Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Warszawskie Towarzystwo Muzyczne im. Stanisława Moniuszki i Pałac w Radziejowicach zapraszają na cykl koncertów letnich, który potrwa do 15 sierpnia 2020 roku .

Koncerty będą się odbywać w radziejowickim pałacu zarówno z udziałem publiczności, jak i w streamingu.

Podczas koncertów wystąpią pianiści Janusz Olejniczak i Hanna Holeksa, skrzypaczka Katarzyna Duda oraz aktor Jarosław Gajewski. W ich interpretacji usłyszymy dzieła Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Ludwiga van Beethovena, a także fragmenty X encykliki Jana Pawła II Veritatis splendor.

Podczas koncertów będą obowiązywały wszystkie wytyczne MKiDN odnośnie organizacji wydarzeń kulturalnych. Rezerwacja miejsc będzie prowadzona przez adres rezerwacje@palacradziejowice.pl. Rezerwacja jest ważna wyłącznie po otrzymaniu potwierdzenia.

Przedsięwzięcie dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Szczegółowy program - na stronie https://www.palacradziejowice.pl/ 


Na miłośników muzyki organowej w Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej czeka doskonała okazja, by posłuchać wyjątkowych, licheńskich organów. Trzy razy dziennie o 11.00, 13.30 i 20.00, za wyjątkiem niedziel, do 10 września 2020 roku w licheńskiej bazylice będzie można wysłuchać koncertów organowych.

Licheńskie organy są wyjątkowym instrumentem składającym się z pięciu części: organów głównych umieszczonych nad głównym wejściem do świątyni, organów nawy zachodniej oraz wschodniej, a także dwóch mniejszych części nad prezbiterium. W ważącej niemal 50 ton głównej części organów zainstalowana jest wykonana z cyny największa tego typu piszczałka organowa w Polsce – o długości 783 cm i wadze około 150 kg. Łącznie instrument ma ponad 12 000 piszczałek i 157 głosów. Koncepcję brzmieniową organów opracował prof. Andrzej Chorosiński.

Na znajdujących się w licheńskiej świątyni największych organach w Polsce zaprezentowane zostaną utwory różnych epok i stylów, w tym kompozycje Mikołaja z Krakowa, Michała Kleofasa Ogińskiego, Fryderyka Chopina, Mieczysława Surzyńskiego, Feliksa Nowowiejskiego, Michała Lorenca oraz improwizacje organowe na tematy polskich pieśni kościelnych. Wystąpią Jacek Hyżny, Maciej Wota, Piotr Kaczmarczyk, Paweł Opala, Dymitr Morozow, Sebastian Kuczyński, Roksana Kalinowska i Maciej Somerla.

Justyna Zacharek

www.lichen.pl 


Do 30 sierpnia 2020 roku potrwa VIII edycja Festiwalu Muzyki Emanacje w Lusławicach. Melomani będą mieli możliwość odkryć Lusławice na nowo, również w przestrzeni wirtualnej, wziąć udział w rozmaitych koncertach oraz – tradycyjnie – w spotkaniach ze wspaniałymi wykonawcami.

Przede wszystkim jednak podczas VIII Emanacji zostanie oddany hołd pamięci Krzysztofa Pendereckiego, wielkiego Polaka, Patrona i Twórcy Europejskiego Centrum Muzyki.

Artysta – Dzieło – Spotkania. Te słowa-klucze otwierają przed nami uniwersum, w którym dziedzictwo Kompozytora rezonuje tysiącami dźwięków. Tegoroczny Festiwal będzie emanacją ponadczasowej obecności Krzysztofa Pendereckiego w ukochanych Lusławicach, gdzie Artysta realizował swe wizjonerskie idee: imponujący park, dedykowane młodym muzykom Centrum, kolejne dzieła entuzjastycznie przyjmowane na całym świecie.

Część twórczości kameralnej i solowej Kompozytora zabrzmi podczas festiwalowych koncertów w wykonaniu czołowych polskich zespołów oraz solistów. Nagrania prezentacji udostępnione zostaną następnie online na stronie festiwalowej. W czasie Emanacji udostępniona będzie także stała multimedialna ekspozycja zatytułowana „Krzysztof Penderecki – Dziedzictwo Polskiej Muzyki XX i XXI wieku”, której treść przybliża postać oraz dzieła Artysty na tle bogatego dorobku polskich kompozytorów ostatniego stulecia. Szczególnym wydarzeniem towarzyszącym tegorocznemu Festiwalowi stanie się otwarcie słynnego lusławickiego Arboretum będącego owocem wieloletniej pasji Krzysztofa Pendereckiego oraz zawierającego unikatowy w skali europejskiej zbiór dendrologiczny. Niepowtarzalne założenie parkowe stanie się także scenerią części festiwalowych koncertów.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 


24. Międzynarodowy Festiwal „Nova Muzyka i Architektura”, trwający do 5 września 2020 roku, podkreśli interesujące elementy toruńskiej architektury poprzez realizowanie w rozmaitych salach miasta wydarzeń artystycznych. Obędzie się wiele różnorodnych przedsięwzięć: koncerty symfoniczne i kameralne, projekcja filmu z muzyką na żywo i wystawa fotograficzna.

