Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

1 września 2022 o godz. 21.00 na Targowisku Miejskim w Wieluniu będzie miała miejsce premiera Oratorium Wieluńskiego Krzesimira Dębskiego, które wykona Orkiestra Kameralna PRIMUZ pod batutą kompozytora.

Utwór powstał dla upamiętnienia 80. rocznicy wybuchu II wojny światowej w ramach programu "Kultura –Interwencje" realizowanego przez Narodowe Centrum Kultury. Skomponowane przez Krzesimira Dębskiego do słów Zuzanny Kozendry Oratorium wieluńskie to symbol rozpaczy i przebaczenia, tragedii i miłości. Autor stworzył przesłanie dla ludzkości, będące wołaniem o pokój, harmonię i powstrzymanie agresji. To dzieło ma przypominać ludziom, że harmonia życia i pokój jest nieskończonym dobrem gwarantującym nasze istnienie na Ziemi.

Premiera zwieńczy obchody 83. rocznicy wybuchu II wojny światowej w Wieluniu - pierwszym polskim mieście, które zostało zbombardowane przez Luftwaffe. W roli solistki wystąpi światowej sławy polska mezzosopranistka Urszula Kryger. Koncert poprzedzi występ współpracującego z Wieluńskim Domem Kultury zespołem Lejdissimo, prowadzonego przez Zofię Szpikowską.

Informacje o zaproszeniach: https://www.wdkwielun.pl/aktualnosci/59-wydarzenia/1630-prapremiera-oratorium-wielunskiego 


Zaangażowany i pełen śmiałych eksperymentów – taki będzie XX festiwal muzyki współczesnej Sacrum Profanum. Razem z artystami z Polski i zagranicy w dniach 2–11 września 2022 weźmiemy udział w wydarzeniach tak niecodziennych, jak eko-opera czy koncert na dwanaście gitar elektrycznych. Usłyszymy też rzadko spotykane instrumenty, a może nawet doświadczymy muzycznych halucynacji. Wszystko w interesujących przestrzeniach Krakowa.

Tegoroczne hasło festiwalu organizatorzy traktują jak swoiste call to action: z jednej strony odzwierciedla realia, ale też wzywa do zaangażowania i pokazuje kierunki zmian. „Gatunki zagrożone wyginięciem” są wielowarstwowym ujęciem problemu samotności, śmierci i schyłku – życia, planety, kultury, cywilizacji… Planeta, środowisko, rzadkie gatunki wymagają naszej troski. Aktualny pozostaje też postulat brania odpowiedzialności za kulturę – nasz wspólny, ostatni przyczółek przyzwoitości.

W programie Festiwalu – cały przestwór gatunków i możliwości: to eksperyment i alternatywa, rock i metal, jazz i awangarda, swobodna improwizacja i muzyczna medytacja, drone i ambient, elektronika i techno. Spora część programu skupiona na występach solowych jest swoistą prezentacją autorskiego spojrzenia na muzykę najnowszą – indywidualnego i bardzo osobistego. Nieprzypadkowo na festiwalu usłyszymy sporo rzadkich… instrumentów, nietypowych szczególnie w świecie muzyki nowej, ale nie tylko, czyli: harfę elektryczną, harfę, syntezator Serge’a, organy czy 100 talerzy perkusyjnych.

W ramach festiwalu zostaną zaprezentowane utwory z Polski, USA, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemiec, Holandii, Szwecji, Australii, Japonii, Litwy, Łotwy i Rumunii. Odbędą się premiery kompozycji Piotra Peszata, Martyny Basta, Marty Forsberg, Mike’a Majkowskiego, Wojciecha Błażejczyka, Huberta Zemlera, Zbigniewa Karkowskiego, Stefana Węgłowskiego i Michała Jacaszka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Strona Festiwalu: https://sacrumprofanum.com/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

3 września 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie będzie miał miejsce Koncert jubileuszowy z okazji 15-lecia Sinfonii Iuventus i Inauguracja sezonu artystycznego Orkiestry 2022/2023. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Prof. dr. hab. Piotr Gliński. Zespół pod batutą Marka Pijarowskiego zaprezentuje dzieła Beethovena, Schumanna i Lutosławskiego. W roli solisty wystąpi Tomasz Strahl.

Sezon, który Sinfonia Iuventus otwiera tym koncertem, jest szczególnie ważny, gdyż Orkiestra wchodzi nim w piętnasty rok aktywności! Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus powstała z inicjatywy Jerzego Semkowa, jednego z najwybitniejszych dyrygentów polskich, i została powołana przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego rozporządzeniem z 1 października 2007 roku. Te lata potwierdzają, jak ważny i potrzebny był to projekt i jak wysoką pozycję zdobył zespół w tym czasie, dając możliwość rozwoju bardzo wielu młodym muzykom, satysfakcję z prezentowania ciekawego i oryginalnego repertuaru oraz radość publiczności koncertów i słuchaczom naszych nagrań.

Podczas koncertu jubileuszowego zabrzmią Uwertura Leonora III op. 72b Ludwiga van Beethovena, Koncert wiolonczelowy a-moll op. 129 Roberta Schumanna i Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego. Solistą inauguracyjnego koncertu będzie Tomasz Strahl, należący do najwyżej cenionych wiolonczelistów swego pokolenia, szczycący się wspaniałymi osiągnięciami koncertowymi i fonograficznymi.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

We wrześniu 2022 roku Toruńska Orkiestra Symfoniczna pragnie uczcić setną rocznicę urodzin jednego z najwybitniejszych kompozytorów współczesnych Kazimierza Serockiego, urodzonego w Toruniu. Przed nami szereg koncertów i wykładów w dniach 3 –23 września, które mają zwrócić uwagę na wciąż mało znanego szerszej publiczności kompozytora.

Projekt został już zainaugurowany w marcu tego roku, prezentując specjalnie na tę okazję skomponowany utwór Hommage à Serocki Adama Falenty. Główne obchody odbędą się właśnie we wrześniu. Zostanie wówczas zaproponowanych 18 wydarzeń z udziałem takich znakomitości, jak Zygmunt Krauze, Ingolf Wunder i Adam Kośmieja.

Podczas koncertu 3 września odbędzie się światowa premiera utworu Serockiego Pianophonie, którego swoją autorską interpretację zaprezentuje producent muzyki elektronicznej Szymon Weiss. Ingolf Wunder, laureat II nagrody na XVI Konkursie Chopinowskim, po raz pierwszy w swojej karierze wykona Koncert romantyczny Serockiego, a 23 września usłyszymy premierowo muzykę do filmu Potop autorstwa kompozytora.

W programie znajda się również dzieła innych polskich kompozytorów współczesnych, a także premiery utworów Moments musicaux lV Piotra Mossa na 2 flety i fortepian i Farewell Igora Shcherbakova (Ukraina) na 2 flety i fortepian.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program: www.tos.art.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 3–8 września 2022 roku odbędzie się w Słupsku 56. Festiwal Pianistyki Polskiej. To największe i jedno z najstarszych forów polskich pianistów i klawesynistów oraz miejsce prezentacji wszechstronnego repertuaru, w tym utworów kompozytorów polskich.

Ideą przewodnią FPP jest prezentacja muzyki polskiej w kontekście muzycznej literatury światowej i polskich wykonawców. Udział w tegorocznej edycji wezmą m.in. Mateusz Krzyżowski, Joanna Marcinkowska, Piotr Sałajczyk i Bogdan Czapiewski. Festiwal jest także miejscem pianistycznych debiutów oraz prawykonań utworów specjalnie zamawianych. W tym roku odbędzie się prawykonanie nowego utworu Andrzeja Karałowa Vocalise – a tribute to Witkacy’s landscapes, inspirowanego obrazami Witkacego.

W Muzeum, w Galerii Witkacego, zaprezentowane zostaną utwory zamówione, inspirowane obrazami patrona, odbędą się koncerty w ramach Salonu laureatów, Salonu muzyki polskiej oraz Estrada Młodych, mająca formę konkursu (nagrody to zaproszenia na koncerty).

W programie tegorocznego 56. Festiwalu zostały uwzględnione ważne rocznice muzyczne, dotyczące Karola Szymanowskiego (140-lecie urodzin i 85. rocznica śmierci), Antoniego Stolpe (150. rocznica śmierci), Kazimierza Serockiego (100-lecie urodzin), Claude’a Debussy’ego (160-lecie urodzin) i Wojciecha Kilara (90-lecie urodzin).

Zaplanowano ponadto wystawę fotograficzną Wojciech Kilar –Teraz, teraz, teraz i …Amen autorstwa Zdzisława Sowińskiego.

Od początku honorowy patronat nad Festiwalem Pianistyki Polskiej sprawuje Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Festiwal finansują: Miasto Słupsk, Województwo Pomorskie, Gmina Kobylnica, Powiat Słupski oraz sponsorzy.

Strona Festiwalu: https://sites.google.com/view/towarzystwokulturalne/festiwal-pianistyki-polskiej 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów już po raz 6. zaprasza do Domu Jana Matejki – Oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie na unikatowy festiwal. Znakomici wykonawcy, arcydzieła kameralistyki, a w 2022 roku również prawykonania nowych dzieł! Od 5 do 29 września zorganizowanych zostanie sześć koncertów i dwie prelekcje. Koncerty będą również retransmitowane online na kanale YT SPMK. Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny.

Ideą koncertów festiwalowych jest przywrócenie pamięci o tradycji salonów muzycznych, żywej w XIX wieku, a także prezentacja twórczości niedocenianych, zapomnianych kompozytorów. W programie pojawi się muzyka m.in. Z. Noskowskiego, Z. Stojowskiego, K. Szymanowskiego, S. Kisielewskiego, G. Bacewicz, Z. Mycielskiego, J. Łuciuka, J. Nowakowskiego, P. Kędzierskiego, H. Kulenty, M. Pawełka, A. Ignatowicz-Glińskiej, . Prelekcje wygłoszą dr hab. Agnieszka Draus i dr Maciej Negrey.

W 2022 roku wystąpią znakomici wykonawcy: Katarzyna Budnik (altówka), Jakub Jakowicz (skrzypce), Anna Maria Staśkiewicz (skrzypce), Paweł Wakarecy (fortepian), Katarzyna Duda (skrzypce), Bartosz Koziak (wiolonczela), Monika Gardoń-Preinl (fortepian), Ewa Leszczyńska (sopran), Bartłomiej Wezner (fortepian), Artur Rozmysłowicz (altówka), Tomasz Januchta (kontrabas) i aż trzy duety fortepianowe: Ravel Piano Duo (Agnieszka Kozło/Katarzyna Ewa Sokołowska), Sonami Piano Duo (Justyna Piękoś, Piotr Kędzierski) oraz Zarębski Piano Duo (Grzegorz Mania, Piotr Różański).

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego.

