Polmic - FB

calendar of events

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 31 maja – 28 sierpnia 2021 w ramach projektu Toruńskiej Orkiestry Kameralnej „Kujawy pełne muzycznej wrzawy!" odbędzie się 13 wydarzeń: 12 koncertów kameralnych realizowanych w 6 placówkach edukacyjno-opiekuńczych i finałowy koncert symfoniczny. Celem przedsięwzięcia jest popularyzacja dziedzictwa kulturowego regionu oraz wzmacnianie trwałości tradycji ludowych wśród lokalnej społeczności mającej ograniczony dostęp do wydarzeń kulturalnych.

W Świeciu, Steklinku, Kikole, Obrowie, Wąbrzeźnie i Kowalewie Pomorskim odbędzie się mini cykl dwóch koncertów z muzyką kujawską w wykonaniu kapeli ludowej i tancerzy oraz z utworami kompozytorów polskich, nawiązujących do rodzimego folkloru. Wydarzenia będą prowadzone przez doświadczonych konferansjerów.

Koncerty „A dzień dobry Kujawy!” w dniach 31 maja – 15 czerwca będą poświęcone muzyce ludowej z regionu Kujaw. Przed publicznością wystąpi kapela ludowa Toruniacy i para taneczna, którzy zaprezentują utwory pochodzące z regionu Kujaw w aranżacji własnej zespołu. Podczas koncertów „Muzyka polska” w dniach 15–30 czerwca usłyszymy utwory polskich kompozytorów w interpretacji wyróżniających się artystów młodego pokolenia. Trio fortepianowe studentek Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy wykona utwory Andrzeja Panufnika, Henryka Wieniawskiego, Oskara Kolberga, Fryderyka Chopina, Feliksa Rybickiego, Kazimierza Wiłkomirskiego i Wojciecha Kilara. Finałowy koncert „Kujawy symfonicznie” 28 sierpnia w siedzibie CKK Jordanki w Toruniu poprowadzi muzykolog Piotr Matwiejczuk. W wykonaniu Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod batutą litewskiego dyrygenta Dainiusa Pavilionisa zabrzmią dzieła Fryderyka Chopina, Michała Kleofasa Ogińskiego, Władysława Żeleńskiego, Magdaleny Cynk, Wojciecha Kilara i Romualda Twardowskiego.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły: https://tos.art.pl 


2 czerwca 2021 roku o godz. 19.00 w Sali Wielkiej Dworu Artusa w Toruniu odbędzie się 17. Koncert kompozytorski pn. „Pięciolinia dla Papieża”, który organizowany jest przez Pomorskie Towarzystwo Muzyczne oraz kujawsko-pomorski oddział Związku Kompozytorów Polskich na pamiątkę wizyty świętego Jana Pawła II w Toruniu i Bydgoszczy, która miała miejsce 7 czerwca 1999 roku.

Na koncercie wspomnimy polskiego papieża jako wielkiego miłośnika sztuki. Jak zawsze usłyszymy współczesną muzykę solową i kameralną napisaną przez kompozytorów z regionu: Aleksandrę Brejzę, Magdalenę Cynk, Ewę Fabiańską-Jelińską, Aleksandrę Garbal, Marcina Kopczyńskiego, Rafała Kłoczko, Piotra Komorowskiego, Zuzannę Koziej, Dariusza Kubickiego i Piotra Perkowskiego.

Wykonania podejmą się sami kompozytorzy oraz wykonawcy: Maria Agacińska, Małgorzata Furche-Jurczyk, Katarzyna Jaracz, Witold Kawalec, Robert Matusiak, Magdalena Miszewska-Zasadna, Agnieszka Olszewska oraz Stanisław Oracz. Twórcy związani z województwem kujawsko-pomorskim, prezentując swoje dzieła w hołdzie papieżowi Polakowi, uczczą jednocześnie trwające Święto Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Magdalena Cynk

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.ptm.info.pl/ 


Narodowe Forum Muzyki w dniach 2–6 czerwca 2021 zaprasza do udziału w koncertach 12. edycji Leo Festiwalu, którego gospodarzem tradycyjnie będzie NFM Orkiestra Leopoldinum pod artystycznym kierownictwem Ernsta Kovacica.

Dorosłym słuchaczom polecamy koncert otwierający festiwal: jego tytuł „Przetrwamy” symbolicznie nawiązuje do trudnego pandemicznego roku, a optymistyczny wydźwięk jest obietnicą nagrody za całą naszą wytrwałość.

