Polmic - FB

calendar of events

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Orkiestra Sinfonia Varsovia zaprasza na cykl koncertowy zatytułowany „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”. Podczas trzech spotkań (1.12.2018, 17.01.2019, 29.03.2019) zabrzmią prawykonania nowych kompozycji, a także utwory pokazujące szerszy kontekst podejmowanych tematów.

Czy muzyka jest oddźwiękiem rzeczywistości? A może raczej to sztuka wywołuje oddźwięk w świecie? Które wydarzenia ze świata rezonują najmocniej w świadomości współczesnych twórców? Przed każdym koncertem kompozytorzy oraz specjalni goście spotkają się z słuchaczami, aby opowiedzieć o swojej muzyce i o tym, na ile dzisiejszy świat wpływa na ich myślenie o sztuce i proces komponowania.

Na cykl „Oddźwięki. Nowa muzyka polska” złożą się trzy koncerty, które odbędą się w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie. Usłyszeć będzie można m.in. utwory specjalnie zamówione przez Orkiestrę Sinfonia Varsovia w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Styczniowy koncert ukaże ponadto szerszy kontekst dla muzyki najnowszej, sięgając do twórczości Mieczysława Wajnberga, w 100-lecie jego urodzin.

Rozważania na temat czasu i muzyki rozpocznie podczas grudniowego koncertu o godz. 19:00 poemat symfoniczny Polonia Resurrecta Grzegorza Duchnowskiego, zainspirowany 100. rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości. Odniesienia historyczne będą również podstawą narracyjną drugiego prawykonywanego dzieła – Time Capsule Macieja Zielińskiego. W tej kompozycji autor poprowadzi słuchaczy przez różne epoki historyczne, pokazując, jak zmieniał się sposób posługiwania się orkiestrą symfoniczną. Program dopełni I Symfonia Jana Duszyńskiego, absolwenta nowojorskiej Juilliard School, którego muzyka znana jest nie tylko z sal koncertowych, ale również z filmów np. Władysława Pasikowskiego – Pokłosie czy Jack Strong.

Patronem medialnym cyklu jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


1 grudnia 2018 roku w Akademii Muzycznej w Krakowie w godz. 11.00–18.30 odbędzie się jubileuszowy Maraton Katedry Kompozycji w ramach Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Polska muzyka niepodległa”.

Jubileuszowy Maraton Katedry Kompozycji (#KatKomp2018) to wydarzenie wpisane w obchody 130-lecia Akademii Muzycznej w Krakowie, jako dopełnienie Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Polska muzyka niepodległa”, organizowanej w dniach 29 listopada – 1 grudnia przez Katedrę Teorii i Interpretacji Dzieła Muzycznego. Ideą Maratonu jest przedstawienie wybranych dzieł z dorobku pedagogów współtworzących dzisiejszą Katedrę Kompozycji (jednostkę istniejącą od 1957 roku), jako istotnego wkładu w nowoczesne oblicze kultury muzycznej naszego kraju, z podkreśleniem indywidualności postaw artystycznych i estetycznych, oryginalności i różnorodności środków warsztatowych. Projekt wpisuje się we wspomniane wydarzenie naukowe – w ten sposób twórczość pedagogów Katedry Kompozycji otrzymuje należny jej kontekst tradycji i współczesności muzyki tworzonej nieprzerwanie w odrodzonej sto lat temu Polsce, umożliwiający recepcję, dokumentację i upowszechnienie o zasięgu międzynarodowym.

„Od Pendereckiego do Chołoniewskiego” – tak w ogromnym oczywiście skrócie można ująć program Maratonu. W prezentowanym repertuarze znajdą się dzieła kameralne wszystkich piętnastu twórców współkreujących złożoną teraźniejszość Katedry Kompozycji. A są to, w kolejności wykonania: Krzysztof Penderecki, Józef Rychlik, Mateusz Bień, Michał Pawełek, Wojciech Ziemowit Zych, Wojciech Widłak, Jarosław Płonka, Piotr Peszat, Michał Gronowicz, Karol Nepelski, Maciej Jabłoński, Anna Zawadzka-Gołosz, Magdalena Długosz, Marcel Chyrzyński, Marek Chołoniewski (w podwójnej roli autora i performera). Ich utwory, w znakomitej większości skomponowane w ostatnich latach, zostaną wykonane m.in. przez tak renomowanych artystów i zespoły, jak: Trio Łukasza Długosza, Cracow Duo (gościnnie z Barbarą Borowicz), Hashtag ensemble. Całości dopełnią referaty naukowe Krzysztofa Szwajgiera i Małgorzaty Janickiej-Słysz, która ponadto poprowadzi panel z udziałem kompozytorów.

