Polmic - FB

calendar of events

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

W dniach 1–5 września 2021 Filharmonię w Szczecinie po raz siódmy wypełni muzyka tradycyjna. Muzycy i śpiewacy z całego kraju spotkają się w stolicy Pomorza Zachodniego, by w turniejowych zmaganiach zaprezentować całe bogactwo muzycznych i tanecznych tradycji różnych regionów Polski. Koncert inauguracyjny „Kresy klasycznie” odbędzie się 3 września o godz. 19.00.

Przesłuchania solistów instrumentalistów odbędą się w formie pojedynku na specjalnie utworzonej scenie w holu Filharmonii. Tym samym organizatorzy odwołują się do Ogólnopolskiego Turnieju Instrumentalistów Ludowych, organizowanego w Gryfinie z inicjatywy animatora Edwarda Mojsaka – cymbalisty pochodzącego z Białorusi, a osiadłego na zachodnim pomorzu. W tym roku każdy zakwalifikowany do wrześniowych zmagań otrzyma tytuł laureata.

Tegoroczny Turniej upamiętni trudne historie polskich rodzin zamieszkujących dawne Kresy Wschodnie oraz Sybiraków w powiązaniu z kultywowaną i odtwarzaną muzyczną kulturą tradycyjną.

Nieodłącznym elementem Turnieju Muzyków Prawdziwych od początku jego istnienia jest koncert inauguracyjny, w który zaangażowani są gospodarze, czyli Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie. W 2021 roku, z uwagi na kontekst kresowy, muzycy orkiestry pod dyrekcją Miłosza Bembinowa wykonają repertuar klasyczny nawiązujący do kultury tradycyjnej ziem wschodnich II RP, tworząc niejako podróż od Wileńszczyzny, przez Nowogródek, aż po ziemie stanisławowskie. W repertuarze znajdą się utwory napisane przez kompozytorów pochodzących z dawnych kresów (Romualda Twardowskiego i Romana Palestra), jak i premierowe wykonanie Koncertu fortepianowego autorstwa Mateusza Czarnowskiego, inspirowanego twórczością i działalnością Edwarda Mojsaka.

Więcej – na stronie https://turniej.filharmonia.szczecin.pl/pl 


1 września 2021 z okazji 82. rocznicy wybuchu II wojny światowej chór Opery na Zamku w Szczecinie wystąpi z koncertem „Tym, którzy zginęli dla Polski" na Cmentarzu Wojennym w Starych Łysogórkach w gminie Mieszkowice. Koncert odbędzie się o 20.00.

„Wiele rzek forsowałem, jeszcze więcej w swoim życiu widziałem... ale Odra na początku kwietnia 1945 roku wyglądała chyba najgorzej i wywoływała przygnębiające wrażenie. Widziałem rzeki większe i szersze, ale to były tylko rzeki, a tu przed nami rozpościerał się bezmiar wody: i rzeka, choć czasem trudno się było zorientować, gdzie jest koryto i rozlewiska, które miały kilometr i więcej szerokości. Wiedziałem dobrze, co nas może spotkać – nie będziemy mogli ani płynąć, ani iść... nie ulegało wątpliwości, że warunki forsowania będą diabelnie trudne” – wspominał po latach gen. Jerzy Bordziłowski, dowódca wojsk inżynieryjno-saperskich 1 Armii Wojska Polskiego, który kilka dni przed rozpoczęciem operacji berlińskiej udał się na rekonesans w okolice Siekierek. Jak się wkrótce okazało, pesymistyczne prognozy nie odbiegały od rzeczywistości. W ciężkich walkach podczas przekraczania Odry zginęło kilkuset polskich żołnierzy.

Chór Opery na Zamku w Szczecinie pod dyrekcją Małgorzaty Bornowskiej weźmie udział tak ważnej dla historii Polski i województwa zachodniopomorskiego uroczystości, w miejscu, w którym znajduje się blisko 2000 nagrobków żołnierzy poległych w czasie forsowania Odry wiosną 1945 roku i w walkach o Berlin. Zabrzmią tam utwory Fryderyka Chopina, Czerwone maki na Monte Cassino z muzyką Alfreda Schütza, Modlitwa obozowa Adama Kowalskiego, O ziemio polska Juliusza Łuciuka i Msza polska Jana Adama Maklakiewicza.

Magdalena Jagiełło-Kmieciak

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.opera.szczecin.pl/ 


Drugi koncert w ramach VI edycji cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1 będzie miał miejsce w warszawskim Klubie SPATiF (al. Ujazdowskie 45) 2 września 2021 o godz. 20.00. Na jednej scenie wystąpią Edyta Jarząb i Anthony Pateras.

„Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków uznani artyści polscy i zagraniczni, nastawieni na działania eksperymentalne i innowacyjne, spotykają się na scenie po raz pierwszy, jak na przykład Edyta Jarząb i Anthony Pateras.

