Polmic - FB

calendar of events

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na 2. edycję festiwalu „Kobiety w Muzyce / Women in Music". Wydarzenie odbędzie się w dniach 3–6 listopada 2022 w Nadbałtyckim Centrum Kultury w Gdańsku. W tym roku odbędzie się również koncert towarzyszący w Warszawie, w Galerii Nizio 4 listopada. Wstęp bezpłatny.

Celem wydarzenia jest promowanie polskich kompozytorek i ich twórczości. Obok polskich kompozytorek pojawiają się twórczynie z kraju współpracującego. W pierwszej edycji były to kobiety z Wielkiej Brytanii, w drugiej edycji – z Niemiec. Na tej osi tematycznej zbudowany jest program projektu. Podczas tegorocznych koncertów usłyszymy utwory m.in. Fanny Mendelssohn, Clary Schumann, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Hanny Kulenty, Grażyny Bacewicz, Emilie Mayer, Ruth Schonthal, oraz po raz pierwszy nowopowstały utwór Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Festiwal to nie tylko świetna muzyka, ale i znakomici wykonawcy! Wśród nich znajdą się mezzosopranistka Freya Müller z Hochschule fur Musik, Theater und Medien Hannover, sopranistka Magdalena Molendowska, skrzypaczka Jaga Klimaszewska, altowiolista Mateusz Doniec, wiolonczelistka Magdalena Bojanowicz-Koziak, pianiści Julia Samojło i Radosław Kurek oraz Zarębski Piano Duo.

Patronat honorowy nad wydarzeniami w Gdańsku objęła Konsul Generalna Republiki Federalnej Niemiec w Gdańsku Cornelia Pieper, a nad koncertem towarzyszącym w Warszawie Ambasador Republiki Federalnej Niemiec Thomas Bagger z Małżonką.

Dofinansowano ze środków Gdańskiej Fundacji Rozwoju Gospodarczego. Dofinansowano ze środków Związku Artystów Wykonawców STOART.

Program: https://spmk.com.pl/projekt/kobiety-w-muzyce-women-in-music/ 


Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kolejne tegoroczne warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę” Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zorganizuje w dniach 3-5 listopada 2022 w Jezioranach: w Ośrodku Sportu i Rekreacji oraz Szkole Podstawowej im. M. Lengowskiego. Główną ideą projektu jest popularyzacja muzyki naszych czasów oraz improwizacji wśród najmłodszych.

Dzieci podczas warsztatów poznają podstawy improwizacji i różnorodne instrumentarium oraz bawią się pięknie ilustrowanymi książkami, wchodząc w ten sposób w świat muzyki współczesnej. Tym razem uczestnicy zajęć między innymi poznają rzadki instrument – monokton.

Warsztaty jak zawsze poprowadzą świetni artyści ze świata muzyki współczesnej: kontrabasistka Małgorzata Kołcz oraz dwaj kompozytorzy – Jarosław Kordaczuk i Jarosław Siwiński.

3 i 4 listopada w warsztatach wezmą udział dzieci z warmińskich przedszkoli i szkół. Obecnie trwa rekrutacja uczestników warsztatów rodzinnych, które odbędą się dla dzieci w wieku 3-8 lat oraz ich rodziców 5 listopada o godz. 11:00 w Szkole Podstawowej im. M. Lengowskiego w Jezioranach.

Udział w warsztatach jest bezpłatny - liczba miejsc jest ograniczona, dlatego chętni proszeni są o wcześniejszą rejestrację w zajęciach. Można to zrobić na dwa sposoby:

wypełniając formularz: https://forms.gle/AQgs7GukuK6iKydS7 

LUB

emailowo: warsztaty@artdecogroup.eu 

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Szczegóły na FB: https://fb.me/e/3RHKdyt9s 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Narodowe Forum Muzyki zaprasza 3 listopada 2022 o godz. 19.00 na występ Vilnius String Quartet. W programie znalazły się dzieła kompozytorów litewskich i polskich. Nazwiska Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego są doskonale znane polskim słuchaczom, natomiast wielu z nich będzie miało mozliwość po raz pierwszy usłyszeć muzykę Jurgisa Karnavičiusa.

Karnavičius należał do tego samego pokolenia co Karol Szymanowski. Podczas koncertu zabrzmi jego I Kwartet smyczkowy g-moll op. 1, napisany w 1913 roku. W ojczyźnie kompozytor znany jest przede wszystkim jako autor oper, jednak dzieło kameralne, które zostanie zaprezentowane tego wieczoru, także warte jest uwagi.

Zabrzmią również II Kwartety smyczkowe Moniuszki i Szymanowskiego.

Wiecej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9279 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

5 listopada 2022 o godz. 17.00 w Sali Teatralnej Polskiego Ośrodka Społeczno-Kulturalnego w Londynie odbędzie się koncert jubileuszowy z okazji 5-lecia istnienia Polskiej Szkoły Muzycznej w Londynie, pod honorowym patronatem Narodowego Centrum Kultury oraz Związku Kompozytorów Polskich.

Polska Szkoła Muzyczna jest największą tego typu placówką w Wielkiej Brytanii i pierwszą szkołą muzyczną na świecie noszącą imię Sir Andrzeja Panufnika. Aktualnie w szkole uczy się ponad 95 uczniów w wieku od 5 do 18 lat.

Koncertowi jubileuszowemu towarzyszyć będzie uroczystość nadania szkole imienia Sir Andrzeja Panufnika. Uczestniczyć w niej będzie Lady Camilla Panufnik – żona kompozytora.


Podczas koncertu na scenie zaprezentują się uczniowie szkoły w specjalnie przygotowanym na tą okazję repertuarze. Usłyszeć będzie można m.in. utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta, Ludwiga van Beethovena, Fryderyka Chopina. Występy uczniów będą przeplatane prezentacją o życiu oraz twórczości Panufnika. Wystąpi również Zespół Pieśni i Tańca „Orlęta" oraz pianista Łukasz Krupiński, który jest zwycięzcą VII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego w San Marino, a także półfinalistą XVII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 2015 roku.

Partnerami koncertu są Polskie Wydawnictwo Muzyczne oraz Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp na koncert jest bezpłatny.

Więcej o szkole: https://psmlondyn.com/ 


Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert Laureatów XIV Konkursu Muzyki XX i XXI Wieku dla Młodych Wykonawców, współorganizowany z Programem 2 Polskiego Radia, odbędzie się 5 listopada 2022 o godz. 19.00 w Muzycznym Studiu Polskiego Radia im. A. Osieckiej w Warszawie (ul. Myśliwiecka 3/5/7). Wstęp na koncert jest bezpłatny!

Arcydzieła muzyki współczesnej usłyszymy w wykonaniu laureatów konkursu: Augustasa Vasiliauskasa (saksofon), Małgorzaty Cieszko (obój), Martyny Chmury (fortepian), Marii Sujki (flet), Julii Pałęckiej (altówka), Dawida Kosińskiego (akordeon) i Maksymiliana Błaszczyńskiego (klarnet).

Podczas koncertu wręczone zostaną nagrody ufundowane przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego i Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Honorowy patronat Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Związku Kompozytorów Polskich. Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje: www.ptmw.art.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dwa wrocławskie zespoły – Chór Chłopięcy NFM oraz Zespół Wokalny „Rondo” – wystąpią na estradzie Sali Czerwonej Narodowego Forum Muzyki pod dyrekcją Małgorzaty Podzielny 6 listopada 2022 o godz. 17.00. W ich wykonaniu usłyszymy głównie dzieła współcześnie tworzących kompozytorów, choć nie zabraknie także dawnej literatury chóralnej.

Spośród kompozycji polskich twórców zabrzmią m.in. Kyrie Piotra Jańczaka czy skomponowane specjalnie dla Chóru Chłopięcego NFM Laudate Dominum omnes gentes Grzegorza Miśkiewicza. Wspólnym pierwiastkiem ich twórczości jest idiom sakralny. Objawi się on także w utworze Ave Maria autorstwa młodego kompozytora działającego we Wrocławiu – Michała Ziółkowskiego.

W roli kompozytora zadebiutuje Radosław Broda, chórzysta należący do zespołu NFM, którego dzieło How Do I Love Thee zostanie prawykonane podczas koncertu. Poprzedzi ono słynną piosenkę Czesława Niemena – Jednego serca, która zabrzmi w opracowaniu Marcina Wawruka.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9763 


6 listopada 2022 rozpocznie się XII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy, który potrwa do 20 listopada. Solistą Koncertu Inauguracyjnego będzie ukraiński pianista Antoni Baryszewski, który zagra z Orkiestrą Filharmonii Pomorskiej im. I. J. Paderewskiego pod batutą Mykoły Diadiura. Muzycy wykonają IV Symfonię „Koncertującą" Karola Szymanowskiego oraz Koncert karpacki Myrosława Skoryka.

XII Międzynarodowy Konkurs Pianistyczny im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy organizowany jest przez Towarzystwo Muzyczne im. I. J. Paderewskiego, we współpracy z Akademią Muzyczną im. F. Nowowiejskiego oraz Filharmonią Pomorską im. I. J. Paderewskiego w Bydgoszczy. Celem Konkursu jest uczczenie pamięci wybitnego pianisty, kompozytora, polityka Ignacego Jana Paderewskiego oraz promocja młodych pianistów i polskiej kultury na świecie.

Patronat Honorowy nad Konkursem objął Prezydent Rzeczpospolitej Polskiej Andrzej Duda.

