Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Nowy sezon artystyczny NOSPR zainauguruje 1 października 2022 o godz. 19:30 koncertem pod dyrekcją legendarnego Antoniego Wita. Tak właśnie świętować będziemy Międzynarodowy Dzień Muzyki i 90. rocznicę urodzin Wojciecha Kilara. W programie koncertu znajdą się również utwory Mieczysława Karłowicza i Zygmunta Noskowskiego. W roli solisty – pianista Krzysztof Książek.

Spotkanie z Wojciechem Kilarem w wydaniu symfoniczno-koncertowym: usłyszymy bodaj najpopularniejsze dzieło tego wybitnego twórcy muzyki filmowej – Krzesanego – i II Koncert fortepianowy.

Jak podkreśla Adam Suprynowicz „Na granicy prostoty i wyrafinowania balansował nie raz, także w powstałym po katastrofie smoleńskiej, mrocznym II Koncercie fortepianowym. Towarzystwo mistrzów polskiego romantyzmu podkreśli jeszcze inne echa w jego muzyce, do której warto wracać i o której warto myśleć”.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-antoni-wit-krzysztof-ksiazek-pamieci-wojciecha-kilara 


Inowrocławskie Towarzystwo Muzyczne Pro Arte oraz Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Inowrocławiu zapraszają na uroczysty koncert z okazji 25-lecia Towarzystwa i Międzynarodowego Dnia Muzyki, który odbędzie się 1 października 2022 o godz. 17.00. W Sali Koncertowej im. Ireny Dubiskiej w Inowrocławiu wystąpi światowej sławy Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

W programie znajdą się arcydzieła muzyki klasycznej Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonína Dvořáka, kompozycja poznańskiej kompozytorki Barbary Kaszuby oraz premiery specjalnie napisanych na ten koncert utworów Aleksandry Brejzy – Canzona e Danza i Marcina Kopczyńskiego – Sinfonietta.

Wstęp wolny, bezpłatne wejściówki będą do odbioru w Szkole Muzycznej i Kujawskim Centrum Kultury.


Koncert odbędzie się dzięki mecenatowi Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Samorządów Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Wielkopolskiego, Miasta Inowrocław, Powiatu Inowrocławskiego oraz firmy POLI. Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Marcin Kopczyński

Z-ca Prezesa Oddziału Kujawsko-Pomorskiego ZKP


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 2–25 października 2022 roku Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek zaprasza na koncerty festiwalowe do sali koncertowej Miasta Ogrodów, Studia Koncertowego Radia Katowice, sali kameralnej NOSPR, Bazyliki o.o. Franciszkanów oraz Centrum Kultury ATElier w Jaworznie. Jeden z koncertów 32. Festiwalu zaplanowany został również w słowackich Koszycach, partnerskim mieście Katowic.

Tegoroczna edycja nawiązuje do jego ponad 30-letniej tradycji Festiwalu – idei promocji najwybitniejszych młodych artystów i współpracy z prestiżowymi konkursami muzycznymi, na których wskazani przez jury laureaci otrzymują nagrodę specjalną w postaci zaproszenia na koncerty do Katowic. Ten rys ujawnia kalendarz festiwalowy 2022, a w nim koncerty dedykowane takim konkursom, jak: 71. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny ARD w Monachium, 11. Międzynarodowy Konkurs Moniuszkowski w Warszawie, XVII Śląska Jesień Gitarowa, IV Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria, Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Mieczysława Wajnberga.

32. Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych uświetnią swoimi występami dwie orkiestry młodych artystów: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyr. Anny Sułkowskiej-Migoń oraz Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna Archetti pod dyr. Macieja Tomasiewicza. Do tego 3 zespoły kameralne, soliści różnych specjalności (wśród nich goście z wielu krajów Europy) i szerokie spektrum repertuarowe od arcydzieł muzyki dawnej, klasycznej, romantycznej do muzyki współczesnej. To efekt propozycji wykonawców Festiwalu, gdyż programy koncertów to często kompozycje, których interpretacjami zdobyli oni wysoką ocenę konkursowych jury, czasem jednak ujawniają również ich obecne fascynacje muzyczne.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://www.miasto-ogrodow.eu/strona/32mfmlkm/ 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury wspierana przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Yamaha Music Europe oddział w Polsce zapraszają na VI Europejski Festiwal Akademii Muzycznych w dniach 2–4 października 2022 do Starego Młyna w warszawskim Hotelu BOSS (przy ul. Żwanowiecka 20).

Punktem kulminacyjnym Festiwalu będzie przyjazd popularnej w Polsce Lwowskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Igora Pylatyuka, rektora Akademii Muzycznej we Lwowie.

Wśród solistów usłyszymy wirtuoza skrzypiec młodego pokolenia Nazara Pylatyuka oraz laureata kilku prestiżowych konkursów pianistycznych, wychowanka prof. Jarosława Drzewieckiego i stypendysty Mery Pnefal - Ivana Shemchuka. Gwiazdą Festiwalu będzie znany saksofonista litewski Petras Vyšniauskas. Wielką atrakcją będzie mistrzowski występ Konstantego Wileńskiego, który połączy klasykę z jazzem. Warto zwrócić uwagę na duety fortepianowe: Alina i Ivan Shemchuk oraz Luba Saladukhina i Kirył Keduk.

W ich wykonaniu usłyszymy dzieła m. in. Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje: http://www.facebook.com/pages/Podkarpacka-Fundacja-Rozwoju-Kultury/324350357662564 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Nowy sezon Orkiestra Muzyki Nowej w NOSPR zaczyna koncertem multimedialnym „Wokół miasta”, który odbędzie się 2 października 2022 o godz. 18.00.

Zaskakujące zestawienie ludzi i maszyn. Złudzenie czy znużenie? A może pomoże spojrzenie z lotu ptaka? Muzyczne odpowiedzi na te pytania usłyszymy w sali kameralnej NOSPR, gdzie Orkiestra Muzyki Nowej wystąpi pod batutą swojego szefa Szymona Bywalca.

W programie: Rituals – Men & Machines Davida Hudry’ego na 11 instrumentów, elektronikę i wideo, kompozycje graficzne Ewy Synowiec, Muzyka złudzeń Adama Porębskiego na orkiestrę kameralną i elektronikę oraz Tired with all these for restful death I cry Artura Zagajewskiego (wideo: Grzegorz Mart).

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-joanna-freszel-wokol-miasta 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

3 października 2022 w Trybunale Koronnym w Lublinie o godz. 18.00 odbędzie się koncert kameralny z okazji 141. rocznicy urodzin wybitnego chorwacko-polskiego kompozytora Ludomira Michała Rogowskiego. Wydarzenie, organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków, zostało objęte Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Lublin dr. Krzysztofa Żuka i Ambasady Republiki Chorwacji w Polsce.

Po raz pierwszy w sali koncertowej, najbliższej miejsca urodzenia Rogowskiego, zabrzmią jego utwory na wiolonczelę, opracowane z rękopisów przez prof. Krzysztofa Sperskiego, oraz na fortepian. Wystąpią wiolonczelistka Małgorzata Sęk oraz pianistki Agnieszka Korpyta i Urszula Świerczyńska.

W programie koncertu znajdą się również kompozycje Fryderyka Chopina, Zygmunta Noskowskiego, Ignacego Waghaltera i Aleksandra Zarzyckiego.

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin.

Wstęp wolny!


„The Last Recital” to podsumowanie 60 lat doświadczeń pianistycznych Zygmunta Krauzego. Dotyczy to zarówno repertuaru – głównie muzyki XX wieku, jak i sposobu wykonania, który łączy dokładność z partyturą, improwizacje i elementy teatralne. Koncert będzie miał miejsce w Nowym Teatrze 4 października 2022 o godz. 19.00.

Program recitalu obejmuje arcydzieła muzyki XX wieku oraz najbardziej znane fragmenty klasyków. Jest to collage literatury fortepianowej od Bacha do dzisiaj, wykonywany bez przerw, tworzący zaskakujące kontrasty, ukazujący klasyków improwizowanych z elementami teatralnymi.

Usłyszymy kompozycje Stockhausena, Messiaena, Cowella, Andriessena, Weberna, Satie, Feldman,: Lutosławskiego. Są też interludia, w których pianista wykonuje fragmenty utworów i improwizuje na tematy Chopina, Beethovena, Haydna i Brahmsa. Za każdym razem „The Last Recital” brzmi inaczej, w zależności od spontanicznych decyzji pianisty, który poza grą na klawiaturze, stosuje gesty, efekty wokalne i teatralne oraz preparacje fortepianu.