Ideą 24. Międzynarodowego Festiwalu „Nova Muzyka i Architektura”, który organizuje Toruńska Orkiestra Symfoniczna, jest prezentowanie muzyki zarówno w zabytkowych, jak i nowoczesnych wnętrzach toruńskiej architektury.

W programie festiwalu - koncerty łączące muzykę symfoniczną z rozrywkową, m. in. „Raz, Dwa, Trzy symfonicznie”, „Beethoven Electric 2D”, koncerty upamiętniające takie ważne wydarzenia, jak 100. rocznica urodzin Papieża, 100. rocznica Cudu Nad Wisłą, Święto Wojska Polskiego oraz 100. rocznica powrotu Torunia do wolnej Polski. Podczas koncertów z udziałem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej wybrzmią popularne dzieła E. Griega, G. Bizeta, G. Rossiniego i G. Verdiego. Usłyszymy utwory Mikołaja z Krakowa, Jana Podbielskiego, Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Mieczysława Surzyńskiego, Gustawa Roguskiego, Karola Szymanowskiego, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Baculewskiego, Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, prawykonanie kompozycji Iwony Kisiel Once Upon the See 2 na 2 flety i klawesyn. Recitale skrzypcowe będą z kolei niezwykłą okazją do zapoznania się z wirtuozerią laureatów V Międzynarodowego Festiwalu i Konkursu Skrzypcowego im. K. Lipińskiego: Eliasa Davida Moncado oraz Roberta Łaguniaka. Finał festiwalu uświetnią dzieła operowe w wykonaniu wybitnych litewskich solistów oraz Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej pod dyrekcją Dainiusa Pavilionisa.

Szczegółowy program – na stronie http://www.tos.art.pl/ 


Po długiej przerwie pełnej ciszy filharmonicy wracają do koncertowania! Dzięki współpracy Filharmonii Śląskiej z Muzeum Śląskim i wspólnej misji szerzenia kultury, obie instytucje zapraszają na muzyczne spotkania, które w każdą wakacyjną sobotę, począwszy od 4 lipca, ukoją spragnionych koncertów Melomanów. Bo cóż może być piękniejszego niż dźwięki rozbrzmiewające pod niebem w środku lata, w dodatku w wyjątkowym otoczeniu?

W przestrzeni Muzeum Śląskiego, jednak z dala od zgiełku ulicy, w lipcowe i sierpniowe soboty o godz. 19.00 odbywają się będą koncerty filharmoników śląskich. Przygotowany został program idealny na letnie wieczory, łączący ponadczasowe dzieła takich kompozytorów, jak Mozart, Haydn czy Beethoven z muzyką związaną ze Śląskiem, który jest kolebką wielkich twórców. Zabrzmią m.in. słynne uwertury i symfonie, a wszystko to w niezwykłej przestrzeni Muzeum, łączącej styl industrialny z nowoczesnością. Na scenie zobaczymy zarówno Śląską Orkiestrę Kameralną, Chór i Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej, jak i mniejsze składy instrumentalne. Każdy z koncertów będzie więc inny, a różnorodność brzmienia, programu i stylów zaspokoi każdy gust muzyczny.

Sezon Letni będzie jednocześnie zapowiedzią tego, co czeka nas w przyszłym sezonie artystycznym Filharmonii Śląskiej. Koncerty w Muzeum Śląskim opierać się będą wyłącznie na naturalnej akustyce i brzmieniu. Nie zabraknie także odniesień do natury w tematyce utworów, usłyszymy więc m.in. Cztery Pory Roku Antonia Vivaldiego. Ostatnie koncerty z cyklu – 15 i 22 sierpnia – wprowadzą tematykę II Powstania Śląskiego, którego 100. rocznicę będziemy obchodzić właśnie w tym miesiącu.

Wszystkie te wydarzenia będą się odbywać z zachowaniem wszelkich obostrzeń i zaleceń, by każdy z uczestników mógł czuć się bezpiecznie i komfortowo przeżywał doznania muzyczne. Bilety w cenie 5 zł za koncert dostępne są w kasach Muzeum Śląskiego oraz na stronie http://bilety.muzeumslaskie.pl/ 

Marta Szybiak

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/uslysz-nas-w-muzeum-slaskim-sezon-letni-filharmonii-slaskiej/ 

Patronat medialny nad przedsięwzięciami Filharmonii Śląskiej objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Do 22 sierpnia 2020 potrwa tegoroczny XI Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach. W kościele pw. Matki Boże Częstochowskiej wystąpią uznane zespoły muzyki kameralnej i znani cenieni przez melomanów artyści, w tym Maciej Strzelczyk, Bogdan Hołownia czy Piotr Rodowicz. Koncerty odbywać się będą w soboty o godz. 18:00. Wstęp wolny!

