Polmic - FB

calendar of events

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Stowarzyszenie Artystów „Zdolni do wszystkiego" zaprasza do udziału w Polish Viola Symposium, które odbędzie się w dniach 1–7 października 2020. Młodzi muzycy będą mogli się spotkać online z nestorami altówki, autorytetami światowymi, by zaczerpnąć inspiracji i wiedzy na kolejne twórcze działania.

Bezpłatne warsztaty poprowadzą tak znani artyści, jak prof. Paul Neubauer (The Juilliard School, USA), Maxim Rysanov (Wielka Brytania / Ukraina), Isabel Villanueva (La Escuela Superior de Música de Alto Rendimiento /ESMAR/, Hiszpania), prof. Irena Albrecht (były pedagog gdańskiej Akademii Muzycznej), dr hab. Lech Bałaban (Akademia Muzyczna w Bydgoszczy), prof. Ewa Guzowska (Akademia Muzyczna w Poznaniu), Piotr Furmańczyk (absolwent Hochschule für Musik Detmold), dr Krzysztof Komendarek-Tymendorf i kompozytor Kamil Cieślik (Akademia Muzyczna w Gdańsku). Obowiązkowa dla Kandydatów Warsztatów jest tylko rekrutacja i zapisy.

W programie przedsięwzięcia znalazły się również prelekcje, wykłady, Q&A oraz koncert uczestników, podczas którego nastąpi prawykonanie światowe utworu specjalnie skomponowanego na to wydarzenie przez Kamila Cieślika.

Termin zgłoszeń upływa 29 września 2020 o godz. 23.59.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci".

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Rekrutacja na https://polishviolasymposium.pl/ 


Wytwórnia Zdarzeń Sonokinetycznych zaprasza na Festiwal Dźwięku dla Dzieci Sonikalia, które odbędą się w dniach 1–4 października 2020 roku w Olsztynie i Szczytnie.

Czym są Sonikalia?... Zbiorem zdarzeń dźwiękowych dziejących się tu i tam, które łączy co najmniej jeden cel – rozbudzenie ciekawości dźwięków. Tego zaciekawienia poszukujemy przede wszystkim u dzieci, jednak ze względu na traktowanie wszystkich (sic!) jako pełnoprawnych odbiorców sztuki i unikanie „infantylizacji” sonikaliowe zdarzenia są w stanie rozbudzić ciekawość również u dorosłych. Podczas Festiwalu zostaną zaprezentowane różne sposoby funkcjonowania dźwięku jako składowej dzieła muzycznego.

W doborze wydarzeń sonikaliowych duży nacisk położony jest na ich interaktywność. Propozycje programowe dobrane są tak, by zapewnić maksymalnie aktywne uczestniczenie dzieci we wszystkich artystycznych działaniach (koncerty z udziałem publiczności, improwizacje, interaktywne instalacje i interaktywne wykłady, performance, spektakle). Nie bez znaczenia jest również stosowanie formuły zabawowej. W ramach Festiwalu odbędą się również warsztaty improwizacji dla dzieci „Opowiedz mi bajkę”, które poprowadzą Trillingen Duo (Iwona Jędruch i Małgorzata Kołcz), flecistka Karina Kusior i kompozytor Jarosław Siwiński.

Na wszystkie wydarzenia festiwalowe wstęp jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://sonikalia.pl 


Autorski vlog dla kompozytorów i wykonawców muzyki współczesnej „Nowe Brzmienia” @ModernViola to siedem pełnych prezentacji z omówieniami i przykładami nowych technik wykonawczych współczesnej muzyki poważnej, zaprezentowanych na altówce i dotyczących grupy instrumentów smyczkowych.

Celem vloga jest uzupełnienie wiedzy praktycznej adeptów sztuki muzycznej, która wymagała do tej pory konsultacji personalnych między kompozytorami a wykonawcami. Autorski vlog przygotowała i poprowadzi doktor sztuk muzycznych, członkini zespołu muzyki nowej Hashtag Ensemble Aleksandra Demowska-Madejska.

Każda prezentacja-wykład podzielona jest na dwie części: skierowaną do kompozytorów oraz do muzyków wykonawców (skrzypków, altowiolistów i wiolonczelistów). Zawiera jak najpełniejszy obraz zapisu i wykonawstwa najnowszych technik kompozytorskich muzyki XXI wieku. Fragmenty zapisu nutowego opierają się m.in. na dziełach skomponowanych przez polskich kompozytorów, w tym twórców młodego pokolenia.