Strona internetowa: https://spmk.com.pl/projekt/salon/ 

Facebook: www.facebook.com/krakowskisalonmuzyczny 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Młodych Artystów Ziemi Wejherowskiej oraz Zespół Wokalny Art’n’Voices w dniach 8–11 września 2022 zapraszają do Wejherowa na II edycję festiwalu muzycznego ArteFonie. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny!

ArteFonie to muzyczny przystanek na mapie północnej Polski. Jest punktem, w którym zbiegają się odmienne wizje sztuki muzycznej. Jego ideą jest prezentacja szerokiego spektrum takich gatunków, jak muzyka jazzowa, dawna, organowa, kameralna czy ambientowa.

Otwarcie festiwalu nastąpi 8 września w Filharmonii Kaszubskiej, gdzie odbędzie się koncert Leszka Możdżera. Pianiście na scenie gościnnie towarzyszył będzie Zespół Wokalny Art’n’Voices (pochodzący z Wejherowa oktet, zdobywca Fryderyka 2021).

W kolejnych dniach będzie można wysłuchać następujących koncertów:

  • „W przestrzeniach Sacrum” (Bogdan Narloch – organy, Sławomir Bronk – kontratenor, Marcin Armański – pozytyw, wirginał);
  • „Kameralna sobota” (Karol Lipiński-Brańka – skrzypce, Piotr Rojek – organy);
  • „Signal-To-Noise Ratio” (\\’ Wojciech Wilk – elektronika);
  • „Debiuty jazzowe – Insight” (Anna Jopek – fortepian, Jakub Klemensiewicz – saksofon sopranowy, klarnet).

Dodatkowo w ramach festiwalu swoje prace malarskie zaprezentuje Jakub Wasilewski, a dzieci i młodzież będą mogły wziąć udział w warsztatach taperowania prowadzonych przez Annę Rocławską-Musiałczyk, dzięki którym będzie można poczuć się jak pianista z przedwojennego niemego kina.

Festiwal dofinansowany jest ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Anna Rocławska-Musiałczyk

Szczegółowe informacje na temat festiwalu oraz towarzyszącego mu konkursu kompozytorskiego zamieszczone są na stronach: www.artnvoices.art/festiwal-artefonie/ 

www.facebook.com/ArteFonie-103594345267981 


Patronat medialny nad wydarzeniem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 8–10 września 2022 odbędzie się w Bielsku-Białej i Szczyrku już trzecia edycja niezwykłego Beskidzkiego Festiwalu Klasyki „Beskid Classics” organizowanego przez fundację Temida Arts & Business. W programie koncerty „Pamiętając Białoruś - 150-lecie śmierci Stanisława Moniuszki”, „U klasyków na kawie” oraz „Gala Symfoniczna”.

W tym roku na festiwalu zaprezentują się dwa młode, ale osiągające już międzynarodowe sukcesy zespoły kameralne (Trio Legend i Atma Quartet), a także fenomenalny, okrzyknięty „Mozartem XXI wieku”, młodziutki pianista Ryan Martin Bradshaw, laureat 18 konkursów pianistycznych, który wystąpi z Narodową Orkiestrą Kameralną „Slovak Sinfonietta” pod dyrekcja Pawła Kotli, dyrektora artystycznego Festiwalu. Usłyszymy m.in. dzieła Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza, Eugena Suchoňa, Myrosława Skoryka oraz polską premierę kompozycji Home Ihara Komara.

Koncerty odbędą się w wyjątkowych wnętrzach Bator Art Gallery w Szczyrku, Willi Sixta i Cavatina Hall w Bielsku-Białej. Będzie to wyjątkowa uczta muzyczna, godna najlepszych centrów kulturalnych Europy.

Szczegółowy program i informacja o biletach oraz zaproszeniach: www.klasyka.eu 


„Niebezpiecznie związki” – pod tym mottem we Wrocławiu oraz w miastach Dolnego Śląska odbywać się będą koncerty 57. edycji Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans im. Andrzeja Markowskiego, w dniach 9–18 września 2022.

Tytuł tegorocznej edycji festiwalu jest niezwykle aktualny i nabiera nowych znaczeń w obecnych realiach. Nawiązuje jednak przede wszystkim do słynnej powieści Pierre’a Choderlosa de Laclosa Niebezpieczne związki. Wratislavia Cantans powstała jako festiwal oratoryjny, dlatego podczas pierwszego i ostatniego koncertu zabrzmią oratoria. Napisane przez Emilia de’ Cavalieriego na samym początku XVII stulecia Rappresentatione di anima et di corpo można uznać za pierwsze w historii muzyki oratorium, w którym poza samą muzyką, poza wysublimowaną sztuką recitar cantando, jest obecny również wymiar polityczny i religijny. Wymiar nie tylko czysto estetyczny ma również oratorium San Giovanni Battista Alessandra Stradelli poświęcone historii Jana Chrzciciela, który wskutek spisku żony Heroda, Herodiady, został ścięty. Jako ostatnie zabrzmi oratorium ukraińskiego kompozytora Ołeksandra Szymko Wyraj.

Tegoroczny festiwal to również – zgodnie z wieloletnią tradycją – prawykonanie. Tym razem zabrzmi VIII Symfonia Pawła Łukaszewskiego, jednego z najpopularniejszych żyjących kompozytorów polskich. Podtytuł symfonii na baryton, chór mieszany i orkiestrę „Hymny Banganarti” nawiązuje do stanowiska archeologicznego w Sudanie, gdzie polscy naukowcy odkryli m.in. kościół z pierwszego tysiąclecia – to prawdziwa rzadkość. Patronem świątyni był Archanioł Rafael, a na ścianach odkryto inskrypcje mu poświęcone. I to one stanowią tekst partii basowej. Zamówienie utworu Łukaszewskiego dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sprzedaż biletów właśnie się rozpoczęła: www.bilety.nfm.wroclaw.pl 

Szczegółowy program: www.wratislaviacantans.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Do 23 września 2022 potrwa druga edycja Międzynarodowego Festiwalu im. Michała Spisaka w Dąbrowie Górniczej. Na festiwalowym afiszu: koncerty plenerowe, kameralne i symfoniczne, premiera online koncertu NOSPR, wystawa tematyczna, przygotowana we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich, spektakl inspirowany życiem dąbrowskiego kompozytora, gra miejska oraz wieczór muzyczno-literacki!

Przez wiele lat jednym z czołowych wydarzeń kulturalnych miasta był Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Michała Spisaka, który w ubiegłym roku przybrał festiwalową formułę. Festiwal promuje postać oraz twórczość jednego z najwybitniejszych polskich kompozytorów, pochodzącego z Dąbrowy Górniczej Michała Spisaka. Choć tegoroczna odsłona wydarzenia odbędzie się bez części konkursowej (konkurs odbywa się co 2 lata), to mieszkańcy województwa nie będą mogli narzekać na brak artystycznych wrażeń. W festiwalowym programie znalazły się dzieła znakomitych przyjaciół Michała Spisaka: Wojciecha Kilara, Grażyny Bacewicz, Henryka Mikołaja Góreckiego i Witolda Lutosławskiego i wielu innych.

Od 9 września w holu głównymi Pałacu Kultury Zagłębia prezentowana będzie wystawa „Michał Spisak i przyjaciele na festiwalach Warszawska Jesień" –– organizowana we współpracy ze Związkiem Kompozytorów Polskich.

Wystąpią m.in. zespół Celtic Triangle, Kwintet Śląskich Kameralistów, Krakowskie Kwintet Dęty, Messages Quartet, Ewa Biegas, Airis String Quartet, Zbigniew Zamachowski.

AUKSO Orkiestra Kameralnej Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia weźmie·udział w koncercie z okazji urodzin Michała Spisaka 14 września o 18:00. Podczas koncertu finałowego wystąpi laureatka Międzynarodowego Konkursu Muzycznego im. Michała Spisaka (2021), pochodząca z Portugalii oboistka Joany Soares z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Yaroslava Shemeta.

Kwartet 404C, w którego skład wchodzą wykładowcy Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, prawykona utwór Jarosława Meisnera, dedykowanego patronowi festiwalu Tribute to Michał Spisak.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki I Tańca.

Więcej informacji: https://spisakfestiwal.palac.art.pl/ 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów z okazji jubileuszu 200-lecia wydania Ballad i romansów zaprasza na unikatowy projekt „Letnie wieczory w podkarpackich dworach”. Podczas weekendu, od 9 do 11 września 2022, w trzech miejscowościach wybrzmi poezja Adama Mickiewicza recytowana przez znanych aktorów w towarzystwie muzyki W. Żeleńskiego, F. Chopina, J. Brahmsa i K. Szymanowskiego. Wydarzenia poprzedzą prelekcje. Wstęp na wszystkie koncerty będzie bezpłatny.

Najpiękniejszy obraz dworu polskiego pokazał właśnie Adam Mickiewicz. Dobór miejsca spotkań literacko-muzycznych z tej perspektywy staje się oczywisty. Dwór Hupki w Niwiskach, Dwór Błotnickich w Dzikowcu i dawny Pałac w Trząsawce (Cmolasie) będą stanowić idylliczne tło do słów utworów Mickiewicza zawartych w Balladach i romansach recytowanych przez znakomitych rzeźbiarzy żywego słowa: Dorotę Segdę oraz Andrzeja Mastalerza.

Recytacji towarzyszyć będzie muzyka grana na żywo przez Hannę Hipp (mezzosopran), Grzegorza Manię (fortepian), Zarębski Piano Duo, Macieja Zimkę (akordeon) i Piotra Lato (klarnet). Prof. dr hab. Wojciech Kudyba przybliży postać Adama Mickiewicza i historię powstania jego arcydzieł.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury oraz z budżetu Województwa Podkarpackiego.

Informacja prasowa organizatorów

Strona: https://spmk.com.pl/projekt/lato-w-dworach/ 

Facebook: https://www.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzyczne POLMIC.

9 września 2022 roku Orkiestra Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia oficjalnie rozpocznie nowy sezon artystyczny. Czworo solistów, pięć kompozycji w programie koncertu i jedna główna bohaterka w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego o godz. 20.30. Gwiazdami wieczoru będą z pewnością maestra Katarzyna Tomala-Jedynak, skrzypek Daniel Stabrawa oraz altowiolista Ignacy Miecznikowski.

Nowa dyrektor Artystyczna Sinfonietty Cracovii, a zarazem jej Pierwsza Dyrygentka proponuje krakowianom niezwykle zróżnicowany program, w którym obok niekwestionowanej klasyki (Mozart), zabrzmi repertuar, za którego interpretacje Sinfonietta od swoich początków była ceniona (Penderecki), oraz dźwięki dwudziestowiecznego neoklasycyzmu (Martinů, Spisak) z akcentem w postaci dzieła kompozytora muzyki filmowej, Malcolma Arnolda.

