Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 września 2022 o godz. 21.00 na Targowisku Miejskim w Wieluniu będzie miała miejsce premiera Oratorium Wieluńskiego Krzesimira Dębskiego, które wykona Orkiestra Kameralna PRIMUZ pod batutą kompozytora.

Utwór powstał dla upamiętnienia 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej w ramach programu "Kultura –Interwencje" realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. Skomponowane przez Krzesimira Dębskiego do słów Zuzanny Kozendry Oratorium wieluńskie to symbol rozpaczy i przebaczenia, tragedii i miłości. Autor stworzył przesłanie dla ludzkości, będące wołaniem o pokój, harmonię i powstrzymanie agresji. To dzieło ma przypominać ludziom, że harmonia życia i pokój jest nieskończonym dobrem gwarantującym nasze istnienie na Ziemi.

Premiera zwieńczy obchody 83. rocznicy wybuchu II wojny światowej w Wieluniu - pierwszym polskim mieście, które zostało zbombardowane przez Luftwaffe. W roli solistki wystąpi światowej sławy polska mezzosopranistka Urszula Kryger. Koncert poprzedzi występ współpracującego z Wieluńskim Domem Kultury zespołem Lejdissimo, prowadzonego przez Zofię Szpikowską.

Informacje o zaproszeniach: https://www.wdkwielun.pl/aktualnosci/59-wydarzenia/1630-prapremiera-oratorium-wielunskiego 


Zaangażowany i pełen śmiałych eksperymentów – taki będzie XX festiwal muzyki współczesnej Sacrum Profanum. Razem z artystami z Polski i zagranicy w dniach 2–11 września 2022 weźmiemy udział w wydarzeniach tak niecodziennych, jak eko-opera czy koncert na dwanaście gitar elektrycznych. Usłyszymy też rzadko spotykane instrumenty, a może nawet doświadczymy muzycznych halucynacji. Wszystko w interesujących przestrzeniach Krakowa.

Tegoroczne hasło festiwalu organizatorzy traktują jak swoiste call to action: z jednej strony odzwierciedla realia, ale też wzywa do zaangażowania i pokazuje kierunki zmian. „Gatunki zagrożone wyginięciem” są wielowarstwowym ujęciem problemu samotności, śmierci i schyłku – życia, planety, kultury, cywilizacji… Planeta, środowisko, rzadkie gatunki wymagają naszej troski. Aktualny pozostaje też postulat brania odpowiedzialności za kulturę – nasz wspólny, ostatni przyczółek przyzwoitości.

W programie Festiwalu – cały przestwór gatunków i możliwości: to eksperyment i alternatywa, rock i metal, jazz i awangarda, swobodna improwizacja i muzyczna medytacja, drone i ambient, elektronika i techno. Spora część programu skupiona na występach solowych jest swoistą prezentacją autorskiego spojrzenia na muzykę najnowszą – indywidualnego i bardzo osobistego. Nieprzypadkowo na festiwalu usłyszymy sporo rzadkich… instrumentów, nietypowych szczególnie w świecie muzyki nowej, ale nie tylko, czyli: harfę elektryczną, harfę, syntezator Serge’a, organy czy 100 talerzy perkusyjnych.

W ramach festiwalu zostaną zaprezentowane utwory z Polski, USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Holandii, Szwecji, Australii, Japonii, Litwy, Łotwy i Rumunii. Odbędą się premiery kompozycji Piotra Peszata, Martyny Basta, Marty Forsberg, Mike’a Majkowskiego, Wojciecha Błażejczyka, Huberta Zemlera, Zbigniewa Karkowskiego, Stefana Węgłowskiego i Michała Jacaszka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Strona Festiwalu: https://sacrumprofanum.com/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

3 września 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie będzie miał miejsce Koncert jubileuszowy z okazji 15-lecia Sinfonii Iuventus i Inauguracja sezonu artystycznego Orkiestry 2022/2023. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Prof. dr. hab. Piotr Gliński. Zespół pod batutą Marka Pijarowskiego zaprezentuje dzieła Beethovena, Schumanna i Lutosławskiego. W roli solisty wystąpi Tomasz Strahl.

Sezon, który Sinfonia Iuventus otwiera tym koncertem, jest szczególnie ważny, gdyż Orkiestra wchodzi nim w piętnasty rok aktywności! Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich, i została powołana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego rozporządzeniem z 1 października 2007 roku. Te lata potwierdzają, jak ważny i potrzebny był to projekt i jak wysoką pozycję zdobył zespół w tym czasie, dając możliwość rozwoju bardzo wielu młodym muzykom, satysfakcję z prezentowania ciekawego i oryginalnego repertuaru oraz radość publiczności koncertów i słuchaczom naszych nagrań.

