Polmic - FB

calendar of events

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Nowy sezon artystyczny NOSPR zainauguruje 1 października 2022 o godz. 19:30 koncertem pod dyrekcją legendarnego Antoniego Wita. Tak właśnie świętować będziemy Międzynarodowy Dzień Muzyki i 90. rocznicę urodzin Wojciecha Kilara. W programie koncertu znajdą się również utwory Mieczysława Karłowicza i Zygmunta Noskowskiego. W roli solisty – pianista Krzysztof Książek.

Spotkanie z Wojciechem Kilarem w wydaniu symfoniczno-koncertowym: usłyszymy bodaj najpopularniejsze dzieło tego wybitnego twórcy muzyki filmowej – Krzesanego – i II Koncert fortepianowy.

Jak podkreśla Adam Suprynowicz „Na granicy prostoty i wyrafinowania balansował nie raz, także w powstałym po katastrofie smoleńskiej, mrocznym II Koncercie fortepianowym. Towarzystwo mistrzów polskiego romantyzmu podkreśli jeszcze inne echa w jego muzyce, do której warto wracać i o której warto myśleć”.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-antoni-wit-krzysztof-ksiazek-pamieci-wojciecha-kilara 


Inowrocławskie Towarzystwo Muzyczne Pro Arte oraz Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia w Inowrocławiu zapraszają na uroczysty koncert z okazji 25-lecia Towarzystwa i Międzynarodowego Dnia Muzyki, który odbędzie się 1 października 2022 o godz. 17.00. W Sali Koncertowej im. Ireny Dubiskiej w Inowrocławiu wystąpi światowej sławy Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

W programie znajdą się arcydzieła muzyki klasycznej Wolfganga Amadeusa Mozarta i Antonína Dvořáka, kompozycja poznańskiej kompozytorki Barbary Kaszuby oraz premiery specjalnie napisanych na ten koncert utworów Aleksandry Brejzy – Canzona e Danza i Marcina Kopczyńskiego – Sinfonietta.

Wstęp wolny, bezpłatne wejściówki będą do odbioru w Szkole Muzycznej i Kujawskim Centrum Kultury.


Koncert odbędzie się dzięki mecenatowi Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Samorządów Województwa Kujawsko-Pomorskiego i Wielkopolskiego, Miasta Inowrocław, Powiatu Inowrocławskiego oraz firmy POLI. Koncert dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Marcin Kopczyński

Z-ca Prezesa Oddziału Kujawsko-Pomorskiego ZKP


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 2–25 października 2022 roku Katowice Miasto Ogrodów – Instytucja Kultury im. Krystyny Bochenek zaprasza na koncerty festiwalowe do sali koncertowej Miasta Ogrodów, Studia Koncertowego Radia Katowice, sali kameralnej NOSPR, Bazyliki o.o. Franciszkanów oraz Centrum Kultury ATElier w Jaworznie. Jeden z koncertów 32. Festiwalu zaplanowany został również w słowackich Koszycach, partnerskim mieście Katowic.

Tegoroczna edycja nawiązuje do jego ponad 30-letniej tradycji Festiwalu – idei promocji najwybitniejszych młodych artystów i współpracy z prestiżowymi konkursami muzycznymi, na których wskazani przez jury laureaci otrzymują nagrodę specjalną w postaci zaproszenia na koncerty do Katowic. Ten rys ujawnia kalendarz festiwalowy 2022, a w nim koncerty dedykowane takim konkursom, jak: 71. Międzynarodowy Konkurs Muzyczny ARD w Monachium, 11. Międzynarodowy Konkurs Moniuszkowski w Warszawie, XVII Śląska Jesień Gitarowa, IV Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej Ars et Gloria, Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Mieczysława Wajnberga.

32. Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych uświetnią swoimi występami dwie orkiestry młodych artystów: Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod dyr. Anny Sułkowskiej-Migoń oraz Orkiestra Kameralna Miasta Jaworzna Archetti pod dyr. Macieja Tomasiewicza. Do tego 3 zespoły kameralne, soliści różnych specjalności (wśród nich goście z wielu krajów Europy) i szerokie spektrum repertuarowe od arcydzieł muzyki dawnej, klasycznej, romantycznej do muzyki współczesnej. To efekt propozycji wykonawców Festiwalu, gdyż programy koncertów to często kompozycje, których interpretacjami zdobyli oni wysoką ocenę konkursowych jury, czasem jednak ujawniają również ich obecne fascynacje muzyczne.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://www.miasto-ogrodow.eu/strona/32mfmlkm/ 


Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury wspierana przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz Yamaha Music Europe oddział w Polsce zapraszają na VI Europejski Festiwal Akademii Muzycznych w dniach 2–4 października 2022 do Starego Młyna w warszawskim Hotelu BOSS (przy ul. Żwanowiecka 20).

Punktem kulminacyjnym Festiwalu będzie przyjazd popularnej w Polsce Lwowskiej Orkiestry Kameralnej pod dyrekcją Igora Pylatyuka, rektora Akademii Muzycznej we Lwowie.

Wśród solistów usłyszymy wirtuoza skrzypiec młodego pokolenia Nazara Pylatyuka oraz laureata kilku prestiżowych konkursów pianistycznych, wychowanka prof. Jarosława Drzewieckiego i stypendysty Mery Pnefal - Ivana Shemchuka. Gwiazdą Festiwalu będzie znany saksofonista litewski Petras Vyšniauskas. Wielką atrakcją będzie mistrzowski występ Konstantego Wileńskiego, który połączy klasykę z jazzem. Warto zwrócić uwagę na duety fortepianowe: Alina i Ivan Shemchuk oraz Luba Saladukhina i Kirył Keduk.

W ich wykonaniu usłyszymy dzieła m. in. Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki i Karola Szymanowskiego.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Dodatkowe informacje: http://www.facebook.com/pages/Podkarpacka-Fundacja-Rozwoju-Kultury/324350357662564 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Nowy sezon Orkiestra Muzyki Nowej w NOSPR zaczyna koncertem multimedialnym „Wokół miasta”, który odbędzie się 2 października 2022 o godz. 18.00.

Zaskakujące zestawienie ludzi i maszyn. Złudzenie czy znużenie? A może pomoże spojrzenie z lotu ptaka? Muzyczne odpowiedzi na te pytania usłyszymy w sali kameralnej NOSPR, gdzie Orkiestra Muzyki Nowej wystąpi pod batutą swojego szefa Szymona Bywalca.

W programie: Rituals – Men & Machines Davida Hudry’ego na 11 instrumentów, elektronikę i wideo, kompozycje graficzne Ewy Synowiec, Muzyka złudzeń Adama Porębskiego na orkiestrę kameralną i elektronikę oraz Tired with all these for restful death I cry Artura Zagajewskiego (wideo: Grzegorz Mart).

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-joanna-freszel-wokol-miasta 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

3 października 2022 w Trybunale Koronnym w Lublinie o godz. 18.00 odbędzie się koncert kameralny z okazji 141. rocznicy urodzin wybitnego chorwacko-polskiego kompozytora Ludomira Michała Rogowskiego. Wydarzenie, organizowane przez Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków, zostało objęte Honorowym Patronatem Prezydenta Miasta Lublin dr. Krzysztofa Żuka i Ambasady Republiki Chorwacji w Polsce.

Po raz pierwszy w sali koncertowej, najbliższej miejsca urodzenia Rogowskiego, zabrzmią jego utwory na wiolonczelę, opracowane z rękopisów przez prof. Krzysztofa Sperskiego, oraz na fortepian. Wystąpią wiolonczelistka Małgorzata Sęk oraz pianistki Agnieszka Korpyta i Urszula Świerczyńska.

W programie koncertu znajdą się również kompozycje Fryderyka Chopina, Zygmunta Noskowskiego, Ignacego Waghaltera i Aleksandra Zarzyckiego.

Projekt zrealizowany dzięki wsparciu Miasta Lublin.

Wstęp wolny!


„The Last Recital” to podsumowanie 60 lat doświadczeń pianistycznych Zygmunta Krauzego. Dotyczy to zarówno repertuaru – głównie muzyki XX wieku, jak i sposobu wykonania, który łączy dokładność z partyturą, improwizacje i elementy teatralne. Koncert będzie miał miejsce w Nowym Teatrze 4 października 2022 o godz. 19.00.

