Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Plejada młodych wirtuozów skrzypiec z 13 krajów stanie w muzyczne szranki o statuetkę Grand Prix w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Karola Lipińskiego, który odbędzie się w dniach 1–13 października 2019 roku w Toruniu. Łączna pula nagród to 51 000 euro.

Toruńska Orkiestra Symfoniczna już po raz 5. organizuje Międzynarodowy Festiwal i Konkurs Skrzypcowy im. Karola Lipińskiego. W tym roku wydarzenie zostało objęte Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy. Odbywający się co trzy lata festiwal ściąga do Torunia wirtuozów skrzypiec z całego świata.

Główny punkt stanowi Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy, w którym na laureatów czekają wysokie nagrody pieniężne. Do tegorocznej edycji konkursu zgłosiło się ponad 80 młodych skrzypków z różnych części globu. 22 zakwalifikowanych uczestników z 13 krajów oceniać będzie międzynarodowe grono jury, składające się z wybitnych skrzypków i pedagogów, na czele z przewodniczącym prof. Ilyą Kalerem – światowej sławy wirtuozem skrzypiec.

Festiwal tworzą liczne wydarzenia, wśród nich: koncerty, recitale, wykłady, projekcje filmowe, warsztaty lutnicze. Całości przyświeca idea przywrócenia Karolowi Lipińskiemu należytego miejsca w historii muzyki polskiej i światowej. Wśród kompozycji rozbrzmiewających podczas Konkursu i Festiwalu nie zabraknie muzyki polskiej, gdyż jej promocja w świecie stanowi jedną z głównych idei, patronujących imprezie. W wykonaniu Ilyi Kalera usłyszymy Hommage à Lipiński Macieja Bałenkowskiego. Atom String Quartet przedstawi swoje autorskie interpretacje utworów Krzysztofa Pendereckiego. Duet wybitnych skrzypków – Krzysztof i Jakub Jakowiczowie – wykonają Sonatę na dwoje skrzypiec Aleksandra Tansmana. Ponadto podczas Koncertu Laureatów odbędzie się prapremiera Eseju na skrzypce solo i orkiestrę smyczkową Pawła Riessa.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://lipinski-competition.com/ 


1 października 2019 roku o godz. 19:00 w Operze Wrocławskiej będzie miała miejsce premiera opery Zygmunta Krauze Yemaya – Królowa Mórz w reżyserii Hanny Marasz.

Spektakl, pełen magii baśniowego świata, jednocześnie kryje w sobie ważne wątki egzystencjalne. Opera powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Adresatem najnowszej opery Krauzego jest publiczność familijna. Dzieło więc spełnia nie tylko funkcje kulturotwórcze i popularyzatorskie wśród dzieci i rodzin, ale także buduje relacje, oparte na wzajemnym uwrażliwianiu na piękno. Yemaya – Królowa Mórz powstała specjalnie na zamówienie Opery Wrocławskiej, promującej poprzez swe działania twórczość polskich kompozytorów.

Jak pisze autorka libretta Małgorzata Sikorska-Miszczuk: „Yemaya – Królowa Mórz jest opowieścią o ojcu i synu. Sześcioletni bohater historii, Omar, kocha ojca, a ojciec jego. Jednak ojciec nie akceptuje w synu jego delikatności i duchowości. Uważa, że w okrutnych czasach, w których żyjemy, takie cechy są niemęskie. Omar, który wychowuje się bez matki, uczy się, że dla ojca to, jakim jest, jest niedopuszczalne. Uczy się ukrywać samego siebie przed jedyną osobą, którą ma w życiu. Dla Omara cały świat ma duszę. Omar opiekuje się i rozmawia z kwiatami na balkonie. To jego jedyni przyjaciele”.

Dzieło zaprezentują Chór, Chór Dziecięcy, Balet i Orkiestra Opery Wrocławskiej pod dyrekcją Adama Banaszaka. W głównych rolach wystąpią Bożena Bujnicka (Yemaya), Jacek Jaskuła (Ojciec) i Helena Czech (Omar).

Więcej – na stronie https://www.opera.wroclaw.pl 


1 października 2019 roku w Międzynarodowym Dniu Muzyki, podczas uroczystej Gali w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, poznamy laureatów dziewiątej edycji nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej. Laureaci wybrani przez środowisko muzyczne odbiorą statuetki w kategoriach: Osobowość roku, Wydarzenie roku, Nagroda honorowa oraz Odkrycie roku.