Podczas koncertu jubileuszowego zabrzmią Uwertura Leonora III op. 72b Ludwiga van Beethovena, Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129 Roberta Schumanna i Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego. Solistą inauguracyjnego koncertu będzie Tomasz Strahl, należący do najwyżej cenionych wiolonczelistów swego pokolenia, szczycący się wspaniałymi osiągnięciami koncertowymi i fonograficznymi.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

We wrześniu 2022 roku Toruńska Orkiestra Symfoniczna pragnie uczcić setną rocznicę urodzin jednego z najwybitniejszych kompozytorów współczesnych Kazimierza Serockiego, urodzonego w Toruniu. Przed nami szereg koncertów i wykładów w dniach 3 –23 września, które mają zwrócić uwagę na wciąż mało znanego szerszej publiczności kompozytora.

Projekt został już zainaugurowany w marcu tego roku, prezentując specjalnie na tę okazję skomponowany utwór Hommage à Serocki Adama Falenty. Główne obchody odbędą się właśnie we wrześniu. Zostanie wówczas zaproponowanych 18 wydarzeń z udziałem takich znakomitości, jak Zygmunt Krauze, Ingolf Wunder i Adam Kośmieja.

Podczas koncertu 3 września odbędzie się światowa premiera utworu Serockiego Pianophonie, którego swoją autorską interpretację zaprezentuje producent muzyki elektronicznej Szymon Weiss. Ingolf Wunder, laureat II nagrody na XVI Konkursie Chopinowskim, po raz pierwszy w swojej karierze wykona Koncert romantyczny Serockiego, a 23 września usłyszymy premierowo muzykę do filmu Potop autorstwa kompozytora.

W programie znajda się również dzieła innych polskich kompozytorów współczesnych, a także premiery utworów Moments musicaux lV Piotra Mossa na 2 flety i fortepian i Farewell Igora Shcherbakova (Ukraina) na 2 flety i fortepian.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program: www.tos.art.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 3–8 września 2022 roku odbędzie się w Słupsku 56. Festiwal Pianistyki Polskiej. To największe i jedno z najstarszych forów polskich pianistów i klawesynistów oraz miejsce prezentacji wszechstronnego repertuaru, w tym utworów kompozytorów polskich.

Ideą przewodnią FPP jest prezentacja muzyki polskiej w kontekście muzycznej literatury światowej i polskich wykonawców. Udział w tegorocznej edycji wezmą m.in. Mateusz Krzyżowski, Joanna Marcinkowska, Piotr Sałajczyk i Bogdan Czapiewski. Festiwal jest także miejscem pianistycznych debiutów oraz prawykonań utworów specjalnie zamawianych. W tym roku odbędzie się prawykonanie nowego utworu Andrzeja Karałowa Vocalise – a tribute to Witkacy’s landscapes, inspirowanego obrazami Witkacego.

W Muzeum, w Galerii Witkacego, zaprezentowane zostaną utwory zamówione, inspirowane obrazami patrona, odbędą się koncerty w ramach Salonu laureatów, Salonu muzyki polskiej oraz Estrada Młodych, mająca formę konkursu (nagrody to zaproszenia na koncerty).

W programie tegorocznego 56. Festiwalu zostały uwzględnione ważne rocznice muzyczne, dotyczące Karola Szymanowskiego (140-lecie urodzin i 85. rocznica śmierci), Antoniego Stolpe (150. rocznica śmierci), Kazimierza Serockiego (100-lecie urodzin), Claude’a Debussy’ego (160-lecie urodzin) i Wojciecha Kilara (90-lecie urodzin).

Zaplanowano ponadto wystawę fotograficzną Wojciech Kilar –Teraz, teraz, teraz i …Amen autorstwa Zdzisława Sowińskiego.

Od początku honorowy patronat nad Festiwalem Pianistyki Polskiej sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Festiwal finansują: Miasto Słupsk, Województwo Pomorskie, Gmina Kobylnica, Powiat Słupski oraz sponsorzy.

Strona Festiwalu: https://sites.google.com/view/towarzystwokulturalne/festiwal-pianistyki-polskiej 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów już po raz 6. zaprasza do Domu Jana Matejki – Oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie na unikatowy festiwal. Znakomici wykonawcy, arcydzieła kameralistyki, a w 2022 roku również prawykonania nowych dzieł! Od 5 do 29 września zorganizowanych zostanie sześć koncertów i dwie prelekcje. Koncerty będą również retransmitowane online na kanale YT SPMK. Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny.

Ideą koncertów festiwalowych jest przywrócenie pamięci o tradycji salonów muzycznych, żywej w XIX wieku, a także prezentacja twórczości niedocenianych, zapomnianych kompozytorów. W programie pojawi się muzyka m.in. Z. Noskowskiego, Z. Stojowskiego, K. Szymanowskiego, S. Kisielewskiego, G. Bacewicz, Z. Mycielskiego, J. Łuciuka, J. Nowakowskiego, P. Kędzierskiego, H. Kulenty, M. Pawełka, A. Ignatowicz-Glińskiej, . Prelekcje wygłoszą dr hab. Agnieszka Draus i dr Maciej Negrey.