Artystka dźwiękowa Edyta Jarząb praktykuje „głębokie słuchanie” jako punkt wyjścia dla dźwiękowego aktywizmu. Tworzy audiosferę m. in. w teatrze tańca, za pomocą głosu, fal radiowych, field recordingu i elektroniki. Współtworzy społecznościowe Radio Kapitał w Warszawie i jest autorką poetyckich słuchowisk i interwencji dźwiękowych w przestrzeni miejskiej. Swoje prace oparte na improwizacji prezentowała m.in. podczas 7. festiwalu Canti Spazializatti, Warszawskiego Sanatorium Dźwięku, Aerosol Lab w Berlinie czy wystawy „Organica. Zapisy Mechaniczne” w Muzeum Sztuki w Łodzi. Jest wielokrotną rezydentką eksperymentalnego studia WORM w Rotterdamie i stałą współpracowniczką interdyscyplinarnej platformy Q-O2 w Brukseli.

Anthony Pateras jest kompozytorem, pianistą i twórcą muzyki elektronicznej. Uzyskał tytuł magistra i doktora na Monash University na podstawie prac naukowych, które skupiały się na związkach między kompozycją, improwizacją i muzyką elektroniczną. Tworzył utwory na zamówienie INA-GRM, Radio France, Südwestrundfunk, ensemble]h[iatus i Kitchen Orchestra Stavanger.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie na stronie: http://supersam.mozg.pl 


Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów już po raz 5. zaprasza do Domu Jana Matejki – Oddziału Muzeum Narodowego w Krakowie na unikatowy Festiwal „Krakowski Salon Muzyczny”. Od 2 do 30 września 2021 zorganizowanych zostanie sześć koncertów i dwie prelekcje przybliżające obyczaje koncertowe, twórczość niedocenianych kompozytorów oraz sylwetki zapomnianych postaci polskiego życia artystycznego, w tym W. Żeleńskiego, którego 100. rocznica śmierci przypada w tym roku. W ramach serii „Premiery na salonach” odbędzie się prawykonanie kompozycji Rafała Janiaka nawiązującej do 100. rocznicy urodzin S. Lema.

Nieprzypadkowo głównym wątkiem festiwalu jest popularny w XIX-wieku zwyczaj muzykowania domowego, salonowego, który był w Krakowie nie tylko elementem życia kulturalnego, ale także tworzył przestrzeń dla swobodnego rozwijania twórczości narodowej i zachowania tożsamości kulturowej w okresie istnienia Polski pod zaborami.

W 2021 roku udział w Festiwalu wezmą znakomici wykonawcy: Urszula Kryger, Zbigniew Zamachowski, Julia Kociuban, Messages Quartet, Herbert Piano Trio, Karol Kozłowski, Łukasz Hajduczenia, Mischa Kozłowski, Katarzyna Ewa Sokołowska, Monika Gardoń-Preinl, Jakub Jakowicz, Bartosz Koziak, Celina Kotz, Maciej Kułakowski, Łukasz Trepczyński, Grzegorz Mania. W programie oprócz wspomnianego W. Żeleńskiego, pojawi się również muzyka F. Schuberta, G. Bacewicz, A. Tansmana, C. Chaminade, R. Clarke, R. Schumanna, M. Ravela, J. Brahmsa. Dwa koncerty poprzedzą prelekcje, które wygłoszą dr hab. Agnieszka Draus i dr Maciej Negrey.

21 września 2021 Herbert Piano Trio i Zbigniew Zamachowski prawykonają kompozycję Rafała Janiaka Dźwięki robotów na aktora, trio fortepianowe i perkusję (2021) do fragmentów Bajek robotów Stanisława Lema. Utwór Janiaka powstał w ramach tegorocznego programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Koncerty odbędą się na żywo, a następnie będą retransmitowane online na kanale YouTube SPMK.

Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie bezpłatny. Festiwal dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt zrealizowano przy wsparciu finansowym Województwa Małopolskiego. Zadanie publiczne współfinansowane ze środków Miasta Krakowa.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: www.spmk.com.pl/krakowski-salon-muzyczny 


Narodowe Forum Muzyki zaprasza na 56. edycję Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans, dzięki której w dniach 3–12 września 2021 Wrocław oraz inne miasta Dolnego Śląska wypełnią się pięknem ludzkiego głosu. Motywem przewodnim tegorocznego programu jest przekraczanie granic.

Zaprezentowana zostanie twórczość kompozytorów odważnych i bezkompromisowych, gotowych przełamywać dotychczasowe konwencje i schematy, łączyć różne gatunki muzyczne i stylistyki. Festiwal zainauguruje wykonanie utworu Witolda Lutosławskiego Słomkowy łańcuszek i inne dziecinne utwory na sopran i mezzosopran, flet, obój, 2 klarnety i fagot.

Wystąpią gwiazdy światowego formatu, wśród których pojawią się śpiewaczki Magdalena Kožená, Agata Zubel i Joanna Freszel, oraz zespoły: Il Giardino Armonico wraz z dyrektorem artystycznym festiwalu Giovannim Antoninim, NFM Filharmonia Wrocławska pod batutą Duncana Warda, Huelgas Ensemble, Quatuor Mosaïques, Klangforum Wien, Chor des Bayerischen Rundfunks, Wrocławska Orkiestra Barokowa, NFM Orkiestra Leopoldinum, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, którą poprowadzi Lawrence Foster, oraz Wrocław Baroque Ensemble pod kierownictwem Andrzeja Kosendiaka.