Jury pod przewodnictwem prof. Piotra Palecznego, Dyrektora Artystycznego Konkursu w składzie: Rafał Blechacz, Dang Thai Son, Stanislav Ioudenitch, Vanessa Latarche, Nikita Mndoyants, Alberto Nosè, Noriko Ogawa oraz Alicja Paleta-Bugaj, oceniać będzie występy 41 młodych pianistów z 13 krajów, wyselekcjonowanych w trybie preselekcji ze 150 kandydatów.

Konkurs dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Konkurs dofinansowano ze środków Miasta Bydgoszczy.

Transmisja internetowa konkursu dostępna będzie na stronach: YouTube oraz www.konkurspaderewskiego.pl 


Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

IV Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej odbędzie się w Częstochowie w dniach 8–13 listopada 2022. Dzieci i młodzież z całej Polski (w wieku 10–25 lat) zaprezentują przede wszystkim dzieła polskich twórców.

W Jury konkursu zasiądą Lidiya Futorska (Ukraina), Aleksandra Szwejkowska-Belica, Paweł Kukliński, Marcin Mirowski (Polska), Leonard Vajdulak (Słowacja), Eliseu Silva (Portugalia).

Koncert inauguracyjny będzie miał miejsce w Filharmonii Częstochowskiej. Lidiya Futorska, Natalia Dragan i Piotr Lasota z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Zespołu Szkół Muzycznych im. M.J.Żebrowskiego w Częstochowie pod batutą Miłosza Kuli wykonają dzieła Antonia Vivaldiego, Henryka Wieniawskiego, Jenő Hubay’i oraz Barbary Kaszuby.

Przesłuchania odbędą się w Zespole Szkół Muzycznych im. M. J. Żebrowskiego w Częstochowie. Podczas koncertu laureatów 13 listopada zostaną ogłoszone wyniki i wręczone nagrody.

Wszystkie koncerty i przesłuchania będą transmitowane przez Akademię Filmu i Telewizji oraz dostępne online na YouTube.

Wstęp na koncerty i przesłuchania jest wolny!

Więcej informacji o Konkursie: http://www.zsmuz.czest.pl/iv-konkurs-skrzypcowy-muzyki-polskiej-im-w-wilkomirskiej/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

9 listopada 2022 o godz. 18.00 estrada NFM należeć będzie do licznych chórów dziecięcych i młodzieżowych z całego Wrocławia! Młodzi adepci sztuki wokalnej wykonają wraz z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu dzieła polskich twórców – Krzysztofa Domańskiego oraz Izabeli Polakowskiej-Rybskiej, która też poprowadzi muzyków podczas koncertu.

Muzykopedię skomponował Krzysztof Domański do słów Macieja Papierskiego. To artystyczno-edukacyjne przedsięwzięcie, które zabiera wszystkich słuchaczy w pasjonującą podróż do czarodziejskiego świata muzyki i stanowi wyjątkowe doświadczenie dla całych rodzin. Zarówno dzieło Domańskiego, jak i Moje miejsce na ziemi Izabeli Polakowskiej-Rybskiej są utworami przeznaczonymi na chór dwugłosowy z towarzyszeniem orkiestry smyczkowej, instrumentów perkusyjnych oraz fletu, czelesty i harfy.

Orkiestra Symfoniczna Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu, Wrocławski Chór Żeński, Kameralny Chór Politechniki Wrocławskiej oraz chóry projektu Akademia Chóralna wykonają ponadto Hymn Polski, a także utwory Tadeusza Szeligowskiego.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9365 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Festiwal „The Music of Karol Rathaus and His Legacy” odbędzie się w dniach 9–22 listopada 2022 w Nowym Jorku. Organizatorami przedsięwzięcia są: Aaron Copland School of Music, Queens College, Center for Jewish Studies w Nowym Jorku, Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów, Polish Cultural Institute New York, Karol Rathaus Foundation, Instytut Sztuki PAN i Uniwersytet Śląski.

Podczas Festiwalu prezentowana będzie przede wszystkim muzyka Karola Rathausa, a także innych kompozytorów polskich pochodzenia żydowskiego: m.in. Szymona Laksa, Mieczysława Wajnberga, Ignacego Friedmana, Aleksandra Tansmana, Tadeusza Kasserna. Wystąpią: Karol Rathaus Ensemble, Piotr Lato i Joseph Rutkowski (klarnet), Steven Beck, Michael Boriskin, Grzegorz Mania i Monika Gardon-Preinl (fortepian), Magdalena Filipczak i Karolina Mikołajczyk (skrzypce), Iwo Jedynecki (akordeon), Alice Jones (flet), Sarah Song (wiolonczela).

Ponadto w Queens College, gdzie wykładał Rathaus, Jolanta Guzy-Pasiak i Aleksandra Hałat wygłoszą wykłady poświęcone jego twórczości.

Dodatkowe informacje: https://karolrathausfoundation.org/karol-rathaus-festival/ 

                                      https://spmk.com.pl/projekt/rathaus-festiwal/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Maestro Jacek Kaspszyk należy do najwybitniejszych polskich dyrygentów naszych czasów, a każdy jego występ budzi wielkie zainteresowanie publiczności. Podczas koncertu z okazji Dnia Niepodległości w Narodowym Forum Muzyki 11 listopada 2022 o godz. 19.00 artysta poprowadzi NFM Filharmonię Wrocławską i Chór NFM w utworach Roxanny Panufnik, Krzysztofa Pendereckiego oraz Karola Szymanowskiego. W roli solistów wystąpią: Aleksandra Kurzak, Hanna Okońska, Agata Schmidt i Tomasz Rak.

Wierna podróż. Msza za Polskę to monumentalna kompozycja napisana w latach 2017–2018, którą Roxanna Panufnik uczciła stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości. Zamiarem autorki było napisanie dzieła, w którym mogłaby podkreślić więź łączącą ją z krajem pochodzenia. W tym celu wykorzystała, oprócz tradycyjnego tekstu mszy, także dzieła polskich poetów: Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Bolesława Leśmiana, Zbigniewa Herberta i Wisławy Szymborskiej. W utworze pojawiają się także nawiązania do polskiej muzyki ludowej.

Kolejne dzieła w programie to Chaconne z Polskiego Requiem Krzysztofa Pendereckiego oraz Stabat Mater Karola Szymanowskiego.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9203 


Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

11 listopada 2022 o godz. 18.00 Filharmonia Opolska im. Józefa Elsnera zaprasza na uroczysty koncert z okazji Narodowego Święta Niepodległości, który wypełni muzyka polska. W roli solisty wystąpi prof. Edward Wolanin.

Orkiestra Filharmonii pod batutą Przemysława Neumanna zaprezentuje Uwerturę do singspielu Der Pole und sein Kind, w której Albert Lortzing zacytował Mazurek Dąbrowskiego. Następnie usłyszymy Fantazję polską na tematy własne gis-moll op. 19 Ignacego Jana Paderewskiego na fortepian i orkiestrę.

W finale koncertu zabrzmi poemat symfoniczny Grażyna Piotra Rytla, oparty na motywach powieści Adama Mickiewicza.

Więcej: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/uroczysty-koncert-z-okazji-narodowego-swieta-niepodleglosci/ 


Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Opery w wersji koncertowej, koncert kameralny oraz recital fortepianowy. To oferta, jaką przygotowała Filharmonia Zielonogórska im. T. Bairda na weekend 11-13 listopada 2022. Wystąpią pierwszorzędni artyści, m.in. pianista Szymon Nehring, urodzony w Zielonej Górze skrzypek Mateusz Makuch, a także plejada polskich wokalistów. Nie zabraknie także Orkiestry Filharmonii, którą poprowadzi dyrektor tej instytucji - Rafał Kłoczko. Zabrzmią dzieła zarówno znane, jak i te, które usłyszymy w XXI wieku po raz pierwszy.

Osią wydarzenia będzie koncert 11 listopada. Po raz pierwszy współcześnie zabrzmi w całości opera Alberta Lortzinga z 1832 r. Der Pole und sein Kind („Polak i jego dziecko"). Z kolei w drugiej części piątkowego koncertu zabrzmi jednoaktówka „ojca polskiej opery narodowej", Stanisława Moniuszki – niewykonywana po II wojnie światowej kameralna wersja opery Flis. W partiach solowych usłyszymy m.in. Szymona Mechlińskiego – laureata tegorocznego Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. S. Moniuszki w Warszawie, uznaną na polskiej i międzynarodowej arenie sopranistkę Ewę Tracz oraz tryumfującego na zachodnich i krajowych scenach Łukasza Koniecznego. Solistom towarzyszyć będzie Chór Teatru Wielkiego w Poznaniu, a także zielonogórscy filharmonicy pod batutą Rafała Kłoczko.

12 listopada usłyszymy Mateusza Makucha – znakomitego solistę, członka Penderecki Trio, który zaprezentuje wraz z pianistą Wojciechem Kubicą kompozycje Magdaleny Cynk, Henryka Wieniawskiego, Johanna Sebastiana Bacha i Césara Francka.

Zwieńczeniem tegorocznego „Weekendu z Niepodległą" będzie niedzielny recital fortepianowy Szymona Nehringa, który wykona dzieła Fryderyka Chopina, Karola Szymanowskiego, a także Franza Liszta i Claude’a Debussy’ego.

Więcej informacji nt. wydarzenia i biletów: www.filharmoniazg.pl 


ZMIANA PROGRAMU

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

12 listopada 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie koncert Sinfonii Iuventus poprowadzi ceniony dyrygent Tomasz Bugaj. W partiach solowych zaprezentują się mistrz i uczeń – znani skrzypkowie Roman Lasocki i Szymon Krzeszowiec. Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki!

W wykonaniu artystów usłyszymy Siódmy i ostatni z koncertów skrzypcowych Grażyny Bacewicz, Partitę, która należy do najważniejszych, prawdziwie epokowych dzieł Witolda Lutosławskiego, oraz genialny symfoniczny tryptyk Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza.

