Polmic - FB

calendar of events

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Międzynarodowa Konferencja „Puzon w muzyce polskiej XX i XXI wieku – inspiracje i perspektywy” będzie miała miejsce w łódzkiej Akademii Muzycznej w dniach 9–10 kwietnia 2021, ale wszystkie wykłady, koncerty i lekcje mistrzowskie z gośćmi z zagranicy odbędą się online; nagrania zostaną udostępnione na platformie YouTube Akademii.

Konferencja powstała z inicjatywy dwóch pedagogów Akademii Muzycznej w Łodzi: Roberta Żelazko i Dariusza Sprawki. Gośćmi Konferencji będą światowej klasy puzoniści ze Szwecji, Niemiec i Polski: Hakan Björkman (Swedish Radio Symphony Orchestra, Yamaha Artist), Tomer Maschkowski (Deutsche Symphony Orchestra Berlin, Yamaha Artist), Maciej Łakomy (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu), Tomasz Hajda (Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego we Wrocławiu, NOSPR w Katowicach), Dariusz Sprawka (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi) i Robert Żelazko (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi).

W programie Konferencji zaplanowane są warsztaty, wykłady, koncerty i lekcje mistrzowskie online, cieszące się bardzo dużą popularnością wśród studentów, którzy w obecnej sytuacji nie mają możliwości wyjazdu na kursy zagraniczne. Wydarzenie poświęcone jest polskiej muzyce XX i XXI wieku na puzon. Temat będzie szeroko omawiany podczas paneli dyskusyjnych i wykładów, a wykonań XX- i XXI-wiecznych utworów na puzon posłuchać będzie można podczas konferencyjnego koncertu. W jego programie znajdą się kompozycje zarówno na puzon solo, jak i zespoły puzonowe. Każdy z pedagogów oprócz wykładu będzie udzielał otwartych lekcji mistrzowskich, podczas których będzie można dowiedzieć się więcej na temat techniki wykonawczej, sposobów samodoskonalenia, aspektów psychologicznych gry na instrumencie oraz radzenia sobie ze stresem.

Szczegóły – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/puzon-w-muzyce-polskiej-xx-i-xxi-wieku 


Bez Polskiej Orkiestry Kameralnej, a tym samym Jerzego Maksymiuka, nie powstałaby Sinfonia Varsovia. By uczcić 85. urodziny wybitnego Dyrygenta oraz historię jego wieloletniej przyjaźni z orkiestrą, powstała płyta Perfekcjonista. Premiera albumu odbędzie się 9 kwietnia 2021, w dniu urodzin Artysty. Tego samego dnia o godz. 12.00 podczas spotkania w salonie Państwa Maksymiuków, Maestro opowie o płycie i okolicznościach jej powstania. Wydarzenie będzie transmitowane na żywo na Facebooku i kanale YouTube Sinfonii Varsovii.

Na płycie znalazły się utwory przeznaczone na orkiestrę smyczkową i solistów. W ich interpretacji Jerzy Maksymiuk i Sinfonia Varsovia nie dążą jedynie do perfekcji wykonawczej. Interesuje ich przede wszystkim ujawnienie emocji, które dzięki precyzyjnemu prowadzeniu orkiestry i indywidualnym umiejętnościom oraz wrażliwości wykonawców stają się dostępne słuchaczowi.

Pierwsze dwa utwory to preludia Claude’a Debussy’ego w opracowaniu Jerzego Maksymiuka: w tej interpretacji usłyszymy lekkość i transparentność, które ze starannością wydobywa z partytury dyrygent. Kolejna kompozycja to Fantazja na temat Thomasa Tallisa Ralpha Vaughana Williamsa. Dzięki bogatej fakturze jest ona idealnym utworem dla dyrygenta uwielbiającego zagłębiać się w szczegóły i szlifować detale, jakim z całą pewnością jest Maksymiuk. Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika, kolejna pozycja na płycie, powstał w 1972 roku. Utwór o bardzo charakterystycznym brzmieniu jest polem do popisu zarówno dla solisty (Jakuba Haufy, koncertmistrza Sinfonii Varsovii), jak i orkiestry, którzy w każdej części muszą wykazać się innymi umiejętnościami technicznymi i nieco odmienną wrażliwością. Liście gdzieniegdzie spadające, numer 7 na płycie, to utwór skomponowany w 2011 roku na fortepian i orkiestrę kameralną przez samego Jerzego Maksymiuka, który wykonał także partię fortepianu. Na koniec kompozycja Wojciecha Kilara, Orawa. Mimo swojej prostoty, nie jest dziełem łatwym do zadyrygowania. Dyrygent mierzył się z nią ponad stukrotnie, a na płycie Perfekcjonista mamy okazję posłuchać jego ostatniej próby.

Płyta będzie dostępna w salonach Empik (dostępna również w preorderze), na stronie www.sinfoniavarsovia.org  oraz w wybranych serwisach streamingowych.

Barbara Jop


Spotkanie z muzyką symfoniczną w wykonaniu Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej oraz pianisty Pawła Kowalskiego pod batutą Moniki Wolińskiej odbędzie się wirtualnie 9 kwietnia 2021 o godz. 19.00 na kanale YouTube.