Szczegóły na www.amuz.krakow.pl 

prof. Wojciech Widłak, Kierownik Katedry Kompozycji


Od grudnia 2018 do marca 2019 roku potrwa XVIII Festiwal Muzyczne Konfrontacje. Spotkania festiwalowe będą odbywać się w Muzeum im. Anny i Jarosława Iwaszkiewiczów w Stawisku raz w miesiącu.

„Muzyka jest dla mnie najwyższą ze sztuk” – pisał Jarosław Iwaszkiewicz w Podróżach do Włoch. Twórczość literacka Gospodarza Stawiska, a także stała obecność muzyki w Domu Obojga – Anny i Jarosława w ciągu ich życia to najbardziej oczywiste potwierdzenie szczerości tego wyznania. Zwracanie uwagi na ważne procesy w historii muzyki, wskazywanie podobnych zjawisk w literaturze, akcentowanie szczególnych związków poezji i muzyki stanowiło główną ideę i cel powołania w 2000 roku Festiwalu „Muzyczne Konfrontacje”. Kontynuacja Festiwalu po 2015 roku jest możliwa dzięki włączeniu się w jego organizację Fundacji Spotkania Muzyczne, działającej przy Związku Kompozytorów Polskich. Prezes ZKP objął honorowy patronat nad przedsięwzięciem.

Podczas tegorocznego Festiwalu prezentowane będą utwory kompozytorów od Szymanowskiego (postaci, jak wiadomo, szczególnie związanej z Iwaszkiewiczami i Stawiskiem) po współczesnych, których łączy mocne osadzenie w polskiej kulturze, a zarazem naturalne dążenie do wzbogacenia własnego języka o wartości uniwersalne. Program pierwszego koncertu składający się z utworów napisanych przez kompozytorów zapomnianych, dzisiaj odkrywanych, był prezentowany z wielkim powodzeniem w nowojorskiej Carnegie Hall w październiku br. XVIII „Muzyczne Konfrontacje” zakończy prezentacja książki Tomasza Lerskiego Warszawa Jarosława Iwaszkiewicza, spotkanie z jej autorem oraz koncert utworów współczesnych kompozytorów warszawskich.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Don Kichot, jeden z najpopularniejszych baletów komicznych w wykonaniu zespołu Teatru Bolszoj pojawi się na ekranach prawie 40 kin w listopadzie, grudniu i styczniu. W warszawskim Kinie Praha retransmisja odbędzie się 2 grudnia 2019 roku o godz. 16:00.

Melomani kochają baletowe komedie, a najbardziej Don Kichota. Nic dziwnego: ten luźno oparty na wątkach powieści Cervantesa balet aż kipi od tanecznych popisów, stylizowanych ognistych hiszpańskich tańców i przezabawnych scen pantomimicznych. Sprytny cyrulik Basilio tanecznym krokiem i przy pomocy Błędnego Rycerza znów zdobędzie rękę pełnej temperamentu Kitri.

Bohater powieści Cervantesa wielokrotnie stawał się także bohaterem widowisk baletowych, ale do naszych czasów przetrwało tylko dzieło Mariusa Petipy do muzyki sztandarowego kompozytora baletowego imperatorskich teatrów – Ludwiga Minkusa. Balet ten niemal nie schodzi ze sceny Teatru Bolszoj od swej premiery w 1869 roku, w coraz to nowszych wersjach choreograficznych i reżyserskich. Niedawno swoją wersję wznowił – w nowych kostiumach i dekoracjach – Aleksiej Fadejeczew. Z dwóch alternatywnych wersji zakończenia (moskiewskiego – z zabawą na rynku Barcelony i petersburskiego – z balem w książęcym zamku) Fadejeczew wybrał to drugie, pełne elegancji. Jako Kitri w zarejestrowanym spektaklu wystąpiła Jekaterina Krysanowa, zaś sprytnym Basiliem jest Siemion Czudin, artysta perfekcyjny technicznie.

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


Fundacja „Czas Sztuki” zaprasza na siódmy finałowy koncert cyklu „Mazowieckie Muzyczne Spotkania bez Barier”, który odbędzie się w Gminnym Centrum Kultury w Mrozach 2 grudnia 2018 roku o godz. 15.00.

Koncert wyjątkowy, bo wystąpią na nim światowej klasy muzycy jazzowi – Andrzej Jagodziński Trio. Założycielem zespołu jest artysta wszechstronny: waltornista z wykształcenia, pianista jazzowy, akordeonista, kompozytor, aranżer i pedagog. Karierę jazzową rozpoczął zdobyciem głównych nagród – indywidualnej i zespołowej na festiwalu Złota Tarka w 1979 roku. Do dzisiaj dzięki swojej wyjątkowej umiejętności wtopienia się w brzmienie i konwencje danego zespołu Andrzej Jagodziński gra w różnych stylistycznie formacjach, zawsze z elitą polskiego jazzu. Od kiedy w 1993 roku powstało trio firmowane jego nazwiskiem, artysta aranżuje utwory Fryderyka Chopina – autorski pomysł oraz wielki sukces artystyczny i komercyjny (albumy Chopin, Chopin Once More, Les Brillantes, Sonata b-moll), a także muzykę ludową (album Muzyka Polska). Od samego początku lider Trio samodzielnie dobiera i aranżuje repertuar na koncerty.