Gościem specjalnym festiwalu będzie Bartosz Porczyk – jeden z najbardziej utalentowanych aktorów polskiej sceny teatralnej. Razem z Aleksandrą Bugaj zaprezentuje 4 czerwca kameralne pieśni Mieczysława Karłowicza; tego dnia zabrzmi również Rapsodia na tematy mołdawskie Mieczysława Wajnberga.

NFM nie zapomina też o najmłodszych. Dzieci zabierze na wędrówkę po baśniowych krainach z muzyką na żywo! Utwory pochodzące ze skomponowanej przez Andrzeja Korzyńskiego ścieżki dźwiękowej filmów o przygodach pana Kleksa oraz Rzekę marzeń Krzesimira Dębskiego z filmu W pustyni i w puszczy zaprezentują chóry dziecięce z towarzyszeniem NFM Orkiestry Leopoldinum.

Agnieszka Frei

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Program Festiwalu – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/leo-festival 


Koncert prawykonań 4 czerwca 2021 o 18.00 w ramach programu „Muzyka Naszych Czasów” poświęcony będzie pamięci Krzysztofa Pendereckiego. Wydarzenie w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego otworzy Divertimento Mistrza w wykonaniu wiolonczelisty Szymona Szopy. Ponadto w programie zabrzmią po raz pierwszy utwory 8 młodych twórców.

„Muzyka Naszych Czasów” to 4-letni program promocji twórczości młodych kompozytorów XXI wieku. Organizatorem tego przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Akademia im. Krzysztofa Pendereckiego – Międzynarodowe Centrum Muzyki oraz Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Projektowi patronuje Ministerstwo Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu. Ideą Programu jest nie tylko upowszechnienie wybranych współczesnych kompozycji młodych twórców, ale także wykonywanie owych utworów przez młodych muzyków. Jak twierdził Krzysztof Penderecki: „’Muzyka Naszych Czasów’ to projekt dużych szans dla młodych polskich kompozytorów XXI wieku”. Program tworzy płaszczyznę integracji dla młodych twórców i wykonawców adresując wykonania do młodych odbiorców.

Każdego roku w ramach koncertu Scena Prezentacji Programu na scenie Europejskiego Centrum Muzyki w Lusławicach prawykonywane są utwory młodych kompozytorów. Podczas wielkiego finału kolejnej edycji programu zabrzmią premiery utworów Magdaleny Gorwy, Ewy Borcz, Aliny Dzięcioł, Mikołaja Sarada, Krzysztofa Kicior, Andrzeja Jakuszewa, Aleksandry Kolbusz i Kamila Kruka.

Szczegółowy program – na stronie https://penderecki-center.pl/ 


4 czerwca 2021 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej CKK Jordanki Veriko Tchumburidze wystąpi wraz z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną pod dyrekcją Agaty Zając – koncert „Muzyczny gwiazdozbiór” odbędzie się w ramach programu „Dyrygent – rezydent", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Od momentu zwycięstwa w Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Henryka Wieniawskiego w 2016 roku Veriko Tchumburidze zyskała reputację urzekającej solistki, kameralistki i artystki studyjnej. „Ona jest jak powiew przyszłości” – powiedział Andrzej Wituski, dyrektor konkursu – „Przybliża nas do świata własnej wyobraźni”.

Podczas koncertu w Toruniu wykona jeden z najpiękniejszych i najpopularniejszych a zarazem najtrudniejszych koncertów – Koncert skrzypcowy D-dur op. 35 Piotra Czajkowskiego. Koncert rozpocznie się Uwerturą „Morskie Oko” Zygmunta Noskowskiego, która jest znakomitym przykładem dzieł związanych z Tatrami i Podtatrzem. Usłyszymy również IV Symfonię A-dur op. 90 zwaną „Włoską” Felixa Mendelssohna. Orkiestrę od pulpitu poprowadzi Agata Zając, która w obecnym sezonie artystycznym jest dyrygentem-rezydentem TOS.

Karolina Smolarek-Szynal

Szczegóły: https://tos.art.pl/wydarzenia/muzyczny-gwiazdozbior 


Pory roku Vivaldiego oraz muzyka Griega i Góreckiego – to doskonały przepis na spędzenie piątkowego wieczoru! Tauron Eko Koncert 4 czerwca 2021 o godz. 19.00 zabierze słuchaczy w świat barwnych dźwięków i ogromnych kontrastów. Na to muzyczne spotkanie pełne emocji zaprasza Śląska Orkiestra Kameralna wraz ze swoim szefem, Piotrem Pławnerem, który jak zwykle nie tylko poprowadzi orkiestrę zza pulpitu dyrygenckiego, ale i chwyci za skrzypce w partiach solowych.