Sacra rappresentazione Raj utracony na motywach poematu Johna Miltona Krzysztof Penderecki napisał na okoliczność 200. rocznicy ogłoszenia niepodległości Stanów Zjednoczonych. Koncert rozpocznie liryczne Adagietto pełniące w tym dziele funkcję orkiestrowego intermezza. Mieczysław Tomaszewski określa Adagietto jako przykład twórczości retrowersywnej – muzyki „zwróconej wstecz, lecz bez cienia wątpliwości – własnej, osobistej, przeżytej, pozbawionej stylizacyjnego cudzysłowu”.

Do prowadzenia dialogu z przeszłością zaproszą nas muzycy, wykonując Koncert fortepianowy d-moll nr 20 KV 466 Wolfganga Amadeusa Mozarta. Porywająca dramaturgia partytury, nieskazitelność formy i piękno tematów sprawiły, że jest to jeden z ukochanych utworów publiczności na całym świecie.

Jako ostatnia tego wieczoru zabrzmi III Symfonia a-moll op. 56 „Szkocka” Feliksa Mendelssohna-Bartholdy’ego, będąca odzwierciedleniem wrażeń, jakie chłonął podczas podróży do Szkocji w 1829 roku. Usłyszymy dźwiękową reminiscencję wizyty w zrujnowanej kaplicy pałacu Holyrood w Edynburgu i echa skocznych ludowych melodii w radosnym scherzu oraz wzruszającą (domniemaną) „modlitwę królowej Marii Stuart” w cytacie z własnego opracowania Ave Maria. Przypomnijmy, że kompozytor zadedykował symfonię księżniczce Wiktorii, przyszłej królowej Zjednoczonego Królestwa.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/koncert-symfoniczny-8/ 


Motywem przewodnim 33. Krakowskiego Międzynarodowego Festiwalu Kompozytorów, który odbędzie się w dniach 10–18 kwietnia 2021, są starożytne cywilizacje — w głównej mierze antyczna kultura Grecji i Rzymu, ale nie zabraknie także innych odwołań, m.in. do południowoamerykańskiej kultury Nazca.

Prezentowana będzie twórczość kompozytorów z Polski, Anglii, Chin, Grecji, Japonii, Niemiec, Ukrainy, Włoch i USA. Usłyszymy 23 prawykonania światowe oraz jedno prawykonanie polskie, w tym Ecotopia 4 na orkiestrę kameralną Michaela Gatonski i Koncert na flet i orkiestrę kameralną Ryszarda Osady, które powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wystąpią znakomici muzycy i zespoły, w tym Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca i AdAstra Piano Trio. Tradycyjnie usłyszmy również Koktajl elektroniczny — prezentację Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.

Podczas festiwalu odbędą się dwie sesje naukowe: „Antyczność w muzyce” oraz „Muzyka i natura” (przeniesiona z ubiegłego roku) z udziałem wybitnych teoretyków muzyki i muzykologów; referaty wygłoszą m. in. Teresa Malecka, Jerzy Stankiewicz, Magdalena Dziadek i Agnieszka Draus. Całość dopełnią dwa wykłady nawiązujące do antyku w twórczości kompozytorów współczesnych: Iwony Glinki oraz Athanasiosa Trikoupisa z Uniwersytetu w Janinie w Grecji.

Ważnym punktem programu festiwalowego jest 4. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Tegoroczne jury przyznało nagrodę główną utworowi A Horny Faun’s Rampage na orkiestrę kameralną kompozytora z Korei Pd. Jongsunga Oh (ur. 1987). Nagrodzony utwór zostanie prawykonany podczas koncertu inaugurującego festiwal w Filharmonii Krakowskiej 10 kwietnia.

Ze względów epidemiologicznych wszystkie wydarzenia odbędą się bez udziału publiczności; będą transmitowane online na oficjalnym kanale na YouTube Krakow International Festival of Composers, a jeden z koncertów będzie transmitowany z Patras w Grecji.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Marcel Chyrzyński, Dyrektor generalny i artystyczny

Strona z programem: http://festiwal.zkp.krakow.pl 


Podczas koncertu 10 kwietnia 2021 o godz. 20.00 młodzi muzycy Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa wykonają dzieła Franza Xavera Richtera, Johanna Nepomuka Hummla i Ludwiga van Beethovena pod batutą ogromnie zasłużonego na wielu polach maestro Andrzeja Kosendiaka, dyrektora Narodowego Forum Muzyki. Z Wrocławia też przybędzie solista wieczoru, trębacz Aleksander Kobus, oklaskiwany na wielu scenach w Polsce i poza jej granicami.

Szczególnie ważnym ośrodkiem na drodze rozwoju klasycznej symfonii był Mannheim. Tam właśnie, a później w Salzburgu czasów młodości Mozarta, działał pochodzący z Czech František Xaver Richter, należący do ważnych prekursorów klasycznej symfonii – podczas koncertu poznamy jedno z jego uroczych dzieł – Symfonię D-dur, z pogranicza późnobarokowego stylu galant i nowych, klasycyzujących mód.