Sprzedaż biletów rozpoczęła się 28 kwietnia.

Partnerem medialnym NFM jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Agnieszka Frei

Zapoznać się z programem festiwalu można na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/wratislavia-cantans 


Festiwal ArteFonie, który odbędzie się w dniach 3–5 września 2021, to nowy muzyczny przystanek kulturalny na mapie północnej Polski. Jego organizatorem i pomysłodawcą jest oktet wokalny Art'nVoices, który zdobył uznanie w Polsce i za granicą, laureat Nagrody Akademii Fonograficznej Fryderyk 2021 w kategorii „Album Roku – Muzyka Współczesna”.

Z okazji 10-lecia działalności Art’n’Voices zaprasza na pierwszy Festiwal ArteFonie, łączący różne gatunki kultury wysokiej i prezentujący dokonania artystów młodego pokolenia, na którym będzie można usłyszeć zarówno muzykę kameralną, chóralną, organową, improwizowaną, jak i folkową czy jazzową. Wszystkie wydarzenia odbędą się w Wejherowie w pierwszy weekend września, na który zaplanowane są trzy różne koncerty.

Otwiera go koncert jazzowy związany z projektem „Cassubia” Jakuba Klemensiewicza i Dominika Kisiela, który powstał dzięki inspiracji pieśniami ludowego artysty z Jastarni – Mariana Selina. Sobotni wieczór zostanie wypełniony muzyką kameralną i organową w przestrzeni Kościoła NMP Królowej Polski, gdzie wystąpią skrzypaczka Maria Perucka i organista Roman Perucki. Festiwal zakończy się koncertem jubileuszowym „Art’n’Voices – 10 lat na scenie”. Podczas tego wieczoru zespół wykona rozmaite utwory, prezentujące przekrój repertuarowy, w szczególności kompozycje polskich współczesnych twórców, które zostały zarejestrowane na płycie Midnight Stories.

Ważnym wydarzeniem w ramach Festiwalu ArteFonie jest konkurs kompozytorski, którego laureat zostanie nagrodzony podczas koncertu jubileuszowego Art’n’Voices. Zwycięski utwór, wyłoniony spośród 37 nadesłanych prac konkursowych, zostanie w tym dniu przez zespół prawykonany na żywo.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny!

Anna Rocławska-Musiałczyk

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program Festiwalu na stronie https://www.facebook.com/ArteFonie-103594345267981 


Sezon artystyczny 2020/2021 Filharmonicy Lubelscy rozpoczną cyklem koncertów poświęconych twórczości Władysława Żeleńskiego – kompozytora, pedagoga, wielkiego muzycznego autorytetu. 3 września 2021 o godz. 19.00 jego utwory symfoniczne zaprezentują Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lubelskiej i wiolonczelista Szymon Krzemień pod batutą Wojciecha Rodka.

Kompozytor Władysław Żeleński występował jako dyrygent i pianista, był recenzentem „Czasu”, organizował koncerty. W 1888 roku na fundamentach krakowskiej Szkoły Towarzystwa Muzycznego utworzył Konserwatorium kształcące nowe pokolenie muzyków. Dzieła Żeleńskiego brzmiały nie tylko w Warszawie i pod Wawelem, gdzie spędził większość zawodowego życia. Z wielkim sukcesem zdobywały estrady Lwowa, Wiednia, Pragi, Paryża i Petersburga, wydawały je oficyny Lipska, Pragi, Mediolanu. Spuścizna kompozytora obejmuje niemal wszystkie gatunki i formy muzyczne uprawiane w II poł. XIX wieku, począwszy od utworów solowych, poprzez kameralne, aż po symfoniczne i operowe. Obchody 100. rocznicy śmierci artysty przywracają pamięć o nim i jego rzadko prezentowanej twórczości.

Cykl zainauguruje koncert poświęcony jego dziełom symfonicznym. Zabrzmi muzyka do dramatu scenicznego Lilla Weneda Juliusza Słowackiego, po raz pierwszy w Lublinie zabrzmi Romance na wiolonczelę i orkiestrę oraz Suita tańców polskich op. 47 i uwertura charakterystyczna W Tatrach. Partytura powstała w Paryżu, ale po raz pierwszy wykonano ją w Krakowie. Mimo tytułowych odniesień, trudno znaleźć tu nawiązania do oryginalnego folkloru góralskiego, na co zwracał już uwagę muzykolog Adolf Chybiński twierdząc, iż „jest to istotnie spojrzenie na Tatry, ale od południa, z okien dobrej restauracji w starym Szmeksie, gdzie wykwintne dania serwują wyfraczeni kelnerzy, do ucha przygrywa grajek cygański, a nastrój stwarzają kryształowe kandelabry i dobre węgierskie wino”.