By otrzymać bezpłatną wejściówkę należy wysłać zgłoszenie do 9 listopada na adres mailowy bilety@sinfoniaiuventus.pl  wraz z podaniem liczby miejsc. Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona. Każdy otrzyma od nas potwierdzenie przyznania wejściówki/wejściówek, co będzie jednoznaczne z możliwością uczestniczenia w koncercie. Wejściówki będą wydawane w dniu koncertu, na godzinę przed rozpoczęciem, w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.

Koncert pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Jubileuszowe X Międzynarodowe Dni Henryka Mikołaja Góreckiego „Choros”, poświęcone wybitnemu wizjonerowi, mistykowi i jednemu z najwybitniejszych twórców światowych XX wieku, są największą i najstarszą imprezą promującą jego twórczość, utrwalając jego miejsce w kulturze polskiej i światowej. Tegorocznemu festiwalowi, który będzie miał miejsce w Filharmonii im. H.M.Góreckiego w Katowicach w dniach 12 listopada – 6 grudnia 2022, towarzyszy hasło: „Koncerty – premiery – multimedia”.

Tradycyjnie Festiwal rozpocznie się w rocznicę śmierci Patrona (12 listopada), a zakończy się w rocznicę urodzin (6 grudnia). To 41 koncertów z udziałem wybitnych artystów z kraju i zagranicy. Tytuł „Choros” zapożyczony został z utworu, który zabrzmi podczas Festiwalu, jak również inne arcydzieła Góreckiego. Zaplanowano 10 prawykonań, w tym 6 utworów zamówionych specjalnie przez Filharmonię Śląską u współczesnych kompozytorów.

Wystąpią m.in.: Dmytro Choni (fortepian), Negar Bouban (oud), Piotr Pławner (skrzypce, dyrygent), Joanna Freszel (sopran), Mariusz Godlewski (baryton), Maciej Tworek (dyrygent), Yaroslav Shemet (dyrygent) oraz wszystkie zespoły artystyczne Filharmonii Śląskiej.

Jeden z koncertów (27 listopada) przygotowany został wspólnie z Teatrem Śląskim, bo to w jego archiwach odnalezione zostały kompozycje Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara do spektakli teatralnych z przełomu lat 50. i 60. ubiegłego wieku. W ramach Festiwalu te dzieła zostaną prawykonane koncertowo, z towarzyszeniem hologramu!

Szczegółowy program: https://filharmonia-slaska.eu/ 


Patronat medialny nad przedsięwzięciem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Uroczysta gala wręczenia nagrody polskiego środowiska muzycznego Koryfeusz Muzyki Polskiej odbędzie się 13 listopada 2022 o godz. 20.00 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Z okazji trwającego Roku Romantyzmu Polskiego program koncertu towarzyszącego wydarzeniu oparty będzie na twórczości z tego okresu. Wieczór uświetni m.in. występ Leszka Możdżera, który zaprezentuje jazzowe interpretacje muzyki romantycznej.

Statuetki zostaną wręczone w czterech kategoriach: Nagroda Honorowa, Odkrycie Roku, Osobowość Roku oraz Wydarzenie Roku.

Podczas uroczystej gali usłyszymy zespół Vołosi, a także duet Moniki Wałach-Kaczmarzyk i Karoliny Kupczyk-Deyl, mistrzyni tradycji z Beskidu Śląskiego, laureatki tegorocznej edycji Nagrody im. Oskara Kolberga „Za zasługi dla kultury ludowej, oraz jej uczennicy.

„Koryfeusze zagoszczą po raz pierwszy w swojej historii na estradzie Filharmonii Narodowej. Bardzo jesteśmy dumni z programu tegorocznej gali i wdzięczni artystom, że przyjęli nasze zaproszenie, by wspólnie celebrować laureatów tej wyjątkowej nagrody. Chcemy przeprowadzić publiczność przez różne oblicza muzyki romantycznej, te zupełnie źródłowe, ludowe, te klasyczne i jazzowe, najbardziej współczesne” – powiedziała Katarzyna Meissner, dyrektor Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca. „Ten wieczór to również prezentacja rewelacyjnych projektów, które prowadzi nasz Instytut. Pokazania ich synergii i – nie bójmy się tego powiedzieć – naszego holistycznego podejścia do wspierania polskiej muzyki i polskich artystów”.

Jazzowe inspiracje twórczością romantyczną zaprezentują Leszek Możdżer oraz Atom String Quartet. W drugiej części koncertu wystąpi ukraiński pianista Ivan Shemchuk, laureat II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej oraz Sinfonia Varsovia pod batutą Łukasza Borowicza.

Organizatorami przedsięwzięcia są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca i TVP Kultura.

Bilety do nabycia na stronie internetowej oraz w kasach Filharmonii Narodowej.

Lista nominowanych, regulamin oraz wszelkie szczegóły dotyczące nagrody znajdują się na stronie: www.koryfeusz.org.pl 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Towarzystwo Miłośników Muzyki Moniuszki zaprasza 13 listopada 2022 o godz. 19.00 na koncert „Stanisław Moniuszko in memoriam”, który będzie miał miejsce w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego. Wydarzenie, podczas którego odbędzie się premiera utworu Ignacego Zalewskiego, wpisuje się w obchody 150. rocznicy śmierci Moniuszki.

W wykonaniu Orkiestry Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Moniki Wolińskiej zabrzmi specjalnie skomponowany na tę okoliczność utwór Zalewskiego Requiem in memoriam Stanisław Moniuszko, z wykorzystaniem szkiców Marcina Błażewicza - kompozytora, który odszedł niespodziewanie nie dokończywszy zamówionej przez towarzystwo kompozycji. W roli solistów wystąpią Małgorzata Trojanowska (sopran), Agnieszka Zińczuk (mezzosopran), Jacek Szponarski (tenor) i Leszek Lorent (perkusja).

Usłyszymy ponadto Marsz żałobny Aleksandra Orłowskiego i Polonez koncertowy A-dur Stanisława Moniuszki, Rapsodię Litewską Mieczysława Karłowicza oraz Perły Moniuszkowskie Zygmunta Noskowskiego.

Dofinansowano ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach: https://www.studianagran.com.pl/artykul/3039748?title=Koncert%20symfoniczny 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

14 listopada 2022 NOSPR i Fundacja Filharmonia zapraszają o godz. 20.00 na koncert z okazji 75-lecia urodzin Konstantego Andrzeja Kulki. Jubilat oraz Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jana Lewtaka zaprezentują dzieła Henryka Wieniawskiego, Karola Lipińskiego i polską muzykę filmową. W roli solistów wystąpią Danuta Kojro-Pawulska (klawesyn, fortepian), Magdalena Schabowska (sopran), Piotr Lis (obój), Maria Lewicka (flet), Grzegorz Wołczański (klarnet).

W pierwszej części koncertu usłyszymy piękne i majestatyczne kompozycje na skrzypce i orkiestrę kameralną: Polonez koncertowy D-dur i Legendę Henryka Wieniawskiego, wirtuozowskie utwory Karola Lipińskiego – ulubione dzieła Jubilata, wybitnego polskiego skrzypka.

W drugiej części artyści zaproszą słuchaczy do świata przepięknej polskiej muzyki filmowej Jerzego Matuszkiewicza, Waldemara Kazaneckiego, Wojciecha Kilara i Michała Lorenca. Wszystkie transkrypcje utworów na solistów i orkiestrę kameralną zabrzmią w opracowaniu Jana Lewtaka. Koncert poprowadzi znany i lubiany dziennikarz radiowy – Paweł Sztompke.

Szczegółowy program: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/jubileusz-75-lecia-urodzin-konstantego-andrzeja-kulki-wienia 


Polskie Radio RDC „Radio dla Ciebie" wraz z Polskim Wydawnictwem Muzycznym zrealizowało w formie radiowych słuchowisk 12 opowieści dla dzieci z cyklu „Gama i pasażerowie". Słuchowiska powstały na kanwie muzycznych książek Małego PWM z serii o tym samym tytule. Emisja premierowa na antenie RDC rozpoczyna się 14 listopada 2022 i będzie odbywała się 2 razy w tygodniu: w poniedziałek i w piątek o godz. 16.20. Na powtórki zdążyć będzie można w sobotę i niedzielę o 9.30. Każde słuchowisko poprzedzone będzie ciekawą rozmową z autorami książeczek i reżyserkami. Zapraszamy do świata Gamy i pasażerów!

Bohaterami książek i kolejnych słuchowisk są sławni, polscy współcześni muzycy, którzy ukrywają się w dźwiękach klawiszy fortepianu: m. in. Krzysztof Penderecki, Jerzy Maksykiuk, Agata Zubel, Elżbieta Sikora.

Przygody, opowieści, historyjki, bajki, zabawne perypetie i przypadki artystów opowiedzą wspaniali aktorzy, których głosy znane są zarówno młodszym, jak i starszym fanom radiowych opowieści. Danuta Stenka, Grażyna Barszczewska, Piotr Fronczewski, Krzysztof Kumor, Olaf Lubaszenko, Andrzej Seweryn, Rafał Zawierucha, Dorota Landowska, Paulina Holtz, Grzegorz Damięcki – to między innymi oni przeniosą nas w świat sławnych, polskich kompozytorów, wirtuozów, śpiewaków i dyrygentów.

Szukanie własnej ścieżki w życiu, podążanie za marzeniami, droga do sławy wymagają wielu poświęceń i przezwyciężania strachów czy słabości i rzadko kiedy jest łatwe, ale nie jest niemożliwe!