Informacja o biletach: https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/the-last-recital 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu „Schaeffer elektronicznie” 5 października 2022 o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie usłyszymy wybrane fragmenty Wstępu do kompozycji oraz inne teksty Bogusława Schaeffera w aktorskiej interpretacji. Muzykę zainspirowaną Schaefferowską myślą i utworami wykonają Bernard Maseli, Marcin Wyrostek, Andy Ninvalle, Piotr Zaufal, Daniel Popiałkiewicz, Mateusz Adamczyk, Krzysztof Nowakowski, zaś w roli konferansjerów wystąpią Monika Cieciora i Piotr Kramer, aktor Teatru Narodowego.

Wydany w 1976 roku przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne Wstęp do kompozycji Bogusława Schaeffera to chyba jeden z najdziwniejszych podręczników kompozytorskich na świecie, dziś już trudno dostępny, biały kruk. „Automatyka kompozycji”, „Komponowanie czasu”, „Dźwięk przenośny”, „Zgęszczanie pionu”, „Deformacje”, „Muzyka wieloznaczna”… to ledwie kilka z pośród dziesiątek zagadkowych i nieoczywistych zadań kompozytorskich, które z charakterystyczną dla siebie swadą opisuje we wspomnianym Wstępie do kompozycji Schaeffer. A gdyby tak wybrać kilka zadań z Schaefferowskiego podręcznika i spróbować wcielić je w życie?

Sięgnęli po nie wytrawni muzycy niekoniecznie kojarzeni z muzyką najnowszą. Co wyniknie z takiego eksperymentu?

To będzie wieczór z wymykającym się wszelkiej klasyfikacji dorobkiem Scheffera oraz spotkanie z wirtuozami, którzy spróbują udowodnić, że granice między muzyką, teatrem, tańcem, malarstwem tak naprawdę nie istnieją.

Patronat honorowy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacje o biletach: https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1835-Schaeffer_elektronicznie_I_Maseli_I_Wyrostek 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum.

W dniach 6–13 października 2022 w ramach 51. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” odbędzie się „Mała Poznańska Wiosna Muzyczna”: w programie znajdą się koncerty, warsztaty i spotkania z artystami w Pile i Ostrowie Wielkopolskim.

Mała Poznańska Wiosna Muzyczna to szereg wydarzeń kierowanych do młodszych adeptów sztuki muzycznej – młodzieży ze szkół muzycznych. Sam festiwal „Poznańska Wiosna Muzyczna” odbywa się w sercu Wielkopolski i młodszym słuchaczom, zwłaszcza tym z mniejszych ośrodków, spoza Poznania trudniej wziąć udział w koncertach i spotkaniach organizowanych w ramach Festiwalu – dlatego „Poznańska Wiosna Muzyczna” nie tyle zaprasza, ile sama staje się gościem swoich słuchaczy...

W 51. edycji odbędą się wydarzenia, w ramach których uczniowie szkół muzycznych z Zespołu Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Pile oraz Zespołu Szkół Muzycznych im. K. Komedy-Trzcinskiego w Ostrowie Wielkopolskim będą mogli wziąć udział w koncertach, warsztatach i spotkaniach z artystami.

W programie nie zabraknie muzyki poznańskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego – w jubileusz 100-lecia urodzin, pojawią się również utwory najnowsze z elementami elektroniki, a wykonawcy: Maria Koszewska-Wajdzik i Wojciech Kaszuba poprowadzą warsztaty poświęcone współczesnym technikom wykonawczym.

Więcej: https://www.facebook.com/poznanskawiosnamuzyczna/ 


25. Festiwal Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się w Bielsku-Białej w dniach 6-8 października 2022. Zainauguruje jubileuszową edycję III Symfonia H.M. Góreckiego z udziałem ukraińskich artystów oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej.

Na wznowionym po dwuletniej przerwie Festiwalu zorganizowanych zostanie pięć koncertów, podczas których zabrzmią utwory Chopina, Wieniawskiego, Dobrzyńskiego, Paderewskiego, Bacewicz, Kilara, Lutosławskiego i Pendereckiego w wykonaniu Bielskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Jana Stańczyka, wnuka H.M. Góreckiego, Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Jeana-Luca Tingauda, Orkiestry Symfonicznej ZPSM w Bielsku-Białej oraz solistów i kameralistów.

Udział w tegorocznej odsłonie wezmą m. in. Krzysztof Jakowicz, Olesya Bubela (solistka Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu im. S. Kruszelnickiej). Klamrą Festiwalu będzie występ laureata II miejsca XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina, japońskiego pianisty Kyohei Sority, który wykona Koncert fortepianowy f-moll F. Chopina w nowej sali koncertowej Cavatina Hall 8 października.

Podczas Koncertu Bielskiego Towarzystwa Muzycznego z okazji 25-lecia projektu „Wychowanie przez muzykę” odbędzie się premiera Duo Paderewski in memoriam Jerzego Mądrawskiego.

"Salon muzyczny" to wieloletnia tradycja Festiwalu. Oprócz wykonywanych utworów polskich kompozytorów od Chopina do Mikołaja Góreckiego publiczność będzie miała okazję wysłuchać okolicznościowych wspomnień rodziny kompozytora oraz twórców i organizatorów FKP.

Festiwalowi towarzyszyć będzie prezentowana w Bielskim Centrum Kultury wystawa „Muzyczny fokus – 25 lat Festiwalu Kompozytorów Polskich w Bielsku-Białej”.

Koncepcja programowa jubileuszowego Festiwalu opracowana jest przez Andrzeja Kosowskiego. Organizatorem Festiwalu jest Bielskie Centrum Kultury im. M. Koterbskiej.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.fkpbb.pl 


Dwa kolejne koncerty z cyklu „Z klasyką przez Polskę" odbędą się 6 października o godz. 18.00 w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. K. Komedy w Lubaczowie i 8 października o 18.00 w Biłgorajskim Centrum Kultury. Wystąpią wybitny polski skrzypek Jakub Jakowicz z towarzyszącym mu przy fortepianie Łukaszem Chrzęszczykiem.

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów. Projekt „Z klasyką przez Polskę” to inicjatywa zorganizowana przez Polski Impresariat Muzyczny działający w ramach Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Podczas najbliższych koncertów zabrzmią utwory Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego oraz Ludwiga van Beethovena.

Informacja o zaproszeniach – na stronie https://nimit.pl 


16. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego odbędzie się w Poznaniu w dniach 7–21 października 2022. Udział w koncercie inauguracyjnym wezmą Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej oraz Veriko Tchumburidze pod batutą Andrzeja Boreyki.

Ze zwyciężczynią ostatniego konkursu Orkiestra wykona przepiękny Koncert skrzypcowy a-moll op. 53 Antonina Dvořáka oraz Symfonię e-moll „Odrodzenie" op. 7 Mieczysława Karłowicza. Z inicjatywy Andrzeja Boreyki w programie koncertu znalazł się także utwór Nova ukraińskiej kompozytorki Victorii Polevej, jako wyraz solidarności konkursu z narodem ukraińskim, tak dotkliwie doświadczonym przez rosyjską zbrojną agresję.

Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest jednym z najstarszych, najważniejszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń artystycznych w Polsce o światowej renomie. Organizowany od 1935 roku kultywuje pamięć o wybitnym skrzypku i kompozytorze, jakim był Henryk Wieniawski. W tym roku do udziału w Konkursie zgłosiło się ponad 200 skrzypków z 30 krajów. Spośród nich jury wytypowało 41 uczestników 16. edycji Konkursu w Poznaniu.

16. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest współorganizowany z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja prasowa organizatorów

Bilety dostępne są na stronie: https://www.bilety24.pl/koncert/698-koncert-inauguracyjny-16-miedzynarodowego-konkursu-skrzypcowego-im-h-wieniawskiego-78373?id=415204 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na VI Rzeszowską Jesień Muzyczną, która potrwa od 7 do 30 października 2022. VI edycja festiwalu obejmować będzie 7 różnorodnych koncertów w Rzeszowie, a także 3 koncerty w regionie.

Projekt stał się nie tylko ważnym wydarzeniem regionu, umożliwiającym zaproszenie na koncerty do Rzeszowa znanych muzyków z całego kraju, jak również konsekwentne i przemyślane wplatanie nieznanej polskiej muzyki w programy wydarzeń. Kolejna edycja właśnie tę linię programową będzie kontynuować.

22 października w rzeszowskim Klasztorze oo. Dominikanów będzie miał miejsce koncert laureatów Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki, organizowanego p rzez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Natomiast 23 października w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego odbędzie się Koncert laureatów VII Międzyuczelnianego Polskiego Konkursu Duetów Instrumentalnych i Wokalnych.

