Polmic - FB

calendar of events

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Po raz kolejny Orkiestra Filharmonii Krakowskiej ma okazję pracować ze znakomitą amerykańską dyrygentką o żywiołowej i dynamicznej osobowości – JoAnn Fallettą. 1 lutego o godz. 19.30 i 2 lutego 2019 roku o godz. 18.00 pod batutą maestry zabrzmią utwory Coplanda, Wajnberga i Zemlinsky’ego.

Koncerty zorganizowano z okazji setnej rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga – kompozytora, którego twórczość dopiero dwie dekady po śmierci nabiera popularności. „Wydaje się, że dziś odkrywana jest jako jakiś szczególny głos, przemawiający do nas nie tylko przez dźwięki, ale i poprzez osobiste doświadczenia na różne sposoby prześladowanego autora” (Jakub Puchalski). Wajnberg, syn muzyka teatrów rewiowych, studiujący grę na fortepianie, po wybuchu wojny zbiegł na Wschód z okupowanej przez Niemców Warszawy. Po uzyskaniu radzieckiego obywatelstwa rozpoczął naukę kompozycji, wspierany przez samego Dmitrija Szostakowicza, który niejednokrotnie miał go później ratować z politycznych opresji. Kompozytor żył przede wszystkim z twórczości dla filmu, teatrów dziecięcych i cyrku, znaczną część powstałych utworów ukrywając przed światem w oczekiwaniu na „lepsze czasy”. W dorobku Wajnberga znajdują się ostatecznie 22 symfonie, 4 opery i ponad sto innych dzieł, a wśród nich Koncert wiolonczelowy z 1948 roku. Koncert wykonany został po raz pierwszy 9 lat później przez wybitnego Mścisława Rostropowicza. W sali przy Zwierzynieckiej zabrzmi w wykonaniu Marcina Zdunika, laureata I nagrody, Grand Prix i 9 innych nagród w VI Międzynarodowym Konkursie Wiolonczelowym im. W. Lutosławskiego w Warszawie, laureata nagrody „Fryderyk” za nagraną w 2009 roku debiutancką płytę, występującego na estradach wielu renomowanych sal świata.

W programie najbliższych wieczorów koncertowych Filharmonii Krakowskiej zabrzmi ponadto El Salon Mexico Aarona Coplanda – jednego z ulubionych Kompozytorów JoAnn Falletty oraz fantazja Die Seejungfrau Alexandra von Zemlinsky’ego.

Małgorzata Koch-Butryn

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.krakow.pl/


Rok Adama Asnyka już za nami, ale na zakończenie obchodów odbędzie się jeszcze jeden koncert: 1 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w Sali koncertowej Filharmonii Kaliskiej na jednej scenie spotkają się Ewa Iżykowska i kapela Sebastiana Karpiela-Bułecki.

Koncert w całości składa się z muzyki polskiej. W programie znalazł się bardzo rzadko wykonywany marsz żałobny na orkiestrę symfoniczną Cieniom Adama Asnyka Zygmunta Noskowskiego, a także Fantazja góralska jegoż autorstwa, oraz Harnasie Karola Szymanowskiego. W Harnasiach fragmenty inspirowane muzyką góralską, które wprowadzil do utworu Szymanowski, wykonane będą przez Kapelę Sebastiana Karpiela-Bułecki w wersji oryginalnej.

Ponadto podczas koncertu odbędzie się prawykonanie Sonetów Asnyka autorstwa Piotra Mossa. Utwory zaprezentują: Chór Filharmonii Częstochowskiej „Collegium Cantorum” i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Adama Klocka. W roli solistki wystąpi sopranistka Ewa Iżykowska, która jest profesorem UFMC w Warszawie, prowadzi działalność koncertową i pedagogiczną.

Szczegóły – na stronie http://filharmoniakaliska.pl/news/koncert-na-zakonczenie-obchodow-roku-adama-asnyka/147 


By uczcić 25. rocznicę śmierci Witolda Lutosławskiego muzycy Filharmonii Łódzkiej 1 lutego 2019 roku o godz. 19.00 wykonają muzykę tego wielkiego kompozytora.

Zabrzmi Koncert na orkiestrę – jeden z najbardziej znanych i najczęściej wykonywanych utworów Lutosławskiego. W 1950 r. kompozytor otrzymał od Witolda Rowickiego, ówczesnego szefa warszawskich filharmoników, propozycję stworzyć dla tego zespołu rozbudowaną i wirtuozowską kompozycję opartą na tematach ludowych. Życzenie Rowickiego zostało spełnione w 1954. Lutosławski inspirował się Koncertem na orkiestrę Béli Bartóka, ale czerpiąc oczywiście z polskiego folkloru. Sięgnął po mazowieckie pieśni ludowe, zebrane przez Oskara Kolberga. Nie cytował ich jednak in crudo, lecz poddał daleko idącym modyfikacjom i przetworzeniom, co sprawia, że utwór nabrał indywidualnego, wyrazistego charakteru. Jego energiczna rytmika i zdecydowany rysunek tematów decydują o sile oddziaływania.

