Polmic - FB

calendar of events

2019 2020 2021 2022 2023
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze 4 marca 2021 o godz. 19.00 stanie się sceną dla muzyki polskiej: w interpretacji Książek Piano Duo usłyszymy utwory Józefa Elsnera, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Władysławy Markiewiczówny.

„Scena dla muzyki polskiej” to program Instytutu Muzyki i Tańca przeznaczony dla polskich artystów wykonawców, realizowany we współpracy z Filharmonią Narodową i instytucjami artystycznymi w kraju. Wyłonione w trybie konkursowym programy z muzyką polską prezentowane są w Sali Kameralnej Filharmonii Narodowej i powtarzane w innych miastach w Polsce. Celem programu jest promocja polskich artystów i polskiej twórczości kompozytorskiej, szczególnie mniej obecnej w praktyce koncertowej. Główne cele programu to inspirowanie muzyków do przygotowywania programów koncertów muzyki polskiej i zainteresowanie publiczności dziełami polskich twórców.

Podczas najbliższego koncertu w ramach tego programu wystąpi Książek Piano Duo. Zespół, założony w 2012 roku przez Agnieszkę Zahaczewską-Książek i Krzysztofa Książka, reprezentowany jest przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Duet koncertował w wielu miejscach w Polsce i za granicą, m.in. w Szwajcarii, Francji, Wielkiej Brytanii, Tajlandii i RPA. W 2019 muzycy zdobyli II nagrodę i nagrodę specjalną na XXI Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. F. Schuberta w Jeseniku i tytuł finalisty oraz nagrodę specjalną na III Międzynarodowym Konkursie Duetów Fortepianowych im. S. Szӧrenyi w Bukareszcie. W kolejnym roku pianiści otrzymali stypendium „Młoda Polska”. Dzięki swoim talentom i osiągnięciom artystycznym muzycy zdobyli uznanie publiczności oraz pochlebne opinie międzynarodowej krytyki muzycznej.

Szczegółowy program ich marcowego koncertu – na stronie https://filharmonia.jgora.pl/ 


Polish Cello Quartet ma na koncie wiele intrygujących projektów artystycznych. Kolejnym z nich będzie spotkanie 4 marca 2021 o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki z dziełem lipskiego kantora, zestawionym z twórczością współcześnie działających artystów.

Die Kunst der Fuge, czyli Sztuka fugi, jest ostatnią kompozycją Johanna Sebastiana Bacha, której nie zdążył już on ukończyć. Składa się z czternastu fug (określanych mianem Contrapunctus) i czterech kanonów o wzrastającym stopniu komplikacji. Kompozytor nie określił składu, na jaki przeznaczony jest ten utwór, dlatego też niektórzy badacze zakładali, że jest to dzieło czysto teoretyczne, abstrakcyjne i spekulatywne, rodzaj traktatu ukazującego możliwości tkwiące w sztuce polifonii. Z tego powodu Die Kunst der Fuge na wiele lat popadła w zapomnienie. Późniejsi wykonawcy docenili jednak tę kompozycję. Wykonywana była na przeróżne składy – grano ją na klawesynie, organach, fortepianie; powstało też kilka opracowań na orkiestrę. Podczas koncertu usłyszymy Contrapunctus I, III, V i X.

Fugi te zostały zestawione z dziełami trzech współczesnych twórców. Thierry Escaich jest francuskim organistą i kompozytorem, znanym melomanom odwiedzającym Narodowe Forum Muzyki z improwizowanego akompaniamentu do filmu niemego Upiór w operze. Ground III to jego utwór z 2008 roku, jeden z sześciu noszących taki tytuł. Dzieło Flüsterfuge und Zirkelkanon, przeznaczone na cztery wiolonczele lub cztery fagoty, napisał Szwajcar Heinz Holliger w 2000 roku. Z kolei Kwartet wiolonczelowy jest autorstwa Artura Zagajewskiego, artysty urodzonego w 1978 roku, teoretyka muzyki i kompozytora.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8183 


Koncert trojga znakomitych, młodych, ale legitymujących się imponującym dorobkiem solistów – Iwony Sochy (sopran), Łukasza Gaja (tenor), Adama Szerszenia (baryton) – i Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Sławomira Chrzanowskiego 5 marca 2021 o godz. 20.00, dedykowany wszystkim Paniom w przededniu ich pięknego święta, przypomni najpiękniejsze karty opery włoskiej epoki romantyzmu i neoromantyzmu.