Trudno uwierzyć, że niemal dokładnie w tym samym czasie, gdy Beethoven zauważył pierwsze objawy utraty słuchu i przeszedł okres załamania, powstawał utwór tak pogodny i radosny, jak II Symfonia! Tłumaczono ten fakt potrzebą ucieczki od nastroju przygnębienia i myśli o chorobie. Szlaki kariery Johanna Nepomuka Hummla przecinały się w Wiedniu z drogami starszego od niego o osiem lat Beethovena. Twórczość Hummla, nieco dziś zapomniana, wciąż znajduje sympatyków wśród wykonawców i słuchaczy – jest warsztatowo doskonała i brzmieniowo bardzo urodziwa, o czym przekonają się słuchacze jego efektownego Koncertu na trąbkę, skomponowanego dla sławnego wirtuoza Antona Weidingera.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku zaprasza na koncert „ODnowa” z okazji 120. rocznicy urodzin Mariana Hemara, wybitnego poety oraz satyryka. Występowi orkiestry, solistów i oktetu wokalnego towarzyszyć będą wizualizacje przygotowane w oparciu o materiały archiwalne. Wydarzenie zostanie wyemitowane 11 kwietnia 2021 o godz. 17.30 w mediach społecznościowych Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku oraz na antenie TVP Historia.

Marian Hemar był poetą lirycznym, niedościgłym satyrykiem, twórcą sztuk teatralnych, błyskotliwych skeczy i monologów, największym „szlagiermacherem” przedwojennym, autorem ponad 3000 piosenek do najlepszych międzywojennych kabaretów. Bawił i wychowywał, nie stronił od kulturalnego żartu i mądrego, satyrycznego komentarza, a jednocześnie był bezkompromisowym patriotą, do końca życia oddanym ojczyźnie. Muzyka rozrywkowa ubiegłego wieku, która była domeną Mariana Hemara, coraz częściej powraca do nas w nowych, uwspółcześnionych opracowaniach. Mnogość utworów do słów Hemara, śpiewanych przed wojną, a dziś już niestety zapomnianych, skłoniła Muzeum do podjęcia wyzwania edukacyjnego – przypomnienia ich współczesnemu odbiorcy.

Do opracowania aranżacji muzycznych zaangażowano uznanych twórców i równocześnie studentów, absolwentów i wykładowców Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, którzy pracowali pod okiem tamtejszego wykładowcy Kamila Cieślika. Ponadto podczas koncertu odbędzie się premiera pieśni do kilku wierszy Hemara autorstwa Agnieszki Zimny, Dawida Ludkiewicza i Piotra Pudełki. Utwory zaprezentują soliści (Maria Malinowska, Jakub Kornacki, Karol Drozd, Marta Burdynowicz), Oktet wokalny Art'n'Voices i Orkiestra Kameralna Discantus pod dyrekcją Sabriny Stachel.

Dzięki współpracy z Filmoteką Narodową – Instytutem Audiowizualnym oraz Narodowym Archiwum Cyfrowym koncert wzbogacą specjalnie przygotowane wizualizacje.

W kwietniu 2021 ukaże się również płyta z piosenkami Mariana Hemara – kolejny autorski projekt Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://muzeum1939.pl/ 


„Spektrum 421 – Pandemic Media Space” to nowy projekt Studia Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. K. Pendereckiego w Krakowie zaprasza, Ukraińskiego Towarzystwa Muzyki Elektroakustycznej i Polskiego Stowarzyszenia Muzyki Elektroakustycznej. Prezentacja rezultatów tego międzynarodowego przedsięwzięcia, łączącego w warunkach pandemii wielostronnie kreatywnych twórców, odbędzie się 13 kwietnia o godz. 18.00.

Pandemia Covid-19 skonsolidowała kompozytorów i artystów wizualnych z Polski i Ukrainy, którzy wspólnie stworzyli platformę „Pandemic Project” www.pandemic-media-space.com. Zawiera ona algorytm Connection Interpretation Algorytm i generator MIDI, które konwertują ekologiczne, geolokalizacyjne i medyczne dane statystyczne na specyficzne typy informacji muzycznej. Narzędzie to umożliwia więc przetwarzanie informacji o świecie w globalny instrument muzyczny.

13 kompozytorek i kompozytorów z Polski i Ukrainy wykorzystało dane dotyczące naszej planety do stworzenia swoich nowych utworów algorytmicznych. I właśnie 13 kwietnia usłyszymy te nowatorskie kompozycje autorstwa Yuriego Bulki, Konrada Gęcy, Oleny IInytskiej, Michała Janochy, Alisy Kobzar, Ostapa Kostiuka, Artura Lisa, Piotra Madeja, Pawła Malinowskiego, Ostapa Manulyaka, Danyla Pertsova, Teoniki Rożynek i Moniki Szpyrki.

Transmisja na żywo odbędzie się na stronie www.sme.amuz.krakow.pl 


W dniach 14–16 kwietnia 2021 odbędzie się Konferencja Naukowa „Muzyka utrwalona. Fotografie dźwiękowe polskiej kultury muzycznej" organizowana przez Pracownię Kultury Muzycznej i Folklorystyki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy.