Charakter utworów zaprezentowanych w czasie koncertu łączy symfoniczne brzmienie z partiami wirtuozerskimi dla solistów. To sposobność, aby swój wykonawczy kunszt zaprezentowali muzycy Sinfonietty Cracovii, grający ramię w ramię z artystami Filharmonii Berlińskiej. Daniel Stabrawa, koncertmistrz Filharmonii Berlińskiej oraz Ignacy Miecznikowski, altowiolista berlińczyków będą zatem prowadzić muzyczny dialog z liderami krakowskiej orkiestry: Maciejem Lulkiem (skrzypce) oraz Marcinem Mączyńskim (wiolonczela).

Krzysztof Siwoń

Informacja o biletach: https://www.sinfonietta.pl/koncerty/koncert-inaugurujacy-sezon-artystyczny 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

II edycja Festiwalu Muzyki Pięknej wypełni pięknem muzyki trzy wrześniowe terminy: 9, 10, 17 września 2022. Fundacja Wspierająca Młodych Artystów Sinfonia Artistica Juvenilia pragnie, aby spotkania te rzuciły nową perspektywę na rolę muzyki w dzisiejszym świecie. Spojrzymy zatem na „Horyzont”, który będzie z nami obecny jako hasło przewodnie. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny!

Będzie to opowieść o młodych artystach chcących przekraczać swoje, a także nakreślone przez świat horyzonty. To również szansa na zobaczenie, a nawet usłyszenie zjawisk, które na horyzoncie się pojawiają … „w zenicie”, „w pełni”.

9 września odbędzie się piknik „Scena Piękna” przy Bramie Lidzbarskiej w Bisztynku oraz warsztaty muzyczne, prowadzone przez Magdalenę Tokajuk z Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie; natomiast podczas koncertu w Galerii Miejskiej w Bisztynku (kościół poewangelicki) wystąpią najlepsi uczniowie szkół muzycznych z regionu. Partnerem przedsięwzięcia jest Państwowa Szkoła Muzyczna I st. w Dywitach.

10 września w kościele św. Macieja Ap. i Najdroższej Krwi Pana Jezusa w Bisztynku podczas koncertu „W zenicie” Bałtycka Filharmonia Młodych pod batutą Sylwii Janiak-Kobylińskiej wraz z solistami prawykona utwór Fale gdańskiego kompozytora Szymona Kusiora.

17 września w tymże kościele wystąpi zespół wokalny Art'n'Voices, specjalizujący się w wykonywaniu muzyki a cappella, który jest laureatem nagrody „Fryderyk” 2021. Zespół zaprezentuje muzykę różnych epok, w tym kompozycje, które zostały napisane specjalnie dla Zespołu.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program: https://festiwalmuzykipieknej.pl/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XXII Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn”, który odbędzie się w dniach 9–24 września 2022, dedykowany jest patronce festiwalu w 10. rocznicę śmierci.

Festiwal na stałe zdążył wpisać się w kulturalną mapę Polski i Europy, stając się jedną z turystycznych, letnich wizytówek Pomorza. Wyjątkowe przestrzenie nadmorskiego Kurortu wypełni muzyka od baroku do współczesności tworząc wirtuozerski pokaz najlepszych przykładów polskiego i światowego dorobku muzyki klasycznej i rozrywkowej w wykonaniu m.in. Dariusza Wójcika (dyrektora Teatru Otwartego w Gdańsku), Edyty Piaseckiej, Magdaleny Cornelius-Kulig, Macieja Zimki, Duo Fortecello.

Wielokulturowy charakter Festiwalu nawiązuje do wielokulturowego dziedzictwa Sopotu i Pomorza. Patronką „Kalejdoskopu” jest Maria Fołtyn, wielka propagatorka twórczości Stanisława Moniuszki w świecie, która za życia była przyjaciółka Sopotu i Teatru Otwartego (organizatora przedsięwzięcia), osobą mocno zaangażowaną w realizację tego Festiwalu.

W tym roku przypada również 150. rocznica śmierci Stanisława Moniuszki. Z racji na obie rocznice – na finał tegorocznej edycji Festiwalu organizatorzy zaplanowali koncertowe wykonanie opery Hrabina, która była ostatnią realizacją Marii Fołtyn zaprezentowaną w wersji semiscenicznej w Studio S1 Polskiego Radia w Warszawie.

W programie Festiwalu znalazły się również Koncert w 180. rocznice urodzin Marii Konopnickiej, podczas którego zabrzmią pieśni polskich kompozytorów napisanych do jej wierszy, Koncert w 200. rocznice urodzin Józefa Wybickiego oraz Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków.

Bilety do nabycia w miejscu wydarzeń festiwalowych na 2 godziny przed każdym koncertem. Rezerwacja biletów: tel. 600 290 214.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących w ramach programu „Muzyka", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zrealizowano z udziałem finansowym Gminy Miasta Sopotu.

Szczegółowy program - na stronie www.teatrotwarty.pl 


Premiera symfonii Pawła Pudło Koła czasu, napisanej z okazji 100-lecia przyznania praw miejskich miastu Zabrze, zainauguruje 73. sezon artystyczny Filharmonii Zabrzańskiej. Muzyka zabrzmi 9 września 2022 roku o godz. 18.00 w wykonaniu 60 osobowej orkiestry symfonicznej oraz utalentowanej skrzypaczki Zofii Olesik pod dyrekcją maestro Sławomira Chrzanowskiego. Muzycy zagrają również na nietypowych instrumentach.

Symfonia „Koła czasu” napisana została przez kompozytora Pawła Pudło z okazji 100-lecia uzyskania praw miejskich przez miasto Zabrze. Część pierwsza „Największa osada Europy” opowiada o dawnej historii miejscowości, tuż przed uzyskaniem praw miejskich. Druga część „Wydobywając przyszłość” ukazuje rozwój miasta dzięki pracy niestrudzonych górników. Finałowa część „Serce kraju” przenosi słuchaczy do najnowszej historii miasta, odwołuje się do sukcesów kardiochirurgii, z którymi utożsamiane jest od wielu lat miasto Zabrze. A więc podczas koncertu będzie można usłyszeć industrialne dźwięki kopalniane, echa bitew Powstań Śląskich czy odgłos bicia ludzkiego serca.

Zaprezentowane zostaną również inne kompozycje Pawła Pudło (fragmenty Symfonii ekologicznej „Elements” i opery fantasy Violemi), a także IV Symfonia „Włoska” Felixa Mendelssohna.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej informacji o koncercie oraz biletach: www.filharmonia.zabrze.pl 


Jubileuszowa 30. edycja Festiwalu Muzyki Wokalnej „Viva il canto”, która z powodu pandemii nie mogła odbyć się w ubiegłym roku, będzie miała miejsce w Cieszynie nad Olzą w dniach 10-16 września 2022. Na zakończenie lata znakomici artyści spotkają się, by na kilka dni zaczarować miasto śpiewem.

Publiczność będzie miała okazję obejrzeć m.in. znakomitą inscenizację słynnej operetki króla walca – Johanna Straussa, czyli Zemstę Nietoperza w reżyserii Henryka Konwińskiego, ale także wysłuchać polskich i ukraińskich, niezwykle poruszających pieśni, w wykonaniu Haliny i Aleksandra Teligów oraz młodych, debiutujących śpiewaczek – pieśni zarówno ludowych jak i tych stylizowanych, których autorami są XIX i XX-wieczni kompozytorzy.

„Viva il canto” to także muzyczne spotkania oraz prawykonania i ich także nie zabraknie w tym roku. Podczas koncertu uświetniającego, przypadającą w tym roku, 140. rocznicę urodzin Karola Szymanowskiego pn. „Daleko został cały świat…” zabrzmią utwory nie tylko Szymanowskiego, ale także Ignacego Jana Paderewskiego, Mieczysława Karłowicza oraz – premierowoSuita na tematy Karola Szymanowskiego skomponowana przez mistrza improwizacji, śląskiego organistę i organmistrza Tomasza Orlowa.

Zaprezentowane zostanie także jedno z najpiękniejszych i najbardziej poruszających dzieł oratoryjnych w historii muzyki, czyli Mała msza uroczysta Gioacchina Rossiniego w wersji oryginalnej: na chór, czwórkę solistów, dwa fortepiany i organy.

Informacja prasowa organizatorów

Pełny program wydarzenia – na stronie festiwalu www.vivailcanto.pl 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

10 września 2022 o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka prawykona Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową Tomasza Kamieniaka. Usłyszymy również dzieła Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, Gioachina Rossiniego i Wolfganga Amadeusa Mozarta. W roli solistów – znakomici Krzysztof Jakowicz i Anna Krzysztofik-Buczyńska.

Tomasz Kamieniak jest kompozytorem ponad dwustu utworów fortepianowych, klawesynowych, kameralnych, chóralnych oraz muzyki do siedmiu filmów. Jego nowy trzyczęściowy, wchodzący w ciekawy i kreatywny dyskurs z tradycją Koncert na klawesyn i orkiestrę smyczkową (2021) został zainspirowany sztuką Anny Krzysztofik-Buczyńskiej (jest jej dedykowany). Absolwentka filii Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Białymstoku w klasie klawesynu Lilianny Stawarz pracuje na tej uczelni na stanowisku adiunkta. Jest cenioną, koncertującą solistką i kameralistką, jako muzyk Orkiestry Symfonicznej Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku realizuje partie fortepianu, klawesynu, czelesty i organów. Jest współzałożycielką Zespołu Muzyki Dawnej CONSORT 415.

Zabrzmi ponadto uwertura do opery Semiramide Rossiniego, IV Symfonia A-dur „Włoska” Mendelssohna oraz Koncert skrzypcowy D-dur KV 211 Mozarta. To pełne wdzięku dzieło geniusza z Salzburga należy do rzadziej wykonywanych, tym bardziej warto będzie posłuchać jego mistrzowskiego wykonania, które zrealizuje wybitny Krzysztof Jakowicz.

Koncert niebiletowany!

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Piotr Maculewicz

szczegóły na www.sinfoniaiuventus.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Osiem koncertów z udziałem znakomitości polskiej sceny muzycznej od 10 września do 2 października 2022 roku. Tegoroczna edycja Festiwalu pod tytułem „Innowacje” ma na celu pokazanie największych innowacji w historii muzyki, jakie dokonały się w dwóch epokach: baroku oraz w muzyce współczesnej. Innowacje obu epok mają decydujące znaczenie dla dalszego biegu historii muzyki.

Jednym z głównych zadań Festiwalu jest aspekt kulturotwórczy, a więc inspirowanie twórców do tworzenia. Podczas tegorocznej edycji Festiwalu nastąpi prawykonanie sześciu utworów polskich kompozytorów: Pawła Łukaszewskiego, Leszka Kołodziejskiego, Ignacego Zalewskiego, Adama Wesołowskiego oraz Michała Malca.

