Polmic - FB

calendar of events

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

4 lutego 2022 o godz. 19.00 Filharmonia Śląska zaprasza na wieczór, który ukaże rozmaite oblicza orkiestry symfonicznej. Filharmonicy pod wodzą Hobarta Earle’a wykonają dzieła Dymitra Szostakowicza, Stefana Kisielewskiego, a także kompozycję autorstwa Konstantina Boyarsky’ego, który wykona w niej partię solową na altówce.

Rozpocznie wieczór Mała uwertura na orkiestrę symfoniczną Stefana Kisielewskiego: barwne, wypełnione motorycznym ruchem dzieło, ukazujące bogactwo brzmienia orkiestry. Drugim punktem programu będzie Koncert na altówkę autorstwa solisty koncertu – Konstantina Boyarsky’ego. Ten wybitny altowiolista jest jednym z koncertmistrzów Royal Opera House w Londynie, koncertuje na całym świecie jako solista, ale również ma na swoim koncie liczne kompozycje – muzykę kameralną, symfoniczną, a także balety i operę. Co ciekawe, podczas prawykonania tego Koncertu w Odessie, orkiestrę prowadził nie kto inny, jak Hobart Earle, który stanie również 4 lutego na czele Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej.

V Symfonia Szostakowicza jest dziełem, które ma ogromny ładunek emocjonalny. Czteroczęściową kompozycję rozpoczyna Moderato, łączące dramaturgię zestawienia heroicznego wstępu, lirycznego epizodu, cytatu z Carmen Bizeta oraz fragmentu przypominającego marsz rodem z repertuaru radzieckich orkiestr wojskowych. Część II jest groteskowym walcem w tempie Allegretto, III zaś (Largo) jest wyrazem tęsknoty i żalu. W tym ogniwie znaczącą rolę grają instrumenty dęte drewniane, natomiast „blacha” – nieobecna w Largo – wprowadzi bohaterski temat w finałowym Allegro non troppo.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/szostakowicz-v-symfonia-boyarsky-earle-orkiestra-symfoniczna/ 


Program wieczoru 4 lutego 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Opolskiej jest szalenie zróżnicowany i przywodzi na myśl muzyczny bukiet pełen kolorów, które właśnie dzięki kontrastom doskonale ze sobą współgrają. Wystąpią światowej sławy zespół Wiener Glasharmonika Duo, sopranistka Joanna Moskowicz i Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Adama Banaszaka. Przy tym pierwsza połowa koncertu poświęcona będzie muzyce polskiej: w opracowaniu na harmonikę szklaną i verrofon zabrzmią utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Krzysztofa Pendereckiego!

W dawnych epokach historii muzyki rola wykonawcy uważana była za znacznie bardziej doniosłą niż profesja kompozytora. Twórcy muzyki pozostawali w cieniu, to wirtuozeria instrumentalistów i śpiewaków wzbudzała podziw i szacunek. Dziś sprawy mają się trochę inaczej, ale podczas karnawałowego koncertu z udziałem Wiener Glasharmonika Duo i sopranistki Joanny Moskowicz to właśnie postacie artystów zagrają pierwsze skrzypce.

Christa i Gerald Schönfeldingerowie są partnerami w życiu i na scenie. Od blisko trzydziestu lat – niczym Oskar Matzerath z Blaszanego bębenka – rozśpiewują szkło. Na glasharmonice i verrofonie grają repertuar klasyczny (skomponowany oryginalnie na szklane instrumenty), utwory współczesne i aranżacje znanych dzieł. Chętnie sięgają po muzykę operową, a ukazanie jej w autorskich opracowaniach i zestawienie z tradycyjnie zaśpiewanymi ariami to ciekawy zabieg. Znakomita propozycja na ten czas w roku!

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/rozspiewac-szklo/ 


Program recitalu fortepianowego „W romantycznym nastroju” 4 lutego 2022 o godz. 19.00 w wykonaniu Ignacego Lisieckiego będzie prawdziwą przejażdżką przez epoki i style – a wszystko dzięki niepozornym 88 klawiszom. Kulminacją koncertu będzie polskie prawykonanie Reflection No. 8 Marcela Chyrzyńskiego.

Niezwykłym punktem kulminacyjnym recitalu będzie polskie prawykonanie Reflection No. 8 Marcela Chyrzyńskiego. Kompozytor i pedagog, uczeń między innymi Krzysztofa Pendereckiego, wykładowca krakowskiej Akademii Muzycznej, od lat kontynuuje cykl „refleksji” na różne składy – solowe i kameralne. Twórca mówi o tym cyklu tak: „Wszystkie utwory z cyklu Refleksji są wyrazem moich przemyśleń związanych z przemijalnością i kruchością egzystencji. Kontemplacyjność i wyciszenie emanujące z tych kompozycji oddają moje emocje wynikające z zaakceptowania takiego porządku świata. Refleksja nr 8 została skomponowana z myślą o wielkim polskim pianiście Ignacym Lisieckim i jest mu dedykowana”. Prapremiera światowa utworu odbyła się w lipcu 2021 roku w Jokohamie. Ignacy Lisiecki, który od lat promuje polską muzykę w Kraju Kwitnącej Wiśni mówi o utworze: „Reflection No. 8 to kompozycja, która od pierwszego kontaktu intryguje nastrojem kontemplacji, niepokoju, a zarazem jest w jej harmonii zawarta chęć rozładowania tych wątpliwości i znalezienia jakiejś formy odprężenia, ukojenia, a więc poszukiwanie stanu zen, czyli filozofii tak bliskiej kulturze Japonii i samemu kompozytorowi”.

Zabrzmią ponadto utwory Fryderyka Chopina, Piotra Czajkowskiego i Siergieja Prokofiewa.

Piotr Matwiejczuk

Informacja o biletach: https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/mistrzowskie-recitale-fortepianowe-w-romantycznym-nastroju/ 


Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” ponownie gości na Podkarpaciu. W dniach 5–14 lutego 2022 Sanok stanie się zimową stolicą pianistyki. Większość koncertów i nadzwyczajnych wydarzeń będzie transmitowana online. Relację przeprowadzi TVP3 Rzeszów, TVP Kultura, Polskie Radio Rzeszów, Polskie Radio program II oraz Radio Dla Ciebie.