Ponadto zabrzmią Trzy utwory w dawnym stylu Henryka Mikołaja Góreckiego oraz – po raz pierwszy w Łodzi – Koncert na flet i orkiestrę kameralną Krzysztofa Pendereckiego. Kompozytor dedykował go legendarnemu fleciście Jeanowi-Pierre’owi Rampalowi. W FŁ solistą będzie Michael Martin Kofler, absolwent Akademii Muzycznych w Wiedniu i Bazylei. Muzyk prowadzi działalność koncertową i pełni funkcję pierwszego, głównego flecisty w Orkiestrze Filharmonii Monachijskiej, gdzie grał pod batutą Jamesa Levine’a, Christiana Thielemanna, Lorina Maazela. Orkiestrę Symfoniczną FŁ poprowadzi tego wieczoru Dyrektor Artystyczny Filharmonii Paweł Przytocki.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-polscy-mistrzowie-awangardy-w-25-rocznice-smierci-witolda 


1 lutego 2019 roku o godz. 19:30 muzyka Witolda Lutosławskiego zabrzmi w Filharmonii Narodowej. Wybitny niemiecki artysta Lars Vogt wystąpi w podwójnej roli: dyrygenta i pianisty. Usłyszymy w jego interpretacji również Koncert fortepianowy a-moll Schumanna i V Symfonię Dvořáka.

Pod koniec lat 30. XIX w. Roberta Schumanna pochłaniała idea stworzenia koncertu nowego typu, odmiennego od kompozycji królujących na ówczesnych estradach, dedykowanych popisom biegłości solistów. W kolejnych latach powracał kilkakrotnie do swego projektu, a ukończył go w roku 1845 tworząc Koncert a-moll op. 54. Już w chwili prawykonania komentatorzy dostrzegli, że otworzyła się nowa epoka rozwoju koncertowego gatunku, dzieło zaś szybko podbiło estrady całej Europy.

W V Symfonii Dvořáka krystalizuje się jego indywidualny styl kompozytora narodowego, z maestrią władającego orkiestrowym aparatem. Podobnie jak, w o kilka lat późniejszej, Szóstej przeważają tu nastoje pogodne, sielskie i pastoralne.

„Skomponowane w 1938 roku Wariacje symfoniczne, które możemy zaliczyć do najlepszych utworów powstałych na świecie przed samą wojną, nie pozostawiają już żadnej wątpliwości co do tego, w czym talent tego twórcy zdolny jest przejawić się najpełniej. Głównym przedmiotem uwagi jest tu kolorystyka i ruch, barwna wirtuozeria i żywość materii dźwiękowej – ale zarazem delikatna precyzja w cyzelowaniu szczegółów zdradzających rękę urodzonego miniaturzysty” – tak pisał o młodzieńczym dziele Witolda Lutosławskiego Tadeusz A. Zieliński.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny--powstalo-w-wolnej-polsce6 


Przed nami kolejna, po brawurowej Adrianie Lecouvreur z Piotrem Beczałą, transmisja do kin z udziałem polskiego śpiewaka. Aleksandra Kurzak wcieli się w postać Micaëli podczas najbliższego spektaklu Carmen w The Metropolitan Opera. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 2 lutego 2019 roku o godz. 18.35.

Aleksandra Kurzak zadebiutowała w The Metropolitan Opera w 2004 roku w Opowieściach Hoffmanna, a do tej pory zaśpiewała na słynnej nowojorskiej scenie ponad 40 razy. Jednak polska sopranistka dopiero teraz po raz pierwszy wystąpi w transmisji z cyklu „The Metropolitan Opera: Live in HD” – właśnie w Carmen.

Carmen Georges’a Bizeta bywa nazywana najpopularniejszą operą świata. Tak wynika również z historii transmisji z Met, bo to właśnie to przedstawienie wciąż dzierży palmę pierwszeństwa jako najbardziej kasowa transmisja do kin w historii. Na sukces oprócz przebojowej i bardzo znanej muzyki Bizeta oraz pełnego namiętności i dramatyzmu libretta składa się również przejrzysta i żywa reżyseria Sir Richarda Eyre (film Notatki o skandalu z Judi Dench). Tytułową Cygankę Carmen zagra Clémentine Margaine, a toreadorem Escamillem będzie Alexandr Vinogradov. Spektaklem zadyryguje Louis Langrée. Tym razem polscy widzowie zapewne wyjątkowo skoncentrują swoją uwagę nie na postaci tytułowej, ale na Micaëli i Don Josém, w których role wcieli się operowe małżeństwo: Aleksandra Kurzak i Roberto Alagna.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


2 lutego 2019 roku w Teatrze Wielkim w Łodzi będzie miała miejsce światowa prapremiera opery Rafała Janiaka – laureata Grand Prix i Nagrody Publiczności Operowej w międzynarodowym konkursie kompozytorskim „Człowiek z Manufaktury”, ogłoszonym przez Teatr Wielki w Łodzi oraz Manufakturę i rozstrzygniętym przez jury pod przewodnictwem prof. Krzysztofa Pendereckiego.