Obrady poświęcone będą fotografiom dźwiękowym kultury tradycyjnej, kultury wysokiej oraz zasobom archiwów fonograficznych. Usłyszymy referaty dotyczące zbiorów audiowizualnych, miejsc i sposobów ich zdeponowania oraz udostępniania, kwestii technicznych związanych z realizacją „fotografii dźwiękowych” (utrwalania nagrań oraz przywracania do obiegu kulturowego materiałów archiwalnych).

Zaproszenie do udziału w konferencji przyjęli teoretycy muzyki, muzykolodzy, etnomuzykolodzy, historycy, archiwiści, reżyserzy dźwięku, pomysłodawcy i realizatorzy audycji radiowych i telewizyjnych dokumentujących różne przejawy muzykowania w Polsce. O muzyce utrwalonej opowiedzą przedstawiciele Instytutu Muzyki i Tańca, Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina z Warszawy, Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza z Poznania, Uniwersytetu Mikołaja Kopernika z Torunia, Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku, Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskeigo w Bydgoszczy, Polskiego Radia Pomorza i Kujaw.

Izabela Zymer reprezentująca Związek Kompozytorów Polskich i Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC – Warszawa wygłosi referat pt. Nagrania koncertowe polskiej muzyki współczesnej w zbiorach Biblioteki-Fonoteki ZKP – POLMIC.

Konferencji towarzyszyć będzie koncert online „Z dźwiękowej fotografii...”, prezentujący cymelia ze zbiorów fonoteki Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskeigo oraz wywiady z prof. Marcinem Gmysem – Dyrektorem Radia Chopin.

Obrady toczyć się będą za pośrednictwem platformy ClickMeeting, ale można je także śledzić w czasie rzeczywistym na profilu Facebook Akademii Muzycznej w Bydgoszczy.

Program: http://www.amuz.bydgoszcz.pl/wydarzenia/muzyka-utrwalona-fotografie-dzwiekowe-polskiej-kultury-muzycznej/ 


W programie VII Festiwalu „Światowy Dzień Głosu” w dniach 14–18 kwietnia 2021 znalazły się koncerty, warsztaty i spotkania autorskie. Samo święto najdoskonalszego instrumentu człowieka odbywa się 16 kwietnia.

Organizatorem festiwalu w Polsce jest dr n. zdr. Marcin Scech, solista chóru Opery na Zamku w Szczecinie i prezes Fundacji MogęBoChcę. Festiwal „Światowy Dzień Głosu” ma na celu niesienie informacji dotyczących profilaktyki zaburzeń głosu, często występujących w wielu różnych grupach zawodowych. Tegoroczna edycja, jak większość inicjatyw, przeniosła się do Internetu, gdzie można bezpiecznie uczestniczyć w spotkaniach i warsztatach, prelekcjach czy koncertach. Głównym atutem festiwalu bowiem jest interdyscyplinarność.

W Dniu Głosu o godz. 18.00 w sali CASTANEA Technoparku Pomerania odbędzie się koncert „Musically / Visually”. Jest on nową formą dialogu pomiędzy studentami i wykładowcami kierunków wizualnych oraz muzycznych Akademii Sztuki w Szczecinie. Jednocześnie będziemy mogli wysłuchać śpiewu studentów i absolwentów wokalistyki oraz obejrzeć niezwykłe animacje komputerowe, które stanowią autorską odpowiedź na wykonywane utwory muzyczne. Zabrzmią m. in. pieśni Boli mnie głowa Grażyny Bacewicz, Lecioły zórazie i Św. Franciszek Karola Szymanowskiego oraz utwory Fernanda Obradorsa, Benjamina Brittena, Claude’a Debussy’ego, Reynalda Hahna, Heitora Villa-Lobosa i Stefana Johannesa Waltera.

Wydarzenia dostępne będą w formie transmisji online na profilu Facebook Festiwalu https://www.facebook.com/worldvoicedaypolska/ 


Sztuka / przemoc / płeć – debata i koncert „Art and Violence to wydarzenie społeczno-artystyczne organizowane 16 kwietnia 2021 o godz. 18.00 przez Fundację 2Act, Stowarzyszenie Willa Decjusza i Instytut Kultury Willa Decjusza. Składa się ono z dwóch części: debaty pt. „Sztuka / przemoc / płeć” oraz koncertu. Uroczystego prawykonania zwycięskich utworów I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Art and Violence” dokona Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble.

Przemoc. Spotykamy się z nią częściej niż sądzimy. Bywa, że przemoc ma więcej wspólnego z językiem symboli niż z bronią. Czy zatem więcej wspólnego niż by się wydawało, nie mają ze sobą tak pozornie odległe dziedziny jak przemoc i sztuka? Czy może sztuka stać się narzędziem kontestacji zastanego porządku i katalizatorem zmiany?

O przemocy, sztuce i płci porozmawiają podczas debaty online dr hab. Agnieszka Draus (Akademia Muzyki w Krakowie), dr hab. Iwona Demko (Akademia Sztuk Pięknych w Krakowie), Dominika Kasprowicz (Uniwersytet Jagielloński, Willa Decjusza), Radosław Nawojski (Uniwersytet Jagielloński), Zuzanna Radzik (Forum Dialogu).

