Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

I czerwca 2022 z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego odbędą się specjalne koncerty z cyklu „Młoda Filharmonia”, które poprowadzi Regina Gowarzewska.

Dzieci, młodzież i ich opiekuni będą mogli wziąć udział w koncertach, podczas których Śląska Orkiestra Kameralna zaprezentuje specjalnie przygotowany dla młodszych odbiorców program. Pod batutą Piotra Wacławika zabrzmią Karnawał zwierząt Camille’a Saint-Saënsa oraz Suita Zoo Piotra Mossa. W roli solistów wystąpią pianiści Agnieszka Kopińska i Piotr Kopiński.

Jest to wspaniała okazja by zrobić pierwszy krok w kierunku poznawania muzyki, a także rozwinąć swoje zainteresowania i wiedzę.

Informacja o rezerwacji biletów: https://filharmonia-slaska.eu/production/10914/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

13. Leo Festival odbędzie się w dniach 2–5 czerwca 2022 roku w Narodowym Forum Muzyki. Temat tegorocznego festiwalu – „Nasi sąsiedzi i my" – wybrany został na długo przed wybuchem absurdalnej i brutalnej wojny w Ukrainie. Jednak ostatnie wydarzenia każą na nowo zapytać: co oznacza sąsiedztwo w naszym świecie?

Do udziału w pierwszym koncercie Leo Festiwalu, poświęconym ukraińskim muzykom i muzyce tego narodu, organizatorzy zaprosili żeńską reprezentację Lwowskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej. Wspólnie z NFM Orkiestrą Leopoldinum artystki wykonają Serenadę na podwójną orkiestrę smyczkową op. 10 Gottfrieda von Einema.

W programie drugiego koncertu usłyszymy utwory kompozytorów czeskich, łużyckich i francuskich. Zabrzmi instrument, który wyznacza początek muzyki elektronicznej i nie jest często słyszany na koncertach. Solistka Carolina Eyck zagra muzykę własnego autorstwa na theremin i zespół instrumentalny.

Podczas trzeciego koncertu zaprezentowane zostaną kluczowe utwory polskiej muzyki smyczkowej ostatniego stulecia: G. Bacewicz, Z. Krauze, H. Kulenty i J. Kofflera.

Szczegółowy program: https://www.nfm.wroclaw.pl/festiwale/leo-festiwal 


Choć organy nie należą być może do najpopularniejszych instrumentów i kojarzone są z muzyką dawną, z powodzeniem funkcjonują także współcześnie jako instrument solowy. Będzie się można o tym przekonać 3 czerwca 2022 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina podczas premiery najnowszego utworu Elżbiety Sikory – II Koncertu organowego, zamówionego przez Filharmonię.

Elżbieta Sikora jest jedną z najważniejszych polskich kompozytorek swojego pokolenia. Od 1981 roku mieszka we Francji, jednak wciąż pozostaje artystycznie związana z Polską, współpracuje też z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Choć od początku kariery szczególnym zainteresowaniem darzy muzykę elektroakustyczną, chętnie pisze także utwory przeznaczone na tradycyjne składy. Tak jest w przypadku jej najnowszego II Koncertu organowego, który premierowo zabrzmi w Filharmonii Łódzkiej.

Wykona go japońska organistka Mari Fukumoto. Filharmonia Łódzka może pochwalić się organami barokowymi i romantycznymi, wybudowanymi w latach 2013–2014. Budowa tych instrumentów była największym od lat projektem organowym w Polsce i zarazem wyjątkowym wydarzeniem w skali światowej – sala koncertowa Filharmonii Łódzkiej jest jedyną na świecie, w której znajdują się dwa zupełnie niezależne instrumenty, oraz jedyną świecką salą koncertową w Europie, która posiada instrument barokowy – przystosowany do współpracy z zespołami muzyki dawnej. Premiera II Koncertu organowego Elżbiety Sikory wręcz nie może odbyć się w innym miejscu.