Zrealizowano w ramach programu stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Kultura w sieci"

Premiery wykładów będą się odbywały w każdy czwartek do 29 października 2020 na kanale YouTube: https://www.youtube.com/aleksandrademowskamadejska 

Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


1 października 2020 o godz. 19.00 odbędzie się inauguracja 75. sezonu artystycznego Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej, udział w której wezmą Orkiestra Symfoniczna Filharmonii pod batutą Piotra Sułkowskiego oraz wybitny pianista Leszek Możdżer.

Koncert rozpocznie utwór Patrona Filharmonii – Uwertura do Oratorium Powrót syna marnotrawnego Feliksa Nowowiejskiego. Uwertura urzeka bogactwem melodycznym, bogatą kolorystycznie orkiestracją i późnoromantycznym rozmachem. W utworze odnajdziemy echa Berlioza i Wagnera.

Leszek Możdżer, zapytany o swoją interpretację Koncertu na klawesyn (lub fortepian) op. 40 Henryka Mikołaja Góreckiego przyznał, że wykonanie na fortepianie jest dużo bardziej forsowne fizycznie. Wydawać by się mogło, że zaledwie dziewięciominutowy utwór nie może nastręczać soliście aż takich trudności, a jednak gdy tylko porwie nas szaleńcza, motoryczna energia, zrozumiemy i usłyszymy, że siłą napędzającą dzieło jest fortepian (lub klawesyn, łatwiejszy dla wykonawcy pod względem artykulacyjnym) potraktowany jak instrument perkusyjny. Utwór, powstały w 1980 roku na zamówienie Polskiego Radia z inicjatywy Andrzeja Chłopeckiego, dedykowany jest wybitnej klawesynistce Elżbiecie Chojnackiej.

W wykonaniu Leszka Możdżera usłyszymy także najsłynniejszy (obok kołysanki Summertime z opery Porgy & Bess) utwór George’a Gershwina – Błękitną rapsodię.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/inauguracja-75-sezonu-artystycznego-filharmonii-warminsko-mazurskiej/ 


W dniach 1–8 października 2020 roku w Katowicach odbędzie się 10. jubileuszowa edycja Transatlantyk Festival. Wybitne światowe kino i muzyka, legendarni i młodzi twórcy, przedstawiciele wszelkich zawodów filmowych i muzycznych, setki pokazów, a także liczne wydarzenia muzyczne i dyskursywne czekają na publiczność podczas tegorocznej odsłony.

Program Transatlantyk Festival – uznanego międzynarodowego festiwalu nowej generacji – oparty jest na trzech filarach: film, muzyka i edukacja. W programie muzycznym znalazły się uroczyste gale inauguracji i zamknięcia oraz konkurs kompozytorski.

Podczas koncert inauguracyjnego „The Best of Jan A.P. Kaczmarek” Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia poprowadzi ceniona dyrygentka Monika Wolińska, a najważniejszą z gwiazd wieczoru będzie światowej sławy sopranistka Iwona Sobotka. Melomani oraz kinomani usłyszą najpopularniejsze kompozycje Jana A.P. Kaczmarka: spodziewać się można fragmentów takich utworów koncertowych, jak Emigra – Symfonia bez końca, Rapsodia Śląska, Universa – Opera Otwarta oraz utworów skomponowanych do filmów Całkowite zaćmienie, Plac Waszyngtona, Niewierna, Hatchi czy wreszcie Marzyciel, który przyniósł autorowi Oscara. Podczas Gali Zamknięcia poznamy laureatów konkursu Transatlantyk Instant Composition Contest™ – jedynego na świecie konkursu kompozycji natychmiastowej. Zgłoszenia do tegorocznej edycji konkursu przyjmowane są do 2 października.

Szczegółowy program – na stronie https://www.transatlantyk.org/ 


1 października 2020 o godz. 18.30 w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich w Łomży będzie miało miejsce światowe prawykonanie utworu „Kaskady” Alicji Gronau.

Kompozytorka i teoretyk muzyki dr hab. Alicja Gronau pełni funkcję kierownika Katedry Teorii Muzyki UMFC i kieruje Pracownią Muzyki Polskiej XX i XXI wieku w Katedrze Kompozycji na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich i Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej. Ponadto od 2002 jest członkiem Kapituły Nagrody Przemysłu Fonograficznego „Fryderyk”. Jest laureatką szeregu nagród kompozytorskich, a w 2011 została laureatką nagrody MKiDN „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”. Jej najnowszy utwór Kaskady na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową, który powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, prawykona orkiestra Filharmonii Kameralnej im. W. Lutosławskiego w Łomży pod batutą Jana Miłosza Zarzyckiego. W roli solisty wystąpi światowej sławy wiolonczelista Tomasz Strahl, profesor UMFC.