Gala wręczenia nagrody będzie transmitowana na kanale IMITpolska na YouTube www.youtube.com/user/IMITpolska oraz na antenie Programu 2 Polskiego Radia. Początek transmisji o godz. 19.30. Podczas koncertu wystąpią sopranistka Joanna Freszel i pianista Maciej Grzybowski, kwartet saksofonowy The Whoop Group, Marcin Wasilewski Trio oraz AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy pod dyrekcją Marka Mosia, W ich wykonaniu usłyszymy utwory Mieczysława Karłowicza, Mieczysława Wajnberga, Pawła Mykietyna, Tomasza Stańki i Wojciecha Kilara.

O miano Koryfeusza Muzyki Polskiej 2019 w kategorii „Osobowość roku” rywalizować będą: Łukasz Długosz, Jakub Józef Orliński, Martyna Pastuszka, Maciej Prochaska, Aga Zaryan. „Wydarzeniem roku” zostanie jedno z pięciu nominowanych: Festiwal im. Księcia Władysława Lubomirskiego, Kromer Biecz Festival, koncerty Kwartetu Śląskiego z okazji 40-lecia istnienia zespołu, autorski projekt Emiliana Madeya „Moniuszko for the World”, przygotowane przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina wydawnictwo prezentujące czteroaktową operę Halka Stanisława Moniuszki we włoskiej wersji językowej z międzynarodową obsadą solistyczną. Dzięki głosom publiczności tytuł „Odkrycie roku” mają szansę otrzymać kameraliści Zuzanna Budzyńska i Szymon Ogryzek za nagranie płyty Polonaises, pianista Janusz Olejniczak jako radiowy popularyzator muzyki za prowadzenie audycji „Co słychać” w Polskim Radiu „Radio dla Ciebie”, Jakub Józef Orliński za debiutancką płytę Anima Sacra, Tomasz Ritter – zwycięzca I Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego na Instrumentach Historycznych, Sasha Strunin za album Autoportrety. Ze względu na charakter „Nagrody honorowej” nazwisko laureata zostanie ogłoszone dopiero podczas Gali wręczenia nagród.

Laureaci otrzymają statuetkę Koryfeusza autorstwa prof. Adama Myjaka. Nagrody finansowe ufundowało Stowarzyszenie Autorów ZAiKS oraz Związek Artystów Wykonawców STOART. Organizatorem wydarzenia jest Instytut Muzyki i Tańca oraz Program 2 Polskiego Radia.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sylwetki nominowanych osób, opisy wydarzeń, a także szczegółowy program koncertu dostępne są na stronie www.koryfeusz.org.pl 


Linus Roth i Mieczysław Wajnberg – to historia odkrycia, wskrzeszenia, nadania brzmienia, głębokiego zrozumienia. Udało się w niej zapisać również Szczecinowi. 2 października 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Szczecińskiej im. Mieczysława Karłowicza odbędzie się koncert „Wajnberg 100” z okazji 100. rocznicy urodzin kompozytora.

Linus Roth pełni funkcje profesora skrzypiec w „Leopold-Mozart-Zentrum” na Uniwersytecie w Augsburgu, dyrektora artystycznego X Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Leopolda Mozarta i dyrektora artystycznego międzynarodowego festiwalu „Ibiza Concerts”. W 2015 roku założył Międzynarodowe Towarzystwo Mieczysława Wajnberga, którego celem jest promocja sylwetki oraz dorobku polskiego i rosyjskiego kompozytora. Wraz z pianistą José Gallardem nagrał wszystkie sonaty skrzypcowe Wajnberga – nagranie jest pierwszym w historii zarejestrowaniem tych utworów.

W Filharmonii Szczecińskiej artyści wykonają dzieła na skrzypce i fortepian Mieczysława Wajnberga i Dymitra Szostakowicza, w tym wspomniane Sonaty na skrzypce i fortepian op. 12 nr 1 i op. 39 nr 4 Wajnberga. Linus Roth gra na skrzypcach Stradivariego z 1703 roku, udostępnionych przez „L-Bank, Staatsbank of Baden-Württemberg, Germany”.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Sekstety – popularne w romantyzmie, w XX wieku nieco zapomniane. Choć obecnie są rzadko prezentowane, na koncercie z cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie 2 października 2019 roku o godz. 19.00 (ul. Grochowska 272) publiczność będzie miała okazję wysłuchać dwóch utworów przeznaczonych na sześcioro wykonawców. W programie wydarzenia znalazły się dzieła Krzysztofa Pendereckiego i Ernő Dohnányi’ego.