W Bieszczady wyruszyły już transporty z instrumentami Yamaha, na których zagrają Mistrzowie, studenci i całkiem młodzi adepci pianistyki. Forum „Bieszczady bez granic” będzie dysponowało prawie 20 instrumentami najwyższej klasy, wartymi ponad 5 mln złotych. Laureaci Forum otrzymają nagrody, w tym nagrody rzeczowe Związku Kompozytorów Polskich, stypendia lub równorzędne „Złote Parnasy 2022”.

5 lutego podczas koncertu Inaugurującego XI Mistrzowską Szkołę Pedagogiki Fortepianowej wystąpi Książek Piano Duo – zdobywca I nagrody w kategorii „Zespoły kameralne” II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki oraz Grand Prix Międzynarodowego Konkursu „Młody Wirtuoz”.

Gala Inaugurująca XVII „Bieszczady bez granic” 6 lutego to niezwykła okazja, aby na żywo wysłuchać Evy Gevorgyan – tegorocznej laureatki nagrody publiczności XVIII Konkursu Chopinowskiego, która zachwyca publiczność talentem i wrażliwością muzyczną.

Dzięki partnerskiej współpracy z PGNiG tylko na jeden koncert przyjedzie do Sanoka 7 lutego zespół Still Life: Joao Silva & Margherita Abita. To niezwykłe połączenie wokalu, elektroniki i skrzypiec.

Z kolei 8 lutego spotkamy się w Sanockim Domu Kultury na kolejnym niezwykłym koncercie z serii muzycznych rodowodów: uczennica Mikhaila Voskresenskiego Nataliia Trull, która zdobyła srebrny medal na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. P. Czajkowskiego w Moskwie, jest też wybitnym pedagogiem – wykształciła wiele muzycznych talentów, a wśród nich Evę Gevorgyan i Eliseya Mysina, który wraz ze swoją nauczycielką weźmie udział w wydarzeniu. Niezwykle utalentowany młody kompozytor i pianista przez cały świat nazywany jest cudownym dzieckiem.

9 lutego podczas koncertu „Forum Miastu” wystąpi legendarna grupa „Accantus”. Ten koncert jest współorganizowany przez Marszałka Województwa Podkarpackiego oraz Wojewódzki Dom Kultury w Rzeszowie.

10 lutego przy udziale Orkiestry Kameralnej Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Michała Szymanowskiego odbędzie się benefis 85-lecia Narodowego Artysty Rosji, legendarnego Mikhaila Voskresenskiego, który wykona chopinowski Koncert fortepianowy f-moll op. 21.

11 lutego podczas Gali Finałowej usłyszymy z kolei Lwowską Orkiestrę Kameralną „Akademia” i solistów pod dyrekcją Igora Pylatyuka.

Koncerty w dniach 5, 6, 10 i 11 lutego będą transmitowane na żywo na fanpage Fundacji w serwisach Facebook oraz YouTube.

Na stronie https://interpiano.pl  zamieszczone są linki, które odsyłają do poszczególnych wydarzeń.

Sanok | XVII Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic”


6 lutego 2022 o godz. 20.00 odbędzie się online premiera multimedialnego spektaklu poetycko-muzycznego Schaeffer – Norwid. Dialog światów w reżyserii i wg scenariusza Magdaleny Piekorz, opowiadający o sztuce, artyście i artyzmie.

Punktem wyjścia dla tej opowieści są teksty dwóch tworzących w różnych epokach artystów: Cypriana Kamila Norwida i Bogusława Schaeffera. Norwid, doceniony dopiero po śmierci, całe życie walczył o swoje miejsce w panteonie twórców. Schaeffer, który zyskał światową sławę za życia, w swoich sztukach dramatycznych i tekstach polemicznych zastanawiał się, kim artysta jest i jaka jest jego rola w sztuce i życiu.

Towarzyszącą spektaklowi muzykę do tekstów Norwida skomponował Janusz Radek, który zaprezentuje wszystkie utwory. Aranżacji utworów dokonał Paweł Tomaszewski, który zasiądzie przy fortepianie. Teksty Schaeffera usłyszymy w interpretacji aktorki Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie – Lidii Bogaczówny. Towarzyszyć im będzie tancerz i choreograf Jarosław Mysona. Za stronę wizualną, realizację i multimedia odpowiedzialny będzie Hektor Werios.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Projekt współfinansowany ze środków Samorządu Województwa Mazowieckiego.

Wydarzenie będzie dostępne pod linkiem https://youtu.be/xe6UnR5MDzE 

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Polska muzyka XX wieku skrywa jeszcze wiele nieodkrytych, wspaniałych dzieł, a i te odkryte potrzebują wciąż promocji i rozgłosu, aby trud wybitnych kompozytorów nie odszedł w zapomnienie. Usłyszymy je 8 lutego 2022 o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej: w ramach programu własnego Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Scena Muzyki Polskiej” wystąpią Julia Kociuban i Messages Quartet.

Dwa kwintety fortepianowe Grażyny Bacewicz to jedne z najpopularniejszych dzieł kameralnych tej artystki. Choć pierwszy kwintet czasem pojawia się na koncertowych afiszach, drugi wykonywany jest znacznie rzadziej. Zestawiając go z Kwintetem fortepianowym Aleksandra Tansmana „Musica a cinque”, którego premierowe nagranie znalazło się na najnowszej płycie artystek, Julia Kociuban oraz Messages Quartet wkraczają w nieznany obszar polskiej muzyki połowy XX wieku. Zestawienie tych dwóch kompozytorów nie jest przypadkowe, bowiem łączy ich nie tylko wspólne miasto narodzin, ale także liczne miejsca podróży na mapie Europy, początkowy język muzyczny oraz zamiłowanie do muzyki kameralnej.