Festiwal Muzyki Kameralnej w Urlach to już lokalna muzyczna tradycja. Cykl koncertów organizowany jest od 2010 roku przez Stowarzyszenie Przyjaciół Kultury i Parafię Matki Bożej Częstochowskiej w Urlach. Od 2011 roku realizowany jest we współpracy z Mazowieckim Instytutem Kultury, odpowiedzialnym za kształt programowy przedsięwzięcia.

Urle z racji swego uzdrowiskowego charakteru tętnią życiem kulturalnym, szczególnie w okresie lata. Prężnie działające lokalne środowisko jest inicjatorem wielu przedsięwzięć w dziedzinie szeroko pojętej kultury. Cykl koncertowy stanowi jedno z nich. Podczas Festiwalu prezentowane są głównie utwory muzyki klasycznej w wykonaniu wybitnych solistów (instrumentalistów i wokalistów), uznanych zespołów kameralnych. W tym roku w programie pięciu koncertów znalazły się m. in. dzieła Adama Jarzębskiego, Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Edwarda Pałłasza, Michała Lorenca, Jacka Sykulskiego, Juliusza Łuciuka, Romualda Twardowskiego i Wojciecha Widłaka.

Szczegółowy program – na stronie http://biuro-prasowe.mik.waw.pl/101163-xi-festiwal-muzyki-kameralnej-w-urlach 


W ramach czwartej edycji WarszeMuzik w dniach 1–29 sierpnia 2020 powrócimy do wędrówek po przedwojennych kamienicach w warszawskiej dzielnicy Wola. Odwiedzimy kamienicę przy ul. Chłodnej 20 („Pod zegarem”), dom Mieczysława Wajnberga przy ul. Żelaznej 66, muzyka kameralna zabrzmi także w ostańcu przy ul. Chłodnej 41.

W 2020 roku repertuar poszerzy się o kolejne znakomite postaci międzywojnia oraz o nowe muzyczne konteksty. Po raz pierwszy w kamienicach zabrzmi muzyka Józefa Kofflera, bodaj pierwszego w Polsce entuzjasty techniki dodekafonicznej. Z Warszawą wiązała go aktywna działalność w Zarządzie Stowarzyszenia Kompozytorów Polskich. Podczas koncertu inauguracyjnego Hashtag Strings wykona Trio smyczkowe kompozytora, którego życie brutalnie przerwała druga wojna światowa. Podczas tegoż koncertu poznamy także twórczość kompozytora-rezydenta przy tegorocznej edycji festiwalu – Yaira Klartaga, który muzyczną „archeologię” połączy ze współczesnością. Half Tiger, Half Poet na skrzypce solo zabrzmi z okna w symbolicznym nawiązaniu do postaci najwybitniejszego poety getta warszawskiego – Władysława Szlengla, którego dom przy ul. Waliców 14 do dziś jest świadkiem historii.

Na zakończenie Festiwalu w Muzeum POLIN muzycy Hashtag Ensemble prawykonają kompozycję Voglio e non vorrei Yaira Klartaga, w której kompozytor podnosi temat „pracy pamięci”, odnosząc się do historii własnego dziadka, przedwojennego chórzysty Wielkiej Synagogi na Tłomackiem. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Po raz drugi w ramach podwórkowych koncertów WarszeMuzik zabrzmi muzyka Franza Schuberta, pierwszego kompozytora w historii muzyki klasycznej, który blisko współpracował z synagogą i pisał muzykę liturgiczną do hebrajskich tekstów. Wielkim miłośnikiem muzyki Schuberta był także patron festiwalu WarszeMuzik – Mieczysław Wajnberg. Od pierwszego koncertu w 2017 roku, festiwalowi towarzyszy także muzyka Władysława Szpilmana. Twórczość tych kompozytorów dzisiaj przekonuje nas o głębokiej polskiej tożsamości tak wielu Żydów z Dzielnicy Północnej, utraconych, wybitnych postaci kultury i sztuki.

Ze względu na trwającą pandemię, mimo narzuconego dystansu, będzie można posłuchać muzyki z balkonów, okien i klatek schodowych.

Szczegółowy program – na stronie http://warszemuzik.org/pl/program 


1 i 2 sierpnia 2020 w ramach cyklu „Z klasyką przez Polskę” odbędą się koncerty w Kolegiacie św. Marcina w Opatowie (godz. 19.00) i w Kościele Parafialnym pw. Wniebowzięcia NMP w Strożyskach (godz. 13.40).

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów.

Podczas najbliższych koncertów pieśni i utwory kameralne Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego oraz Gioacchina Rossiniego zabrzmią w interpretacjach znakomitych artystów: Anny Radziejewskiej (mezzosopran), Mileny Lange (sopran) i Pawła Sommera (fortepian).

Wstęp na koncerty jest wolny, ale obowiązują zaproszenia, które można odbierać w Starostwie Powiatowym w Opatowie (ul. H. Sienkiewicza 17) i w Hospicjum w Busku-Zdroju (ul. Bohaterów Warszawy 67).