Alina Staniak-Ziółkowska 

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonialubelska.pl/ 


3 września 2021 o godz. 19.00 w Wałbrzychu odbędzie się Uroczysty Koncert z okazji nadania Filharmonii Sudeckiej imienia Józefa Wiłkomirskiego.

Po śmierci założyciela i długoletniego dyrektora Filharmonii Sudeckiej obecna dyrektor instytucji Elżbieta Łaganowska przy poparciu Prezydenta Miasta Romana Szełemeja oraz Wałbrzyskiej Rady Seniorów złożyła wniosek do Urzędu Marszałkowskiego o nadanie patronatu. Podczas XXIII sesji Sejmiku województwa dolnośląskiego 29 października 2020 przyjęto uchwałę nr XXIII/558/20 w sprawie zmiany nazwy Filharmonii Sudeckiej w Wałbrzychu. Uchwała jest uhonorowaniem zasług profesora Józefa Wiłkomirskiego dla tej instytucji kultury. Dolnośląscy Radni jednogłośnie poparli tę decyzję.

Uroczyste nadanie Filharmonii imienia Józefa Wiłkomirskiego odbędzie się podczas specjalnego koncertu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii pod batutą Bartosza Żurakowskiego. W roli solistki wystąpi skrzypaczka Katarzyna Duda. Muzycy wykonają Marsz triumfalny Józefa Wiłkomirskiego, a także Bolero Maurice’a Ravela, Lezginkę z baletu Gayane oraz Adagio „Spartakus i Frygia” z II suity baletowej Spartakus Arama Chaczaturiana. Ponadto w trakcie koncertu odbędzie się prezentacja nowego logotypu Filharmonii autorstwa wałbrzyskiego grafika Marcina Sikory.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia-sudecka.pl/ 


Pierwszym akcentem jesiennej odsłony Festiwalu Prawykonań w NOSPR będzie instalacja Pryzmaty Przemysława Schellera i Piotra Ceglarka, która od początku września będzie eksponowana w Galerii ASP Rondo Sztuki. Wśród bohaterów tegorocznego biennale nowej muzyki polskiej, które potrwa do 26 listopada 2021, znajdą się również Hanna Kulenty, Agata Zubel, Marcin Stańczyk, Karol Nepelski i Barbara Kinga Majewska.

Tegoroczna, 9. edycja Festiwalu Prawykonań została podzielona na dwie części – wiosenną i jesienną. Kwietniowe koncerty, ze względu na pandemię, dostępne były tylko w streamingu live. Podczas jesiennej odsłony publiczność ponownie będzie mogła zasiąść w sali koncertowej i odwiedzić przestrzenie, w których umieszczone zostaną dwie instalacje dźwiękowe.

Druga instalacja, która znajdzie się w programie Festiwalu, nosi tytuł Ciasne przejście o stromych ścianach. Po raz pierwszy zostanie zaprezentowana publiczności przez autorkę, Barbarę Kingę Majewską w foyer NOSPR 10 października.

W pierwszych dniach października rozpocznie się również koncertowa część programu. Tej jesieni czeka nas łącznie siedem koncertów Festiwalu Prawykonań, podczas których swoją premierę będą miały 22 nowe kompozycje. 3 października, muzycy NOSPR wystąpią pod batutą Francka Ollu z prawykonaniami utworów Hanny Kulenty, Marcina Stańczyka i Katarzyny Krzewińskiej. Na kolejnych koncertach zabrzmią m.in. opera dla dzieci autorstwa Jerzego Kornowicza, chóralne utwory Aleksandra Nowaka, Pawła Łukaszewskiego i Romualda Twardowskiego oraz kwartety smyczkowe Andrzeja Kwiecińskiego i Joanny Wnuk-Nazarowej.

Wśród wykonawców, obok takich topowych polskich zespołów, jak NOSPR, Orkiestra Muzyki Nowej, Kompopolex, po raz pierwszy pojawi się również gościnie jeden z najbardziej cenionych zagranicznych zespołów wykonujących muzykę nową – Klangforum Wien, który zaprezentuje nowe kompozycje Agaty Zubel i Cezarego Duchnowskiego.

Utwory Tadeusza Wieleckiego, Cezarego Duchnowskiego, Jerzego Kornowicza, Rafała Ryterskiego, Agnieszki Stulgińskiej, Karola Nepelskiego, Aleksandry Gryki, Agaty Zemla powstały w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program: https://nospr.org.pl/pl/program/festiwal-prawykonan 


W dniach 4–9 września 2021 roku odbędzie się jubileuszowy 55. Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku, podczas którego swój kunszt zaprezentują znani polscy pianiści oraz młodzi początkujący artyści.

Festiwal organizowany jest od 1967 roku, od pierwszej edycji pod honorowym patronatem Ministra Kultury. Pomysłodawcą i pierwszym kierownikiem artystycznym słupskiego Festiwalu był prof. Andrzej Cwojdziński, który pełnił tę funkcję do 1999 roku, a od 2000 roku dyrektorem artystycznym przedsięwzięcia jest Jan Popis. Od 1974 roku głównemu nurtowi Festiwalu towarzyszy Konkurs „Estrada Młodych”, podczas którego jury wyłania laureatów – szczególnie utalentowanych młodych pianistów. Od 1975 roku przed festiwalową publicznością prezentują się uczestnicy narodowej ekipy kolejnych edycji Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. W programie wydarzenia ważne miejsce zajmuje muzyka polska. Z imprezą związane były konkursy kompozytorskie, których przedmiotem były utwory na fortepian, prawykonywane podczas Festiwalu.