Rozpoczynający koncert I Kwintet fortepianowy (1952) Grażyny Bacewicz to utwór należący do neoklasycznego nurtu twórczości kompozytorki. II Kwintet fortepianowy w przeciwieństwie do pierwszego dzieła, to utwór cechujący się podejściem bardziej sonorystycznym. W kończącej koncert Musica a cinque na kwartet smyczkowy i fortepian (1955) Aleksandra Tansmana fortepian potraktowany jest w sposób solistyczny, ale staje się też integralną częścią całego zespołu.

W Filharmonii Krakowskiej zaplanowanych zostało osiem koncertów ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, które odbędą się od stycznia do czerwca 2022 roku.

Informacja o biletach: https://filharmoniakrakow.pl/public/repertuar/scena-muzyki-polskiej-17-2 


„samoŚPIEW" to zainspirowany okresem izolacji z początku pandemii autorski program kształcenia głosu i słuchu muzycznego dla dociekliwych od 7 r.ż. Premiera projektu, który powstał z potrzeby usystematyzowania wiedzy pomysłodawczyni na temat jej wielkiej pasji – emisji śpiewu – odbędzie się 9 lutego 2022.

Stworzona przez sopranistkę Joannę Freszel metoda czerpie z wiedzy śpiewaczki specjalizującej się w wykonawstwie muzyki nowej, pokazuje samodzielnie opracowane, spisane, wykonane i nagrane z podkładami fortepianu, klawesynu oraz gitary ćwiczenia wokalne. Usłyszymy tu m.in. Cantate dicta Marcina Tadeusza Łukaszewskiego, ćwiczenia Nicoli Vaccaiego oraz śpiewanki zainspirowane Szeleszczącymi wierszykami Urszuli Kozłowskiej.

Ta nie mająca obecnie konkurencji platforma internetowa ma odpowiedzieć na potrzeby wielu rodziców, adeptów sztuki wokalnej i samych nauczycieli muzyki. Jej celem jest również popularyzacja polskiej literatury muzycznej, którą przybliżą filmiki edukacyjne umieszczone w zakładce „poGŁOSka” – dzięki nim może stanowić świetną formę krótkich wykładów w szkołach, domach kultury.

Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


11 lutego 2022 o godz. 19.30 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia wystąpi pod batutą hiszpańskiego dyrygenta Néstora Bayona, pełniącego funkcje asystenta dyrygenta w Opéra de Marseille i w NOSPR. W roli solisty usłyszymy francuskiego pianistę o międzynarodowej renomie Jean-Efflama Bavouzeta, wielokrotnego laureata prestiżowych konkursów muzycznych. Zabrzmi muzyka Andrzeja Panufnika, Siergieja Prokofiewa i Piotra Czajkowskiego.

W latach 50. XX wieku Panufnik rozpocznie poszukiwania „szczelin” dla swojej twórczości w ramach obowiązującego nurtu socrealizmu. Tak powstanie m.in. inspirowana dawnymi tańcami Suita staropolska na orkiestrę smyczkową. „Szczeliny” jednak szybko zaczną się zacieśniać i kompozytor emigruje na Zachód.

Europę Zachodnią opuścił w 1936 roku, po prawie dwudziestu latach tam spędzonych, Siergiej Prokofiew i postanowił wrócić na stałe do ZSRR. Jego żywiołowy V Koncert fortepianowy G-dur op. 55, którego pięć części traktował z początku bardziej jak „muzykę na fortepian i orkiestrę” niż formę sricte koncertową, okazał się jednym z ostatnich utworów pisanych na obczyźnie. Z kolei IV Symfonia f-moll op. 36 Czajkowskiego otwiera tryptyk ostatnich, dojrzałych symfonii kompozytora, utrzymanych w tonacjach molowych i podobnym kręgu tematycznym poruszającym zagadnienie walki człowieka z przeznaczeniem. Czajkowski prowadzi dyskurs z Beethovenem, który postrzegał te zmagania przez pryzmat oświeceniowy, propagując gorliwą wiarę w niezłomność ludzkiego ducha. Czajkowskiego zaś ogarnia zmora schyłku stulecia – poczucie rezygnacji, dekadencji, wręcz fatalizmu.

Łucja Siedlik

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-nestor-bayona-jean-efflam-bavouzet 


Jest autorem 7 oper i ponad 100 kompozycji orkiestrowych, kameralnych i solowych, wykonywanych na całym świecie – Zygmunt Krauze 11 lutego 2022 roku będzie świętował 60-lecie swojej pracy twórczej. Udział w niezwykłym koncercie w złotej sali Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie o godz. 19.00 weźmie sam jubilat! Jego dzieła zaprezentują również Oder Art Orchestra i Sekstet wokalny ProMODERN pod dyrekcją Szymona Morusa.

Zygmunt Krauze to jeden z najważniejszych artystów swojego pokolenia, uznany kompozytor, ceniony pianista, pedagog, organizator życia muzycznego i juror wielu międzynarodowych konkursów. Jest pierwszym w Polsce twórcą kompozycji przestrzenno-muzycznych Jego dorobek twórczy i wysiłki w propagowaniu muzyki zostały docenione szeregiem nagród i odznaczeń, na czele z francuską Legią Honorową (2007) i tytułem Chevalier dans l’Ordre des Arts et des Lettres (1984). Będąc koncertującym pianistą, Zygmunt Krauze jest również wykonawcą swoich utworów.

Podczas koncertu w Szczecinie w jego wykonaniu usłyszymy Terra Incognita na 10 instrumentów smyczkowych i fortepian oraz Poemat Apollinaire’a na recytującego pianistę grającego na rozstrojonym pianinie i 12 dowolnych instrumentów. Zabrzmi także jeden z najnowszych utworów Krauze Copernicus – Our Planet („Kopernik – Nasza Planeta”) na sześć głosów mieszanych i orkiestrę smyczkową z 2020 roku.