Producentami słuchowisk „Gama i pasażerowie” są Polskie Radio RDC „Radio dla Ciebie" oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Więcej na: https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/3460231,premiera-wyjatkowo-muzycznych-sluchowisk-dla-dzieci-gama-i-pasazerowie.html 


14 i 16 listopada 2022 w Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu (Plac Stefana Stuligrosza 1) o godz. 19.00 będą miały miejsce wyjątkowe koncerty z cyklu „Kompozytorzy Poznańscy i ich Goście", organizowane przez Poznański Oddział Związku Kompozytorów Polskich.

14 listopada organiści Agnieszka Tarnawska i Łukasz Kołakowski zaprezentują utwory Jehana Alaina, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Oliviera Messiaena, Barbary Kaszuby i Thierry'ego Escaicha. Będziemy świadkami premiery Momentum virium Sylwii Nowastowskiej.

16 listopada odbędzie się recital fortepianowy Tomasza Sośniaka „Kazimierz Serocki in memoriam". Poza utworami Serockiego usłyszymy kompozycje takich polskich twórców, jak Lidia Zielińska, Ewa Fabiańska-Jelińska, Artur Kroschel, Monika Kędziora i Jan Astriab.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje: https://www.zkp.org.pl/index.php/pl/oddzialy-terenowe/16-oddzial-poznanski/1111-kompozytorzy-poznanscy-i-ich-goscie-2022 


15 listopada 2022 o godz. 19.00 w warszawskim Nowym Teatrze będzie miał miejsce recital fortepianowy Joanny Wicherek oraz wykład dr Magdaleny Budziszewskiej na temat ochrony klimatu "Climatekeys". Recital odbędzie się w ramach projektu koncertowo-edukacyjnego zainicjowanego przez angielską pianistkę i kompozytorkę Lolę Perrin i odbywającego się z udziałem pianistów z całego świata. Wstęp wolny! Obowiązują bezpłatne wejściówki.

Jedyną polską artystką uczestnicząca w przedsięwzięciu jest Joanna Wicherek - absolwentka Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Musikhochschule Freiburg, stypendystka prestiżowej Accademii Villa Bossi we Włoszech, laureatka nagrody Standard Bank Ovation, która aktualnie koncertuje i uczy w Szwajcarii. Wykona utwory Frederica Rzewskiego, Johanna Sebastiana Bacha, Williama Bolcoma, Mayke Nas, Jacoba ter Veldhuisa i Henry'ego Cowella.

Wykład oraz dyskusje poprowadzi dr Magdalena Budziszewska - psycholożka, związana z Wydziałem Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego, współzałożycielka inicjatywy UW dla Klimatu i współredaktorka podręcznika do edukacji klimatycznej: Klimatyczne ABC. Interdyscyplinarne podstawy współczesnej wiedzy o zmianie klimatu. Obecnie zajmuje się emocjami, jakie czują ludzie wobec zmiany klimatu, lękiem i depresją klimatyczną oraz psychologią działania na rzecz ochrony klimatu i środowiska naturalnego.

Koncert nie odbyłby się bez wsparcia finansowego EUROPEAN CLIMATE FOUNDATION.

Informacja o wejściówkach: https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/climate-keys 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC

W dniach 17–19 listopada 2022 roku w Gdańsku odbędzie się II Otwarty Kurs Gry, Kompozycji i Aranżacji na Carillon, który poprowadzą: wykładowca Królewskiej Szkoły Carillonowej w Mechelen (Belgia) prof. Eddy Mariën, dr hab. Katarzyna Kwiecień-Długosz z Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz dr Monika Kaźmierczak i mgr Kamil Cieślik z Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Zaplanowano również dwa koncerty carillonowe. Patronat nad wydarzeniem objął Związek Kompozytorów Polskich.

Zajęcia w ramach kursu zostaną przeprowadzone w: wieży kościoła św. Katarzyny w Gdańsku (ul. Profesorska 3), wieży Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku (ul. Długa 46), sali 413 w budynku żółtym oraz sali 414 w budynku czerwonym Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku.

W programie wydarzenia znalazły się: prezentacja carillonu św. Katarzyny i Ratusza Głównego Miasta Gdańska, gra na carillonie – zajęcia zbiorowe dla zaawansowanych (Eddy Mariën) i dla początkujących (Monika Kaźmierczak), praca indywidualna uczestników kursu oraz konsultacje indywidualne. W części teoretycznej i warsztatowej dla kompozytorów Eddy Mariën, Katarzyna Kwiecień-Długosz i Kamil Cieślik zapoznają uczestników z tajnikami komponowania na carillon.

Ze względu na ograniczenia w liczbie osób obowiązują zapisy do 11 listopada 2022 na adres mailowy: m.kazmierczak@amuz.gda.pl 

Ponadto odbędą się dwa koncerty carillonowe:

18.11, godz. 11:00, wieża kościoła św. Katarzyny – Koncert Eddy’ego Mariëna „Muzyka z kręgu Szkoły Mecheleńskiej” (koncert zostanie poprzedzony prelekcją wykonawcy)

19.11, godz. 12:05, wieża Ratusza Głównego Miasta Gdańska – Koncert Eddy’ego Mariëna i Moniki Kaźmierczak. W programie m.in. utwory Katarzyny Kwiecień-Długosz, Dariusza Przybylskiego, Lorety Narvilaite, Matthiasa Vanden Gheyna (koncert zostanie poprzedzony prelekcją Eddy’ego Mariëna, Moniki Kaźmierczak i Katarzyny Kwiecień-Długosz O specyfice carillonu w stroju średniotonowym z punktu widzenia wykonawcy i kompozytora).

Informacja prasowa organizatorów

Szczegółowy program znajduje się w wydarzeniach na stronach:

https://amuz.gda.pl/wydarzenia/ii-otwarty-kurs-gry-kompozycji-i-aranzacji-na-carillon,1111 

https://www.facebook.com/events/835339720923394/?ref=newsfeed 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W programie 7. Festiwalu muzycznego „TRZY–CZTE–RY. Konteksty. Kontrasty. Konfrontacje”, który odbędzie się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie w dniach 17 listopada – 10 grudnia 2022, znalazła się muzyka rodzima i twórczość tych kompozytorów zagranicznych, którzy obchodzą rocznice swoich urodzin.

Oprócz dzieł kompozytorów, którzy zapisali się już na kartach historii, zabrzmią utwory cenionych przedstawicieli polskiej muzyki współczesnej. Będziemy m.in. świadkami premiery Eufonium Aleksandra Lasonia i Mylnych wzruszeń Ryszarda Alzina.

Tegoroczny festiwal obejmować będzie 8 koncertów z udziałem solistów, kameralistów i AUKSO – Orkiestrą Kameralną Miasta Tychy. Do programu jako wydarzenie towarzyszące powraca również Trampolina Młodych, podczas której zaprezentują się najbardziej obiecujące artystki i najbardziej obiecujący artyści młodego pokolenia.

Po koncertach będą organizowane spotkania publiczności z kompozytorami i wykonawcami.

Festiwal organizowany jest przez Fundację Przypływ Kultury we współpracy z Programem 2 Polskiego Radia.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Partnerem wydarzenia jest Stowarzyszenie Autorów ZAiKS.

Szczegółowy program: https://festiwaltrzycztery.pl/program.php 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

17 listopada 2022 o godz. 19.30 w ramach cyklu „NOSPR kameralnie” usłyszymy dzieła na kwintet dęty kompozytorów różnych epok, w tym Miniatury liryczne Józefa Świdra.

Trzeba ręki mistrza i sporo szczęścia, aby krótką stylizacją powolnego tańca podbijać sale koncertowe całego świata. Instrumenty dęte w Pawanie Gabriela Faurégo są jak miękka suknia, w której tańczono niegdyś na hiszpańskim dworze. Miękkość brzmienia ma jednak swoją głębię – również instrumenty dęte poprzedzają pierwsze słowa Pieśni na śmierć dzieci Gustava Mahlera. Linie melodyczne wiją się tu w secesyjnych splotach, towarzysząc ekspresji bólu i miłości. To jeden z najbardziej przejmujących utworów Mahlera. Znawca jego twórczości, Bohdan Pociej, znajdował w tym cyklu wyraźne cechy ekspresjonistyczne.

Adam Suprynowicz

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-kameralnie-31 


Patronat medialny nad przedsięwzięciem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza na finał tegorocznych wyjazdowych warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, który odbędzie się w dn. 17-19 listopada 2022 w wielkopolskich miejscowościach: Łobżenicy, Krajence i Zakrzewie. To będą ostatnie miejsca jakie PTMW odwiedzi w tym roku w ramach programu MKiDN „Kultura Dostępna” po dolnośląskim Międzylesiu i Domaszkowie oraz warmińsko-mazurskich Jezioranach. Udział jest bezpłatny!

17 listopada – warsztaty przedszkolne i szkolne będa miały miejsce w Zespole Szkół w Łobżenicy, 18 listopada – w Krajeńskim Ośrodku Kultury, 19 listopada odbędą się warsztaty rodzinne w Domu Polskim – Centrum Idei Rodła w Zakrzewie.

Podczas warsztatów najmłodsi będą poznawać świat muzyki współczesnej, improwizacje i nietypowe instrumenty. Zajęcia poprowadzą: aktor Grzegorz Ociepka, kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Szczegóły: www.ptmw.art.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

IV Międzynarodowy Festiwal Muzyki Europy Środkowo-Wschodniej „Eufonie” potrwa od 18 do 26 listopada 2022. Przed nami 9 dni muzycznej uczty, podczas której zasmakujemy zarówno znanych, jak i nieznanych, ale wartych poznania, kompozycji. Bilety są już w sprzedaży!