W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod dyrekcją Pawła Przytockiego zabrzmią ponadto dzieła Georga Friedricha Händla i Johannesa Brahmsa.

Maryla Zając

Więcej: https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/3460168,prawykonanie-ii-koncertu-organowego-elzbiety-sikory-w-filharmonii-lodzkiej.html 


3 czerwca 2022 w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu odbędzie się premiera opery kameralnej dla dzieci Bleee op. 9 Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego do libretta Maliny Prześlugi.

To historia stawonogów-wyrzutków. Wśród bohaterów znajdziemy osę pozbawioną żądła, pająka bez nóg, dwa niezbyt czyste karaluchy oraz poczwarkę plus size. Łączy ich niewielka wiara w siebie i odrzucenie przez społeczność. Za sympatycznymi bohaterami kryją się dziecięce strachy, które dzięki spektaklowi będziemy starali się oswoić i przegnać. Poprowadzi spektakle dyrygent-rezydent tej instytucji w sezonie 2021/22 - Wiktor Kozłowski.

Przedpremierowe spotkanie z realizatorami spektaklu odbędzie się 3 czerwca o godz. 18.15 w Teatrze Wielkim.

Spektakl współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent", finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Materiały prasowe organizatorów

Dodatkowe informacje: https://opera.poznan.pl/pl/bleee-2 


POLMICPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

3 czerwca 2022 o 19.00 Filharmonicy Opolscy pod batutą Przemysława Neumanna zaprezentują utwory Niccolò Paganiniego, Ludomira Różyckiego i Mieczysława Karłowicza. Partię solową wykona Mariusz Patyra – pierwszy Polak, który w 2001 roku wygrał prestiżowy konkurs Premio Nicolo Paganini w Genui.

Zdobył tam specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie Kaprysów Paganiniego. Artysta gra na kopii skrzypiec Il Cannone (Armata), które należały do wielkiego wirtuoza. W pierwszej części koncertu zabrzmi jego niezwykle wirtuozowski I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6.

W drugiej części wieczoru usłyszymy dwie kompozycje przeznaczone na orkiestrę symfoniczną. W ramach cyklu „Strefa Gwiazd” zabrzmią poemat symfoniczny Bolesław Śmiały op. 8 Ludomira Różyckiego i Rapsodia litewska op. 11 Mieczysława Karłowicza.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Publiczność koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 4 czerwca 2022 o godz. 19.00 pod batutą Marka Wroniszewskiego oraz Emilii Głombicy podziwiać będzie talent skrzypaczki Mileny Pioruńskiej, wyróżnionej możliwością występu z Orkiestrą laureatki konkursu Młody Muzyk Roku 2022, która już w lipcu będzie reprezentować Polskę na 20. Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków w Montpellier we Francji.

Milena Pioruńska jest uczennicą Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Mieczysława Karłowicza, szczyci się już bogatym artystycznym dorobkiem – jako solistka wystąpiła w ponad 150 koncertach, także z orkiestrami. Zaprezentowała się w 55 miastach w Polsce i za granicą, w tym przed publicznością w Paryżu, Zurychu, Brukseli oraz Berlinie. Wzięła łącznie udział w ponad 30 konkursach w kraju i za granicą, zdobywając w nich nagrody i wyróżnienia.

Podczas koncertu zabrzmi jedyny Koncert skrzypcowy (op. 53) Antonína Dvořáka, Melodia a-moll Myrosława Skoryka oraz IV Symfonia Ludwiga van Beethovena, która jest – według Schumanna – jak „smukła grecka dziewczyna pomiędzy olbrzymami z Północy”.

Pierwszą część koncertu poprowadzi Marek Wroniszewski, zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, zaś IV Symfonią Beethovena w części drugiej zadyryguje Emilia Głombica – będzie to jej koncert dyplomowy wieńczący studia dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie w klasie prof. dr. hab. Mirosława Jacka Błaszczyka.