Rafał Janiak, kompozytor i dyrygent, otrzymał Grand Prix (45 000 złotych) i Nagrodę Publiczności Operowej. Dyrekcja TWŁ powierzyła mu również funkcję kierownika muzycznego prapremiery Człowieka z Manufaktury. Autorką libretta jest Małgorzata Sikorska-Miszczuk, najczęściej wystawiana dramatopisarka w Polsce, tłumaczona na wiele języków. Jej teksty reżyserowali m.in. Jan Klata, Marcin Liber, Paweł Łysak i Michał Zadara. Człowieka z Manufaktury wyreżyseruje Waldemar Zawodziński, twórca ponad 100 spektakli, w tym 40 oper.

Kostiumy zaprojektuje Maria Balcerek – laureatka Złotych Masek oraz Teatralnej Nagrody Muzycznej im. Jana Kiepury dla najlepszego kostiumografa (w 2017 r.). Choreografią i ruchem scenicznym zajmie się Janina Niesobska – laureatka Złotych Masek na Śląsku i w Łodzi. Pomysłodawcą i koordynatorem konkursu oraz producentem spektaklu i asystentem reżysera jest Krzysztof Korwin-Piotrowski .

Najnowsza opera to utwór o burzliwych wydarzeniach w dziejach wielokulturowej łódzkiej metropolii: o strajku powszechnym robotników przeciwko fabrykantom w 1892 roku (tzw. buncie łódzkim), o likwidacji zakładów „Poltex” w 1991 roku i wizji przyszłości tego miejsca, znanego obecnie w Europie jako Manufaktura. Jest to historia o miłości do Łodzi. O Żywiołach. O Pieniądzach. O walce Dobra ze Złem.

W zrewitalizowanej przestrzeni postindustrialnej, na Rynku Włókniarek Łódzkich w Manufakturze 18 maja 2019 roku zostanie zaprezentowana premiera wersji plenerowej megawidowiska Człowiek z Manufaktury.

Więcej – na stronie http://www.operalodz.com/


W dniach 3–8 lutego 2019 roku Sanok będzie zimową stolicą muzyki fortepianowej za sprawą XIV Międzynarodowego Forum Pianistycznego „Bieszczady bez granic”. Temat przewodni tegorocznej edycji brzmi „200-lat historii muzyki polskiej”.

Międzynarodowe Forum Pianistyczne „Bieszczady bez granic” to jeden z największych projektów edukacyjno-społecznych w Euroregionie Karpat, organizowany przez Podkarpacką Fundację Rozwoju Kultury. Forum jest wartościową propozycją edukacyjną dla młodych pianistów, która głównie koncentruje się na wymianie wiedzy i doświadczeń artystycznych, współpracy w duchu tolerancji wokół wspólnych zainteresowań i pasji. W lutym Sanok będzie gościł około 450 uczestników z kilkunastu krajów Europy. Program Forum obejmuje: dwie trasy koncertowe w miastach Podkarpacia, lekcje pokazowe, wykłady i ćwiczenia w ramach Mistrzowskiej Szkoły Pedagogiki Fortepianowej, przeznaczony dla dzieci konkurs „Młody Wirtuoz” i konferencję naukową „Rola instytucji kultury w rozwoju innowacyjnego społeczeństwa”.

W programie koncertów, zgodnie z tematem przewodnim, znalazły się utwory Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego, dwa wydarzenia poświęcone pamięci wybitnych pianistów: „Ryszard Bakst in memoriam” i „Tatiana Shebanova in memoriam”, w których udział wezmą Boris Bloch i Lidia Grychtołówna. Podczas Gali Finałowej wystąpią kandydaci do Konkursu Chopinowskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie https://forum.interpiano.pl 


7 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia odbędzie się koncert poświęcony 25. rocznicy śmierci Witolda Lutosławskiego i 110. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza, podczas którego Orkiestra pod batutą Antoniego Wita wykona dzieła tych polskich twórców.

Novelette (1980) Witolda Lutosławskiego, skomponowana dla Mścisława Rostropowicza, wówczas szefa Washington National Symphony Orchestra, nawiązuje do cyklu fortepianowego Roberta Schumanna o tym samym (prawie) tytule. To quasi-opowieść, nad którą unosi się duch romantycznego humoru rodem z Jean Paula. Koncert fortepianowy (1988), dedykowany Krystianowi Zimermanowi, należy do ostatniej fazy twórczości Lutosławskiego, w której czerpał on coraz pełniejszą garścią z muzyki romantycznej – stąd reminiscencje Chopina, Liszta, Brahmsa, Rachmaninowa, a także Ravela i Bartóka. Mistrzowska narracja niepostrzeżenie zmienia sfery ekspresyjne: od chłodnego estetyzmu, przez ludyczne moto perpetuo, ku dramatycznym konfliktom (i tragicznej w wyrazie recytatywnej kadencji fortepianu), po finałowy fajerwerk – ciacconę. W roli solisty wystąpi Louis Lortie.