Opera narodziła się pod niebem Italii i chociaż w czasach baroku upowszechniła się w wielu krajach, w lokalnych odmianach, to na długo Włochy właśnie pozostały operowym centrum, punktem odniesienia, wzorem nowych mód i trendów. Chociaż nie wszyscy kompozytorzy prezentowanych tego wieczoru dzieł byli Włochami, to każdy w jakiś sposób odnosił się do tego, co z Włoch pochodziło — swe najznakomitsze opery Mozart napisał do włoskich słów prześwietnego librecisty Lorenza da Ponte; usłyszymy znane i uwielbiane przykłady tej natchnionej współpracy. Nowe, romantyczne nurty włoskiej opery manifestowały się w stylu, którego miano mówi wszystko: belcanto, szczególnie eksponującym urodę, ekspresję i wirtuozerię głosu; do jego mistrzów należał Gaetano Donizetti, nie zabraknie więc i jego arii. Z tego ducha wywodzi się też genialna twórczość Giuseppe Verdiego, którego 120. rocznica śmierci minęła w tym roku. Nasi znakomici artyści zaprezentują reprezentatywny wybór najpiękniejszych kart muzyki wielkiego Włocha.

Następcy Verdiego zarazem z jego zdobyczy korzystali, jak i polemizowali z nimi tworząc nowe nurty, w tym weryzm równoległy do literackiego naturalizmu, pochylający się nad prostymi, często smutnymi historiami zwykłych ludzi, nie zaś tylko koturnowych postaci z odległej historii czy mitologii – tu wielkie zasługi mieli Pietro Mascagni, Ruggero Leoncavallo oraz wielki Giacomo Puccini. Nawet dygresje znad Sekwany w programie — utwory Gounoda i Masseneta, mają włoskie konteksty: obaj byli laureatami tzw. Nagrody Rzymskiej fundowanej dla laureatów prestiżowego konkursu w Paryżu, by umożliwić adeptom sztuki studia w Italii.

W marcowy wieczór wystąpią znakomici soliści: Iwona Socha, Łukasz Gaj i Adam Szerszeń. Związani z najlepszymi scenami operowymi kraju szczycą się też laurami prestiżowych konkursów, ważnymi dokonaniami kameralnymi, fonograficznymi, są często oklaskiwani także za granicą.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert online transmitowany będzie na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Romantyczny koncert autorstwa jednego z największych melodystów w historii muzyki i symfonia kompozytora, który dopiero teraz zajął należne mu miejsce w panoramie twórców XX wieku – tych dzieł wysłuchamy w wykonaniu NFM Filharmonii Wrocławskiej 5 marca 2021 o godz. 19.00. Wieczór zostanie uświetniony występem znakomitej skrzypaczki Veriko Tchumburidze – triumfatorki 15. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. H. Wieniawskiego w Poznaniu.

Koncert skrzypcowy a-moll Antonína Dvořáka to jeden z najpopularniejszych utworów skomponowanych w epoce romantyzmu i przeznaczonych na ten instrument. Inspiracją do napisania tego dzieła było spotkanie ze sławnym skrzypkiem Josephem Joachimem, któremu czeski artysta chciał je zadedykować i powierzyć jego prawykonanie. Jednak konserwatywny wirtuoz był niezadowolony z niestandardowych pomysłów Dvořáka, zwodził więc kompozytora, argumentując, że dużo czasu zabiera mu opracowanie partii solowej w tym utworze. Zniecierpliwiony autor powierzył w końcu prawykonanie swojemu krajanowi Františkowi Ondříčkowi, a Joachim nigdy tego koncertu nie zagrał. Utwór jest nadspodziewanie lekki i melodyjny. Słuchacza uwodzi w nim czar śpiewnych melodii i niezwykła inwencja czeskiego artysty.

Urodzony w Warszawie w 1919 roku Mieczysław Wajnberg pozostawił po sobie bardzo bogaty i zróżnicowany dorobek, obejmujący ponad sto pięćdziesiąt kompozycji. Przeznaczona na smyczki czteroczęściowa I Symfonia kameralna jest dziełem późnym, napisanym przez artystę w 1987 roku. To neoklasyczny utwór świadczący o wielkiej inwencji melodycznej autora. Nastrój tej kompozycji jest pogodny, niemal wesoły, tylko w wolnej drugiej części pojawiają się bardziej bolesne i niepokojące akcenty.