Podczas Koncertu Nadzwyczajnego z udziałem Jakuba Jakowicza (skrzypce), Katarzyny Budnik (altówka), Marcina Zdunika (wiolonczela) i Grzegorza Mania (fortepian) prawykonana zostanie nowa kompozycja samego Zdunika. Prawykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz budżetu Województwa Podkarpackiego.

Wystąpią m. in. LLLeggiero Woodwind Trio, Kwintofonia, Ewa Leszczyńska (sopran) i Paweł Popko (fortepian), Duo Accosphere, Orkiestra kameralna Extra Sounds Ensemble.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Koncert inauguracyjny 8.10.2022 dofinansowano z budżetu Gminy Rzeszów.

Koncerty towarzyszące oraz koncert nadzwyczajny dofinansowano z budżetu Województwa Podkarpackiego.

Dostęp do wszystkich wydarzeń będzie bezpłatny.

Szczegółowy program – na stronie https://spmk.com.pl/projekt/vi-rzeszowska-jesien-muzyczna/ 


Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

7 października 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Zielonogórskiej będzie miało miejsce prawykonanie utworu Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej Suita na kwartet puzonowy i orkiestrę symfoniczną, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Kompozytorka nadała Suicie podtytuł Kazimierz Serocki in memoriam: utwór stanowić będzie hołd dla Kazimierza Serockiego. Suita zawiera szereg interesując technik wykonawczych, których celem jest wyeksponowanie równorzędnego znaczenia partii solowych i orkiestrowych. W czteroczęściowej kompozycji znajdą się także nawiązania do muzyki rozrywkowej, która niejednokrotnie stanowiła dużą inspirację dla Serockiego.

Utwór prawykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej i kwartet puzonowy TrombQuartet pod batutą Henry’ego Kennedy’ego. Usłyszymy ponadto dzieła Ludwiga van Beethovena i Franza Schuberta.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach: http://filharmoniazg.pl/events/koncert-symfoniczny-w-ramach-programu-zamowienia-kompozytorskie/ 


W dniach 7–9 października 2022 w tyskiej Mediatece będzie miał miejsce kolejny Festiwal „auksodrone”, organizowany przez orkiestrę AUKSO.

W październiku gościnna Mediateka znowu będzie tętnić elektroniką, zadziwiać muzyką współczesną, rozkołysze się od jazzu – i to właśnie AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, kierowana przez Marka Mosia, będzie wehikułem, dzięki któremu odbędziemy te wszystkie bliskie i dalekie podróże.

Skalpel, Wacław Zimpel, Kuba Więcek, Hubert Zemler, Adam Strug, Miłosz Pękala, Aleksander Nowak, Radek Rak, Iannis Xenakis, David Lang, Julia Wolfe, Michael Gordon – 9 niezwykłych koncertów, w tym premiera Baśni o sercu Aleksandra Nowaka do libretta Radosława Radka.

Koncertom jak zwykle towarzyszyć będą trzy serie warsztatów, realizowane równolegle we foyer Mediateki; „Xenakis – wizjoner”, „Pan X” i „SEPR: Eksperyment TV”.

Program koncertów, warsztatów, setów dj'skich i spotkań na stronie: www.auksodrone.com 


7 października 2022 o godz. 19.00 w Teatrze Wielkim - Operze Narodowej odbędzie sie prapremiera spektaklu operowego Chorus Opera. Za inscenizację odpowiedzialny jest fiński reżyser Jere Erkkilä, za scenografię i kostiumy – Anna Kontek, która do tej premiery przygotowała ponad 500 efektownych kostiumów. Niektóre ich zmiany odbędą się na oczach widzów.

Inicjatorem realizacji spektaklu, którego Chór Teatru Wielkiego będzie głównym bohaterem, jest wybitny francuski dyrygent Patrick Fournillier, od sezonu 2020/2021 dyrektor muzyczny Teatru Wielkiego - Opery Narodowej w Warszawie. Spektakl pokaże nie tylko możliwości muzyczne zespołu, ale także sceniczne efekty wizualne. Liczne sceny taneczne zobaczymy w choreografii Ilony Molki. Całości będą towarzyszyć projekcje Ewy Krasuckiej, które razem z reżyserią świateł stworzą niezapomniane wizualne widowisko.

Program wydarzenia jest jedną wielką feerią muzycznych przebojów. W wykonaniu Orkiestry i Chóru Teatru Wielkiego - Opery Narodowej zabrzmi muzyka Carla Orffa, Giacoma Pucciniego, Ruggiera Leoncavalla, Pietra Mascagniego, Giuseppe Verdiego, Richarda Wagnera. Zabrzmi ponadto zmysłowa Pieśń Roksany z Króla Rogera Karola Szymanowskiego, i monumentalny Magnus Dominus z VII Symfonii "Siedem bram Jerozolimy" Krzysztofa Pendereckiego, w którym śpiewają trzy chóry mieszane. Finał to śpiewany chórem Mazur ze Strasznego dworu Stanisława Moniuszki.

Więcej: https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2022-2023/chorus-opera/termin/2022-10-07_19-00/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

8 października 2022 o godz. 18.00 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce kolejny koncert Kwartetu Śląskiego z cyklu „Mieczysław Wajnberg – wszystkie kwartety smyczkowe – śladem dedykacji” (17 kwartetów, 6 koncertów, 1 wykonawca).

Przyczyniając się w istotny sposób do odkrywania na nowo muzyki Mieczysława Wajnberga, Kwartet Śląski postawił sobie niezwykle wymagające zadanie: rejestrację wszystkich 17 kwartetów tego zapomnianego, polsko-żydowsko-radzieckiego kompozytora. To dopiero drugi zespół na świecie, któremu udało się sprostać temu wyzwaniu. W tym sezonie będziemy mieli wyjątkowy przywilej usłyszenia kompletu niezwykłych kwartetów Mieczysława Wajnberga na żywo, śledzenia zmian zachodzących w jego języku muzycznym i podążania śladem ukrytych na kartach partytur dedykacji.

Najbliższy koncert wypełnią kameralne perełki z początkowego etapu twórczości kompozytora – oddające jej złożony, naznaczony piętnem wojennej zawieruchy charakter i przywołujące ważne dla młodego Wajnberga kwartety nr I, II i III.

Łucja Siedlik

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-wajnberg 


Podczas koncertu symfonicznego w Filharmonii Narodowej 8 października 2022 o godz. 18.00 Orkiestra Filharmonii Narodowej pod batutą Andrzeja Boreyko prawykona Capriccio op. 24 Pawła Kleckiego. Solistką koncertu będzie Veriko Tchumburidze.

Capriccio op. 24 Pawła Kleckiego (1931) jest ważnym dziełem w dorobku kompozytora. Twórca zrezygnował tu z oznaczeń tonacji i przeszedł do własnego, unikatowego typu „tonalności posttonalnej”. Wilhelm Furtwängler pragnął wykonać dzieło w Filharmonii Berlińskiej, lecz kompozycja została „zdjęta z pulpitu” i zniszczona. Po 90 latach opracowania partytury i głosów orkiestrowych podjął się Andrzej Wendland. Capriccio to kolejny już utwór Kleckiego, który Maestro Andrzej Boreyko wydobywa z zapomnienia i włącza do współczesnego repertuaru koncertowego.

Program wieczoru zainauguruje utwór ukraińskiej kompozytorki Victorii Polevy – Nova. Usłyszymy również poemat symfoniczny Preludia Franza Liszta (1854). Zwyciężczyni Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego z 2016 roku, Veriko Tchumburidze, wykona Koncert skrzypcowy a-moll Antonína Dvořáka.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://filharmonia.pl/repertuar/koncert-symfoniczny-115739262-170096913 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

8 października o godz. 17.00 w sali kameralnej Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się koncert w ramach projektu "Romantyczność 2022". Będzie to popołudnie pełne muzyki Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Ignacego Jana Paderewskiego oraz poezji Adama Mickiewicza.

W Katowicach spotkamy się z pianistą Gabrielem Bortnowskim, barytonem Jakubem Borgielem oraz Adamem Żaakiem, który wcieli się w podwójną rolę prowadzącego koncertu oraz aktora.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego Wydarzenie w ramach inicjatywy „Weekend seniora z kulturą”.

Dodatkowe informacje: https://filharmonia-slaska.eu/production/ballady-i-romanse-bortnowski-borgiel-zaak/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 9–16 października 2022 odbędzie się VI edycja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Koncerty i towarzyszące im wydarzenia będą miały miejsce na terenie Krakowa oraz Miasteczka Galicyjskiego i Parku Etnograficznego w Nowym Sączu. Każdy dzień festiwalu zaprezentuje inne oblicze akordeonu.

