Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

I czerwca 2022 z okazji Międzynarodowego Dnia Dziecka w Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego odbędą się specjalne koncerty z cyklu „Młoda Filharmonia”, które poprowadzi Regina Gowarzewska.

Dzieci, młodzież i ich opiekuni będą mogli wziąć udział w koncertach, podczas których Śląska Orkiestra Kameralna zaprezentuje specjalnie przygotowany dla młodszych odbiorców program. Pod batutą Piotra Wacławika zabrzmią Karnawał zwierząt Camille’a Saint-Saënsa oraz Suita Zoo Piotra Mossa. W roli solistów wystąpią pianiści Agnieszka Kopińska i Piotr Kopiński.

Jest to wspaniała okazja by zrobić pierwszy krok w kierunku poznawania muzyki, a także rozwinąć swoje zainteresowania i wiedzę.

Informacja o rezerwacji biletów: https://filharmonia-slaska.eu/production/10914/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

13. Leo Festival odbędzie się w dniach 2–5 czerwca 2022 roku w Narodowym Forum Muzyki. Temat tegorocznego festiwalu – „Nasi sąsiedzi i my" – wybrany został na długo przed wybuchem absurdalnej i brutalnej wojny w Ukrainie. Jednak ostatnie wydarzenia każą na nowo zapytać: co oznacza sąsiedztwo w naszym świecie?

Do udziału w pierwszym koncercie Leo Festiwalu, poświęconym ukraińskim muzykom i muzyce tego narodu, organizatorzy zaprosili żeńską reprezentację Lwowskiej Narodowej Orkiestry Symfonicznej. Wspólnie z NFM Orkiestrą Leopoldinum artystki wykonają Serenadę na podwójną orkiestrę smyczkową op. 10 Gottfrieda von Einema.

W programie drugiego koncertu usłyszymy utwory kompozytorów czeskich, łużyckich i francuskich. Zabrzmi instrument, który wyznacza początek muzyki elektronicznej i nie jest często słyszany na koncertach. Solistka Carolina Eyck zagra muzykę własnego autorstwa na theremin i zespół instrumentalny.

Podczas trzeciego koncertu zaprezentowane zostaną kluczowe utwory polskiej muzyki smyczkowej ostatniego stulecia: G. Bacewicz, Z. Krauze, H. Kulenty i J. Kofflera.

Szczegółowy program: https://www.nfm.wroclaw.pl/festiwale/leo-festiwal 


Choć organy nie należą być może do najpopularniejszych instrumentów i kojarzone są z muzyką dawną, z powodzeniem funkcjonują także współcześnie jako instrument solowy. Będzie się można o tym przekonać 3 czerwca 2022 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. A. Rubinsteina podczas premiery najnowszego utworu Elżbiety Sikory – II Koncertu organowego, zamówionego przez Filharmonię.

Elżbieta Sikora jest jedną z najważniejszych polskich kompozytorek swojego pokolenia. Od 1981 roku mieszka we Francji, jednak wciąż pozostaje artystycznie związana z Polską, współpracuje też z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Choć od początku kariery szczególnym zainteresowaniem darzy muzykę elektroakustyczną, chętnie pisze także utwory przeznaczone na tradycyjne składy. Tak jest w przypadku jej najnowszego II Koncertu organowego, który premierowo zabrzmi w Filharmonii Łódzkiej.

Wykona go japońska organistka Mari Fukumoto. Filharmonia Łódzka może pochwalić się organami barokowymi i romantycznymi, wybudowanymi w latach 2013–2014. Budowa tych instrumentów była największym od lat projektem organowym w Polsce i zarazem wyjątkowym wydarzeniem w skali światowej – sala koncertowa Filharmonii Łódzkiej jest jedyną na świecie, w której znajdują się dwa zupełnie niezależne instrumenty, oraz jedyną świecką salą koncertową w Europie, która posiada instrument barokowy – przystosowany do współpracy z zespołami muzyki dawnej. Premiera II Koncertu organowego Elżbiety Sikory wręcz nie może odbyć się w innym miejscu.

W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod dyrekcją Pawła Przytockiego zabrzmią ponadto dzieła Georga Friedricha Händla i Johannesa Brahmsa.

Maryla Zając

Więcej: https://pwm.com.pl/pl/aktualnosci/szczegoly/3460168,prawykonanie-ii-koncertu-organowego-elzbiety-sikory-w-filharmonii-lodzkiej.html 


3 czerwca 2022 w Teatrze Wielkim im. Stanisława Moniuszki w Poznaniu odbędzie się premiera opery kameralnej dla dzieci Bleee op. 9 Jerzego Fryderyka Wojciechowskiego do libretta Maliny Prześlugi.

To historia stawonogów-wyrzutków. Wśród bohaterów znajdziemy osę pozbawioną żądła, pająka bez nóg, dwa niezbyt czyste karaluchy oraz poczwarkę plus size. Łączy ich niewielka wiara w siebie i odrzucenie przez społeczność. Za sympatycznymi bohaterami kryją się dziecięce strachy, które dzięki spektaklowi będziemy starali się oswoić i przegnać. Poprowadzi spektakle dyrygent-rezydent tej instytucji w sezonie 2021/22 - Wiktor Kozłowski.

Przedpremierowe spotkanie z realizatorami spektaklu odbędzie się 3 czerwca o godz. 18.15 w Teatrze Wielkim.

Spektakl współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent", finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Materiały prasowe organizatorów

Dodatkowe informacje: https://opera.poznan.pl/pl/bleee-2 


POLMICPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

3 czerwca 2022 o 19.00 Filharmonicy Opolscy pod batutą Przemysława Neumanna zaprezentują utwory Niccolò Paganiniego, Ludomira Różyckiego i Mieczysława Karłowicza. Partię solową wykona Mariusz Patyra – pierwszy Polak, który w 2001 roku wygrał prestiżowy konkurs Premio Nicolo Paganini w Genui.

Zdobył tam specjalną nagrodę za najlepsze wykonanie Kaprysów Paganiniego. Artysta gra na kopii skrzypiec Il Cannone (Armata), które należały do wielkiego wirtuoza. W pierwszej części koncertu zabrzmi jego niezwykle wirtuozowski I Koncert skrzypcowy D-dur op. 6.

W drugiej części wieczoru usłyszymy dwie kompozycje przeznaczone na orkiestrę symfoniczną. W ramach cyklu „Strefa Gwiazd” zabrzmią poemat symfoniczny Bolesław Śmiały op. 8 Ludomira Różyckiego i Rapsodia litewska op. 11 Mieczysława Karłowicza.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Publiczność koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 4 czerwca 2022 o godz. 19.00 pod batutą Marka Wroniszewskiego oraz Emilii Głombicy podziwiać będzie talent skrzypaczki Mileny Pioruńskiej, wyróżnionej możliwością występu z Orkiestrą laureatki konkursu Młody Muzyk Roku 2022, która już w lipcu będzie reprezentować Polskę na 20. Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków w Montpellier we Francji.

Milena Pioruńska jest uczennicą Poznańskiej Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Mieczysława Karłowicza, szczyci się już bogatym artystycznym dorobkiem – jako solistka wystąpiła w ponad 150 koncertach, także z orkiestrami. Zaprezentowała się w 55 miastach w Polsce i za granicą, w tym przed publicznością w Paryżu, Zurychu, Brukseli oraz Berlinie. Wzięła łącznie udział w ponad 30 konkursach w kraju i za granicą, zdobywając w nich nagrody i wyróżnienia.

Podczas koncertu zabrzmi jedyny Koncert skrzypcowy (op. 53) Antonína Dvořáka, Melodia a-moll Myrosława Skoryka oraz IV Symfonia Ludwiga van Beethovena, która jest – według Schumanna – jak „smukła grecka dziewczyna pomiędzy olbrzymami z Północy”.

Pierwszą część koncertu poprowadzi Marek Wroniszewski, zastępca dyrektora Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa, zaś IV Symfonią Beethovena w części drugiej zadyryguje Emilia Głombica – będzie to jej koncert dyplomowy wieńczący studia dyrygentury symfoniczno-operowej w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach w klasie w klasie prof. dr. hab. Mirosława Jacka Błaszczyka.

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Skrzypek Johan Dalene i pianista Nicola Eimer wystąpią 4 czerwca 2022 o godz. 19.30 w ramach cyklu „ECHO Rising Stars” w siedzibie NOSPR.