Po debacie odbędzie się koncert, podczas którego nastąpi uroczyste prawykonanie utworów skomponowanych w ramach międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego „Art and Violence”. Zwycięskie prace kompozytorów Tomasza Szczepanika (I nagroda) i Valentina Schaffa (II nagroda) po raz pierwszy zostaną wykonane w Willi Decjusza przez Spółdzielnię Muzyczną Contemporary Ensemble. Poza utworami premierowymi zaprezentowane zostaną inne utwory z repertuaru Spółdzielni Muzycznej.

Koncert i debata transmitowane będą na żywo na stronach Fundacji 2Act i Instytutu Kultury Willa Decjusza na Facebooku.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


17 kwietnia 2021 o godz. 18.00 NeoQuartet i Radomska Orkiestra Kameralna wykonają Koncert na elektryczny kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną Aleksandra Kościowa – utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” 2020 realizowanego przez Instytut Muzyki Tańca. Zabrzmią również kompozycje Neo Electric Quartet. Transmisja koncertu na żywo odbędzie się na kanale YouTube ROK.

Neo Electric Quartet to unikatowy projekt trójmiejskiego kwartetu smyczkowego NeoQuartet, specjalizującego się w wykonawstwie muzyki współczesnej. Eksplorując nieodkryty świat brzmień elektrycznego kwartetu smyczkowego, tworzą zsyntetyzowane brzmienie klasycznego instrumentalnego składu, używają multiefektów i looperów, eksperymentują i improwizują.

W pierwszej części koncertu NeoQuartet zaprezentuje autorskie elektroniczne kompozycje zespołu, które znalazły się na płycie Neo Electric Quartet wydanej na początku 2021 roku. W drugiej części koncertu zabrzmi Koncert na elektryczny kwartet smyczkowy i orkiestrę kameralną, którego premiera odbyła się podczas IX Festiwalu NeoArte – Syntezator Sztuki. Utwór dedykowany jest muzykom NeoQuartet i napisany jest przez dr. hab. Aleksandra Kościowa, prorektora do spraw studenckich i dydaktyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Jest to pierwsza w historii muzyki kompozycja napisana na taki skład. Jak zaznacza kompozytor: „dzieło, w swojej podstawowej naturze jednoczęściowe, najlepiej będzie rzeczywiście porównać do krajobrazu – tyle że krajobrazu tzw. „planety ziemiopodobnej” w tym sensie, że przy zachowaniu percypowalnych „naszymi” czytnikami parametrów formalnych zarówno z orbity (w ujęciu makroformalnym) jak i z powierzchni (czyli już z poziomu wsłuchania w szczegół, rozumiany jako element fakturalnej i dźwiękowej „rzeźby terenu”) będzie zapraszać odważnych bądź ciekawskich obserwatorów do przebycia pozornie nieograniczonej, a w rzeczywistości – logicznie i geologicznie zwartej materii fonicznie nowej”.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


III Festiwal „Moniuszko na Trakcie Królewskim” odbędzie się w dniach 18 kwietnia – 16 maja 2021 w formule online: koncerty będą transmitowane na kanale YouTube Jolanta Pszczółkowska-Pawlik oraz na profilu Facebookowym Festiwalu.

Celem corocznego festiwalu „Moniuszko na Trakcie Królewskim”, organizowanego przez Agencję Koncertową Pawlik Relations, jest przybliżenie i ponowne włączenie do powszechnego obiegu wybitnej, często zapomnianej twórczości kameralnej i pieśniarskiej Stanisława Moniuszki. Koncerty festiwalowe odbywają się w Pałacu Staszica, gdzie w sąsiedztwie w latach 1828–1830 mieszkał młody Moniuszko. Pomysłodawczyni projektu – Jolanta Pszczółkowska-Pawlik – ma na swoim koncie trzy płyty z serii „Moniuszko – Pieśni” (vol. 1 - 2014, vol. 2 - 2016, vol. 3 - 2019); w roku 2018 nagrała po raz pierwszy w historii polskiej fonografii wszystkie ballady Moniuszki.

Koncert inaugurujący 3. odsłonę Festiwalu 18 kwietnia o godz. 17.00 będzie miał miejsce w Sali Lustrzanej Pałacu Staszica. W wykonaniu Agnieszki Rehlis (mezzosopran), Krzysztofa Meisingera (gitara) i Jolanty Pszczółkowskiej-Pawlik (fortepian) usłyszymy pieśni z różnych okresów twórczości Stanisława Moniuszki i Władysława Żeleńskiego, którego 100. rocznica śmierci przypada w tym roku.