Podczas grudniowego przedsięwzięcia zabrzmią właśnie kompozycje Chopina w autorskich aranżacjach jazzowych Jagodzińskiego. Program ten, który odniósł ogromny sukces na całym świecie, zaprezentują: Andrzej Jagodziński (fortepian), Adam Cegielski (kontrabas) i Czesław Bartkowski (perkusja).

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na VI edycję festiwalu „Dni Muzyki”, poświęconą twórczości Krzysztofa Pendereckiego, która odbędzie się w dniach 2–9 grudnia 2018 roku.

„Dni Muzyki” to wydarzenie muzyczne i naukowe, które dedykowane jest zawsze określonemu twórcy – rodzimemu lub obcemu, prezentowanemu na tle epoki. W programie szczególny nacisk kładziony jest na przedstawianie polskich kompozytorów i umiejscawianie ich w kontekście europejskim. Koncerty mają za zadanie nie tylko ukazać najpełniej, jak tylko jest to możliwe, twórczość bohatera Dni Muzyki, lecz także przybliżyć muzykę z danej epoki, utwory rówieśników, patronów lub kompozycje prezentujące pokrewną stylistykę.

VI edycja poświęcona jest Krzysztofowi Pendereckiemu, który obchodzi w tym roku jubileusz 85. urodzin. Postać profesora przydała Akademii rozpoznawalności na arenie międzynarodowej, a profesor jest nie tylko ikoną muzyki polskiej, ale też osobą, która wiele wniosła w codzienne życie uczelni. Utwory jubilata, a także Andrzeja Panufnika, Henryka Mikołaja Góreckiego, Zbigniewa Bujarskiego, Marka Stachowskiego i Fazila Say’a usłyszymy w wykonaniu znakomitych muzyków: Romana Widaszka, Marka Szlezera, Jana Kalinowskiego, Marii Machowskiej, Katarzyny Budnik, Kaji Danczowskiej, Tadeusza Tomaszewskiego, Jakoba Spahna, Kwartetu smyczkowego DAFÔ i Messages Quartet. Pianista Piotr Orzechowski zaprezentuje Preludia własnego autorstwa. Podczas koncertu finałowego zabrzmi II Symfonia „Wigilijna” Pendereckiego i suita Abela Korzeniowskiego z filmu Metropolis w wykonaniu Chóru i Orkiestry Symfonicznej Akademii Muzycznej pod dyrekcją Rafała Delekty i Andrzeja Korzeniowskiego.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.dnimuzyki.art.pl/ 


Premiera najnowszej inscenizacji Króla Rogera Karola Szymanowskiego w reżyserii Mariusza Trelińskiego będzie miała miejsce na scenie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej 2 grudnia 2018 roku o godz. 18.00.

„...nie jestem pretensjonalny i raczej krytycznie nastawiony do swojej muzyki - ale naprawdę wprost wstrząsnęło mię to (zwłaszcza II akt). [...] To nie da się porównać z niczym innym w mojej muzyce..., z niczym, co napisałem po Królu Rogerze... Już samo brzmienie orkiestry i chórów jest miejscami zupełnie niesamowite i wprost wstrząsające w swym napięciu. Nie mogę się otrząsnąć z tego wrażenia...” – tak Karol Szymanowski pisał o swoim dziele po premierze w Pradze w 1932 roku.

Prapremiera opery do libretta kuzyna kompozytora Jarosława Iwaszkiewicza odbyła się w warszawskim Teatrze Wielkim w 1926 roku. W Warszawie, Wrocławiu, Petersburgu i Edynburgu spektakl był już wystawiany w reżyserii Mariusza Trelińskiego. Po latach znów powraca do Króla Rogera w nowej inscenizacji opartej na dramaturgii Piotra Gruszczyńskiego. Podąża za odzwierciedloną w ekspresyjnej muzyce Szymanowskiego fascynacją starożytnością i orientalnym światem. Treliński buduje świat w wysmakowanych obrazach niezawodnego Borisa Kudlički, zaskakuje i wytrąca widza z tego co przewidywalne. Dzieło wykona Chór i Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcja Grzegorza Nowaka. W głównej roli wystąpi Łukasz Goliński.

Informacja o biletach – na stronie https://teatrwielki.pl


Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski zaprasza na koncert z cyklu „Muzyczne Pory Roku – Zima”, który odbędzie się 3 grudnia 2018 roku o godz. 19.00 w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego (ul. Fredry 8).