Symfonia e-moll „Odrodzenie” (1902) zamyka młodzieńczy okres twórczości Mieczysława Karłowicza (1876-1909). Mimo wyczuwalnych wpływów Czajkowskiego i Wagnera, są tu już wykrystalizowane zręby jego typowo młodopolskiej estetyki: programowość, panteizm, ciemny koloryt orkiestry. Przez długi czas niewykonywana, Symfonia „Odrodzenie” w ostatnich dekadach coraz częściej rozbrzmiewa w polskich salach koncertowych.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1221/nospr-antoni-wit-louis-lortie 


8 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Dolnośląskiej będzie miał miejsce koncert „Słowiańskie brzmienia z nutką polskości”.

W programie wieczoru znalazły się dzieła Piotra Czajkowskiego – Uwertura-fantazja „Hamlet” op. 67 i III Symfonia D-dur – oraz II Koncert fortepianowy Ryszarda Bukowskiego.

W swojej twórczości Piotr Czajkowski trzykrotnie sięgnął po dramaty Szekspira, wiążąc swą muzykę z programem literackim. Owocem takiej inspiracji jest Uwertura-fantazja „Hamlet”. To dzieło, z silnymi kontrastami i ogromnym zakresem emocji podkreślonych potężną orkiestracją, prezentuje wspaniałą dojrzałość owej kompozycji. W III Symfonii rosyjski mistrz schyłku muzycznego romantyzmu skupia się na doskonałości orkiestracji i bogactwa tematycznego. Określenie „Symfonia Polska”, jakże często używane wobec tego opusu, nie jest ukłonem kompozytora w stronę naszego kraju, lecz jedynie powieleniem błędnej interpretacji finału Tempo di polacca. Prawdziwie polskim akcentem tego wieczoru będzie Koncert fortepianowy wrocławskiego kompozytora Ryszarda Bukowskiego.

Utwory wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej pod batutą tureckiego dyrygenta Hakana Sensoy’a. W roli solistki wystąpi pianistka Maria Magdalena Bukowska-Janowska.

Filharmonia Dolnośląska uczestniczy w programie „filharmonia / ostrożnie, wciąga!!!” organizowanym przez instytut Muzyki i Tańca ze środków MKiDN.

Informacja o biletach – na stronie http://filharmonia.jgora.pl/repertuar,6/slowianskie-brzmienia-z-nutka-polskosci,2723?did=3817 


8 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert dla uczczenia 110. rocznicy śmierci Mieczysława Karłowicza.

W programie lutowego koncertu w wykonaniu Orkiestry Filharmonii pod batutą Jakuba Chrenowicza znalazły się Odwieczne pieśni op. 10 Mieczysława Karłowicza oraz utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta i Reinholda Glière’a.

Zapomniana sztuka teatralna Thamos, król Egiptu Tobiasa Philippa, barona von Geblera przeszła do historii tylko dlatego, że muzykę incydentalną skomponował do niej (ok. 1773) sam Mozart. Dzieło dość rzadko powraca na estrady, gdyż bez dramatu nie stanowi spójnego continuum. Koncertowe wykonanie przypomni mistrzowskie, rozbudowane chóry, w których lud Egiptu sławi słońce oraz swego władcę. Wśród waltornistów z czasów i kręgu Mozarta wyróżniał się talentem i umiejętnościami Ignaz Leutgeb, adresat dedykacji czterech koncertów Wolfganga oraz Kwintetu Es‑dur KV 407 na niekonwencjonalną obsadę z dwiema altówkami. Ów, pełen pogody i uroku, utwór ukazuje zarówno biegłość rogu, jak i jego liryczne oblicze.

Uczeń Taniejewa i Areńskiego Reinhold Gliere doskonale przyswoił późnoromantyczny styl i stronił od modernistycznych poszukiwań. Jego muzyka wciąż znajduje uznanie słuchaczy dla swej warsztatowej doskonałości, eufonicznej harmoniki, barwności, zwłaszcza zaś – wspaniałej inwencji melodycznej, której pięknym przykładem jest m.in. Koncert waltorniowy B-dur. Partię solową w tym utworze wykona 8 lutego Radek Baborak.

Gdy 22 stycznia 1909 roku na scenie Filharmonii Warszawskiej podziwiano Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza nikt nie mógł przypuszczać, że jest to pożegnanie kompozytora, który zaledwie dwa tygodnie później zginął tragicznie pod tatrzańską lawiną. Imponujący, symfoniczny tryptyk o zasygnalizowanym, młodopolskimi tytułami, programie to jedna z najbardziej osobistych kompozytorskich wypowiedzi przedwcześnie zmarłego polskiego neoromantyka, świadectwo ogromnej skali i oryginalności jego talentu.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/koncerty-i-bilety/repertuar/koncert-symfoniczny148 


8 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera zabrzmi muzyka Mieczysława Karłowicza: koncert będzie poświęcony uczczeniu 110. rocznicy śmierci kompozytora.