Orkiestra Sinfonia Varsovia kontynuuje rozpoczęty w styczniu cykl spotkań z muzyką kameralną, które odbywają się pod hasłem „od duetu do oktetu”. Do tej pory w siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia zagrały duety, trio, kwartet oraz kwintet, zespoły złożone z muzyków orkiestry i gościnnych artystów. Po wiosenno-letniej przerwie w siedzibie orkiestry wystąpi sekstet: Karol Sikora (klarnet), Stefano Rossi (waltornia), Stanisław Podemski (skrzypce), Adam Siebers (altówka), Piotr Mazurek (wiolonczela) i Agnieszka Kozło (fortepian). Możliwości brzmieniowe sześcioosobowego zespołu stały się kanwą dla poszukiwań XX-wiecznych kompozytorów, dla których kameralistyka stanowiła ważną część twórczego życia. Dobrym przykładem jest pochodzący z 1934 roku Sekstet C-dur op. 37 węgierskiego kompozytora Ernő Dohnányi’ego, który napisał utwór na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian, odwołując się do późnoromantycznej estetyki i modnej wówczas muzyki filmowej. Jego utwór wprowadza na scenę pianistę, a przy tym wydobywa wszelkie walory barwowe z każdego instrumentu, co jest nie lada sztuką.

Ponad 60 lat później Krzysztof Penderecki sięgnął po ten sam zestaw instrumentów, pisząc jedną ze swych najlepszych kompozycji kameralnych. Sekstet na klarnet, róg, trio smyczkowe i fortepian mimo bogactwa faktur, różnych temp oraz wielu rytmów pozostaje dziełem spójnym i wyjątkowo klarownym, a przy tym niepozbawionym lekkości i charakterystycznej ironii. Utwór dzieli się na dwie części, co według niektórych muzykologów nasuwa skojarzenia z formą dwudzielną znaną z twórczości Witolda Lutosławskiego.

Dodatkowe informacje - na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie otwiera jubileuszowy sezon artystyczny 2019 / 2020. Podczas koncertów inauguracyjnych – 4 października o godz. 19.30 i 5 października o godz. 18.00 w Nowohuckim Centrum Kultury – wystąpią wszystkie zespoły instytucji, czyli Orkiestra, Chór Mieszany oraz Chór Chłopięcy Filharmonii, poprowadzone przez szefa artystycznego instytucji, Charlesa Olivieri-Munroe’a.

Sezon artystyczny 2019 / 2020 Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie determinują dwa istotne konteksty. Przede wszystkim instytucja jako najstarsza spośród polskich filharmonii obchodzi jubileusz 75-lecia swojej działalności. Pierwszy filharmoniczny koncert odbył się w gmachu przy ulicy Zwierzynieckiej w Krakowie już 3 lutego 1945 roku, główne uroczystości związane z jubileuszem będą zatem mieć miejsce w lutym 2020 roku. Zanim jednak to nastąpi, do końca roku kalendarzowego w macierzystym budynku Filharmonii trwać będą prace remontowe i modernizacyjne, co m.in. wpłynie na lokalizację koncertów w pierwszej połowie sezonu. Otwarcie roku koncertowego Filharmonii będzie miało wobec tego miejsce w Nowohuckim Centrum Kultury.

Wieczory inauguracyjne otworzy uwertura do opery Raymond Ambroise’a Thomasa, jak uznał Charles Olivieri-Munroe – rodzaj „cadeau”, prezentu dla publiczności, który wprowadzić ma słuchaczy w radosny i pozytywny nastrój. Podczas inauguracji sezonu, z Orkiestrą Filharmonii Krakowskiej wystąpi skrzypaczka Aleksandra Kuls, laureatka I nagrody na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Jozsefa Szigetiego w Budapeszcie. W jej wykonaniu usłyszymy Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza, utwór zajmujący ważne miejsce między wirtuozowskimi koncertami Wieniawskiego, a całkiem już nowoczesnym typem koncertów Szymanowskiego.

Punkt ciężkości zdecydowanie leży jednak w drugiej części programu. W wykonaniu Orkiestry Filharmonii Krakowskiej oraz obu chórów – mieszanego i chłopięcego, zabrzmi monumentalne Te Deum Hectora Berlioza. Partię tenora solo wykona Erin Caves, wybitny interpretator ról wagnerowskich.

Małgorzata Koch-Butryn

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/ 


4 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Śląskiej melomani będą mogli doświadczyć niezwykłego połączenia mistycyzmu mszy z nowoczesnością muzyki jazzowej.

Chór Filharmonii Śląskiej wraz z Michałem Schoppą, Pawłem Tomaszewskim, Bartkiem Pieszką, Krzysztofem Nowakowskim i Tomaszem Kałwakiem pod batutą Jarosława Wolanina wykonają dzieło najsłynniejszego polskiego jazzmana Leszka Możdżera Missa Gratiatoria.