Podczas koncertu zabrzmią Campane IV z cyklu Symfonie dzwonów Romualda Twardowskiego, Elegia i Kaprys ze zbioru Pchli targ Zbigniewa Bargielskiego, Etiudy 4 i 5 z cyklu 12 etiud Krzysztofa Baculewskiego, Toccatina polska Jerzego Bauera, Kołysanka dla A. Anny Ignatowicz-Glińskiej, Miniatury Władysława Słowińskiego, Nokturn Sławomira Zamuszko, Toccata Mariana Borkowskiego, Moment Musical Piotra Mossa, Warkocz Bereniki Jerzego Kornowicza. Ponadto odbędzie się prawykonanie nowej wersji Preludiów geometrycznych Marcina Tadeusza Łukaszewskiego.

Utwory zaprezentuje dr hab. Marcin Tadeusz Łukaszewski, profesor Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina – teoretyk muzyki, pianista i kompozytor. Prowadzi działalność koncertową, występując jako solista i kameralista. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki fortepianowej twórców polskich XX i XXI wieku. Na koncie ma szereg prawykonań i nagrań muzyki polskiej, jest członkiem Akademii Fonograficznej.

Koncert zorganizowany przez Związek Kompozytorów Polskich – Oddział Warszawski przy współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego ze środków finansowych Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wstęp na koncert jest wolny.


Do 6 grudnia 2018 roku potrwa 73. sesja „Musica Moderna”, czyli organizowana od ponad 30 lat przez Akademię Muzyczną w Łodzi seria wydarzeń poświęconych muzyce współczesnej.

Polską muzykę współczesną usłyszymy w wykonaniu belgijskiego zespołu Exprezz Duo, Agaty Zubel, Cezarego Duchnowskiego, Aleksandry Gajeckiej-Antosiewicz i młodych artystów łódzkich.

Exprezz Duo prawykona 3 grudnia Quasi alla tango Sławomira Kaczorowskiego, które powstało na zamówienie Fundacji „TAK – Temat Aktualny Kultura” w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia Kompozytorskie” 2018, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Tradycyjnie młodzi wykonawcy przedstawią utwory studentów klas kompozycji Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi. Będziemy mieli również okazję poznać utwór Yihan Chen Little Rituals Here and There, który otrzymał II nagrodę na amerykańskim konkursie młodych kompozytorów – 39th Annual Young Composers̕ Competition 2017, National Association of Composers/USA, NACUSA. Polecamy także prezentacje Studia Komputerowego Muzyki Elektronicznej – utworów, które powstały pod kierunkiem mgra Jacka Partyki.

W bieżącym roku Zygmunt Krauze obchodzi 80. urodziny. Z tej okazji w ramach Sesji odbędzie się spotkanie z Jubilatem „O sztuce, kompozycji, podróżach i nie tylko” oraz koncert monograficzny. Finałowym akcentem sesji będzie prezentacja twórczości kompozytorów wrocławskich. W koncercie zatytułowanym „Słowo w dialogu z muzyką…” wystąpi zespół ElettroVoce.

Wszystkie wydarzenia odbędą się w Akademii Muzycznej w Łodzi. Wstęp na koncerty jest wolny.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.amuz.lodz.pl/pl/wydarzenia/73-sesja-musica-moderna 


PTMWPolskie Towarzystwo Muzyki Współczesnej zaprasza 3 i 4 grudnia 2018 roku do Rzeszowa i Łańcuta na koncerty „Muzyka współczesna jest kosmiczna”, podczas których odbędzie się prawykonanie utworu Aldony Nawrockiej Lunares tempora na trąbkę i fortepian.

Kompozytorka pełni funkcję adiunkta w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina i kierownika Pracowni Kompozycji, Instrumentacji i Czytania Partytur. Jest członkiem ZKP, ZAiKS, Akademii Fonograficznej i WOPR-u. Jej najnowszy utwór powstał w ramach programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Przedsięwzięcie z udziałem Aldony Nawrockiej będzie się składać z dwóch części: koncerty poprzedzą wykłady prezentujące specyfikę zagadnień muzyki XX i XXI w. z perspektywy nowych nurtów kompozytorskich, technik, współczesnej artykulacji, zapisu partyturowego i relacji formalnych. Poprowadzi je kompozytorka wraz z wykonawcami 3 grudnia na Wydziale Muzyki Uniwersytetu Rzeszowskiego o godz. 15.30 i 4 grudnia w Państwowej Szkole Muzycznej I st. im. Teodora Leszetyckiego w Łańcucie.

Kompozycję Nawrockiej, a także Carnival of Venice Dela Staigersa wykonają cenieni kameraliści: trębacz Tomasz Woźniak oraz pianistka Maria Gabryś-Heyke.