Koncert rozpocznie poemat symfoniczny Wojciecha Kilara o znamiennym tytule Kościelec 1909. Kilar tak pisał o swojej kompozycji: „Jest jakby zatrzymaniem i rozbudowaniem w czasie tych kilku tragicznych sekund. Jest opowieścią o górach i człowieku, o ich porywającym, dramatycznym związku, jest apoteozą i epitafium, pieśnią o miłości i śmierci. Jest wreszcie moim bardzo osobistym wyznaniem wiary, hołdem dla kogoś, kogo znać nie mogłem, a czyja postać i dzieło są mi coraz bliższe”. Koncepcja Kościelca ukazuje całą sieć powiązań pomiędzy Kilarem a Karłowiczem. Już sam wybór formy poematu jest ukłonem w stronę kompozytora-taternika.

Centralną i końcową część wieczoru wypełnią już dźwięki samego Karłowicza. Zarówno Koncert skrzypcowy A-dur, jak i Symfonia „Odrodzenie” pochodzą z 1902 roku. Symfonia zbudowana została w oparciu o program literacki: cztery części opowiadają o utraconych marzeniach, pracy u podstaw, nowych pragnieniach i triumfalnym odrodzeniu człowieka. Utwory zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna. W roli solistki wystąpi Agata Szymczewska, która obecnie gra na skrzypcach Nicolo Gagliano (1755) użyczonych dzięki uprzejmości Anne-Sophie Mutter.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/strefa-gwiazd-4/ 


8 lutego 2019 roku o godz. 20.00 w 110. rocznicę śmierci Mieczysława Karłowicza w Kościele św. Krzyża w Zakopanem wystąpi legendarny skrzypek Konstanty Andrzej Kulka oraz Orkiestra Akademii Beethovenowskiej pod dyrekcją Moniki Stefaniak. W programie symfoniczne dzieła Karłowicza.

Publicysta i autor znakomitych zdjęć tatrzańskich, miłośnik narciarstwa, pionier taternictwa i jeden z inicjatorów powołania Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego, a przede wszystkim autor wspaniałych kompozycji symfonicznych i poematów. Tragiczny los przekreślił jednak szanse na dalszy rozwój kariery Karłowicza. Swoją miłość do gór przypłacił przedwczesną śmiercią pod lawiną na zboczach Małego Kościelca.

Dokładnie w 110. rocznicę śmierci artyści oddadzą hołd temu wybitnemu polskiemu twórcy. Podczas uroczystego koncertu zabrzmią jego symfoniczne dzieła. Program otwierać będzie emocjonalny i ukazujący poetycką refleksję nad ludzkim losem Prolog symfoniczny „Biała gołąbka” skomponowany do poematu dramatycznego zapomnianego dziś literata Józefata Nowińskiego. Do najbardziej popularnych utworów kompozytora należy z pewnością błyskotliwy Koncert skrzypcowy A-dur – jedno z najciekawszych dzieł tego gatunku w neoromantycznej literaturze skrzypcowej. W interpretacji tej właśnie kompozycji podziwiać będziemy legendę polskiej wiolinistyki – Konstantego Andrzeja Kulkę. Wieczór zamykać będzie słynny poemat symfoniczny Odwieczne Pieśni. Zespołem Orkiestry Akademii Beethovenowskiej dyrygować będzie Monika Stefaniak – wychowanka takich dyrygenckich sław, jak Sir Colin Davis, Helmuth Rilling czy Jerzy Salwarowski.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


9 lutego 2019 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia usłyszymy utwory kameralne Mieczysława Wajnberga i Grażyny Bacewicz w interpretacji Kwartetu Śląskiego i pianisty Wojciecha Świtały.

XII Kwartet smyczkowy op. 103 (1969/1970) to jeden z eksperymentalnych utworów Mieczysława Wajnberga, wypełniony rozpaczą, która, poprzez dramat i ironię, w iście labiryntowej formie, z trudem szuka przezwyciężenia. Są tu elementy zakazanej przez sowieckich ideologów muzyki serialnej, związanej w międzywojenną szkołą Arnolda Schönberga, którą w tym samym czasie zaczął wprowadzać do swych kwartetów Dymitr Szostakowicz. Są też aluzje to innego mistrza kwartetu smyczkowego XX wieku – Beli Bartóka.