Festiwal odwołuje się do tradycji wspólnoty regionalnej krajów Europy Środkowo-Wschodniej. Obszar ten stanowi niezwykle interesujący tygiel, który pozwala na odkrywanie swojej złożoności poprzez różnorodność prezentowanych utworów i artystów. Przewodniczącym Rady Programowej festiwalu jest dr Mieczysław Kominek, prezes Związku Kompozytorów Polskich.

Za sprawą tegorocznej edycji „Od Austro-Węgier do współczesności” zaznamy zarówno barokowego przepychu, jak i klasycznej jasności, monumentalizmu wielkich obsad, ale też intymności recitali. Przed nami 13 koncertów w Warszawie, w tym 3 premiery utworów powstałych na specjalne zamówienie Narodowego Centrum Kultury oraz wydarzenie specjalne: wystawa w galerii Kordegarda.

Udział w Festiwalu zapowiedzieli m.in. Wiener Symphoniker, Orkiestra Państwowej Filharmonii Transylwanii w Kluż-Napoka, Zagreb Soloists, Ars Antiqua Austria, Orkiestra Filharmonii Narodowej, Sinfonia Varsovia, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Capella Cracoviensis, Royal String Quartet, V4 String Quartet, Tonus Finalis Ensemble, Jan Lisiecki, László Fassang, Antonii Baryshevskyi, Małe Instrumenty.

Program: http://www.eufonie.pl/program/ 

Sprzedaż biletów: https://nck.bilety24.pl/ 


W dniach 18–27 listopada 2022 w krakowskiej Akademii Muzycznej, Cricotece i klubie Hevre będzie miał miejsce jubileuszowy 30. Audio Art Festival.

Festiwal Audio Art w Krakowie odbywa się nieprzerwanie od 1993 roku. Szczególnym jest program jubileuszowej edycji. Premierowe koncerty, instalacje i performance dotyczą przeglądu najważniejszych projektów sztuki dźwiękowej i muzyki współczesnej z całego świata.

Ważne miejsce w programie zajmują polskie premiery. Definiują nowy paradygmat sztuki współczesnej. Zawierają elementy powiązane z tożsamością artysty, jego szczególnej misji w formowaniu lokalnej kultury. Porządkują świat postpandemiczny z zabezpieczeniem dziedzictwa kulturowego. Kreują nowe formy sztuki wyrafinowanej, zaangażowanej wobec współczesnych wyzwań stawianych przez migrację i zagrożenia związane z wojną.

Wydarzenia Festiwalu Audio Art będą transmitowane na żywo w Internecie.

Informacja prasowa organizatorów

Szczegółowy program: https://audio.art.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Muzyka kameralna – delikatniejsza od symfoniki, ale często jednocześnie bardziej angażująca, dotykająca z bliska – zabrzmi w ramach cyklu „Filharmonia Opolska Kameralnie” 18 listopada 2022 roku o godz. 19.00. As-SAI Trio zaprezentuje dzieła Józefa Elsnera i Antonína Dvořáka.

Wszystkie członkinie zespołu rozpoczęły swoją muzyczną przygodę w murach Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej I i II st. im. Fryderyka Chopina w Bytomiu. Laureatki wielu konkursów muzycznych w kraju i za granicą, gdzie do ostatnich sukcesów zaliczyć można tytuł mistrza Międzynarodowego Konkursu Kameralnego w III Odsłonach w Bydgoszczy, jako kameralistki i solistki miały okazję prezentować się na wielu festiwalach muzycznych.

Kameralne spotkanie rozpocznie Trio fortepianowe B-dur „Grand Sonata” op. 2 Józefa Elsnera, patrona instytucji. Drugą część wieczoru wypełni Trio fortepianowe e-moll „Dumky” op. 90 nr 4 Antonína Dvořáka.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncertujący w wielu krajach Europy zespół Duo del Gesú wystąpi w ramach II edycji Festiwalu „Brzmienie Fest” 19 listopada 2022 o godz.19.00 we wrocławskiej Starej Bibliotece. Wstęp wolny!

Skrzypek Arnaud Kaminski i altowiolista Krzysztof Komendarek-Tymendorf zaprezentują dzieła Franza Schuberta, Roberta Fuchsa, Claude’a Debussy’ego, Béli Bartóka, Gunnara Karela Mássona. Oprócz tego artyści wykonają muzykę kompozytorów polskich: Bagatele Tadeusza Dixy, Aforyzmy Ewy Miriam Saczko, Melodię Krzysztofa Olczaka oraz Two contrasts Anny Rocławskiej-Musiałczyk.

Motywem przewodnim wszystkich wydarzeń w ramach Festiwalu jest muzyka kompozytorów polskich i zagranicznych XIX, XX i XXI wieku w aranżacjach na różne składy instrumentalne. Festiwal zagości w kilku pięknych miejscach Dolnego Śląska, m.in. Pałacu Wrocław Pawłowice czy Zamku Kliczków.

Mecenasami Festiwalu są: Darczyńcy Fundacji Kultura Brzmienia. Partnerami Festiwalu są: Fundacja PZU, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, Stowarzyszenie Przyjaciół Pałacu Wrocław Pawłowice, Salon Pianin i Fortepianów pianinaifortepiany.com

Program Festiwalu: https://kulturabrzmienia.pl/ 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XV Śląskie Święto Pieśni Chóralnej Magnificat odbywać się będzie w dniach 19–20 listopada 2022 w dwóch lokalizacjach: w kościele p.w. Świętej Rodziny w Bytomiu-Bobrku (Ogólnopolski Konkurs Chóralny wraz z warsztatami prowadzonymi przez kompozytora Jana Krutula, którego specjalnie skomponowany utwór wszystkie chóry wykonają po ogłoszeniu wyników) oraz w Bazylice Najświętszej Marii Panny i św. Bartłomieja w Piekarach Śląskich (Festiwal Chórów zrzeszonych w ŚZChiO wraz z warsztatami ekspertów Ogólnopolskiej Konferencji „Mam głos”).

W Konkursie zmagać się będą chóry z całej Polski, które zachęcone przez organizatorów sięgną również po twórczość kompozytorów Śląskich. Dla laureatów organizatorzy przewidzieli atrakcyjne nagrody, m.in. możliwość zorganizowania koncertu w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, nagrody finansowe i rzeczowe. Festiwal natomiast, jest dedykowany chórom działającym w strukturze ŚZChiO oraz wiernej publiczności melomanów.

Całemu wydarzeniu towarzyszyć będzie wystawa fotografii zorganizowana dzięki współpracy z Instytutem Historii Uniwersytetu Śląskiego i Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach, a przygotowana przez dr hab. Macieja Fica i Andrzeja Drogonia, umiejscowiona w kolejnych dniach w każdej ze świątyń, a umożliwiająca zapoznanie się z historią przygranicznych miejscowości, jakimi 100 lat temu były właśnie Bytom-Bobrek oraz Piekary Śląskie. Następnie wystawa zostanie zaprezentowana w Instytucie Myśli Polskiej im. Wojciecha Korfantego w Katowicach (współorganizator wydarzenia) oraz w katowickiej Akademii Muzycznej.

Inicjatywa finansowana jest z dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, związanej z obchodami 100. rocznicy przyłączenia części Górnego Śląska do Polski. Zadanie dofinansowane ze środków budżetu Samorządu Województwa Śląskiego.

Wstęp wolny!

Więcej: https://szchio.pl/news/xv-slaskie-swieto-piesni-choralnej-magnificat 


Patronat medialny nad festiwalem sprawuje Polskie centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

VIII Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowe Fale”, organizowany przez Oddział Gdański Związku Kompozytorów Polskich i Fundację „Sinfonietta Pomerania”, odbędzie się w Gdańsku w dniach 19–26 listopada 2022. Wstęp wolny!

Szczególne znaczenie w programie tegorocznego festiwalu mają dzieła, które są wyrazem protestu przeciwko wojnie na Ukrainie i innym konfliktom, przymusowi emigracji, a także degradacji środowiska naturalnego. Współczesny świat przeraża zarówno starszych twórców, jak i tych najmłodszych, którzy dopiero debiutują na niwie artystycznej i w publicznym dyskursie. Deklarują swoje postawy rożnymi środkami, sięgając zarówno do klasycznego potencjału muzyki jako mowydźwięków, jak i nowszych sposobów, związanych z użyciem elektroniki, czy odwołujących do techniki soundscapeu, czyli włączania do kompozycji odgłosów otaczającego świata.

Obecność w programie najnowszych kompozycji stworzonych w Europie i USA umożliwi porównanie ze sobą zarówno warsztatu kompozytorów, jak i tego, co mają nam do powiedzenia o sobie i o świecie. Będziemy świadkami premier kompozycji Andrzeja Dziadka (dyrektora Festiwalu), Adama Diesnera, Tadeusza Dixy, Piotra Kasiłowskiego, Marcina Kopczyńskiego, Jakuba Pawlaka, Adama Dzieżyka, Szymona Wieczorka, Anny Janowicz, Piotra Jędrzejczyka, Krzysztofa Falkowskiego, Kamila Cieślika i Szymona Kusiora.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska. Zrealizowano ze środków Województwa Pomorskiego.

Szczegółowy program na stronie: https://nowefale.pl/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Muzyczna feeria dźwięków i koncertowa mozaika to najlepsze określenia na wydarzenia, które odbędą się w ramach jubileuszowej 10. edycji AŻ Festiwalu między 19 listopada a 4 grudnia 2022. Wspólnym mianownikiem dla siedmiu koncertów, prezentujących szerokie spectrum muzycznych gatunków i stylów, będą znakomici wykonawcy: cenieni goście z kraju i zagranicy. Darmowe bilety można nabyć w kasie biletowej uczelni.