Patronat medialny nad koncertami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Wstęp na koncerty jest wolny.


Stowarzyszenie Artystyczne PianoClassic zaprasza w grudniu 2018 roku i w marcu 2019 roku na koncerty w ramach projektu „Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu”.

Projekt klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik „Muzyka polska dla dzieci w dźwiękach klarnetu i fortepianu” realizowany jest przez krakowskie Stowarzyszenie Artystyczne PianoClassic przy współpracy z Fundacją Life&Art. Obie artystki zaangażowane są w promocję polskiej muzyki w kraju i za granicą. Chcą swoją misję realizować także w najbliższym otoczeniu. Celem ich najnowszego projektu jest zapoznanie uczniów szkół muzycznych I stopnia z muzyką kameralną kompozytorów polskich.

Wydarzenie odbywać się będzie w grudniu 2018 i w marcu 2019 roku w szkołach muzycznych w Domosławicach (04.12.18), Korzennej (06.12.18), Lubaczowie (11.12.18), Skawinie (marzec 2019) i w Wadowicach (marzec 2019).

W programie zadania znalazły się kursy interpretatorskie dla uczniów, wykład wprowadzający w świat muzyki polskiej ze szczególnym uwzględnieniem roli klarnetu i fortepianu, wystawa klarnetów wraz z akcesoriami oraz wykład na temat pielęgnacji klarnetu przeprowadzony przez Tomasza Cyzowskiego – pracownika renomowanego Serwisu Instrumentów Dętych Piotra Śmietany. Finałem każdego dnia projektu w danej szkole jest koncert z muzyką polską w wykonaniu duetu – klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie www.pianoclassic.pl 


5 grudnia 2018 roku o godz. 19:00 warszawska siedziba orkiestry Sinfonia Varsovia (ul. Grochowska 272) wypełni się brzmieniem muzyki kameralnej z minionych 100 lat: odbędzie się koncert finałowy I edycji cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”.

Na zakończenie rocznego cyklu koncertów kameralnych muzycy Sinfonii Varsovii zaprezentują twórczość dedykowaną znakomitym wykonawcom muzyki współczesnej – zespołowi Nonstrom. Łącznikiem między nieistniejącym już Nonstromem a teraźniejszością będzie puzonista orkiestry Tomasz Światczyński, dawny członek zespołu.

Czworo muzyków: Piotr Mazurek (wiolonczela), Tomasz Światczyński (puzon), Radosław Soroka (klarnet) i gościnnie Agnieszka Kozło (fortepian) zaprezentuje utwory Pawła Szymańskiego, Pawła Mykietyna, Jacka Grudnia i Macieja Małeckiego – wszystkie wpisujące się w nurt nieszablonowego myślenia o dźwięku i jego barwie, pokazujące zupełnie inną twarz polskiej muzyki kameralnej, niż była dotąd prezentowana na Grochowskiej. Agnieszka Kozło wykona Klavierstücke na syntezator Casio CTK-731 założyciela Nonstromu Pawła Mykietyna. Zanim jednak zabrzmi syntezator, muzycy zagrają dedykowany Nonstromowi Concerto a 4 Pawła Szymańskiego, którego twórczością Mykietyn inspirował się w okresie swojej młodości. Na grudniowym koncercie „Sinfonia Varsovia Kameralnie” publiczność usłyszy trzy utwory Jacka Grudnia, każdy na swój sposób eksplorujący możliwości brzmieniowe instrumentów: Wiatr od morza (w oryginale na fortepian i saksofon), Nonstrom oraz Piosenka na klarnet, puzon, wiolonczelę, fortepian i taśmę. Brzmieniowe poszukiwania na fortepian, klarnet, puzon i wiolonczelę dopełni 12-minutowa Muzyka na fortepian i 3 instrumenty Macieja Małeckiego.

„Sinfonia Varsovia Kameralnie” powróci w nowej odsłonie już w styczniu 2019 roku. W programie koncertów znajdą się kompozycje dedykowane różnym obsadom – od duetu do oktetu. Wstęp na wszystkie koncerty cyklu jest bezpłatny.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe daty i programy wszystkich koncertów dostępne są na stronie www.sinfoniavarsovia.org 


5 grudnia 2018 roku w warszawskiej siedzibie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego o godz. 17.00 odbędzie się uroczyste wręczenie nagród dla laureatów IV Edycji Konkursu Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka”.