W tym roku usłyszymy m. in. dzieła Fryderyka Chopina, Franciszka Lessla, Józefa Nowakowskiego, Władysława Żeleńskiego, Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Artura Malawskiego, Mieczysława Karłowicza, Piotra Perkowskiego i Henryka Mikołaja Góreckiego. Ponadto będzie miało miejsce światowe prawykonanie utworu Tomasza Jakuba Opałki Duo concertante na duet fortepianowy inspirowanego malarstwem Witkacego; utwór, zamówiony przez Festiwal Pianistyki Polskiej zaprezentuje Chopin Piano Duo (Anna Boczar i Bartłomiej Kominek). Finałowy koncert symfoniczny poświęcony będzie pamięci Haliny Czerny-Stefańskiej (w 20. rocznicę śmierci).

Program Festiwalu: http://www.stsk.eslupsk.pl/imprezy,festiwal-pianistyki-polskiej.html 


Koncert 4 września 2021 o godz. 19.30 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie inaugurujący nowy sezon artystyczny Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus poprowadzi Marek Wroniszewski. W programie – dzieła Mikołaja Rimskiego-Korsakowa i Johannesa Brahmsa oraz występ skrzypka Jakuba Haufy i wiolonczelisty Tomasza Strahla, którzy należą do najwybitniejszych polskich wirtuozów swych instrumentów.

Baśniowy, „wyobrażony” Orient zawsze fascynował artystów Zachodu, a impulsem, który rozbudził szczególne zainteresowanie, stało się wydanie w XVIII i XIX wieku kolejnych przekładów arcydzieła literatury arabskiej (zbierające baśnie, legendy i anegdoty z różnych kręgów kulturowych dawnego Wschodu) – Księgi tysiąca i jednej nocy. Jej czarowi uległ też Mikołaj Rimski-Korsakow, jedna z najważniejszych postaci rosyjskiego neoromantyzmu, mistrz orkiestrowych barw i efektów. Właśnie aspekt kolorystyczny ma szczególne znaczenie w jego skomponowanej w 1888 roku orkiestrowej suicie Szeherezada, składającej się z czterech programowych miniatur ilustrujących wybrane epizody cyklu. Dzieło odniosło ogromny sukces, służąc też m.in. adaptacjom baletowym, filmowym, i do dziś uchodzi za najpopularniejsze w dorobku twórcy.

Jakub Haufa i Tomasz Strahl połączą swe talenty w późnym arcydziele Johannesa Brahmsa, nostalgicznym, wzruszającym, utrzymanym w ciemnym kolorycie Koncercie podwójnym a-moll. Powstał jako wyraz odnowienia trwającej od młodości i wystawianej na różne próby przyjaźni z wielkim skrzypkiem Józefem Joachimem, który pod batutą kompozytora wykonywał dzieło wraz z wiolonczelistą Robertem Hausmannem.

Piotr Maculewicz

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Dyrygent-rezydent”.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


W dniach 4–25 września 2021 roku Filharmonia Krakowska zaprasza na II edycję Festiwalu „Szymanowski / Polska / Świat” – edycję wyjątkową, gdyż opiera się ona repertuarowo i organizacyjnie na zainicjowanej początkiem roku Wyszehradzkiej Platformie Muzycznej SZYMANOWSKI, zrzeszającej instytucje kultury z krajów Grupy Wyszehradzkiej.

W ramach tego projektu do otwarcia festiwalu zaproszona została Orkiestra Filharmonii im. Leoša Janáčka w Ostrawie. Czescy artyści pod batutą Roberta Jindry zaprezentują z udziałem sopranistki Kateřiny Kněžíkovej Czarodziejskie noce, Bohuslava Martinů oraz patrona festiwalu – Karola Szymanowskiego Penthesileę i IV Symfonię koncertującą. W partii solowej usłyszymy pianistę czeskiego, Tomáša Vránę.

Podczas festiwalu koncertować będą – oprócz zespołów Filharmonii Krakowskiej pod batutą dyrektora artystycznego Alexandra Humali – zespoły z zaprzyjaźnionych instytucji Europy Środkowowschodniej. Oprócz wspomnianej Orkiestry Filharmonii w Ostrawie, w Krakowie wystąpi także Slovak Sinfonietta z Żyliny, zaś w listopadzie, w ramach epilogu tegorocznej edycji Festiwalu – artyści z Węgier.

Festiwalowa publiczność usłyszy zarówno dzieła na stałe wpisane w repertuar krakowskiej Filharmonii, w tym II Symfonię Karola Szymanowskiego, która zaprezentowana zostanie w pierwotnej wersji z 1910 roku, jak i rzadko wykonywane dzieła autorstwa Eugena Suchoňa, Jána Cikkera, Ľubicy Čekovskiej czy Ilji Zeljenki, które wybrzmią za sprawą muzyków ze Słowacji.