Program recitalu obejmuje arcydzieła muzyki XX wieku oraz najbardziej znane fragmenty klasyków. Jest to collage literatury fortepianowej od Bacha do dzisiaj, wykonywany bez przerw, tworzący zaskakujące kontrasty, ukazujący klasyków improwizowanych z elementami teatralnymi.

Usłyszymy kompozycje Stockhausena, Messiaena, Cowella, Andriessena, Weberna, Satie, Feldman,: Lutosławskiego. Są też interludia, w których pianista wykonuje fragmenty utworów i improwizuje na tematy Chopina, Beethovena, Haydna i Brahmsa. Za każdym razem „The Last Recital” brzmi inaczej, w zależności od spontanicznych decyzji pianisty, który poza grą na klawiaturze, stosuje gesty, efekty wokalne i teatralne oraz preparacje fortepianu.

Informacja o biletach: https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/the-last-recital 


Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu „Schaeffer elektronicznie” 5 października 2022 o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie usłyszymy wybrane fragmenty Wstępu do kompozycji oraz inne teksty Bogusława Schaeffera w aktorskiej interpretacji. Muzykę zainspirowaną Schaefferowską myślą i utworami wykonają Bernard Maseli, Marcin Wyrostek, Andy Ninvalle, Piotr Zaufal, Daniel Popiałkiewicz, Mateusz Adamczyk, Krzysztof Nowakowski, zaś w roli konferansjerów wystąpią Monika Cieciora i Piotr Kramer, aktor Teatru Narodowego.

Wydany w 1976 roku przez Polskie Wydawnictwo Muzyczne Wstęp do kompozycji Bogusława Schaeffera to chyba jeden z najdziwniejszych podręczników kompozytorskich na świecie, dziś już trudno dostępny, biały kruk. „Automatyka kompozycji”, „Komponowanie czasu”, „Dźwięk przenośny”, „Zgęszczanie pionu”, „Deformacje”, „Muzyka wieloznaczna”… to ledwie kilka z pośród dziesiątek zagadkowych i nieoczywistych zadań kompozytorskich, które z charakterystyczną dla siebie swadą opisuje we wspomnianym Wstępie do kompozycji Schaeffer. A gdyby tak wybrać kilka zadań z Schaefferowskiego podręcznika i spróbować wcielić je w życie?

Sięgnęli po nie wytrawni muzycy niekoniecznie kojarzeni z muzyką najnowszą. Co wyniknie z takiego eksperymentu?

To będzie wieczór z wymykającym się wszelkiej klasyfikacji dorobkiem Scheffera oraz spotkanie z wirtuozami, którzy spróbują udowodnić, że granice między muzyką, teatrem, tańcem, malarstwem tak naprawdę nie istnieją.

Patronat honorowy Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacje o biletach: https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1835-Schaeffer_elektronicznie_I_Maseli_I_Wyrostek 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum.

W dniach 6–13 października 2022 w ramach 51. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Poznańska Wiosna Muzyczna” odbędzie się „Mała Poznańska Wiosna Muzyczna”: w programie znajdą się koncerty, warsztaty i spotkania z artystami w Pile i Ostrowie Wielkopolskim.

Mała Poznańska Wiosna Muzyczna to szereg wydarzeń kierowanych do młodszych adeptów sztuki muzycznej – młodzieży ze szkół muzycznych. Sam festiwal „Poznańska Wiosna Muzyczna” odbywa się w sercu Wielkopolski i młodszym słuchaczom, zwłaszcza tym z mniejszych ośrodków, spoza Poznania trudniej wziąć udział w koncertach i spotkaniach organizowanych w ramach Festiwalu – dlatego „Poznańska Wiosna Muzyczna” nie tyle zaprasza, ile sama staje się gościem swoich słuchaczy...

W 51. edycji odbędą się wydarzenia, w ramach których uczniowie szkół muzycznych z Zespołu Szkół Muzycznych im. Fryderyka Chopina w Pile oraz Zespołu Szkół Muzycznych im. K. Komedy-Trzcinskiego w Ostrowie Wielkopolskim będą mogli wziąć udział w koncertach, warsztatach i spotkaniach z artystami.