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Skrzypek Johan Dalene i pianista Nicola Eimer wystąpią 4 czerwca 2022 o godz. 19.30 w ramach cyklu „ECHO Rising Stars” w siedzibie NOSPR.

„Wschodzące gwiazdy" to cykl koncertów kameralnych, symfonicznych oraz recitali solowych w wykonaniu najbardziej błyskotliwych młodych artystów. To wspólne przedsięwzięcie instytucji zrzeszonych w European Concert Hall Organization. Na artystów zakwalifikowanych do tego programu czeka trasa koncertowa po najbardziej prestiżowych salach koncertowych Starego Kontynentu, w tym koncerty w NOSPR.

Skrzypce ludowe, skrzypce cygańskie, skrzypce romantyczne. Bardzo różne żywioły i tradycje, czasem rywalizujące w jednym utworze. Jak w wirtuozowskim Tzigane Ravela, który można widzieć jako przejaw fascynacji orientalnym folklorem w muzyce. Choć francuski kompozytor nie oparł się na żadnym konkretnym romskim temacie, to w pierwotnej wersji utworu wykorzystał luteal, czyli fortepian z rejestrami cymbałowymi.

Styl ludowego muzykowania na skrzypcach jest też wyraźnie słyszalny w króciutkiej Humoresce Grażyny Bacewicz, która w młodości była zresztą ceniona jako wirtuozka tego instrumentu. Nieco mniej czuć go w Suicie op. 10 Christiana Sindinga, choć to czołowy obok Griega przedstawiciel norweskiej szkoły narodowej – w niczym jednak nie ujmując temu popisowemu romantycznemu utworowi.

Usłyszymy ponadto Kołysankę na skrzypce i fortepian Bacewicz, Fantazję op. 47 Arnolda Schönberga, Romans op. 78 nr 2 Jeana Sibeliusa oraz Companion (seasons) Tebogo Monnakgotla na skrzypce solo (zamówienie kompozytorskie Konserthuset Stockholm i European Concert Hall Organisation).

Jan Topolski

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/echo-rising-stars-johan-dalene-nicola-eimer 


Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Opowiedz mi bajkę” – ursynowskie warsztaty improwizacji dla dzieci odbędą się w sobotę, 4 czerwca 2022 o godz. 11.00. Organizatorem jest Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, a ich gospodarzem – Miejsce Aktywności Lokalnej (ul. Kłobucka 14, Warszawa). Muzycznymi gośćmi warsztatów będą: saksofonista i kompozytor Bartosz Smorągiewicz, kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieci w wieku 3-8 lat wraz z opiekunami będą uczyć się, bawić się i improwizować ze świetnymi muzykami i książkami. Zajęcia pomagają w odkrywaniu przez dzieci świata muzyki współczesnej oraz instrumentów i uwrażliwiają je na różne aspekty muzyki oraz otoczenia dźwiękowego w nowatorskiej, atrakcyjnej formie, pod kierunkiem profesjonalnych artystów i wykonawców. Warsztaty trwają ok. 90 minut z krótką przerwą.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego prosimy o wcześniejszą rejestrację uczestników zajęć.

Można to zrobić na dwa sposoby:

W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt pod nr tel. 790 395 228. Szczegóły: www.facebook.com/ptmw1923 


4 czerwca 2022 roku o godz. 18.00 odbędą się uroczystości związane z 70-leciem Chóru Chłopięcego Filharmonii Krakowskiej. Koncert jubileuszowy z udziałem chóru w obecnym składzie oraz zespołu złożonego z niegdysiejszych, obecnie dorosłych chórzystów, poprowadzi wieloletnia chórmistrzyni i kierownik zespołu – Lidia Matynian. W programie koncertu znalazły się piosenki autorstwa Pawła Moszumańskiego do słów Joanny Kulmowej i Pawła Kamzy, Psalmy dla dzieci małych i dużych Wojciecha Widłaka oraz nowa kompozycja Henryka Jana Botora – Moon Walks, napisana specjalnie na tę okazję i po raz pierwszy przedstawiona publiczności.