W 2022 roku wystąpią znakomici wykonawcy: Katarzyna Budnik (altówka), Jakub Jakowicz (skrzypce), Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Paweł Wakarecy (fortepian), Katarzyna Duda (skrzypce), Bartosz Koziak (wiolonczela), Monika Gardoń-Preinl (fortepian), Ewa Leszczyńska (sopran), Bartłomiej Wezner (fortepian), Artur Rozmysłowicz (altówka), Tomasz Januchta (kontrabas) i aż trzy duety fortepianowe: Ravel Piano Duo (Agnieszka Kozło/Katarzyna Ewa Sokołowska), Sonami Piano Duo (Justyna Piękoś, Piotr Kędzierski) oraz Zarębski Piano Duo (Grzegorz Mania, Piotr Różański).

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Strona internetowa: https://spmk.com.pl/projekt/salon/ 

Facebook: www.facebook.com/krakowskisalonmuzyczny 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Młodych Artystów Ziemi Wejherowskiej oraz Zespół Wokalny Art’n’Voices w dniach 8–11 września 2022 zapraszają do Wejherowa na II edycję festiwalu muzycznego ArteFonie. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny!

ArteFonie to muzyczny przystanek na mapie północnej Polski. Jest punktem, w którym zbiegają się odmienne wizje sztuki muzycznej. Jego ideą jest prezentacja szerokiego spektrum takich gatunków, jak muzyka jazzowa, dawna, organowa, kameralna czy ambientowa.

Otwarcie festiwalu nastąpi 8 września w Filharmonii Kaszubskiej, gdzie odbędzie się koncert Leszka Możdżera. Pianiście na scenie gościnnie towarzyszył będzie Zespół Wokalny Art’n’Voices (pochodzący z Wejherowa oktet, zdobywca Fryderyka 2021).

W kolejnych dniach będzie można wysłuchać następujących koncertów:

  • „W przestrzeniach Sacrum” (Bogdan Narloch – organy, Sławomir Bronk – kontratenor, Marcin Armański – pozytyw, wirginał);
  • „Kameralna sobota” (Karol Lipiński-Brańka – skrzypce, Piotr Rojek – organy);
  • „Signal-To-Noise Ratio” (\\’ Wojciech Wilk – elektronika);
  • „Debiuty jazzowe – Insight” (Anna Jopek – fortepian, Jakub Klemensiewicz – saksofon sopranowy, klarnet).

Dodatkowo w ramach festiwalu swoje prace malarskie zaprezentuje Jakub Wasilewski, a dzieci i młodzież będą mogły wziąć udział w warsztatach taperowania prowadzonych przez Annę Rocławską-Musiałczyk, dzięki którym będzie można poczuć się jak pianista z przedwojennego niemego kina.

Festiwal dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Anna Rocławska-Musiałczyk

Szczegółowe informacje na temat festiwalu oraz towarzyszącego mu konkursu kompozytorskiego zamieszczone są na stronach: www.artnvoices.art/festiwal-artefonie/ 

www.facebook.com/ArteFonie-103594345267981 


Patronat medialny nad wydarzeniem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 8–10 września 2022 odbędzie się w Bielsku-Białej i Szczyrku już trzecia edycja niezwykłego Beskidzkiego Festiwalu Klasyki „Beskid Classics” organizowanego przez fundację Temida Arts & Business. W programie koncerty „Pamiętając Białoruś - 150-lecie śmierci Stanisława Moniuszki”, „U klasyków na kawie” oraz „Gala Symfoniczna”.

W tym roku na festiwalu zaprezentują się dwa młode, ale osiągające już międzynarodowe sukcesy zespoły kameralne (Trio Legend i Atma Quartet), a także fenomenalny, okrzyknięty „Mozartem XXI wieku”, młodziutki pianista Ryan Martin Bradshaw, laureat 18 konkursów pianistycznych, który wystąpi z Narodową Orkiestrą Kameralną „Slovak Sinfonietta” pod dyrekcja Pawła Kotli, dyrektora artystycznego Festiwalu. Usłyszymy m.in. dzieła Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, Eugena Suchoňa, Myrosława Skoryka oraz polską premierę kompozycji Home Ihara Komara.

Koncerty odbędą się w wyjątkowych wnętrzach Bator Art Gallery w Szczyrku, Willi Sixta i Cavatina Hall w Bielsku-Białej. Będzie to wyjątkowa uczta muzyczna, godna najlepszych centrów kulturalnych Europy.