Fortepianowy dorobek XIX-wiecznego kompozytora zaprezentują współczesnym słuchaczom 16 maja o godz. 17.00 Gabryś & Quinn Piano Duo (Maria Gabryś-Heyke i Monika Quinn) oraz pianistki Anna Parkita i Barbara Wisłocka.

https://www.facebook.com/FestiwalMoniuszkoNaTrakcieKrolewskim/ 


Filharmonia Opolska zaprasza 18 kwietnia 2021 o godz. 18.00 na koncert kameralny online „W krainie tańców”, podczas którego wystąpi duet harfowo-gitarowy ACh Duo – jedyny aktywnie działający zespół tego typu w Polsce. Transmisja koncertu odbędzie się na stronie https://filharmonia.opole.pl/ 

Nietypowe zestawienie instrumentów i oryginalny repertuar stanowią o unikatowości duetu harfowo-gitarowego ACh Duo. Zespół założony został w 2012 roku przez gitarzystę Aleksandra Pankowskiego vel Jankowskiego oraz harfistkę Noemi Hańczyk. W swoim repertuarze ACh Duo ma zarówno kompozycje oryginalnie napisane na duet gitarowo-harfowy, jak i własne opracowania na ten skład instrumentów muzyki przedstawicieli rozmaitych szkół kompozytorskich.

Podczas koncertu zatytułowanego „W krainie tańców” zabrzmi muzyka Fryderyka Chopina, Claude'a Debussy'ego, Máxima Diega Pujola oraz utwory, które znajdują się na płycie nagranej przez artystów. Album zawierający polską muzykę na duet instrumentalny gitara-harfa opatrzony został tytułem Alla Polacca. Nazwa krążka zainspirowana jest tytułem jednej z części dzieła Suite in modo polonico Aleksandra Tansmana, w szczególnym, autorskim opracowaniu na gitarę i harfę wykonanym przez samego kompozytora. 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/ach-duo-koncert-kameralny-online/ 


Podczas 77. Sesji Musica Moderna – festiwalu muzyki współczesnej, na stałe wpisanego w muzyczny horyzont Łodzi –odbędą się liczne prawykonania. Wydarzenia organizowane w dniach 19–21 kwietnia 2021 roku przez łódzką Akademię Muzyczna i Związek Kompozytorów Polskich będzie można śledzić na kanale YouTube Akademii.

W ramach inauguracyjnego Wieczoru muzycznego „Dźwiękowe oblicza" łódzcy artyści dokonają prawykonań najnowszych utworów Agnieszki Zdrojek-Suchodolskiej, Marcina Stańczyka i Artura Zagajewskiego. Zostanie zaprezentowana także twórczość Tadeusza Wieleckiego, wieloletniego dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień". Drugiego dnia sesji odbędą się trzy koncerty dyplomowe. Usłyszymy muzyczne podsumowania edukacji w murach łódzkiej Akademii. Zabrzmią utwory studentów trzeciego roku: Olgi Pasek – studentki z klasy kompozycji prof. Marcina Stańczyka i kompozycji muzyki filmowej dr. hab. Bartosza Kowalskiego-Banasewicza, a także Wojciecha Glądysa, który pracuje pod okiem prof. Sławomira Kaczorowskiego. W programie wydarzenia znalazły się też utwory Kosmy Szusta, wieńczące piąty rok nauki w klasie kompozycji prof. Krzysztofa Grzeszczaka.

Finałowym koncertem sesji będzie tradycyjna prezentacja kompozycji elektroakustycznych i audiowizualnych studentki i studentów, którzy w ubiegłych semestrach pracowali w Studiu Komputerowym Muzyki Elektronicznej Akademii Muzycznej w Łodzi.

Szczegółowy program – na stronie http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/77-sesja-musica-moderna 


22 kwietnia 2021 o godz. 19.00 Elbląska Orkiestra Kameralna wystąpi pod batutą Andrzeja Borzyma jr. w ramach koncertu inaugurującego Międzynarodowy Konkurs Instrumentów Smyczkowych w Elblągu. W repertuarze dzieła Rossiniego, Wieniawskiego i Paderewskiego.

Choć poszedł w ślady ojca i również dzierży w dłoni batutę, kroczy własną dyrygencką ścieżką. I to z sukcesami, bo Andrzej Borzym dotychczas poprowadził m.in. Orkiestrę Symfoniczną Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Orkiestrę Filharmonii Częstochowskiej, Toruńską Orkiestrę Symfoniczną, a także Orkiestrę Słoweńskiej Opery Narodowej w Mariborze.

Podczas koncertu w Elblągu zabrzmią Wariacje na temat własny Henryka Wieniawskiego, którego Florizel von Reuter nazwał „Chopinem skrzypiec”. Uważał, że do porównania Wieniawskiego i Chopina uprawnia zarówno poetycki ton kompozycji skrzypka, jak i obecny w nich element narodowy. Wyróżnia on również niejedną kompozycję Ignacego Jana Paderewskiego, który zrobił zawrotną międzynarodową karierę za życia nie tylko w obszarze sztuki. Usłyszymy Melodię na skrzypce i fortepian jego autorstwa. Wiolonczelista Karol Sokołowski wykona natomiast wraz z orkiestrą wariacje Gioacchina Rossiniego Une Larme.