Projekt realizowany jest przez Polski Impresariat Muzyczny, działający przy Instytucie Muzyki i Tańca, dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

DOŁĄCZ: https://www.facebook.com/events/592861174755741/ 

                 https://www.facebook.com/events/778572442904924/ 


Ideą nowego projektu „Polskie Muzyczki” jest stworzenie cyklu filmów edukacyjnych poświęconych polskim kompozytorom, które będą zamieszczone w serwisach YouTube i Facebook. Premiera drugiej edycji projektu w Internecie odbędzie się 1 sierpnia 2020 roku o godz. 17.00.

Pomysł projektu „Polskie Muzyczki” powstał w odpowiedzi na potrzeby publiczności uczestniczącej w koncertach klarnecistki Barbary Borowicz i pianistki Anny Miernik, które wspólnie koncertując promują dorobek polskich kompozytorów.

W czasach niepewnych dla kultury, gdy nie wiemy kiedy i na jakich zasadach będzie można organizować koncerty z udziałem pełnej widowni, laureatki konkursów międzynarodowych chwilowo przeniosły część swojej działalności do Internetu. Artystkom bliska jest idea „nauka przez zabawę” – filmy zawierają treści o wysokiej jakości merytorycznej podane w lekkiej i przyjemnej formie dialogu między artystkami. W odcinkach nie zabrakło zabawnych anegdot, faktów z historii muzyki, które odbiorcom niezwiązanym na co dzień z muzyką mają pozwolić na łatwiejszy odbiór proponowanych treści oraz przełamanie bariery „artysta-widz”. Zachęcą także do częstszego udziału w koncertach muzyki klasycznej, gdy będzie już to w pełni możliwe. Każdy z odcinków poświęcony jest innemu polskiemu kompozytorowi, m. in. Piotrowi Rytlowi, Witoldowi Friemannowi, Antoniemu Szałowskiemu, Grzegorzowi Fitelbergowi, Marcelowi Chyrzyńskiemu, Henrykowi Mikołajowi Góreckiemu i Mikołajowi Góreckiemu. W kilku odcinkach udział wzięli sami kompozytorzy: Maciej Zimka, Ewa Fabiańska-Jelińska, Martyna Kosecka i Michał Papara.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu "Kultura w sieci”.

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Odcinki dostępne są na platformie YouTube: https://www.youtube.com/channel/UCE6etN2Avl9NSZqMhxwA5Gg 


BISMA Bacewicz International Summer Music Academy to międzynarodowe pianistyczne kursy mistrzowskie, które odbędą się między 1 a 8 sierpnia 2020 roku w zabytkowej głównej siedzibie łódzkiej Akademii Muzycznej. Weźmie w nich udział 25 pianistów z całego świata. Kursy poprowadzą Michel Béroff, Claudio Martinez Mehner, Piotr Sałajczyk i Ilya Maximov. W ramach BISMA zaplanowane są również koncerty uczestników, które transmitowane będą w Internecie, oraz Gala Finałowa z udziałem publiczności.

To już druga edycja BISMA, kursów organizowanych przez Stretto Music Foundation i Akademię Muzyczną w Łodzi. Nad warsztatem i szerokim repertuarem pianistycznym pracować będą pianiści z Polski, Szwajcarii, Hiszpanii, Rumunii, Francji, Włoch, Niemiec, Bułgarii, Australii i Japonii. Swoim doświadczeniem podzielą się wybitni pianiści z prestiżowych europejskich uczelni: Michel Béroff z Conservatoire National Supérieur de Musique et de Danse w Paryżu (profesor zwycięzcy ostatniego Konkursu Chopinowskiego w Warszawie, Seong-Jin Cho) i Claudio Martinez Mehner z Hochschule für Musik w Bazylei oraz Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii. Towarzyszyć im będą artyści młodego pokolenia: Ilya Maximov (Universität Mozarteum w Salzburgu) i Piotr Sałajczyk (Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach).

W ramach projektu zaplanowano cztery koncerty uczestników, które transmitowane będą na żywo na fanpage’u Akademii Muzycznej w Łodzi na Facebooku. Będą to kolejno: „Beethoven 2020”, „Chopin & Friends” – koncert z udziałem reprezentantów polskiej ekipy na nadchodzący XVIII Międzynarodowy Konkurs Chopinowski w Warszawie, oraz „Perły muzyki fortepianowej”. Zwieńczeniem kursów będzie Gala finałowa, podczas której zaprezentuje się czwórka młodych pianistów biorących udział w projekcie, a najlepszemu z nich zostanie wręczona Międzynarodowa Nagroda Grażyny Bacewicz. Jako jedyne wydarzenie odbywające się w ramach tegorocznej edycji, koncert będzie otwarty dla publiczności. Organizatorzy zwracają uwagę na bardzo ograniczoną ilość miejsc i proszą o przybycie co najmniej pół godziny przed rozpoczęciem. Uroczystość transmitowana będzie również online.