VI Krakowski Festiwal Akordeonowy jest międzynarodowym świętem muzyki akordeonowej w jej wszystkich przejawach. Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów z różnych pokoleń w różnych gatunkach muzycznych, w ramach festiwalu przewidziano wiele wydarzeń towarzyszących z akordeonem „w roli głównej”: warsztaty, wykłady, wystawa, konkurs filmowy i gala przyznania nagród czy Akordeonowy Dzień w Miasteczku Galicyjskim.

Festiwal pomaga też poznać Kraków, każde wydarzenie odbywa się w innym, ważnym dla Krakowa miejscu. Będą to: Akademia Muzyczna w Krakowie, Kościół pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej, Hevre, Pałac Biskupa Erazma Ciołka – oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, Kościół św. Marcina, Piwnica pod Baranami czy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.

Organizatorem VI Krakowskiego Festiwalu Akordonowego jest Fundacja Art Forum, współorganizatorem wydarzenia jest Akademia Muzyczna w Krakowie im. Krzysztofa Pendereckiego.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa. Festiwal jest objęty patronatami honorowymi Marszałka Województwa Małopolskiego i Prezydenta Miasta Krakowa.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: www.facebook.com/krakowskifestiwalakordeonowy 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Forum Voix Étouffées oraz Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” zapraszają na wydarzenie „Muzyka, pamięć i europejskie obywatelstwo”. 9 października 2022 w Auli Florianka w Krakowie odbędą się wykład warsztatowy, który poprowadzi pochodzący z Francji dyrygent Amaury du Closel oraz koncert o godz. 16.30 w wykonaniu artystów z Polski i z Austrii.

Organizacja Forum Voix Étouffées, dzięki wsparciu otrzymanemu z unijnego programu CERV (Obywatele, Równość, Prawa i Wartości), stworzyła w roku 2022 sieć 21 organizacji partnerskich z 12 państw członkowskich Unii Europejskiej (Belgia, Niemcy, Francja, Włochy, Łotwa, Litwa, Holandia, Austria, Polska, Portugalia, Hiszpania i Republika Czeska), które pracują wspólnie, organizując dziewięć wyjątkowych wydarzeń artystycznych w Europie.

Podczas koncertu w Krakowie Jan Kalinowski (wiolonczela), Marek Szlezer (fortepian) i kwartet solistek 1. Austriackiej kobiecej Orkiestry Kameralnej zaprezentują dzieła Aleksandra Tansmana, Szymona Laksa oraz Ruth Schönthal, Ericha Zeisla i Maurice’a Ravela.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny!

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.portamusicae.art.pl/ 


Patronat medialny nad Fetiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycnej POLMIC.

II Festiwal "Stawisko – miejsce symbiozy sztuk i kultur", który odbędzie się w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku w dniach 9 - 23 października 2022, to cykl wydarzeń prezentujących tradycje Domu Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów jako miejsca symbiozy sztuk, obszaru otwartego na różne kultury. Festiwal 2022 będzie dotyczyć łączności Stawiska z kulturą ukraińską. Współorganizatorem Festiwalu jest Związek Kompozytorów Polskich.

Oczywistym impulsem podjęcia takiego tematu jest sam Jarosław Iwaszkiewicz, pisarz wywodzący się z Kresów, którego twórczość ma głębokie zakorzenienie w kulturze tej części Europy. Związki jego pisarstwa z kulturą ukraińską należą do najsilniejszych i najbardziej zróżnicowanych. Festiwal jest zarazem próbą zwrócenia się w stronę Ukrainy, przeżywającej w ostatnim czasie – mimo tragicznych wydarzeń – wielkie odrodzenie duchowe, zaprezentowania najbardziej charakterystycznych dla muzyki i literatury ukraińskiej kierunków i stylów.

Kultura oraz sztuka ukraińska są w Polsce stale obecne w różnych swoich przejawach i dziedzinach, a mimo to pozostają wciąż mało znane. Spotkania festiwalowe przyczynią się, być może, do odkrycia i szerszego zainteresowania się gości Stawiska szczególnym kolorytem ukraińskiego folkloru oraz dorobkiem ukraińskich pisarzy i kompozytorów, krzewiących kulturę swego narodu od jego zarania po współczesność.

Dorobek twórców ukraińskich zostanie zestawiony z muzyką kompozytorów polskich – zarówno tych znanych, jak i tych słabiej rozpoznawanych. Podczas Festiwalu będzie miejsce na przypomnienie, iż na Ukrainie urodzili się m.in. Karol Szymanowski i Ignacy Jan Paderewski, a także znacznie rzadziej w historii muzyki polskiej wspominani – Konstanty i Konstanty Kazimierz Regameyowie.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program: http://stawisko.pl/

Alicja Matracka-Kościelny


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pierwsza w 78. sezonie artystycznym Filharmonii Śląskiej odsłona cyklu "PGE – HoloGramy" 9 października 2022 o 17:00 weźmie na tapet muzykę ze słynnych polskich filmów i seriali.

Niezapomniane melodie, które do dzisiaj trwale zajmują miejsce w naszej pamięci zabrzmią w wykonaniu Śląskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Radosława Dronia. Oczywiście, nie zabraknie efektów wizualnych. Zgodnie z myślą przewodnią cyklu, na estradzie, obok muzyków występujących na żywo, pojawi się także hologram.

W futurystycznej oprawie usłyszymy motywy z takich obrazów, jak: Polskie drogi, Zmiennicy, Czterej pancerni i pies, Alternatywy 4, Janosik, Vabank, Kariera Nikodema Dyzmy, Dom, Przygody pana Michała, Wojna domowa, Stawka większa niż życie, Czarne chmury, Noce i dnie, czy też Rodzina Połanieckich.

Informacja prasowa organizatorów

Dodatkowe informacje: https://filharmonia-slaska.eu/production/pge-hologramy-dron-slaska-orkiestra-kameralna/ 


11 października 2022 o godz. 19.00 Filharmonia Narodowa zaprasza na premierę Koncertu na akordeon i smyczki Mikołaja Góreckiego w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej i Macieja Frąckiewicza pod dyrekcją Jana Lewtaka. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Podczas monograficznego koncertu z muzyką Góreckich twórczość ojca reprezentować będą powstałe ponad pół wieku temu Trzy utwory w dawnym stylu, czerpiące swoją inspirację z muzyki polskiego renesansu.

Program zdominują jednak kompozycje Mikołaja Góreckiego napisane na przestrzeni ostatnich trzech dekad. Również w nich pobrzmiewają nawiązania do twórców minionych czasów, choć zdecydowanie mniej odległych niż w przypadku kompozycji ojca. Punkt odniesienia dla wszystkich utworów stanowić będzie orkiestra smyczkowa. W obsadzie nie zabraknie jednak instrumentów solowych, choćby w – szczególnie cenionym przez wirtuozów skrzypiec – Concerto-Notturno (w interpretacji Jakuba Jakowicza) czy w Koncercie na akordeon i smyczki, który zabrzmi po raz pierwszy.

Prawykonanie Koncertu na akordeon i smyczki Mikołaja Góreckiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca”.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://filharmonia.pl/repertuar/koncert-kameralny-700546650 


W dniach 13-15 października 2022 w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach odbędzie się 51. Konferencja Muzykologiczna ZKP. Hasłem tegorocznego sympozjum jest „Muzyka i ekspresja".

W wydarzeniu tym weźmie udział ponad 50 uczestników reprezentujących ośrodki muzykologii i teorii muzyki z całej Polski. Specjalnymi gośćmi, którzy wygłoszą wykłady plenarne, będą Karol Berger (Stanford University) oraz Krzysztof Guczalski (Uniwersytet Jagielloński).

W ramach konferencji odbędzie się też panel dyskusyjny poświęcony wydanej niedawno w polskim przekładzie książce Petera Kivy'ego Brzmienie uczuć, a Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprezentuje pierwsze tomy serii „Biblioteka Res Facta Nova". Ponadto laureatom wręczone zostaną nagrody Konkursu im. ks. prof. Hieronima Feichta.

Konferencja dofinansowana jest przez Ministerstwo Edukacji i Nauki z programu „Doskonała nauka".

Szczegółowy program - na stronie: https://am.katowice.pl/?a=wydarzenie&id_item=17745 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu we Wrocławiu 13 października 2022 o godz. 19.00 z udziałem wybitnego niemieckiego wiolonczelisty Juliusa Bergera oraz Lutosławski Quartet wykonane zostaną utwory z kanonu najważniejszych kompozycji światowej kameralistyki. W Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki zabrzmi II Kwartet smyczkowy Pawła Mykietyna oraz słynny Kwintet smyczkowy C-dur D 956 Franza Schuberta.