Powołany do życia i organizowany przez Fundację Meakultura Konkurs Polskich Krytyków Muzycznych „Kropka” odbył się już po raz czwarty. Jurorzy tegorocznej edycji – dr Daniel Cichy (Przewodniczący), dr hab. Joanna Maleszyńska, dr Anna Ignatowicz-Glińska, Agata Kwiecińska, dr hab. Mirosław Pęczak, Rafał Księżyk, Remigiusz Mazur-Hanaj – przeczytali ponad 200 tekstów o muzyce opublikowanych w minionym roku zarówno w branżowych czasopismach, jak też na portalach czy blogach muzycznych. Jury wyłoniło laureatów w czterech kategoriach konkursowych. Do rąk autorów trafi także nagroda ufundowana przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina oraz Nagroda Indywidualna Piotr Metza.

Nagrody otrzymają: Rafał Wawrzyńczyk, Aleksandr Przybylski, Karolina Dąbek, Przemysław Górecki, Dirk Wieschollek, Adam Wiedemann i Olga Drenda.

Głównym Współorganizatorem Konkursu i Fundatorem Grand Prix, dzięki któremu konkurs może być kontynuowany, jest Instytut Muzyki i Tańca. Konkurs już po raz czwarty otrzymał wsparcie Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAIKS.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie http://www.konkurskropka.pl/ 


Na projekt „Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka” składają się koncerty 11 i 18 października oraz 6 grudnia 2018 roku, poświęcone twórczości polskiego kompozytora Juliusza Łuciuka i połączone z promocją płyty Juliusz Łuciuk – Dzieła chóralne.

Juliusz Łuciuk (ur. 1927) wciąż pozostaje aktywnym twórcą. Jego niezwykle ważny dorobek artystyczny wymaga podkreślenia w środowisku kultury, bowiem znacząco wpłynął na kształt współczesnej muzyki polskiej, a nieschematyczne podejście do kompozycji przyczyniło się do wzbogacenia polskiego dorobku kulturowego.

„Muzyczny Pomnik Juliusza Łuciuka” to projekt, na który składa się album płytowy Juliusz Łuciuk – Choral works nagrany przez Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum pod kierunkiem Maestro Janusza Siadlaka (premiera 19.09.2018 r, DUX), a także jesienne koncerty promocyjne stworzone we współpracy z kompozytorem i jego bliskimi. Koncerty odbędą się w Krakowie 11 października (godz. 19.15, Kościół Księży Misjonarzy św. Wincentego a Paulo; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak, prowadzenie – Maciej Negrey), w Warszawie 18 października (godz. 19.30, Kościół św. Augustyna; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak, prowadzenie – Kinga Wojciechowska) i w Częstochowie 6 grudnia (godz.19.00, Filharmonia Częstochowska; wyk. Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum, dyrygent – Janusz Siadlak).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: http://www.collegiumcantorum.com/ 


6 i 7 grudnia 2018 roku w Akademii Sztuki w Szczecinie odbędzie się konferencja naukowa „W bieli i czerni. Muzyka fortepianowa przełomu XX i XXI wieku”.

Celem projektu jest analiza zagadnień związanych z muzyką fortepianową przełomu XX i XXI wieku. Przewidywana jest część teoretyczna, której trzon stanowić będą wykłady współczesnych kompozytorów polskich oraz wybitnych wykonawców muzyki nowej, a także koncerty prezentujące od strony praktycznej różne aspekty omawianej problematyki. Zamierzeniem przedsięwzięcia jest stworzenie płaszczyzny do artystycznego i naukowego dialogu pomiędzy Akademią Sztuki i innymi ośrodkami artystyczno-naukowymi w Polsce, umożliwienie wymiany poglądów pomiędzy twórcami, wykonawcami, teoretykami i wszystkimi osobami interesującymi się zagadnieniami muzyki najnowszej oraz przyczynienie się do lepszego zrozumienia procesów zachodzących w tej dziedzinie sztuki.

Zaproszenie do udziału w konferencji przyjęli: prof. Sławomir Czarnecki (Uniwersytet Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy), dr hab. prof. AM Magdalena Lisak (Akademia Muzyczna w Katowicach), dr hab. prof. AM Artur Kroschel (Akademia Muzyczna w Poznaniu), dr Anna Ignatowicz-Glińska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie), dr Katarzyna Kwiecień-Długosz (Uniwersytet Zielonogórski), dr Aldona Nawrocka-Woźniak (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina w Warszawie) i dr hab. Marcin Kopczyński (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy). Akademię Sztuki w Szczecinie reprezentować będą dr Alicja Delecka-Bury i dr Artur Cieślak, który wygłosi referat pt. Muzyka fortepianowa na lewą rękę – wyzwania i konsekwencje. Podczas koncertów zaprezentowane zostaną utwory fortepianowe oraz kameralne z istotnym udziałem fortepianu autorstwa Artura Cieślaka, Sławomira Czarneckiego, Ryszarda Gabrysia, Aleksandry Garbal, Anny Ignatowicz-Glińskiej, Artura Kroschela, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Marcina Kopczyńskiego i Dariusza Przybylskiego. Odbędzie się również prawykonanie reb/el II (2018) na fortepian i elektronikę Aldony Nawrockiej. Konferencji towarzyszyć będzie wystawa prac Tomasza Hancia.