Wystąpią w tym roku takie zespoły, jak: Capella Cracoviensis, Filharmonia Śląska – Śląska Orkiestra Kameralna, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” oraz soliści i dyrygenci: Marek Toporowski, Łukasz Długosz, Agata Kielar-Długosz, Jan Tomasz Adamus, Anna Szostak, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, Leszek Kołodziejski, Ewa Uryga, Bartłomiej Duś.

Koncerty będą miały miejsce w Chorzowie, w Kościele św. Józefa, w bytomskim Kościele św. Jacka, w Muzeum Hutnictwa w Chorzowie, w Raciborzu w Kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny, w Pałacu w Rybnej, w katowickiej Katedrze Ewangelickiej Zmartwychwstania Pańskiego, w krakowskim klasztorze oo. Franciszkanów oraz w Centrum Kultury Śląskiej w Świętochłowicach.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.gorczycki.pl 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Projekt „Multichannel Post Quartet” to multimedialne wydarzenie realizowane w przestrzeni post przemysłowej na terenie dawnej Stoczni Gdańskiej oraz w budynku Galerii Sztuki WL4 Mleczny Piotr, które odbędzie się 10 września 2022 roku o godz. 20.00 w Gdańsku. Podczas dwugodzinnego audiowizualnego spektaklu zostaną przedstawione cztery światowe premiery dzieł związanych z nurtem muzyki i sztuki współczesnej specjalnie zamówione na potrzeby wydarzenia przez kwartet smyczkowy NeoQuartet.

Do projektu zostali zaproszeni znani polscy i zagraniczni kompozytorzy: Paweł Szymański, Agnieszka Stulgińska, Michał Markiewicz, Gerard Pape (Francja) oraz artysta sztuk wizualnych Piotr Wyrzykowski. Wykonawcami wszystkich dzieł będzie trójmiejski kwartet smyczkowy specjalizujący się w wykonawstwie muzyki współczesnej – NeoQuartet.

Idea projektu to z jednej strony próba przełamania stereotypu tradycyjnego podejścia do wydarzenia kulturalnego, wyjścia ze sztuką w przestrzeń publiczną i zaangażowania widowni w proces twórczy; z drugiej strony jest to forma hołdu złożonego wybitnym artystom, których kompozycje będą częścią wydarzenia.

Projekt promuje sztukę współczesną i jej twórców, jednocześnie stwarza widowni warunki do obcowania ze sztuką kreatywną, która w pozytywny sposób wpływa na rozwój osobisty odbiorcy. Koncepcja artystyczna projektu zakłada jak największe rozszerzenie źródeł dźwięku, inspiracji, ilości bodźców, które są wysyłane do publiczności. Tytułowa multikanałowość dotyczy samej struktury nowych kompozycji (udziału elektroniki, syntezatorów, wielokanałowych systemów nagłośnieniowych, video, maszyn budowlanych), jak również podejścia do miejsca koncertu i jego okolicy, które same w sobie stają się dziełem sztuki i generatorem wrażeń artystycznych podczas realizacji koncertu.

Dofinansowano ze środków Miasta Gdańska.

Joanna Bieńkowska

Informacja o programie i biletach – na stronie https://neoarte.pl 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Zaplanowany na 10–17 września 2022 XIV Międzynarodowy Festiwal „Muzyka na Szczytach” przez cały tydzień dostarczać będzie wielu wspaniałych wrażeń muzycznych. W repertuarze zachowana zostanie idealna równowaga pomiędzy muzyką epok minionych a sztuką naszych czasów.

Przypomniane będą dzieła genialnych twórców zrośniętych z Zakopanem – Mieczysława Karłowicza, Karola Szymanowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego, ale także tria smyczkowe Schuberta, Wajnberga, Maciejewskiego czy Krzysztofa Pendereckiego, artysty, który był festiwalowym gościem w 2018 roku.

Nie zabraknie oczywiście lubianych dzieł mistrzów baroku czy akcentów związanych z Rokiem Polskiego Romantyzmu. Wśród festiwalowych wykonawców pojawi szereg nowych nazwisk na czele z charyzmatyczną sopranistką Katarzyną Hołysz, która zaprezentuje m.in. pieśni kompozytorów polskich i rosyjskich inspirowane Balladami i Romansami Adama Mickiewicza. Ale występować będą także muzycy doskonale znani – skrzypek Piotr Pławner, wiolonczelista Rafał Kwiatkowski, altowiolistka Katarzyna Budnik, Cracow Clarinet Quartet, Kwartet Smyczkowy im. Henryka Mikołaja Góreckiego czy wywołująca wszędzie wielki entuzjazm publiczności The Whoop Group, złożona z czterech wirtuozów saksofonu.

Jedną z pereł w tegorocznej koronie festiwalowej będzie projekt z pogranicza twórczości rozrywkowej i klasycznej zatytułowany „Nieskończoność”. Dobrze znany zakopiańskiej publiczności chociażby z występów z Magdaleną Cielecką, fenomenalny wiolonczelista Michał Pepol, przedstawi 15 nigdzie niepublikowanych piosenek Kory, udostępnionych jemu przez rodzinę artystki na prawach wyłączności i przefiltrowanych przez wyobraźnię tego muzyka.

Festiwal tradycyjnie rozgrywać się będzie w pięknych i sprawdzonych wnętrzach Zakopanego – Sanktuarium Matki Boskiej Fatimskiej na Krzeptówkach, Kościele pw. Najświętszej Marii Panny Nieustającej Pomocy „Na Górce”, Teatrze im. Stanisława Ignacego Witkiewicza czy Kinie „Miejsce”, ale nowością okaże się koncert finałowy, zlokalizowany w Miejskim Centrum Kultury w Nowym Targu (muzyka Vivaldiego i Griega w aranżacjach The Whoop Group).

Festiwalowi tradycyjnie towarzyszyć będą rozmowy z artystami, wystawa „Twórcy Podhala 7” (w Centrum Kultury i Dziedzictwa Narodowego w Suchem), koncert uczniów szkół muzycznych z regionu Małopolski i Śląska oraz pokaz filmu o tematyce muzycznej: 13 września w Kinie „Miejsce” zaprezentowany zostanie znakomity obraz Dyrygent Andrzeja Wajdy.

Dofinansowano ze środów ministra kultury i dziedzictwa narodowego pochodzących z funduszu promocji kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowano ze środków Urzędu Miasta Zakopane. Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego – główny partner Festiwalu.

Magdalena Polańska

Strona Festiwalu: https://muzykanaszczytach.com/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Pomorskie Towarzystwo Muzyczne w Toruniu, które w 2021 roku z okazji 100-lecie istnienia zorganizowało pierwszy Festiwal Młodej Muzyki, kontynuuje to ważne w życiu miasta wydarzenie. Druga edycja Festiwalu Młodej Muzyki będzie ponownie promocją polskiej twórczości współczesnej, skupiającą się na prezentacji młodych twórców i artystów związanych z regionem. Podczas koncertów w dniach 11–18 września 2022 zabrzmi przede wszystkim muzyka nowa, klasyczna, elektroakustyczna i jazzowa. Nie zabraknie prawykonań i współpracy z wykonawcami oraz kompozytorami z innych ośrodków muzycznych w Polsce.

Przypomniana będzie twórczość wielu znaczących przedwojennych toruńskich kompozytorów, w tym wybitnego twórcy polskiej awangardy, Kazimierza Serockiego, którego stulecie urodzin obchodzimy w tym roku. Wspominać będziemy również zmarłą we wrześniu 2021 znakomitą kompozytorkę, Bernadettę Matuszczak, absolwentkę toruńskiego konserwatorium muzycznego. Pielęgnowanie pamięci o takich twórcach jest priorytetem działalności Towarzystwa. Poza tym będziemy mieli okazję podziwiać wywodzących się z Torunia kompozytorów działających obecnie w różnych ośrodkach muzycznych w Polsce i zagranicą, którzy specjalnie na Festiwal napisali swoje utwory.

Zaproszenie do udziału w Festiwalu przyjęła Orkiestra Filharmonii Zielonogórskiej, która po raz pierwszy wystąpi w Toruniu. Ponownie usłyszymy w Toruniu poznański zespół Sepia Ensemble i Cappellę Gedanensis. Wysłuchamy też wspaniałego kwartetu rodziny Bałabanów wraz z Krzysztofem Sowińskim oraz nauczycieli Zespołu Szkół Muzycznych w Toruniu. Wystąpią również dzieci i młodzież z efektami warsztatowej pracy podczas Wakacji Muzycznych z Pasją, a w koncertach Głos Młodych wezmą udział uczniowie i studenci wyższych uczelni muzycznych.

Oprócz koncertów odbędą się warsztaty edukacyjne Elektro-Legendy oraz spotkanie ze znakomitym dyrygentem i kompozytorem pochodzącym z Torunia, Rafałem Kłoczko, który podczas Festiwalu zadyryguje koncertem inauguracyjnym oraz finałowym.

Dofinansowano z budżetu Samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Wstęp na koncerty jest wolny!

Magdalena Cynk

Program: http://www.ptm.info.pl/ 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” zaprasza na wyjątkowy wieczór na Zamku Królewskim na Wawelu. 11 września 2022 o godz. 19.00 w Sali Senatorskiej udamy się w podróż przez świat legend. Cracow Golden Quintet prawykona Legendy krakowskie Aleksandra Dębicza, a słowem okrasi całość Piotr Krasnowolski.

Muzyczna interpretacja krakowskich legend Aleksandra Dębicza powstała na zamówienie Cracow Golden Quintet: bajkowe brzmienie tych barwnych kompozycji obrazuje wydarzenia zawarte w ludowych podaniach. Aleksander Dębicz jest jednym z najbardziej wszechstronnych polskich muzyków: w jego twórczości od lat przejawia się zamiłowanie do improwizacji, sztuki filmowej i to właśnie w tym kierunku kompozytorskim obecnie podąża.

Podczas koncertu usłyszymy również Kwintet na instrumenty dęte Wojciecha Kilara, skomponowany przez niego w wieku zaledwie 20 lat.

Na stronie https://anchor.fm/cracow-golden-quintet już od 4 września pojawi się mini-podcast: odcinki słowno-muzycznego słuchowiska o krakowskich legendach, które będzie swoistym preludium do koncertu.

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

Wstęp na wolny! Dodatkowe informacje o wstępie na koncert: portamusicae@gmail.com 

ZOBACZ: wydarzenie na FB


W 2022 roku przypadają 200. urodziny wyjątkowego człowieka – św. Zygmunta Szczęsnego Felińskiego, arcybiskupa Warszawy i założyciela Sióstr Rodziny Maryi dla opieki nad sierotami, które od blisko 100 lat prowadzą domy na Białołęce, w których w czasie wojny uratowano 200 dzieci żydowskich. Z tej okazji 11 września 2022 o godz. 19.15 w warszawskim kościele Narodzenia NMP przy ul. Klasyków 21 odbędzie się wykonanie utworu Jerzego Cembrzyńskiego napisanego specjalnie na tę okazję Mówiono o Nim, że przegrał z udziałem filharmoników warszawskich, solistów i chóru Ave.