Szczegółowy program i informacja o biletach oraz zaproszeniach: www.klasyka.eu 


„Niebezpiecznie związki” – pod tym mottem we Wrocławiu oraz w miastach Dolnego Śląska odbywać się będą koncerty 57. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego, w dniach 9–18 września 2022.

Tytuł tegorocznej edycji festiwalu jest niezwykle aktualny i nabiera nowych znaczeń w obecnych realiach. Nawiązuje jednak przede wszystkim do słynnej powieści Pierre’a Choderlosa de Laclosa Niebezpieczne związki. Wratislavia Cantans powstała jako festiwal oratoryjny, dlatego podczas pierwszego i ostatniego koncertu zabrzmią oratoria. Napisane przez Emilia de’ Cavalieriego na samym początku XVII stulecia Rappresentatione di anima et di corpo można uznać za pierwsze w historii muzyki oratorium, w którym poza samą muzyką, poza wysublimowaną sztuką recitar cantando, jest obecny również wymiar polityczny i religijny. Wymiar nie tylko czysto estetyczny ma również oratorium San Giovanni Battista Alessandra Stradelli poświęcone historii Jana Chrzciciela, który wskutek spisku żony Heroda, Herodiady, został ścięty. Jako ostatnie zabrzmi oratorium ukraińskiego kompozytora Ołeksandra Szymko Wyraj.

Tegoroczny festiwal to również – zgodnie z wieloletnią tradycją – prawykonanie. Tym razem zabrzmi VIII Symfonia Pawła Łukaszewskiego, jednego z najpopularniejszych żyjących kompozytorów polskich. Podtytuł symfonii na baryton, chór mieszany i orkiestrę „Hymny Banganarti” nawiązuje do stanowiska archeologicznego w Sudanie, gdzie polscy naukowcy odkryli m.in. kościół z pierwszego tysiąclecia – to prawdziwa rzadkość. Patronem świątyni był Archanioł Rafael, a na ścianach odkryto inskrypcje mu poświęcone. I to one stanowią tekst partii basowej. Zamówienie utworu Łukaszewskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sprzedaż biletów właśnie się rozpoczęła: www.bilety.nfm.wroclaw.pl 

Szczegółowy program: www.wratislaviacantans.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Do 23 września 2022 potrwa druga edycja Międzynarodowego Festiwalu im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. Na festiwalowym afiszu: koncerty plenerowe, kameralne i symfoniczne, premiera online koncertu NOSPR, wystawa tematyczna, przygotowana we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, spektakl inspirowany życiem dąbrowskiego kompozytora, gra miejska oraz wieczór muzyczno-literacki!

Przez wiele lat jednym z czołowych wydarzeń kulturalnych miasta był Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka, który w ubiegłym roku przybrał festiwalową formułę. Festiwal promuje postać oraz twórczość jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, pochodzącego z Dąbrowy Górniczej Michała Spisaka. Choć tegoroczna odsłona wydarzenia odbędzie się bez części konkursowej (konkurs odbywa się co 2 lata), to mieszkańcy województwa nie będą mogli narzekać na brak artystycznych wrażeń. W festiwalowym programie znalazły się dzieła znakomitych przyjaciół Michała Spisaka: Wojciecha Kilara, Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego i Witolda Lutosławskiego i wielu innych.

Od 9 września w holu głównymi Pałacu Kultury Zagłębia prezentowana będzie wystawa „Michał Spisak i przyjaciele na festiwalach Warszawska Jesień" –– organizowana we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich.

Wystąpią m.in. zespół Celtic Triangle, Kwintet Śląskich Kameralistów, Krakowskie Kwintet Dęty, Messages Quartet, Ewa Biegas, Airis String Quartet, Zbigniew Zamachowski.

AUKSO Orkiestra Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia weźmie·udział w koncercie z okazji urodzin Michała Spisaka 14 września o 18:00. Podczas koncertu finałowego wystąpi laureatka Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka (2021), pochodząca z Portugalii oboistka Joany Soares z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Yaroslava Shemeta.

Kwartet 404C, w którego skład wchodzą wykładowcy Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, prawykona utwór Jarosława Meisnera, dedykowanego patronowi festiwalu Tribute to Michał Spisak.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki I Tańca.

Więcej informacji: https://spisakfestiwal.palac.art.pl/ 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów z okazji jubileuszu 200-lecia wydania Ballad i romansów zaprasza na unikatowy projekt „Letnie wieczory w podkarpackich dworach”. Podczas weekendu, od 9 do 11 września 2022, w trzech miejscowościach wybrzmi poezja Adama Mickiewicza recytowana przez znanych aktorów w towarzystwie muzyki W. Żeleńskiego, F. Chopina, J. Brahmsa i K. Szymanowskiego. Wydarzenia poprzedzą prelekcje. Wstęp na wszystkie koncerty będzie bezpłatny.