W programie koncertu znalazły się także Koncert wiolonczelowy C-dur Hob. VIIb:1 Josepha Haydna i Eine kleine Nachtmusik KV 525 Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Przed koncertem o godz. 17.30 w Centrum Kultury przy Szkołach Katolickich odbędzie się spotkanie autorskie z kompozytorką Alicją Gronau, którego tematem będzie powstanie utworu Kaskady.

Wstęp na wydarzenie jest wolny. Bezpośrednia transmisja spotkania na www.facebook.com/filharmonialomza 

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.lomza.pl/wydarzenia/najblizsze-koncerty/item/629-kaskady.html 


2 października 2020 o godz. 19.30 w Filharmonii Narodowej będzie miał miejsce koncert inaugurujący nowy sezon artystyczny. W programie dzieła Ludwiga van Beethovena, Johannesa Brahmsa, Franza Schuberta, a także Miłosza Magina. Orkiestrę i Chór Filharmonii Narodowej poprowadzi dyrektor artystyczny Andrzej Boreyko, a w roli solisty wystąpi znakomity Lucas Debargue.

Większość utworów atrakcyjnego programu koncertu inauguracyjnego to dzieła twórców związanych z Wiedniem. Drugim „motywem przewodnim” są interesujące i dość rzadko przypominane orkiestrowe transkrypcje dzieł fortepianowych i kameralnych. W programie znalazło się opracowanie młodzieńczego ronda Beethovena (tu autorem jest czesko-niemiecki kompozytor Erwin Schulhoff), a jego tytuł – „Wściekłość z powodu zgubionego grosza” – ilustruje zapewne jakąś nieznaną nam bliżej anegdotkę. W programie także nieśmiertelna Symfonia h-moll Schuberta. Do wielkich admiratorów twórczości Schuberta należał m.in. Johannes Brahms, który wspaniale podjął jego pieśniowe dziedzictwo, a do najpiękniejszych i najambitniejszych należy wzruszająca oda Nänie.

Kariera polskiego pianisty i kompozytora Miłosza Magina zdawała się skończona po dramatycznym wypadku, w którym poważnych obrażeń doznała jego ręka – po kilku latach intensywnej rehabilitacji wrócił jednak do koncertowania i nagrywania, a czas przymusowej przerwy w tym zakresie wykorzystał do wzmożonego komponowania. Inauguracyjny koncert nowego sezonu przypomni jego III Koncert na fortepian, orkiestrę smyczkową i kotły z 1970 roku – dzieło o intensywnej, postromantycznej ekspresji, stanowiące echo „złotego wieku” wielkich koncertów pisanych przez wirtuozów, najdoskonalej znających tajniki swych instrumentów.

Piotr Maculewicz

Więcej o koncercie: https://bit.ly/3n51wRe 


Czwarta edycja Festiwalu Rzeszowska Jesień Muzyczna nosi podtytuł „Zapomniana muzyka” i będzie poświęcona muzyce kameralnej, zarówno jej arcydziełom, jak i zapomnianym skarbom. Festiwal potrwa od 3 do 25 października 2020 roku.

Rzeszowska Jesień Muzyczna ukazuje różnorodność muzyczną i kulturową, wzajemne przenikanie się wpływów. O unikatowości Festiwalu świadczy także miejsce – specyfika miasta i regionu, położonych na styku kultur. W ramach Festiwalu Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów organizuje 6 koncertów różnych formacji kameralnych, natomiast Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów – Oddział w Krakowie – 2 koncerty nadzwyczajne. Zostaną zaprezentowane m. in. rzadko wykonywane utwory Stanisława Moniuszki, Mieczysława Wajnberga, Władysława Żeleńskiego, Grzegorza Fitelberga, Aleksandra Tansmana, Michała Spisaka, Stefana Kisielewskiego, Witolda Lutosławskiego, Grażyny Bacewicz, Romualda Twardowskiego i Pawła Szymańskiego.

Wystąpią znakomici instrumentaliści: skrzypaczki Anna Maria Staśkiewicz i Joanna Konarzewska, altowiolistka Katarzyna Budnik, wiolonczeliści Marcin Zdunik i Rafał Kwiatkowski, oboista Maksymilian Lipień, klarnecista Piotr Lato, fagocista Damian Lipień, triumfatorzy zeszłorocznego Międzynarodowego Konkursu Muzyki Polskiej Marta Gidaszewska i Robert Łaguniak (Polish Violin Duo), sopranistka Magdalena Molendowska, pianiści Julia Samojło, Jacek Tosik-Warszawiak i Grzegorz Mania. Dwukrotnie, na inaugurację i w ramach koncertu nadzwyczajnego, zagra orkiestra kameralna Extra Sounds Ensemble prowadzona przez Alicję Śmietanę, a na zakończenie festiwalu z drugim koncertem nadzwyczajnym: sekstet smyczkowy z autorską aranżacją Requiem W.A. Mozarta.