I Kwintet fortepianowy (1952) należy do najczęściej wykonywanych dzieł Grażyny Bacewicz. Tę popularność zawdzięcza urodzie tematów, uroczej grze kontrastów, fantasmagorycznym „zamyśleniom” (rodem z idiomu tzw. „muzyki nocy” Bartóka). Moderato molto espressivo. Allegro ujęte zostało w formę allegra sonatowego, z klamrą wstępu i symetrycznej względem niego kody. Presto to oberek, ulubiony taniec Bacewiczówny, fajerwerk humoru i inteligencji. Grave ma istotnie „ciężki” charakter, jakby żałobnego marsza (fortepian), na tle którego rozbrzmiewa uroczysta oda smyczków. Con passione to znowu allegro sonatowe, którego oba tematy nawiązują do myśli zawartych w części początkowej.

Marcin Trzęsiok

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1402/kwartet-slaski-wojciech-switaa-wajnberg-w-polsce 


Jak można połączyć karnawał ze świętowaniem zbliżającego się dnia św. Walentego? Świetnym pomysłem będzie wizyta w Filharmonii Lubelskiej 10 lutego 2019 roku o godz. 17.00.

Podczas koncertu Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej pod dyrekcją Dawida Jarząba wykona utwory J. Ruttera, G. Turnera, C. Velázqueza, A. Ledesma, B. Chilcotta, J. Fishera, F. Bridge’a, a także kompozycje polskich twórców: Stanisława Wiechowicza, Karola Mieczysława Prosnaka i Jana Maklakiewicza.

Dyrygent zaprasza słuchaczy na muzyczną podróż: „Czyż nie ma bardziej ekscytującej rzeczy niż np. muzyka, która nam towarzyszy, kiedy jesteśmy z najbliższymi ludźmi? Czy nie chcielibyście Państwo pokazać najbliższej Osobie na ile sposobów można o siebie dbać? I dodatkowo zabrać Ją na drugi koniec świata? Powyższe pytania towarzyszyły przy budowie programu na ten wyjątkowy koncert. I dlatego w ramach muzycznej niespodzianki przygotowanej przez Filharmonię Lubelską będzie można przenieść się do wielu interesujących miejsc, takich jak Rio, Dublin, Londyn, Meksyk, Quito… I wśród tych pięknych miast słuchać, jak miejscowi radzą sobie z okazywaniem uczuć. A jak na tym tle wypadają Polacy? Miłośnicy głęboko zakorzenionej w naszym folklorze otwartości i bezpośredniości również znajdą coś dla siebie. Ze względu na wyjątkowy charakter koncertu zapraszamy melomanów w każdym wieku i w każdym stanie cywilnym do oddania się muzycznej uczcie i zatopienia się w wielobarwnej palecie dźwięków, które zaprezentuje dla Państwa Chór Kameralny Filharmonii Lubelskiej”.

Dodatkowe informacje – na stronie http://filharmonialubelska.pl/pl,0,s257,d489,milosc_w_karnawale.html 


Przed nami prawdziwa muzyczna uczta: koncert promujący nowy album Cracow Duo i Sinfonietty Cracovii z polską muzyką najnowszą, zarejestrowany pod batutą Jurka Dybała dla prestiżowej wytwórni Warner Classics. 10 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Muzeum Manggha krakowscy artyści zaserwują słuchaczom menu pełne prawdziwych muzycznych rarytasów.

Płyta Polish Music Experience to wybór najbardziej interesujących kompozycji z repozytorium polskiej muzyki najnowszej w wirtuozowskim wykonaniu krakowskich artystów specjalizujących się w interpretacjach dzieł polskich kompozytorów współczesnych: duetu Cracow Duo (Jan Kalinowski ‒ wiolonczela, Marek Szlezer ‒ fortepian) oraz Sinfonietty Cracovii pod batutą Jurka Dybała. Na płycie znalazły się utwory najwybitniejszych polskich twórców minionego i obecnego wieku: Krzysztofa Pendereckiego, Wojciecha Kilara i Krzysztofa Meyera oraz kompozycja jednego z najbardziej utalentowanych i najczęściej nagradzanych polskich kompozytorów młodego pokolenia: Tomasza Opałki.

10 lutego usłyszmy w wykonaniu Cracow Duo i Sinfonietty m.in. energetyczną, zróżnicowaną kolorystycznie kompozycję Hemisphere2 Opałki w nowej wersji dedykowanej przez kompozytora wykonawcom, oraz wirtuozowską Musicę concertantę na wiolonczelę, fortepian, orkiestrę smyczkową i perkusję Krzysztofa Meyera. W repertuarze koncertu znajdzie się ponadto Koncert na orkiestrę smyczkową Grażyny Bacewicz ‒ opus magnum kompozytorki, określane niekiedy mianem jej „IX Symfonii” oraz elektryzujący Koncert podwójny na wiolonczelę, fortepian i orkiestrę smyczkową Astora Piazzolli.

Koncert promujący wydawnictwo będzie jednocześnie inaugurował nowy cykl koncertowy zespołu „Sinfonietta po krakowsku”, w którym udział wezmą najzdolniejsi krakowscy soliści.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


11 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się gościnny koncert Kameralnej Orkiestry Smyczkowej Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu pod dyrekcją Marcina Suszyckiego.