Prócz koncertów, w tegorocznej edycji transmitowane będą na żywo także lekcje mistrzowskie!

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.bisma.pl/ 


W dniach 31 lipca – 29 sierpnia 2020 roku odbędzie się XXII odsłona Gdańskiego Festiwalu Carillonowego. Do końca sierpnia w każdy piątek i sobotę będzie można posłuchać specjalnych koncertów z wież kościoła św. Katarzyny i Ratusza Głównego Miasta. W tym roku nowością jest transmisja koncertów na żywo w Internecie.

Gdańsk jest jedynym miastem w Polsce, które ma działające instrumenty składające się z dzwonów o wadze od kilku kilogramów do kilku ton. Utwory grane na carillonie z wieży Ratusza Głównego Miasta to prawie 460-letnia tradycja Gdańska. Dźwięki towarzyszyły najważniejszym wydarzeniom miejskim. Podczas najbliższego Festiwalu zaprezentowane zostaną utwory dawne i współczesne w interpretacjach wielu artystów. Utwory wykonane na carillonach usłyszymy w piątki o godz. 20.30 z wieży kościoła św. Katarzyny oraz soboty o 12.05 z wieży Ratusza Głównego Miasta. Wszystkie koncerty będą transmitowane online. Piątkowych koncertów będzie można wysłuchać na żywo, a artystów wykonujących utwory zobaczyć na ekranie w ogrodzie oo. Karmelitów przy kościele św. Katarzyny.

XXII edycja Festiwalu to nawiązanie do czterech żywiołów – program podzielono na cztery mini cykle: Aqua, Aer, Terra i Ignis. Sobotnie koncerty z wieży Ratusza Głównego Miasta będą solowe. Natomiast podczas piątkowych koncertów carilloniści zagrają w towarzystwie innych instrumentów, m. in. trąbki, waltorni i fletu. Oprócz Moniki Kaźmierczak, carillonistki miejskiej i organizatorki Festiwalu, udział w przedsięwzięciu wezmą carilloniści Anna Kasprzycka, Magdalena Cynk-Mikołajewska, Wojciech Lauer, trębacze Emil Miszk i Paweł Hulisz, waltornista Michał Szczerba oraz flecistka Katarzyna Czubek.

Podczas prologu Festiwalu „Gdańsk wczoraj i dziś” trębacz i kompozytor Emil Miszk (Laureat Fryderyka 2019 w kategorii „Debiut Roku – Jazz”) i Monika Kazmierczak wykonają kompozycje Emila Miszka i Geerta D’hollandera, a także dokonają polskiej premiery utworu Katarzyny Kwiecień-Długosz Daylight na trąbkę i carillon.

Program i transmisje koncertów online na stronach www.carillongdansk.pl  oraz https://www.facebook.com/carillony/ 


Fundacja Muzyka jest dla wszystkich zaprasza 1 sierpnia o godz. 11.00 na online premierę nowego cyklu dla dzieci i rodziców „Słuchowizja” – słuchowiska z wizją oraz tutorialu kreatywnego.

Są takie barwy, z których powstają wszystkie inne kolory świata. Nie wierzycie? To posłuchajcie plastyczno-muzycznej opowieści o trzech „ważnych” barwach. Kojący głos narratorki, pobudzające i łagodzące brzmienia, skomponowane specjalnie dla uszu maluszka, i kolory – główni bohaterowie pierwszej z cyklu słuchowizji, przygotowanej specjalnie dla dzieci 3-6 lat a nawet dla jeszcze młodszych.

Cykl słuchowisk stworzyli: Anna Szawiel (reżyseria), Krzysztof Kozłowski (autor muzyki), Łukasz Kwietniewski (scenografia), Krzysztof Gajewski (zdjęcia i montaż) oraz Marta Grzywacz (performance i głos). Partnerem wydarzenia jest Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Wydarzenia dla dzieci i młodzieży”.

Premiera odbędzie się na profilu Facebook Smykowizje i na kanale YouTube Fundacji Muzyka jest dla wszystkich.


Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Narodowe Centrum Kultury zapraszają na specjalny koncert upamiętniający 76. rocznicę wybuchu Powstania Warszawskiego 1 sierpnia o godz. 19.00.

Przed Kordegardą – Galerią Narodowego Centrum Kultury – powstańcze piosenki zaśpiewa Natalia Sikora, a na akordeonie akompaniował jej będzie Paweł Janas. Usłyszymy najbardziej znane pieśni związane z Powstaniem Warszawskim – m.in. Warszawo ma Aleksandra Olszanieckiego, Warszawskie dzieci Andrzeja Panufnika, Marsz Śródmieścia Zbigniewa Krukowskiego, Zośka Jerzego Zakrzewskiego, Dziś idę walczyć, mamo! Małgorzaty Godlewskiej, Ukochana, ja wrócę Tadeusza Artura Millera, Hej chłopcy Krystyny Krahelskiej, Sanitariuszka Małgorzatka i Marsz Mokotowa Jana Krzysztofa Markowskiego.