Concerto-Notturno Mikołaja Piotra Góreckiego, które usłyszymy jako pierwsze, cieszy się dużą popularnością od prawykonania w 2001 roku. Kompozycja składa się z trzech części granych attacca. Tytułowy nokturn słyszalny jest doskonale szczególnie w pierwszej części Lento, część druga jest pokazem wirtuozerii solisty, a trzecia – najkrótsza – jest nawiązaniem do początku utworu, łącząc spokojny charakter z improwizacją w partii skrzypiec solo.

Kolejnym punktem programu będzie Suita w dawnym stylu „Z czasów Holberga” Edvarda Griega, skomponowana z okazji 200. rocznicy urodzin tytułowego skandynawskiego pisarza. Wieczór ukoronują słynne Pory roku Antonia Vivaldiego, czyli cztery koncerty na skrzypce solo i orkiestrę kameralną. Są one niezwykle plastyczne, zróżnicowane i niezwykle barwnie ilustrują zjawiska towarzyszące zmieniającej się aurze.

Materiały prasowe organizatora

Patronat medialny nad koncertami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


W ramach gościnnego występu w Europejskim Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego 5 czerwca 2021 o 18.00 Orkiestra Filharmonii Krakowskiej pod dyrekcją Dawida Runtza zaprezentuje II Symfonię Jana Sibeliusa oraz I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego, w którym towarzyszyć będzie solistce, Joannie Konarzewskiej.

„Muszę powiedzieć, że jestem bardzo kontent z całości – znów różne nowe nutki – a zarazem trochę powrotu do starego. Całość strasznie fantastyczna i nieoczekiwana” – tak Karol Szymanowski pisał do Stefana Spiessa o swoim I Koncercie skrzypcowym op. 35 (9 IX 1916), komponowanym latem i jesienią roku 1916 w majątku przyjaciela kompozytora Józefa Jaroszyńskiego w Zarudziu na Ukrainie.

Za Koncertem, a także za innymi skrzypcowymi utworami Szymanowskiego, stoi Paweł Kochański, którego sztukę wiolinistyczną ceniono za miękkość barwy i czułość w przekazywaniu emocji. Artyści wspólnie pracowali nad ideą nowego skrzypcowego stylu; Kochański jest też autorem cadenzy i jemu utwór został dedykowany. Prawykonanie utworu odbyło się 1 listopada 1922 roku w Filharmonii Warszawskiej – z solistą Józefem Ozimińskim, pod dyrekcją Emila Młynarskiego. Dwa lata później I Koncert skrzypcowy zagrał w Nowym Jorku Paweł Kochański – dyrygował Leopold Stokowski. Do dziś Koncert urzeka dźwiękową zmysłowością i feerią barw. I jest niekwestionowanym arcydziełem.

Małgorzata Janicka-Słysz

Więcej – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Koncert z okazji jubileuszu 10-lecia Szkoły Muzycznej I Stopnia w Zespole Szkół i Przedszkola im. ks. prof. Józefa Tischnera w Domosławicach będzie miał miejsce w Filharmonii Krakowskiej 6 czerwca 2021 roku o godz. 17.00.

Szkoła Muzyczna I stopnia w Domosławicach działa od 2012 roku. Kształci około 500 uczniów z wiejskich terenów południowo-wschodniej Małopolski, ucząc w ośmiu oddziałach, rozlokowanych na terenie trzech powiatów. Szkoła realizuje autorski program, oparty na gruntownym poznawaniu muzyki nowej oraz na wykonawstwie kompozycji tworzonych specjalnie dla Szkoły w celach dydaktycznych. Istotną rolę w realizacji filozofii Szkoły odgrywają zatrudnieni tutaj kompozytorzy: Grzegorz Majka oraz Renāte Stivriņa, konsekwentnie wprowadzający do repertuaru Szkoły elementy współczesnego języka dźwiękowego. Szkoła Muzyczna w Domosławicach stała się ważnym ośrodkiem kulturotwórczym w regionie, współpracując z licznymi instytucjami. Prócz indywidualnych sukcesów swoich uczniów SM w Domosławicach może się również pochwalić prestiżowymi nagrodami przyznanymi instytucji; otrzymała m. in. Nagrodę Związku Kompozytorów Polskich za zasługi na polu edukacji muzycznej (2021).

Udział w koncercie jubileuszowym wezmą najlepsi uczniowie Szkoły, a także zespoły instrumentów smyczkowych, dętych, chór i orkiestra symfoniczna tej instytucji. W bogatym programie koncertu nie mogło zabraknąć utworów polskich kompozytorów, m. in. Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Józefa Świdra, Marii Dziewulskiej i wykładowców Szkoły: Grzegorza Majki i Renāty Stivriņy.