Małgorzata Koch-Butryn

Program – na stronie www.filharmonia.krakow.pl 


Fundacja „Czas Sztuki” zaprasza na drugi koncert w ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego na placu parafialnym w Dębem Wielkim 5 września 2021 o godz.18.00. W programie koncertu znajdą się kompozycje barokowe, XX i XXI wieku w wykonaniu nietuzinkowego tria skrzypcowo-akordeonowego.

W ramach Festiwalu Artystycznego Powiatu Mińskiego zaplanowano 13 wydarzeń artystycznych, po jednym w każdej z trzynastu gmin powiatu mińskiego. Festiwal łączy w sobie wiele dziedzin sztuki: zostaną zorganizowane koncerty muzyki klasycznej, edukacyjne warsztaty muzyczne dla seniorów oraz dla dzieci, a także spotkania muzyczno-poetyckie upamiętniające wybitnych polskich poetów i ich twórczość. Podczas wydarzeń wystąpią znakomici artyści: Mateusz Szemraj, Adeb Chamoun, Olga Bończyk, Mischa Kozłowski, Agata Barwinek-Bembinow, Tango Fuerte, Reed Connection, Maciej Bator, Katarzyna Wiwer, Maksymilian Grzesiak, Katarzyna Boniecka, Rafał Łuc, The Time Quartet.

Podczas najbliższego koncertu usłyszymy muzykę Antonia Vivaldiego, Jeana-Marie Leclaira, Alfreda Schittke, Arvo Pärta w interpretacji skrzypków Katarzyny Bonieckiej, Maksymiliana Grzesiaka i akordeonisty Rafała Łuca.

Wstęp na wszystkie wydarzenia w ramach Festiwalu jest bezpłatny! Dofinansowano ze środków budżetu Powiatu Mińskiego, Województwa Mazowieckiego i sfinansowano ze środków Fundacji PZU.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


5, 7 i 26 września 2021 o godz. 18.00 łódzki Teatr Wielki organizuje cykl koncertów w regionie łódzkim „Kardynałowi Stefanowi Wyszyńskiemu Prymasowi Tysiąclecia”: w Parafii św. Floriana w Uniejowie, w Miejskim Ośrodku Kultury w Lututowie i Miejskim Centrum Kultury Tkacz w Tomaszowie Mazowieckim. Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny!

„Tylko orły szybują nad graniami i nie lękają się przepaści, wichrów i burz. Musicie mieć w sobie coś z orłów! - serce orle i wzrok orli ku przyszłości” – te słowa Kardynała Tysiąclecia – Stefana Wyszyńskiego nie tylko są dla nas swoistym drogowskazem życiowym. Są także dobitnym przesłaniem Kardynała towarzyszącym mu przez całe życie i dewizą, która kazała mu czynić to, co czynił, być tym, kim był i dokonywać takich wyborów, jakich dokonywał. A był Człowiekiem wielkim, tak jak wielka była jego wiara w ludzi i nadzieja, że dobro zawsze zwycięża zło, a wartość każdego mierzy się tym, co i jak czyni innym. Był konsekwentny w działaniu, wierny swoim ideałom i wyrozumiały dla słów innych. W tym roku mija 120. rocznica urodzin Prymasa i 40. – Jego odejścia, a w lutym 2001 zakończony został proces beatyfikacyjny Kardynała; długo wyczekiwaną beatyfikację świętować będziemy 12 września 2021.

Artyści łódzkiego Teatru Wielkiego pragną uczcić tego Wielkiego Człowieka tym, w czym czują się najlepiej – piękną muzyką i wspaniałym śpiewem fragmentów dzieł takich mistrzów, jak Stanisław Moniuszko, Andrzej Kurylewicz, Giuseppe Verdi, Giacomo Puccini, Leo Delibes, Bułat Okudżawa, Andrew Llyod Webber i Astor Piazzolla.

Informacja prasowa organizatorów

Szczegóły – na stronie http://www.operalodz.com/ 


Fundacja Wspierania Kultury „Przyjaciele Muzyki” zaprasza duety, a także indywidualnych śpiewaków i pianistów do udziału w kursie mistrzowskim „Liryka wokalna w duecie”, który odbędzie się w Pałacu Ojrzanów (ul. Tarczyńska 1, Żabia Wola) w dniach 6–10 września 2021 roku.

Jest to jedyny tego rodzaju kurs mający ma na celu pogłębienie umiejętności interpretacji pieśni, kameralnego muzykowania oraz współpracy śpiewaka i pianisty w duecie wokalnym.

Lekcje będą prowadzić cenione artystki – prof. Urszula Kryger i prof. Katarzyna Jankowska-Borzykowska.

W kursie mogą wziąć udział śpiewacy i pianiści – studenci i absolwenci (bez górnej granicy wieku). Zaproszenie jest skierowane do istniejących duetów oraz artystów indywidualnych, którzy podczas kursu będą pracować także w duetach utworzonych z pozostałymi kursantami.