Utwór Mówiono o Nim, że przegrał na chór, solistów i orkiestrę składa się z 11 muzycznych obrazów z życia św. Zygmunta, które prowadzą przez najważniejsze wydarzenia z jego biografii. Słowa na podstawie myśli św. Zygmunta ułożył Bartłomiej Włodkowski. Niezwykle sugestywną, bardzo emocjonalną muzykę skomponował Jerzy Cembrzyński, laureat Grammy. Słuchacze znajdą się w samym ogniu walki pod Trzebawiem w 1848 roku, będą świadkami śmierci Słowackiego, usłyszą dramatyczną rozmowę Felińskiego z ks. Mikoszewskim, wreszcie pojadą na zesłanie. Na koniec wejdą z kardynałem Wyszyńskim do katedry warszawskiej

Utwór wykonają soliści i instrumentaliści Polskiej Opery Królewskiej oraz Filharmonii Narodowej, a także białołęcki chór Ave przygotowany przez Bartłomieja Włodkowskiego. Dyrygować będzie Barbara Hijewska.

Organizatorem wydarzenia w kościele Narodzenia NMP w Warszawie-Płudach (gdzie znajdują się relikwie św. Zygmunta) jest Fundacja AVE. Projekt współfinansuje m.st. Warszawa Dzielnica Białołęka, Samorząd Województwa Mazowieckiego oraz Narodowy Instytut Wolności Centrum Rozwoju Społeczeństwa Obywatelskiego w ramach Rządowego Programu Fundusz Inicjatyw Obywatelskich NOWEFIO na lata 2021-2030.

Wstęp wolny, rezerwacja miejsc siedzących na https://fundacjaave.pl/pl/mowiono-o-nim-ze-przegrak-koncert-11-ix-2022-g-19-15-rezerwacja-miejsc 


Patronat medialny nad przedsięwzięciem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

BISMA Bacewicz International Summer Music Academy to międzynarodowe pianistyczne kursy mistrzowskie, których czwarta edycja odbędzie się w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Chęć udziału w wydarzeniu zgłosiło się 63 utalentowanych pianistów z całego świata. Kursy poprowadzą znani pedagodzy z prestiżowych uczelni muzycznych: Dmitri Alexeev, Grigory Gruzman, Giuseppe Guarrera oraz Julia Kociuban. W dniach 13-15 września 2022 o godz. 19.30 odbędą są koncerty uczestników, a przedsięwzięcie zainaugurują zwycięzcy poprzedniej edycji 9 września o godz. 20.00. Wstęp wolny.

Nad warsztatem i szerokim repertuarem pianistycznym pracować będzie wybranych 36 pianistów z Polski, Szwajcarii, Hiszpanii, Francji, Włoch, Niemiec, Litwy, Chin, Japonii i Korei. Swoim doświadczeniem podzielą się profesorowie z Royal College of Music w Londynie, z Hochschule für Musik Franz Liszt w Weimarze, z Barenboim-Said Akademie w Berlinie oraz z Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi.

Podczas inauguracji wystąpią Kasparas Mikuzis oraz Claudio Berra. Zwieńczeniem kursów będzie gala finałowa, podczas której zaprezentuje się czwórka najlepszych młodych pianistów biorących udział w projekcie, a jednemu z nich zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz 2022.

„W tym roku po raz pierwszy BISMA odbędzie się w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach. To wielkie wyróżnienie, iż tak ważna instytucja kulturalna w Europie jest współorganizatorem naszego przedsięwzięcia. Już od czterech lat stwarzamy wybitnej młodzieży w Polsce możliwość indywidualnej pracy ze światowej sławy pedagogami. W Lusławickim Centrum mamy także przestrzeń do zorganizowania wydarzeń towarzyszących, które dadzą pianistom narzędzia, by po zakończeniu BISM-y mogli rozwijać siebie i swoje artystyczne drogi w każdym aspekcie” – zaznacza Julia Kociuban, inicjatorka i dyrektor imprezy. – „BISMA to nie tylko kursy mistrzowskie, ale także duża dawka muzycznych przeżyć dla miłośników muzyki fortepianowej. Serdecznie zapraszam już teraz wszystkich melomanów do wysłuchania występów uczestników na żywo podczas wieczornych koncertów, które odbędą się w sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach”.

Strona internetowa wydarzenia: www.bisma.pl 

Facebook: https://www.facebook.com/bismaacademy 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

16 września 2022 odbędzie się premiera międzynarodowa i cyfrowa albumu Vespere, Nox et Aurora (RecArt 0047) z muzyką Marka Raczyńskiego w wykonaniu Zespołu Wokalnego Minimus pod dyrekcją Sławomiry Raczyńskiej. To swoisty hołd dla światła, dla odwiecznego porządku świata, w którym noc i dzień nie konkurują sobą, bo są nawzajem sobie i nam potrzebne.

Koncepcja płyty jest bardzo spójna i głęboko przemyślana. W udany sposób łączy tradycję muzyki dawnej z ambicjami muzyki współczesnej, harmonię z przyprawiającą o dreszcze, charakterystyczną sekundą, różnego rodzaju cytaty i myśli z literatury. A wszystko to kompozytor czyni w sposób ujmujący, a jednocześnie rzetelny i szczery.

Zespół wokalny Minimus, gdy wykonuje kompozycje Marka Raczyńskiego, brzmi soczyście i miękko. W każdym utworze przygotowuje nas na nadejście tego, co nieuchronne, ponieważ światło też takim (szczęśliwie dla nas) jest. Wędrujemy zatem przyobleczeni w dźwięki przez noc, przez zadziwiające i niepewne pogranicze wieczoru i poranka. Towarzysząca nam muzyka przynosi więc zarówno refleksję, jak i ukojenie. Łagodne współbrzmienia zaś o rozszerzonej tonalności w niewymuszony sposób wspierają nas w drodze do nowego jutra. Czy lepszego? Bez względu na wszystko – z pewnością godnego nadejścia.

Maja Baczyńska

Dodatkowe informacje - na stronie wydawcy: https://www.recart.pl/pl 

Teledysk promujący album - https://www.youtube.com/watch?v=ObQzulI8H4Y 


„Połączenia” – to hasło jubileuszowej, 65. „Warszawskiej Jesieni”. Połączenia budują – na przekór inżynierii społecznych podziałów. Dzięki artystom z całego świata w dniach 16–24 września 2022 odbędzie się 36 wydarzeń muzycznych, 26 prawykonań, usłyszymy 18 utworów zamówionych przez Festiwal oraz inne instytucje polskie i zagraniczne, dzieła 65 kompozytorek i kompozytorów, w tym 28 polskich lub mających związki z Polską.

Jak podkreśla Dyrektor Festiwalu Jerzy Kornowicz, „Działamy zespołowo, jednoczymy siły wykonawcze, programowe i organizacyjne. Jesteśmy z Ukrainą i jej artystami. Prezentujemy muzykę nieobojętną na zmagania z przynoszonymi zarówno przez wielkie procesy, jak i przez codzienność, trudami życia i samotnością. […] Tegoroczną Warszawską Jesień poświęcamy pamięci zmarłego 22 lipca 2022 roku Olgierda Pisarenki, który współtworzył Festiwal przez dwadzieścia lat zarówno jako członek komisji programowej, jak i – przez osiem lat – jako jej przewodniczący”.

Obok twórczości kompozytorek i kompozytorów z Polski i krajów zachodnioeuropejskich w programie tegorocznego wyjątkowego Festiwalu – Północ (Ensemble for New Music Tallinn, norweski zespół BIT20), Wschód sąsiedzki i dalszy (postaci muzyki ukraińskiej, muzyka kompozytorek japońskich), Południe bliższe i dalsze (Miroslav Srnka, Francesco Filidei, Pierluigi Billone, Marco Stroppa, James Alexandropoulos-McEwan i zespół Tempo Reale) oraz obie Ameryki.

Wystąpią blisko dwadzieścia formacji kameralnych z całego świata, ale to nie wszystko… Po dwóch latach przerwy – pełna symfonika. Na inauguracji – orkiestry Sinfonia Varsovia i Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca, zaś na koncercie finałowym – Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej (z solistami) pod kierunkiem Vimbayia Kaziboniego.

Obok koncertów wydarzenia o innej dramaturgii: metakoncert w ATM Studio, Warszawska Jesień Klubowo, InSitu/City – wydarzenia w przestrzeni publicznej, instalacje, spotkania z kompozytorami i wykonawcami, warsztaty kompozytorskie, słuchowiska Radia Kapitał oraz promocja portalu o Andrzeju Krzanowskim zorganizowana przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Szczegółowy program: https://warszawska-jesien.art.pl/2022/program 


12. edycja „Małej Warszawskiej Jesieni”, adresowana do najmłodszego odbiorcy, prezentuje różne połączenia muzyki współczesnej z innymi dziedzinami, które dzieci wraz z rodzicami będą mogły odkryć dla siebie w dniach 16-24 września 2022.

Podczas koncertów, instalacji i spektakli muzyka najnowsza połączona będzie ze sztukami wizualnymi (malarstwo abstrakcyjne, malarstwo performatywne, instalacja), teatrem (także lalkowym i teatrem ruchu), tańcem, improwizacją i muzyką tradycyjną. By ostatecznie zmierzać ku muzyce, która utożsamia się z emocjami; poprzez którą można kolejne emocje przeżywać.

Kształtując program tegorocznego festiwalu z myślą o najmłodszym słuchaczu organizatorzy starali się też „zainspirować go do odnajdywania i budowania wszelkich pozytywnych i kreatywnych połączeń, nie tylko muzycznych: bo to jedna z ważniejszych kompetencji współczesności i przyszłości”, jak podkreśla kuratorka Festiwalu Anna Kierkosz.

Usłyszymy 14 premierowych utworów autorstwa: Michała Silskiego, Bohdany Frolyak (Ukraina), duetu Paweł Hendrich i Tomasz Strojecki; 8 utworów improwizowanych autorstwa Bastarda i Katariny Aleksić (Serbia) i 3 nowe utwory-improwizacje Agnieszki Widlarz, Wojciecha Błażejczyka i Szábolcsa Esztényi'ego, stworzone partycypacyjnie we współpracy z Dziećmi z ZPSM im. Karola Szymanowskiego.