II Kwartet smyczkowy Pawła Mykietyna powstał w 2006 roku na zamówienie Festiwalu Muzyki Polskiej, podczas którego dzieło wykonali artyści legendarnego Kronos Quartet. W kompozycji pełnej frapującej dźwiękowości mikrotonowej Mykietyn zderza subtelne harmonie z surową aurą tworzoną przez brzmienie flażoletów, czyniących utwór niezwykle interesującym w odbiorze.

Kwintet smyczkowy C-dur Franza Schuberta jest ostatnim utworem kameralnym tego kompozytora, ukończonym jesienią 1828 roku. Dzieło nazywane bywa często „kwintetem wiolonczelowym” ze względu na dopełniającą obsadę drugą wiolonczelę.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9181 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

13 października 2022 w ramach cyklu „NOSPR kameralnie” o godz. 19:30 wirtuozi kameraliści NOSPR zaprezentują muzykę filmowa Wojciecha Kilara.

Lista filmów z muzyką Wojciecha Kilara to skrót historii polskiego kina i przegląd tytułów oskarowych. Sam kompozytor Oscara nigdy nie dostał, ale współpraca z Francisem Fordem Coppolą, Jane Campion, Jerzym Hoffmanem, Romanem Polańskim, Andrzejem Wajdą czy Krzysztofem Zanussim zapisała go na zawsze w dziejach sztuki filmowej.

Charakterystyczna harmonika sprawiła, że jego muzykę łatwo rozpoznać, ale Kilar był też mistrzem pastiszu – dość wspomnieć tango z Zazdrości i medycyny, walc z Trędowatej czy wyeksploatowanego na niezliczonych studniówkach poloneza z Pana Tadeusza. Znał dramaturgiczną siłę ograniczenia, ale sam przyznawał, że ciągnie go do dużych scen i wielkich emocji. Potrafił komponować zarówno oszczędnie, jak i z fantazją. Jego tematy zachęcą nas do sięgnięcia po filmową klasykę, a kameraliści NOSPR dowiodą, że nie trzeba wielkiej orkiestry, by muzyka Kilara porywała!

Adam Suprynowicz

Szczegółowy program: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-kameralnie-28 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Premiera polsko-koreańskiego filmu dokumentalnego Chopin. Nie boję się ciemności w reżyserii Joanny Kaczmarek, splatającego historie trzech pianistów, których łączy zamiłowanie do muzyki Fryderyka Chopina oraz doświadczenia historyczne znamienne dla krajów z których pochodzą, odbędzie się 14 października 2022. Won Jae-Yeon, Fares Marek Basmadji oraz pianista i kompozytor Leszek Możdżer zabiorą nas we wzruszającą i mistyczną podróż, aby w końcu stawić czoła mrocznemu wyzwaniu.

Obraz uhonorowano nagrodą czeskiej telewizji na Golden Prague International Television Festival.

Częścią filmu są wyjątkowe koncerty, wykonane w miejscach związanych z koszmarnymi konfliktami ludzkości: przy byłym nazistowskim obozie koncentracyjnym Auschwitz Birkenau, przy granicy z dyktatorską Koreą Północną na moście Seung-il-gyo i w centrum Bejrutu, tuż po wybuchu w tamtejszym porcie. Są to miejsca, które potrzebują muzyki. Muzyki, która przywraca marzenia i wyzwala emocje.

Czy kompozycje Chopina i twórczość Możdżera będą w stanie zatrzymać czas choć na chwilę i zainspirować do refleksji?...

Już 14 października film Chopin. Nie boję się ciemności będzie można obejrzeć w kinach w całej Polsce!

Film został dofinansowany ze środków organizacji RAPA (Korea Radio Promotion Association). Polskim producentem jest firma Inbornmedia Sp. z o.o. oraz Play Button Media, a koreańskim – CH E&M Korea. Ponadto w produkcji uczestniczy Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kultury. Film otrzymał wsparcie PISF. Film współfinansowany przez Polską Fundację Narodową.

Dodatkowe informacje: www.inbornmedia.com 

                                     https://www.facebook.com/chopinthemovie 

Zwiastun na YouTube: https://youtu.be/ZUTChAX44kw 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

14 października 2022 o godz. 19.00 Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej poprowadzi Daniel Oren – wybitna osobowość świata dyrygentury i juror zbliżającego się XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga. Będzie to okazja do zetknięcia się z dziełem Patrona Konkursu – Poematem Pieśń o sokole oraz utworem jednego z jego najbliższych przyjaciół, Karola Szymanowskiego.

Partię solową w II Koncercie skrzypcowym Karola Szymanowskiego – kompozycji w opracowaniu Grzegorza Fitelberga – wykona Jakub Jakowicz. Podobnie jak I Koncert, i ten dedykowany jest przyjacielowi kompozytora – skrzypkowi Pawłowi Kochańskiemu, który zresztą jest autorem kadencji w obu koncertach. Jakuba Jakowicza usłyszymy także podczas Konkursu Dyrygentów w 2023 roku.

Wieczór zwieńczy EroicaIII Symfonia Ludwiga van Beethovena, apoteoza bohaterstwa.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/gwiazdy-sezonu-daniel-oren-jakowicz-orkiestra-symfoniczna/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert inaugurujący nowy sezon artystyczny NFM Orkiestry Leopoldinum odbędzie się 15 października 2022 o godz. 18.00. Zabrzmią dzieła Mieczysława Wajnberga oraz Marka-Anthony’ego Turnage’a. Zespołem pokieruje Joseph Swensen, natomiast partie solowe wykonają klarnecista Waldemar Żarów oraz skrzypek Daniel Hope.

Wieczór rozpocznie wykonanie krótkiego lirycznego dzieła Lullaby for Hans brytyjskiego kompozytora Turnage’a. Następnie usłyszymy przeznaczone na skrzypce solo i smyczki Concertino Wajnberga.

Najbardziej wyczekiwaną częścią koncertu będzie pierwsze polskie wykonanie Lamentu Marka-Anthony’ego Turnage’a, kompozycji napisanej w latach 2018–2019. Koncert zwieńczy IV Symfonia kameralna na smyczki i klarnet op. 153 Wajnberga – dzieło głęboko poruszające, pełne wielkich emocji.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9183 


Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

15 października 2022 o godz. 19:00 Filharmonia Zielonogórska zaprasza na koncert kameralny „Wieczór pieśni polskiej”.

Usłyszymy utwory takich kompozytorów, jak Stanisław Moniuszko, Władysław Żeleński, Stanisław Niewiadomski czy Raul Koczalski w wykonaniu Joanny Rot (mezzosopran) oraz Michała Rota (fortepian).

Joanna Rot ukończyła studia wokalne na Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi pod kierunkiem prof. Urszuli Kryger. Doskonaliła swoje umiejętności w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Mannheim w klasie śpiewu prof. Grażyny Winogrodzkiej i w klasie kameralistyki prof. Ulricha Eisenlohra. Koncertowała w kraju i za granicą, z powodzeniem wykonując muzykę polską XIX i XX wieku, jak również dzieła renesansowe i barokowe. W 2008 roku założyła duet kameralny z pianistą Michałem Rotem.

Informacja o biletach: http://filharmoniazg.pl/events/wieczor-piesni-polskiej-koncert-kameralny/ 


Po raz dziewiąty Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae" wraz z Filharmonią im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zapraszają do uczestnictwa w Krakowskiej Jesieni Muzycznej. Festiwalowe koncerty odbędą się w Filharmonii Krakowskiej w dniach 16-19 oraz 21 października 2022.

9. Krakowska Jesień Muzyczna to pięć spotkań z kameralną muzyką klasyczną, w najlepszym wykonaniu. Zaproszenie organizatorów do wykonania koncertów przyjęli: Cracow Golden Quintet, Duo Fortecello, Włodzimierz Spodymek i Barbara Hortyńska, Volodja Balzalorsky i Aleksandar Serdar oraz Meccore String Quartet.

Planując program dziewiątej edycji festiwalu, dyrektorzy artystyczni – Jan Kalinowski i Marek Szlezer – postanowili zaprezentować po raz pierwszy składy instrumentalne, które nie gościły dotychczas na festiwalu. Dlatego w tym roku będziecie okazja posłuchać kwintetu instrumentów dętych oraz duetu saksofonu z fortepianem. Zespoły te będą zaprezentowane w kontekście najbardziej znanych formacji kameralnych: kwartetu smyczkowego oraz duetów skrzypiec i wiolonczeli z fortepianem.