W programie nie zabraknie muzyki poznańskiego kompozytora Andrzeja Koszewskiego – w jubileusz 100-lecia urodzin, pojawią się również utwory najnowsze z elementami elektroniki, a wykonawcy: Maria Koszewska-Wajdzik i Wojciech Kaszuba poprowadzą warsztaty poświęcone współczesnym technikom wykonawczym.

Więcej: https://www.facebook.com/poznanskawiosnamuzyczna/ 


25. Festiwal Kompozytorów Polskich im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędzie się w Bielsku-Białej w dniach 6-8 października 2022. Zainauguruje jubileuszową edycję III Symfonia H.M. Góreckiego z udziałem ukraińskich artystów oraz Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Śląskiej.

Na wznowionym po dwuletniej przerwie Festiwalu zorganizowanych zostanie pięć koncertów, podczas których zabrzmią utwory Chopina, Wieniawskiego, Dobrzyńskiego, Paderewskiego, Bacewicz, Kilara, Lutosławskiego i Pendereckiego w wykonaniu Bielskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Jana Stańczyka, wnuka H.M. Góreckiego, Orkiestry Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Jeana-Luca Tingauda, Orkiestry Symfonicznej ZPSM w Bielsku-Białej oraz solistów i kameralistów.

Udział w tegorocznej odsłonie wezmą m. in. Krzysztof Jakowicz, Olesya Bubela (solistka Lwowskiego Narodowego Teatru Opery i Baletu im. S. Kruszelnickiej). Klamrą Festiwalu będzie występ laureata II miejsca XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. F. Chopina, japońskiego pianisty Kyohei Sority, który wykona Koncert fortepianowy f-moll F. Chopina w nowej sali koncertowej Cavatina Hall 8 października.

Podczas Koncertu Bielskiego Towarzystwa Muzycznego z okazji 25-lecia projektu „Wychowanie przez muzykę” odbędzie się premiera Duo Paderewski in memoriam Jerzego Mądrawskiego.

"Salon muzyczny" to wieloletnia tradycja Festiwalu. Oprócz wykonywanych utworów polskich kompozytorów od Chopina do Mikołaja Góreckiego publiczność będzie miała okazję wysłuchać okolicznościowych wspomnień rodziny kompozytora oraz twórców i organizatorów FKP.

Festiwalowi towarzyszyć będzie prezentowana w Bielskim Centrum Kultury wystawa „Muzyczny fokus – 25 lat Festiwalu Kompozytorów Polskich w Bielsku-Białej”.

Koncepcja programowa jubileuszowego Festiwalu opracowana jest przez Andrzeja Kosowskiego. Organizatorem Festiwalu jest Bielskie Centrum Kultury im. M. Koterbskiej.

Realizacja koncertu pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Szczegółowy program Festiwalu dostępny jest na stronie www.fkpbb.pl 


Dwa kolejne koncerty z cyklu „Z klasyką przez Polskę" odbędą się 6 października o godz. 18.00 w Państwowej Szkole Muzycznej I stopnia im. K. Komedy w Lubaczowie i 8 października o 18.00 w Biłgorajskim Centrum Kultury. Wystąpią wybitny polski skrzypek Jakub Jakowicz z towarzyszącym mu przy fortepianie Łukaszem Chrzęszczykiem.

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów. Projekt „Z klasyką przez Polskę” to inicjatywa zorganizowana przez Polski Impresariat Muzyczny działający w ramach Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Podczas najbliższych koncertów zabrzmią utwory Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego oraz Ludwiga van Beethovena.

Informacja o zaproszeniach – na stronie https://nimit.pl 


16. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego odbędzie się w Poznaniu w dniach 7–21 października 2022. Udział w koncercie inauguracyjnym wezmą Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej oraz Veriko Tchumburidze pod batutą Andrzeja Boreyki.

Ze zwyciężczynią ostatniego konkursu Orkiestra wykona przepiękny Koncert skrzypcowy a-moll op. 53 Antonina Dvořáka oraz Symfonię e-moll „Odrodzenie" op. 7 Mieczysława Karłowicza. Z inicjatywy Andrzeja Boreyki w programie koncertu znalazł się także utwór Nova ukraińskiej kompozytorki Victorii Polevej, jako wyraz solidarności konkursu z narodem ukraińskim, tak dotkliwie doświadczonym przez rosyjską zbrojną agresję.

Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest jednym z najstarszych, najważniejszych i najbardziej prestiżowych wydarzeń artystycznych w Polsce o światowej renomie. Organizowany od 1935 roku kultywuje pamięć o wybitnym skrzypku i kompozytorze, jakim był Henryk Wieniawski. W tym roku do udziału w Konkursie zgłosiło się ponad 200 skrzypków z 30 krajów. Spośród nich jury wytypowało 41 uczestników 16. edycji Konkursu w Poznaniu.

16. Międzynarodowy Konkurs Skrzypcowy im. Henryka Wieniawskiego jest współorganizowany z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja prasowa organizatorów

Bilety dostępne są na stronie: https://www.bilety24.pl/koncert/698-koncert-inauguracyjny-16-miedzynarodowego-konkursu-skrzypcowego-im-h-wieniawskiego-78373?id=415204 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na VI Rzeszowską Jesień Muzyczną, która potrwa od 7 do 30 października 2022. VI edycja festiwalu obejmować będzie 7 różnorodnych koncertów w Rzeszowie, a także 3 koncerty w regionie.

Projekt stał się nie tylko ważnym wydarzeniem regionu, umożliwiającym zaproszenie na koncerty do Rzeszowa znanych muzyków z całego kraju, jak również konsekwentne i przemyślane wplatanie nieznanej polskiej muzyki w programy wydarzeń. Kolejna edycja właśnie tę linię programową będzie kontynuować.

22 października w rzeszowskim Klasztorze oo. Dominikanów będzie miał miejsce koncert laureatów Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej im. S. Moniuszki, organizowanego p rzez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Natomiast 23 października w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego odbędzie się Koncert laureatów VII Międzyuczelnianego Polskiego Konkursu Duetów Instrumentalnych i Wokalnych.

Podczas Koncertu Nadzwyczajnego z udziałem Jakuba Jakowicza (skrzypce), Katarzyny Budnik (altówka), Marcina Zdunika (wiolonczela) i Grzegorza Mania (fortepian) prawykonana zostanie nowa kompozycja samego Zdunika. Prawykonanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca oraz budżetu Województwa Podkarpackiego.

Wystąpią m. in. LLLeggiero Woodwind Trio, Kwintofonia, Ewa Leszczyńska (sopran) i Paweł Popko (fortepian), Duo Accosphere, Orkiestra kameralna Extra Sounds Ensemble.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Koncert inauguracyjny 8.10.2022 dofinansowano z budżetu Gminy Rzeszów.

Koncerty towarzyszące oraz koncert nadzwyczajny dofinansowano z budżetu Województwa Podkarpackiego.

Dostęp do wszystkich wydarzeń będzie bezpłatny.

Szczegółowy program – na stronie https://spmk.com.pl/projekt/vi-rzeszowska-jesien-muzyczna/ 


Patronat medialny nad sezonem artystycznym 2022 / 2023 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

7 października 2022 o godz. 19.00 w Filharmonii Zielonogórskiej będzie miało miejsce prawykonanie utworu Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej Suita na kwartet puzonowy i orkiestrę symfoniczną, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Kompozytorka nadała Suicie podtytuł Kazimierz Serocki in memoriam: utwór stanowić będzie hołd dla Kazimierza Serockiego. Suita zawiera szereg interesując technik wykonawczych, których celem jest wyeksponowanie równorzędnego znaczenia partii solowych i orkiestrowych. W czteroczęściowej kompozycji znajdą się także nawiązania do muzyki rozrywkowej, która niejednokrotnie stanowiła dużą inspirację dla Serockiego.

Utwór prawykonają Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Zielonogórskiej i kwartet puzonowy TrombQuartet pod batutą Henry’ego Kennedy’ego. Usłyszymy ponadto dzieła Ludwiga van Beethovena i Franza Schuberta.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach: http://filharmoniazg.pl/events/koncert-symfoniczny-w-ramach-programu-zamowienia-kompozytorskie/ 


W dniach 7–9 października 2022 w tyskiej Mediatece będzie miał miejsce kolejny Festiwal „auksodrone”, organizowany przez orkiestrę AUKSO.

W październiku gościnna Mediateka znowu będzie tętnić elektroniką, zadziwiać muzyką współczesną, rozkołysze się od jazzu – i to właśnie AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, kierowana przez Marka Mosia, będzie wehikułem, dzięki któremu odbędziemy te wszystkie bliskie i dalekie podróże.