Zespołowi towarzyszyć będą Amadrums Trio, Airis String Quartet, organista Michał Białko oraz pianiści Agnieszka Ignaszewska-Magiera i Paweł Moszumański. Koncert poprowadzi Maurycy Popiel. Na scenie pojawi się ponadto chór jubileuszowy, złożony z dorosłych już chórzystów, który zaprezentuje niezapomniane możliwości wokalne w utworach Stanisława Moniuszki, Artura Andrusa i Jerzego Wasowskiego.

Bezpośrednio przed jubileuszowym koncertem, w Sali Złotej o godz. 16.30, odbędzie się spotkanie z Marią Wilczek-Krupą, autorką książki o Chórze Chłopięcym Filharmonii Krakowskiej, zatytułowanej Dzieci można nauczyć wszystkiego.

Małgorzata Koch

Więcej: www.filharmonia.krakow.pl 


W tym roku Sinfonia Varsovia już w czerwcu zaprasza na swój letni festiwal Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. XXII edycja przyniesie 11 koncertów – orkiestrowych, kameralnych i familijnych, jak również muzyki elektronicznej, eksperymentalnej i jazzowej. Zaprezentują się muzycy Sinfonii Varsovii w różnych składach oraz zaproszeni goście z Polski i zagranicy. Festiwal odbędzie się w dniach 7–28 czerwca 2022 w siedzibie orkiestry przy Grochowskiej 272 na warszawskim Kamionku. Koncertom towarzyszyć będzie 26 warsztatów muzycznych i ruchowych „Moje ciało – moje miejsce – moja muzyka”.

Festiwal zainaugurują i zwieńczą koncerty 7 i 28 czerwca, podczas których symfonicznym składem Sinfonii Varsovii pokieruje Aleksandar Marković – od września tego roku pierwszy gościnny dyrygent orkiestry. Natomiast 14 czerwca za pulpitem dyrygenckim stanie Jerzy Maksymiuk, założyciel i wieloletni główny dyrygent poprzedniczki Sinfonii Varsovii, Polskiej Orkiestry Kameralnej, która obchodzi w tym roku jubileusz 50-lecia powstania. Zabrzmią m.in. Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz i Sinfonietta na dwie orkiestry smyczkowe Kazimierza Serockiego (14 czerwca) oraz premiera zamówionego dla Sinfonii Varsovii utworu Mikołaja Majkusiaka Bbrass Concerto (28 czerwca).

Większość pozostałych koncertów tegorocznej edycji skupiona będzie wokół dwóch weekendów narodowych: Norweskiego i Ukraińskiego.

Program muzyczny dopełnią dwa wieczory muzyki współczesnej. 27 czerwca Radical Polish Arkestra pod kierownictwem artystycznym Huberta Zemlera i Macieja Filipczuka zaprezentuje m.in. premierowe wykonanie utworu drugiego z nich, kompozycji inspirowanej muzyką romską i twórczością Woody’ego Guthriego.

Zadanie zostało zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu m.st. Warszawy w ramach Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku.

Jakub Strużyński

Więcej informacji www.sinfoniavarsovia.org 


POLMICPatronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

VII Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy Motion Music Festival odbędzie się w dniach 9-11 czerwca 2022 w Zespole Szkół Muzycznych w Wieliczce. Organizatorami konkursu jest Szkoła Muzyczna I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu oraz Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce.

Konkurs ma na celu popularyzację akordeonu jako instrumentu o wielu obliczach i ogromnych możliwościach brzmieniowych oraz pielęgnowanie polskiej tradycji poprzez odwołanie się do polskiego folkloru. Skierowany jest do uczniów szkół muzycznych I stopnia (wszystkich klas) oraz do uczniów szkół muzycznych II stopnia (klasy od I do IV).

Równoległą myślą przewodnią Konkursu jest twórczość Motion Trio, która prezentowana jest w ramach „Motion Music Festival". Motywem przewodnim siódmej edycji Konkursu będzie muzyka polskich kompozytorów na akordeon oraz muzyka skomponowana lub opracowana na akordeon (zespoły akordeonowe) przez Motion Trio.