Nie zabraknie też premier i nowości – po raz pierwszy zostaną zaprezentowane publiczności aranżacje dzieł Lutosławskiego i Szymanowskiego napisane specjalnie dla Cracow Golden Quintet; usłyszymy też światową premierę utworu Franciszka Araszkiewicza na wiolonczelę i fortepian, zamówionego i napisanego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa. Partnerem festiwalu jest ZAiKS.

Informacja prasowa organizatorów

Szczegółowe informacje: www.filharmonia.krakow.pl 

https://kjm.festiwalmuzyczny.com 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

II Międzynarodowy Festiwal „Brzmienie Fest” to cykl koncertów muzyki klasycznej na Dolnym Śląsku. Pod hasłem „Muzyka kompozytorów XIX, XX i XXI wieku” potrwa tym razem od jesieni 2022 roku do wiosny 2023 roku. Na wszystkie wydarzenia wstęp będzie bezpłatny. Koncert inaugurujący Festiwal odbędzie się 16 października 2022 o godz. 18.00 w Pałacu Wrocław Pawłowice.

Podczas pierwszego koncertu wystąpi Duo Fortecello z Francji w składzie: Anna Mikulska-Argenty (wiolonczela) oraz Philippe Argenty (fortepian).

Motywem przewodnim wszystkich wydarzeń będzie muzyka kompozytorów polskich i zagranicznych XIX, XX i XXI wieku w aranżacjach na różne składy instrumentalne. Festiwal zagości w kilku pięknych miejscach Dolnego Śląska, m.in. Pałacu Wrocław Pawłowice czy Zamku Kliczków.

Do udziału w tegorocznej edycji zaproszone zostały osoby z wieloletnim doświadczeniem scenicznym, mające sukcesy na arenie międzynarodowej, utytułowani pedagodzy, stypendyści MKiDN oraz doskonali wykonawcy: Magdalena Wachowska, Magdalena Cornelius-Kulig (mezzosopran), Duo Del Gesu, organowe Duo Bator, Teresa Kaban (fortepiano), Henryk Błażej (flet), Marcin Król (trąbka).

Mecenasami Festiwalu są Darczyńcy Fundacji Kultura Brzmienia. Partnerami Festiwalu są: Fundacja PZU, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Stowarzyszenie Przyjaciół Pałacu Wrocław Pawłowice, Salon Pianin i Fortepianów pianinaifortepiany.com

O Festiwalu: www.kulturabrzmienia.pl 


16 października 2022 roku o godz. 18.30 w Sali Kryształowej Hotelu Europejskiego w Krakowie w wykonaniu zespołu muzyki kameralnej Cracow Guitar Quaret będzie miała miejsce światowa premiera Suity dawnych tańców Romualda Twardowskiego.

Pomimo, iż kompozycja ta pochodzi z 1989 roku, będzie to dopiero pierwsze wykonanie Suity przez kwartet gitarowy – w obsadzie, na którą został ten utwór napisany. Wcześniej Suita była wykonana i nagrana w Niemczech, ale w transkrypcji, wersji tego utworu na orkiestrę gitarową.

Suita na kwartet gitarowy składa się z 5 części: I. Con grazia; II. Grave; III. Con dignita; IV. Con moto; V. Tempo di polacca.

Koncert odbędzie się w ramach cyklu „Muzyka uskrzydla"

Więcej: https://www.facebook.com/events/1782559178744668/ 


La Scala Tutti - kolejna kompozycja Hanny Kulenty utrzymana w nurcie musique surrealistique - po raz pierwszy zabrzmi 18 października 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej.

W utworze, który usłyszymy w wykonaniu Orkiestry Kameralnej Primuz pod batutą Łukasza Błaszczyka, instrumenty solowe współzawodniczą z partią orkiestry, przywołując na myśl formę concerto grosso. Kompozytorka stworzyła dwie partie solowe, wykonywane przez puzon basowy i trąbkę: w dziele została wykorzystana melodia z utworu La Scala Solo, skomponowanego przez Hannę Kulenty w 2020 roku na trąbkę. W roli solistów wystąpią Adrian Gryciuk (puzon) i syn kompozytorki, Piotr Majoor (trąbka).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Usłyszymy ponadto Symfonię na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz i Serenadę na smyczki e-moll op. 20 Edwarda Elgara.

Informacja o biletach: https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-kameralny-28 


18 października 2022 o godz. 20.00 w ICE Kraków będzie miało miejsce prawykonanie Wariacji ludowych – utworu skomponowanego na zamówienie Sinfonietty Cracovii przez Jana Stokłosę w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Projekt jest owocem współpracy Sinfonietty Cracovii oraz festiwalu EtnoKraków / Rozstaje. Wariacje ludowe zabrzmią w sali teatralnej S2 ICE Kraków jako epilog festiwalu. To jeden z najbardziej elektryzujących punktów krakowskiej jesieni kulturalnej. Wyjątkowy przez połączenie różnorodnych pierwiastków: współczesnych brzmień, ludowych inspiracji oraz klasycznej, smyczkowej orkiestracji. Współtwórca entuzjastycznie przyjętych Pieśni współczesnych (wspólny projekt zespołu pieśni i tańca „Śląsk” oraz Miuosha nagrodzony Fryderykiem) tym razem sięgnie po melodie różnych regionów, wplatając je w koncert, w którym na instrumentach etnicznych zagrają popularni wykonawcy: Sebastian Karpiel-Bułecka (dudy, śpiew), Bożena Bujnicka (sopran), Helena Matuszewska (m. in. suka biłgorajska).

Sam kompozytor i aranżer tak mówi o swoich inspiracjach: „Melodie etniczne są niezwykłe w swej naturalności, jest w nich coś magicznego i bardzo ludzkiego – szczególnie w obecnych czasach gdy muzyka jest często skalkulowaną produkcją muzyczną. W swoim utworze staram się zebrać tematy ludowe z różnych regionów polski tworząc swoistą, muzyczną mapę polski. Tematy ludowe są wyjściem, inspiracją do wariacji na ich temat. Skład smyczkowy w połączeniu z artystami na co dzień działającymi w zupełnie różnych stylach muzyki pozwala na synergię muzyki klasycznej, rozrywkowej, ludowej”.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.sinfonietta.pl/koncerty/wariacje-ludowe-jana-stoklosy ‍


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

19 października 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy będzie miało miejsce prawykonanie Symfonii czasu z solistą oraz mediami elektronicznymi, skomponowanej przez Marcina Gumielę, pedagoga Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych.

Tego wieczoru sztuka połączy znakomite bydgoskie zespoły muzyczne: Chór Mieszany Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy, Chór Rubinki z Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy, Chór Wydziału Wokalnego Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy, Chór Akademicki Politechniki Bydgoskiej oraz Orkiestrę Symfoniczną Państwowego Zespołu Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy. Solistą wieczoru będzie fenomenalny wiolonczelista – Tomasz Strahl. Prawykonanie natomiast poprowadzi bydgoski dyrygent Henryk Wierzchoń.

Organizatorem przedsięwzięcia jest Państwowy Zespół Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy.

Zadanie zostało dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach programu Zamówienia kompozytorskie realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

NOSPR zaprasza uczniów klas VII i VIII szkół podstawowych oraz uczniów szkół ponadpodstawowych na edukacyjne koncerty symfoniczne Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach, którą 19 października o godz. 11.00 i 13.00 poprowadzi Alexander Humala. Udział w wydarzeniu jest bezpłatny.

„Szymanowski – portret 140/85” to koncert organizowany w związku z przypadającymi w 2022 roku rocznicami: 140. urodzin oraz 85. śmierci Karola Szymanowskiego. Poszczególne pozycje programu przeprowadzą słuchaczy przez różne etapy twórczości tego jednego z najbardziej znaczących twórców w historii muzyki polskiej.

W wydarzeniu, w roli solistek, wezmą udział dwie laureatki I Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Karola Szymanowskiego: skrzypaczki Sławomira Wilga oraz Roksana Kwaśnikowska.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja prasowa organizatorów

O rezerwacji zaproszeń: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/symfoniczny-koncert-edukacyjny-nospr-szymanowski-portret-140-2 


Ad Libitum to festiwal tematyzowany, w każdej swej edycji kierujący uwagę na wybrany aspekt, dziedzinę, czy nurt sztuki improwizacji. Tematem 17. Festiwalu, który odbędzie się w Warszawie w dniach 20-23 października 2022 roku, jest „Sonic and visual” – łączenie świata dźwięku z tym co wizualne.