Koncert będzie można oglądać na żywo (po wcześniejszej rezerwacji miejsc) i w bezpłatnym streamingu. Dla osób, które będą na Krakowskim Przedmieściu, przygotowane zostały specjalnie śpiewniki. Wszystkie teksty i zapisy nutowe znajdują się również na stronie internetowej https://www.zaspiewajmy.pl/ 

Bądźmy razem. Pamiętajmy!

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu Wieloletniego NIEPODLEGŁA na lata 2017-2022

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.nck.pl/projekty-kulturalne/projekty/galeria-kordegarda/aktualnosci/koncert-warszawo-ma 


Sierpniową odsłonę Festiwalu Emanacje rozpocznie znakomity Karol Szymanowski Quartet. W wykonaniu zespołu 1 i 2 sierpnia 2020 w Lusławicach zabrzmią dwa późne kwartety smyczkowe Krzysztofa Pendereckiego oraz wczesny kwartet Ludwiga van Beethovena.

Beethoven to dla Pendereckiego twórca ważny, o czym sam niejednokrotnie mówił. Choć zaliczany jest do klasyków wiedeńskich, w swojej muzyce bezapelacyjnie przełamywał i wykraczał poza klasyczne ramy. Beethoven zrewolucjonizował niemal każdy tworzony przez siebie gatunek, szczególną zaś przestrzenią zmian stały się jego kwartety smyczkowe. W XX wieku muzyka daleko odbiegła od harmonicznych i formalnych wzorców Beethovena, a kwartet smyczkowy nareszcie został uwolniony od porównań z późnymi dziełami ostatniego klasyka. Gatunek ten na powrót stał się medium osobistej wypowiedzi kompozytorskiej.

III Kwartet smyczkowy Pendereckiego wpisuje się w ten nurt. Tytuł „Kartki z nienapisanego dziennika” stanowi podkreślenie, że muzyka, którą przynosi to osobiste wyznanie. Stylistycznie dzieło utrzymane jest w stylu kameralnego neoromantyzmu wpisującego się w tradycję haydnowsko-beethovenowską. W podobnym nurcie utrzymany jest IV Kwartet smyczkowy – ostatni w kwartetowym katalogu dzieł Pendereckiego, powstały w 2016 roku. Napisany został dla Belcea Quartet, jednego z najlepszych kwartetów smyczkowych na świecie. Kompozytor pracował nad poszerzoną wersją utworu do końca życia. Śmierć przerwała proces rozbudowy dzieła, które pozostało nostalgicznym refleksem pamięci, symboliczną ostatnią kartą pisanego dźwiękiem pamiętnika Twórcy.

Mateusz Kluza

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie www.emanacje.pl 


Sinfonia Varsovia wraca na scenę i zaprasza na wakacyjne koncerty do swojej siedziby. W pięknym otoczeniu parku i zabytkowych przestrzeni odbędzie się XX Festiwal Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu. Z okazji jubileuszowej edycji Orkiestra i zaproszeni goście zagrają w sercu Sinfonii Varsovii, na warszawskiej Pradze-Południe, które przez cały miesiąc, od 2 sierpnia do 3 września 2020 roku, będzie tętnić muzyką na żywo.

Po kilkumiesięcznej przerwie koncertowej Sinfonia Varsovia powraca do gry! Festiwal Sinfonia Varsovia Swojemu Miastu im. Franciszka Wybrańczyka w tym roku wyjątkowo przyjmie formę letniego sezonu artystycznego w Pawilonie Koncertowym. Cztery dni w tygodniu, cztery rodzaje wydarzeń i mnóstwo różnorodnej muzyki – tak w skrócie można opisać bogatą ofertę przygotowaną przez Sinfonię Varsovię, wśród której każdy będzie mógł wybrać coś dla siebie.

Program sierpniowych wydarzeń będzie realizowany w ścisłym reżimie sanitarnym, co oznacza, że potężne brzmienie orkiestry symfonicznej zostanie zastąpione mniejszymi zespołami, a publiczność będzie rozsadzona zgodnie z obowiązującymi wytycznymi. Jednak to nie przeszkodzi w bezpośrednim doświadczeniu muzyki na żywo. Muzycy Sinfonii Varsovii pod batutą uznanych dyrygentów oraz gościnne zespoły zaprezentują twórczość różnych gatunków, epok i formatów. Zespoły wykonają zarówno tradycyjne utwory z repertuaru kameralistyki, jak i mniej znane dzieła. W tym roku na Grochowskiej zadebiutują koncerty multimedialne z muzyką współczesną. Nie zabraknie również propozycji dla najmłodszej publiczności i całych rodzin.

Szczegółowy program oraz wytyczne bezpieczeństwa dla uczestników festiwalu zostaną wkrótce podane na stronie http://www.sinfoniavarsovia.org/pl/ . Sprzedaż biletów ruszy w lipcu.