Obok przesłuchań konkursowych organizatorzy zapewniają możliwość obcowania z muzyką także podczas koncertów i warsztatów. W tegorocznej edycji „Motion Music Festival" planowane są warsztaty z muzykami zespołu Motion Trio nad utworem Janusza Wojtarowicza Paweł i Gaweł oraz wspólny koncert uczestników wraz z zespołem Motion Trio.

Beata Miętka

Szczegółowe informacje dostępne są na stronach: http://www.smczaslaw.pl/PagesTree/pagesTreeMenu/view/item/1300/idCat/2/id/95.html 

oraz https://www.smuzwieliczka.edu.pl/content/regulamin-3 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu kameralnego w Narodowym Forum Muzyki 9 czerwca 2022 o godz. 19.00 zabrzmią dzieła kompozytorów polskich, brytyjskich i czeskich w wykonaniu znakomitej pianistki Sophie Pacini i Szymanowski Quartet.

Nokturn i Tarantella op. 28 Karola Szymanowskiego to dzieło należące do lżejszego nurtu w twórczości tego kompozytora, w oryginale przeznaczone na skrzypce i fortepian. Jest to pastisz popularnych w XIX wieku wirtuozowskich utworów będących stylizacją muzyki cygańskiej i włoskiej. Szymanowski stworzył dzieło łączące przeciwieństwa. Z jednej strony mamy tu nawiązanie do utworów popularnych, nie zawsze najwyższych lotów, z drugiej zaś strony nawiązania te nie wykluczają stosowania przez kompozytora nowoczesnego języka dźwiękowego. W rezultacie powstało dzieło efektowne, pełne humoru i inwencji.

Usłyszymy również ascetyczny, surowy, zwięzły, a jednocześnie pełny emocji III Kwartet smyczkowy op. 94 Benjamina Brittena i II Kwintet fortepianowy op. 81 Antonína Dvořáka – jedno z arcydzieł przeznaczonych na ten skład.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8895 


W Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży 9 czerwca 2022 o godz. 18.30 wystąpią Aleksandra Kubas-Kruk, Anna Bernacka i Monika Kruk w ramach Programu Scena Muzyki Polskiej, którego współorganizatorami są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Filharmonie w całej Polsce.

Projekt skupiony jest przede wszystkim wokół prawie niewykonywanej i jak dotąd nieutrwalonej przez wydawnictwa fonograficzne twórczości wybitnego polskiego kompozytora Mieczysława Wajnberga. Ma on na celu rozpropagowanie jego liryki kameralnej do tekstów polskich poetów w 25. rocznicę śmierci kompozytora.

W programie pojawią się także Uty japońskie Piotra Perkowskiego icykl pieśni Do snu Zbigniewa Popielskiego.

Więcej: http://www.filharmonia.lomza.pl/wydarzenia/najblizsze-koncerty/item/786-scena-muzyki-polskiej-7.html 


Koncert finałowy 63. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda będzie miał miejsce 10 czerwca 2022 o godz. 18.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Aleksandra Fredry 8). Wstęp wolny!

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda jest organizowany co roku przez Związek Kompozytorów Polskich. Ideą Konkursu jest inspirowanie młodych twórców do nawiązywania na różne sposoby w swej kameralnej twórczości do wartości obecnych w dziełach Patrona. Wybierając postawę twórczą inspirowaną działaniami Bairda, można sięgnąć bardziej lub mniej bezpośrednio do Jego idei kompozytorskich.

Przedmiotem Konkursu w roku 2021 jest pieśń (lub cykl pieśni) na głos i kwartet smyczkowy do poezji polskiej lub Williama Szekspira (w oryginale lub w przekładzie polskim). Jury Konkursu będzie obradować pod przewodnictwem Agaty Zubel.