Inauguracja festiwalu przypadła w tym roku Orkiestrze Kameralnej PRIMUZ. Zespół składający się z najbardziej utalentowanych studentów i absolwentów Akademii Muzycznej w Łodzi, kierowany przez wybitnego skrzypka i dyrygenta Łukasza Błaszczyka, w tym roku również świętuje dziesięciolecie istnienia. Do wspólnej celebracji orkiestra zaprosiła Aldo Duo, z którym dokona prawykonania nowego utworu Wojciecha Lemańskiego. Kompozycja inspirowana jest barwną trylogią filmową Godfreya Reggio Qatsi.

Udział w Festiwalu wezmą również m.in. Międzyuczelniana Orkiestra Barokowa MuOB (zrzeszająca studentów z akademii muzycznych w Łodzi, Poznaniu i Wrocławiu, Orkiestra Muzyki Nowej w ramach trasy koncertowej na 25-lecie swej działalności, Orkiestra Jazzowa Akademii Muzycznej w Łodzi, znany francuski instrumentalista i kompozytor Alexandre Esperet wraz z Bacewicz Percussion Ensemble, Gary Guthman, Andrei Tofanelli, Octophonic Trumpet Ensemble, chóry uczelniane.

Zabrzmią również prawykonania The Infinity Mirror Macieja Kabzy i Mamre: The Promise Wiktora Kuny – studenta, laureata Uczelnianego Konkursu Kompozytorskiego „Mała Symfonia”.

Wszystkie wydarzenia w ramach 10. AŻ Festiwalu rozpoczną się o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Akademii przy ulicy Żubardzkiei 2a. Darmowe bilety są jeszcze dostępne w kasie biletowej czynnej od wtorku do piątku w godz. 14.00-18.00.

Partnerem tegorocznej edycji festiwalu jest Fundacja PZU. Patronat honorowy nad wydarzeniem objęli: Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Wojewoda Łódzki, Marszałek Województwa Łódzkiego i Prezydent Miasta Łodzi.

Szczegółowe informacje na stronie: https://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/10-az-festiwal 


Oddział ZKP w Gdańsku wraz z Fundacją Sinfonietta Pomerania zapraszają na kolejny koncert z cyklu „Nowe Brzmienia Gdańskie”, 26 listopada 2022, w Ratuszu Staromiejskim. Wystąpi Orkiestra Sinfonietta Pomerania pod dyrekcją Tadeusza Dixy. Koncert odbędzie się w ramach VIII Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowe Fale” w Gdańsku, który potrwa od 20 do 26 listopada br.


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

23 listopada 2022 o godz. 19.30 w ramach nowej serii koncertowej „Pianissimo” w NOSPR zabrzmi muzyka Andrzeja Nikodemowicza w interpretacji pianisty Piotra Banasika.

„Pianissimo” to propozycja dla tych, których razi mocne światło, głośne rozmowy i hałas; dla tych, którzy źle się czują w tłumie. To bezpieczna przestrzeń dla osób z wysoką wrażliwością sensoryczną, które nie potrafią lub nie lubią za długo siedzieć w bezruchu. Nie mogło zabraknąć podczas tej serii koncertów przyjaznych sensorycznie muzyki medytacyjnej: polskiej, francuskiej i niemieckiej.

Andrzej Nikodemowicz to kompozytor, pianista i pedagog urodzony we Lwowie. Jego życiorys dobrze odzwierciedlał burzliwe koleje XX wieku. Dramat wojny, kłopoty z radziecką cenzurą i w końcu emigracja do Lublina. Tworzył przede wszystkim muzykę sakralną, znajdując w religii jedyną stałą wartość w zmieniającym się świecie. Natomiast podczas najbliższego koncertu zabrzmią jego Medytacje nr 2 i 3 op. 83, 6 Medytacji na fortepian oraz Kołysanka nr 2.

Nastęnie Piotr Banasik wykona 3 Gymnopédies Erika Satiego oraz utwory Johanna Sebastiana Bacha w transkrypcjach Ferruccia Busoniego i Myry Hess.

Dodatkowe informacje: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/medytacje-koncert-sensoryczny 


Zbliża się wydarzenie szczególne – uświetniające Rok Romantyzmu Polskiego. 23 listopada 2022 o godz. 19.00 Teatr Wielki – Opera Narodowa upamiętni maestro Krzysztofa Pendereckiego koncertem „Powiało na mnie morze snów…”. Wysłuchamy cyklu pieśni Mistrza skomponowanych do dzieł polskiej poezji.

Teksty poetyckie nierzadko stawały się inspiracją dla twórczości Krzysztofa Pendereckiego i to od wczesnych lat jego kompozytorskiej działalności. Ukoronowaniem tego nurtu była kompozycja Powiało na mnie morze snów… „Pieśni zadumy i nostalgii”, która powstała w Roku Chopinowskim (2010).

Ten cykl pieśni, których kanwą stały się strofy Cypriana K. Norwida, poetów Młodej Polski, skamandrytów i Zbigniewa Herberta, usłyszymy w interpretacji Iwony Sobotki (sopran), Anny Bernackiej (mezzosopran), Mariusza Godlewskiego (baryton), Chóru i Orkiestry Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod batutą Macieja Tworka.

Informacja o biletach: https://teatrwielki.pl/repertuar/kalendarium/2022-2023/powialo-na-mnie-morze-snow-piesni-zadumy-i-nostalgii-na-sopran-mezzosopran-baryton-chor-i-orkiestre/termin/2022-11-23_19-00/ 


Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

16 prelegentów, 13 praktycznych lekcji warsztatowych, 5 wykładów, 5 utworów w programie koncertu – to wszystko w ramach 19. Dnia Edukacji Muzycznej, który będzie miał miejsce 24 listopada 2022 w siedzibie Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych Nr 1 w Warszawie. Zapisy na wydarzenie, organizowane przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne, startują już 21 października! Udział w wydarzeniach Dni Edukacji Muzycznej jest bezpłatny.

Po dwóch edycjach DEM-u online popularny kongres powraca do formuły bezpośredniego spotkania nauczycieli. Uczestnictwo w dniu pełnym inspirujących spotkań i wymiany doświadczeń między pedagogami szkół muzycznych z całej Polski to okazja do podniesienia kwalifikacji zawodowych, poznania najnowszych publikacji i metod kształcenia adeptów sztuki muzycznej oraz zdobycia certyfikatu.

Budynek przy ul. Rakowieckiej 21 w Warszawie, znany również jako „Nowa Miodowa”, odwiedzą najwięksi profesjonaliści w swojej dziedzinie. W tym roku zaplanowanych zostało 6 warsztatowych bloków tematycznych, a także cykl wykładów, które poruszą istotne problemy, z jakimi zmagają się zarówno pedagodzy, jak i uczniowie (m.in. przeciążenia, motywacja czy stres).

Wśród prowadzących warsztaty znajdą się m.in. Krystyna Gowik (początkowe nauczanie gry na fortepianie) oraz Marta Mołodyńska-Wheeler i Grzegorz Mania (wsparcie dla początkujących duetów fortepianowych). W ramach nowego bloku zajęć dydaktycznych poświęconych zagadnieniom szeroko pojętego śpiewu pojawią się Marcin Wawruk i Anna Bednarska. Nowością podczas 19. DEM będą również zajęcia przeznaczone dla harfistów, które poprowadzi Agnieszka Grela-Fedkowicz. Zajęcia teoretyczne poprowadzą m.in. Anna Antonina Nogaj i Agnieszka Draus.

W programie DEM przewidziany jest również koncert – tym razem, w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej ZPSM Nr 1 w Warszawie pod batutą Zofii Kiniorskiej. W Sali Koncertowej „Nowej Miodowej” zabrzmią tematy filmowe autorstwa Michała Lorenca, Wojciecha KilarA, jak również części ze suity do baletu Złota Kaczka Jana Maklakiewicza i Suita „Wlazł kotek na płotek” Henryka Czyża. Wszystkie wykonywane utwory pochodzą z katalogu Polskiego Wydawnictwa Muzycznego.

Liczba miejsc jest ograniczona, dlatego zachęcamy do szybkiego odwiedzenia strony www.dem.com.pl  i dokonania zapisu. Znajdziecie tam również pełny program imprezy wraz z listą biorących w niej udział artystów i prelegentów.


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XIV edycja Festiwalu Era Schaeffera pt. Malarstwo dźwiękowe - portret improwizowany jest muzycznym i estetycznym hołdem dla artystycznej wolności oraz okazją do osobistej interpretacji twórczości Mistrza. Projekt muzyczny, zainspirowany rzadko prezentowaną twórczością plastyczną Schaeffera, oparty na motywach z życia i twórczości artysty, zaprezentowany zostanie 24 listopada 2022 o godz. 19.00 w Basenie Artystycznym – Nowej Scenie Warszawskiej Opery Kameralnej.

Inspiracją do stworzenia scenariusza było dla reżyserki Magdaleny Małeckiej-Wippich 18 grafik Bogusława Schaeffera wybranych przez nią spośród kilkuset, które kompozytor pozostawił po sobie. Reżyserka i artystka sztuk plastycznych Joanna Zemanek wymyśliły nazwę, która ich zdaniem najlepiej oddaje charakter dzieł plastycznych Schaeffera – „grafikolaż”. Prace Schaeffera, będące czymś pomiędzy grafiką a kolażem, zostaną poddane animacji w trakcie koncertu. Całość zaś dopełni napisana specjalnie na tę okazję opowieść o Schaefferze z towarzyszeniem improwizacji muzycznej w wykonaniu Bernarda Maseliego, Pawła Tomaszewskiego, Dana Soltisa, Alberta Stensena, Łukasza Czekały, Kai Mianowanej, Andy’ego Ninvallego i Seana Palmera. Udział w wydarzeniu wezmą aktorzy Robert Czebotar i Elżbieta Nagel.