Agnieszka Frei

Informacja o biletach – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8243 


Koncert w Filharmonii Krakowskiej 5 marca 2021 o godz. 19.30 będzie prologiem II Festiwalu Szymanowski – Polska – Świat. Zabrzmi muzyka Patrona Festiwalu i Wolfganga Amadeusa Mozarta.

Usłyszymy Symfonię g-moll KV 550 Mozarta i Stabat Mater op. 53 Szymanowskiego. Dzieła te zaprezentują Orkiestra i Chór Filharmonii Krakowskiej pod batutą wybitnego Antoniego Wita, a w roli solistów wystąpią znakomici śpiewacy: Iwona Hossa (sopran), Ewa Marciniec (alt) oraz Jarosław Bręk (baryton).

Jak zaznacza Małgorzata Janicka-Słysz, autorka monografii Poetyka muzyczna Karola Szymanowskiego. Studia i interpretacja „W całej twórczości Karola Szymanowskiego Stabat Mater op. 53 na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę (ukończone w marcu 1926 roku) zajmuje miejsce szczególne: oto kompozytor o światopoglądzie „dionizyjskim” skomponował arcydzieło muzyki religijnej. Uważając, iż język łaciński utracił swe walory uczuciowe, sięgnął przy tym po polski przekład średniowiecznej sekwencji dokonany przez Józefa Jankowskiego: chciał, aby przesłanie dramatu Matki, bolejącej pod Krzyżem, trafiło w sposób bezpośredni do słuchacza. I połączył wartości uniwersalne z wartościami narodowymi, stapiając zwroty chorału gregoriańskiego z frazami polskich pieśni religijnych (Gorzkie żale, Stała Matka boleściwa). […] Stabat Mater uznano za owoc najszlachetniejszej inspiracji, dzieło ujmujące powściągliwością oraz równowagą słowa i dźwięku. Interpretowano je w kategoriach ideału muzyki narodowej, odczytując jednocześnie jako manifest osobistych religijnych uczuć kompozytora”.

Patronat honorowy nad koncertem objęli: Ambasador Węgier w Warszawie Orsolya Zsuzsanna Kovács, Marszałek Województwa Małopolskiego Witold Kozłowski, Dyrektor Instytutu Polskiego w Pradze Maciej Ruczaj oraz Dyrektor Instytutu Polskiego w Bratysławie Jacek Gajewski.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.filharmonia.krakow.pl/ 


5 marca 2021 o godz. 19.00 po raz pierwszy w szczecińskiej Filharmonii będzie gościła Anastasia Kobekina, rosyjska wiolonczelistka okrzyknięta przez europejską prasę niekwestionowaną faworytką publiczności.

Studiowała w Moskwie, Kronbergu, Berlinie, Paryżu i Frankfurcie, zgłębiając wykonawstwo repertuaru solowego, kameralnego i z zakresu muzyki dawnej. W 2015 roku została zwyciężczynią Międzynarodowego Konkursu TONALi w Hamburgu. Od tego czasu nagrała trzy płyty, między innymi z dziełami Mieczysława Wajnberga i Dymitra Szostakowicza. W minionym sezonie artystycznym zadebiutowała z Royal Liverpool Philharmonic Orchestra i odbyła trasę koncertową z orkiestrą berlińskiego Konzerthausu.

W wykonaniu Anastasii Kobekiny i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie usłyszymy dwa utwory, oba napisane przez kompozytorów dla swoich przyjaciół. Pierwszy z nich – Serenada G-dur – został przez Mieczysława Karłowicza zadedykowany znajomemu z czasów trzyletniego pobytu rodziny kompozytora w Heidelbergu Zygmuntowi Butkiewiczowi.