Ta wyjątkowa kompozycja dowodzi, że każda z form występujących w muzyce klasycznej jest żywa, a nowe spojrzenia odkrywać możemy każdego dnia. Będzie ona doskonałym zwieńczeniem koncertu obfitującego w przejmujące dzieła muzyki sakralnej przeznaczone na chór a cappella, a całość programu przeniesie publiczność w świat niebiańskich dźwięków, które usłyszymy dzięki zespołowi najdoskonalszych instrumentów na świecie – ludzkich głosów. Zespół jazzowy, towarzyszący Chórowi w dziele Leszka Możdżera składać się będzie z artystów specjalizujących się w tym gatunku muzycznym, co w połączeniu z doskonałym przygotowaniem filharmoników śląskich da efekt wręcz zachwycający. Dajmy się więc zaczarować w ten piątkowy wieczór!

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przeczytaj więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/missa-gratiatoria/ 

ZOBACZ: wydarzenie na Facebooku.


Wartki nurt muzyki współczesnej, meandry jazzu, głębiny elektronicznych poszukiwań, bezpieczne zatoki tradycji – tym wszystkim rozbrzmiewać będzie druga edycja festiwalu Auksodrone, która odbędzie się w tyskiej Mediatece w dniach 4–6 października 2019 roku.

Auksodrone to znowu dziewięć koncertów podzielonych na trzy cykle – Contemporary Opera, New Wave Jazz i Electronics Studies – oraz szereg wydarzeń towarzyszących poświęconych temu, jak rodzi się muzyka i temu, co w nas się rodzi za jej magicznym dotknięciem. Współorganizatorami Auksodrone są Program 2 Polskiego Radia oraz Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Cykl „Contemporary Opera” wypełnią w tym roku trzy akty tryptyku Drach. Dramma per musica – dramatu muzycznego autorstwa Aleksandra Nowaka do libretta Szczepana Twardocha. Za kanwę dzieła, którego premiera będzie miała miejsce na festiwalu, posłużyła oczywiście arcyśląska powieść Twardocha, a w partiach solowych usłyszymy Joannę Freszel, Jana Jakuba Monowida i Sebastiana Szumskiego. Akompaniować będzie orkiestra AUKSO oraz Marcin Świątkiewicz (basso continuo).

Podczas pierwszej edycji Auksodrone cykl koncertów jazzowych poświęcony był rodzimym gigantom gatunku, a tym razem usłyszymy, jak brzmi przyszłość tej muzyki. Leszek Możdżer skonstruuje ją z materiałów odnalezionych w dalszej i bliższej przeszłości.

„Electronics Studies” będzie na tegorocznym Auksodrone bezprecedensową wyprawą do analogowych źródeł elektroniki. Stefan Wesołowski, skrzypek i kompozytor biegle łączący sacrum z profanum, zastąpi elektroniczną warstwę swojej muzyki brzmieniami akustycznymi.

Daria Solecka

Więcej na: www.auksodrone.com 


Piąty sezon artystyczny w NFM zacznie się 4 października 2019 roku o godz. 19:00 zgodnie z wrocławską tradycją muzyką Witolda Lutosławskiego, a także młodzieńczym dziełem Karola Szymanowskiego i na wskroś romantycznym koncertem Roberta Schumanna w wykonaniu Barry’ego Douglasa oraz NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Koncert fortepianowy a-moll Schumanna powstał z inspiracji kochającej żony. W NFM dzieło wykona Barry Douglas – zwycięzca renomowanego Konkursu Czajkowskiego w 1986 roku, założyciel oraz dyrektor artystyczny Camerata Ireland i dyrektor artystyczny Clandeboye Festival.

W programie koncertu pojawią się również elementy muzyki tradycyjnej – usłyszymy je w pełnym rozmachu Koncercie na orkiestrę patrona NFM, Witolda Lutosławskiego. To utwór zamówiony przez warszawskich filharmoników jako „rozbudowana i wirtuozowska kompozycja oparta na tematach ludowych”. Lutosławski sięgnął po folklor Mazowsza i stworzył koncert, z którego nie był później zadowolony, a który uznano za jedną z najdoskonalszych kompozycji w muzyce polskiej. W wykonaniu wrocławskiej orkiestry usłyszymy także pierwsze dzieło symfoniczne Karola Szymanowskiego, Uwerturę koncertową E-dur, zdradzającą ewidentną fascynację kompozytora twórczością Richarda Straussa.

Pełną polskiej muzyki inaugurację sezonu symfonicznego poprowadzi maestro Giancarlo Guerrero, rozpoczynający już trzeci rok w roli szefa artystycznego NFM Filharmonii Wrocławskiej.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


Pierwszy sezon Andrzeja Boreyki w roli dyrektora artystycznego Filharmonii Narodowej rozpocznie się wyjątkowym koncertem symfonicznym 4 października 2019 roku o godz. 19:30. W programie koncertu inaugurującego nie mogło zabraknąć muzyki polskiej.