Szczegóły: https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1687-ZYGMUNT_KRAUZE_-_60_lat_pracy_tworczej 


Ostatnie lata pokazały, że w Opolu znajduje się całkiem pokaźna grupa słuchaczy szczególnie dojrzałych w swoich muzycznych wyborach. To między innymi dla nich, w zgoła innym od orkiestrowego anturażu, prezentowana jest muzyka kameralna: delikatniejsza od symfoniki – ale często jednocześnie bardziej angażująca, dotykająca z bliska. 11 lutego 2022 roku o godz. 19.00 Filharmonia Opolska zamieni się w Stolicę polskiej pieśni i arii.

Transformacja ta nastąpi dzięki dwóm nietuzinkowym artystom. Szymon Mechliński (baryton) wraz z Michałem Bielem przy fortepianie zaprezentują twórczość polskich kompozytorów.

O ile kompozycje Zygmunta Noskowskiego i Karola Kurpińskiego mają wyznaczoną pozycję pośród dzieł literatury muzycznej, tak twórczość Henryka Skirmuntta, Franciszka Mireckiego, Henryka Jareckiego, czy Jana Skrzydlewskiego nie są aż tak rozpoznawalne. Podczas koncertu będziemy mieli jedną z niewielu okazji aby usłyszeć najpiękniejsze fragmenty pochodzące z rodzimych dzieł scenicznych. Wykonane zostaną arie z oper Pan Wołodyjowski, Wyrok, Nowy Don Kiszot oraz Leśniczy w Kozienickiej Puszczy.

Polska muzyka wokalno-instrumentalna nie ogranicza się wyłącznie do opery. W piątkowy wieczór zabrzmią między innymi pieśni do słów wspaniałego polskiego poety Kazimierza Przerwy-Tetmajera: W twoje cudne, cudne, cudne oczy, Jak słodko usnąć, Tyś harfą z płomienia kompozycji Jana Skrzydlewskiego. Na zakończenie wieczoru wysłuchamy Gawędy Jakubowicza, czyli wieczór w Kuźni Henryka Jareckiego.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym Filharmonii Opolskiej 2021 / 2022 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/stolica-polskiej-arii-i-piesni/ 


W ramach XIII Wawer Music Festiwal 13 lutego 2022 o godz. 17.30 w Centrum Konferencyjno-Szkoleniowym Hotelu Boss (ul. Żwanowiecka 20, Warszawa) będzie miał miejsce koncert „Lwy Fortepianu” z udziałem trzech pokoleń światowej sławy pianistów: Mikhaila Voskresenskiego, Natalii Trull, Evy Gevorgyan i Eliseya Mysina, nazywanego cudownym dzieckiem.

Koncert „Lwy Fortepianu” to tradycyjny już koncert, który co roku odbywa się w lutym w Hotelu Boss w Warszawie. Charakterystyczną cechą wydarzenia jest to, że udział w nim biorą zawsze artyści Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic”. W tym roku wystąpią wybitni nauczyciele i ich genialni uczniowie.

Uczeń Lwa Oborina Mikhail Voskresensky należy do grona najwybitniejszych pedagogów fortepianu na świecie. Pełni funkcję profesora Konserwatorium Moskiewskiego i prezesa Międzynarodowego Konkursu im. A. Skriabina w Moskwie. Występował na wszystkich kontynentach z ponad 150 dyrygentami. Ogromny repertuar Voskresenskiego obejmuje m. in. wszystkie utwory Fryderyka Chopina.

Natalia Trull ukończyła Konserwatorium Moskiewskie, kształcąc się u prof. Voskresenskiego. Jej największym sukcesem okazało się zdobycie srebrnego medalu na Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie w 1986 roku. Obecnie również jest profesorem swojej Alma Mater.

Z kolei jej uczniami są Eva Gevorgyan – tegoroczna laureatka nagrody publiczności XVIII Konkursu Chopinowskiego – i cudowne dziecko Elisey Mysin: 11-letni pianista i kompozytor, który występuje w prestiżowych salach koncertowych całego świata od 4. roku życia!

Solistom towarzyszyć będzie Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej pod batutą Bogdana Olędzkiego.

Bilety są do nabycia na: https://biletyna.pl/koncert/Woskresienski-Mysin-Gevorgyan-Trull-Orkiestra-Kameralna-Filharmonii-Narodowej 

Ebilet: https://www.ebilet.pl/klasyka/koncert/lwy-fortepianu/ 


13 lutego 2022 godz. 18.00 – to czas dla zakochanych, nie tylko w kinie! Lepiej może być tylko, jeśli kino przenosi się do pięknej sali koncertowej NOSPR. Dlatego zgodnie z dobrze już ugruntowaną tradycją zapraszamy do NOSPR na filmowe walentynki w przededniu święta zakochanych. W tym roku będzie to pełna emocji i zwrotów akcji podróż przez małe i wielkie ekrany.

Zacznie się całkiem niewinnie od motywów znanych z produkcji dla młodych widzów. Najpierw zajrzymy do Hogwartu, czyli świata Harry’ego Pottera, którego ekranową wizję współtworzył król muzyki filmowej John Williams. Od światowego bestselleru przejdziemy do polskiej klasyki i zwrócimy się ku upiorom grasującym na rodzimym podwórku podczas Wakacji z duchami. Muzykę do serialu z 1970 roku na podstawie powieści Adama Bahdaja skomponował Piotr Marczewski, a ma ona o tyle szczególne znaczenie, że nagrał ją NOSPR (wtedy WOSPRiTV), dokładając kolejną pozycję do swej imponującej filmografii.

Zostaniemy w polskim kinie z muzyką Krzesimira Dębskiego, skomponowaną do filmu Ogniem i mieczem (uznawanego za największą polską superprodukcję), Andrzeja Kurylewicza do Nad Niemnem, Zdzisława Szostaka do Królowej Bony i Waldemara Kazaneckiego do Nocy i dni (oryginalna muzyka również nagrana przez NOSPR!). Potem znów przeniesiemy się w inne rejony dzięki kompozycjom Johna Lunna i Ramina Djawadiego.