„Analizując twórczość Bogusława Schaeffera pomyślałam: a gdyby dzieła plastyczne potraktować jak utwory muzyczne? Dlaczego nie mielibyśmy grać dzieł plastycznych? Kto powiedział, że tylko nuty mają prawo głosu? Spróbujemy to zrobić. Będzie energicznie, nostalgicznie, analogowo, elektronicznie, jazzowo, operowo, a nawet beat boksersko” – mówi Magdalena Małecka-Wippich.

Projekt dofinansowano ze środków z budżetu Województwa Mazowieckiego. Wydarzenie współfinansuje m.st. Warszawa. Dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Sponsorzy wydarzenia: ROBYG, Jest, Ustronianka, Doti, Mektol Pruszyński.

Partnerzy wydarzenia: Legalna Kultura, ZAIKS, Virtual Magic.

Więcej informacji – na stronie organizatora https://www.facebook.com/FundacjaAureaPorta/ 


24 listopada 2022 w ramach cyklu „Scena Muzyki Polskiej” – programu własnego Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca – wystąpią skrzypek Paweł Zalejski i pianista Bartłomiej Wezner. Koncert odbędzie się o godz. 18.00 w toruńskiej Sali Kameralnej CKK Jordanki.

Celem programu jest promocja polskich artystów, a także polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej.

Paweł Zalejski ukończył studia z wyróżnieniem na Akademii Muzycznej im. F. Chopina w Warszawie u prof. Krzysztofa Jakowicza, na Uniwersytecie Wiedeńskim, Hochschule für Musik Detmold w Niemczech i Indiana University Bloomington School of Music w USA. Uhonorowany został wieloma nagrodami m.in. Paszportem Polityki i tytułem „Artysty Nowego Pokolenia” BBC. Jako koncertmistrz, poza występami gościnnymi, na stałe związany jest z Symphonie Orchester Vorarlberg w Bregenz, Nordic Symphony i Ensemble Kontraste w Norymbergii. Od 2020 roku wykłada w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy jako visiting profesor. Paweł Zalejski gra na skrzypcach Nicolaus Amati - Cremona 1683. Bartłomiej Wezner – ceniony solista, kameralista, pedagog – ukończył Akademię Muzyczną w Bydgoszczy w klasie fortepianu prof. Ewy Pobłockiej. Pracuje w Akademii Muzycznej w Bydgoszczy na stanowisku profesora akademickiego oraz kierownika Katedry Kameralistyki Fortepianowej.

Znakomity duet zaprezentuje dzieła Karola Szymanowskiego, Ignacego Friedmana, Piotra Perkowskiego i Szymona Laksa.

Informacja o biletach: https://tos.art.pl/wydarzenia/scena-muzyki-polskiej 


Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

25 i 27 listopada 2022 w Filharmonii Opolskiej odbędą się koncerty w ramach oficjalnej trasy laureatów 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, który organizowany był przez Towarzystwo Wieniawskiego we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wystąpią Qingzhu Weng i Meruert Karmenova z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna.

W piątkowy wieczór 25 listopada laureat III nagrody Qingzhu Weng wykona II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego, a w niedzielę 27 listopada Meruert Karmenova, laureatka II nagrody, wykona Koncert skrzypcowy D-dur Johannesa Brahmsa.

Te koncerty zostały pomyślane jako jedno wydarzenie w dwóch odcinkach. Stąd również wybór autora i utworu na drugą część wieczorów: zabrzmią poematy symfoniczne Bedřicha Smetany – wykonanie Wyszehradu, Wełtawy i Szarki w piątek oraz Z czeskich łąk i gajów, Taboru i Blanika w niedzielę to interesujące wyzwanie dla muzyków i łakomy kąsek dla melomanów.

Informacja o biletach:

https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/laureaci-konkursu-wieniawskiego/ 

https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/laureaci-konkursu-wieniawskiego-2/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

25 listopada 2022 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki odbędzie się koncert w ramach oficjalnej trasy laureatów 16. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, organizowanego przez Towarzystwo Wieniawskiego we współpracy z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Skrzypaczkom Hinie Maedzie i Meruert Karmenovej towarzyszyć będzie NFM Filharmonia Wrocławska pod dyrekcją Marka Wroniszewskiego.

Laureatki tegorocznej odsłony konkursu wykonają wybrane wielkie koncerty skrzypcowe Johannesa Brahmsa (Koncert skrzypcowy D-dur op. 77) i Henryka Wieniawskiego (II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22).

W repertuarze znalazły się także Scherzo symfoniczne „Stańczyk” Ludomira Różyckiego oraz Nokturn i Tarantella Karola Szymanowskiego. W 1937 roku Grzegorz Fitelberg opracował kompozycję Szymanowskiego na obsadę orkiestry symfonicznej i w tej odsłonie zabrzmi ona podczas koncertu.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/9187 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Związek Kompozytorów Polskich zaprasza 26 listopada 2022 o godz. 18.00 na koncert z okazji 80. urodzin Ryszarda Gabrysia, niegdysiejszego wiceprezesa katowickiego oddziału ZKP. Koncert poprzedzi prelekcja pt. „Charakterystyka twórczości Ryszarda Gabrysia”, którą poprowadzi Aleksandra Wójcik w sali kameralnej o godz. 16.45.

Grudzień to dla Cameraty Silesii czas szczególnie uroczysty, wszak to właśnie na ten miesiąc przypadają urodziny Ryszarda Gabrysia, kompozytora, który upodobał sobie ów zespół szczególnie mocno, zawiązując z muzykami ciepłą współpracę i dedykując im szereg utworów. Jaki prezent sprawia kompozytorowi najwięcej przyjemności? Oczywiście prawykonanie! Po raz pierwszy usłyszymy podczas koncertu Inskrypcję gdańską I, Inskrypcję gdańską II i Muzykę z Istebnego II.

Kompozytor w swoich brzmieniowych poszukiwaniach zaskakuje podejściem do wykorzystania tekstu, jak i zadaniami, które powierza wykonawcom: Wniebogłosy II i Voyelles de Arthur Rimbaud to wyjątkowa okazja, by zgodnie z partyturą usłyszeć dyrygentkę-wokalistkę...

Wejście na prelekcję jest bezpłatne, do uczestnictwa w prelekcji uprawnia okazanie biletu na koncert.

Informacja prasowa organizatorów

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/koncert-z-okazji-80-rocznicy-urodzin-ryszarda-gabrysia 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program 80. festiwalu muzyki współczesnej Musica Moderna to koncerty symfoniczne, kameralne i elektroakustyczne, a także pokazy filmowe, instalacje artystyczne i twórcze spotkanie z prof. Zygmuntem Krauze. W dniach 27 listopada – 9 grudnia 2022 roku zabrzmi muzyka nowa i najnowsza. Wydarzenia odbędą się w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz w klubie Ignorantka i Cyrku pod Zielonym Xiężycem. Partner główny to niezmiennie Związek Kompozytorów Polskich. Obowiązuje wstęp wolny!

Przed publicznością wystąpią m.in. chóry i Orkiestra Symfoniczna Akademii Muzycznej w Łodzi kierowane przez Macieja Koczura, marimbowe Dalbergia Duo oraz klarnecista Julian Paprocki i artysta dźwiękowy Maciej Walczak. 80. edycję festiwalu Musica Moderna otworzy i zamknie projekt filmowy przygotowany pod artystyczną opieką kompozytora Jacka Partyki.


Nowością jest też duża liczba instalacji dźwiękowych i interaktywnych z użyciem m.in. roślin i systemu kamer ochrony. Ich autorzy pokuszą się np. o syntezę klimatu miasta Łodzi i muzyki kubańskiej. Podczas koncertu symfonicznego 4 grudnia odbędą się prawykonania utworów Macieja Kabzy i Wiktora Kuny, zwycięzcy Uczelnianego Konkursu Kompozytorskiego „Mała symfonia”.

Z twórczością akustyczną, elektroakustyczną i performatywną najmłodszego pokolenia będzie można zapoznać się na Koncercie Młodych oraz koncercie Studia Komputerowego Muzyki Elektroakustycznej.

Ważnym wydarzeniem tej edycji festiwalu będzie spotkanie z prof. Zygmuntem Krauze, który zaprezentuje recital połączony z wykładem na temat własnej twórczości.

Organizatorem festiwalu jest Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Łodzi.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej informacji: https://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/80-festiwal-musica-moderna 


Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Fundacja Gliwickiej Orkiestry Kameralnej oraz Centrum Kultury Victoria w Gliwicach zapraszają 27 listopada 2022 roku o godz. 18.00 do sali Scena Bajka – Kino Amok (ul. Dolnych Wałów 3 w Gliwicach) na koncert Gliwickiej Orkiestry Kameralnej z cyklu „Mistrzowskie interpretacje” z udziałem wybitnego Daniela Stabrawy.

Koncerty z cyklu „Mistrzowskie Interpretacje”, realizowane od 2005 roku, zawsze są wiodącym punktem każdego sezonu artystycznego Gliwickiej Orkiestry Kameralnej. W tym roku zespół zaprosił do udziału w koncercie, legendarnego koncertmistrza Berlińskich Filharmoników Daniela Stabrawę, który zaprezentuje się podczas koncertu jako solista, koncertmistrz oraz dyrygent.

Program koncertu w Gliwicach zawierać będzie dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta, Michała Spisaka, Felixa Mendelssohna oraz Mikołaja Góreckiego.

Koncert został dofinansowany z budżetu miasta Gliwice oraz funduszu promocyjnego STOART.