Patronat medialny nad konferencją objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.akademiasztuki.eu/WEM/Action/Wydzial 


6 grudnia 2018 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się koncert poświęcony wybitnym polskim kompozytorom i instrumentalistom, Fryderykowi Chopinowi, Henrykowi Wieniawskiemu i Karolowi Lipińskiemu. 

Podczas koncertu wsytąpią: Konstanty Andrzej Kulka (skrzypce), Tomasz Strahl (wiolonczela) oraz Krzysztof Jabłoński (fortepian). Niezwykły wieczór rozpocznie się uwielbianym przez publiczność i krytyków Polonezem As-dur op. 53. Dzieło to w doskonały sposób oddaje siłę i charakter najważniejszego z polskich tańców narodowych. Inna kompozycja Chopina, w której rozbrzmiewa rytm poloneza, to Introdukcja i Polonez C-dur op. 3. Dzieło należy do tych utworów Chopina, w których w duecie z fortepianem spotykamy wiolonczelę – drugi ukochany instrument kompozytora; jedyny, któremu poświęcił sonatę z towarzyszeniem fortepianu (Sonatę g-moll op. 65). Wiolonczela pojawia się również w Trio fortepianowym g-moll op. 8 – jedynym dziele kameralnym Chopina, które nie powstało na konkretną okazję dla znanych mu muzyków.

Obok muzyki Fryderyka Chopina zabrzmią kompozycje innych wybitnych polskich twórców – Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego. Odnosili oni ogromne sukcesy nie tylko na polu twórczości kompozytorskiej, lecz także jako wybitni wirtuozi skrzypiec. Podobnie jak Chopin pisali muzykę przeznaczoną przede wszystkim na instrument, na którym na co dzień grali. Doskonałym tego przykładem są kaprysy na skrzypce Lipińskiego – błyskotliwe kompozycje, będące dla wykonawców nie lada wyzwaniem. W dorobku XIX-wiecznych legend muzyki skrzypcowej odnajdujemy również szereg inspiracji polską muzyką ludową. Jednym z przykładów jest doskonały Polonez koncertowy D-dur Wieniawskiego na skrzypce i fortepian – utwór, który został zadedykowany Karolowi Lipińskiemu.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.nfm.wroclaw.p


Henryk Mikołaj Górecki kończyłby 6 grudnia 85 lat. Z okazji rocznicy jego urodzin Warner Classics prezentuje album, w którym muzycy Sinfonii Varsovii wraz z Jerzym Maksymiukiem, a także dziećmi kompozytora, Mikołajem i Anną połączyli siłę swojego talentu i pasji. Płyta Góreccy to międzypokoleniowy pomost, który łączy działania artystyczne dwóch generacji rodziny Góreckich.

Na płycie znajduje się zapis wyjątkowego koncertu, który odbył się 16 października 2016 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie w ramach Tansman Festival. Sinfonia Varsovia pod batutą Jerzego Maksymiuka dokonała wówczas światowego prawykonania ostatniego z niewykonanych dzieł Henryka Mikołaja Góreckiego, Dwóch Postludiów Tristanowskich i Chorału, dokończonych pośmiertnie przez jego syna, Mikołaja. Swoją premierę miał wówczas również utwór Mikołaja Góreckiego Orfeusz i Eurydyka. Program koncertu, a zarazem płyty, dopełniło Małe requiem dla pewnej Polki Henryka Mikołaja Góreckiego z udziałem córki Anny Góreckiej, jako solistki.

Płyta ukaże się w sprzedaży 7 grudnia 2018. Muzyka Góreckich w koncertowym wykonaniu Sinfonii Varsovii i Jerzego Maksymiuka zachwyca barwnymi kontrastami i szczerością przekazu. Zarówno utwory, które zabrzmiały wtedy po raz pierwszy, jak też pozycje tak znane, jak Małe requiem dla pewnej Polki, składają się na niezwykle autentyczny i wielowymiarowy portret Henryka Mikołaja, Anny i Mikołaja Góreckich.  

Patroni medialni płyty: TVP Kultura, Dwójka Polskie Radio, Presto.


8 grudnia 2018 roku o godz.18:00 w Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu będzie miał miejsce koncert symfoniczny, podczas którego odbędzie się premiera utworu Pawła Pudło Żywioły w piętnastu częściach na wielką orkiestrę, instrumenty etniczne oraz recyklingowe.