„Wschodzące gwiazdy" to cykl koncertów kameralnych, symfonicznych oraz recitali solowych w wykonaniu najbardziej błyskotliwych młodych artystów. To wspólne przedsięwzięcie instytucji zrzeszonych w European Concert Hall Organization. Na artystów zakwalifikowanych do tego programu czeka trasa koncertowa po najbardziej prestiżowych salach koncertowych Starego Kontynentu, w tym koncerty w NOSPR.

Skrzypce ludowe, skrzypce cygańskie, skrzypce romantyczne. Bardzo różne żywioły i tradycje, czasem rywalizujące w jednym utworze. Jak w wirtuozowskim Tzigane Ravela, który można widzieć jako przejaw fascynacji orientalnym folklorem w muzyce. Choć francuski kompozytor nie oparł się na żadnym konkretnym romskim temacie, to w pierwotnej wersji utworu wykorzystał luteal, czyli fortepian z rejestrami cymbałowymi.

Styl ludowego muzykowania na skrzypcach jest też wyraźnie słyszalny w króciutkiej Humoresce Grażyny Bacewicz, która w młodości była zresztą ceniona jako wirtuozka tego instrumentu. Nieco mniej czuć go w Suicie op. 10 Christiana Sindinga, choć to czołowy obok Griega przedstawiciel norweskiej szkoły narodowej – w niczym jednak nie ujmując temu popisowemu romantycznemu utworowi.

Usłyszymy ponadto Kołysankę na skrzypce i fortepian Bacewicz, Fantazję op. 47 Arnolda Schönberga, Romans op. 78 nr 2 Jeana Sibeliusa oraz Companion (seasons) Tebogo Monnakgotla na skrzypce solo (zamówienie kompozytorskie Konserthuset Stockholm i European Concert Hall Organisation).

Jan Topolski

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/echo-rising-stars-johan-dalene-nicola-eimer 


Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Opowiedz mi bajkę” – ursynowskie warsztaty improwizacji dla dzieci odbędą się w sobotę, 4 czerwca 2022 o godz. 11.00. Organizatorem jest Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej, a ich gospodarzem – Miejsce Aktywności Lokalnej (ul. Kłobucka 14, Warszawa). Muzycznymi gośćmi warsztatów będą: saksofonista i kompozytor Bartosz Smorągiewicz, kompozytor i pianista Jarosław Siwiński oraz kontrabasistka Małgorzata Kołcz.

Podczas zajęć dzieci w wieku 3-8 lat wraz z opiekunami będą uczyć się, bawić się i improwizować ze świetnymi muzykami i książkami. Zajęcia pomagają w odkrywaniu przez dzieci świata muzyki współczesnej oraz instrumentów i uwrażliwiają je na różne aspekty muzyki oraz otoczenia dźwiękowego w nowatorskiej, atrakcyjnej formie, pod kierunkiem profesjonalnych artystów i wykonawców. Warsztaty trwają ok. 90 minut z krótką przerwą.

Udział w warsztatach jest bezpłatny – liczba miejsc jest ograniczona, dlatego prosimy o wcześniejszą rejestrację uczestników zajęć.

Można to zrobić na dwa sposoby:

W razie dodatkowych pytań prosimy o kontakt pod nr tel. 790 395 228. Szczegóły: www.facebook.com/ptmw1923 


4 czerwca 2022 roku o godz. 18.00 odbędą się uroczystości związane z 70-leciem Chóru Chłopięcego Filharmonii Krakowskiej. Koncert jubileuszowy z udziałem chóru w obecnym składzie oraz zespołu złożonego z niegdysiejszych, obecnie dorosłych chórzystów, poprowadzi wieloletnia chórmistrzyni i kierownik zespołu – Lidia Matynian. W programie koncertu znalazły się piosenki autorstwa Pawła Moszumańskiego do słów Joanny Kulmowej i Pawła Kamzy, Psalmy dla dzieci małych i dużych Wojciecha Widłaka oraz nowa kompozycja Henryka Jana Botora – Moon Walks, napisana specjalnie na tę okazję i po raz pierwszy przedstawiona publiczności.

Zespołowi towarzyszyć będą Amadrums Trio, Airis String Quartet, organista Michał Białko oraz pianiści Agnieszka Ignaszewska-Magiera i Paweł Moszumański. Koncert poprowadzi Maurycy Popiel. Na scenie pojawi się ponadto chór jubileuszowy, złożony z dorosłych już chórzystów, który zaprezentuje niezapomniane możliwości wokalne w utworach Stanisława Moniuszki, Artura Andrusa i Jerzego Wasowskiego.

Bezpośrednio przed jubileuszowym koncertem, w Sali Złotej o godz. 16.30, odbędzie się spotkanie z Marią Wilczek-Krupą, autorką książki o Chórze Chłopięcym Filharmonii Krakowskiej, zatytułowanej Dzieci można nauczyć wszystkiego.

Małgorzata Koch

Więcej: www.filharmonia.krakow.pl 


W tym roku Sinfonia Varsovia już w czerwcu zaprasza na swój letni festiwal Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. XXII edycja przyniesie 11 koncertów – orkiestrowych, kameralnych i familijnych, jak również muzyki elektronicznej, eksperymentalnej i jazzowej. Zaprezentują się muzycy Sinfonii Varsovii w różnych składach oraz zaproszeni goście z Polski i zagranicy. Festiwal odbędzie się w dniach 7–28 czerwca 2022 w siedzibie orkiestry przy Grochowskiej 272 na warszawskim Kamionku. Koncertom towarzyszyć będzie 26 warsztatów muzycznych i ruchowych „Moje ciało – moje miejsce – moja muzyka”.

Festiwal zainaugurują i zwieńczą koncerty 7 i 28 czerwca, podczas których symfonicznym składem Sinfonii Varsovii pokieruje Aleksandar Marković – od września tego roku pierwszy gościnny dyrygent orkiestry. Natomiast 14 czerwca za pulpitem dyrygenckim stanie Jerzy Maksymiuk, założyciel i wieloletni główny dyrygent poprzedniczki Sinfonii Varsovii, Polskiej Orkiestry Kameralnej, która obchodzi w tym roku jubileusz 50-lecia powstania. Zabrzmią m.in. Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz i Sinfonietta na dwie orkiestry smyczkowe Kazimierza Serockiego (14 czerwca) oraz premiera zamówionego dla Sinfonii Varsovii utworu Mikołaja Majkusiaka Bbrass Concerto (28 czerwca).

Większość pozostałych koncertów tegorocznej edycji skupiona będzie wokół dwóch weekendów narodowych: Norweskiego i Ukraińskiego.

Program muzyczny dopełnią dwa wieczory muzyki współczesnej. 27 czerwca Radical Polish Arkestra pod kierownictwem artystycznym Huberta Zemlera i Macieja Filipczuka zaprezentuje m.in. premierowe wykonanie utworu drugiego z nich, kompozycji inspirowanej muzyką romską i twórczością Woody’ego Guthriego.

Zadanie zostało zrealizowane dzięki wsparciu finansowemu m.st. Warszawy w ramach Zintegrowanego Programu Rewitalizacji m.st. Warszawy do 2022 roku.

Jakub Strużyński

Więcej informacji www.sinfoniavarsovia.org 


POLMICPatronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

VII Ogólnopolski Konkurs Akordeonowy Motion Music Festival odbędzie się w dniach 9-11 czerwca 2022 w Zespole Szkół Muzycznych w Wieliczce. Organizatorami konkursu jest Szkoła Muzyczna I stopnia im. Oskara Kolberga w Czasławiu oraz Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce.

Konkurs ma na celu popularyzację akordeonu jako instrumentu o wielu obliczach i ogromnych możliwościach brzmieniowych oraz pielęgnowanie polskiej tradycji poprzez odwołanie się do polskiego folkloru. Skierowany jest do uczniów szkół muzycznych I stopnia (wszystkich klas) oraz do uczniów szkół muzycznych II stopnia (klasy od I do IV).

Równoległą myślą przewodnią Konkursu jest twórczość Motion Trio, która prezentowana jest w ramach „Motion Music Festival". Motywem przewodnim siódmej edycji Konkursu będzie muzyka polskich kompozytorów na akordeon oraz muzyka skomponowana lub opracowana na akordeon (zespoły akordeonowe) przez Motion Trio.


Obok przesłuchań konkursowych organizatorzy zapewniają możliwość obcowania z muzyką także podczas koncertów i warsztatów. W tegorocznej edycji „Motion Music Festival" planowane są warsztaty z muzykami zespołu Motion Trio nad utworem Janusza Wojtarowicza Paweł i Gaweł oraz wspólny koncert uczestników wraz z zespołem Motion Trio.