Najpiękniejszy obraz dworu polskiego pokazał właśnie Adam Mickiewicz. Dobór miejsca spotkań literacko-muzycznych z tej perspektywy staje się oczywisty. Dwór Hupki w Niwiskach, Dwór Błotnickich w Dzikowcu i dawny Pałac w Trząsawce (Cmolasie) będą stanowić idylliczne tło do słów utworów Mickiewicza zawartych w Balladach i romansach recytowanych przez znakomitych rzeźbiarzy żywego słowa: Dorotę Segdę oraz Andrzeja Mastalerza.

Recytacji towarzyszyć będzie muzyka grana na żywo przez Hannę Hipp (mezzosopran), Grzegorza Manię (fortepian), Zarębski Piano Duo, Macieja Zimkę (akordeon) i Piotra Lato (klarnet). Prof. dr hab. Wojciech Kudyba przybliży postać Adama Mickiewicza i historię powstania jego arcydzieł.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury oraz z budżetu Województwa Podkarpackiego.

Informacja prasowa organizatorów

Strona: https://spmk.com.pl/projekt/lato-w-dworach/ 

Facebook: https://www.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzyczne POLMIC.

9 września 2022 roku Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia oficjalnie rozpocznie nowy sezon artystyczny. Czworo solistów, pięć kompozycji w programie koncertu i jedna główna bohaterka w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego o godz. 20.30. Gwiazdami wieczoru będą z pewnością maestra Katarzyna Tomala-Jedynak, skrzypek Daniel Stabrawa oraz altowiolista Ignacy Miecznikowski.

Nowa dyrektor Artystyczna Sinfonietty Cracovii, a zarazem jej Pierwsza Dyrygentka proponuje krakowianom niezwykle zróżnicowany program, w którym obok niekwestionowanej klasyki (Mozart), zabrzmi repertuar, za którego interpretacje Sinfonietta od swoich początków była ceniona (Penderecki), oraz dźwięki dwudziestowiecznego neoklasycyzmu (Martinů, Spisak) z akcentem w postaci dzieła kompozytora muzyki filmowej, Malcolma Arnolda.

Charakter utworów zaprezentowanych w czasie koncertu łączy symfoniczne brzmienie z partiami wirtuozerskimi dla solistów. To sposobność, aby swój wykonawczy kunszt zaprezentowali muzycy Sinfonietty Cracovii, grający ramię w ramię z artystami Filharmonii Berlińskiej. Daniel Stabrawa, koncertmistrz Filharmonii Berlińskiej oraz Ignacy Miecznikowski, altowiolista berlińczyków będą zatem prowadzić muzyczny dialog z liderami krakowskiej orkiestry: Maciejem Lulkiem (skrzypce) oraz Marcinem Mączyńskim (wiolonczela).

Krzysztof Siwoń

Informacja o biletach: https://www.sinfonietta.pl/koncerty/koncert-inaugurujacy-sezon-artystyczny 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

II edycja Festiwalu Muzyki Pięknej wypełni pięknem muzyki trzy wrześniowe terminy: 9, 10, 17 września 2022. Fundacja Wspierająca Młodych Artystów Sinfonia Artistica Juvenilia pragnie, aby spotkania te rzuciły nową perspektywę na rolę muzyki w dzisiejszym świecie. Spojrzymy zatem na „Horyzont”, który będzie z nami obecny jako hasło przewodnie. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny!

Będzie to opowieść o młodych artystach chcących przekraczać swoje, a także nakreślone przez świat horyzonty. To również szansa na zobaczenie, a nawet usłyszenie zjawisk, które na horyzoncie się pojawiają … „w zenicie”, „w pełni”.

9 września odbędzie się piknik „Scena Piękna” przy Bramie Lidzbarskiej w Bisztynku oraz warsztaty muzyczne, prowadzone przez Magdalenę Tokajuk z Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie; natomiast podczas koncertu w Galerii Miejskiej w Bisztynku (kościół poewangelicki) wystąpią najlepsi uczniowie szkół muzycznych z regionu. Partnerem przedsięwzięcia jest Państwowa Szkoła Muzyczna I st. w Dywitach.

10 września w kościele św. Macieja Ap. i Najdroższej Krwi Pana Jezusa w Bisztynku podczas koncertu „W zenicie” Bałtycka Filharmonia Młodych pod batutą Sylwii Janiak-Kobylińskiej wraz z solistami prawykona utwór Fale gdańskiego kompozytora Szymona Kusiora.