Anna Piecuch

 


Do 20 września 2020 roku potrwa XXVII Międzynarodowy Festiwal Muzyki Organowej „Organy Archikatedry”, zaliczany do czołowych warszawskich festiwali i najważniejszych festiwali organowych w Europie. Koncerty festiwalowe odbywają się przez trzy letnie miesiące w niedziele o godz. 16.00 w Archikatedrze św. Jana.

Archikatedra warszawska jest jednym z najważniejszych miejsc kultury i tradycji narodowej Polski. Na chórze kościoła jedna z najznakomitszych firm niemieckich – Eule – zbudowała w 1987 roku mechaniczne organy. Ten wielki 60-głosowy instrument jest przykładem znakomitego kunsztu organmistrzowskiego. Wyjątkowo trafny projekt instrumentu, jakość wykonania, walory artystyczne i uniwersalność pozwalająca na prezentację muzyki wszystkich epok, uzasadniają zaliczenie organów do najlepiej rozumianej „ekstraklasy koncertowej”. Festiwal powstał w 1994 roku z inicjatywy polskiego organisty Przemysława Kapituły, który jest kierownikiem artystycznym przedsięwzięcia i prezesem fundacji muzyki sakralnej.

Międzynarodowy Festiwal każdego roku gości doskonałych organistów-wirtuozów z całego niemal świata, którzy zapewniają bardzo wysoki poziom artystyczny przedsięwzięcia. W tym roku w warszawskiej świątyni wystąpią Piotr Rachoń, Przemysław Kapituła, Ignacio Ribas Taléns, Donato Giupponi, Fabio Ciofini, Józef Kotowicz, Jean-Christophe Geiser, Ennio Cominetti, Hans Ole Thers, Stefan Kagl i Andrea Trovato, prezentując repertuar przez siebie zaproponowany. W programie koncertów znalazły się również utwory polskich kompozytorów: Karola Kurpińskiego, Mieczysława Surzyńskiego i Feliksa Nowowiejskiego.

W tym roku nagroda Przewodniczącego Konferencji Episkopatu Polski (dawniej nagroda Prymasa Polski) „Srebrna Piszczałka” zostanie wręczona 13 września podczas koncertu Stefana Kagla z Niemiec. Nagroda ta co roku była przyznawana podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej. W tym roku z powodu epidemii wydarzenie nie odbyło się. Dlatego nagroda za wybitne osiągnięcia i wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce zostanie wyjątkowo wręczona podczas Festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie http://kapitula.org/ 


„Gra w klasykę” to nowy cykl koncertów Akademii Muzycznej w Krakowie i Krakowskiego Biura Festiwalowego, który potrwa do 13 września 2020 roku. Utalentowani młodzi artyści i wykładowcy krakowskiej uczelni muzycznej. Nowoczesna przestrzeń Sali Audytoryjnej ICE Kraków, a w repertuarze między innymi Chopin, Schubert, Szymanowski, Rachmaninow i Prokofiew.

W Sali Audytoryjnej im. Krzysztofa Pendereckiego w Centrum Kongresowym ICE Kraków wystąpią artyści, którzy swoją grą poprowadzą nas w najpiękniejszy świat dźwięków, gdzie muzyka staje się najwyższą wartością piękna. W ramach cyklu „Gra w klasykę” usłyszymy solistów oraz zespoły kameralne złożone ze studentów, doktorantów i wykładowców Akademii Muzycznej w Krakowie, którzy zaprezentują dzieła od czasów baroku do współczesności. W programie cyklu koncertowego znalazły się m. in. utwory Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Wandy Landowskiej, Karola Szymanowskiego, Romana Statkowskiego, Ludomira Różyckiego, Grażyny Bacewicz, Mieczysława Wajnberga, Witolda Lutosławskiego, Romana Palestra, Józefa Świdra i Wojciecha Kilara.

Muzyków związanych z Krakowem zobaczy szerokie grono odbiorców – zrealizowane wydarzenia będą dostępne online przez długi czas. Wszystkie odsłony cyklu koncertowego zostaną udostępnione na profilach Facebookowych organizatorów wydarzenia.

Szczegółowy program – na stronie http://icekrakow.pl/ 


Koncerty w ramach II Międzynarodowego Licheńskiego Festiwalu Organowego „Basilica sonans” odbywać się będą co tydzień do 30 sierpnia 2020 roku w niedziele o godz. 14.30.

Organy bazyliki licheńskiej im. św. Jana Pawła II są aktualnie największym instrumentem w Polsce i czwartym co do wielkości w Europie. W rankingu światowym, pośród instrumentów sakralnych, plasują się na 10 miejscu. Składają się z pięciu części: organów głównych (południowych) umieszczonych nad głównym wejściem do świątyni, organów w nawach zachodniej oraz wschodniej, a także dwóch mniejszych części umieszczonych nad prezbiterium. Koncepcję brzmieniową instrumentu zaprojektował prof. Chorosiński. Instrument wykonała firma Zych z Wołomina.