Beata Miętka

Szczegółowe informacje dostępne są na stronach: http://www.smczaslaw.pl/PagesTree/pagesTreeMenu/view/item/1300/idCat/2/id/95.html 

oraz https://www.smuzwieliczka.edu.pl/content/regulamin-3 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu kameralnego w Narodowym Forum Muzyki 9 czerwca 2022 o godz. 19.00 zabrzmią dzieła kompozytorów polskich, brytyjskich i czeskich w wykonaniu znakomitej pianistki Sophie Pacini i Szymanowski Quartet.

Nokturn i Tarantella op. 28 Karola Szymanowskiego to dzieło należące do lżejszego nurtu w twórczości tego kompozytora, w oryginale przeznaczone na skrzypce i fortepian. Jest to pastisz popularnych w XIX wieku wirtuozowskich utworów będących stylizacją muzyki cygańskiej i włoskiej. Szymanowski stworzył dzieło łączące przeciwieństwa. Z jednej strony mamy tu nawiązanie do utworów popularnych, nie zawsze najwyższych lotów, z drugiej zaś strony nawiązania te nie wykluczają stosowania przez kompozytora nowoczesnego języka dźwiękowego. W rezultacie powstało dzieło efektowne, pełne humoru i inwencji.

Usłyszymy również ascetyczny, surowy, zwięzły, a jednocześnie pełny emocji III Kwartet smyczkowy op. 94 Benjamina Brittena i II Kwintet fortepianowy op. 81 Antonína Dvořáka – jedno z arcydzieł przeznaczonych na ten skład.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8895 


W Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży 9 czerwca 2022 o godz. 18.30 wystąpią Aleksandra Kubas-Kruk, Anna Bernacka i Monika Kruk w ramach Programu Scena Muzyki Polskiej, którego współorganizatorami są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Filharmonie w całej Polsce.

Projekt skupiony jest przede wszystkim wokół prawie niewykonywanej i jak dotąd nieutrwalonej przez wydawnictwa fonograficzne twórczości wybitnego polskiego kompozytora Mieczysława Wajnberga. Ma on na celu rozpropagowanie jego liryki kameralnej do tekstów polskich poetów w 25. rocznicę śmierci kompozytora.

W programie pojawią się także Uty japońskie Piotra Perkowskiego icykl pieśni Do snu Zbigniewa Popielskiego.

Więcej: http://www.filharmonia.lomza.pl/wydarzenia/najblizsze-koncerty/item/786-scena-muzyki-polskiej-7.html 


Koncert finałowy 63. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda będzie miał miejsce 10 czerwca 2022 o godz. 18.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Aleksandra Fredry 8). Wstęp wolny!

Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda jest organizowany co roku przez Związek Kompozytorów Polskich. Ideą Konkursu jest inspirowanie młodych twórców do nawiązywania na różne sposoby w swej kameralnej twórczości do wartości obecnych w dziełach Patrona. Wybierając postawę twórczą inspirowaną działaniami Bairda, można sięgnąć bardziej lub mniej bezpośrednio do Jego idei kompozytorskich.

Przedmiotem Konkursu w roku 2021 jest pieśń (lub cykl pieśni) na głos i kwartet smyczkowy do poezji polskiej lub Williama Szekspira (w oryginale lub w przekładzie polskim). Jury Konkursu będzie obradować pod przewodnictwem Agaty Zubel.

10 czerwca usłyszymy utwory finalistów Konkursu:

  • Hidden monologues na mezzosopran i kwartet smyczkowy (godło Andromeda)
  • 16087 na sopran i kwartet smyczkowy (godło Geralimos)
  • Augmented. Diminished na baryton i kwartet smyczkowy (godło Heterolepsis)
  • Opiewaj na mezzosopran i kwartet smyczkowy (godło Palimpsest5991)
  • SHAKESPEARE-MONOLOGUES na sopran i kwartet smyczkowy (godło Tnemnorivne)

Kompozycje zaprezentują: Konrad Derlatka (baryton), Magdalena Pikuła (sopran), Agnieszka Zińczuk (mezzosopran) oraz Kwartet Polonica.

Nagroda im. Tadeusza Bairda wynosi 10 000 zł. Ponadto jury przyzna dwa wyróżnienia (hotel i abonament na wszystkie koncerty Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień") ufundowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje: https://www.zkp.org.pl/index.php/pl/zkp-wydarzenia/1096-koncert-finalowy-63-konkursu-mlodych-kompozytorow-im-tadeusza-bairda 


Janusz Olejniczak i Tomasz Strahl – jedni z najwybitniejszych polskich współczesnych muzyków – wystąpią w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”. Koncerty odbędą się 10 czerwca 2022 o godz. 18.00 w Centrum Kultury i Spotkań Europejskich w Białogardzie, 11 czerwca o godz. 18.00 w Złocienieckim Ośrodku Kultury oraz 12 czerwca o godz. 15.30 w Centrum Kultury w Połczynie-Zdroju.

Światowej sławy mistrzowie występujący w najbardziej prestiżowych salach koncertowych wykonają w duecie utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, a także Franza Schuberta, Georga Friedricha Haendla, Edwarda Elgara oraz Manuela de Falli.

Cykl koncertów „Z klasyką przez Polskę” jest finansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp bezpłatny!

Janusz Olejniczak należy do najwybitniejszych współczesnych chopinistów. Był najmłodszym laureatem VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w 1970 roku. Nagrał ponad 40 płyt, jest ośmiokrotnym laureatem nagrody „Fryderyka”, a za całość dorobku artystycznego został odznaczony Krzyżem Oficerskim Orderu Odrodzenia Polski (2000) i Złotym Medalem Gloria Artis (2005). Wielokrotnie zasiadał również w jury m.in. Konkursu Chopinowskiego. Wirtuoz wiolonczeli Tomasz Strahl jest profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Dokonał wielu nagrań archiwalnych dla Polskiego Radia i Telewizji Polskiej, a także dla CBC Radio w Kanadzie. Rok 2019 przyniósł mu nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk” w kategorii Album Roku Muzyka Symfoniczna i Koncertująca. Artysta gra na instrumencie Leopold Widhalm (Norymberga, 1778).

Szczegóły: https://nimit.pl/ 


Patronat medialny nad Konkursem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Piąta edycja chóralnych zmagań odbędzie się 11 czerwca 2022 w kościele pw. Trójcy Przenajświętszej w Tykocinie, popularnie zwanym perłą w Koronie Podlasia. Wystąpi 30 chórów z całej Polski. Odbędą się ponadto warsztaty dla dyrygentów i delegacji poszczególnych chórów.

Konkurs podzielony będzie na 7 kategorii, w tym chóry jednorodne, mieszane i parafialne. Jury złożone z doświadczonych chórmistrzów oceniać będzie między innymi kulturę brzmienia, interpretację, dobór repertuaru, agogikę, dykcję i ogólny wyraz artystyczny. Dla najlepszych przygotowano szereg nagród. Na zwycięzcę czeka Grand Prix i nagroda pieniężna wysokości 5 000 zł. Przewidziana jest również nagroda specjalna Burmistrza Miasta Tykocin za najlepsze wykonanie utworu kompozytora polskiego i nagroda specjalna dyrektora Radia Nadzieja dla najlepszego dyrygenta.

V Ogólnopolski Konkurs Muzyki Sakralnej jest świetną propozycją nie tylko dla wielbicieli sakralnych brzmień. Wydarzenie będzie doskonałą okazją, aby wspólnie z przyjaciółmi i rodziną zwiedzić Tykocin, wsłuchując się w najwspanialsze chóralne kompozycje świata i muzykę polskich twórców.

Wstęp wolny!

Szczegółowy program: http://konkurschoralny.radionadzieja.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

11 czerwca 2022 o godz. 18.00 na zaproszenie Kwartetu Śląskiego Joanna Freszel, Łukasz Krupiński i Elżbieta Mrożek-Loska wystąpią podczas koncertu finałowego cyklu „Pokolenie '51 na 70-lecie urodzin”. W siedzibie NOSPR zabrzmią Audycja VI Andrzeja Krzanowskiego oraz IV Koncert fortepianowy G-dur op. 58 Ludwiga van Beethovena (oprac. na fortepian i kwintet altówkowy).

Audycję VI na sopran i kwartet smyczkowy Krzanowski stworzył z okazji stulecia urodzin Karola Szymanowskiego w 1982 roku. Po Beethovenie to drugi niezwykle ważny kompozytor dla tego twórcy.