Jeżeli zastanawiają się Państwo, jak powstają tego typu przyjacielskie zamówienia kompozytorskie, to odpowiedzi dostarczy Mścisław Rostropowicz, uchylając rąbka tajemnicy w swoich wspomnieniach. Pewnego dnia zapytał żonę Szostakowicza, Ninę, co powinien zrobić, aby ten napisał dla niego koncert wiolonczelowy. Odpowiedź go zaskoczyła: „Sława, jeżeli chcesz, żeby Dymitr coś dla ciebie napisał, to mogę ci dać tylko jedną radę: nigdy go o to nie pytaj ani nawet o tym nie wspominaj!”. Rada okazała się słuszna i kilka lat później powstał Koncert Es-dur.

Po wirtuozowskich utworach wiolonczelowych zabrzmi V Symfonia Franza Schuberta, którą skomponował w wieku 19 lat.

Katarzyna Plater-Zyberk

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Astora Piazzolli pod honorowym patronatem Ambasady Argentyny w Polsce odbędzie się 12 marca 2021 o godz. 20.00. Koncert będzie transmitowany online na kanale YouTube i na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/.

Geneza tanga nie jest oczywista – to gatunek muzyki tanecznej oraz śpiewanej, który rodził się w XIX wieku w słynących z nie najlepszej reputacji zaułkach Montevideo i Buenos Aires, portowych miast-tygli wielu imigranckich nacji. Łączył elementy habanery, innych latynoskich tańców i pieśni z wpływami muzyki afroamerykańskiej. Słowom nostalgicznego śpiewu, mówiącego prawie zawsze o miłości – trudnej, zawiedzionej, minionej, towarzyszył namiętny, improwizowany taniec. Typowym zespołem towarzyszącym tangu był bandoneon, skrzypce, fortepian i kontrabas. Po II wojnie światowej przełom i renesans tanga nastąpił dzięki dokonaniom Astora Piazzolli – talent młodego Argentyńczyka dostrzegł i wsparł m.in. Artur Rubinstein. Stworzony przez niego gatunek tango nuevo odchodził od czysto tanecznej funkcji i stawał się muzyką autonomiczną o wysokich artystycznych walorach.

Koncert w stulecie urodzin wielkiego reformatora gatunku przypomni najsławniejsze tanga, ale też ciekawą większą formę – Koncert na bandoneon z 1979, który wydawca dzieła określił mianem Aconcagua, wskazując symbolicznie na najwyższy szczyt górski obu Ameryk i całej półkuli południowej. W solowych partiach koncertu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Wroniszewskiego wystąpi grający na bandoneonie rektor UMFC Klaudiusz Baran (a we wzruszającym tangu Adiós Nonino zaprezentuje się solo także skrzypaczka, Justyna Baran).

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2020 / 2021 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Skrzypek Maciej Łabecki i kontrabasista Sebastian Wypych dokonają 6 marca 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina prawykonania Koncertu podwójnego Ignacego Zalewskiego.

Utwór, napisany na zamówienie Filharmonii Łódzkiej, został zadedykowany obu solistom. Jego prawykonanie miało się odbyć w ubiegłym roku, lecz z powodu pandemii koronawirusa musiało zostać przełożone. „Koncert w formie tańca", jak sam kompozytor określa swój utwór, składa się z czterech części: tanga, walca, czardasza i finału w formie poloneza-fantazji.

Ignacy Zalewski (ur. 1990) to kompozytor, dyrygent oraz pedagog i popularyzator muzyki poważnej. Zdobył ponad 20 nagród na konkursach kompozytorskich z zakresu muzyki poważnej i ilustracyjnej. Jego utwory były wykonywane w najważniejszych polskich salach koncertowych, w większości krajów Europy, w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Singapurze i Wietnamie. Zalewski jest autorem muzyki do kilkudziesięciu spektakli teatralnych, telewizyjnych i słuchowisk radiowych. W marcu 2019 w Filharmonii Łódzkiej odbyło się prawykonanie jego utworu Symfonia. Pamięci Dominika Połońskiego.

W programie koncertu znajdzie się także Uwertura do opery Cyrulik sewilskiG. Rossiniego i Gran duo concertante na skrzypce i kontrabas G. Bottesiniego. Orkiestra Filharmonii Łódzkiej zagra pod batutą Grzegorza Wierusa. Koncert poprowadzi Piotr Matwiejczuk („Ruch Muzyczny").