10 czerwca usłyszymy utwory finalistów Konkursu:

  • Hidden monologues na mezzosopran i kwartet smyczkowy (godło Andromeda)
  • 16087 na sopran i kwartet smyczkowy (godło Geralimos)
  • Augmented. Diminished na baryton i kwartet smyczkowy (godło Heterolepsis)
  • Opiewaj na mezzosopran i kwartet smyczkowy (godło Palimpsest5991)
  • SHAKESPEARE-MONOLOGUES na sopran i kwartet smyczkowy (godło Tnemnorivne)

Kompozycje zaprezentują: Konrad Derlatka (baryton), Magdalena Pikuła (sopran), Agnieszka Zińczuk (mezzosopran) oraz Kwartet Polonica.

Nagroda im. Tadeusza Bairda wynosi 10 000 zł. Ponadto jury przyzna dwa wyróżnienia (hotel i abonament na wszystkie koncerty Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień") ufundowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje: https://www.zkp.org.pl/index.php/pl/zkp-wydarzenia/1096-koncert-finalowy-63-konkursu-mlodych-kompozytorow-im-tadeusza-bairda 


Janusz Olejniczak i Tomasz Strahl – jedni z najwybitniejszych polskich współczesnych muzyków – wystąpią w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”. Koncerty odbędą się 10 czerwca 2022 o godz. 18.00 w Centrum Kultury i Spotkań Europejskich w Białogardzie, 11 czerwca o godz. 18.00 w Złocienieckim Ośrodku Kultury oraz 12 czerwca o godz. 15.30 w Centrum Kultury w Połczynie-Zdroju.

Światowej sławy mistrzowie występujący w najbardziej prestiżowych salach koncertowych wykonają w duecie utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, a także Franza Schuberta, Georga Friedricha Haendla, Edwarda Elgara oraz Manuela de Falli.

Cykl koncertów „Z klasyką przez Polskę” jest finansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp bezpłatny!

Janusz Olejniczak należy do najwybitniejszych współczesnych chopinistów. Był najmłodszym laureatem VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 1970 roku. Nagrał ponad 40 płyt, jest ośmiokrotnym laureatem nagrody „Fryderyka”, a za całość dorobku artystycznego został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2000) i Złotym Medalem Gloria Artis (2005). Wielokrotnie zasiadał również w jury m.in. Konkursu Chopinowskiego. Wirtuoz wiolonczeli Tomasz Strahl jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, a także dla CBC Radio w Kanadzie. Rok 2019 przyniósł mu nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk” w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca. Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm (Norymberga, 1778).

Szczegóły: https://nimit.pl/ 


Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Piąta edycja chóralnych zmagań odbędzie się 11 czerwca 2022 w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie, popularnie zwanym perłą w Koronie Podlasia. Wystąpi 30 chórów z całej Polski. Odbędą się ponadto warsztaty dla dyrygentów i delegacji poszczególnych chórów.

Konkurs podzielony będzie na 7 kategorii, w tym chóry jednorodne, mieszane i parafialne. Jury złożone z doświadczonych chórmistrzów oceniać będzie między innymi kulturę brzmienia, interpretację, dobór repertuaru, agogikę, dykcję i ogólny wyraz artystyczny. Dla najlepszych przygotowano szereg nagród. Na zwycięzcę czeka Grand Prix i nagroda pieniężna wysokości 5 000 zł. Przewidziana jest również nagroda specjalna Burmistrza Miasta Tykocin za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego i nagroda specjalna dyrektora Radia Nadzieja dla najlepszego dyrygenta.

V Ogólnopolski Konkurs Muzyki Sakralnej jest świetną propozycją nie tylko dla wielbicieli sakralnych brzmień. Wydarzenie będzie doskonałą okazją, aby wspólnie z przyjaciółmi i rodziną zwiedzić Tykocin, wsłuchując się w najwspanialsze chóralne kompozycje świata i muzykę polskich twórców.

Wstęp wolny!