Edycja 2022 ukazywać będzie przenikanie się sztuk dwóch dominujących zmysłów – wzroku i słuchu. Tradycyjne dla festiwalu koncerty improwizowane z udziałem polskich kompozytorów zostaną zestawione z projektami audiowizualnymi. Multimedialna instalacja, odtworzenie neoawangardowych eksperymentów z wideo - to niektóre z elementów tej edycji eksplorujących relację muzyki ze sztuką filmową, wideo, światłem.

Zrealizowana zostanie m.in. instalacja Big Data Generator Event Horizon Aleksandra Janickiego, polska premiera multimedialnego dzieła Yannisa Kyriakidesa i Konrada Smoleńskiego Trackers. Wśród kontrapunktów czysto muzycznych festiwalu planowane są występy (solo, trio i w kwartecie) gwiazd sztuki improwizacji, takich jak: Biliana Voutchkova, trio The Croaks, Fred Lonberg-Holm, Frank Gratkowski, a także kwartet Harriego Sjöströma.

Akcentem ukraińskim będzie występ Myroslava Trofymuka w jednej z solowych improwizacji (obok Biliany Voutchkovej i Roberta Jędrzejewskiego).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, realizowanego w ramach programu „Muzyka” przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansuje Miasto st. Warszawa.

Informacja prasowa orgnizatorów

Program: https://ad-libitum.pl/program 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Skrzypce, altówka, klarnet i wiolonczela – te właśnie instrumenty będą bohaterami koncertu w Narodowym Forum Muzyki 20 października 2022 o godz. 19.00. Grający na nich muzycy zaprezentują rzadko wykonywane dzieła autorstwa doskonale znanych kompozytorów klasycyzmu, romantyzmu i współczesności.

Uszłyszymy II Duo B-dur na skrzypce i altówkę KV 424 Wolfganga Amadeusa Mozarta, Kwartet na klarnet i trio smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego, Kwintet klarnetowy h-moll Johannesa Brahmsa.

W wykonaniu zespołu wirtuozów - Viviane Hagner (skrzypce), Nathan Amaral (skrzypce), Emma Wernig (altówka), Alexey Stadler (wiolonczela), Andrzej Ciepliński (klarnet) - zabrzmią również Bukoliki Witolda Lutosławskiego w opracowaniu na zespół kameralny.

Informacja o biletach: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9527 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

21 października 2022 roku w Filharmonii Pomorskiej im. I.J. Paderewskiego w ramach obchodów rocznicy 100-lecia urodzin uznanego polskiego dyrygenta Zbigniewa Chwedczuka oraz 50-lecia zakończenia Jego misji kierownictwa artystycznego Filharmonii Pomorskiej odbędzie się otwarcie poświęconej mu wystawy (o godz. 18.00) oraz uroczysty koncert symfoniczny (o godz. 19.00).

Digitalizacja prywatnego archiwum Maestro Zbigniewa Chwedczuka – to unikatowy projekt Fundacji Krea Music, który powstał z okazji obchodów jubileuszu pierwszego dyrektora Filharmonii Pomorskiej. Oryginalne materiały archiwalne oraz ich zdigitalizowane kopie właśnie 21 października przekazane zostaną do dyspozycji Filharmonii Pomorskiej im. I.J. Paderewskiego. Będą podstawą wystawy, która zostanie otwarta w gmachu Filharmonii. Spotkanie poprowadzi Urszula Guźlecka, dziennikarka oddziału Telewizji Polskiej w Bydgoszczy.

Po otwarciu wystawy odbędzie się uroczysty koncert z udziałem orkiestry symfonicznej Filharmonii Pomorskiej pod batutą Tomasza Bugaja. W roli solisty wystąpi wybitny polski skrzypek Konstanty Andrzej Kulka. W interpretacji światowej sławy artystów usłyszymy Rapsodię litewską op. 11 Mieczysława Karłowicza, V Koncert skrzypcowy e-moll Feliksa Janiewicza oraz IV Symfonię d-moll op. 120 Roberta Schumanna.

Wystawa pod patronatem Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotra Całbeckiego.

Projekt digitalizacji współfinansowany z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Stypendium twórcze Urzędu Miasta Bydgoszczy.

Projekt digitalizacji i wystawy powstaje we współpracy Fundacji Krea Music i Filharmonii Pomorskiej.

Dodatkowe informacje: https://filharmonia.bydgoszcz.pl/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W ramach IV edycji Międzynarodowego Festiwalu im. Józefa Madei w dniach 21-30 października 2022 odbędzie się wiele interesujących wydarzeń otwartych dla publiczności: zarówno koncertów, jak i warsztatów. Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenie im. Józefa Madei. Wstęp na wszystkie koncerty będzie bezpłatny.

Mistrzowskie warsztaty poprowadzą: Olli Leppäniemi (Finlandia), fagocista Theo Plath (Niemcy), Florin Croitoru (Rumunia) oraz Paweł Kroczek i Piotr Lato (Polska).

Koncert inauguracyjny w Pałacu w Jankowicach 22 października uświetni obchody 130. rocznicy urodzin kompozytora, klarnecisty, zasłużonego organizatora życia koncertowego Wielkopolski – Józefa Madei. 26 października o godz. 18.00 w Auli Novej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się wyjątkowy koncert muzyki kameralnej. 30 października o godz. 18.00 w Zamku w Kórniku wystąpi koncertujący i znany na całym świecie kwartet gitarowy Erlendis Quartet.

Wydarzeniem towarzyszącym będzie koncert w Berlinie, w ramach którego wystąpi zespół Apeiron Trio.

Wykonane zostaną wyjątkowe dzieła muzyki kameralnej, m. in. takich kompozytorów jak: J. Madeja, K. Rathaus, I. J. Paderewski, H. Wieniawski, C. Debussy, C. Saint-Saëns. Podczas Festiwalu odbędą się również prawykonania utworów Radosława Matei, Włodzimierza Kotońskiego oraz Moniki Kędziory.

Festiwal współfinansowany jest ze środków: Samorządu Województwa Wielkopolskiego, Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, Powiatu Poznańskiego, Fundacji Współpracy Polsko-Niemieckiej, Fundacji Zakłady Kórnickie, Fundacji PZU, Goethe Institut, Konzertförderung Deutscher Musikwettbewerb, Pałacu Jankowice oraz Gminy Tarnowo Podgórne.

Więcej szczegółów na www.festiwalmadei.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

21 października 2022 o godz. 19.30 w siedzibie NOSPR LLLeggiero Woodwind Trio zaprezentuje rzadko wykonywany repertuar na trio stroikowe – utwory Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego, Andrzeja Dobrowolskiego, Benedykta Konowalskiego, Wojciecha Widłaka i Andrzeja Krzanowskiego.

Obój, klarnet, fagot – tego zestawu instrumentów zwykle nie wymienia się wśród ulubionych zespołów kameralnych. Lecz rodzimy dorobek obfituje w kompozycje przeznaczone właśnie na ten skład. Jego ciekawa, w większości XX-wieczna reprezentacja zabrzmi podczas koncertu LLLeggiero Woodwind Trio.

Będą to: neoklasyczna Suita Aleksandra Tansmana, „laboratoryjne” – jak pisał Stefan Kisielewski – Trio Witolda Lutosławskiego, przejrzyście podane Trio Andrzeja Dobrowolskiego, zdumiewające zmiennością nastrojów Mini-Rondo Benedykta Konowalskiego, egzystencjonalne Salve Regina Wojciecha Widłaka i Partita Andrzeja Krzanowskiego.

W ramach wprawki warto posłuchać i polubić – szczególnie, że zachęcać do tego będą cenieni kameraliści, w tym dwaj muzycy NOSPR.

Piotr Mika

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/llleggiero-woodwind-trio 


Do udziału w kolejnych koncertach Polskiego Impresariatu Muzycznego „Z klasyka przez Polskę” zaproszeni zostali pianista Bartek Wąsik i wiolonczelista Michał Pepol. Artyści wystąpią 21 października 2022 o godz. 18.00 w Dworze Lutosławskich w Drozdowie, 22 października o godz. 17.00 w Gminnym Ośrodku Kultury w Szepietowie oraz 23 października o godz. 16.00 w Kinie „Sokół” w Sokółce.

Duet znanych muzyków zaprezentuje utwory Fryderyka Chopina, a także Preludium h-moll op. 1 nr 1, Łabędź op. 7, Pieśń Roksany op. 46, Mazurki op. 50 nr 1, 2, 3, Pieśni kurpiowskie op. 58 (wybór) Karola Szymanowskiego.