Karolina Albińska

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-183 


Z okazji jubileuszu 95. urodzin Andrzeja Wajdy Sinfonietta Cracovia przygotowała we współpracy z Muzeum Manggha wyjątkowy projekt inspirowany twórczością Mistrza i jej interesującymi – często zaskakującymi – kontekstami. Przedsięwzięcie realizowane będzie zarówno w formule online (6 marca 2021 na www.playkrakow.com), jak i na żywo, z udziałem publiczności 13 marca o godz. 19.00.

Wszyscy fascynujemy się twórczością Andrzeja Wajdy. Ale czym fascynował się pierwszy – i jedyny – Polak nagrodzony Oscarem za całokształt twórczości? Odpowiedź na to pytanie przyniesie wyjątkowy projekt zorganizowany przez Sinfoniettę Cracovię z okazji 95. rocznicy urodzin reżysera. Krakowska orkiestra pod batutą Jurka Dybała zabierze słuchaczy w podróż po inspirującym świecie Andrzeja Wajdy i jego artystycznych fascynacjach: począwszy od muzycznych, ilustrowanych kompozycjami wykorzystanymi przez Mistrza w jego największych dziełach, przez te sytuujące się w uniwersum sztuk wizualnych, reprezentowane przez sztukę i estetykę Orientu. Najpiękniejsze utwory z dzieł filmowych Wajdy w ramach projektu zostaną bowiem zaprezentowane na tle niezwykłych wystaw muzealnych oraz autoportretów i szkiców orientalnych autorstwa samego reżysera – okraszone wirtuozerią i błyskotliwością Sinfonietty Cracovii przeniosą Państwa w świat jednego z najznamienitszych przedstawicieli polskiej kinematografii.

Muzyczno-filmowa impresja zrealizowana przez Sinfoniettę Cracovię w hołdzie Andrzejowi Wajdzie we wnętrzach i ogrodach bliskiego sercu artysty Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha będzie miała swoją premierę online 6 marca na platformie www.playkrakow.com. Natomiast już tydzień później Orkiestra wystąpi w Muzeum Manggha pod dyrekcją Jurka Dybała na żywo, w ramach koncertu z udziałem publiczności. Zabrzmi muzyka Karola Szymanowskiego, Witolda Lutosławskiego, Wojciecha Kilara, Krzysztofa Pendereckiego, Andrzeja Korzyńskiego, a także Toru Takemitsu i Arnolda Schoenberga. Występowi towarzyszyć będzie wystawa szkiców orientalnych oraz autoportretów reżysera.

Zarówno koncert, jak i materiał publikowany na platformie Play Kraków, poprzedzi wyjątkowe słowo wprowadzające aktorki, reżyserki, scenografki, a prywatnie żony Andrzeja Wajdy — Profesor Krystyny Zachwatowicz-Wajdy.

Koncert został objęty patronatem medialnym Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kamila Czernek

www.sinfonietta.pl 


Z okazji Dnia Kobiet Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus wystąpi pod batutą Anny Duczmal-Mróz 7 marca 2021 o godz. 18.00 w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu, prezentując dzieła Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, Mikołaja Majkusiaka, Piotra Perkowskiego i Piotra Mossa.

Koncert zatytułowany „Rhytm Games” to niezwykłe połączenie dźwięków wiolonczeli i akordeonu. Orkiestra wystąpi wraz ze znakomitymi solistami: akordeonistą Klaudiuszem Baranem i wiolonczelistką Karoliną Jaroszewską. Klaudiusz Baran jest wszechstronnym artystą oraz pedagogiem, rektorem UMFC. Jego dokonania artystyczne zmieniły w Polsce postrzeganie akordeonu. W roku 2003 jako pierwszy akordeonista otrzymał nagrodę „Fryderyk” w kategorii Album Roku Muzyka Kameralna za album Astor Piazzolla –Tango nagrany dla wytwórni Sony Classical, a w 2020 roku kolejne dwie statuetki w kategoriach: Album Roku Muzyka Symfoniczna oraz Najwybitniejsze Nagranie Muzyki Polskiej. Karolina Jaroszewska, absolwentka Julliard School w Nowym Jorku i Akademii Muzycznej w Poznaniu, pracuje w Filharmonii Narodowej na stanowiskach prowadzącego grupy oraz solo wiolonczel. Artystka jest reprezentowana przez Stowarzyszenie im. Ludwiga van Beethovena. Jej kunszt artystyczny doceniają też instytucje pozamuzyczne – otrzymała medal „Młodego Pozytywisty” Towarzystwa im. H. Cegielskiego w Poznaniu, a także stypendia m.in. Miasta Poznania oraz Fundacji Ewy Czeszejko-Sochackiej.