Szczegóły – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 


Koncert Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus 6 czerwca 2021 o godz. 20.00 poprowadzi Jacek Rogala, dyrygent i kompozytor, dyrektor Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga. Zabrzmią dzieła Antonína Dvořáka i Edvarda Griega. W roli solisty Marcin Zdunik– artysta zaliczany do najciekawszych indywidualności nie tylko swojego pokolenia.

Pełen romantycznych uniesień Koncert wiolonczelowy h-moll Antonína Dvořáka od chwili swej premiery stał się pozycją „kanonu” literatury na ten instrument. Zachwyca ono melodyczną urodą tematów, głębią ekspresji, doskonałą orkiestracją (szczególnie pięknie wykorzystującą instrumenty dęte, realizujące wiele tematycznych partii solowych) oraz wzorcową równowagą między wiolonczelą i orkiestrą. Podczas czerwcowego koncertu utwór wykona Marcin Zdunik. Utytułowany, wielokrotnie nagradzany, oklaskiwany na całym świecie wiolonczelista budzi podziw nie tylko techniczną perfekcją i pięknem dźwięku, ale też rozległością muzycznych zainteresowań, ciągłym przekraczaniem repertuarowych granic, śmiałymi projektami ukazującymi wciąż nowe możliwości jego instrumentu.

W drugiej połowie XIX wieku szczególną popularnością cieszył się gatunek „tańców symfonicznych” – często stylizacji motywów narodowych. Zapewne ogromne powodzenie Tańców węgierskich Brahmsa i Tańców słowiańskich Dvořáka natchnęło norweskiego mistrza Edwarda Griega do stworzenia własnych tego rodzaju dzieł ujętych w czteroczęściowy cykl i wydanych w 1897 roku – inspiracją dla nich była kolekcja muzyki ludowej, którą zebrał Ludvig Mathias Lindeman.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


6 czerwca 2021 roku o godz. 14.00 w Kościele Bogurodzicy Maryi w Warszawie odbędzie się koncert z okazji 230. rocznicy uchwalenia Konstytucji 3 maja, organizowany przez Stowarzyszenie Jax i Dzielnicę Bemowo m. st. Warszawy.

Wystąpią artyści, którzy od wielu lat zaangażowani są w krajowe i międzynarodowe życie kulturalne: Krzysztof Borysiewicz (bas) współpracujący z Teatrem Wielkim – Operą Narodową w Warszawie, Mainfranken Theater Würzburg, Salzburger Landestheater i Staatstheater Kassel, zdobywca Grand Prix na Konkursie Wokalnym Francisco Vinas w Barcelonie; Róża Lorenc (skrzypce) – laureatka krajowych i międzynarodowych konkursów skrzypcowych, wielokrotna stypendystka Prezydenta Miasta Gdańska; oraz dr Wiktor Brzuchacz (organy) – zdobywca „Złotego Lauru Młodego Organisty”, absolwent Konserwatorium w Saint-Germain-en-Laye i Akademii Muzycznej w Poznaniu

Artyści przygotowali repertuar zawierający wybitne dzieła polskiej i europejskiej literatury muzycznej. Obok utworów Antonia Vivaldiego, Edwarda Elgara, Gabriela Fauré, Cezara Cui i Camille’a Saint-Saënsa, zaprezentowana zostanie także muzyka Emila Młynarskiego i Romana Statkowskiego, która zachwyca kunsztem kompozytorskim, głębią wyrazu i różnorodnością nastrojów. Dzieła muzyczne przeplatać się będą z zarysem historycznym uchwalenia Konstytucji 3 maja oraz przedstawieniem najważniejszych postaci związanych z tym wydarzeniem.

Wstęp bezpłatny, liczba miejsc ograniczona.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.bemowo.waw.pl/aktualnosc/koncert-z-okazji-230-rocznicy-uchwalenia-konstytucji-3-maja/ 


Jubileuszowy Festiwal Mozartowski to nie wyłącznie spektakle operowe czy spektakularne koncerty symfoniczne i oratoryjne, ale również prezentacje muzyki kameralnej. 6 czerwca 2021 o godz. 18.00 w Łazienkowskim Pałacu na Wyspie będzie miał miejsce festiwalowy koncert „Pieśni nocą śpiewane”.