Program „Małej WJ”: https://warszawska-jesien.art.pl/2022/mala-wj 


60. Bydgoski Festiwal Muzyczny odbędzie się w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w dniach 16 września – 7 października 2022 pod hasłem „Kontrasty – nowa nadzieja”.

Hasło jubileuszowego Festiwalu odnosi się do obecnych czasów, które z pewnością odcisną trwały ślad w dziejach ludzkości. Natomiast skontrastowany program wydarzenia niewątpliwie zapewni zainteresowanie różnych grup odbiorców, a tytułowa nadzieja wleje optymizm w serca melomanów.

Podczas 10 koncertów wystąpią światowej sławy dyrygenci, soliści, chóry i zespoły kameralne prezentujące niezwykle zróżnicowany repertuar. Podczas inauguracji usłyszymy Siedem bram Jerozolimy Krzysztofa Pendereckiego. W kolejnych dniach odbędzie się Koncert uświetniający 40-lecie Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot; wystąpią kultowy brytyjski zespół wokalny The King’s Singers, Capella Bydgostiensis, Kasia Cerekwicka, Małgorzata Ostrowska, Agnieszka Twardowska, Anna Grzelak, zabrzmią dzieła Arvo Pärta w interpretacji Orkiestry i Chóru Filharmonii Estońskiej w Tallinie, oraz największe przeboje Ewy Bem w symfonicznym projekcie. 60. BFM zwieńczony zostanie twórczością wybitnego polskiego kompozytora – Wojciecha Kilara.

Program: https://filharmonia.bydgoszcz.pl/60-bydgoski-festiwal-muzyczny-kontrasty-nowa-nadzieja/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

78. sezon artystyczny Filharmonii Śląskiej zainauguruje koncert Chóru i Orkiestry Symfonicznej pod batutą Yaroslava Shemeta – dyrygenta, który po raz pierwszy wystąpi nie tylko w roli szefa Orkiestry, ale także dyrektora artystycznego Filharmonii Śląskiej. 16 września 2022 o godz. 19.00 zabrzmią utwory Richarda Straussa, Henryka Mikołaja Góreckiego i Wojciecha Kilara.

Koncert otworzy kompozycja, która znana jest każdemu, niezależnie od wiedzy muzycznej: poemat Also sprach Zarathustra – Tako rzecze Zaratustra Richarda Straussa.

Drugim punktem programu będzie Kyrie Henryka Mikołaja Góreckiego, jeden z jego ostatnich utworów, część mszy, która miała powstać na zamówienie Jana Pawła II.

W finale tego wieczoru zabrzmi monumentalny Exodus Wojciecha Kilara – w roku jego 90. urodzin, które obchodziliśmy w lipcu.

Przed koncertem zapraszamy na wydarzenie z cyklu „Spotkania z pasją” z udziałem Yaroslava Shemeta i Adama Wesołowskiego w sali kameralnej o godz. 18.00.

Więcej - na stronie: https://filharmonia-slaska.eu/production/inauguracja-shemet-chor-i-orkiestra-symfoniczna/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

II Międzynarodowy Festiwal im. prof. Marka Jasińskiego Soni Spatium odbędzie się w Stargardzie w dniach 16–18 września 2022. Przesłaniem tegorocznego Festiwalu jest tytuł kompozycji Marka Jasińskiego Mater Omnium Sapientia – Matka Wszelkiej Mądrości.

Kompozytor nieustannie doskonalił swoją wiedzę tak w wymiarze egzystencjalnym, jak i duchowym. W muzyce profesora Marka Jasińskiego zawarte jest piękno, dobro, prawda i głęboka wiara, niepodważalne wartości mądrości, które wypełniają przestrzeń kościołów i sal koncertowych.

W programie Festiwalu znalazły się koncerty z udziałem Lund University Choir (Szwecja), Joachim Mencel Quintet, Chóru Akademickiego im. prof. Jana Szyrockiego Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie pod dyrekcją Szymona Wyrzykowskiego, Orkiestry Camerata Stargard, Zespołu Wokalnego Luna Plena z Zabrza, chórów dziecięcych z OSM im. Marka Jasińskiego, spotkanie z prof. dr hab. Januszem Staneckim (przyjacielem prof. Marka Jasińskiego) oraz wystawa „Wspomnienie I edycji Festiwalu”.

18 września w Kościele Św. Jana w Stargardzie będzie miało miejsce prawykonanie utworu Marka Nowakowskiego (Chicago) Speravit anima mea in Domino na orkiestrę i sopran solo. Zabrzmi ponadto Symfonia „Mater Omnium Sapientia” Marka Jasińskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Zadanie współfinansowane przez Gminę-Miasto Stargard. Zadanie współfinansowane ze środków otrzymanych z budżetu Województwa Zachodniopomorskiego.

Wstęp na wydarzenia jest wolny!

Więcej informacji o kompozytorze – na stronie www.marekjasinski.org.pl 


Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

67. sezon artystyczny w Filharmonii Zielonogórskiej zainauguruje koncert symfoniczny, który odbędzie się 17 września 2022 w Sali MCM. Wystąpią znakomici soliści: Hubert Zapiór (baryton) oraz skrzypek Tareq Matar. Orkiestrę FZ poprowadzi Rafał Kłoczko. Usłyszymy m.in. muzykę polską, w tym arcydzieło patrona instytucji, jak i skomponowane specjalnie na te okazję Sonety do słów Szekspira Adama Wesołowskiego.

Koncert inaugurujący 67. sezon artystyczny w FZ rozpocznie uwertura do opery Maria Romana Statkowskiego, kompozytora uważanego za najważniejszego twórcę przez Szymanowskim. Podobnie jak w poprzednim, tak i w tym roku, w programie koncertu inaugurującego kolejny sezon nie mogło zabraknąć 4 Sonetów miłosnych do słów Szekspira Tadeusza Bairda, w dorobku którego liryka wokalna zajmowała szczególne miejsce. 17 września ich interpretacji podejmie się znakomity polski śpiewak młodego pokolenia, Hubert Zapiór, który zadebiutuje na zielonogórskiej scenie.

W jego wykonaniu usłyszymy także skomponowane specjalnie na tę okazję Sonety miłosne do słów Szekspira Adama Wesołowskiego. Podobnie jak Baird, Wesołowski wybrał teksty w przekładzie Macieja Słomczyńskiego (sonety nr 20, 21 i 22). Inspiracją do ich stworzenia jest chęć gloryfikacji patrona zielonogórskiej Filharmonii. Jak podkreśla Rafał Kłoczko – dyrektor FZ – „zamawianie dzieł u polskich kompozytorów ma stać się nową tradycją koncertów inauguracyjnych. Ideą, która będzie obecna także w kolejnych latach”.

Całość wydarzenia dopełni arcydzieło literatury skrzypcowej, jakim jest Koncert e-moll op. 64 Felixa Mendelssohna.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: http://filharmoniazg.pl/events/inauguracja-sezonu-artystycznego-2022-2023/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

17 września 2022 na SWPS odbędzie się inauguracja VI Festiwalu Kwadrofonik. Tegoroczna edycja skupia się na pojęciu czasu – dokonanego, pierwotnego, a przede wszystkim przyszłego.

Preludium Festiwalu stanowiły pokazy ITAKI Sławomira Wojciechowskiego i Przemysława Klonowskiego. 17 września o godz. 16:00 na SWPS odbędzie się premiera reportażu w reżyserii Doroty Migas-Mazur , będącego zapisem pracy nad spektaklem, ale także stanowiącego samodzielną formę artystyczną. W dokumencie z muzyka Wojciechowskiego występują legendarne polskie aktorki: Emilia Krakowska, Maja Komorowska oraz Barbara Krafftówna. Premierze towarzyszyć będzie debata z udziałem naukowców związanych z SWPS.

Tego samego dnia odbędzie się także odsłonięcie instalacji Joanny Rajkowskiej SORRY, połączonej z wykonaniem monumentalnej kompozycji For Christian Wolff Mortona Feldmana.

27 września w Warszawskim Pawilonie Architektury Zodiak odbędzie się natomiast koncert Zespołu Kwadrofonik, który zaprezentuje europejski muzyczny minimalizm XX wieku. Koncert odbędzie się w ramach wystawy Antropocen, nawiązującej do ery człowieka i zmian antropogenicznego pochodzenia, które skutkują katastrofalnym ociepleniem klimatu.

Festiwal odbywa się dzięki wsparciu Miasta Stołecznego Warszawa i Programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny!

Szczegóły: https://www.facebook.com/people/Festiwal-Kwadrofonik/100063596221799/ 


Związek Kompozytorów Polskich zaprasza na kolejny koncert Oddziału Warszawskiego ZKP z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Jesień", który odbędzie się 19 września 2022 o godz. 17.00 w Sali Kameralnej Dużej ZPSM nr 1 przy ul. Rakowieckiej 21 w Warszawie. Anna Mikołajczyk-Niewiedział (sopran) i Marcin Tadeusz Łukaszewski (fortepian) zaprezentują polską lirykę wokalną XXI wieku. Wstęp wolny!

W wykonaniu artystów usłyszymy utwory z cyklu Cztery pieśni do słów Krzysztofa Lipki Stanisława Moryto, Niech wreszcie ucichnie ten wiatr z cyklu Pięć pieśni do słów Doroty Gołaszewskiej oraz Trudne pytania do słów własnych Anny Ignatowicz-Glińskiej, Shihaikai Aleksandra Kościowa do słów Matsuo Bashō, Wenus Jerzego Bauera do słów Haliny Poświatowskiej, Wierzba przydrożna i Akacje w nocy Magdaleny Cynk do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, Letters. From dusk till dawn Miłosza Bembinowa do słów Eryka Habowskiego, Dwie pieśni Grażyny Paciorek-Draus do słów własnych.

Ponadto będziemy świadkami dwóch premier: utworów Cztery erotyki Edwarda Sielickiego do słów Pauliny Cysak (2022) oraz Pieśni Norwida Pawła Łukaszewskiego (2021/2022)*.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Koncepcja artystyczna koncertu - Sławomir Czarnecki, organizacja - Marta Skotnicka-Karska.


Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza 20 września 2022 o godz. 17.00 na Spotkanie z Jerzym Artyszem wokół nowej książki Poszukiwanie. Jerzy Artysz w rozmowie z Sylwią Wachowską i Aleksandrem Laskowskim w ramach 65. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”, które odbędzie się w warszawskiej siedzibie wydawcy – Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8). Po spotkaniu można będzie zakupić książkę w specjalnej cenie oraz zdobyć autograf Artysty.