Koncert zostanie wyemitowany na profilu Elbląskiej Orkiestry Kameralnej w serwisie YouTube oraz na stronie https://smyczkowy.elblag.pl/. W razie zniesienia przez rząd ograniczeń związanych z organizacją wydarzeń kulturalnych, publiczność będzie mogła też uczestniczyć w koncercie na żywo.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://eok.elblag.eu/ 


Blisko 300 zaangażowanych osób, ponad 9 lat pracy, dziesiątki instrumentów zrobionych ze śmieci to dopiero początek długiej listy służącej realizacji jednej idei – przedstawieniu wpływu człowieka na otaczające go środowisko. 22 kwietnia 2021 podczas Międzynarodowego Dnia Ziemi swoją premierę będzie miała płyta Żywioły – nowoczesna opowieść polskiego kompozytora Pawła Pudło o ludzkości oraz rozmaitych żywiołach.

Na płycie słuchacze znajdą piętnaście utworów orkiestrowych w stylistyce muzyki filmowej z elementami etnicznymi i elektroniki, składające się na nowoczesną muzyczną opowieść o ludzkości. Autor zwraca uwagę na towarzyszące jej zagrożenia: „Projekt Żywioły opowiada historię Ziemi oraz człowieka, który jest jej nieodłącznym elementem. Pomimo, że już jesteśmy „techno-ludźmi” złączonymi niemalże ze smartfonami i internetem, to nadal pozostajemy częścią otaczającej nas przyrody. Nie chodzi tylko o dbanie o przyrodę, ale też pokazanie skutków zaniedbań”.

Projekt Żywioły to nie tylko muzyka. W ramach premiery odbywały się warsztaty i wykłady skierowane do uczniów szkół podstawowych i liceów, a zaproszeni naukowcy Uniwersytetu Wrocławskiego, jako specjaliści w tych dziedzinach, przedstawili młodzieży proces wpływu człowieka na środowisko, zanieczyszczenie ziemi, powietrza czy wody.

W wykonaniu utworów symfonicznych udział wzięli muzycy grający na instrumentach recyklingowych, zbudowanych z odpadów plastikowych, metalowych i drewnianych. Kompozytor chcę podkreślić w taki sposób, że jest to materiał wielokrotnego użytku.

Album Żywioły w postaci płyty winylowej oraz CD dostępny będzie w sklepach od 22 kwietnia, jednak już teraz słuchacze mogą znaleźć go w serwisach streamingowych.

Link do albumu: https://smarturl.it/ElementsPudlo 


„Zwykle ukryci za swoimi dźwiękami, oddający pole wykonawcom swoich dzieł, podczas Festiwalu Prawykonań to właśnie kompozytorzy są w centrum uwagi. Celebrujemy ich kreatywność i odwagę, by konfrontować nas z przyzwyczajeniami, prowokować, rzucać wyzwania i zaskakiwać” – zaznacza Ewa Bogusz-Moor. W 2021 roku Festiwal odbędzie się w zmienionej pod wpływem pandemii formule– z udziałem publiczności obecnej w sali koncertowej i transmisjami na żywo w Internecie. Będzie miał dwie odsłony: wiosenną od 23 do 25 kwietnia i jesienną, zaplanowaną na październik i listopad.

Podczas dziewiątej edycji wydarzenia organizowanego przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach zabrzmią po raz pierwszy nowe utwory Cezarego Duchnowskiego, Marty Śniady, Mikołaja Laskowskiego, Aleksandra Nowaka, Karola Nepelskiego i wielu innych znakomitych kompozytorów.

Jaki jest temat przewodni tegorocznego Festiwalu? W tym roku kompozytorzy podejmą wątki związane z teatralnością muzyki, skomplikowaną siatką powiązań między elementami i postaciami tworzącymi sceniczne widowisko. Na przykład Mikołaj Laskowski w swoim utworze przyjrzy się na nowo relacji między muzykiem i instrumentem. Bohaterem artystycznej instalacji View Barbary Kingi Majewskiej zostanie jeden z elementów scenograficznych – horyzont teatralny do opery Wagnera; instalacja będzie prezentowana w październiku w foyer NOSPR.

Nieuniknione są też nawiązania do literatury. Jesienią najmłodsi melomani ujrzą wideooperę Jerzego Kornowicza z librettem Michała Rusinka. Podczas koncertu finałowego festiwalu w wykonaniu znakomitej orkiestry Klangforum Wien pod batutą szwajcarskiego dyrygenta Titusa Engela zabrzmi m.in. nowy utwór Cezarego Duchnowskiego inspirowany twórczością Stanisława Lema.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Sprzedaż biletów na koncerty rozpoczyna się już w marcu. Program całego wydarzenia można znaleźć na stronie www.nospr.org.pl 


1 sierpnia 2021 roku upłynie sto lat od urodzin Prof. Michała Bristigera (1921-2016). Z tej okazji redakcja czasopisma „Res Facta Nova” organizuje 23 kwietnia 2021 o godz. 18.00 spotkanie online poświęcone znanemu muzykologowi.