17 września w tymże kościele wystąpi zespół wokalny Art'n'Voices, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki a cappella, który jest laureatem nagrody „Fryderyk” 2021. Zespół zaprezentuje muzykę różnych epok, w tym kompozycje, które zostały napisane specjalnie dla Zespołu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program: https://festiwalmuzykipieknej.pl/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XXII Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn”, który odbędzie się w dniach 9–24 września 2022, dedykowany jest patronce festiwalu w 10. rocznicę śmierci.

Festiwal na stałe zdążył wpisać się w kulturalną mapę Polski i Europy, stając się jedną z turystycznych, letnich wizytówek Pomorza. Wyjątkowe przestrzenie nadmorskiego Kurortu wypełni muzyka od baroku do współczesności tworząc wirtuozerski pokaz najlepszych przykładów polskiego i światowego dorobku muzyki klasycznej i rozrywkowej w wykonaniu m.in. Dariusza Wójcika (dyrektora Teatru Otwartego w Gdańsku), Edyty Piaseckiej, Magdaleny Cornelius-Kulig, Macieja Zimki, Duo Fortecello.

Wielokulturowy charakter Festiwalu nawiązuje do wielokulturowego dziedzictwa Sopotu i Pomorza. Patronką „Kalejdoskopu” jest Maria Fołtyn, wielka propagatorka twórczości Stanisława Moniuszki w świecie, która za życia była przyjaciółka Sopotu i Teatru Otwartego (organizatora przedsięwzięcia), osobą mocno zaangażowaną w realizację tego Festiwalu.

W tym roku przypada również 150. rocznica śmierci Stanisława Moniuszki. Z racji na obie rocznice – na finał tegorocznej edycji Festiwalu organizatorzy zaplanowali koncertowe wykonanie opery Hrabina, która była ostatnią realizacją Marii Fołtyn zaprezentowaną w wersji semiscenicznej w Studio S1 Polskiego Radia w Warszawie.

W programie Festiwalu znalazły się również Koncert w 180. rocznice urodzin Marii Konopnickiej, podczas którego zabrzmią pieśni polskich kompozytorów napisanych do jej wierszy, Koncert w 200. rocznice urodzin Józefa Wybickiego oraz Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków.

Bilety do nabycia w miejscu wydarzeń festiwalowych na 2 godziny przed każdym koncertem. Rezerwacja biletów: tel. 600 290 214.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zrealizowano z udziałem finansowym Gminy Miasta Sopotu.

Szczegółowy program - na stronie www.teatrotwarty.pl 


Premiera symfonii Pawła Pudło Koła czasu, napisanej z okazji 100-lecia przyznania praw miejskich miastu Zabrze, zainauguruje 73. sezon artystyczny Filharmonii Zabrzańskiej. Muzyka zabrzmi 9 września 2022 roku o godz. 18.00 w wykonaniu 60 osobowej orkiestry symfonicznej oraz utalentowanej skrzypaczki Zofii Olesik pod dyrekcją maestro Sławomira Chrzanowskiego. Muzycy zagrają również na nietypowych instrumentach.

Symfonia „Koła czasu” napisana została przez kompozytora Pawła Pudło z okazji 100-lecia uzyskania praw miejskich przez miasto Zabrze. Część pierwsza „Największa osada Europy” opowiada o dawnej historii miejscowości, tuż przed uzyskaniem praw miejskich. Druga część „Wydobywając przyszłość” ukazuje rozwój miasta dzięki pracy niestrudzonych górników. Finałowa część „Serce kraju” przenosi słuchaczy do najnowszej historii miasta, odwołuje się do sukcesów kardiochirurgii, z którymi utożsamiane jest od wielu lat miasto Zabrze. A więc podczas koncertu będzie można usłyszeć industrialne dźwięki kopalniane, echa bitew Powstań Śląskich czy odgłos bicia ludzkiego serca.

Zaprezentowane zostaną również inne kompozycje Pawła Pudło (fragmenty Symfonii ekologicznej „Elements” i opery fantasy Violemi), a także IV Symfonia „Włoska” Felixa Mendelssohna.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji o koncercie oraz biletach: www.filharmonia.zabrze.pl 


Jubileuszowa 30. edycja Festiwalu Muzyki Wokalnej „Viva il canto”, która z powodu pandemii nie mogła odbyć się w ubiegłym roku, będzie miała miejsce w Cieszynie nad Olzą w dniach 10-16 września 2022. Na zakończenie lata znakomici artyści spotkają się, by na kilka dni zaczarować miasto śpiewem.

Publiczność będzie miała okazję obejrzeć m.in. znakomitą inscenizację słynnej operetki króla walca – Johanna Straussa, czyli Zemstę Nietoperza w reżyserii Henryka Konwińskiego, ale także wysłuchać polskich i ukraińskich, niezwykle poruszających pieśni, w wykonaniu Haliny i Aleksandra Teligów oraz młodych, debiutujących śpiewaczek – pieśni zarówno ludowych jak i tych stylizowanych, których autorami są XIX i XX-wieczni kompozytorzy.