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://spmk.com.pl/jesien/ 


Podczas pierwszego w tym sezonie artystycznym koncertu NFM Orkiestry Leopoldinum „Muzyka nocy” 3 października 2020 o godz. 18.00 spotkamy się z muzyką trzech kompozytorów. Epokę klasycyzmu reprezentować będzie jedno z najbardziej znanych dzieł Wolfganga Amadeusa Mozarta, romantyzm – kompozycja czeskiego twórcy Antonína Dvořáka, natomiast muzykę XX wieku – jedna z najbardziej przystępnych dla melomanów pozycji w dorobku kompozytorskim Krzysztofa Pendereckiego.

Wieczór rozpocznie Serenada G-dur KV 525 „Eine kleine Nachtmusik”, jeden z najpopularniejszych przykładów muzyki określanej potocznie mianem „klasycznej”. Serenada od razu zdobyła olbrzymią popularność, która utrzymuje się po dziś dzień. Następnie wysłuchamy przeznaczonej na smyczki pięcioczęściowej Sinfonietty. Penderecki nawiązał w niej do idei barokowego concerto grosso, w którym kilku solistów dialoguje z resztą zespołu. To lekka, dowcipna i krótka kompozycja zadedykowana orkiestrze Sinfonia Varsovia. Kolejne części mocno kontrastują ze sobą pod względem temp, co zaskakuje słuchającego, a jednocześnie pomaga mu skupić uwagę na dziele.

Wieczór zwieńczy pięcioczęściowa Serenada E-dur na orkiestrę smyczkową Dvořáka, która jest jednym z jego najpopularniejszych utworów. Cechuje ją lekki, beztroski charakter, a także niezwykły wdzięk i uroda melodii. To muzyka o wielkim ładunku energetycznym. Jedynym momentem wytchnienia jest część czwarta, liryczne Larghetto.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


W dniach 4–25 października 2020 roku odbędzie się XXX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych. Ze względu na pandemię jubileuszowa edycja festiwalu będzie miała miejsce wyłącznie w Katowicach, bez części wędrującej, a niektóre koncerty bez udziału publiczności zostaną zarejestrowane i udostępnione na profilach organizatora w mediach społecznościowych; zaplanowano także internetowe relacje na żywo.

Festiwal zainauguruje 4 października koncert w siedzibie Miasta Ogrodów z udziałem Orkiestry Kameralnej Miasta Jaworzna Archetti pod dyrekcją Macieja Tomasiewicza, podczas którego nastąpi prawykonanie Koncertu na harfę i orkiestrę smyczkową Przemysława Schellera. Utwór powstał w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Kolejne koncerty odbędą się w sali kameralnej Miasta Ogrodów, w Miejskim Domu Kultury „Koszutka” i w Sali kameralnej NOSPR. W Studiu Koncertowym Polskiego Radia będą miały miejsce nagrania koncertów bez publiczności Tria Legend, Polish Soloists String Orchestra, Marty Gawlas i Darii Kubik. Mocnym akcentem wieńczącym Festiwal będzie koncert kwartetu saksofonowego The Whoop Group, który 25 października w Sali koncertowej Miasta Ogrodów porwie publiczność programem pod wiele mówiącym tytułem „Crimes”, zawierającym autorskie aranżacje przebojów muzyki klasycznej i kompozycje współczesne.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://miasto-ogrodow.eu/strona/festiwalmlodych/mid/399  i profilu FB


Koncerty i towarzyszące im wydarzenia V Krakowskiego Festiwalu Akordeonowego odbędą się w dniach 4–11 października na terenie Krakowa oraz Miasteczka Galicyjskiego i Parku Etnograficznego w Nowym Sączu. Każdy dzień festiwalu zaprezentuje inne oblicze akordeonu.

V Krakowski Festiwal Akordeonowy, który organizuje Fundacja Art Forum, jest międzynarodowym świętem muzyki akordeonowej w jej wszystkich przejawach. Prócz koncertów wykonawców i kompozytorów z różnych pokoleń w różnych gatunkach muzycznych w ramach festiwalu przewidziano wiele wydarzeń towarzyszących z akordeonem „w roli głównej”: warsztaty, wykłady, wystawa, Konkurs Filmowy, Dzień Filmowy wraz z galą Konkursu Filmów Krótkometrażowych do Muzyki Akordeonowej „Uchwyć to co nieuchwytne” i koncertem do filmu niemego oraz sesja naukowa „Oblicza akordeonu we współczesnej praktyce wykonawczej”.