Skalpel, Wacław Zimpel, Kuba Więcek, Hubert Zemler, Adam Strug, Miłosz Pękala, Aleksander Nowak, Radek Rak, Iannis Xenakis, David Lang, Julia Wolfe, Michael Gordon – 9 niezwykłych koncertów (w tym premiera nowej opery!).

Koncertom jak zwykle towarzyszyć będą trzy serie warsztatów, realizowane równolegle we foyer Mediateki; „Xenakis – wizjoner”, „Pan X” i „SEPR: Eksperyment TV”.

Program koncertów, warsztatów, setów dj'skich i spotkań na stronie: www.auksodrone.com 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2022 / 2023 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

8 października 2022 o godz. 18.00 w siedzibie NOSPR będzie miał miejsce kolejny koncert Kwartetu Śląskiego z cyklu „Mieczysław Wajnberg – wszystkie kwartety smyczkowe – śladem dedykacji” (17 kwartetów, 6 koncertów, 1 wykonawca).

Przyczyniając się w istotny sposób do odkrywania na nowo muzyki Mieczysława Wajnberga, Kwartet Śląski postawił sobie niezwykle wymagające zadanie: rejestrację wszystkich 17 kwartetów tego zapomnianego, polsko-żydowsko-radzieckiego kompozytora. To dopiero drugi zespół na świecie, któremu udało się sprostać temu wyzwaniu. W tym sezonie będziemy mieli wyjątkowy przywilej usłyszenia kompletu niezwykłych kwartetów Mieczysława Wajnberga na żywo, śledzenia zmian zachodzących w jego języku muzycznym i podążania śladem ukrytych na kartach partytur dedykacji.

Najbliższy koncert wypełnią kameralne perełki z początkowego etapu twórczości kompozytora – oddające jej złożony, naznaczony piętnem wojennej zawieruchy charakter i przywołujące ważne dla młodego Wajnberga kwartety nr I, II i III.

Łucja Siedlik

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/kwartet-slaski-wajnberg 


Patronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W dniach 9–16 października 2022 odbędzie się VI edycja Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego. Koncerty i towarzyszące im wydarzenia będą miały miejsce na terenie Krakowa oraz Miasteczka Galicyjskiego i Parku Etnograficznego w Nowym Sączu. Każdy dzień festiwalu zaprezentuje inne oblicze akordeonu.

VI Krakowski Festiwal Akordeonowy jest międzynarodowym świętem muzyki akordeonowej w jej wszystkich przejawach. Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów z różnych pokoleń w różnych gatunkach muzycznych, w ramach festiwalu przewidziano wiele wydarzeń towarzyszących z akordeonem „w roli głównej”: warsztaty, wykłady, wystawa, konkurs filmowy i gala przyznania nagród czy Akordeonowy Dzień w Miasteczku Galicyjskim.

Festiwal pomaga też poznać Kraków, każde wydarzenie odbywa się w innym, ważnym dla Krakowa miejscu. Będą to: Akademia Muzyczna w Krakowie, Kościół pw. Św. Katarzyny Aleksandryjskiej, Hevre, Pałac Biskupa Erazma Ciołka – oddział Muzeum Narodowego w Krakowie, Kościół św. Marcina, Piwnica pod Baranami czy Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha.

Organizatorem VI Krakowskiego Festiwalu Akordonowego jest Fundacja Art Forum, współorganizatorem wydarzenia jest Akademia Muzyczna w Krakowie im. Krzysztofa Pendereckiego.

Projekt jest współfinansowany ze środków Miasta Krakowa. Festiwal jest objęty patronatami honorowymi Marszałka Województwa Małopolskiego i Prezydenta Miasta Krakowa.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: www.facebook.com/krakowskifestiwalakordeonowy 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Forum Voix Étouffées oraz Stowarzyszenie Artystyczne „Porta Musicae” zapraszają na wydarzenie „Muzyka, pamięć i europejskie obywatelstwo”. 9 października 2022 w Auli Florianka w Krakowie odbędą się wykład warsztatowy, który poprowadzi pochodzący z Francji dyrygent Amaury du Closel oraz koncert o godz. 16.30 w wykonaniu artystów z Polski i z Austrii.