„Viva il canto” to także muzyczne spotkania oraz prawykonania i ich także nie zabraknie w tym roku. Podczas koncertu uświetniającego, przypadającą w tym roku, 140. rocznicę urodzin Karola Szymanowskiego pn. „Daleko został cały świat…” zabrzmią utwory nie tylko Szymanowskiego, ale także Ignacego Jana Paderewskiego, Mieczysława Karłowicza oraz – premierowoSuita na tematy Karola Szymanowskiego skomponowana przez mistrza improwizacji, śląskiego organistę i organmistrza Tomasza Orlowa.

Zaprezentowane zostanie także jedno z najpiękniejszych i najbardziej poruszających dzieł oratoryjnych w historii muzyki, czyli Mała msza uroczysta Gioacchina Rossiniego w wersji oryginalnej: na chór, czwórkę solistów, dwa fortepiany i organy.

Informacja prasowa organizatorów

Pełny program wydarzenia – na stronie festiwalu www.vivailcanto.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

10 września 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka prawykona Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową Tomasza Kamieniaka. Usłyszymy również dzieła Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, Gioachina Rossiniego i Wolfganga Amadeusa Mozarta. W roli solistów – znakomici Krzysztof Jakowicz i Anna Krzysztofik-Buczyńska.

Tomasz Kamieniak jest kompozytorem ponad dwustu utworów fortepianowych, klawesynowych, kameralnych, chóralnych oraz muzyki do siedmiu filmów. Jego nowy trzyczęściowy, wchodzący w ciekawy i kreatywny dyskurs z tradycją Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową (2021) został zainspirowany sztuką Anny Krzysztofik-Buczyńskiej (jest jej dedykowany). Absolwentka filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie klawesynu Lilianny Stawarz pracuje na tej uczelni na stanowisku adiunkta. Jest cenioną, koncertującą solistką i kameralistką, jako muzyk Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku realizuje partie fortepianu, klawesynu, czelesty i organów. Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415.

Zabrzmi ponadto uwertura do opery Semiramide Rossiniego, IV Symfonia A-dur „Włoska” Mendelssohna oraz Koncert skrzypcowy D-dur KV 211 Mozarta. To pełne wdzięku dzieło geniusza z Salzburga należy do rzadziej wykonywanych, tym bardziej warto będzie posłuchać jego mistrzowskiego wykonania, które zrealizuje wybitny Krzysztof Jakowicz.

Koncert niebiletowany!

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Osiem koncertów z udziałem znakomitości polskiej sceny muzycznej od 10 września do 2 października 2022 roku. Tegoroczna edycja Festiwalu pod tytułem „Innowacje” ma na celu pokazanie największych innowacji w historii muzyki, jakie dokonały się w dwóch epokach: baroku oraz w muzyce współczesnej. Innowacje obu epok mają decydujące znaczenie dla dalszego biegu historii muzyki.

Jednym z głównych zadań Festiwalu jest aspekt kulturotwórczy, a więc inspirowanie twórców do tworzenia. Podczas tegorocznej edycji Festiwalu nastąpi prawykonanie sześciu utworów polskich kompozytorów: Pawła Łukaszewskiego, Leszka Kołodziejskiego, Ignacego Zalewskiego, Adama Wesołowskiego oraz Michała Malca.

Wystąpią w tym roku takie zespoły, jak: Capella Cracoviensis, Filharmonia Śląska – Śląska Orkiestra Kameralna, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” oraz soliści i dyrygenci: Marek Toporowski, Łukasz Długosz, Agata Kielar-Długosz, Jan Tomasz Adamus, Anna Szostak, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, Leszek Kołodziejski, Ewa Uryga, Bartłomiej Duś.

Koncerty będą miały miejsce w Chorzowie, w Kościele św. Józefa, w bytomskim Kościele św. Jacka, w Muzeum Hutnictwa w Chorzowie, w Raciborzu w Kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, w Pałacu w Rybnej, w katowickiej Katedrze Ewangelickiej Zmartwychwstania Pańskiego, w krakowskim klasztorze oo. Franciszkanów oraz w Centrum Kultury Śląskiej w Świętochłowicach.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Projekt „Multichannel Post Quartet” to multimedialne wydarzenie realizowane w przestrzeni post przemysłowej na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej oraz w budynku Galerii Sztuki WL4 Mleczny Piotr, które odbędzie się 10 września 2022 roku o godz. 20.00 w Gdańsku. Podczas dwugodzinnego audiowizualnego spektaklu zostaną przedstawione cztery światowe premiery dzieł związanych z nurtem muzyki i sztuki współczesnej specjalnie zamówione na potrzeby wydarzenia przez kwartet smyczkowy NeoQuartet.