W wykonaniu artystów usłyszymy Rhythm Games Mikołaja Majkusiaka, utwór Piotra Perkowskiego i Piotra Mossa Karolowi Szymanowskiemu oraz Oktet Es-dur op. 20 Felixa Mendelssohna w opracowaniu Agnieszki Duczmal.

Informacja o biletach – na stronie https://amadeus.pl/pl/event-07-03-2021-rhytm-games-koncert 


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia zaprasza 8 marca 2021 o godz. 19.30 na premierę online koncertu zarejestrowanego przez medici.tv. Muzyka Stanisława Skrowaczewskiego, Roxanny Panufnik i Siergieja Prokofiewa zabrzmi w wykonaniu NOSPR pod batutą Marin Alsop – jednej z najważniejszych dyrygentek na świecie.

Roxanna Panufnik skomponowała Two Composers, Four Hands na podwójną orkiestrę smyczkową w stulecie urodzin Lutosławskiego i na rok przed jubileuszem jej ojca. Tytuł nawiązuje między innymi do przyjaźni Panufnika i Lutosławskiego, którzy podczas okupacji zarabiali na utrzymanie występami w warszawskich kawiarniach artystycznych. W utworze nie ma fortepianu, są za to dwa oddzielne zespoły, odzwierciedlające sedno tamtej współpracy. Fortepianu nie było też przy pisaniu I Symfonii D-dur op. 25 Prokofiewa. Decyzję ułożenia jej „w pamięci” podjął sam kompozytor, traktując to jako swoiste ćwiczenie wyobraźni.

Stanisław Skrowaczewski napisał swój Koncert na rożek angielski w 1969 roku, na obczyźnie. Podczas najbliższego wydarzenia w Koncercie wystąpi Piotr Pyc, solista zespołu, który Skrowaczewski w ostatnich latach życia wielokrotnie prowadził jako pierwszy dyrygent gościnny. Historię trzeba grać czasem na więcej niż cztery ręce. I często się zdarza, że bez fortepianu.

Dorota Kozińska

Dodatkowe informacje – na stronie https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-marin-alsop-piotr-pyc-2 


Najnowszy album Joanny Sochackiej z fortepianową muzyką Grażyny Bacewicz, wydany przez renomowaną wytwórnię DUX Recording Producers, dostępny będzie w sprzedaży od 8 marca 2021, a niebawem pojawi się w fizycznej oraz cyfrowej międzynarodowej dystrybucji.

Grażyna Bacewicz była postacią ze wszech miar wybitną, niezwykle wszechstronną, zadającą kłam wciąż w jej czasach popularnemu poglądowi, że kobieta z natury swej nie może osiągnąć znakomitych rezultatów w kilku sferach działalności artystycznej w sposób nieustępujący mężczyznom. Najbardziej popularnymi są, rzecz jasna, skrzypcowe dzieła artystki. Natomiast album, który ukaże się na początku marca, poświęcony jest jej pianistycznemu dorobkowi.

Polska pianistka Joanna Sochacka, doktorantka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie Hanny Holeksy, studiuje również w Universität für Musik und darstellende Kunst w Grazu w Austrii w klasie prof. Milany Chernyavskiej. Jej najnowszy album obejmuje szereg fortepianowych kompozycji Grażyny Bacewicz. Są to dzieła zarówno dobrze znane światowej publiczności (II Sonata fortepianowa [1953]), jak i utwory, które bardzo rzadko są wykonywane ( Dwie etiudy na fortepian oraz I Sonata fortepianowa[1949]). Ponadto płyta zawiera dwa utwory po raz pierwszy wydane na CD: Sonata fortepianowa z 1930 roku i Etiuda na fortepian z 1949.

Patronat medialny nad albumem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie wydawcy http://www.dux.pl/ 


Dzieła polskich twórców – Józefa Elsnera, Fryderyka Chopina, Aleksandra Tansmana, Witolda Lutosławskiego, Henryka Mikołaja Góreckiego i Władysławy Markiewiczówny – zabrzmią w interpretacji Książek Piano Duo w Filharmonii Narodowej 9 marca 2021 o godz. 19.00. Koncert w ramach programu „Scena dla muzyki polskiej” współorganizowany jest przez Filharmonię i Instytut Muzyki i Tańca.