Jak zaznacza autor cyklu koncertowego Arkadiusz Kubica, „Cykl utworów pod wspólnym tytułem Audycje jest niezwykłym z różnych powodów, ale chyba na najistotniejszą sprawę zwróciła uwagę żona kompozytora Grażyna, mówiąc, że Audycje są komentarzami do toczącej się wtedy teraźniejszości i do tego, co rozgrywało się w najdalszych zakamarkach duszy kompozytora. Użyte teksty Juliusza Słowackiego z Ody do wolności, Hymnu i Do matki są niezwykle wymowne i silnie wybrzmiewają w partii sopranowej. Kwartet smyczkowy odwołuje się do twórczości samego Krzanowskiego (autocytat II Kwartetu) i do twórczości Karola Szymanowskiego (początek I Kwartetu w kadencjach skrzypcowych). Całość kończy szept sopranu: „Słuchaj nas Matko Boża”.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-joanna-freszel-pokolenie-51-na-70-lecie-urodz 


Opera na Zamku w Szczecinie zaprasza na koncert „Tym, którzy nie powrócili z morza”, który odbędzie się 11 czerwca 2022 o 22.00 na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie. Orkiestra Opery na Zamku pod batutą Przemysława Zycha i znana mezzosopranistka Urszula Kryger zaprezentują utwory Mieczysława Karłowicza, Krzysztofa Pendereckiego oraz prawykonają cykl pieśni Michała Dobrzyńskiego, specjalnie skomponowany na to wydarzenie.

Koncert „Tym, którzy nie powrócili z morza...” jest wydarzeniem cyklicznym, odbywającym się w niezwykłej scenerii Cmentarza Centralnego, wśród symbolicznych grobów, tych których morze zabrało na wieczną wachtę. Koncert poprzedza ceremoniał morski z udziałem kompanii honorowej studentów Akademii Morskiej w Szczecinie, by uczcić pamięć ludzi, którzy z morzem związali swoje życie.

Cykl pieśni Michała Dobrzyńskiego pt. Było kiedyś morze szkliste na mezzosopran i orkiestrę symfoniczną zamówiony został przez Operę na Zamku w Szczecinie. Skomponowanie i prawykonanie utworu podczas corocznie odbywającego się w Szczecinie już od wielu lat koncertu ma dla kompozytora, jako rodowitego szczecinianina, znaczenie szczególne i wymiar głęboko osobisty, jako że członkowie z kręgu najbliższej rodziny (ojciec kompozytora), znajomi i przyjaciele od zawsze związani byli ze szczecińskim portem, z polskim morzem. Jak podkreśla kompozytor, „Ale jest też druga, bardzo mroczna inspiracja – to wstrząsające, katastrofalne i nieludzkie informacje, jakie dochodziły do nas z Ukrainy, w szczególności z portowego Mariupola, w czasie, gdy pisałem ten utwór. Nie mogło to pozostać bez wpływu na ostateczny kształt utworu, jego brzmienie, jak i dobór tekstów”.

Dodatkowe informacje: https://www.opera.szczecin.pl/repertuar/tym-ktorzy-nie-powrocili-z-morza-2 


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Biuro Kultury m.st. Warszawy oraz Stowarzyszenie JAX serdecznie zapraszają na cykl letnich koncertów muzyki klasycznej zatytułowany „Spotkaj się z muzyką w Warszawie”. Koncerty odbędą się 12, 19 i 26 czerwca 2022 roku w wybranych kościołach znajdujących się na terenie m.st. Warszawy. W repertuarze najpiękniejsze dzieła muzyki kameralnej i organowej.

Wstęp na koncerty jest bezpłatny. Każdemu z koncertów towarzyszyć będzie projekcja wizualna, dzięki której zgromadzona publiczność będzie mogła obserwować grę artystów odbywającą się na chórze. Wszystkie koncerty będzie można obejrzeć online na kanale Stowarzyszenia JAX na YouTube.

Przed nami podróż w świat różnorodnych form, stylów muzycznych i interesujących efektów akustycznych. Zabrzmią różne składy instrumentalne. Usłyszymy organy solo, a także kameralne współbrzmienia króla instrumentów ze skrzypcami, fletem czy saksofonem. Wystąpią uznani artyści, którzy od wielu lat aktywnie zaangażowani są w polskie i światowe życie kulturalne – Łukasz Długosz (flet), Ryszard Żołędziewski (saksofon), Róża Lorenc (skrzypce), a także znakomici organiści: Roman Perucki, Piotr Rojek i Wiktor Brzuchacz.

Program koncertów uwzględnia utwory od wczesnego baroku po muzykę XXI wieku, w tym muzykę Ignacego Jana Paderewskiego i Mirosława Gącieńca. Nie zabraknie także kunsztownych improwizacji organowych czy znanych i lubianych utworów ilustracyjnych Camille Saint-Saensa, Edwarda Griega, Louisa-Claude Daquina.

Zadanie publiczne jest finansowane ze środków miasta stołecznego Warszawy. Organizatorem przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie JAX.

Szczegółowy program: https://stowarzyszeniejax.pl/ 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

12 czerwca 2022 roku o godz. 19.00 koncertem „Nie ma wolności bez solidarności” Teatr Otwarty w Gdańsku uczci 35. rocznicę pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do Trójmiasta i 40. rocznicę delegalizacji Związków Zawodowych „Solidarność”. Z uwagi na charakter wydarzenia na miejsce jego realizacji organizatorzy zaplanowali Historyczną Salę BHP Stoczni Gdańskiej. Wstęp na koncert jest wolny!

Temu szczególnemu wydarzeniu patronują: Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej Andrzej Duda, Sekretarz stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego Jarosław Sellin, Arcybiskup Metropolita Gdański – ks. Tadeusz Wojda, Wojewoda Pomorski Dariusz Drelich, Przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Piotr Duda.

W programie wydarzenia znajdą się fragmenty Homilii Pomorskich z dwóch pielgrzymek Jana Pawła II do Trójmiasta (1987, 1999), utwory fortepianowe i pieśni Fryderyka Chopina, utwory dedykowane Papieżowi Polakowi oraz pieśni zajmujące w sercu Jana Pawła II szczególne miejsce.

Podczas Homilii na gdańskiej Zaspie (12 czerwca 1989) gdzie zgromadziły się tłumy, Jan Paweł II mówił o głębszym znaczeniu słowa „solidarność”, unikając bezpośrednich odniesień do bieżącej polityki. Definiując słowo solidarność odnosił się do słów Ewangelii, mówiąc „Jedni drugich brzemiona noście”. Zwracając się do ludzi pracy mówił o godności człowieka, o godności pracy, o budowaniu społeczeństwa opartego na miłości.

Niewątpliwym atutem koncertu, którego scenariusz stworzył Dariusz S. Wójcik (dyrektor Teatru Otwartego w Gdańsku), są znakomici artyści: sopranistka Anna Mikołajczyk-Niewiedział, tenor Jacek Szymański, pianista Rafał Lewandowski, aktor Jarosław Tyrański, a także Dariusz S. Wójcik (bas). Słowo o muzyce wygłosi Stanisława Grażyńska.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska. Sponsorami koncertu są Fundacja im. Franciszka Stefczyka oraz Hotel SOPOT. Partner: Instytut Pamięci Narodowej w Gdańsku.

Dodatkowe informacje: www.teatrotwarty.pl 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Drugi koncert w hołdzie Karolowi Rathausowi będzie miał miejsce 12 czerwca 2022 o godz. 19.00 w Żydowskim Muzeum Galicja, gdzie niektóre jego dzieła zostaną zaprezentowane w Polsce po raz pierwszy!

Karol Rathaus Enseblme prawykona takie utwory, jak Eine kleine Serenade op. 23 (1927), Mazurkę (1941), Polish Polka (1941), Confused Intermezzo (Pole in Spain) / Habanera and mazurka (1941). Wystąpią członkowie Karol Rathaus Ensemble – Piotr Lato, Marcin Hałat, Aleksandra Hałat – oraz ich goście: waltornista Paweł Cal, fagocista Damian Lipień i trębacz Piotr Nowak.

Droga kompozytora wiodła z Tarnopola przez Wiedeń, Berlin, Londyn, Paryż do Stanów Zjednoczonych, które stały się jego drugą ojczyzną. Współpracował z wytwórniami filmowymi, w tym w Hollywood. Wykładał również w Queens College w Nowym Jorku. Był aktywnym członkiem amerykańskich organizacji muzycznych (m.in. ISCM, American League of Composers from Austria, American Society of Composers, Authors and Publishers), honorowym wiceprezydentem Jewish Music World Center, działał ponadto w organizacjach polonijnych (m.in. Komitecie Muzycznym Instytutu Kultury).

Wstęp wolny!