W książce Profesor Artysz wspomina rzeczywistość wojennej pożogi, matkę, która zawsze widziała w nim muzyka, czasy – nie zawsze szare – PRL-u: edukację muzyczną, konkursy śpiewacze i pierwsze role w Operze Łódzkiej. Opowiada o warsztacie dojrzałego artysty – partiach w spektaklach Teatru Wielkiego i Warszawskiej Opery Kameralnej oraz o wykonawstwie pieśni. Jako że duże znaczenie dla rozwoju artystycznego i pracy pedagogicznej Artysza miały doświadczenia zdobyte we Włoszech i w Hiszpanii, nie mogło zabraknąć opowieści z Południa. W książce znajdziemy również rozmowy o nauczaniu kolejnych pokoleń śpiewaków. Z wywiadu rzeki wyłania się obraz artysty i pedagoga, który nie spoczywa na laurach, lecz ciągle poszukuje nowych dróg i z prawdziwą pasją oddaje się każdemu wyzwaniu, które przynosi los.

Udział w spotkaniu, które poprowadzi kierowniczka Oddziału PWM w Warszawie Agata Kwiecińska, zapowiedzieli również dyrektor Polskiego Wydawnictwa Muzycznego dr Daniel Cichy i Prezes Związku Kompozytorów Polskich dr Mieczysław Kominek.

Partnerem wydarzenia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Wstęp wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Music.Design.Form Festival to co roku czas pełen wystaw, warsztatów, dyskusji, instalacji świetlnych i dźwiękowych, a przede wszystkim niecodziennych, eksperymentalnych i premierowych koncertów. Wszystkie one, już po raz piąty, czekają nas 21-25 września 2022 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza.

Hasłem przewodnim tegorocznej edycji będzie „Harmonia” i to ona będzie inspiracją dla wszystkich festiwalowych wydarzeń i wykonawców. Pięć festiwalowych dni piątej edycji festiwalu MDF wypełni harmonia dźwięków, obrazów i twórczej myśli.

Podczas inauguracji swoją wizję harmonii zaprezentują Jimek, wszechstronny i intrygujący kompozytor młodego pokolenia, oraz Jacek Hałas, muzykant, śpiewak i tancerz czerpiący z muzyki tradycyjnej.

23 września białym holem filharmonii zawładnie brytyjski didżej i producent Max Cooper, który przyjedzie do Szczecina ze swoim najnowszym projektem „Unspoken Words”. Możemy spodziewać się nie tylko muzyki, ale także efektownych doznań wizualnych.

Inspiracją do stworzenia koncertu „Dialog między wymiarami” (24 września) stał się III Kwartet smyczkowy Szymona Laksa. Messages Quartet i Grzegorz Sadowski, filharmonik szczeciński, zaprezentują nową aranżację tego utworu, w której wymiar ludowy kultury przeplatać się będzie z wymiarem eksperymentalnym, elektronicznym.

China Moses będzie gwiazdą koncertu zamykającego festiwal MDF. Zupełnie nowe aranżacje utworów Moses przeniosą nas do świata jazzu i symfoniki i dostarczą wszystkim niezapomnianych wrażeń i wspomnień.

Strona Festiwalu: https://mdf.filharmonia.szczecin.pl/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Po raz 41. chóry z całego świata zaprezentują się na największym i najbardziej prestiżowym w Polsce festiwalu muzyki cerkiewnej. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka” w Białymstoku odbędzie się w dniach 21–25 września 2022. Patronat nad Festiwalem sprawuje Związek Kompozytorów Polskich.

Festiwal jest pierwszą imprezą na świecie prezentującą muzykę cerkiewną od początku chrześcijaństwa do czasów współczesnych, ze szczególnym uwzględnieniem muzyki tworzonej przez polskich kompozytorów.

Podczas Festiwalu muzykę cerkiewną wykonują chóry bez względu na narodowość i wyznanie – a więc chóry świeckie, wyznawcy prawosławia, katolicy, grekokatolicy, protestanci, muzułmanie, buddyści, wyznawcy judaizmu. Odbywa się on nieprzerwanie od 1982 r. Koncert inauguracyjny „Ukraina i Polska w muzyce cerkiewnej” wykona Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” pod dyr. Janusza Siadlaka.


Patronat Honorowy Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Strona Festiwalu: www.festiwal-hajnowka.pl 


Dzięki Polskiemu Impresariatowi Muzycznemu publiczność województwa pomorskiego będzie mogła podziwiać kunszt znanych wirtuozów – Aleksandra Dębicza i Łukasza Kuropaczewskiego, którzy wystąpią w Człuchowie, Kartuzach i Kościerzynie w dniach 22–24 września 2022 w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę”.

Koncerty będą miały miejsce 22 września o godz. 18.00 w Miejskim Domu Kultury w Człuchowie, 23 września o godz. 19.00 w Kartuskim Centrum Kultury oraz 24 września o godz. 19.00 w Sali im. L. Szopińskiego w Kościerzynie. Artyści zaprezentują muzykę z płyty Adela: utwory Isaaca Albéniza, Johanna Sebastiana Bacha, Rodriga Amarantego, Maurice’a Ravela, Domenica Scarlattiego, Joaquína Rodriga w aranżacji Aleksandra Dębicza oraz kompozycje samego Dębicza.

Cykl koncertów „Z klasyką przez Polskę” jest finansowany przez Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu, realizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o zaproszeniach: https://nimit.pl/wydarzenia/ 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 23-25 września 2022 w Pałacu w Rybnej odbędzie się I Festiwal im. Elżbiety Chojnackiej dedykowany wybitnej polskiej klawesynistce uznanej za światowego ambasadora muzyki współczesnej. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Udział w festiwalu jest zaproszeniem do wejścia w wielobarwny i wielostylistyczny świat dźwiękowy nowoczesnego klawesynu z towarzyszeniem takich instrumentów, jak saksofon sopranowy, akordeon, wiolonczela i perkusja. Wydarzenia festiwalowe obejmą trzy koncerty, podczas których zabrzmią utwory Z. Krauze, T. Sikorskiego, A. Krzanowskiego, T. Kamieniaka, T. Bairda, M. Sawy, W. Glądysa, S. Chojnowskiej, P. Grzelaka, P. Stypułkowskiego, D. Strządały, Ł. Kurpasa oraz I. Božičevića.

Odbędą się prawykonania utworów Leszka Kołodziejskiego i Romana Hyli.

Wszystkie koncerty zostaną wykonane na unikatowym klawesynie zbudowanym w 1982 roku dla Elżbiety Chojnackiej, instrumencie oddziedziczonym przez A. Gajecką-Antosiewicz - pomysłodawczynię i dyrektor artystyczną Festiwalu.

Wśród wykonawców nie zabraknie uznanych polskich artystów, jak Leszek Kołodziejski, Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, Monika Woźniak, Magdalena Bąk oraz klawesynistów młodego pokolenia - laureatów krajowych i zagranicznych konkursów klawesynowych.

W pierwszy dzień Festiwalu odbędzie się konferencja naukowa pt. „Elżbieta Chojnacka in memoriam" z wykładami pedagogów akademickich: dr hab. Ewy Mrowcy, prof. AM, dr Urszuli Jasieckiej-Bury i dr Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz. Organizatorami Festiwalu są Pałac w Rybnej oraz Stowarzyszenie Gorczycki.pl.

Projekt współfinansowany jest z Funduszu Promocyjnego STOART oraz gminy Tarnowskie Góry.

Szczegóły - na stronach: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com 

                                        http://palacrybna.pl 


23 września 2022 o godz. 17.00 Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC zaprasza na promocję książki Violetty Przech W labiryncie wyobraźni. Zbigniew Bargielski – twórca i dzieło, która odbędzie się w ramach 65. „Warszawskiej Jesieni” w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8). Po spotkaniu będzie można nabyć książkę w promocyjnej cenie z autografami Kompozytora i Autorki!

Publikacja ukazała się w tym roku nakładem wydawnictwa Musica Iagellonica. .Jak napisała w swojej recenzji prof. dr hab. Irena Poniatowska: „Jest to książka niezwykle ważna w piśmiennictwie muzycznym, z uwagi na sam temat jak i pogłębioną analizę podjętych zagadnień. Poświęcona jest życiu, osobowości i dziełom Zbigniewa Bargielskiego, którego sylwetka twórcza nie doczekała się ani wielu ani szerzej potraktowanych opracowań”.

Zbigniew Bargielski należy do najwybitniejszych, a zarazem najbardziej interesujących przedstawicieli polskiej sceny kompozytorskiej naszego czasu. W ostatnich latach przede wszystkim Polskie Wydawnictwo Muzyczne intensywniej podjęło promocję twórczości Zbigniewa Bargielskiego publikując twórczość kwartetową i fortepianową. Ważnym gestem skierowanym w stronę Z. Bargielskiego było uwzględnienie utworu Trigonalia w unikatowym projekcie PWM Sto na sto. Muzyczne dekady wolności. Kompozytor został uhonorowany kilkoma wysokiej rangi nagrodami państwowymi: Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” w 2011 roku i w roku 80. Urodzin Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego za całokształt dorobku. Związek Kompozytorów Polskich przyznał mu w 2001 roku prestiżową nagrodę za całokształt twórczości.

Spotkanie z Autorką książki i Zbigniewem Bargielskim poprowadzi Sławomira Żerańska-Kominek.

Partnerem wydarzenia jest Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Wstęp wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB

Program Festiwalu: https://warszawska-jesien.art.pl/2022/program/program 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 Filharmonii Śląskiej im. H. M. Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Inaugurację sezonu Śląskiej Orkiestry Kameralnej 23 września 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej zdominuje muzyka Bachów – Wilhelma Friedemanna, Johanna Christiana i Carla Philippa Emanuela. Obok bachowskich symfonii znajdziemy także dzieła XX i XXI wieku oraz – obowiązkowo – dzieło Patrona Filharmonii Śląskiej.

Orkiestrę poprowadzi Maciej Tomasiewicz, a w roli solistów wystąpią Marek Nosal i Jakub Moroziński. Będzie to zarazem preludium do zbliżającego się otwarcia XVIII Międzynarodowego Festiwalu oraz Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego Śląska Jesień Gitarowa.

Soliści-gitarzyści zaprezentują się w utworach Morze Śródziemne, żegnaj Joanny Wnuk-Nazarowej i koncercie na gitarę i orkiestrę smyczkową Tribute to Wojciech Kilar Marka Pasiecznego. Po tych niezwykle interesujących dziełach gitarowych przyjdzie czas na kompozycję twórcy, którego nie mogłoby zabraknąć na koncercie inaugurującym sezon filharmoników śląskich, czyli Henryka Mikołaja Góreckiego. Śląska Orkiestra Kameralna wykona doskonale znane Trzy utwory w dawnym stylu.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/inauguracja-nosal-morozinski-tomasiewicz-slaska-orkiestra-kameralna/?=2 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kameralne muzyczne spotkania z artystami najlepszej próby w dniach 24 września – 4 października 2022 w lokalizacjach o ciekawej, historycznej przeszłości. Vadim Brodski, Marcin Masecki, Emanuel Salvador, Adam Kośmieja, Cracow Duo – znakomity zestaw wykonawców, gwarantujących pięć muzycznych wieczorów w wyjątkowym towarzystwie podczas V Festiwalu Muzyka w Willi Blumwego.