To wszystko w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą Clelii Cafiero. Włoska pianistka i dyrygentka od wielu lat odnosi sukcesy na obu tych polach.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/koncert-walentynkowy-nospr 


Święto Zakochanych w towarzystwie najpiękniejszych piosenek o miłości w wykonaniu i opracowaniu Marcina Wyrostka oraz Śląskiej Orkiestry Kameralnej to tegoroczna propozycja Filharmonii Śląskiej na 14 lutego 2022. Doskonała atmosfera, muzyka i wspólnie spędzony czas to idealny pomysł na prezent dla bliskiej osoby.

Podczas dwóch koncertów 14 lutego (o godz. 18.00 i 20.30) w filharmonicznej sali koncertowej zabrzmią utwory takich kompozytorów, jak m.in. Astor Piazzolla, Consuelo Velázquez, Władysław Szpilman, czy Marek Grechuta. O fantastyczną atmosferę zadbają wspólnie artyści, którzy nie raz współpracowali już ze sobą i dowiedli, że doskonale rozumieją się na estradzie. Idealna harmonia między solistą a orkiestrą to przepis na wielkie emocje i wspaniałe doznania – w sam raz na Walentynki!

Kolejnym zgranym związkiem, poza relacją między muzykami, będzie wysmakowany mariaż nowoczesnej technologii z muzyką. Koncerty te będą trzecią już odsłoną cyklu „PGE – HoloGramy”, podczas którego wraz z artystami na scenie „występuje” hologram, emitowany na ekranie mgłowym. Filharmonia Śląska to jedyna w Europie instytucja posiadająca salę koncertową wyposażoną w tego typu sprzęt. Walentynki 2022 będą więc okazją nie tylko do zachwytu nad pięknem muzyki, ale również do doświadczenia tego, jak wspaniale najnowsze zdobycze techniki mogą uzupełniać koncert na żywo.

Materiały promocyjne organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/walentynki-z-marcinem-wyrostkiem-pge-hologramy/ 


W programie koncertu kameralnego 17 lutego 2022 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki w wykonaniu Christiana Danowicza i Roberta Morawskiego znalazły się dzieła niezwykle barwne, pełne intrygujących efektów brzmieniowych. Uzupełnieniem znanych, lubianych i cenionych kompozycji Claude’a Debussy’ego, Maurice’a Ravela i Karola Szymanowskiego będzie dzieło Józefa Elsnera.

Elsner uważany był za jednego z najwybitniejszych polskich twórców pierwszej połowy XIX wieku. Cieszył się wielkim autorytetem nie tylko jako kompozytor, ale także jako pedagog i organizator życia muzycznego oraz założyciel i rektor Szkoły Głównej Muzyki. Pomimo tych licznych osiągnięć przez wiele lat pamiętano o nim głównie jako nauczycielu Fryderyka Chopina. Dorobek kompozytorski Elsnera wraca do łask dopiero w obecnych czasach. Doceniono na przykład przebojową, pełną energii Sonatę D-dur na skrzypce i fortepian op. 10 nr 2, która opublikowana została w 1805 roku.

Z kolei Sonata skrzypcowa d-moll op. 9 jest wczesnym dziełem Szymanowskiego, jeszcze późnoromantycznym i pozbawionym uderzającej oryginalności jego późniejszych kompozycji. Jednak dar melodyczny tego autora, połączony z umiejętnością budowania przejmującej i angażującej słuchacza narracji, sprawił, że utwór ten w zasadzie od zawsze cieszył się dużym zainteresowaniem publiczności. Źródło Aretuzy, pierwszy z trzech poematów na skrzypce i fortepian z cyklu Mity, to już Szymanowski poszukujący nowych środków wyrazu, odważny i radykalny eksperymentator przekraczający kolejne granice. Niezwykle bogata jest tu paleta środków kompozytorskich: skrzypce grają momentami sul ponticello, czyli przy podstawku, co daje dźwięk ostry i jaskrawy, są tu długo trzymane migotliwe tryle i tremolanda, eteryczne flażolety czy zmysłowe glissanda. Wszystkie te środki znakomicie oddają migotanie i szemranie tytułowego źródła, a całości dopełnia giętka, arabeskowa melodyka.

Informacje prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl 


17 lutego 2022 o godz. 18.30 w Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży wystąpi Polish Violin Duo w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, którego współorganizatorami są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Filharmonie w całej Polsce. Celem wykonawców, oprócz popularyzacji muzyki polskiej, jest przybliżenie odbiorcom literatury muzycznej przeznaczonej na duet skrzypcowy, który na tle innych konfiguracji kameralnych został częściowo zapomniany.

Skrzypkowie Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak zaprezentują utwory z epoki klasycyzmu, romantyzmu, jak również muzyki XX wieku, które bezapelacyjnie są godne docenienia nie tylko na tle muzyki polskiej, ale także światowej.

Zabrzmią lekki Duet B-dur op. 16 na dwoje skrzypiec autorstwa Joachima Kaczkowskiego, przejmujące oraz wirtuozowskie i zawrotne Kaprysy op. 18 na dwoje skrzypiec Henryka Wieniawskiego, podkreślające polskie bogactwo kulturowe Duety na tematy ludowe Grażyny Bacewicz, a także brawurowe, efektowne i zaskakujące – Sonatina na dwoje skrzypiec Tadeusza Paciorkiewicza oraz Sonata na dwoje skrzypiec Mieczysława Wajnberga.

Dzieło Kaczkowskiego, które mimo tego, iż powstało w epoce klasycyzmu, zostało prawykonane dopiero w 2021 roku przez Polish Violin Duo. W lutym 2021 roku ukazała się płyta zespołu, wydana przez wytwórnię płytową DUX, ze wszystkimi duetami skrzypcowymi tego kompozytora.

Wstęp na koncert jest wolny: wejściówki do pobrania w biurze Filharmonii oraz w filharmonicznej kasie biletowej na godzinę przed koncertem.