Dodatkowe informacje: https://galiciajewishmuseum.org/koncert-karol-rathaus-im-memoriam-2/ 


W dniach 13–16 czerwca 2022 w Poznaniu nad Jeziorem Strzeszyńskim odbędzie się 12. Enter Enea Festival, w programie którego znalazło się prawykonanie nowego orkiestrowego utworu Leszka Możdżera MONIUSZKO ALT_SHIFT_1 ESCAPE, powstałego na zamówienie Teatru Wielkiego w Poznaniu.

To z orkiestrą tego teatru pod batutą Katarzyny Tomali-Jedynak Możdżer wystąpi w nowym utworze 14 czerwca. Do prawykonania utworu artysta zaprosił też fińskiego trębacza Verneriego Pohjolę, basistę Bartka Królika, perkusistę Łukasza Sobolaka i saksofonistę Adama Bławickiego. MONIUSZKO ALT_SHIFT_1 ESCAPE to reinterpretacja Leszka Możdżera i oparta na utworze Moniuszki Uwertura Fantastyczna „Bajka". To przykład redefinicji języka muzycznego jednego z najważniejszych twórców muzyki polskiej i również bardzo wyjątkowy sposób uczczenia 150. rocznicy śmierci patrona Teatru Wielkiego w Poznaniu.

Enter Enea Festival to trzy dni muzycznego spotkania w plenerze Jeziora Strzeszyńskiego, w towarzystwie dobranym przez Leszka Możdżera, dyrektora artystycznego od pierwszej edycji. W tegorocznym programie Enter Enea Festival znalazło się wiele muzycznych odkryć. Po raz pierwszy w Polsce usłyszymy francuskiego pianistę i kompozytora Chassol. Wystąpią włoski wirtuoz trąbki Paolo Fresu, pianiści Marialy Pacheco i Omar Sosa, francuski muzyk i kompozytor Hadrien Feraud, który do Poznania przyjedzie z zespołem 5 -ISH. Z północy Europy przyjadą do Poznania wirtuozi instrumentów dętych: norweski muzyk i kompozytor Daniel Herskedal ze swoim kwartetem i uznany fiński trębacz Verneri Pohjola. Na zakończenie Enter Enea Festival zagra po raz pierwszy w Polsce indyjska królowa gitary basowej – Mohini Dey. Polska scena reprezentowana będzie przez Adama Bałdycha oraz projekt Chojnacki/Miguła Contemplations.

Sponsorem tytularnym Enter Enea Festival od 8 lat jest firma Enea. Festiwal realizowany jest dzięki wsparciu Urzędu Miasta Poznań oraz Marszałka Województwa Wielkopolskiego.

Program: http://enterfestival.pl/ 


NOSPRPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

17 czerwca 2022 o godz. 17.00 w siedzibie NOSPR wystąpią uczestnicy Akademii NOSPR i RSPO Academy pod dyrekcją Anny Sułkowskiej-Migoń. W roli solisty usłyszymy pianistę Tymoteusza Biesa.

Występ młodych utalentowanych artystów w Katowicach poprzedza koncert w dniu 18 czerwca 2022 r. o godz. 18.00 w sali koncertowej Konserthuset Stockholm w ramach projektu NOSPR „Instytucje przyszłości – współpraca NOSPR i Konserthuset Sztokholm”, na który NOSPR pozyskał dotację w ramach programu MKiDN „Kultura inspirująca”. Akademię NOSPR wspiera Związek Artystów Wykonawców STOART.

Muzycy zaprezentują Małe requiem dla pewnej polki op. 66 Henryka Mikołaja Góreckiego, Koncert fortepianowy f-moll op. 21 Fryderyka Chopina (w wersji kameralnej), a także A Walk By Heart Britty Byström i Lyrisk fantasi Larsa-Erika Larssona.


Realizację programu stypendialno-mentorskiego Akademia NOSPR dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/2-7 


Patronat medialny nad sezonem koncertowych 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

17 czerwca 2022 o godz. 19.00 Śląska Orkiestra Kameralna zakończy sezon artystyczny – 41. już w historii tego zespołu Filharmonii Śląskiej. Podczas koncertu, który zza pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Maciej Tomasiewicz, zabrzmią dzieła Wojciecha Kilara, Henryka Mikołaja Góreckiego, Béli Bartóka i Kazimierza Serockiego. W roli solisty wystąpi znakomity artysta, pianista Piotr Sałajczyk.

Koncert na fortepian i orkiestrę smyczkową Henryka Mikołaja Góreckiego powstał na zamówienie Polskiego Radia. Może być on wykonywany zarówno na fortepianie, jak i klawesynie, bo właśnie wirtuozka tego drugiego instrumentu – Elżbieta Chojnacka – była artystką, dla której dzieło zostało napisane.

Nim przejdziemy do drugiego utworu z fortepianem, zabrzmi Sinfonietta na dwie orkiestry smyczkowe Kazimierza Serockiego. Solista powróci na estradę w II Koncercie fortepianowym Wojciecha Kilara, powstałym w 2011 roku. Na zakończenie koncertu usłyszymy Muzykę na instrumenty strunowe, perkusję i czelestę Béli Bartóka. Bogactwo barw, bogata faktura i niezwykle zajmująca konstrukcja tego dzieła z pewnością zachwyci każdego – zarówno tego, który usłyszy je po raz pierwszy, jak i tego, który już zdążył się w nim dawniej zakochać.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/zakonczenie-sezonu-slaskiej-orkiestry-kameralnej-salajczyk-tomasiewicz/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

18 czerwca 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka wykona I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego, Symfonię nr 41 „Jowiszowa” Wolfganga Amadeusa Mozarta, Uwerturę na orkiestrę Grażyny Bacewicz oraz Melodię Myrosława Skoryka.

Solistką będzie znakomita skrzypaczka Anna Maria Staśkiewicz, laureatka wielu konkursów skrzypcowych, m.in. III nagrody na XIII Międzynarodowym Konkursie im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2006 roku. W 2007 ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu, w klasie skrzypiec prof. Marcina Baranowskiego, umiejętności doskonaliła między innymi pod kierunkiem Wandy Wiłkomirskiej oraz Tatiany Grindenko. Koncertuje jako solistka i kameralistka na najważniejszych estradach wielu krajów. Od 2015 roku pracuje w orkiestrze Sinfonia Varsovia na stanowisku koncertmistrza.

Na koncert dostępne są bezpłatne wejściówki! Miejsca są numerowane, a liczba miejsc ograniczona. Prosimy o wysyłanie zgłoszeń do 15 czerwca 2022 roku na adres mailowy bilety@sinfoniaiuventus.pl wraz z podaniem liczby miejsc (maksymalnie 4 miejsca na 1 zgłoszenie) oraz imion i nazwisk osób chcących wziąć udział w wydarzeniu.

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 18 czerwca – 11 listopada 2022 odbędzie się X Dolnośląski Festiwal Muzyczny. „Romantyczna dusza” to motyw przewodni jubileuszowej edycji, której program nawiązuje do obchodów Roku Polskiego Romantyzmu. Zainauguruje wydarzenie nadzwyczajny recital legendarnej Lidii Grychtołówny w Teatrze Zdrojowym w Dusznikach-Zdroju.

Główną ideą Dolnośląskiego Festiwalu Muzycznego jest od samego początku prezentowanie najwybitniejszych dzieł kultury muzycznej, zarówno polskiej jak i światowej, we wnętrzach teatrów, pałaców, zamków i kościołów na Dolnym Śląsku. W programie tegorocznego Festiwalu znalazły się utwory kompozytorów polskich i zagranicznych z okresu romantyzmu oraz odwołannia do nich w muzyce współczesnej. Wystąpią tak znani muzycy, jak Magdalena Cornelius-Kulig (dyrektorka artystyczna Festiwalu), akordeonista i kompozytor Maciej Zimka, Dariusz Wójcik (dyrektor Teatru Otwartego w Gdańsku), pianista Marek Szlezer, sopranistka Małgorzata Rodek, organiści Luigi Vincenzo, Stefano Manfredini, Stefano Pellini, fleciści Alma di Gaetano, Janos Balint, klarnecista Giordano Muolo, a także Chór Filharmonii Krakowskiej i Aighetta Quartett.

Podczas 19 koncertów na terenie Dolnego Śląska zabrzmi m. in. muzyka Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Henryka Wieniawskiego i Mieczysława Karłowicza.

Szczegółowy program: https://www.facebook.com/DolnoslaskiFestiwalMuzyczny 


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrium Informacji Muzycznej POLMIC.