Festiwal pomaga też poznać Kraków, każde wydarzenie odbywa się w innym, ważnym dla Krakowa miejscu. W programie Festiwalu zgodnie z tradycją ważne miejsce zajmują dzieła polskich kompozytorów. Podczas tegorocznej edycji usłyszymy utwory Krzysztofa Olczaka, Stanisława Moryto, Jacka Rabińskiego, Macieja Zimki, Pawła Hendricha, Edwarda Bogusławskiego, Edwarda Sielickiego, Pawła Malinowskiego, Tadeusza Wieleckiego, Dariusza Przybylskiego, Pawła Janasa i Mikołaja Majkusiaka. Będziemy ponadto świadkami prawykonania utworów Błażeja Wincentego Kozłowskiego, Bożeny Boba-Dyga, a także Unhelpful Thinking Styles Moniki Szpyrki na altówkę, akordeon, audio-playback i projekcję świetlną, który powstał w ramach programu „Zamówienia Kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Wydarzenie zostało objęte patronatem medialnym Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów na stronach http://www.krakowskifestiwalakordeonowy.pl/  i https://www.facebook.com/krakowskifestiwalakordeonowy 


Niezwykły koncert charytatywny „NOSPR gra dla Tosi” w wykonaniu Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miał miejsce w siedzibie NOSPR 4 października 2020 o godz. 17.00.

Dochód z biletów zostanie przekazany w całości na leczenie 11-letniej Antoniny Laburdy, u której w maju tego roku zdiagnozowano anemię aplastyczną, groźną chorobę wymagającą długotrwałej i trudnej terapii. Tosia jest córką muzyków NOSPR Katarzyny i Patryka Laburdów, a koncert gestem wsparcia ich kolegów z orkiestry.

Orkiestra kameralna NOSPR wystąpi pod dyrekcją Piotra Tarcholika. W ich wykonaniu usłyszymy I część Suity w dawnym stylu „Z czasów Holberga” Edvarda Griega, II część Sekstetu smyczkowego „Souvenir de Florence” Piotra Czajkowskiego, Partitę Es-dur Johanna Nepomuka Hummla, The Dargasons z St. Paul’s Suite Gustava Holsta, dwie części z Symfonii A-dur KV 201 Wolfganga Amadeusa Mozarta, a także Serenadę op. 2 na orkiestrę smyczkową Mieczysława Karłowicza.

Środki na leczenie Tosi można przeznaczyć również wpłacając darowiznę na indywidualny numer subkonta dziewczynki prowadzonego przez Fundację Iskierka.

Więcej: https://fundacjaiskierka.pl/podopieczni/antonina-laburda/ 


Wolfgang Amadeus Mozart, Cesar Franck czy Henryk Jan Botor to tylko niektórzy z kompozytorów, jakich utwory będzie można usłyszeć podczas pierwszego w tym sezonie koncertu Chóru Bazyliki Licheńskiej „Stabat Mater”. Koncert odbędzie się po mszy o 12.00, w niedzielę, 4 października 2020 w Bazylice licheńskiej.

Wykonawcami koncertu będą Chór „Stabat Mater” pod dyrekcją Jacka Hyżnego wraz z solistkami: Anitą Furgol-Kownacką (sopran) i Ewą Budzińską (sopran) oraz organistą Andrzejem Chorosińskim, profesorem Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie.

Muzycy wykonają Panis angelicus z Messe à troi voix op. 12 Francka, Ave verum corpus Mozarta, podczas koncertu nie może zabraknąć utworu, do którego nawiązuje nazwa Chóru Bazyliki Licheńskiej – Stabat Mater. Zaprezentowany zostanie utwór węgierskiego kompozytora, Zoltána Kodály, skomponowany do słów XIII-wiecznej sekwencji wielkopostnej. Będzie także można usłyszeć utwory współczesnych kompozytorów, m. in. Pie Jesu z Requiem Andrew Lloyda Webbera, Deus Caritas est Henryka Jana Botora oraz Modlitwę o pokój Norberta Blachy.

Chórowi na organach bazyliki licheńskiej akompaniować będzie twórca koncepcji brzmieniowej imponującego licheńskiego instrumentu – prof. Andrzej Chorosiński. W wykonaniu byłego rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina zabrzmią także utwory instrumentalne: Andantino g-moll Francka oraz Toccata G-dur Duboisa.

Koncertu będzie można wysłuchać także za pośrednictwem mediów. Transmitowany będzie na stronie www.lichen.pl, fanpage Sanktuarium na Facebooku oraz kanale na YouTube.


