na festiwalowej scenie w krakowskim Parku Jordana usłyszymy na żywo muzykę filmową z całego świata.

28 sierpnia odbędzie się Gala Muzyki Filmowej w trzech odsłonach, w formie wielkiego plenerowego święta. Duża dawka emocji gwarantowana, bo już na start zabrzmi muzyka towarzysząca intrygom i akcji — usłyszymy m.in. suity Grzegorza Ciechowskiego z Wiedźmina, Łukasza Targosza z Watahy i Ukrytej gry oraz Macieja Zielińskiego z filmów Inicjały S.G. i Sługi wojny. Do Krakowa wraca uwielbiany przez publiczność FMF Diego Navarro, który poprowadzi Orkiestrę Akademii Beethovenowskiej i Chór Pro Musica Mundi wspólnie z Katarzyną Tomalą-Jedynak.

Festiwalowa niedziela 29 sierpnia zacznie się od FMF4Kids z muzyką z Agi Bagi, polskiego serialu animowanego promującego ekologiczne postawy wśród najmłodszych. Najmłodsza widownia FMF będzie mogła usłyszeć muzykę Łukasza Targosza oraz dobrze znane sobie głosy Magdy Mitoń, Kasi Tarkowskiej i Michała Ostrowskiego, którzy wystąpią wraz z zespołem. W związku z 10. rocznicą śmierci legendarnego kompozytora złotej ery Hollywood Johna Barry’ego na niedzielne popołudnie zaplanowano niezwykły koncert „The Best of John Barry”. Orkiestrę FMF Youth Orchestra złożoną z najzdolniejszych krakowskich młodych muzyków poprowadzi ceniona dyrygentka Monika Bachowska.

Więcej – na stronie http://fmf.fm/ 


Zapraszamy na koncert Chóru Chłopięcego NFM pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny 28 sierpnia 2021 o godz. 17.00 w ramach tegorocznej odsłony Brave Kids – projektu edukacyjno-artystycznego, w którym biorą udział dziecięce zespoły i grupy artystyczne z całego świata! Usłyszymy znane utwory z filmów o przygodach profesora Ambrożego Kleksa, piosenki dla dzieci skomponowane przez Witolda Lutosławskiego, a także kompozycje religijne.

Dwa pierwsze filmy z udziałem pana Kleksa – Akademia pana Kleksa i Podróże pana Kleksa – powstały na podstawie powieści Jana Brzechwy; trzeci – Pan Kleks w kosmosie – bazował już na scenariuszu oryginalnym. Obrazy wyreżyserował Krzysztof Gradowski, będący również autorem słów kilku piosenek, do których muzykę napisał Andrzej Korzyński. Podczas koncertu usłyszymy tak znane przeboje, jak Witajcie w naszej bajce, Kaczka-dziwaczka, Na wyspach Bergamutach.

Choć nazwisko Witolda Lutosławskiego kojarzy nam się przede wszystkim z takimi dziełami, jak Gry weneckie, Koncert na orkiestrę, czy też Mi parti, to istotne miejsce w jego dorobku zajmują również drobniejsze utwory, jak na przykład piosenki pisane do tekstów dla dzieci. Mimo swojego często „dziecięcego” charakteru utwory ukazują doskonały warsztat kompozytorski ich autora, o czym będziemy mieli okazję się przekonać w trakcie wydarzenia, które dopełnią Vivat, vivat musica Andrzeja Koszewskiego oraz utwory religijne w wykonaniu Chóru Chłopięcego NFM. Zabrzmi m.in. Alleluja z wirtuozowskiego motetu Exsultate jubilate KV 158 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Austriacki kompozytor napisał to dzieło w Mediolanie, a zadedykował je włoskiemu kastratowi Venanziowi Rauzziniemu. Wysłuchamy również The Lord is my Shepherd (Pan jest moim pasterzem) Howarda Goodalla. Motyw z tego utworu wykorzystany został w nagradzanym serialu komediowym BBC Vicar of Dibley (Pastor na obcasach).