Odświętne Veni Creator Karola Szymanowskiego powstało w związku z nie mniej uroczystą okazją, jaką było objęcie przez kompozytora stanowiska rektora Wyższej Szkoły Muzycznej. Zamówiony w 1930 roku przez Ministerstwo Oświaty utwór przyjął z konieczności pompatyczny charakter i nie należał do ulubionych dzieł Szymanowskiego. Jednak, zgodnie z przewidywaniami autora, warszawskiej publiczności dość łatwo przypadł do gustu.

III Koncert fortepianowy zajmuje zupełnie wyjątkowe miejsce w twórczości Béli Bartóka. Trudność jego wykonania przetransponowana została do poziomu powściągliwej ekspresji służącej wyrażeniu przejmującego piękna utworu. W roli solisty tego wieczoru wystąpi znakomity Piotr Anderszewski.

W drugiej części koncertu usłyszymy fragment wstępu do oratorium Stworzenie świata Josepha Haydna i Święto wiosny Igora Strawińskiego.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/ 


5 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert jubileuszowy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa. W wykonaniu Orkiestry pod batutą Tadeusza Strugały usłyszymy arcydzieła Johanna Sebastiana Bacha, Maxa Brucha i Roberta Schumanna.

Romantyczna aura, subtelna ekspresja i nowatorska, integralna forma czynią IV Symfonię skomponowaną przez Roberta Schumanna z intencją urodzinowego prezentu dla żony Klary, jednym z najwspanialszych i najpopularniejszych kompozycji swego twórcy.

Max Bruch należał do grona kompozytorów raczej konserwatywnych, hołdujących klasycyzującym formom, w opozycji do faworyzowanej przez krytyków grupy „nowoniemieckich” modernistów (według słów jednego z komentatorów „tak, jak tworzyłby Mendelssohn, gdyby żył dłużej”). Jednak historia na trwałe zapamiętała przynajmniej jedno z jego dzieł: Koncert skrzypcowy g‑moll, który wszedł do wiolinistycznego kanonu, podziwiany za doskonałą równowagę formy, wirtuozerii (faktura partii skrzypiec sporo zawdzięcza konsultacjom wielkiego Josepha Joachima) i romantycznej, „postmendelssohnowskiej” ekspresji.

Sławnym fragmentem III Suity orkiestrowej D-dur Johanna Sebastiana Bacha jest seraficzna Air, znana z mnóstwa aranżacji, często jako „Aria na strunie G”. Ów niezupełnie adekwatny lecz przyjęty tytuł pochodzi z przeróbki, której dokonał w XIX w. niemiecki skrzypek August Wilhelmj. Podczas najbliższego zaś koncertu usłyszymy Arię w opracowaniu polskiego kompozytora i dyrygenta Grzegorza Fitelberga.

Wielkim walorem tego interesującego koncertu będzie spotkanie dwóch wielkich artystów, których status na polskiej scenie muzycznej jest wręcz legendarny – za dyrygenckim pulpitem stanie Tadeusz Strugała, a jako solista wystąpi Krzysztof Jakowicz.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


5 października 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert upamiętniający 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Kwartet Śląski – prosto z owacyjnie przyjętego koncertu w ramach londyńskich Promsów, wraca do NOSPR na kolejny sezon w roli zespołu rezydenckiego. Na początek melancholijny program, wpisujący się w nowy nurt tematyczny „Na śmierć i życie”. 5 października artyści wystąpią w sali kameralnej z programem upamiętniającym 80. rocznicę wybuchu II wojny światowej.

Zespół zaprezentuje przekrojowy repertuar kameralny. Usłyszymy I Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, Tenebrae na kwartet smyczkowy Osvalda Golijova, Elegię na kwartet smyczkowy Elliotta Cartera oraz utwór Steve'a Reicha Different Trains na kwartet smyczkowy i taśmę, w którym muzykom towarzyszyć będzie Beata Jankowska-Burzyńska. Całość poprowadzi i słowem okrasi muzykolog Marcin Trzęsiok.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl 


Trzecia edycja festiwalu Rzeszowska Jesień Muzyczna odbędzie się w dniach 5–27 października 2019 roku. Podczas sześciu koncertów zabrzmią arcydzieła muzyki kameralnej w znakomitych wykonaniach.

Trzecia edycja festiwalu poświęcona jest muzyce kameralnej, zarówno jej arcydziełom, jak i zapomnianym skarbom. Przypomnimy też rzadko wykonywaną, świetną muzykę polskich twórców, m.in. Władysława Żeleńskiego, Zygmunta Noskowskiego. W Roku Stanisława Moniuszki zaprezentowana zostanie również szerzej nieznana muzyka kameralna twórcy polskiej opery narodowej.