Szczegółowy program: http://konkurschoralny.radionadzieja.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

11 czerwca 2022 o godz. 18.00 na zaproszenie Kwartetu Śląskiego Joanna Freszel, Łukasz Krupiński i Elżbieta Mrożek-Loska wystąpią podczas koncertu finałowego cyklu „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”. W siedzibie NOSPR zabrzmią Audycja VI Andrzeja Krzanowskiego oraz IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 Ludwiga van Beethovena (oprac. na fortepian i kwintet altówkowy).

Audycję VI na sopran i kwartet smyczkowy Krzanowski stworzył z okazji stulecia urodzin Karola Szymanowskiego w 1982 roku. Po Beethovenie to drugi niezwykle ważny kompozytor dla tego twórcy.

Jak zaznacza autor cyklu koncertowego Arkadiusz Kubica, „Cykl utworów pod wspólnym tytułem Audycje jest niezwykłym z różnych powodów, ale chyba na najistotniejszą sprawę zwróciła uwagę żona kompozytora Grażyna, mówiąc, że Audycje są komentarzami do toczącej się wtedy teraźniejszości i do tego, co rozgrywało się w najdalszych zakamarkach duszy kompozytora. Użyte teksty Juliusza Słowackiego z Ody do wolności, Hymnu i Do matki są niezwykle wymowne i silnie wybrzmiewają w partii sopranowej. Kwartet smyczkowy odwołuje się do twórczości samego Krzanowskiego (autocytat II Kwartetu) i do twórczości Karola Szymanowskiego (początek I Kwartetu w kadencjach skrzypcowych). Całość kończy szept sopranu: „Słuchaj nas Matko Boża”.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-joanna-freszel-pokolenie-51-na-70-lecie-urodz 


Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na koncert „Tym, którzy nie powrócili z morza”, który odbędzie się 11 czerwca 2022 o 22.00 na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie. Orkiestra Opery na Zamku pod batutą Przemysława Zycha i znana mezzosopranistka Urszula Kryger zaprezentują utwory Mieczysława Karłowicza, Krzysztofa Pendereckiego oraz prawykonają cykl pieśni Michała Dobrzyńskiego, specjalnie skomponowany na to wydarzenie.

Koncert „Tym, którzy nie powrócili z morza...” jest wydarzeniem cyklicznym, odbywającym się w niezwykłej scenerii Cmentarza Centralnego, wśród symbolicznych grobów, tych których morze zabrało na wieczną wachtę. Koncert poprzedza ceremoniał morski z udziałem kompanii honorowej studentów Akademii Morskiej w Szczecinie, by uczcić pamięć ludzi, którzy z morzem związali swoje życie.

Cykl pieśni Michała Dobrzyńskiego pt. Było kiedyś morze szkliste na mezzosopran i orkiestrę symfoniczną zamówiony został przez Operę na Zamku w Szczecinie. Skomponowanie i prawykonanie utworu podczas corocznie odbywającego się w Szczecinie już od wielu lat koncertu ma dla kompozytora, jako rodowitego szczecinianina, znaczenie szczególne i wymiar głęboko osobisty, jako że członkowie z kręgu najbliższej rodziny (ojciec kompozytora), znajomi i przyjaciele od zawsze związani byli ze szczecińskim portem, z polskim morzem. Jak podkreśla kompozytor, „Ale jest też druga, bardzo mroczna inspiracja – to wstrząsające, katastrofalne i nieludzkie informacje, jakie dochodziły do nas z Ukrainy, w szczególności z portowego Mariupola, w czasie, gdy pisałem ten utwór. Nie mogło to pozostać bez wpływu na ostateczny kształt utworu, jego brzmienie, jak i dobór tekstów”.

Dodatkowe informacje: https://www.opera.szczecin.pl/repertuar/tym-ktorzy-nie-powrocili-z-morza-2 


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Biuro Kultury m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenie JAX serdecznie zapraszają na cykl letnich koncertów muzyki klasycznej zatytułowany „Spotkaj się z muzyką w Warszawie”. Koncerty odbędą się 12, 19 i 26 czerwca 2022 roku w wybranych kościołach znajdujących się na terenie m.st. Warszawy. W repertuarze najpiękniejsze dzieła muzyki kameralnej i organowej.