Agnieszka Frei

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8653 


W niedzielne południe – 29 sierpnia 2021 o godz. 12.00 – Orkiestra Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza weźmie udział w koncercie plenerowym w parku przy Muzeum Rzeźby im. Xawerego Dunikowskiego „Królikarnia” w Warszawie, prezentując dzieła Josepha Haydna, Ludwiga van Beethovena i Stefana Kisielewskiego.

Swą Symfonią D-dur nr 104 z roku 1795 Haydn we wspaniałym stylu żegna się z gatunkiem muzycznym, który to jemu właśnie zawdzięcza bujny rozkwit i który stał się znakiem firmowym jego bogatej i różnorodnej twórczości. Patetyczny, minorowy wstęp ma w sobie energię późniejszych tytanicznych dzieł Beethovena. Cesarski Wiedeń epoki klasycyzmu był rozmiłowany w spektaklach baletowych, których powstawało stosunkowo wiele, a muzyka do większości jest dziś całkowicie zapomniana lub zaginiona. Także Beethoven, wkraczając w okres swej największej sławy, obdarował stolicę swym baletem Die Geschöpfe des Prometheus, jak się miało okazać – jedynym. Współcześnie balet tylko sporadycznie powraca na sceny, popularna jest natomiast jego efektowna, pełna energii uwertura, którą usłyszymy podczas koncertu plenerowego.

Koncert na orkiestrę kameralną Stefana Kisielewskiego powstał w 1944 roku. Pięć lat później kompozytor odtworzył zniszczoną w czasie Powstania Warszawskiego partyturę. Utwór typowy, sztandarowy wręcz dla nurtu neoklasycznego skrzy się przednim humorem i zawiera szereg żartobliwych aluzji do różnych muzycznych konwencji dawnych epok.

Wstęp na koncert jest wolny!

Informacja prasowa organizatorów

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/repertuar/-klasycznie-na-trawie- 


Pan Ton String Quartet we współpracy z Muzeum Narodowym w Krakowie oraz Polskim Towarzystwem Altowiolowym zapraszają na I Koncert Monograficzny poświęcony muzyce kameralnej Jerzego Fitelberga na kwartet smyczkowy, który odbędzie się 29 sierpnia 2021 o godz. 19.00 w Gmachu Głównym Muzeum Narodowego (al. 3 Maja 1) w Krakowie. Wydarzenie towarzyszy wystawie „4 x Nowoczesność. Polskie Style Narodowe”.

Podczas pierwszego koncertu Pan Ton String Quartet zaprezentuje trzy z sześciu utworów na kwartet smyczkowy Jerzego Fitelberga: I Kwartet (1926), II Kwartet (1928) oraz III Kwartet (1935-36). Wydarzenie zostanie także opatrzone autorską prelekcją altowiolisty zespołu, która dotyczy życia i twórczości tego mało znanego w Polsce kompozytora.

Dorobek Jerzego Fitelberga (1903-1951) to twórczość odkrywana dziś na nowo, w której dokonała się wyjątkowa fuzja stylów, prądów i kierunków twórczych z różnych środowisk artystycznych Europy i Ameryki Północnej z 1. poł. XX wieku. Kompozytor ten z nie do końca wyjaśnionych przyczyn pozostaje dziś niedoceniony, pomimo iż jego muzyka była przed jego śmiercią często wykonywana na wielu znaczących festiwalach i koncertach oraz otrzymała kilka prestiżowych nagród. Jednym z zadań jakie przyświeca temu wydarzeniu jest popularyzacja tej niesłusznie pomijanej postaci i twórczości.

Pan Ton String Quartet tworzą: Karolina Szymbara, Fabio Salmeri (skrzypce), Paweł Riess (altówka) i Krzysztof Sadłowski (wiolonczela).

Wstęp na koncert jest bezpłatny. Ze względu na restrykcje pandemiczne liczba miejsc pozostaje ograniczona, w związku z czym wymagana jest uprzednia rezerwacja, którą można dokonać mailowo ( rezerwacja@mnk.pl) lub telefonicznie (12 433 57 44)

Oba koncerty monograficzne zrealizowane są w ramach Stypendium Ministra Kultury, Sztuki, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Paweł Riess

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: https://mnk.pl/