Wystąpią znakomici instrumentaliści: legendarna skrzypaczka Kaja Danczowska z córką Justyną, Krzysztof Książek – jeden z najciekawszych i najzdolniejszych pianistów młodego pokolenia w kwartecie fortepianowym z fantastycznymi muzykami: Jakubem Jakowiczem (skrzypce), Katarzyną Budnik (altówka) i Bartoszem Koziakiem (wiolonczela). Utwory Moniuszki usłyszymy podczas recitalu wokalnego w wykonaniu Hanny Hipp – mezzosopranistki podbijającej światowe sceny operowe. Ponadto Ravel Piano Duo, Messages Quartet, a także orkiestra kameralna Extra Sounds Ensemble z solistkami: Alicją Śmietaną i Marią Sławek.

Koncerty odbędą się w sali koncertowej Wydziału Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego (ul. Dąbrowskiego 83) oraz Kościele oo. Dominkanów pw. św. Jacka (ul. Dominikańska 15). Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Szczegółowy program – na stronie www.spmk.com.pl/jesien 


Koncert inaugurujący trasę koncertową zespołu Baltic Neopolis Virtuosi po Azji „Sunrise in Asia” odbędzie się 5 października 2019 roku w Technoparku Pomerania (Sala Castanea) w Szczecinie o godz. 19:00.

Na specjalne zaproszenie National Centre of Performing Arts (Indie), Ho Chi Minh City Conservatory of Music (Wietnam), a także Ambasady Polski w Hanoi muzycy Baltic Neopolis Orchestra (w składzie Baltic Neopolis Virtuosi) w dniach 5–15 października 2019 roku odbędą muzyczną podróż po Indiach i Wietnamie i zaprezentują muzykę polską. Celem trasy jest zwiększenie zainteresowania polską kulturą i świętowanie w krajach, z którymi Polska w roku 2019 będzie świętować rocznicę stulecia nawiązania stosunków dyplomatycznych.

Podczas koncertu inauguracyjnego oprócz szeregu kompozycji polskich twórców zaprezentowany zostanie specjalnie skomponowany przez wietnamskiego kompozytora Phuc Linh utwór Sunrise in Asia. Ponadto zabrzmią kompozycje wielkich i cenionych Rodaków: Mikołaja Góreckiego, Stanisława Moniuszki i Fryderyka Chopina. Projekt otrzymał wsparcie Instytutu Adama Mickiewicza, Konsulatu Polski w Mumbaju, a także Ambasady Polski w Hanoi.

Szczegółowe informacje o trasie – na stronie http://balticneopolis.pl 


„Jesień w Lusławicach” to 6 wyjątkowych wydarzeń muzycznych charakteryzujących się przede wszystkim bogactwem różnorodności stylistycznej prezentowanego repertuaru, a także udziałem znakomitych gwiazd krajowej jak i zagranicznej sceny muzycznej, krórzy wystąpią w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w dniach 5 października – 1 grudnia 2019 roku.

Wśród artystów występujących na lusławickiej scenie pojawią się m.in. Krzysztof Penderecki, Maciej Tworek, NDR Big Band z Monachium, Atom String Quartet, Vladislav Sendecki, Marek Napiórkowski, Mino Cinelu, Krzysztof Meisinger, Poland BaROCK, Olga Pasiecznik, I, CULTURE Orchestra, Orkiestra i chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Chór Filharmonii Krakowskiej, Chór Białoruskiej Akademii Muzyki w Mińsku, Stanisław Krawczyński, Rafał Jacek Delekta, Natalia Rubiś, Karolina Sikora, Anna Lubańska, Adam Zdunikowski, Piotr Nowacki i wielu innych.

Podczas pierwszego koncertu w ramach cyklu „Jesień w Lusławicach” wystąpi gitarzysta Krzysztof Meisinger – zdaniem krytyki jeden z najbardziej znanych polskich gitarzystów klasycznych naszych czasów – oraz założona przez niego w 2018 roku orkiestra barokowa Poland baROCK. Ich projekt „Vivaldissimo”, który zaprezentują w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach, zawiera bardzo ciekawe propozycje muzyki okresu baroku. Dokładnie jest to przekrój lutniowych koncertów barokowych – od Vivaldiego do Kohauta – oraz najsłynniejsze miniatury barokowe w nowych aranżacjach, w tym Aria na strunie G Johanna Sebastiana Bacha.

Smaku całości dodaje fakt, iż jest to pierwsza taka kooperacja w historii – gitara klasyczna występująca wspólnie z „ortodoksyjnym” zespołem muzyki dawnej. Koncert Krzysztofa Meisingera oraz orkiestry Poland baROCK zapowiada się niezwykle wyjątkowo.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły – na stronie https://penderecki-center.pl/ 


6 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego będzie miał miejsce koncert „Generacje XXII”.