Rok 2021 jest dla Warszawskiej Opery Kameralnej szczególny. To właśnie w tym roku obchodzona jest 60. rocznica działalności instytucji, która zbiega się z 30. edycją Festiwalu Mozartowskiego w Warszawie, przeniesioną ze względu na pandemię z 2020 roku. Powołany do życia w 1991 roku Festiwal Mozartowski to fenomen w skali światowej. Edycja jubileuszowa wypełniona jest premierami i kolejnymi twórczymi wyzwaniami.

Podczas koncertu 6 czerwca usłyszymy zarówno opracowania mozartowskiej spuścizny, jak i stylizacje i inspiracje dziełem Mistrza Amadeusa. Dwunastoletni gitarzysta Piotr Piętal, młody artysta o niezwykłym talencie, wręcz szokujący wirtuozerią i muzykalności, wykona fragmenty opery Czarodziejski flet w transkrypcji na gitarę, co jest wydarzeniem bezprecedensowym w trzydziestoletniej historii Festiwalu. Intrygującym aspektem jest fakt, iż transkrypcji dokonał sam Francisco Sor czyli José Fernando Macarurio Sors, legendarny hiszpański gitarzysta i kompozytor żyjący na przełomie XVIII i XIX wieku. Druga część koncertu dedykowana jest liryce, ściślej pieśniom Bartłomieja Marusika do poezji Leopolda Staffa, Bolesława Leśmiana, zaś tytuł cyklu Pieśni nocą śpiewane w sposób oczywisty przywołują skojarzenia z nokturnami czy mozartowską Serenatą Notturną D-dur. W osobach wykonawców, znakomitej mezzosopranistki Agnieszki Rehlis i znanego na całym świecie wirtuoza sześciu strun, gitarzysty Krzysztofa Meisingera, Pieśni znajdują wytrawnych interpretatorów.

Materiały prasowe organizatora

Więcej – na stronie https://operakameralna.pl/ 


Sławomir Czarnecki i Sebastian Perłowski. Dwa nazwiska, setki partytur, tysiące koncertów z ich muzyką. Kolejny już 6 czerwca 2021 o godz. 18.00 w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu – sala koncertowa wypełni się paletą dźwięków orkiestrowych.

W pierwszej części zabrzmią utwory Czarneckiego, nawiązującego w muzyce m.in. do folkloru górskiego. Sławomir Czarnecki nigdy nie był awangardystą, zwłaszcza zaś ostatnio, kiedy bliska mu jest - jak sam pisze - estetyka postmodernistyczna. W tej estetyce powstają utwory przejrzyste fakturalnie i klarowne w formie. Kompozytor określa to słowem „analogizm”. Jego utwory są w repertuarze tak znanych wykonawców, jak skrzypkowie Krzysztof i Jakub Jakowiczowie, wiolonczelista Tomasz Strahl, Orkiestra Amadeus, Orkiestra Concerto Avenna, Orkiestra Kameralna Filharmonii Narodowej w Warszawie oraz Polski Chór Kameralny Schola Cantorum Gedanensis. W drugiej części koncertu usłyszymy muzykę Sebastiana Perłowskiego. Maestro współpracował z wieloma orkiestrami w Polsce i na świecie, pełnił obowiązki zastępcy dyrektora artystycznego Teatru Wielkiego w Poznaniu. Jest wykładowcą kompozycji na Akademii Muzycznej w Katowicach oraz koncertuje w kraju i zagranicą prowadząc koncerty symfoniczno-operowe, jazzowe i musicale.

Z dorobkiem tych polskich kompozytorów zmierzą się Elbląska Orkiestra Kameralna i skrzypaczka Paula Preuss w roli solistki. Za dyrygenckim pulpitem stanie natomiast sam Sebastian Perłowski.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://eok.elblag.eu/ 


W Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie w dniach 8 – 13 czerwca 2021 odbędzie się 3. Festiwal Polskiego Radia Chopin. Do zabytkowego, pamiętającego pobyt Chopina w 1829 roku pałacu będzie można przenieść się także za pośrednictwem fal radiowych ¬– koncerty tegorocznej edycji „Wokół Chopina, Paderewskiego i Żeleńskiego” oraz poprzedzające je prelekcje transmitowane będą na antenie Polskiego Radia Chopin.

Pretekstem do opracowania programu 3. Festiwalu były przypadające na 2021 rok dwie ważne rocznice: 100. rocznica śmierci Władysława Żeleńskiego oraz 80. rocznica śmierci Ignacego Jana Paderewskiego. Twórczość fortepianowa i pieśniowa tych kompozytorów oraz dzieła Fryderyka Chopina stanowić będą repertuarową oś wszystkich koncertów oraz prelekcji.