Wstęp na koncerty jest bezpłatny. Każdemu z koncertów towarzyszyć będzie projekcja wizualna, dzięki której zgromadzona publiczność będzie mogła obserwować grę artystów odbywającą się na chórze. Wszystkie koncerty będzie można obejrzeć online na kanale Stowarzyszenia JAX na YouTube.

Przed nami podróż w świat różnorodnych form, stylów muzycznych i interesujących efektów akustycznych. Zabrzmią różne składy instrumentalne. Usłyszymy organy solo, a także kameralne współbrzmienia króla instrumentów ze skrzypcami, fletem czy saksofonem. Wystąpią uznani artyści, którzy od wielu lat aktywnie zaangażowani są w polskie i światowe życie kulturalne – Łukasz Długosz (flet), Ryszard Żołędziewski (saksofon), Róża Lorenc (skrzypce), a także znakomici organiści: Roman Perucki, Piotr Rojek i Wiktor Brzuchacz.

Program koncertów uwzględnia utwory od wczesnego baroku po muzykę XXI wieku, w tym muzykę Ignacego Jana Paderewskiego i Mirosława Gącieńca. Nie zabraknie także kunsztownych improwizacji organowych czy znanych i lubianych utworów ilustracyjnych Camille Saint-Saensa, Edwarda Griega, Louisa-Claude Daquina.

Zadanie publiczne jest finansowane ze środków miasta stołecznego Warszawy. Organizatorem przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie JAX.

Szczegółowy program: https://stowarzyszeniejax.pl/ 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

12 czerwca 2022 roku o godz. 19.00 koncertem „Nie ma wolności bez solidarności” Teatr Otwarty w Gdańsku uczci 35. rocznicę pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Trójmiasta i 40. rocznicę delegalizacji Związków Zawodowych „Solidarność”. Z uwagi na charakter wydarzenia na miejsce jego realizacji organizatorzy zaplanowali Historyczną Salę BHP Stoczni Gdańskiej. Wstęp na koncert jest wolny!

Temu szczególnemu wydarzeniu patronują: Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, Sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin, Arcybiskup Metropolita Gdański – ks. Tadeusz Wojda, Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich, Przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Piotr Duda.

W programie wydarzenia znajdą się fragmenty Homilii Pomorskich z dwóch pielgrzymek Jana Pawła II do Trójmiasta (1987, 1999), utwory fortepianowe i pieśni Fryderyka Chopina, utwory dedykowane Papieżowi Polakowi oraz pieśni zajmujące w sercu Jana Pawła II szczególne miejsce.

Podczas Homilii na gdańskiej Zaspie (12 czerwca 1989) gdzie zgromadziły się tłumy, Jan Paweł II mówił o głębszym znaczeniu słowa „solidarność”, unikając bezpośrednich odniesień do bieżącej polityki. Definiując słowo solidarność odnosił się do słów Ewangelii, mówiąc „Jedni drugich brzemiona noście”. Zwracając się do ludzi pracy mówił o godności człowieka, o godności pracy, o budowaniu społeczeństwa opartego na miłości.

Niewątpliwym atutem koncertu, którego scenariusz stworzył Dariusz S. Wójcik (dyrektor Teatru Otwartego w Gdańsku), są znakomici artyści: sopranistka Anna Mikołajczyk-Niewiedział, tenor Jacek Szymański, pianista Rafał Lewandowski, aktor Jarosław Tyrański, a także Dariusz S. Wójcik (bas). Słowo o muzyce wygłosi Stanisława Grażyńska.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska. Sponsorami koncertu są Fundacja im. Franciszka Stefczyka oraz Hotel SOPOT. Partner: Instytut Pamięci Narodowej w Gdańsku.

Dodatkowe informacje: www.teatrotwarty.pl