Organizator zapewnia Uczestnikom w czasie trwania kursu 5 lekcji dla każdego duetu według grafiku ustalonego przez prowadzących, przy czym lekcje będą otwarte dla wszystkich zainteresowanych – Uczestników kursów. Zapewnione zostanie również zakwaterowanie w pokojach 1 lub 2-osobowych wraz z pełnym wyżywieniem w Pałacu Ojrzanów. Kurs zakończony będzie koncertem w wykonaniu Uczestników.

Zgłoszenia wraz z CV artystycznym należy przesyłać do 20 sierpnia 2021 na adres kontakt@przyjacielemuzyki.pl

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

Patronat medialny nad Akademią Kameralistyki objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: Zasady uczestnictwa


Rok 2021 uchwałą Sejmu RP został ustanowiony został Rokiem Grupy Ładosia. Z tej okazji 8 września o godz. 19.00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego odbędzie się koncert „Pamięci Grupy Ładosia”. Koncert poprzedzi wykład dr Danuty Drywy z Muzeum Stutthof w Sztutowie o działalności „Grupy Ładosia” na rzecz ratowania europejskich Żydów od zagłady.

Grupa Aleksandra Ładosia, posła RP w Szwajcarii, złożona z polskich dyplomatów, pracowników Poselstwa RP w Bernie i przedstawicieli organizacji żydowskich, uratowała europejskich Żydów przed transportem do obozów zagłady w czasie II wojny światowej, zdobywając i fałszując dla nich „paszporty życia” (ok. 10 tys.) państw południowoamerykańskich.

Podczas wrześniowego koncertu Orkiestra Kameralna Filharmonii Capella Bydgostiensis pod dyrekcją Piotra Pławnera zaprezentuje Sinfoniettę Szymona Laksa, który w latach II wojny światowej przebywał w obozie w Oświęcimiu, był członkiem kapeli oświęcimskiej, następnie jej dyrygentem oraz więziony był w obozie w Dachau. Zabrzmią również utwory Gustava Mahlera, Edwarda Elgara, Julesa Masseneta i György’ego Ligetiego. Skrzypek Piotr Pławner wystąpi także w roli solisty.

Szczegółowy program: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/pamieci-grupy-ladosia/ 


W trakcie trzydniowej debaty w Olsztynie w dniach 9–11 września 2021 naukowcy z polskich i zagranicznych ośrodków będą prezentować swoje przemyślenia nad kobiecą kulturą muzyczną w szerokim spektrum twórczości, wykonawstwa, recepcji, a także refleksji o muzyce. 50. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Muzyka kobiet. Kobiety w muzyce” będzie miała miejsce w budynku Centrum Ekspozycyjnego Stara Kotłownia. Przedsięwzięcie odbywa się w ramach obchodów 50-lecia Instytutu Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego.

Fenomen muzyki kobiet, a także ich udziału w szeroko rozumianej kulturze muzycznej jest zjawiskiem, które nadal pozostaje na uboczu. Bezsprzeczny rozwój badań z tego zakresu pozwala na nowo odczytywać drugoplanowość kobiecych dokonań w obszarze europejskiej kultury muzycznej do końca XIX wieku. Echa muzycznej przeszłości kobiet pozostają ważkim zagadnieniem także wobec wyzwań współczesności. Te wszystkie sfery stanowią istotny przyczynek do badań nad kobiecą kulturą muzyczną w szerokim spektrum twórczości, wykonawstwa, recepcji, a także refleksji o muzyce.

Konferencja ZKP odbędzie się pod honorowym patronatem Prezydenta Miasta Olsztyna oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Wydarzeniu towarzyszyć będzie koncert kameralny (10.09, godz. 17.30) w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, na którym zaprezentowana zostanie twórczość współczesnych polskich kompozytorek: Krystyny Moszumańskiej-Nazar, Anny Ignatowicz-Glińskiej i Bettiny Skrzypczak.

Patronat medialny nad Konferencją sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły wydarzenia – w programie: https://ws.uwm.edu.pl/ 


Fundacja Muzyczna „Harmonie i hałasy” zaprasza na koncerty zapowiadające Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawską Jesień”, które odbędą się 9 września 2021 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych im. Oskara Kolberga w Radomiu i 12 września o godz. 17.30 w warszawskim Klubie Akwarium (Skwer).

Zanurzenie w dźwięku to temat tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” – mocną zapowiedzią festiwalowych wrażeń będą koncerty, na których klasyczne już pozycje nowszej muzyki (Anthèmes 2 Pierre’a Bouleza, Prologue Gérarda Griseya) zabrzmią obok utworów kompozytorów młodszych generacji: Concerto grosso na niekonwencjonalne instrumenty i orkiestrę prezesa Oddziału Wrocławskiego ZKP Mateusza Ryczka i zyskującego coraz większy międzynarodowy rozgłos Austriaka Matthiasa Kranebittera.