W programie koncertu znajdą się utwory kompozytorów polskich XX i XXI wieku, a także Rumuńskie tańce ludowe BB 68, Sz. 56 Béli Bartóka. Koncert rozpocznie Poemat poznański, stworzony przez Alinę Kubik – kompozytorkę związaną z wrocławską Akademią Muzyczną – na zamówienie poznańskiego zespołu.

Koncert na akordeon i orkiestrę smyczkową Marcina Błażewicza powstał w 2012 roku na prośbę i z inspiracji prof. Klaudiusza Barana i jest mu dedykowany. Podczas styczniowego koncertu w roli Solisty wystąpi sam Rektor UMFC. Dzieło składa się z trzech części: szybka – wolna – szybka. Cechują go duża energetyka oraz wartka, nasycona emocjonalnie narracja. W całej kompozycji odnaleźć można echa aury muzyki międzywojennej, ale również muzyki ludowej o bardzo żywiołowym charakterze.

Koncert zakończy Serenada na smyczki Mieczysława Karłowicza. Utwór powstał podczas pobytu kompozytora w Berlinie w roku 1897, gdzie miało miejsce pierwsze prawykonanie Serenady. Kompozytor był zafascynowany popularnymi wówczas serenadami smyczkowymi Roberta Volksmanna. Styl pięknych melodii Volksmanna oraz nawiązania do romantyzmu niemieckiego pozostają u Karłowicza wyraźnie słyszalne.

Na koncert obowiązują bezpłatne wejściówki, które można pobrać najwcześniej na dwa tygodnie przez koncertem. Ich dystrybucja odbywa się w holu głównym uczelni od poniedziałku do środy oraz w piątek w godz. 16.00-19.00.

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


13 lutego 2019 roku o godz. 19:30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w ramach cyklu koncertowego „Środa młodych” wystąpi kwartet skrzypcowy Violinofonica.

Kwartet skrzypcowy Violinofnica powstał w styczniu 2017 roku. Założycielką zespołu jest skrzypaczka Agnieszka Marucha, wraz z którą występują najzdolniejsi studenci jej klasy w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Zespół stawia sobie za cel promowanie bardzo rzadko grywanego repertuaru na 4 skrzypiec oraz pomoc młodym adeptom wiolinistyki w zdobywaniu doświadczenia scenicznego i kameralnego. W sezonie artystycznym 2018/2019 zespół wystąpił na uroczystości rozdania nagród im. Ryszarda Kapuścińskiego w Warszawie, w Salonie Muzycznym w Suwałkach oraz w Instytucie Koreańskim w Warszawie. W lipcu 2018 kwartet zadebiutował za granicą, podczas Festiwalu Bosa Antica we Włoszech.

Kwartet wykonuje szeroki repertuar (od baroku do muzyki najnowszej), jednak jego trzon stanowi twórczość polska, obejmująca również dzieła powstające na zamówienie zespołu. Wśród nich skomponowane w 2018 roku Melodie śląskie Weroniki Olbrot i Migotanie Iwony Kisiel. Te utwory, które zabrzmią 13 lutego w Katowicach, miały prawykonanie we Włoszech podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej Bosa Antica. Ponadto w interpretacji zespołu usłyszymy Duety na tematy ludowe na dwoje skrzypiec i Kwartet na czworo skrzypiec Grażyny Bacewicz, Cztery melodie śląskie Witolda Lutosławskiego oraz utwory Josepha Bodina de Boismortiera, Georga Friedricha Telemanna i Jacoba Donta.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1363/sroda-modych-kwartet-skrzypcowy-violinofonica 


13 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert kameralny podczas którego usłyszymy muzykę Kazimierza Serockiego.

Forma sonatowa od epoki klasycyzmu stała się złotą zasadą budowy większości kompozycji. Sam gatunek sonaty, czyli kompozycji czysto instrumentalnej (w przeciwieństwie do śpiewanej kantaty), jeszcze bez ustalonej ściśle formy pojawił się już pod koniec XVI wieku. W muzyce baroku zetknąć się można z sonatami a due, a tre, a quattro itd., co oznaczało liczbę instrumentów melodycznych, którym zawsze towarzyszyło basso continuo. Takie sonaty w obsadzie pisał przedstawiciel wczesnego baroku, austriacki skrzypek Heinrich Ignaz Franz von Biber. Tego wieczoru usłyszymy jesto Sonatę à 3 d-moll na dwoje skrzypiec, puzon i basso continuo.