Materiały prasowe organizatorów

Szczegółowy program: https://nimit.pl/wydarzenia/polish-violin-duo-scena-muzyki-polskiej-2/ 


Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej 18 lutego 2022 o godz. 19.00 zaprosi na koncert muzyki Igora Strawińskiego, George’a Gershwina i Zbigniewa Turskiego. Podczas wieczoru przepełnionego bogactwem brzmienia oraz ukazującego rozmaite oblicza symfoniki filharmoników poprowadzi Jacek Rogala. W jazzującym Koncercie fortepianowym Gershwina wraz z nimi na estradzie pojawi się znakomity solista, Paweł Kowalski.

Twórczości Zbigniewa Turskiego nie sposób zamknąć w ramy jednego kręgu estetycznego. Kompozytor ten wypracował własny styl, stojąc na uboczu obowiązujących nurtów XX wieku. Jego utwory charakteryzuje czytelna konstrukcja i ścisła forma, a przy tym interesujące rozwiązania harmoniczne i melodyczne. 18 lutego wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej zabrzmi jego Mała uwertura.

W Koncercie fortepianowym F-dur George’a Gershwina usłyszymy połączenie elementów jazzu, muzyki amerykańskiej czasów neoklasycyzmu, a nawet wpływy europejskiego późnego romantyzmu. Ukoronowaniem wieczoru będzie I Symfonia Es-dur Igora Strawińskiego. Powstała ona podczas praktyk kompozytora u Nikołaja Rimskiego-Korsakowa w latach 1905–1907, we wczesnym okresie twórczości kompozytora „tysiąca i jednego stylu”, a więc usłyszymy w Symfonii tej wpływy muzyki późnego romantyzmu.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: https://filharmonia-slaska.eu/production/gershwin-strawinski-kowalski-rogala-orkiestra-symfoniczna/ 


19 lutego 2022 o godz. 19.00 Sinfonia Iuventus wystąpi na estradzie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie pod batutą Marka Pijarowskiego, prezentując utwory Carla Marii von Webera, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonína Dvořáka. Znakomita polska skrzypaczka Aleksandra Kuls – laureatka VI Międzynarodowego Konkursu im. Tadeusza Wrońskiego – została też uhonorowana specjalną nagrodą Dyrektora Sinfonii Iuventus, którą jest udział w omawianym koncercie, w partii solowej utworu Mozarta. Partnerką laureatki będzie w nim ceniona solistka i kameralistka, altowiolistka Katarzyna Budnik.

Sinfonia concertante Es-dur na skrzypce i altówkę Mozarta powstała pod koniec młodzieńczego, salzburskiego okresu działalności kompozytora, opromienionego już europejską sławą. Sam tytuł wskazuje na gatunek łączący cechy symfonii i koncertu, tu jednak z przewagą elementów tego drugiego. Dwa instrumenty żywo ze sobą dialogują, a całe dzieło przepełnia nastrój pogody i beztroski.

Opera (a właściwie rozbudowany singspiel z mówionymi dialogami) Wolny strzelec Carla Marii von Webera z roku 1821 stać się miała jednym z kamieni milowych w dziejach muzyki, dając teatralno-muzyczny wyraz wielu cechom młodego romantyzmu. Jednym z jego emblematów stała się szybko efektowna i barwnie orkiestrowana uwertura, antycypująca motywy oraz tajemniczy nastrój opery.

Antonín Dvořák krótko po swych pięćdziesiątych urodzinach przyjął zaproszenie z USA, by poprowadził konserwatorium w Nowym Jorku. Reminiscencje muzyki przedstawicieli różnych narodowości Ameryki Północnej pojawiły się w kompozycjach „nowojorskich”, do których należy też IX Symfonia e‑moll op. 95. Autor przyznawał, że unikał cytatów. Nawet dodany w ostatniej chwili przed premierą tytuł „Z Nowego Świata” wskazuje raczej na to, że symfonia była „pisana w Ameryce”, niż że „przedstawia Amerykę”. Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego .

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


„Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”: kolejnym gościem NOSPR w ramach tego cyklu koncertowego będzie wirtuoz fortepianu dr hab. Piotr Sałajczyk, wykładowca Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. 19 lutego 2022 o godz. 18.00 wraz z Kwartetem Śląskim zaprezentuje dzieła Eugeniusza Knapika, Gustava Mahlera i Henryka Mikołaja Góreckiego.

II Kwartet smyczkowy Eugeniusza Knapika ma dedykację: „Kwartetowi Śląskiemu z okazji Jubileuszu 40-lecia działalności koncertowej”. Jak podkreśla prymariusz zespołu, Arkadiusz Kubica: „Rozmiar i waga tego dzieła usprawiedliwiają czas oczekiwania na nie. Już na 25-lecie naszej działalności prosiliśmy prof. Knapika o nowy kwartet, ale ciągle coś stało na drodze, a to „rektorowanie”, a to kolejne opery, ale pytając o nowy kwartet zawsze dostawaliśmy odpowiedź: „pomysł już mam i wiem, że będzie trudne”. Pomysł doczekał się swojej realizacji w 2019 roku i miał swoją premierę w NOSPR 25 maja tegoż roku i mogę tylko dodać: nie było łatwo. Utwór zakrojony jest na ok. 35–40 minut, jest bardzo wymagający pod każdym względem – zarówno technicznym, jak i emocjonalnym. Wszystkie właściwości języka kompozytorskiego Knapika z roku 1980 są w nim rozbudowane i spotęgowane, a do tego umiejętność operowania różnorodnymi technikami przez kompozytora wzbudza szacunek i podziw”.

Po Kwartecie Knapika usłyszymy niedokończony Kwartet fortepianowy 18-letniego Gustava Mahlera i I Kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha” op. 62 Henryka Mikołaja Góreckiego.