Osiadły w Wiedniu kompozytor, altowiolista i konstruktor nowatorskich systemów elektroakustycznych Rafał Zalech wystąpi jako solista oraz przedstawi swój nowy utwór na elektroniczną orkiestrę młodzieżową Greatest Hits. Nowoczesne technologie, wielokanałowa projekcja dźwięku posłużą stworzeniu wielowymiarowej muzycznej przestrzeni.

Utwory zaprezentują: Orkiestra Zespołu Szkół Muzycznych im. Kolberga w Radomiu pod dyrekcją Przemysława Zycha, Anna Kwiatkowska (skrzypce) i Rafał Zalech (altówka). Za warstwę elektroniczną wykonywanych utworów odpowiadają Rafał Zalech i Mateusz Ryczek.

Więcej informacji: https://warszawska-jesien.art.pl/2021/aktualnosci/koncert-zapowiadajacy-warszawska-jesien- 


Pomorskie Towarzystwo Muzyczne w Toruniu, które w 2021 roku obchodzi 100-lecie istnienia zaprasza w dniach 10–18 września na specjalną edycję Festiwalu Młodej Muzyki.

Festiwal jest kontynuacją koncertów towarzyskich, które cyklicznie odbywały się od 2012 roku. W tym roku poświęcony będzie jubileuszowi jednego z najważniejszych stowarzyszeń muzycznych, działających w regionie od 1921 roku. Do jego najważniejszych zasług należy założenie Konserwatorium Muzycznego, obecnego Zespołu Szkół Muzycznych. Od początku swojej działalności PTM zajmuje się organizowaniem koncertów, promowaniem kultury wysokiej, rozwijaniem i upowszechnianiem kultury muzycznej i edukacji artystycznej.

W programie znalazły się więc utwory różnych generacji twórców związanych z Toruniem, w tym twórczość młodych kompozytorów. Zabrzmi muzyka klasyczna, nowa, carillonowa, elektroakustyczna i jazzowa, a także piosenka literacka. Dwa koncerty monograficzne poświęcone będą pamięci Bogusława Schaeffera i Piotra Perkowskiego. Nie zabraknie prawykonań.

Ponadto odbędą się wieczory promujące młodych instrumentalistów, koncerty i spotkania z udziałem znakomitych artystów z całej Polski, w tym z pochodzącym z Torunia Piotrem Mossem, wystawa, warsztaty „Elektro-Legendy” oraz zaplanowano wydanie jubileuszowej publikacji.

Wystąpią znakomici soliści, zespoły i orkiestry, m. in. Krzysztof i Jakub Jakowiczowie, Gabriela Szendzielorz, Sepia Ensemble, Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod batutą Dainiusa Pavilionisa i Cappella Gedanensis pod dyrekcją Rafała Kłoczki.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje: http://www.ptm.info.pl/ 


Festiwal Łódź Czterech Kultur 2021, organizowany przez Centrum Dialogu im. Marka Edelmana, odbędzie się w dniach 10–18 września pod hasłem „Przyszłość teraz!”, ale już 14 sierpnia będzie można wziąć udział w otwartych koncertach w podwórkach kamienic w ramach obchodów 75. rocznicy urodzin Daniela Libeskinda, a 15 sierpnia – w Łódzkim Pikniku Różnorodności w Parku Ocalałych.

Wśród biletowanych wydarzeń muzycznych są: koncert otwarcia z udziałem Patryka Pietrzaka, zespołu Muchy i izraelskiej multiinstrumentalistki Keren Tannenbaum, koncerty białoruskiej grupy Superbesse i niemieckiej The Notwist, a także widowisko „Muzyka Ksiąg Jakubowych” na kanwie powieści Olgi Tokarczuk. Premiera dzieła w wykonaniu m.in. kompozytorki i śpiewaczki Agaty Zubel, tria Bastarda i Lutosławski Quartet odbędzie się 11 września o godz. 20.00 w Kościele Ewangelicko-Augsburskim Św. Mateusza. Jak zaznaczają organizatorzy: „zainspirowana epickim dziełem Olgi Tokarczuk „Muzyka Ksiąg Jakubowych” sięga do historycznej i geograficznej przestrzeni, w której narodziła się i funkcjonowała intrygująca wyznaniowo i filozoficznie sekta frankistów. Z wielu muzycznych cegiełek rodzi się spójny kolaż, w którym obok klasyki – Haydna i Mozarta – pojawiają się kompozycje czerpiące z muzyki żydowskiej, turecko-bałkańskich klimatów, mołdawskich i ukraińskich obrzędów ludowych.

W sekcji teatralnej na widzów czekają cztery premiery, a także pokaz filmu @miriamfrompoland w reżyserii Piotra Szczepańskiego, warsztaty uważności dla dorosłych, spacery filozoficzne dla dzieci w nurcie głębokiej ekologii, filmowe i książkowo-filmowe spacery po Łodzi, Łódzki Piknik Różnorodności i Piknik Międzypokoleniowy z koncertem Majki Jeżowskiej i zespołu Dikanda w Parku Ocalałych.

Program – na stronie https://www.4kultury.pl/