Na program 3. Festiwalu złożą się 3 koncerty wokalno-instrumentalne (wystąpią: sopranistka Bożena Bujnicka z towarzyszeniem pianisty Marka Szlezera, bas-baryton Stanisław Kierner i pianista Michał Rot oraz śpiewający aktor Jacek Kotlarski z zespołem pianisty jazzowego Kuby Stankiewicza), 2 recitale pianistyczne (uznawanego za najwybitniejszego odtwórcę dzieł Paderewskiego prof. Karola Radziwonowicza oraz Mateusza Dubiela), a także koncert kameralny (z udziałem słynnego polskiego wiolonczelisty prof. Marcina Zdunka i dr. Pawła Wakarecego, finalisty XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie).

Wśród prelegentów pojawią wykładowcy uniwersytetów z Krakowa (prof. Małgorzata Sokalska), Poznania (prof. Justyna Humięcka-Jakubowska) i Wrocławia (dr Agnieszka Drożdżewska) oraz dziennikarze Polskiego Radia Chopin: Magdalena Sawicka, Marcin Gmys i Jakub Puchalski.

W bieżącej edycji podtrzymana zostanie tradycja światowych prawykonań kompozycji fortepianowych napisanych na specjalne zamówienie Polskiego Radia Chopin. Podczas koncertu inauguracyjnego Marek Szlezer wykona monumentalną Fantazję prof. Krzysztofa Meyera; zabrzmi również jak dotąd nigdy nie nagrana kompozycja Żeleńskiego Roma, napisana na 100. rocznicę urodzin Chopina w 1910 roku.

Maria Polska

Więcej informacji: https://www.polskieradio.pl/326 


Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze zaprasza 9 czerwca 2021 o godz. 19.00 na koncert w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Podczas koncertu muzycy zespołów Krakowskie Trio Stroikowe / Krakowski Kwintet Dęty zaprezentują dzieła wybitnych polskich twórców.

Zespoły powstały w 1998 roku z inicjatywy oboisty Marka Mleczki przy Orkiestrze Kameralnej Capella Cracoviensis. Składają się z wybitnych instrumentalistów, którzy przejawiają swą aktywność artystyczną nie tylko w grze orkiestrowej, ale również kameralnej oraz solowej – muzycy mają w swym dorobku wiele koncertów kameralnych z różnorodnym repertuarem, od muzyki barokowej do współczesnej. Zespoły koncertowały niemalże na wszystkich prestiżowych festiwalach muzycznych w Polsce, spotykając się z entuzjazmem publiczności i uznaniem krytyków. Członkowie Tria i Kwintetu są laureatami wielu konkursów muzycznych, pedagogami Akademii Muzycznych w Krakowie i Katowicach. Współpracują z kompozytorami polskimi, prawykonując ich dzieła, w tym dedykowane zespołom.

Podczas czerwcowego koncertu muzycy zaprezentują Morskie Oko z cyklu Żywioły Tatr Artura Malawskiego na kwintet dęty, Pezzo grazioso Marka Stachowskiego na kwintet dęty, Miniatury liryczne Józefa Świdra na kwintet dęty, Suite pour trio d`anches Aleksandra Tansmana, Trio Witolda Lutosławskiego oraz Trio Antoniego Szałowskiego na obój, klarnet i fagot.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 


Obchody jubileuszu siedemdziesiątych urodzin prof. dr hab. Małgorzaty Woźnej-Stankiewicz będą miały miejsce w Sali Kameralnej Pałacu Pusłowskich w Krakowie w dniu 10 czerwca 2021 roku. Transmisja online na żywo rozpocznie się o godz. 15.00.

Podczas wydarzenia odbędzie się wręczenie księgi pamiątkowej pt. Muzykolog – humanista wobec doświadczenia muzyki w kulturze. Jubileusz uświetni koncert, w którego programie znajdą się utwory poświęcone Jubilatce: Con amore Eugeniusza Popławskiego na flet, wiolonczelę i fortepian (2010) i Se précipiter plume Jakuba Polaczyka na flet i wiolonczelę (2021) – usłyszymy prawykonanie tej kompozycji! Wystąpią znakomici krakowscy muzycy: pierwsza flecistka Filharmonii Krakowskiej Natalia Jarząbek oraz profesorowie Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego wiolonczelista dr hab. Jan Kalinowski i pianista dr hab. Marek Szlezer.