Materiały prasowe organizatorów

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-michal-szymanowski 


Sepia Ensemble na nowo odkrywa polskie perły muzyki współczesnej! Usłyszymy je 20 lutego 2022 o godz. 18.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie i 22 lutego 2022 o godz. 18.30 w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Koncerty współorganizowane są przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Scena Muzyki Polskiej”, finansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

W programie znajdą się utwory niesłusznie zapomniane przez czas, chociaż stanowiły ważne kamienie milowe w polskiej literaturze muzycznej, jak np. Swinging Music Kazimierza Serockiego. Trzon programu stanowią̨ kompozycje oparte na jedynej w swoim rodzaju instrumentacji – czymś́, co z pewnością̨ można nazwać́ niepowtarzalnym zjawiskiem kompozytorskim na skalę światową. Tradycja twórczości na klarnet, puzon, fortepian i wiolonczelę została zapoczątkowana przez polski zespół Warsztat Muzyczny, a następnie podtrzymywana przez zespół Nonstrom. Sepia Ensemble staje się kolejnym ogniwem przypominającym te niesamowicie oryginalne kompozycje z lat 60′ i 70′ XX wieku.

Zabrzmią też znane melomanom od lat Grave. Metamorfozy Witolda Lutosławskiego na wiolonczelę i fortepian i 3 miniatury Krzysztofa Pendereckiego na klarnet i fortepian.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://filharmoniakrakow.pl/public/repertuar/scena-muzyki-polskiej-17-2-2 

http://filharmonia.pl/repertuar/-scena-muzyki-polskiej-376500617-393693693-200910235 


Solistą „Multimedialnego wieczoru organowego” 20 lutego 2022 o godz. 17.00 będzie Julian Gembalski, laureat I nagród w konkursach improwizacji organowej w Weimarze, a także wielu innych nagród, m.in. nagrody Orfeusza XXXVIII Festiwalu „Warszawska Jesień”, nagrody im. Wojciecha Korfantego, czy im. Stanisława Ligonia. W jego wykonaniu zabrzmią dzieła Georga Muffata, Johanna Sebastiana Bacha, Césara Francka oraz improwizacje organowe.

Twórczość Muffata jest spotem stylów obecnych w kompozycjach niemieckich, francuskich i włoskich XVII wieku. Cykl Apparatus musico-organisticus jest największym zbiorem muzyki organowej wydanym w tamtym czasie i cieszącym się wówczas ogromną popularnością. W wykonaniu Juliana Gembalskiego zabrzmi siódma toccata ze zbioru, w tonacji C-dur.

Preludium chorałowe Vor deinen Thron tret’ich Bacha, które usłyszymy jako drugie, opiera się na hymnie autorstwa Marcina Lutra. Kompozycja ta łączy się w sposób szczególny z ideą człowieczeństwa. Zapisane w nutach tempo 72 ósemek na minutę to odwołanie do rytmu bicia serca. W minucie mieści się zatem 9 taktów, co z kolei budzi skojarzenia z pełnym wdechem i wydechem w stanie głębokiego spoczynku. Preludium chorałowe Bacha pełne jest wyrazistej ekspresji, a jego konstrukcja czyni je jednym z największych osiągnięć zachodniej tradycji muzycznej. Usłyszymy również Passacaglię c-moll BWV 582 Bacha i następnie III Chorał a-moll Francka.

Wieczór zwieńczą improwizacje Juliana Gembalskiego: Toccata i fuga w stylu barokowym, Wariacje chorałowe oraz Sonata romantyczna.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/multimedialny-wieczor-organowy-gembalski/ 


Prawykonanie najnowszego dzieła Dariusza Swoszowskiego odbędzie się 21 lutego 2022 roku o godz. 18.00 podczas koncertu perkusyjnego w wykonaniu Pawła Swoszowskiego pt. „W świecie rytmu” w sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Tarnowie.

Paweł Swoszowski – perkusista i pedagog – jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie dr hab. Krzysztofa Jaguszewskiego. Współracował z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia, Filharmonią Śląską im. H. M. Góreckiego, Filharmonią Gorzowską, Filharmonią Warmińsko-Mazurską im. F. Nowowiejskiego, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus im. J. Semkowa oraz Młodzieżową Orkiestrą Crushed Sounds Big Band.

Podczas najbliższego koncertu artysta prawykona czteroczęściowe dzieło Dariusza Swoszowskiego Dźwięki historii Tarnowa. Kompozycja ta oraz jej wykonanie są częścią projektu pod tym samym tytułem. Usłyszymy w interpretacji Pawła Swoszowskiego również utwory na perkusję solo Attraction Emmanuela Séjourné i Rebonds B Iannisa Xenakisa.

Projekt zrealizowano w ramach stypendium artystycznego przyznanego przez Gminę Miasta Tarnowa.

Wstęp na koncert jest wolny (obowiązują obostrzenia sanitarne).

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje http://zsmuz.tarnow.pl/ 


25 lutego 2022 o godz. 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej im. Józefa Wiłkomirskiego w Wałbrzychu pod batutą Agaty Zając zaprezentuje arcydzieła Feliksa Nowowiejskiego, Jacquesa Iberta i Johannesa Brahmsa. Koncert współorganizowany jest przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dyrygentka Agata Zając (*1995) w 2020 roku ukończyła studia magisterskie na kierunku „Dyrygentura symfoniczna i operowa” w Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu w klasie prof. Marcina Sompolińskiego. Jest również absolwentką studiów podyplomowych Menedżer Muzyki na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. W 2021 roku rozpoczęła studia w Szkole Doktorskiej Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie pod opieką naukową prof. Łukasza Borowicza. Aktywność dyrygencką rozpoczęła już na początku studiów i do dziś obejmuje ona różne obszary muzyki klasycznej w Polsce i za granicą. Agata Zając wspołpracowała z Warszawską Operą Kameralną, Malta Philharmonic Orchestra, Greek National Radio Orchestra oraz Athens Philharmonia Orchestra, Orchestre national de Metz, Karlovy Vary Symphony Orchestra, Orkiestra Teatru Wielkiego w Poznaniu, Filharmonia Opolska, Schumann Youth Orchestra oraz Orkiestra Kameralna Archetti. W sezonie artystycznym 2020/21 była dyrygentem-rezydentem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej. W sezonie 2021/22 jest dyrygentem-rezydentem w Filharmonii Sudeckiej.