XX Festiwal Ogrody Muzyczne odbędzie się w dniach 5–27 października 2020 na terenie Dziedzińca Wielkiego Zamku Królewskiego w Warszawie oraz w Kinie Atlantic.

Festiwal Ogrody Muzyczne jest realizowany w Warszawie od 2001 r. Program każdego festiwalu wypełniają koncerty live oraz retransmisje oper i baletów z renomowanych teatrów i festiwali muzycznych: z The Metropolitan Opera, Teatru Bolszoj i Festiwalu w Salzburgu na czele; a także filmy muzyczne i sfilmowane koncerty. W ramach festiwalu realizowany jest specjalny program edukacyjno-artystyczny dla dzieci – „Dziecięce Ogrody Muzyczne”.

Program XX Ogrodów obejmie 16 projekcji filmowych i 5 koncertów na żywo. Podczas koncertu inauguracyjnego usłyszymy Spark Klasyczny Band, który zestawia Bacha, Vivaldiego, Mozarta i innych klasyków z dźwiękami współczesności, generowanymi za pomocą ponad 40 rejestratorów. Z okazji obchodów 400. rocznicy śmierci Szekspira sekstet wokalny proMODERN przygotował projekt „shakespired”, na który złożyły się nowe utwory polskich twórców napisane specjalnie dla zespołu do tekstów sonetów szekspirowskich. Niektóre kompozycje zostały zamówione i dofinansowane w ramach Programu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Utwory autorstwa Krzesimira Dębskiego, Krzysztofa Herdzina, Pawła Łukaszewskiego, Stanisława Moryto, Tomasza Opałki, Macieja Zielińskiego i Miłosza Bembinowa zostaną zaprezentowane również na Zamku Królewskim. Udział w Festiwalu weźmie również kontratenor Matthias Rexroth – jeden z głównych pedagogów Akademii Operowej w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, oraz jego uczniowie. 22 października w Ogrodach wystąpi Bartosz Głowacki – młody wirtuoz akordeonu, mieszkający i odnoszący sukcesy w Londynie. Artyście towarzyszyć będą Lotte Betts-Dean – mezzosopran z Australii oraz rosyjsko-australijski gitarzysta Andrey Lebedev. Podczas ostatniego koncertu festiwalowego „Opera Minima” z udziałem kontratenora Michała Sławeckiego zabrzmi muzyka dawna.

Szczegółowy program – na stronie https://www.ogrodymuzyczne.pl/ 


Royal String Quartet istnieje już ponad 20 lat, a od 2004 roku organizuje własny festiwal muzyki kameralnej. Tym razem Kwartesencja to cykl trzech koncertów, które odbędą się w dniach 6 października – 11 grudnia 2020 w lubianych przez publiczność miejscach Warszawy: Królikarni, Nowym Teatrze i Studiu Koncertowym Polskiego Radia.

Podczas koncertu inaugurującego Festiwal w Królikarni zabrzmi Kwartet na koniec czasu Oliviera Messiaena, który powstał podczas II wojny światowej w obozie koncentracyjnym w Görlitz (Zgorzelec). W programie 2020 znajdą się oktety smyczkowe Enescu i Gliera wykonane wraz z Kwartetem Śląskim, trzy kwartety Krzysztofa Pendereckiego oraz II Kwartet smyczkowy Pawła Mykietyna. Na ostatnim koncercie Festiwalu premierowo zaprezentowany zostanie III Kwartet smyczkowy Aleksandra Nowaka.

Coroczny festiwal muzyki kameralnej Kwartesencja, którego twórcą i głównym organizatorem jest jeden z najlepszych polskich kwartetów smyczkowych, odzwierciedla muzyczne zainteresowania, pasje i inspiracje muzyków. Kwartesencja to coroczna szansa dla słuchaczy na poznanie istotnych dzieł ostatnich kilkudziesięciu lat oraz ponadczasowych arcydzieł muzyki. To cykl koncertów w wykonaniu znanych artystów, który, mieszając style i gatunki, schodzi z utartych ścieżek.

Wstęp wolny na wszystkie koncerty. Limit miejsc jest ograniczony. Z wydarzeń prowadzone będą transmisje na żywo.

Szczegółowy program – na stronie https://www.facebook.com/kwartesencja 


Podczas pierwszego w tym sezonie koncertu kameralnego w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina 6 października 2020 o godz. 19.00 prawykonane zostaną Trzy tańce wyimaginowane na orkiestrę kameralną Krzysztofa Grzeszczaka.