Do projektu zostali zaproszeni znani polscy i zagraniczni kompozytorzy: Paweł Szymański, Agnieszka Stulgińska, Michał Markiewicz, Gerard Pape (Francja) oraz artysta sztuk wizualnych Piotr Wyrzykowski. Wykonawcami wszystkich dzieł będzie trójmiejski kwartet smyczkowy specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej – NeoQuartet.

Idea projektu to z jednej strony próba przełamania stereotypu tradycyjnego podejścia do wydarzenia kulturalnego, wyjścia ze sztuką w przestrzeń publiczną i zaangażowania widowni w proces twórczy; z drugiej strony jest to forma hołdu złożonego wybitnym artystom, których kompozycje będą częścią wydarzenia.

Projekt promuje sztukę współczesną i jej twórców, jednocześnie stwarza widowni warunki do obcowania ze sztuką kreatywną, która w pozytywny sposób wpływa na rozwój osobisty odbiorcy. Koncepcja artystyczna projektu zakłada jak największe rozszerzenie źródeł dźwięku, inspiracji, ilości bodźców, które są wysyłane do publiczności. Tytułowa multikanałowość dotyczy samej struktury nowych kompozycji (udziału elektroniki, syntezatorów, wielokanałowych systemów nagłośnieniowych, video, maszyn budowlanych), jak również podejścia do miejsca koncertu i jego okolicy, które same w sobie stają się dziełem sztuki i generatorem wrażeń artystycznych podczas realizacji koncertu.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Joanna Bieńkowska

Informacja o programie i biletach – na stronie https://neoarte.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zaplanowany na 10–17 września 2022 XIV Międzynarodowy Festiwal „Muzyka na Szczytach” przez cały tydzień dostarczać będzie wielu wspaniałych wrażeń muzycznych. W repertuarze zachowana zostanie idealna równowaga pomiędzy muzyką epok minionych a sztuką naszych czasów.

Przypomniane będą dzieła genialnych twórców zrośniętych z Zakopanem – Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego, ale także tria smyczkowe Schuberta, Wajnberga, Maciejewskiego czy Krzysztofa Pendereckiego, artysty, który był festiwalowym gościem w 2018 roku.

Nie zabraknie oczywiście lubianych dzieł mistrzów baroku czy akcentów związanych z Rokiem Polskiego Romantyzmu. Wśród festiwalowych wykonawców pojawi szereg nowych nazwisk na czele z charyzmatyczną sopranistką Katarzyną Hołysz, która zaprezentuje m.in. pieśni kompozytorów polskich i rosyjskich inspirowane Balladami i Romansami Adama Mickiewicza. Ale występować będą także muzycy doskonale znani – skrzypek Piotr Pławner, wiolonczelista Rafał Kwiatkowski, altowiolistka Katarzyna Budnik, Cracow Clarinet Quartet, Kwartet Smyczkowy im. Henryka Mikołaja Góreckiego czy wywołująca wszędzie wielki entuzjazm publiczności The Whoop Group, złożona z czterech wirtuozów saksofonu.

Jedną z pereł w tegorocznej koronie festiwalowej będzie projekt z pogranicza twórczości rozrywkowej i klasycznej zatytułowany „Nieskończoność”. Dobrze znany zakopiańskiej publiczności chociażby z występów z Magdaleną Cielecką, fenomenalny wiolonczelista Michał Pepol, przedstawi 15 nigdzie niepublikowanych piosenek Kory, udostępnionych jemu przez rodzinę artystki na prawach wyłączności i przefiltrowanych przez wyobraźnię tego muzyka.

Festiwal tradycyjnie rozgrywać się będzie w pięknych i sprawdzonych wnętrzach Zakopanego – Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej na Krzeptówkach, Kościele pw. Najświętszej Marii Panny Nieustającej Pomocy „Na Górce”, Teatrze im. Stanisława Ignacego Witkiewicza czy Kinie „Miejsce”, ale nowością okaże się koncert finałowy, zlokalizowany w Miejskim Centrum Kultury w Nowym Targu (muzyka Vivaldiego i Griega w aranżacjach The Whoop Group).

Festiwalowi tradycyjnie towarzyszyć będą rozmowy z artystami, wystawa „Twórcy Podhala 7” (w Centrum Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Suchem), koncert uczniów szkół muzycznych z regionu Małopolski i Śląska oraz pokaz filmu o tematyce muzycznej: 13 września w Kinie „Miejsce” zaprezentowany zostanie znakomity obraz Dyrygent Andrzeja Wajdy.

Dofinansowano ze środów ministra kultury i dziedzictwa narodowego pochodzących z funduszu promocji kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Zakopane. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego – główny partner Festiwalu.

Magdalena Polańska

Strona Festiwalu: https://muzykanaszczytach.com/