Sanktuarium Matki Bożej Licheńskiej już po raz drugi w ramach Festiwalu „Basilica sonans” gościć będzie znanych europejskich organistów. Wykonawcy zaprezentują dzieła najznamienitszych kompozytorów, m. in. Johanna Sebastiana Bacha, Wolfganga Amadeusa Mozarta, Franza Schuberta, Richarda Wagnera, a także takich polskich twórców, jak Fryderyk Chopin, Feliks Nowowiejski i Mieczysław Surzyński.

Podczas koncertu inauguracyjnego, poświęconego św. Janowi Pawłowi II z okazji 100. rocznicy urodzin, w wykonaniu prof. Chorosińskiego zabrzmiały Toccata d-moll J. S. Bacha, Etiuda cis-moll op. 25 nr 7 i nokturny F. Chopina, Elegia fis-moll M. Surzyńskiego, a także finał I Symfonii d-moll op. 42 A. Guilmanta. W programie tego koncertu, zatytułowanego „Muzyka i słowo”, znalazły się także teksty św. Jana Pawła II, które przeczytał Michał Chorosiński, znany aktor teatralny i filmowy, odtwórca roli młodego Karola Wojtyły w Psałterzu Renesansowym.

Miłośnicy muzyki organowej, którzy nie mogą osobiście przybyć do Lichenia, będą mogli śledzić koncerty dzięki bezpośredniej transmisji z licheńskiej bazyliki w czasie rzeczywistym za pośrednictwem strony internetowej http://www.lichen.pl/, a także na kanale Sanktuarium na YouTube oraz stronie Sanktuarium na Facebooku.


Kolejna odsłona popularnego cyklu koncertów muzyki organowej XLII Olsztyńskie Koncerty Organowe im. Feliksa Nowowiejskiego w olsztyńskiej Bazylice konkatedralnej św. Jakuba (ul. Staszica 5) potrwa do 30 sierpnia 2020 roku.

Wszystkie koncerty tradycyjnie odbędą się o godz. 20:00. Podczas przedsięwzięcia w gotyckich murach olsztyńskiej katedry ponownie zabrzmią arcydzieła dawnych mistrzów, przynoszące wytchnienie i inspirację. Tegoroczna odsłona cyklu koncertowego to prawdziwa gratka nie tylko dla miłośników muzyki klasycznej. Program wydarzenia jest bardzo różnorodny, a szczególne miejsce w nim zajmuje muzyka polska. Już podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmiały Toccata z III Symfonii organowej op. 45 i poemat Róże dla Safo op. 51 Feliksa Nowowiejskiego, a także Pieśni księżniczki z baśni op. 31 Karola Szymanowskiego w opracowaniu na sopran i organy Agnieszki Tarnawskiej. Podczas cyklu koncertów zaprezentowane zostaną również dzieła Fryderyka Chopina, Zygmunta Noskowskiego, Mieczysława Karłowicza, Ignacego Jana Paderewskiego, Aleksandra Tansmana i Grażyny Bacewicz.

Wystąpią organiści Agnieszka Tarnawska, Andrzej Szadejko, Michał Kocot, Paulina Kocot, Adam Sadowski, Arkadiusz Bialic, Łukasz Mosur, Marcin Kucharczyk, Jan Mroczek, Jarosław Tarnawski, Filip Presseisen, ale również inni znakomici wykonawcy: sopranistka Magdalena Tokajuk, trębacz Paweł Hulisz, altowiolistka Marta Jezierska, saksofonistka Aleksandra Mańkowska oraz Partes – Męski Kameralny Zespół Śpiewu Cerkiewnego.

Podczas wydarzenia obowiązuje nakaz zakrywania ust i nosa.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/events/696697201150940/ 


Do 31 sierpnia 2020 roku w Muzeum Zamek Górków w wielkopolskich Szamotułach potrwa XI Festiwal im. Philippa i Xavera Scharwenków.

W związku z sytuacją epidemiologiczną organizatorzy dołożyli wszelkich starań, aby to wakacyjne wydarzenie wpisane na stałe w życie kulturalne Wielkopolski, było bezpieczne dla publiczności. Koncerty w ramach Festiwalu transmitowane będą również online, na żywo na stronie Facebookowej Fundacji Pro Cello.

W programie wydarzenia znalazły się kompozycje braci Scharwenków i utwory mistrzów kameralistyki: Fryderyka Chopina, Henryka Wieniawskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, a także Edwarda Elgara, Johannesa Brahmsa i Sergiusza Rachmaninowa. Podczas koncertu finałowego będzie miała miejsce promocja książki Franz Xaver Scharwenka. Dzwięki mojego życia – wspomnienia muzyka. Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

W ramach Festiwalu odbywa się ponadto XVI Mistrzowski Kurs Wiolonczelowy. Zajęcia prowadzone będą w Poznaniu w dwóch formach: stacjonarnej w poznańskiej Ogólnokształcącej Szkole Muzycznej I st. nr 2 im. Tadeusza Szeligowskiego (ul. Bydgoska 4) oraz w formie online z pedagogami przebywającymi za granicą.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.procello.pl/program-2020