Jest to impreza cykliczna organizowana przez Związek Kompozytorów Polskich, Polskie Radio Program 2 i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS: pierwsza edycja odbyła się w 2003 roku. Generacje prezentują różne nurty w nowej muzyce polskiej oraz postawy twórcze różnych pokoleń.

Autorzy Koncepcji programowej koncertu – Małgorzata Małaszko-Stasiewicz (Dyrektor, redaktor naczelna Programu 2 Polskiego Radia), Dariusz Przybylski (kompozytor, wiceprzewodniczący Sekcji Autorów Dzieł Muzycznych Stowarzyszenia Autorów ZAiKS) i Tadeusz Wielecki (ZKP) – podkreślają, że są „GENERALNE RACJE, aby przyjść na ten koncert: jest nienudny, przyjazny dla środowiska, zawiera atrakcyjne, a przy tym trafiające w sedno kompozycje, przekracza parytet, a przy tym nie jest bezpłciowy, jest poprawny politycznie, a przy tym z fasonem, w Charlie's Dream Marty Ptaszyńskiej saksofonista gra bluesa, a w Le Soleil Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil perkusista krzesze iskry…”. Zabrzmią też ...veritas odium parit Zofii Dowgiałło, Psychodrama Tadeusza Bairda i ..., tymczasem to lipiec jakże (okrutnie) piękny ..., Bohdana Sehina – ucznia Mirosława Skoryka, Zbigniewa Bujarskiego i Zygmunta Krauzego, stypendysty programu „Gaude Polonia” i Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni”, dyrektora artystycznego Międzynarodowych Kursów Mistrzowskich Muzyki Nowej w Kijowie (COURSE).

Utwory zaprezentuje Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod dyrekcją Lilianny Krych. W roli solistów wystąpią sopranistka Halina Dubitskaya, saksofonista Paweł Gusnar oraz perkusista Miłosz Pękala.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.studianagran.com.pl/newsy/generacje-xxii-1175.html 


I Międzynarodowy Festiwal im. Józefa Madei odbędzie się w dniach 6-9 października 2019 na terenie województwa wielkopolskiego, obejmując koncerty, wykłady, lekcje mistrzowskie oraz spotkania z wyjątkowymi artystami zarówno z Polski, jak i z zagranicy.

Patronem Festiwalu jest Józef Madeja (1892-1968) – klarnecista, profesor Akademii Muzycznej w Poznaniu, zasłużony organizator życia muzycznego Wielkopolski. W ramach uhonorowania jego działalności, Stowarzyszenie im. Józefa Madei stworzyło Festiwal, który pozwoli podtrzymać pamięć o tym wybitnym muzyku i kompozytorze, a także wpłynąć na rozwój kultury na terenach Wielkopolski. Najważniejszym celem Festiwalu jest prezentacja najwybitniejszych osiągnięć polskiej literatury muzycznej oraz upamiętnienie ważnych dla świata muzycznego rocznic.

Gościem I edycji wydarzenia będzie światowej sławy ukraiński klarnecista Volodymyr Dobrynchuk, który zainauguruje Festiwal recitalem w Pałacu Jankowice 6 października 2019 o godz. 15.00. Na scenie pojawi się także Paweł Kroczek (klarnet), Hanna Lizinkiewicz (fortepian) oraz Festiwalowa Orkiestra Klarnetowa, w skład której wejdą m.in. uczniowie Samorządowej Szkoły Muzycznej I st. w Tarnowie Podgórnym oraz studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Orkiestrę poprowadzi prof. Zdzisław Nowak.

Podczas dwóch pozostałych koncertów Festiwalu – 7 października w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Wacława z Szamotuł w Szamotułach o godz. 17.00 oraz 9 października w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. St. Moniuszki w Zbąszyniu o godz. 18.00 – wystąpią znakomici artyści związani z Wielkopolską, prowadzący ożywioną działalność koncertową w kraju i za granicą: Piotr Kosarga (skrzypce), Jan Czaja (wiolonczela), Paweł Kroczek (klarnet), Julian Paprocki (klarnet), Maria Bielewicz (wiolonczela), Kamil Babka (altówka), Barbara Tritt (sopran), Marcin Sikorski (fortepian), Hanna Lizinkiewicz (fortepian), Piotr Pawlik (elektronika). Zabrzmią dzieła patrona Festiwalu, a także takich kompozytorów, jak Johannes Brahms, Robert Schumann, Fryderyk Chopin, Witold Lutosławski, Jan Adam Maklakiewicz czy Andrzej Panufnik. Podczas koncertu finałowego odbędzie się prawykonanie utworu Piotra Pawlika.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny!