Towarzystwo Muzyczne Śląskich Kameralistów zaprasza na cykl koncertów „Muzyka na Wagę", który odbędzie się w dniach 19 czerwca – 18 sierpnia 2022 w Będzinie. Kluczem do wszystkich wydarzeń tego artystycznego eko-projektu są plastikowe nakrętki – stanowiące niejako bilet wstępu.

Koncerty będą miały miejsce w Pałacu Mieroszewskich w Będzinie i Pałacu w Rybnej. „Bilety” (nakrętki) przed wejściem na koncert zostaną zebrane i przekazane do miejskich „koszy-serc”. Repertuar koncertów skonstruowany został tak, by uczestniczyły w nim całe rodziny: w programie znalazły się polska muzyka współczesna (m.in. utwory Wojciecha Kilara, Henryka Kuźniaka, Dariusza Zbocha), muzyczna bajka, arcydzieła muzyki klasycznej, tango, pieśni neapolitańskie oraz muzyka z takich filmów, jak Misja, Cinema Paradiso, Ziemia obiecana, Vabank.

Wystąpią Maciej Zakościelny, Kwintet Śląskich Kameralistów, Orkiestra Śląskich Kameralistów pod dyrekcją Piotra Wijatkowskiego, CasaDuo Łukasz Gaj (tenor), Elwira Śliwkiewicz-Cisak (akordeon), Roman Widaszek (klarnet), Magdalena Duś (fortepian).

Zadanie dofinansowano ze środków gminy Tarnowskie Góry. Zadanie współfinansowane ze środków Powiatu Tarnogórskiego. Zadanie współfinansowane przez Miasto Będzin.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/Towarzystwo-Muzyczne-%C5%9Al%C4%85skich-Kameralist%C3%B3w-101262425043589/ 


Znakomici polscy wirtuozi – skrzypek Jakub Jakowicz i pianista Łukasz Chrzęszczyk – wystąpią w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej”, którego współorganizatorami są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Filharmonie w całej Polsce. Koncerty będą miały miejsce 19 czerwca 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie oraz 22 czerwca o godz. 18.30 w Filharmonii Kameralnej im. Witolda Lutosławskiego w Łomży.

Na program koncertów składają się dzieła czwórki kompozytorów reprezentujących dwa pierwsze pokolenia polskich twórców urodzonych w XX wieku: starszych nieco Artura Malawskiego (1904–1957) i Grażyny Bacewicz (1909–1969), oraz dwójki rówieśników – Henryka Mikołaja Góreckiego (1933– 2010) i Krzysztofa Pendereckiego (1933–2020). Łączą ich wszystkich przeszło dwie dekady dzielenia wspólnej rzeczywistości, obfitującej w wydarzenia niezwykle doniosłe i odciskające niepodważalne piętno na sposobie postrzegania świata.

Celem programu „Scena Muzyki Polskiej” jest promocja polskich artystów i artystek, a także polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej.

Więcej o koncertach: https://nimit.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

19 czerwca 2022 o godz. 18.00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert z okazji 100-lecia przyłączenia części Górnego Śląska do Polski. Za pulpitem dyrygenckim stanie José Maria Florêncio. W roli solisty – pianista Piotr Sałajczyk.

W czerwcu mija sto lat od wkroczenia Wojska Polskiego do Katowic. Po trzech powstaniach i plebiscycie rozpoczęło się formalne przejęcie przez Polskę władzy na przyznanej jej części Górnego Śląska. 20 czerwca 1922 roku gen. Stanisław Szeptycki wjechał na czele swoich oddziałów na katowicki rynek od strony Szopienic, witany przez mieszkańców i władze. Zwieńczeniem tego symbolicznego wydarzenia było podpisanie niespełna miesiąc później, bo 16 lipca, Aktu Objęcia Górnego Śląska przez rząd Rzeczpospolitej Polskiej.

Katowice celebrują tę wyjątkową rocznicę serią wydarzeń, których zwieńczeniem będzie uroczysty koncert Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. Artyści zaprezentują wyłącznie polską muzykę: Toccatę na orkiestrę Bolesława Szabelskiego, Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego oraz Rapsodię polską twórcy NOSPR - Grzegorza Fitelberga.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/koncert-z-okazji-100-lecia-przylaczenia-czesci-gornego-slask 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kwartesencja – wspólne dziecko zespołu Royal String Quartet – osiągnęło pełnoletność. Urodzinowy Festiwal odbędzie się w dniach 20–22 czerwca 2022 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Wstęp wolny!

W tym roku ze względu na sytuację na świecie urodzinowy festiwal nie będzie ani huczny, ani uroczysty. Czeka nas za to dużo emocji dzięki muzyce w wykonaniu Gospodarzy, jak i specjalnie zaproszonego gościa – Zoltana Almashi’ego – jednego z najciekawszych wiolonczelistów i kompozytorów Ukrainy. Wspólnie z Royal String Quartet zagra on słynny Kwintet smyczkowy C-dur Franza Schuberta, jedno z ostatnich dzieł artysty. Wieczór rozpoczną nadal niestety aktualne Czarne Anioły Georga Crumba – zmarłego w tym roku kompozytora, który nazwał swój utwór „rodzajem przypowieści na temat naszego znękanego współczesnego świata” i opatrzył komentarzem „in tempore belli” (w czasie wojny). Powstała w 1970 roku kompozycja była mocnym głosem sprzeciwu wobec wojny w Wietnamie.

Usłyszymy także Pieśni Kurpiowskie Karola Szymanowskiego w autorskiej aranżacji muzyków Royal String Quartet. Nie będzie to jedyna premiera tegorocznego festiwalu. Kontrastem dla folkloru Kurpiowszczyzny będzie nowe dzieło Pawła Mykietyna, napisany specjalnie dla „Royalsów” IV Kwartet smyczkowy.

Jak będzie brzmieć tegoroczna Kwartesencja? Różnie, podobnie jak otaczający świat. Nie zabraknie w niej krzyku, smutku, ale też wzruszeń. Najwięcej będzie jednak piękna. Bo „piękność się broni”.

Materiały prasowe organizatorów

Szczegółowy program: https://royalstringquartet.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

20 czerwca 2022 o godz. 19.00, w dniu, w którym po raz pierwszy będziemy obchodzić Narodowy Dzień Powstań Śląskich, w Filharmonii Śląskiej premierowo zabrzmi Poemat Śląski – Korfanty – utwór słowno-muzyczny w pięciu częściach na kanwie tekstów Wojciecha Korfantego, napisany przez Wacława Golonkę, który również wykona w nim partię organów.

Obok niego na estradzie staną: Grażyna Jursza (flet), Marek Miś (klarnet), Szymon Gaudyn (trąbka), Leszek Salwa (waltornia), Grzegorz Kurowski (puzon), Małgorzata Szymecka (perkusja) oraz aktor Dariusz Niebudek. Koncert połączony będzie z projekcją filmu oraz możliwością odwiedzenia wystawy, udostępnionych przez Muzeum Powstań Śląskich w Świętochłowicach.

Sam utwór powstał w 2021 roku w ramach stypendium Marszałka Województwa Śląskiego. Oparty jest na tekstach Wojciecha Korfantego, w których poruszona jest tematyka niepodległości Śląska oraz jego przynależności do Polski. Korfanty ukazuje się w nich jako wybitny polityk, mąż stanu, wizjoner a przede wszystkim jako patriota walczący o miejsce Polski na mapie Europy. Poemat składa się z Prologu oraz 5 części: Korfanty, Walka, Praca, Śląsk i Dziedzictwo.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu Narodowego Centrum Kultury „Kultura – Interwencje. Edycja 2022”.

Marta Szybiak

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/poemat-slaski-korfanty-niebudek-golonka-kwintet-dety-filharmonii-slaskiej/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W programie wyjątkowego koncertu 22 czerwca 2022 o godz. 19.00 wieńczącego sezon koncertowy NFM Filharmonii Wrocławskiej znajdzie się ostatni Koncert fortepianowy Wolfganga Amadeusa Mozarta, w którym partię solową wykona znakomita portugalska pianistka Maria João Pires. Jako ostatnie zabrzmi zaś jedno z największych arcydzieł muzyki polskiej pierwszej połowy XX wieku autorstwa Karola Szymanowskiego. Orkiestrę poprowadzi jej szef artystyczny, maestro Giancarlo Guerrero.

III Symfonia „Pieśń o nocy” Karola Szymanowskiego powstała w okresie, w którym kompozytora żywo fascynowała kultura Persji. Fascynacja ta znalazła odbicie zarówno w rozrzutnej, śmiałej i zmysłowej kolorystyce brzmienia, jak i w doborze tekstu. Szymanowski sięgnął po tekst trzynastowiecznego poety i mistyka perskiego Dżalaluddina Rumiego w przekładzie Tadeusza Micińskiego.