Forma sonaty i jej krótsza prostsza wersja sonatina pojawiały się także w twórczości XX-wiecznej. Sonatina na puzon i fortepian z 1954 roku Kazimierza Serockiego to jedna z kilku kompozycji na instrument będących efektem współpracy z puzonistą Juliuszem Pietrachowiczem. W trzyczęściowej wirtuozowskiej Sonatinie Serocki próbuje łączyć motywikę muzyki tradycyjnej ze współczesnymi środkami kompozytorskimi. Kolejnym XX-wiecznym przykładem sonaty jest napisana w 1962 roku Sonata na klarnet i fortepian Francisa Poulenca. Sonatowy program uzupełnią jeszcze Passacaglia na skrzypce i altówkę norweskiego kompozytora i skrzypka przełomu XIX i XX wieku Johana Halvorsena, a także Trio g-moll na klarnet, skrzypce i fortepian Arama Chaczaturiana.

Zespół Centrum Informacji i Promocji Filharmonii

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/997-Filharmonicy_Kameralnie__Magic_sonata_ 


14 lutego 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym będzie miał miejsce uroczysty koncert zapowiadający Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego.

Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na kolejny koncert w ramach „Vivat Academia!” – cyklu spotkań z wybitnymi artystami i profesorami Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. Gościem wieczoru będzie prof. Eugeniusz Knapik, który piastował godność Rektora Akademii w latach 2002–2008 i od wielu lat jest kierownikiem Katedry Kompozycji i Teorii Muzyki. Z obchodzącą w 2019 roku 90-lecie działalności katowicką uczelnią związany jest od czasu studiów; kształcił się pod kierunkiem Henryka Mikołaja Góreckiego (kompozycja) i Czesława Stańczyka (fortepian) i jeszcze jako student rozpoczął w niej pracę dydaktyczną. W centrum zainteresowań prof. Eugeniusza Knapika zawsze pozostawały pianistyka i kompozycja. Był pierwszym w Polsce wykonawcą cyklu Vingt regards sur l’enfant-Jésus Oliviera Messiaena. Jako pianista brał udział w wielu prestiżowych wydarzeniach koncertowych oraz festiwalowych na całym świecie. Jako kompozytor otrzymał wiele nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach, m.in. na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1978 – wyróżnienie i 1984 – I miejsce za Kwartet smyczkowy).

W części koncertowej wieczoru wystąpi wybitna wokalistka Ewa Biegas, absolwentka, a obecnie pedagog Akademii Muzycznej w Katowicach, która wspólnie z Eugeniuszem Knapikiem wykona jego pieśni do słów K. I. Gałczyńskiego i Pieśni greckie Maurice’a Ravela. Znany śląski wiolonczelista Adam Krzeszowiec zagra utwór Filo d’Arianna na wiolonczelę solo autorstwa Knapika, który został zarejestrowany na płycie wydanej przez Radio Katowice. W wykonaniu artystów usłyszymy również muzykę Johanna Sebastiana Bacha i Maurice’a Ravela.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/351_vivat-academia-koncert-i-spotkaniebrz-prof-eugeniuszem-knapikiem 


15 lutego 2019 o godz.19.00, podczas piątkowego koncertu symfonicznego w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie zaprezentowany zostanie do niedawna zupełnie nieznany utwór kompozytora o polskich korzeniach Maurycego Moszkowskiego.

Koncert fortepianowy h-moll op. 3 urodzonego we Wrocławiu pianisty i kompozytora wykonany zostanie wraz z jednym z najpopularniejszych utworów Johannesa Brahmsa – II Symfonią D-dur op. 73. Orkiestrę symfoniczną filharmoników warmińsko-mazurskich poprowadzi gość z Austrii – Vladimir Kiradjiev, zaś jako solista zaprezentuje się urodzony w Bułgarii, a obecnie mieszkający w Hiszpanii pianista Ludmil Angelov.

Angelov jest laureatem wielu międzynarodowych konkursów pianistycznych. Brał udział w najważniejszych festiwalach chopinowskich w Europie, w tym w Festiwalu „Chopin i jego Europa" w Warszawie. Jego nagranie rond i wariacji Chopina zostało nagrodzone Grand Prix du Disque Chopin przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina w Warszawie. Artysta zasiadał jako członek jury na wielu międzynarodowych konkursach, m.in. Konkursie Chopinowskim w Warszawie (2010 i 2015). Wśród nagrań dla światowych wytwórni płytowych Angelov zarejestrował ze Szkocką Orkiestrą Symfoniczną BBC światową premierę Koncertu fortepianowego h-moll op. 3 Maurycego Moszkowskiego. Rękopis tego utworu odkryty został zaledwie osiem lat temu w Bibliotece Narodowej w Paryżu, a prapremiera koncertu odbyła się w Warszawie w styczniu 2014 roku. Zarówno podczas pierwszego wykonania, jak i w angielskim studiu, z orkiestrą BBC grał ten sam solista, a wykonanie prowadził ten sam dyrygent, których podziwiać będziemy 15 lutego w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej.

Przed koncertem, o godz. 18.00 redaktor Jan Popis (Warszawa) zaprasza na wprowadzenie do piątkowego koncertu symfonicznego, które odbędzie się w sali kameralnej Filharmonii (II. p)