Prof. dr hab. Małgorzata Woźna-Stankiewicz jest emerytowanym profesorem zwyczajnym Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Jagiellońskiego. Zainteresowania badawcze M. Woźnej-Stankiewicz skupione są na polsko-francuskich relacjach muzycznych, myśli o muzyce w XIX-XX wieku, recepcji muzyki oraz kulturze muzycznej na terenach historycznej Galicji, zwłaszcza w Krakowie. W latach akademickich 1973/74 – 2018/19 pracowała w Instytucie Muzykologii UJ, od 2005/06 była kierownikiem Zakładu Estetyki i Recepcji Muzyki, następnie Zakładu Historii Myśli o Muzyce i Recepcji Muzyki, a od 2008/09 przewodniczącą Rady Instytutu. W latach 2007-2011 była członkiem Komitetu Nauk o Sztuce PAN, następnie (2013-2020) – Centralnej Komisji do Spraw Stopni i Tytułów Naukowych. Od 1978 jest członkiem Sekcji Muzykologów Związku Kompozytorów Polskich: w latach 2007-2008 i 2015-2021 brała udział w pracach Komisji Kwalifikacyjnej, a w latach 2007-2010, 2015-2016, 2017-2021 – w pracach jury Konkursu o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta.

Link do transmisji: https://www.youtube.com/watch?v=d5ypq8T1btE 


W Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie 11 czerwca 2021 o godz. 19.00 filharmoniczna orkiestra symfoniczna pod batutą Adama Domurata wykona dzieło kompozytora Pawła Pudło Żywioły – symfonia dla przyszłości. Wydarzenie jest częścią Festiwalu „Słyszę dobre dźwięki".

Żywioły to projekt łączący muzykę i ekologię – muzyczna opowieść o siłach natury, które tworzą świat wokół nas. Zabrzmi symfonia w stylistyce nawiązującej do muzyki filmowej, z instrumentami etnicznymi oraz zrobionymi ze śmieci – jednorazowych plastikowych butelek i opakowań czy bębnów od pralek. Autor zabiera słuchaczy w nowoczesną muzyczną opowieść o ludzkości, zaczynając od początków współistnienia z przyrodą, przez wynalazki technologiczne, aż po zagubienie w świecie cyfrowym i zagrożenia wynikające z dewastacji środowiska naturalnego.

Utwór prowokuje do rozmów na temat aktualnych problemów świata, dotyczących kwestii szeroko rozumianej ekologii, recyklingu, gospodarowania zasobami naturalnymi – słowem, świadomego funkcjonowania społeczeństw w środowisku naturalnym, dziś i w przyszłości.

Wydarzenie jest częścią Festiwalu „Słyszę dobre dźwięki” organizowanego przez szczecińską Filharmonią w dniach 8–13 czerwca 2021. Głównym tematem koncertów, wystaw i wykładów będzie problem hałasu i dbanie o nasz słuch. Witold Lutosławski już pięćdziesiąt lat temu przewidywał katastrofalne skutki zaśmiecenia naszego otoczenia dźwiękowego i ostrzegał: „Nie wystarczy zatkać uszy!”

Jeżeli się z nim zgadzasz, wejdź na https://uslysz.filharmonia.szczecin.pl/pl/ 


Filharmonia Lubelska zaprasza 11 czerwca 2021 o godz. 19.00 na koncert współorganizowany i współfinansowany w ramach programu „Dyrygent – rezydent”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej pod batutą Igora Bojczuka wykona Koncert staropolski Romualda Twardowskiego oraz utwory Wolfganga Amadeusza Mozarta i Antonia Vivaldiego.

Znakomity kompozytor Romuald Twardowski, szanowany propagator kultury polskiej, nigdy nie był wyznawcą awangardy. Wykorzystywał jednak elementy nowych technik kompozytorskich do tworzenia indywidualnego stylu, w którym znaczną rolę odgrywają nawiązania do dawnych epok (w przypadku Koncertu staropolskiego jest nią wczesny barok). O stosunku do przeszłości, w jednym z wywiadów artysta mówił: „W odróżnieniu od zwariowanych apologetów nowości za wszelką cenę, doceniałem rolę i znaczenie tradycji, znajdując w niej inspirację do mojej muzyki. Wychodząc z założenia, że skrajności się stykają, w głębokim średniowieczu, w chorale gregoriańskim szukałem wątków, które w połączeniu ze zdobyczami XX-wiecznej techniki kompozytorskiej (aleatoryzm, klaster) dałyby upragnioną syntezę Nowego i Starego”.

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej zaprezentuje również arcydzieło na kwartet smyczkowy z kontrabasem – Serenadę G-dur KV 525, bardziej znaną jako „Eine kleine Nachtmusik” Mozarta, oraz cztery koncerty na skrzypce i orkiestrę Le quattro stagioni czyli Cztery pory roku op. 8 Vivaldiego. W roli solistki wystąpi skrzypaczka Sulamita Ślubowska.