Żywioły to projekt łączący muzykę i edukację ekologiczną, którego podstawą jest godzinny poemat symfoniczny autorstwa Pawła Pudło. To muzyczna opowieść o siłach natury, które od wieków tworzą świat wokół nas. Ziemia, woda, powietrze, ogień i ludzkość. Symbolika żywiołów została użyta w projekcie ze względu na jej uniwersalną rozpoznawalność, proste skojarzenie z naturą i możliwość metaforycznego, artystycznego oddania procesów zachodzących w środowisku. Utwór wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Sudeckiej i multiinstrumentalista Kamil Rogiński pod dyrekcją Bartosza Żurakowskiego.

Artystyczne elementy projektu są punktem wyjścia do rozmów na temat aktualnych problemów świata, dotyczących kwestii szeroko rozumianej ekologii, recyklingu, gospodarowania zasobami naturalnymi, problemu smogu i jakości powietrza - słowem, świadomego funkcjonowania społeczeństw w środowisku naturalnym, dziś i w przyszłości. Wydarzeniem towarzyszącym premierze utworu będą wykłady i warsztaty w Zamku Książ w dniach 6-7 grudnia, prowadzone przez naukowców z Instytutu Geografii i Rozwoju Regionalnego Uniwersytetu Wrocławskiego. 5 grudnia w Bibliotece pod Atlantami ekodesigner Tytus Presiński poprowadzi warsztat „ekologia i design”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia-sudecka.interticket.pl/


8 grudnia 2018 roku o godz. 12.00 w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski odbędzie się koncert rodziny w ramach cyklu „Smykowizje”.

Ośmiu zawodników tajemniczej drużyny, pięć wróbli, trzy zegary, dwie osy, dwa koty, jeden mazurek, szumy, szelesty i deszcz. Oto główni bohaterowie miniatur, piosenek, improwizacji i zabaw, które mali i duzi słuchacze usłyszą i których doświadczą podczas tego koncertu: wydarzenia specjalnego, realizowanego w ramach lubianego i popularnego cyklu „Smykowizje”. Dzieci, ich rodzice i opiekunowie będą mogli usłyszeć kilkanaście premierowych miniatur wokalno-instrumentalnych, skomponowanych przez Agnieszkę Widlarz – kompozytorkę i edukatorkę muzyczną, autorkę ponad 100 piosenek i miniatur muzycznych dla dzieci.

Premierowa prezentacja nawiąże w formie do jednego z najbardziej znanych cykli, łączących muzykę i sztuki wizualne: Obrazków z wystawy Modesta Musorgskiego. Miniaturom towarzyszyć będą nowoczesne, niezwykle sugestywne a często zabawne i pełne poczucia humoru ale też istotnych muzycznych odniesień, improwizacje muzyków zespołu Hashtag Ensemble, zespół dziecięcych głosów i barwny świat kształtów i kolorów, czyli rysunków, tworzonych również na oczach widzów przez Aleksandrę Galewicz. W roli solistek wystąpią: Dorota Miśkiewicz, Marta Grzywacz i Małgorzata Czajka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


8 grudnia 2018 na Zamku Królewskim w Warszawie odbędzie się uroczysty koncert prawykonań utworów inspirowanych nauczaniem Jana Pawła II. Wydarzenie jest zwieńczeniem pierwszej edycji konkursu kompozytorskiego organizowanego przez Centrum Myśli Jana Pawła II pod hasłem „Jan Paweł II – syn polskiej ziemi”.

Celem projektu było zachęcenie młodych twórców do czerpania z nauczania Jana Pawła II. Do konkursu zgłoszonych zostało 49 kompozycji chóralnych. W jury konkursu zasiedli czołowi polscy kompozytorzy i chórmistrzowie: Paweł Łukaszewski, Agnieszka Franków-Żelazny, Miłosz Bembinow, Bartosz Michałowski i Szymon Godziemba-Trytek.

Nagrodzone utwory zostaną wydane nakładem Wydawnictwa Chopin University Press, dzięki czemu mają szansę wzbogacić repertuar wielu chórów w Polsce i zagranicą. Prawykonań utworów podczas uroczystej gali na Zamku Królewskim dokona Chór Centrum Myśli Jana Pawła II pod kierunkiem Jana Krutula – dyrektora konkursu.

I nagrodę za utwór Prayer to our Lady of the Divine Love otrzymała Katarzyna Danel – utytułowana już wieloma nagrodami kompozytorka młodego pokolenia, absolwentka Akademii Muzycznej w Poznaniu. II nagrodę za utwór o takim samym tytule otrzymał Michał Malec – kompozytor pochodzący z Lublina, student Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. III nagroda została przyznana kompozytorowi warszawskiemu, Jakubowi Szafrańskiemu, za utwór Hail, oh Mother. Przyznano także trzy wyróżnienia, które otrzymali: Aleksandra Chmielewska (Warszawa), Michał Sołtysik (Warszawa) oraz Ivan Vryublevskyi (Kraków).

Szczegółowe informacje o konkursie – na stronie internetowej: www.kompozytorzyjp2.pl