Nad małym jubileuszem Festiwalu Honorowy Patronat objął Prezydent Bydgoszczy pan Rafał Bruski. Koncerty mają swoją retransmisję w Polskim Radiu PiK, a prowadzą je Magda Jasińska i Bartłomiej Wezner.

Na inaugurację, 24 września w sali Copernicanum wystąpi Vadim Brodski, który podczas Festiwalu postanowił świętować 45. rocznicę wygrania Międzynarodowego Konkursu im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu. Partnerował mu będzie pianista Bartłomiej Wezner.

27 września przeniesiemy się do Studia koncertowego im. J. Przybory Polskiego Radia PiK, gdzie wystąpi Baltic Neopolis Orchestra wraz z pianistą Rolando Rolimem: artyści wykonają utwory Karola Szymanowskiego oraz słynny Kwintet Es-dur Roberta Schumanna. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

29 września Festiwal po raz pierwszy zagości na scenie Teatru Kameralnego w Bydgoszczy. Podekscytowani, jak zabrzmi muzyka w przestrzeniach teatralnych, zaprosiliśmy jednego z najbardziej wyrazistych pianistów swojego pokolenia, Adama Kośmieję. Artysta zaprezentuje utwory ze swojej znakomicie przyjętej płyty Tribute to Goulda.

1 października, w Międzynarodowy Dzień Muzyki, wracamy do Polskiego Radia PiK. Jan Kalinowski i Marek Szlezer, tworzący Cracow Duo, zagrają światową premierę utworu Przestrzenie ruchu i liryki Janusza Stalmierskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Na zakończenie Festiwalu wystąpią Marcin Masecki i Michał Szałach. Zderzy się ze sobą świat Jana Sebastiana Bacha i Johna Adamsa – nazywanego maksymalistycznym minimalistą. Zatańczymy też Polonezy Maseckiego.

Wstęp na koncerty w Studiu koncertowym Polskiego Radia PiK są wolne, choć obowiązują wejściówki. Bilety na koncerty w Copernicanum i Teatrze Kameralnym dostępne na https://www.bilety24.pl/organizator/fundacja-im-piotra-orawskiego-1335.html  oraz w kasach w miejscu wydarzenia na godzinę przed rozpoczęciem koncertów.

Strona Festiwalu: https://www.facebook.com/muzykawwilliblumwego 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

XXVI Jesienny Festiwal Muzyczny „Alkagran” odbędzie się w Czechowicach-Dziedzicach w dniach 27–30 września 2022 roku.

Festiwal „Alkagran”, odbywający się od 1991 roku, związany jest z osobą Andrzeja Krzanowskiego. Znaczną część programu wypełni polska muzyka XX i XXI wieku. W Miejskim Domu Kultury w Czechowicach-Dziedzicach odbędą się koncerty prezentujące muzykę akordeonową, elektroakustyczną, światowe premiery niektórych kompozycji, a także rozmowy kompozytorów, wykonawców i działaczy muzycznych o roli muzyki we współczesnym świecie.

Głównym wydarzeniem tegorocznego Festiwalu będzie XII Konkurs Akordeonowy im. Andrzeja Krzanowskiego. W Jury Konkursu zasiądą cenieni pedagodzy i artyści: Klaudiusz Baran, Vladimir Blagojević, Marcin Bortnowski, Bogdan Dowlasz, Grażyna Krzanowska (członek honorowy), Raimondas Sviackevicius i Janusz Pater (sekretarz).

Informacje o Festiwalu znajdują się na stronie www.alkagran.pl 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

„Trzy muzyczne oblicza wiary” to częstochowskie koncerty muzyki sakralnej w dniach 29 września – 2 października 2022 w trzech odsłonach: katolickiej, cerkiewnej oraz protestanckiej. W każdym odłamie chrześcijaństwa śpiew chóralny jest niezwykle ważnym elementem obrzędów modlitwy, jednak wyraźnie zarysowane są różnice. Projekt Instytutu Rozwoju Sztuki to przede wszystkim artystyczny wyraz tych różnic i pochwała ekumenizmu.

W projekcie “Trzy muzyczne oblicza wiary – sakralna muzyka nurtów chrześcijaństwa” Instytut Rozwoju Sztuki zwraca uwagę przede wszystkim na wielki dorobek polskich kompozytorów z zakresu muzyki sakralnej – wielcy twórcy często nie ograniczali się do tworzenia muzyki zgodnej z jednym z odłamów chrześcijaństwa, sięgając po tradycje wielu.

Każdy z trzech koncertów Chóru Collegium Cantorum pod dyrekcją Janusza Siadlaka zrealizowany zostanie w innej świątyni: w Bazylice Jasnogórskiej, w Kościele ewangelicko-augsburskim i Cerkwi Matki Boskiej Częstochowskiej. Trzy piękne zabytki, w których zabrzmi muzyka sakralna od Mikołaja Zieleńskiego, przez Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego, Moniuszkę, aż po Góreckiego, Łukaszewskiego i Pendereckiego.

Interesującym jest fakt połączenia dwóch koncertów – w Cerkwi i Kościele Ewangelickim w niejako jedno wydarzenie. Koncerty realizowane jeden po drugim połączony będzie z przejściem publiczności i artystów między Świątyniami.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej: https://www.instytutsztuki.com/ 


Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Polskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza dzieci i ich rodziców na kolejną edycję warsztatów improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”. Pierwsze zajęcia będą miały miejsce na Dolnym Śląsku: 29–30 września 2022 w Miejskim Gminnym Ośrodku Kultury w Międzylesiu oraz 1 października o godz. 11:00 w Filii Ośrodka w Domaszkowie.

Główną ideą projektu jest popularyzacja muzyki naszych czasów oraz improwizacji wśród najmłodszych na podstawie prezentowanych książek obrazkowych. Dzieci podczas warsztatów poznają podstawy improwizacji, poznają różnorodne instrumentarium, techniki wydobywania dźwięku, grają na perkusjonaliach, bawią się pięknie ilustrowanymi książkami i w ten sposób łagodnie wchodzą w świat muzyki współczesnej.

Zajęcia poprowadzą znakomici artyści: multiinstrumentalista Bartosz Smorągiewicz, kontrabasistka Małgorzata Kołcz oraz kompozytor i pianista Jarosław Siwiński.

Udział w warsztatach jest bezpłatny - liczba miejsc jest ograniczona, dlatego organizatorzy proszą o wcześniejszą rejestrację uczestników zajęć. Można to zrobić na dwa sposoby:

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Materiały prasowe organizatorów

Szczegóły na FB: https://fb.me/e/2aULGO0kK 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

30 września 2022 o godz. 19:00 odbędzie się koncert inaugurujący 71. sezon artystyczny Filharmonii Opolskiej im. J. Elsnera. Filharmonicy Opolscy i znany skrzypek Bartłomiej Nizioł pod batutą Przemysława Neumanna wykonają dzieła Patrona instytucji, a także Feliksa Janiewicza i Johannesa Brahmsa.

Uwertura do opery Król Łokietek, czyli Wiśliczanki Józefa Elsnera obrazuje walkę króla Łokietka z wojskami czeskimi oraz płynące w rytmie narodowych tańców życie mieszkańców Wiślicy. Następnie zabrzmi V Koncert skrzypcowy Feliksa Janiewicza, którego 260. rocznica urodzin przypada w 2022 roku. Koncert inaugurujący zamknie IV Symfonia e-moll op. 98 Johannesa Brahmsa.

Koncert jest współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/inauguracja-71-sezonu-artystycznego/ 


Światowe i polskie prawykonania, repertuar rzadko prezentowany oraz utwory bardzo znane w interpretacjach znakomitych artystów reprezentujących różne pokolenia i style. W IV edycji programu organizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca będzie można usłyszeć zarówno specjalistów wykonawstwa historycznego, jazzowo improwizujący kwartet, a nawet po raz pierwszy w tym cyklu występujące: duet gitarowy i orkiestrę smyczkową. Kolejną odsłonę programu zainauguruje koncert Atom String Quartet 30 września 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie.

„Scena Muzyki Polskiej”, podobnie jak Międzynarodowy Konkurs Muzyki Polskiej, ma na celu prezentację i przywracanie do życia polskiej twórczości kompozytorskiej w całym jej bogactwie. Oprócz twórców cenionych i wykonywanych na całym świecie istnieje bowiem cała rzesza rodzimych kompozytorów, których utwory prezentowane są o wiele rzadziej, sporadycznie lub którzy po prostu nie istnieją we współczesnym życiu koncertowym.

Bardzo cieszy fakt, że idea realizowana przez „Scenę Muzyki Polskiej” jest podzielana przez biorących w niej udział artystów, którzy dostosowują do niej swój repertuar. Jednym z nich jest światowej sławy Atom String Quartet, który już drugi raz bierze udział w programie.

„W tym roku przypadł nam zaszczyt inauguracji sezonu „Sceny Muzyki Polskiej”. To dla nas zawsze wielka radość móc zaprezentować nasze interpretacje polskich utworów nowej publiczności, tym razem w Filharmonii Lubelskiej i Toruńskiej Orkiestrze Symfonicznej. Specjalnie na tę okazję przygotowaliśmy program złożony z utworów polskich kompozytorów (Chopin, Wieniawski, Karłowicz, Lutosławski, Penderecki etc.), które przełożyliśmy na nasz własny język: improwizowanego kwartetu smyczkowego. Wybraliśmy kompozycje oryginalnie napisane na inne instrumenty (bądź na głos) i odległe gatunkowo od kwartetu smyczkowego. Nie zabraknie oczywiście partii improwizowanych, które zawsze pojawiają się na naszych koncertach” – mówią członkowie zespołu.

Spośród ponad 100 przysłanych do programu zgłoszeń na sezon 2022/23 wybrano 10 programów koncertowych prezentujących zróżnicowany stylistycznie repertuar i przeróżne składy wykonawcze.

„Wybór propozycji koncertowych był dla ekspertów niezwykle trudnym wyzwaniem. Wiele zgłoszonych projektów było bardzo interesujących, do programu zgłosiło się nierzadko czołowi polscy artyści. Ostateczny wybór był trudną wypadkową atrakcyjności programów, jakości artystycznej propozycji, ale też i koniecznością stworzenia różnorodnego programu całości cyklu. Mamy nadzieję, że ostateczny wybór okaże się atrakcyjny przede wszystkim dla melomanów” – mówi Lech Dzierżanowski, zastępca Dyrektora NIMiT.

Kalendarium i artyści koncertów w ramach programu „Scena Muzyki Polskiej” będą prezentowane na stronie https://nimit.pl/ , a także na stronach współorganizatorów programu.