Dr hab. Krzysztof Grzeszczak od 1999 wykłada w łódzkiej Akademii Muzycznej. W 2001 został członkiem Związku Kompozytorów Polskich. Jest laureatem konkursów kompozytorskich w kraju i za granicą. Trzykrotnie otrzymał Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi za twórczość kompozytorską oraz został odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi. Od wielu lat pełni funkcję organisty i organizatora koncertów muzyki chóralnej, organowej i kameralnej w łódzkich kościołach oraz współorganizatora Sesji Musica Moderna. Jego najnowszy utwór prawykona Orkiestra Kameralna PRIMUZ pod kierownictwem Łukasza Błaszczyka.

Koncert uczyni wyjątkowym ceniona sopranistka Olga Pasiecznik. Artystka występuje na najlepszych światowych scenach. Przez wiele lat była związana z Warszawską Operą Kameralną, obecnie jest solistką Polskiej Opery Królewskiej w Warszawie. Ważne miejsce w jej repertuarze zajmuje pieśń romantyczna i impresjonistyczna oraz muzyka współczesna. W Łodzi artystka wykona Iluminacje Benjamina Brittena, skomponowane w 1939 r. do słów Arthura Rimbauda. Ponadto w programie znajdzie się Agnus Dei Zdzisława Szostaka w wersji na sopran, skrzypce i orkiestrę kameralną. Partię skrzypiec w utworze wykona Dominika Sznajder.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-kameralny-19 


Nowy festiwal na mapie kulturalnej Warszawy to wyjątkowa okazja do szerszego obcowania z twórczością niezwykłego kompozytora-wizjonera. W dniach 7–11 października 2020 w warszawskim Nowym Teatrze odbędzie się „Festiwal Paweł Mykietyn. Konteksty”.

Muzyka kompozytora wyróżnia się dramaturgicznie doskonałą narracją przy wyrafinowaniu i precyzji stosowanych środków. Podobne cechy są też właściwe utworom innego kompozytora, starszego o generację, którego Mykietyn u progu swej drogi wybrał jako główny punkt odniesienia – Pawła Szymańskiego. Stąd jego muzyka w programie Festiwalu jest kontrapunktem dla mykietynowskiego głównego tematu.

Podczas czterech koncertów będzie można posłuchać zarówno wczesnych kompozycji, jak i najnowszych utworów Mykietyna, a cały festiwal „pozwali zapoznać się z najnowszą historią muzyki polskiej i jej fascynującymi wątkami genetycznymi”, jak zapowiadają organizatorzy. Festiwal kończy koncert muzyki elektronicznej z ikonicznymi utworami stworzonymi na taśmę przez Mykietyna, Szymańskiego, Adama Falkiewicza oraz pioniera muzyki elektronicznej w Polsce – Włodzimierza Kotońskiego, który był nauczycielem wszystkich tych trzech kompozytorów reprezentujących zarazem trzy generacje.

Do udziału w wydarzeniu zaproszeni zostali znakomici artyści, m. in.: Sinfonia Varsovia pod dyrekcją charyzmatycznego Bassema Akiki, Jadwiga Rappe (alt), Michał Sławecki (kontratenor), Lutosławski String Quartet i Royal String Quartet oraz pełni energetycznej precyzji klawesynistka Małgorzata Sarbak i perkusista Miłosz Pękala

Festiwal dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/festiwal-pawel-mykietyn-konteksty 


7 października 2020 odbędzie się „Young Arts. Muzyka & Edukacja 3.0” – konferencja poświęcona zagadnieniom związanym ze zdalnym nauczaniem gry na instrumentach. W wydarzeniu wezmą udział przedstawiciele najważniejszych instytucji kultury w Polsce oraz eksperci doświadczeni w nauczaniu online. Konferencja jednocześnie otwiera funkcjonowanie Young Arts Kids – nowej platformy edukacyjnej, która łączy uczniów i nauczycieli muzyki w całej Polsce.

Całe wydarzenie odbędzie się na żywo w formie tematycznych webinariów. Konferencja jest skierowana do dyrektorów szkół muzycznych I i II stopnia oraz do nauczycieli gry na instrumentach smyczkowych. Konferencję otworzy panel dyskusyjny pod tytułem „Zmiany obyczajowe w świecie muzyki. Wyzwania i szanse nauczania online w kulturze”, w którym zabiorą głos przedstawiciele najważniejszych instytucji kultury w Polsce. W programie konferencji znajdują się wykłady poświęcone technice nauczania online gry na instrumencie, sposobom kształtowania prawidłowej postawy, wyzwaniom psychologicznym, jakie stawia przed nauczycielem zdalny kontakt z uczniem, praktycznym umiejętnościom występowania przed kamerą oraz zastosowaniu odpowiednich narzędzi technologicznych. Wykłady poprowadzą m.in. skrzypaczka Agata Szymczewska, trener przygotowania fizycznego i mentalnego do praktyki muzycznej Jadwiga Śmieszchalska, psycholog Jarosław Mirkiewicz, dziennikarz Jarosław Kuźniar.