Celem projektu „Z klasyką przez Polskę” jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów. Projekt realizowany jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Wstęp wolny – informacja o zaproszeniach na stronie: https://nimit.pl/wydarzenia/ 


Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dzieła symfoniczne Tadeusza Bairda, a także Wolfganga Amadeusza Mozarta i Gustava Mahlera zabrzmią 21 października 2022 o godz. 19.00 na estradzie Filharmonii Zielonogórskiej w wykonaniu Orkiestry tej instytucji pod dyrekcją Pawła Przytockiego.

Maestro współpracuje z większością orkiestr filharmonicznych w Polsce, a także z orkiestrami symfonicznymi i kameralnymi za granicą: m.in. z Budapest Concert Orchestra, Buffalo Philharmonic Orchestra, Orquesta Filarmonica de Bogota, Neue Philharmonie Westfalen, Philharmonisches Staatsorchester Halle. Od 2008 Paweł Przytocki jest związany z Katedrą Dyrygentury Akademii Muzycznej w Krakowie, gdzie prowadzi klasę dyrygentury. W 2017 roku objął funkcję dyrektora artystycznego Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina.

Partię sopranu w IV Symfonii G-dur Mahlera wykona laureatka konkursów międzynarodowych Sylwia Olszyńska, wykładowczyni katowickiej Akademii Muzycznej.

Informacja o biletach: http://filharmoniazg.pl/11391-2/ 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Płyta chóru kameralnego Cracow Singers o symbolicznym tytule Pod skrzydłem sokoła / A sólyom szárnya alatt, której premiera odbędzie się 24 października 2022 roku, zarejestrowana została w równie symbolicznym czasie – dokładnie w 140. rocznicę urodzin dwóch wybitnych kompozytorów – polskiego i węgierskiego – Karola Szymanowskiego i Zoltána Kodály'a.

Najnowszy album to bardzo szczególny muzyczny ślad. Sama koncepcja wydawnictwa powstała po ubiegłorocznym, wspólnym polsko-węgierskim projekcie koncertowym Cracow Singers pod kierunkiem znakomitego chórmistrza – szefa Chóru Radia Węgierskiego – Zoltána Pada.

Na płycie obok cyklu Sześciu pieśni kurpiowskich Karola Szymanowskiego oraz trzech kompozycji Zoltána Kodály'a, znalazły się bodaj najpiękniejsze kompozycje chóralne współczesnych kompozytorów polskich i węgierskich: Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego, Franza Liszta, Levente Gyöngyösiego czy Mártona Levente Horvátha.

Zadanie publiczne jest współfinansowane ze środków Instytutu Współpracy Polsko Węgierskiej im. Wacława Felczaka.

Zadanie publiczne współfinansowane ze środków Miasta Krakowa.

Więcej informacji - na stronie www.cracowsingers.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Festiwal „NeoArte – Syntezator Sztuki” istnieje po to, by inspirować i wspierać kreatywność. XI edycja festiwalu, organizowanego przez trójmiejski NeoQuartet, odbędzie się w Gdańsku w dniach 26-30 października 2022.

Festiwal jest platformą łączącą artystów z różnych kultur i dziedzin sztuki, wydarzeniem prezentującym najnowsze światowe trendy w muzyce współczesnej. Podczas pięciu dni tegorocznej odsłony projektu publiczność będzie mogła uczestniczyć w dziewięciu koncertach, zaplanowanych jako spektakle multidyscyplinarne. Specjalnie na potrzeby festiwalu powstanie performance Królowe matki latają Katarzyny Hołdys oraz instalacja video Contemporary Korea Filipa Ignatowicza. Usłyszymy kilkadziesiąt kompozycji napisanych przez kompozytorów z całego świata, a siedem z nich będzie miało swoją premierę na festiwalu.

Studenci kompozycji będą mieli okazję wziąć udział w warsztatach kompozytorskich prowadzonych przez kompozytorkę rezydentkę festiwalu Chihchun Chi-sun Lee oraz w warsztatach reading sessions prowadzonych przez NeoQuartet. Dzieci i młodzież będą mogli uczestniczyć w zajęciach wprowadzających w fascynujący świat sztuki współczesnej, które poprowadzi Dagna Sadkowska.

Wydarzenia będą się odbywały we wnętrzach Nadbałtyckiego Centrum Kultury (Ratusz Staromiejski, Centrum Św. Jana) oraz w muzeum sztuki współczesnej NOMUS.

Wśród wykonawców zobaczymy zarówno czołówkę zagranicznych twórców (Helsinki Chamber Choir, Little Giant Chinese Chamber Orchestra, Sven Helbig), jak i najznakomitsze polskie zespoły i solistów (Małgorzata Walentynowicz, Sławomir Wojciechowski, Kwartludium, Hornet Quartet, LutosAir Quintet, Andrzej Wojciechowski).

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Program dostępny jest na stronie: https://neoarte.pl/ 


27 października 2022 o godz. 19.00 koncertem Wokalnego Zespołu Kameralnego prowadzonego przez Maję Białas-Drzewiecką rozpoczną się XX Śląskie Dni Muzyki Współczesnej, które potrwają do 1 grudnia. Koncerty będą miały miejsce w katowickiej Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, w NOSPR oraz w Katedrze Ewangelickiej Zmartwychwstania Pańskiego.

W bogatym programie jubileuszowej edycji znalazły się m.in. koncerty „Madrygał dawny i współczesny”, „Muzyka na flet, skrzypce i wiolonczelę”, musical szantowy Captain Who Wojciecha Stępnia, koncert jubileuszowy z okazji 80. urodzin prof. Ryszarda Gabrysia w NOSPR, recital akordeonowy Macieja Frąckiewicza, premiery kompozycji Elżbiety Sikory, Aleksandra Gabrysia, Huberta Żmudzkiego, Artura Dobiji, Joanny Szymali i Wojciecha Stępnia.

Trio na flet, skrzypce i wiolonczelę Elżbiety Sikory powstało w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Kompozycję Wojciecha Stępnia Captain Who zrealizowano w ramach Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Na koncerty w Katedrze Ewangelickiej i w Akademii Muzycznej – wstęp wolny! Na wydarzenia w Akademii Muzycznej obowiązują bezpłatne wejściówki (do odbioru w punkcie informacji Akademii).

Dodatkowe informacje: https://www.facebook.com/profile.php?id=100064562057026 


28 października 2022 w Operze Leśnej w Sopocie Polska Filharmonia Kameralna wraz z Krakowskim Triem Stroikowym po raz pierwszy wykona Zapomniane pieśni i tańce op. 59 Mikołaja Piotra Góreckiego na obój, klarnet, fagot, orkiestrę smyczkową, harfę i czelestę oraz utwór Sinfonietta per archi "Mystery" Anny Rocławskiej-Musiałczyk. Oba dzieła powstały z okazji 40. lecia Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot w ramach programu "Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

W programie koncertu oprócz premierowych kompozycj, usłyszymy także wcześniejsze utwory Mikołaja Góreckiego – Divertimento na orkiestrę smyczkową op. 32 oraz Larghetto Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Partie solowe wykonają wspaniali młodzi artyści: altowiolista Karol Sienkiewicz i wiolonczelista Jakub Grzelachowski. Polską Filharmonię Kameralną Sopot poprowadzi hiszpański dyrygent Rodrigo Tomillo.

Dofinansowano ze środków Miasta Sopotu i Samorządu Województwa Pomorskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu promocji kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Wydawcą utworów Mikołaja Piotra Góreckiego jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Więcej: http://pfksopot.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Młoda dyrygentka Hanna Hurkot, będąca w tym sezonie artystycznym beneficjentką programu „Dyrygent – rezydent”, w pierwszej części koncertu w Filharmonii Opolskiej 28 października 2022 o godz. 19.00 zestawiła dwa dość odległe od siebie czasowo utwory, które łączy oniryczny charakter oraz orkiestra smyczkowa jako podstawa brzmienia.

W Kołysance Andrzeja Panufnika smyczki dopełnione są harfami. W Koncercie podwójnym na harmonijkę, perkusję i orkiestrę smyczkową Kacpra Smolińskiego – stanowią tło dla egzotycznego duetu solistów: harmonijki i perkusji (marimby i wibrafonu). W roli solistów wystąpią sam kompozytor – wirtuoz harmonijki – i perkusista Bartek Miler (marimba, wibrafon).

Po przerwie – w kontraście do muzyki pierwszej połowy XX i XXI wieku – czysta klasyka: w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Hanny Hurkot usłyszymy I Symfonię Ludwiga van Beethovena.

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent", finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/orkiestrowe-kontrasty/