Organizacja Forum Voix Étouffées, dzięki wsparciu otrzymanemu z unijnego programu CERV (Obywatele, Równość, Prawa i Wartości), stworzyła w roku 2022 sieć 21 organizacji partnerskich z 12 państw członkowskich Unii Europejskiej (Belgia, Niemcy, Francja, Włochy, Łotwa, Litwa, Holandia, Austria, Polska, Portugalia, Hiszpania i Republika Czeska), które pracują wspólnie, organizując dziewięć wyjątkowych wydarzeń artystycznych w Europie.

Podczas koncertu w Krakowie Jan Kalinowski (wiolonczela), Marek Szlezer (fortepian) i kwartet solistek 1. Austriackiej kobiecej Orkiestry Kameralnej zaprezentują dzieła Aleksandra Tansmana, Szymona Laksa oraz Ruth Schönthal, Ericha Zeisla i Maurice’a Ravela.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny!

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.portamusicae.art.pl/ 


W dniach 13-15 października 2022 w Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach odbędzie się 51. Konferencja Muzykologiczna ZKP. Hasłem tegorocznego sympozjum jest „Muzyka i ekspresja".

W wydarzeniu tym weźmie udział ponad 50 uczestników reprezentujących ośrodki muzykologii i teorii muzyki z całej Polski. Specjalnymi gośćmi, którzy wygłoszą wykłady plenarne, będą Karol Berger (Stanford University) oraz Krzysztof Guczalski (Uniwersytet Jagielloński).

W ramach konferencji odbędzie się też panel dyskusyjny poświęcony wydanej niedawno w polskim przekładzie książce Petera Kivy'ego Brzmienie uczuć, a Polskie Wydawnictwo Muzyczne zaprezentuje pierwsze tomy serii „Biblioteka Res Facta Nova". Ponadto laureatom wręczone zostaną nagrody Konkursu im. ks. prof. Hieronima Feichta.

Konferencja dofinansowana jest przez Ministerstwo Edukacji i Nauki z programu „Doskonała nauka".

Szczegółowy program - na stronie: https://am.katowice.pl/?a=wydarzenie&id_item=17745 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Premiera polsko-koreańskiego filmu dokumentalnego Chopin. Nie boję się ciemności w reżyserii Joanny Kaczmarek, splatającego historie trzech pianistów, których łączy zamiłowanie do muzyki Fryderyka Chopina oraz doświadczenia historyczne znamienne dla krajów z których pochodzą, odbędzie się 14 października 2022. Won Jae-Yeon, Fares Marek Basmadji oraz pianista i kompozytor Leszek Możdżer zabiorą nas we wzruszającą i mistyczną podróż, aby w końcu stawić czoła mrocznemu wyzwaniu.

Obraz uhonorowano nagrodą czeskiej telewizji na Golden Prague International Television Festival.

Częścią filmu są wyjątkowe koncerty, wykonane w miejscach związanych z koszmarnymi konfliktami ludzkości: przy byłym nazistowskim obozie koncentracyjnym Auschwitz Birkenau, przy granicy z dyktatorską Koreą Północną na moście Seung-il-gyo i w centrum Bejrutu, tuż po wybuchu w tamtejszym porcie. Są to miejsca, które potrzebują muzyki. Muzyki, która przywraca marzenia i wyzwala emocje.

Czy kompozycje Chopina i twórczość Możdżera będą w stanie zatrzymać czas choć na chwilę i zainspirować do refleksji?...

Już 14 października film Chopin. Nie boję się ciemności będzie można obejrzeć w kinach w całej Polsce!

Film został dofinansowany ze środków organizacji RAPA (Korea Radio Promotion Association). Polskim producentem jest firma Inbornmedia Sp. z o.o. oraz Play Button Media, a koreańskim – CH E&M Korea. Ponadto w produkcji uczestniczy Instytut Adama Mickiewicza i Narodowe Centrum Kultury. Film otrzymał wsparcie PISF. Film współfinansowany przez Polską Fundację Narodową.

Dodatkowe informacje: www.inbornmedia.com 

                                     https://www.facebook.com/chopinthemovie 

Zwiastun na YouTube: https://youtu.be/ZUTChAX44kw