Przebogate brzmienie orkiestry o chóru, giętkie linie melodyczne, znakomita orkiestracja, ekstatyczne kulminacje z udziałem wszystkich wykonawców tworzą kompozycję o wyrazistym charakterze, efektowną i mocno zapadającą w pamięć. W roli solistki wystąpi sopranistka Iwona Sobotka.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8896 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Małopolska Akademia Talentów po raz ósmy zagości w regionie. W kalendarzu festiwalowych koncertów znajdzie się coś dla wszystkich miłośników muzyki klasycznej. Koncerty odbędą się w Nowym Sączu i Łącku w Małopolsce w dniach 22 czerwca – 2 lipca 2022. Na wszystkie koncerty wstęp wolny. Rozpocznijmy lato z muzyką klasyczną!

Inauguracja tegorocznej edycji Małopolskiej Akademii Talentów odbędzie się w Małej Galerii w Nowym Sączu 22 czerwca o godz. 18:00. Pianistka Karina Vorobey oraz wiolonczelistka Valentyna Czekamova wykonają program złożony z dzieł Franza Liszta, Adama Walacińskiego i Andrzeja Sztogarienko. Kilka dni później, 26 czerwca o godz. 19:00 rozpoczną się kursy muzyczne.

Kolejne koncerty odbywać się będą w Łącku co wieczór, o 18:45.

28 czerwca wystąpią pianiści i pianistki kursów oraz pedagodzy prowadzący. 29 czerwca wystąpią uczestnicy i uczestniczki klas instrumentów smyczkowych oraz pedagodzy prowadzący. 30 czerwca w pięknym wnętrzu Kościoła p.w. św. Jana Chrzciciela wystąpią mezzosopranistka Magdalena Kulig i akordeonista Maciej Zimka. W ich programie znajdą się dzieła, które stworzyli: Giovanni Battista Pergolesi, Georg Friedrich Händel, Wolfgang Amadeus Mozart, Joseph Haydn, Georg Friedrich Händel oraz Francesco Durante. 1 lipca wiolonczeliści Andriy Vorontsov, Monika Würsten oraz pianista Piotr Filek zaprezentują sonaty wiolonczelowe. 2 lipca, podczas koncertu na zakończenie 8. Małopolskiej Akademii Talentów wręczone zostaną dyplomy.

Więcej informacji znaleźć można na stronie: www.mat.festiwalmuzyczny.com 

Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Sponsorem 8. Małopolskiej Akademii Talentów jest Małopolska Agencja Rozwoju Regionalnego S.A.

Partnerzy: Gmina Łącko, Szkoła Muzyczna I st. w Łącku, Gminny Ośrodek Kultury w Łącku, Parafia p.w. św. Jana Chrzciciela w Łącku, Mała Galeria w Nowym Sączu.

Patronat Honorowy: Witold Kozłowski - Marszałek Województwa Małopolskiego oraz Jan Dziedzina - Wójt Gminy Łącko.

Aleksandra Kuzemko


Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Teatr Tańca Antoniny Jakubowskiej zaprasza na premierę spektaklu pt. Lilie z muzyką Jana Gromskiego w choreografii Antoniny Jakubowskiej, który powstał z okazji 200. rocznicy wydania Ballad i romansów Adama Mickiewicza. Wydarzenie odbędzie się 23 czerwca 2022 o godz. 21.00 w malowniczej scenerii Dworu Czesława Miłosza w Krasnogrudzie, przy granicy Polski i Litwy. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny!

Mickiewicz, tworząc balladę Lilie, połączył romantyczny idealizm z prostotą ludowej przypowieści. Tak też jest w spektaklu Antoniny Jakubowskiej i Jana Gromskiego. W warstwie muzycznej pojawią się nawiązania do folkloru muzycznego Słowian, przetworzonego za pomocą specjalnie stworzonych dźwięków elektronicznych. Kostiumy Bogumiła Wiśniewskiego zainspirowane będą naturą i ruchem panującym w przyrodzie, ukazując przejście między światem realnym a mistycznym. Choreografia to próba pogodzenia technik klasycznych z technikami tańca współczesnego.

Wystąpią: Aleksandra Ziomek, Tomasz Markiewicz, Krystian Szymanek, Krzysztof Burzyński, Sławomir Kawka, Natalia Rybka, Kamila Zimnowoda i Aleksandra Gajda.

Dofinansowano z Programu Rządowego „Ballady i romanse” ze środków finansowych Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

ZOBACZ: wydarzenie na FB 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 Filharmonii Śląskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zakończenie 77. sezonu artystycznego Filharmonii Śląskiej odbędzie się 24 czerwca 2022 o godz. 19.00 pod znakiem baletu i jego rozmaitych obliczy. Uszłyszymy tego wieczoru góralski folklor ze słynnych Harnasi Karola Szymanowskiego i ormiańską ekspresję Suity Gajane Arama Chaczaturiana. Na koncert pełen wrażeń zapraszają wspólnie Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej pod batutą Yaroslava Shemeta oraz solista – tenor Adam Sobierajski.

Balet Harnasie Karola Szymanowskiego to jedno z największych dzieł tego kompozytora, będące dowodem na to, jak piękny i bogaty jest polski folklor. Koncert ukoronuje Suita z baletu Gajane Arama Chaczaturiana. Zwiera ona najpiękniejsze i najbardziej efektowne tańce baletu, w tym słynny Taniec z szablami, który często pojawia się samodzielnie w programach koncertów na całym świecie. Będzie to więc niezwykle widowiskowe zakończenie sezonu artystycznego i zapowiedź energii, z jaką wkroczymy w kolejny – już od września!

Wydarzenie towarzyszy 11. sesji Światowego Forum Miejskiego – WUF11.

Marta Szybiak

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/harnasie-zakonczenie-sezonu-sobierajski-shemet/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Główną ideą 26. Międzynarodowego Festiwalu Nova Muzyka i Architektura, który odbędzie się w dniach 24 czerwca – 27 sierpnia 2022 roku, jest tradycyjnie prezentowanie muzyki klasycznej w zabytkowych i nowoczesnych wnętrzach Torunia. W tym roku 16 wydarzeń odbędzie się w Dworze Artusa, Ratuszu Staromiejskim, kościołach św. Jakuba, św. Szczepana i Ducha Świętego oraz w CKK Jordanki, a 4 – w przestrzeni online. Przyjadą artyści z Hiszpanii, Korei, Finlandii i Litwy.

W trakcie festiwalu odbędą się koncerty symfoniczne, kameralne, rozrywkowe z udziałem muzyków najwyższej klasy. W trakcie festiwalu pięciokrotnie wystąpi Toruńska Orkiestra Symfoniczna, prezentująca zarówno wielkie przeboje muzyki klasycznej (dzieła J. S. Bacha, W. A. Mozarta, L. van Beethovena, G. Bizeta, E. Griega), jak i rozrywkowej (muzyka filmowa Złotej Ery Hollywood, muzyka bałkańska i klezmerska z zespołem Klezmafour, polska muzyka rozrywkowa m.in. A. Zauchy, Z. Wodeckiego, G. Ciechowskiego, zespołu Perfect, Kombi, z Jackiem i Patrycją Kotlarskimi).

Dzieła muzyki kameralnej wykonają Aleksandra Kuls i Marcin Koziak (laureaci III nagrody II Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej), Bartłomiej Fraś, Julianna Vinci, Grzegorz Niemczuk oraz zespół Quatuor Europa.

Polską muzykę rozrywkową w jej lirycznej odsłonie przedstawią wokalistka Iza Połońska z towarzyszeniem Bogdana Hołowni, a w energetycznej odsłonie – zespół Infected. Wybrane standardy jazzowe z kolei zagrają dla nas muzycy z Pohjantie Junior Big Band z Finlandii. Tradycyjnie odbędą się również dwa koncerty organowe z prelekcją. Nowością będą cztery panele online.

W programie Festiwalu znalazły się m. in. dzieła Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Grażyny Bacewicz, Wojciecha Kilara, Aleksandra Zarzyckiego i Antoniego Wierzbickiego.

Materiały prasowe organizatorów

Szczegółowy program: www.muz-arch.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Ostatni i najważniejszy koncert 70. sezonu artystycznego Filharmonii Opolskiej 26 czerwca 2022 o godz. 18.00 zainauguruje prawykonanie Uwertury jubileuszowej, zamówionej u Aleksandra Kościowa dla uczczenia jubileuszu istnienia Filharmonii.