Podczas najbliższego koncertu pod jej dyrekcją zabrzmią Uwertura „Legenda Bałtyku” Nowowiejskiego, IV Symfonia e-moll Brahmsa oraz Koncert fletowy Iberta. W roli solistki wystąpi węgierska flecistka Ildiko Juhasz.

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia-sudecka.pl/ 


Muzycy Filharmonii Narodowej, głęboko poruszeni dramatem Ukrainy, wraz z maestrą Agnieszką Duczmal, dedykują koncerty w dniach 25 i 26 lutego 2022 roku o godz. 19.30 i 18.00 Ukrainie i jej Obywatelom w szczególnie trudnych dla nich dniach.

Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej wykonają dzieła Césara Francka i Wolfganga Amadeusa Mozarta. W roli solistów wystąpią Joanne Lunn (sopran), Justyna Ołów (mezzosopran), Gwilym Bowen (tenor) i Wojciech Gierlach (bas).

Symfonia d-moll, arcydzieło pochodzącego z Belgii, lecz związanego głównie z Paryżem Césara Francka, wzbudziła w chwili premiery (1888, dwa lata przed śmiercią autora) znaczące kontrowersje – krytycy znad Sekwany zarzucali jej zbytnią „niemieckość”, w czym było sporo przesady, ale też istotnie: tradycyjna, cykliczna forma symfoniczna nie była tam wówczas popularna. Choć podjęta przez Francka próba przełamania tych uprzedzeń okazała się fiaskiem, historia oddała jego natchnionej, pełnej melodycznej urody i harmonicznego bogactwa symfonii sprawiedliwość i do dziś należy ona do chętnie słuchanego filharmonicznego kanonu.

Niewiele jest w dziejach muzyki dzieł tak uwielbianych, tak wzruszających i zarazem tak tajemniczych, jak Requiem Wolfganga Amadeusa Mozarta. Czy swą niedokończoną mszę żałobną kompozytor rzeczywiście tworzył z myślą o własnej śmierci, w przeczuciu jej bliskości? Nie dowiemy się tego pewnie nigdy, ale wiek XIX tak właśnie pragnął widzieć to dzieło. Łacińską mszę żałobną dokończyć miał uczeń Mozarta, F.X. Süssmayr. Przez ponad dwa stulecia dzieło obrosło mnogimi komentarzami, i naukowymi, i czysto spekulacyjnymi (dokonano też wielu alternatywnych dokończeń), a zarazem wciąż tak samo porusza swych słuchaczy, należąc do najważniejszych pozycji koncertowego i fonograficznego repertuaru.

Piotr Maculewicz

Więcej o koncertach – na stronie http://filharmonia.pl/ 


Do wybitnych artystów polskiej sceny jazzowej, wyznaczających ponadczasowe horyzonty mód i stylów, należy gitarzysta Janusz Strobel, którego obecność na muzycznej estradzie trwa od półwiecza! 26 lutego 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Aniello Desiderio wraz z Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Wroniszewskiego prawykonają jego Koncert na gitarę klasyczną i orkiestrę. Pierwsza część koncertu będzie transmitowana na antenie Polskiego Radia RDC.

Janusz Strobel w swoim najnowszym utworze konfrontuje się z ważnym muzycznym gatunkiem i dziełami tworzonymi przez samych wirtuozów, najlepiej znających tajniki swego instrumentu. Doskonale zna je także sławny i inspirujący włoski gitarzysta Aniello Desiderio, który został okrzyknięty „Orfeuszem gitary”.

Kompozytor, dyrygent, pianista, teoretyk muzyki i manager kultury Adam Wesołowski utwór Anioły i demony dedykował swoim dzieciom. Wprowadza w nim nowatorski zabieg w postaci „anielskiego śpiewu” mormorando muzyków w orkiestrze. Kompozycja nie rysuje żadnych programowych obrazów, ale przedstawia emocje, które drzemią w każdym z nas. Pierwsza część jest eufoniczna, symbolizując „anielską błogość”, druga bardzo energiczna ilustruje „demony”, jednak takie z dziecięcych wyobrażeń – nie czyniące krzywdy, lecz raczej psotne i prowokujące do zabawy.

Jako ostatnia zabrzmi podczas koncertu I Symfonia f-moll op. 10 – dzieło dziewiętnastoletniego Dmitrija Szostakowicza: kompozycją tą muzyk rozpoczął swą wspaniałą karierę czołowego symfonika XX wieku.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej: www.sinfoniaiuventus.pl 


27 lutego 2022 roku o godz. 19:00 w Sali koncertowej „Nowa Miodowa” w Warszawie odbędzie się pierwszy z koncertów promujących album Beloved – fonograficzny debiut zespołu wokalnego Vocore i jednocześnie pierwszy krążek w całości poświęcony twórczości kompozytora Michała Malca.

Album, będący podsumowaniem kilkuletniej współpracy kompozytora z zespołem, zawiera szereg kompozycji podejmujących temat miłości widzianej z różnych perspektyw: miłości Boga do człowieka, matki do syna, miłości kochanków, miłości nieszczęśliwej i nieodwzajemnionej, ale też miłości postrzeganej jako zabawa, igraszka. Uniwersalność przekazu pogłębia zestawienie tekstów sakralnych ze świeckimi; starożytnych z renesansowymi, romantycznymi i współczesnymi; język włoski, łacina, angielski i polski. Różnorodność tekstów i nastrojów przekłada się również na muzykę, w której obok technik nowoczesnych (jak chociażby aleatoryzm czy wykorzystanie szeptów) można spotkać wyraźne nawiązania do muzyki dawnej – średniowiecznej i renesansowej, a nawet kilka cytatów z madrygałów Monteverdiego. Muzyka skłania słuchacza do medytacji, by za chwilę poruszyć iście romantycznym emocjonalnym wybuchem lub porwać do beztroskiej zabawy.

Album dostępny jest w sklepie DUX, a niebawem pojawi się w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji. Zamów tutaj: http://www.dux.pl/malec-beloved.html 

Więcej informacji: https://vocore.pl/koncerty/beloved