Więcej – na stronie https://filharmonialubelska.pl/produkt/koncert-symfoniczny-3/ 


11 czerwca 2021 roku o godz. 18.30 w Filharmonii Koszalińskiej im. Stanisława Moniuszki odbędzie się koncert symfoniczny, zatytułowany „Niekończące zakończenie”. Z orkiestrą Filharmonii Koszalińskiej pod batutą Jakuba Chrenowicza wystąpi trio pianisty Krzysztofa Dysa, kontrabasisty Pawła Pańty i perkusisty Krzysztofa Szmańdy.

Koncert miał się odbyć dokładnie rok wcześniej, na zakończenie sezonu artystycznego 2019 / 2020. Ale właśnie w czerwcu tego roku wszyscy muzycy będą mogli wystąpić na estradzie Filharmonii Koszalińskiej.

Koncert rozpocznie Uwertura Antoniego Szałowskiego. Następnie zabrzmi Koncert jazzowy Macieja Małeckiego, którego prawykonanie – przez to samo trio – miało miejsce w marcu 2016 roku w studiu koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Maciej Małecki zadedykował utwór swemu przedwcześnie zmarłemu synowi Marcinowi, również jazzmanowi i kompozytorowi. Niektóre fragmenty Koncertu jazzowego kompozytor pozostawił inwencji wykonawców, którzy swobodnie interpretują i improwizują swoje partie. Utworem kończącym koncert 11 czerwca będzie słynny poemat symfoniczny Amerykanin w Paryżu George’a Gershwina.

Dodatkowe informacje – na stronie https://filharmoniakoszalinska.pl/niekonczace-zakonczenie/ 


Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia pod dyrekcją Anny Szostak 11 czerwca 2021 o godz. 19.30 w Sali kameralnej NOSPR zaprezentuje cykle pieśni ludowych Henryka Mikołaja Góreskiego.

Cykl pieśni ludowych Wieczór ciemny się uniża op. 45 na chór mieszany a cappella, skomponowany w 1981 roku, jest opracowaniem melodii ze zbioru Jadwigi Gorzechowskiej i Marii Kaczurbiny Jak to dawniej na Kurpiach bywało. Natomiast tworząc cykle pieśni na chór mieszany a cappella Ach, mój wianku lawendowy op. 50 i Idzie chmura, pada deszcz op. 51 (1984) kompozytor sięgnął po teksty i melodie zebrane przez Oskara Kolberga w Dziełach wszystkich w tomie XXXIX „Pomorze”.

W drugiej części koncertu zabrzmią pieśni religijne Amerykanów negro spirituals, pełne ekstazy i dziękczynnego nastroju: Elijah Rock, Nobody Knows, Plenty Good Room, Hold On!, I Hear a Voice A-Prayin’, Steal Away, Ezekiel Saw de Wheel.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacje o biletach – na stronie https://nospr.org.pl/pl 


Czy człowiek jest w stanie powstrzymać się przed użyciem tego, co wyprodukować potrafi? O tym dowiemy się podczas spektaklu tanecznego z muzyką na żywo Aleksandra Wnuka i Michała Lazara Manhattan. Spektakl w choreografii Dominiki Wiak i Danieli Komędery-Miśkiewicz odbędzie się w ramach Polskiej Sieci Tańca, której organizatorem jest Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Amerykański „Projekt Manhattan” miał na celu konstrukcję pierwszej broni atomowej. Była to bomba paradoksalna: miała przynieść wielkie zniszczenia i jednocześnie zakończyć wojnę. Zrzucenie „Little Boy” na Hiroszimę jest przerażającym przykładem działań człowieka demonstrującym, że sposobem na pojednanie jest zwiększenie przemocy. Czy wojnę da się zakończyć w inny sposób niż eskalacją agresji? Myślenie apokaliptyczne przestaje być szaleństwem, a staje się codziennością. Możemy się zniszczyć albo pokochać.

„Patrzenie na mocny, precyzyjny ruch silnych mięśni daje pewien rodzaj satysfakcji, lecz nie zawsze dostrzegamy ukrytą w nim chęć dominacji i zawładnięcia przez atak. W niektórych scenach performansu twórczynie wykorzystują nawet elementy groteski, w sposób dobitny pokazując, jak daleko sięga nasza tolerancja dla agresji” – pisze Maria Pastwa (taniecPOLSKA.pl).

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8410