Szczegółowy program koncertu – na stronie www.gliwickaorkiestra.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

27 listopada 2022 o godz. 17.00 w Filharmonii Śląskiej odbędzie się koncert w ramach obchodów Roku Jubileuszowego w Teatrze Śląskim, na który składa się aż 5 jubileuszy: 115 lat teatru, 100 lat sceny polskiej, 25 lat Rady Mecenasów Teatru Śląskiego, 5 lat Fundacji Teatru Śląskiego „Wyspiański” oraz 5 lat Międzynarodowego Festiwalu Open the Door. Śląska Orkiestra Kameralna pod batutą Szymona Bywalca zaprezentują muzykę teatralną Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara. Udział w wydarzeniu wezmą również aktorzy Teatru Śląskiego.

Listopadowa odsłona cyklu „PGE – HoloGramy” połączy sztukę dźwięku, słowa i obrazu w innowacyjny sposób. Wraz z muzykami wystąpią aktorzy i dyrektor Teatru Śląskiego im. Stanisława Wyspiańskiego Robert Talarczyk, który wyreżyseruje to niezwykłe spotkanie.

Tego wieczora zabrzmi muzyka teatralna, skomponowana w latach 50-tych ubiegłego wieku do dwóch spektakli, które były wystawiane na deskach Teatru Śląskiego. Pierwszy z nich to Wieża samotności według tekstu Roberta Ardreya (tu muzykę napisał Henryk Mikołaj Górecki), drugi – Śmierć Dantona Georga Büchnera w reżyserii Józefa Wyszomirskiego z muzyką Wojciecha Kilara.

27 listopada usłyszymy także Małe Requiem dla pewnej polki H.M. Góreckiego i Orawę Kilara.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja prasowa organizatorów

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/muzyka-teatralna/ 


NOSPR 27.11.22 prPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

27 listopada 2022 o godz. 18.00 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert w ramach obchodów Roku Romantyzmu Polskiego: dzieła polskich twórców wykona współczesny wirtuoz fortepianu Piotr Sałajczyk.

„Za wrażliwość i inteligencję, z którymi podchodzi do zapominanego na naszych estradach repertuaru” – uzasadniano nominację Piotra Sałajczyka do Paszportów Polityki.

Podczas najbliższego koncertu w jego interpretacji usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Juliusza Zarębskiego, Władysława Żeleńskiego i to, co w brzmieniu fortepianu kochamy najbardziej – czułe, poruszające serce frazy, barwy od świetlistych, wręcz impresjonistycznych, po ciemne, błądzące w niskich rejestrach, gęste, wielowarstwowe faktury i nieoczywiste harmonie.

Informacja prasowa organizatorów

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/ballady-i-romanse-chopin-zelenski-and-zarebski-piotr-salajcz 


KonkursStefanskich 2022 pr

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XVI edycja Konkursu Pianistycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego odbędzie się w dniach 28 listopada – 1 grudnia 2022 roku w Państwowej Szkole Muzycznej I i II st. im. K. Szymanowskiego w Płocku. Swoje prezentacje konkursowe przedstawi ponad 70 uczestników z całej Polski. Tegoroczna edycja Konkursu jest wyjątkowa, przypada bowiem w 100. rocznicę urodzin Haliny Czerny-Stefańskiej oraz 40. rocznicę śmierci prof. Ludwika Stefańskiego.

Występy uczestników oceniane będą przez jury w składzie: prof. Elżbieta Stefańska (Kraków) – przewodnicząca, dr hab. Zofia Antes (Olsztyn), prof. Elżbieta Tarnawska (Warszawa), prof. Hubert Rutkowski (Hamburg), Tereyuki Okada (Japonia).

Specjalny wieczór poświęcony obojgu Patronom Konkursu zatytułowany „Pamięci Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego" odbędzie się 1 grudnia o godz. 18.00 w sali koncertowej płockiej Państwowej Szkoły Muzycznej I i II st. im. K. Szymanowskiego. W czasie tego spotkania muzycznego będziemy mogli wysłuchać występów prof. Elżbiety Stefańskiej oraz prof. Tereyuki Okada i wspomnień towarzyszących 30-letniej historii płockiego Konkursu. Wówczas będzie też miało miejsce oficjalne ogłoszenie wyników konkursu, wręczenie nagród i Koncert Laureatów.

Sponsorem głównym XVI Konkursu Pianistycznego im. Haliny Czerny-Stefańskiej i Ludwika Stefańskiego jest PKN ORLEN S.A. Partnerami wydarzenia są: Stowarzyszenie MUZYCZNI, Płocka Orkiestra Symfoniczna im. Witolda Lutosławskiego oraz firma Anderski, która zapewnia w ramach Konkursu fortepian koncertowy YAMAHA CFX.

Szczegóły – na stronie: https://www.gov.pl/web/psmplock/edycja-xvi2 


Tango 29.11.22 prPatronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W wykonaniu zespołu Warszawskiej Opery Kameralnej i Orkiestry Opery Krakowskiej pod dyrekcją Piotra Sułkowskiego 29 listopada 2022 w Domu Kultury Polskiej w Wilnie zostanie zaprezentowana opera Tango Michała Dobrzyńskiego oparta na dramacie Sławomira Mrożka. Będzie to już jej 13. wystawienie, tym razem w ramach IX Dni Kultury Polskiej w Wilnie.

Opera powstała w 2017 roku w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie“ realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca na zamówienie Warszawskiej Opery Kameralnej. Tango Sławomira Mrożka w swojej dwuznaczności, ponadczasowości wydaje się wręcz wymarzonym fundamentem do eksperymentu z formą i konwencją. Od strony kompozytorskiej i libretta podjął się tego trudnego zadania Michał Dobrzyński. Wyprodukowała jego dzieło Warszawska Opera Kameralna pod dyrekcją Alicji Węgorzewskiej-Whiskerd. Opera wystawiana była ponadto w Operze Bałtyckiej w Gdańsku, w Estońskiej Operze Narodowej, w Operze Krakowskiej.

Spektakl w reżyserii Macieja Wojtyszki zostanie zaprezentowany w Wilnie dzięki dofinansowaniu Samorządu Województwa Mazowieckiego Rzeczypospolitej Polskiej oraz Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w ramach konkursu Polonia i Polacy za Granicą 2022.

Dodatkowe informacje: https://polskidom.lt/pl/ 


ScenaMuzyki 29.11.22W ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca we współpracy z Filharmonią Narodową, 29 listopada 2022 o godz. 19.00 na estradzie Filharmonii Narodowej wystąpi Orkiestra Kameralna Archetti pod batutą Macieja Tomasiewicza.

Zabrzmią Trzy utwory w dawnym stylu Krzysztofa Pendereckiego – jeden z najchętniej wykonywanych polskich utworów przez orkiestry kameralne i Suita antyczna Stefana Bolesława Poradowskiego. Stylizacja gatunków i form, charakterystycznych dla dawnych epok (antycznych, czy raczej klasycznych) jest główną cechą tych kompozycji.

Etiudy Bolesława Woytowicza również są przykładem stylizacji dawnych gatunków, form, a także polskich tańców. To, co je jednak wyróżnia od dwóch pozostałych kompozycji to spory wkład wirtuozerii, niemal improwizacji. Zabrzmią również Wariacje na temat E. Jaqcuesa Dalcroze`a op. 33 Pawła Kleckiego i Serenada op. 2 Mieczysława Karłowicza.

Program „Scena Muzyki Polskiej” finansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodatkowe informacje: https://filharmonia.pl/repertuar/scena-muzyki-polskiej-176742947 


KoncertAugustyna 30.11.22 prWrocławski Oddział Związku Kompozytorów Polskich zaprasza na koncert monograficzny Rafała Augustyna, który odbędzie się 30 listopada 2022 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej i i II stopnia im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu (ul. Piłsudskiego 25).

Usłyszymy muzykę niezwykle zasłużonego dla wrocławskiego (i nie tylko) środowiska muzycznego kompozytora. Znany pianista Krzysztof Książek wykona takie dzieła kompozytora, jak Monosonata, Utwory podróżne, Utwory na różne okazje oraz Wariacje na temat Paganiniego.

Dofinansowane przez Gminę Wrocław. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, uzyskanych z dopłat ustanowionych w grach objętych monopolem państwa, zgodnie z art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 19 listopada 2009 r. o grach hazardowych, w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Wstęp na koncert jest wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB


30 listopada 2022 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina prawykonany zostanie utwór wykładowczyni tejże uczelni – Symphonia Celestium Aldony Nawrockiej na sopran, tenor, chór, orkiestrę symfoniczną i system interaktywny.

Idea utworu związana jest koncepcją nieba jako przestrzeni metafizycznej i fizycznej, do której odnosił się Dante Alighieri w swoich dziełach (Boska Komedia i Listy). Dante „posługuje się" astronomią nie tylko w kategoriach nakazów nauki średniowiecznej, ale także w odniesieniu do konkretnych problemów moralnych, filozoficznych i poetyckich. Dla Dantego gwiazdy ukazują optyczne reprezentacje niewidzialnych rzeczywistości, od boskiej opatrzności po działanie ludzkiej duszy. Niebo natomiast – jako przestrzeń fizyczna – jest de facto pozbawiona dźwięków, ale jako metafory pamięci dźwięków ziemskich oraz jako „międzyplanetarne szumy" zostało w utworze upamiętnione.

W drugiej części koncertu zabrzmią Planety Gustava Holsta.

Zrealizowano w ramach stypendium Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Realizacja w ramach stypendium artystycznego Dzielnicy Śródmieście m.st. Warszawy.

Dodatkowe informacje o biletach: https://chopin.edu.pl/szczegoly-wydarzenia/511_koncert-symfoniczny