Więcej informacji na stroniehttps://www.facebook.com/stowarzyszenie.jozefamadei/


6 października 2019 roku o godz. 18.00 w Sali Koncertowej Ratusza Staromiejskiego Elbląska Orkiestra Kameralna i kwartet „Cup of time” uraczy melomanów najpiękniejszymi dźwiękami muzyki polskiej.

Koncert będzie spotkaniem EOK z kwartetem „Cup of time”. W swoim dorobku Agnieszka Cypryk (skrzypce), Ryszard Borowski (flet), Krzysztof Lenczowski (wiolonczela) i Rafał Grzaką (akordeon) mają utwory barokowe, współczesne, jazzowe. Album Cup of Time plays Namysłowski został wybrany płytą tygodnia w radiowej Dwójce i jazzową płytą roku (magazyn „HiFi”). W Elblągu będziemy świadkami „polskiego pejzażu”, kreślonego przez EOK i „Cup of Time”. Wysłuchamy najciekawszych pozycji z repertuaru zespołu, liczącego już ponad 200 dzieł.

W programie znalazły się dzieła największych polskich kompozytorów, m. in. Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego, w oryginalnych aranżacjach duetu Borowski-Lenczowski. Nie zabraknie także utworów spod pióra samego „Namysłowera”. Muzycy wystąpią pod batutą Jarosława Praszczałka.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.eok.elblag.eu/ 


Dzieła kompozytorów Litwy, Łotwy, Estonii oraz Polski zabrzmią podczas koncertu Chóru Polskiego Radia w siedzibie NOSPR w Katowicach 6 października 2019 roku o godz. 18.00. Zespół poprowadzi znakomita dyrygentka dr. hab. prof. nadzw. Agnieszka Franków-Żelazny.

„Na koncert z Chórem Polskiego Radia wybrałam utwory kompozytorów pochodzących z krajów nadbałtyckich – Litwy, Łotwy, Estonii i Polski – krajów, które chóralistyką stoją” – podkreśla Agnieszka Franków-Żelazny, wybitna polska chórmistrzyni, w 2013 roku związana z Chórem Polskiego Radia, a obecnie pełniąca funkcję dyrektora artystycznego Chóru Narodowego Forum Muzyki. „Wybrane kompozycje pokazują, jak bardzo we wszystkich tych krajach wiara w Boga przeplata się z zachwytem nad naturą i tym, co ona ze sobą niesie. Są niezwykle barwne harmonicznie, skrzą się kolorami natury i emocji, a poza pełnym składem chóru wykorzystują solowe możliwości jego członków. Wśród polskich utworów znajdzie się też Hail o Mother Aleksandry Chmielewskiej, który podczas tego wieczoru zostanie wykonany po raz pierwszy” – dodaje Franków-Żelazny.

W programie wieczoru zabrzmią również utwory takich polskich kompozytorów, jak Katarzyna Danel (Gladness of Nature), Marek Raczyński (Deszcz na morzu) i Jacek Sykulski (Pater Noster i Stoi lód na Prośnie). Usłyszymy Oremus z cyklu Gloria Patri Urmasa Sisaska, Lucis Creator Vitautas Miśkinisa, The Deer’s Cry Arvo Pärta, Odpływ Jēkabsa Jančevskisa oraz Salutation i Northern Lights Ēriksa Ešenvaldsa.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1750/chor-polskiego-radia-muzyka-krajow-nadbatyckich 


VI Koncert Prawykonań Utworów Akordeonowych odbędzie się w poniedziałek 7 października 2019 o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej w Krakowie (ul. Św. Tomasza 43).

Wydarzenie ma na celu prezentację wysokiej jakości artystycznych kompozycji z udziałem akordeonu, jeszcze nie prezentowanych publicznie. W programie: Jacek Kopiec – Elegia (2019) na akordeon solo; Wiaczesław Kyrylov – Sentimental (2019) na dwa akordeony; Jakub Sarwas – Hyporchema (2011) na flet, skrzypce i akordeon, Hurry Up! (2007-2008) na pięć akordeonów; Maciej Zimka – New Little Suite (2019) na akordeon solo, 4 aforyzmy (2008) na akordeon solo, Chanson I (2011) na akordeon solo.

Wykonawcami koncertu będą zarówno doświadczeni i uznani, jak i młodzi, bardzo utalentowani muzycy: Alena Budziňàkovà, Mateusz Dudek, Jacek Kopiec, Wiesław Ochwat, Grzegorz Palus, Konstanty Sobula, Maciej Zimka – akordeony, Oriana Masternak – skrzypce, Wiesław Suruło – flet. Organizatorami wydarzenia są Katedra Instrumentów Dętych Drewnianych i Akordeonu Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Fundacja Art Forum.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa. Wstęp wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie: https://fundacjaartforum.pl/