Podczas konferencji zostanie też zaprezentowana nowa platforma edukacyjna – Young Arts Kids. Jest to miejsce wirtualnych spotkań uczniów i nauczycieli gry na instrumentach. Misją projektu jest ułatwianie dostępu do edukacji muzycznej wszystkim, którzy chcą rozwijać swoje umiejętności pod opieką wybitnych nauczycieli oraz możliwość kontynuowania edukacji w okresie ewentualnych ograniczeń pandemicznych.

Projekt Young Arts Kids dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach programu „Kultura w sieci”.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, zapisy dla uczestników są prowadzone na stronie www.yakids.pl 

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objeło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


W ramach piątej odsłony cyklu wystąpień mistrzowskich „Super Sam +1” w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) 8 października 2020 o godz. 20.00 odbędzie się koncert z udziałem Chrisa Jarretta i Franka Pospieszalskiego.

Pomysłodawcą nazwy „SuperSam” w odniesieniu do koncertów solowych jest klarnecista Jerzy Mazzoll. Współczesna wersja projektu programowana jest przez kontrabasistę, animatora wydarzeń artystycznych oraz szefa klubu Mózg, Sławka Janickiego. „Super” w tytule oznacza, że program budowany jest w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” w tytule oznacza, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. Artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Amerykański pianista i kompozytor Chris Jarret studiował w Oberlin Conservatory of Music i Carl von Ossietzky University w Odlenburgu, gdzie następnie wykładał. Komponuje utwory muzyki kameralnej i symfonicznej, koncertuje jako pianista na całym świecie. Regularnie występuje w duecie z Erwinem Ditznerem i jest liderem kwartetu Four Free.

Kontrabasista Franek Pospieszalski, pochodzący z muzycznej rodziny, jest absolwentem Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu, ukończył też studia licencjackie duńskiego Rhythmic Music Conservatory. Jest wykonawcą i kompozytorem czynnie działającym w wielu międzynarodowych jak i lokalnych zespołach jako sideman, a także lider kilku swoich projektów. W 2017 roku wydał autorską debiutancką płytę 1st level ze swoim zespołem Franciszek Pospieszalski Sextet, a w 2019 – płytę Accumulated Thoughts ze swoim trio. Na konkursie Jazz Juniors wraz z zespołem Franciszek Pospieszalski Trio został wyróżniony nagrodą w postaci trasy koncertowej w Azji, również otrzymując nagrodę indywidualną Złoty Kontrabas im. Andrzeja Cudzicha.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów – na stronie http://supersam.mozg.pl/ 


Podczas II edycji Międzynarodowego Festiwalu im. Józefa Madei w dniach 9–26 października 2020 odbędą się koncerty, lekcje mistrzowskie i spotkania z wyjątkowymi artystami zarówno z Polski, jak i zagranicy.

Organizatorem Festiwalu jest Stowarzyszenie im. Józefa Madei mające swoją siedzibę w Poznaniu, ale działające na terenie całej Polski i współpracujące z wieloma instytucjami kultury. W tym roku do udziału w wydarzeniu Stowarzyszenie zaprosiło światowej sławy niemieckiego klarnecistę Dirka Altmanna, który poprowadzi warsztaty mistrzowskie, a także wystąpi na koncercie w Pałacu Jankowice 10 października. Udział w koncercie weźmie również Festiwalowa Orkiestra Klarnetowa, w skład której wejdą studenci Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu oraz uczniowie Samorządowej Szkoły Muzycznej I st. w Tarnowie Podgórnym. Orkiestrę poprowadzi prof. Zdzisław Nowak. Gościem zagranicznym festiwalu będzie również altowiolistka Esther Alba López.

18 października w poznańskiej Akademii Muzycznej będzie miał miejsce koncert z okazji obchodzonej na całym świecie 250. rocznicy urodzin Ludwiga van Beethovena. Koncert finałowy Festiwalu odbędzie się w Sali Balowej Zamku w Rydzynie 26 października.

W programie Festiwalu znalazły się wyjątkowe dzieła muzyki kameralnej, m. in. Józefa Madei, Henryka Czyża, Ignacego Friedmana, Claude’a Debussy’ego, Roberta Schumanna, Ludwiga van Beethovena i Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego. Na koncercie inauguracyjnym Festiwalu odbędzie się prawykonanie utworu wykładowczyni poznańskiej Akademii Muzycznej dr Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej.

Wstęp na wszystkie koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej szczegółów na http://festiwalmadei.pl/