Prof. dr hab. Michał Bristiger, członek honorowy Związku Kompozytorów Polskich, prowadził zajęcia dydaktyczne z zakresu teorii i estetyki muzyki oraz historii muzyki na Uniwersytetach: Warszawskim, Jagiellońskim, Adama Mickiewicza w Poznaniu oraz na studium doktoranckim Instytutu Sztuki Polskiej Akademii Nauk, prowadził badania jako senior fellow w Institut für die Wissenschaften von Menschen w Wiedniu. Współorganizował kilkadziesiąt polsko-włoskich konferencji muzykologicznych. Od 1983 współpracował z Instytutem Muzykologicznym Uniwersytetu w Palermo, a w latach 1992-1998 był zatrudniony na stałe jako profesor muzyki na Uniwersytecie Kalabryjskim w Arcavacata di Rende i równolegle wykładał na Uniwersytecie Macerata-Fermo. Od 1967 był redaktorem naczelnym założonego przez siebie czasopisma „Res Facta”, po przerwie wznowionego jako „Res Facta Nova” oraz towarzyszącej periodykowi „Biblioteki Res Facta”.

W poświęconym mu spotkaniu i dyskusji wspomnieniowej wezmą udział redaktorzy 18. tomu czasopisma „Michał Bristiger (1921–2016) in memoriam” oraz Karol Berger, Daniel Cichy, Aleksander Laskowski, Barbara Przybyszewska-Jarmińska, Monika Prusak, Anna Tenczyńska i Sławomir Wieczorek.

Spotkanie odbędzie się na platformie ZOOM z live-streamingiem na kanale YouTube Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Wrocławskiego.

Zainteresowanych otrzymaniem ID spotkania na ZOOMie prosimy o kontakt: redakcja@resfactanova.pl 

ZOBACZ: wydarzenie na FB


I Symfonia „Wiosenna” Roberta Schumanna zabrzmi w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 24 kwietnia 2021 o godz. 20.00 niemal dokładnie 180 lat po premierze, a koncert poprowadzi Piotr Sułkowski. Usłyszymy również Koncert fortepianowy op. 54 Schumanna. Wykonawcą partii solowej tego sztandarowego dla epoki romantyzmu dzieła będzie Hubert Rutkowski.

„Nie umiem napisać koncertu dla wirtuozów, muszę zastanowić się nad czymś innym…” – słowa te napisał Robert Schumann do swej narzeczonej Klary Wieck w roku 1839, gdy dojrzewała w nim idea stworzenia koncertu nowego typu, odmiennego od królujących na ówczesnych estradach dzieł dedykowanych li tylko popisom biegłości solisty. Rezultatem owego romantycznego przewartościowania klasycznego gatunku był Koncert a‑moll op. 54.

Także uczucie do pięknej Klary opromienia pierwszą z czterech symfonii Schumanna, w tonacji B-dur, zwaną niekiedy „Wiosenną” w nawiązaniu do wiersza romantycznego poety Adolfa Böttgera, który miał ją inspirować, oraz tytułów nadanych czterem częściom dzieła (później wycofanych). Dzieło zostało skomponowane w jednym twórczym impulsie w ciągu zaledwie kilku tygodni na początku 1841, a swą premierę miało 31 marca tego roku pod batutą zaprzyjaźnionego Feliksa Mendelssohna.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Piotr Maculewicz

Więcej: https://sinfoniaiuventus.pl/ 

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Rok po obchodach setnej rocznicy urodzin Papieża Polaka Polska Opera Królewska zaprasza na współczesną muzyczną interpretację Hioba. 25 kwietnia 2021 o godz. 19.00 odbędzie się premiera online opery Krzesimira Dębskiego do libretta na podstawie dramatu Karola Wojtyły – streaming live na kanale YouTube Polskiej Opery Królewskiej.

O utworze skomponowanym na specjalne zamówienie Polskiej Opery Królewskiej Krzesimir Dębski mówi tak: „Mam nadzieję, że w naszym spektaklu czytelne będzie to, że mit Hioba, opowieść o Hiobie to jest prawda cierpienia. To przesłanie o tym, że prędzej czy później wszyscy ludzie dostąpią cierpienia. Niektórzy muszą się z cierpieniem zmierzyć wcześniej, na różnych etapach swojego życia, inni dopiero przy nieuchronnym jego końcu. Stworzyłem na potrzeby tego dzieła taki swój „idiom biblijny” […], w częściach „biblijnych” pojawiają się stylizacje na muzykę barokową, średniowieczną i renesansową. Zderzam te fragmenty ze współczesnymi, i z ariami – znów quasi barokowymi. Używam też barokowego instrumentarium (…). Pokusiłem się o pewną syntezę tego, co wiem o muzyce dawnej i wspaniałych dziełach mistrzów wieków minionych”.

Znamienne, że premiera dzieła, planowana pierwotnie na maj 2020 roku, nie odbyła się ze względu na pandemię. Obowiązujące po dziś dzień obostrzenia ograniczają działalność instytucji kultury, toteż opera zostanie zaprezentowana online, bez udziału publiczności. Być może jednak te wszystkie trudne okoliczności wzmocnią uniwersalny przekaz dzieła, które zaprezentują soliści, zespół wokalny i orkiestra Polskiej Opery Królewskiej pod dyrekcją Tadeusza Karolaka. Jest to bowiem, jak podkreśla Dębski: „opera (…) o losie człowieka, który wpadł w nieszczęścia, a potem wydobywa się z tego upadku”.

Katarzyna Gardzina

Szczegóły na www.operakrolewska.pl