Pisarz i kompozytor Aleksander Kościów pochodzi z Opola. Od 2016 roku pełni funkcję prorektora do spraw studenckich i dydaktyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Jego powieści bywają określane mianem polskiego realizmu magicznego. O tym, czy zamówiona przez Filharmonię Opolską Uwertura jubileuszowa okaże się bliska temu nurtowi, słuchacze będą mogli przekonać się w przededniu 70. rocznicy pierwszego koncertu Opolskiej Orkiestry Symfonicznej.

Tego wieczoru Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Przemysława Neumanna zaprezentuje przede wszystkim polską muzykę. Usłyszymy dwie wirtuozowskie fantazje na tematy operowe, ze skrzypcami w roli głównej. Najpierw autorstwa Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, który w rok po ukończeniu swojej jedynej opery Monbar wrócił do jej motywów i utkał z nich autorską Wielką fantazję w stylu brillant. Muzyka z Fausta Charlesa Gounoda zainspirowała najpopularniejszego polskiego skrzypka w historii Henryka Wieniawskiego, który stworzył swoją Fantazję na tematy z tej opery. Partię solową w tych utworach wykona światowej sławy polski skrzypek Janusz Wawrowski!

Ostatnie dźwięki 70. sezonu należeć będą do Witolda Lutosławskiego: zabrzmi jedna z jego najpopularniejszych kompozycji – Koncert na orkiestrę.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Galowy koncert jubileuszowy Marcina Wyrostka odbędzie się w NOSPR 26 czerwca 2022. Artysta wystąi w wielu różnych formacjach muzycznych: solo, w duetach, wraz ze swoimi zespołami Coloriage i Corazon oraz z Orkiestrą kameralną NOSPR. Na estradzie towarzyszyć mu będą muzycy, z którymi gra już od wielu lat oraz goście specjalni: Stanisław Soyka i Magda Steczkowska.

Podczas koncertu zabrzmią utwory nawiązujące do poszczególnych etapów muzycznej drogi artysty, międzynarodowych konkursów akordeonowych i dotychczasowych autorskich albumów: Magia del Tango, Marcin Wyrostek & Coloriage, For Alice i Polacc.

Będą także muzyczne niespodzianki i premierowe wykonania nowego muzycznego projektu artysty. W programie znajdą się m.in. dzieła I. Albéniza, A. Vivaldiego, A. Piazzolli, A. Biełoszyckiego i W. Kilara; ponadto zabrzmi muzyka ludowa i śląska oraz autorskie kompozycje Marcina Wyrostka i muzyków z zespołu.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://nospr.org.pl/ 


Od 26 czerwca do 3 lipca 2022 podczas XIII Letniego Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach usłyszymy muzyczne arcydzieła w mistrzowskich wykonaniach. Przez osiem kolejnych wieczorów melomani będą celebrować wielkie doroczne święto muzyki. Partnerami Festiwalu są Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Polski Impresariat Muzyczny. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny, udział w koncertach nie wymaga wcześniejszej rezerwacji.

Każdego wieczora o godz. 21.00 odbywać się będą koncerty w namiocie festiwalowym. Kontynuowany będzie jednocześnie cykl koncertów kameralnych w Nowym Domu Sztuki o godz. 18.00, zainaugurowany podczas ubiegłorocznej edycji.

W tym roku na radziejowskiej scenie nie zabraknie wielkich gwiazd. Usłyszymy Leonorę Armellini, zdobywczyni piątej nagrody w Konkursie Chopinowskim z 2021 roku, częstego gościa Radziejowic, wspaniałego pianistę Janusza Olejniczaka, legendarnego skrzypka Krzysztofa Jakowicza i wybitnego wiolonczelistę Tomasza Strahla, a także wielu innych wspaniałych muzyków. Na radziejowickiej scenie pojawi się m.in. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Podkarpackiej i Polska Orkiestra Sinfonia Juventus. Za pulpitem dyrygenckim staną: maestro Jerzy Maksymiuk, Paweł Kos-Nowicki, Marek Wroniszewski i Marek Pijarowski.

Program Festiwalu będzie jak zwykle bardzo zróżnicowany. Pojawią się utwory barokowe, klasyczne, romantyczne, ale też muzyka nowa i jazz. Wykonane zostaną między innymi kompozycje Bacha, Haydna, Beethovena, Chopina, Liszta, Brahmsa, Griega, Rossiniego, Szymanowskiego i Kilara. 27 czerwca Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa prawykona Koncert na saksofon i orkiestrę Cezariusza Gadziny; w roli solisty wystapi sam kompozytor!

Nie będzie jednak wyłącznie poważnie. Do Radziejowic przyjedzie także Janusz Radek z zespołem oraz Loud Jazz Band. Z kolei podczas koncertów kameralnych w Nowym Domu Sztuki przed publicznością będą mieli okazję zaprezentować się młodzi muzycy, którzy są na początku kariery zawodowej. Wspieranie młodych wykonawców to jeden z celów Domu Pracy Twórczej w Radziejowicach. Organizatorem Festiwalu jest Dom Pracy Twórczej w Radziejowicach.

Przyjazd do Radziejowic połączyć można ze spacerem po otaczającym pałac przepięknym parku, który o tej porze roku cieszy oczy bujną zielenią. Wizyta w Radziejowicach to również doskonała okazja do obejrzenia wystaw towarzyszących Festiwalowi.

Materiały prasowe organizatorów

Dodatkowe informacje: https://www.palacradziejowice.pl/xiii-letni-festiwal-im-jerzego-waldorffa-w-radziejowicach/ 


Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

29 czerwca 2022 w warszawskim klubie SPATiF o godz. 19.00 rozpocznie się VII edycja cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1. W tym roku spotkamy się w formule mini festiwalu, która poza głównymi duetami przewiduje dodatkowe koncerty.

„SuperSam +1” realizowany jest przez warszawskie kluby Mózg i DZiK. To cykl wystąpień mistrzowskich, koncentrujący się głównie wokół muzyki, ale też sztuki performance, multimediów, monodramu. Podczas „SuperSam +1” prezentowani są uznani artyści polscy i zagraniczni nastawieni na działania autorskie, eksperymentalne i innowacyjne. „Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. 29 czerwca po raz pierwszy spotkają się na scenie Barbara Drazkov i Mazen Kerbaj.

Barbara Drazkov (Drążkowska) to pianistka, preparatorka pianin, kompozytorka i performerka mieszkająca w Brukseli. Po studiach w poznańskiej Akademii Muzycznej, jako stypendystka Rządu Niemieckiego, kontynuowała naukę w Kolonii i Lubece. Następnie przeniosła się do Hiszpanii, gdzie pracowała z muzykami flamenco i zespołami muzyki współczesnej w Sewilli. Od 11 lat mieszka w Belgii i koncertuje na całym świecie. Związana jest z teatrami tańca współczesnego w Belgii, Holandii i Hiszpanii; komponuje muzykę do teatru i filmu animowanego.

Mazen Kerbaj jest libańskim autorem komiksów, artystą wizualnym i muzykiem urodzonym w Bejrucie. Wykładał na Uniwersytecie Amerykańskim w Bejrucie. Mazen Kerbaj jest jednym z kluczowych artystów libańskiej sceny wolnej improwizacji i muzyki eksperymentalnej.

Więcej – na stronie na stronie: http://supersam.mozg.pl 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

30 czerwca 2022 roku o godz. 19.00 w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha ożyje muzyka z albumu Sinfonietta per Sinfonietta. To podsumowanie sześciu lat Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego pod honorowym patronatem Krzysztofa Pendereckiego.

W latach 2015–2020 jury, w którym zasiadali eksperci (między innymi Joanna Wnuk-Nazarowa czy Zygmunt Konieczny), wybierało najciekawsze kompozycje na orkiestrę smyczkową pośród dziesiątków zgłoszeń. W roku 2022 nakładem wydawnictwa Recart została wydana płyta pod tym samym tytułem: Sinfonietta per Sinfonietta.

W finale sezonu wracamy do nagrań sześciu wyróżnionych kompozytorów: Macieja Bałenkowskiego, Michaela Gatonski, Drinora Zymberiego, Tomasza Citaka, Robina Lilja i Andrea Matteviego. Muzycy Sinfonietty Cracovii pod batutą Jerzego Dybała wykonają ponadto utwory Krzesimira Dębskiego oraz Krzysztofa Pendereckiego.

Krzysztof Siwoń

Informacja o biletach: https://www.sinfonietta.pl/koncerty/koncert-laureatow-konkursu-kompozytorskiego