Od momentu udomowienia fortepianu, czyli od końca XVIII i później, przez cały wiek XIX, duety fortepianowe były popularną formą spędzania czasu wolnego, elementem życia towarzyskiego, a często budziły też ekscytujący dreszcz erotycznej dwuznaczności jako jedyna bodaj forma intymnej (niemal) bliskości osób płci obojga, dozwolona zanim rzecz całą zalegalizuje sakramentalne „tak”.

Elsner pozostawił niewiele kompozycji dla fortepianowego duetu; wśród nich trzyczęściowa Sonata B-dur o niezaprzeczalnych walorach artystycznych, jest jedynym utworem z założenia napisanym przez niego dla dwojga pianistów. Czy Chopin napisał swoje Wariacje na temat pieśni Moore’a z pobudek praktycznych i z myślą o konkretnej współwykonawczyni – tego z całą pewnością nie wiemy. Biorąc jednak pod uwagę dość otwarcie manifestujący się „użytkowy” charakter cyklu, można z dużą dozą prawdopodobieństwa założyć, że powstały one „z potrzeby chwili”.

Wraz z cyklem Kalejdoskop Maurycego Moszkowskiego – niemieckiego kompozytora pochodzenia polsko-żydowskiego – wkraczamy w wiek XX, który nurt muzyki na cztery ręce uczynił pełnoprawnym elementem repertuaru koncertowego. Zarówno trzyczęściowa Suita Władysławy Markiewiczówny z 1936 roku, jak i lapidarna Toccata op. 2 Henryka Mikołaja Góreckiego wnoszą powiew bartokowskiego „barbaryzmu”, napędzane ludowymi rytmami i wyrazistą artykulacją – ostrymi niczym podmuch mroźnego wiatru. La Grande Ville Aleksandra Tansmana i Wariacje na temat Paganiniego Witolda Lutosławskiego zasługiwałyby na miano „muzyki kawiarnianej”, gdyby nie nieco pejoratywny wydźwięk tego określenia. Zapomnijmy jednak o uprzedzeniach i dajmy się oczarować klubowemu klimatowi muzyki Tansmana i porwać żywiołowości kompozycji Lutosławskiego, która w mrocznych czasach okupacji rozbrzmiewała w warszawskich kawiarniach w wykonaniu duetu Lutosławski-Panufnik.

Andrzej Sułek

Więcej – na stronie http://filharmonia.pl/repertuar/-scena-dla-muzyki-polskiej-ksiazek-piano 


Doroczny Koncert Katedry Muzyki Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza odbędzie się w ramach obchodów 50-lecia UJD 12 marca 2021 o godz. 19.00 w Filharmonii Częstochowskiej. Będziemy świadkami premiery utworu Korona-19 Korneliusza Wiatra.

Korneliusz Wiatr – kompozytor, pianista, założyciel i dyrygent zespołu Wind Band – jest adiunktem Katedry Muzyki Uniwersytetu Humanistyczno-Przyrodniczego im. Jana Długosza i nauczycielem w Państwowej Szkole Muzycznej w Oleśnie. W 2015 roku został Człowiekiem Roku Powiatu Oleskiego. Jego najnowsza kompozycja Korona-19 (...wszystkim na pierwszej linii...) na orkiestrę, chór i taśmę powstała w ramach stypendium twórczego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego 2020/II.

Utwór prawykona Orkiestra Filharmonii Częstochowskiej i Chór kameralny Katedry Muzyki UJD pod dyrekcją Jerzego Swobody. W wykonaniu artystów usłyszymy również Sinfoniettę na orkiestrę smyczkową Pawła Łukaszewskiego i Koncert podwójny na gitarę, akordeon i orkiestrę smyczkową Astora Piazzolli. W roli solistów wystąpią Ewa Jabłczyńska (gitara), Ewa Grabowska-Lis (akordeon), Piotr Schmidt (trąbka), Roman Odoj (gitara), Korneliusz Wiatr (fortepian), Arkadiusz Suchara (bass) i Michał Maliński (perkusja).

Dodatkowe informacje - https://www.filharmonia.com.pl/repertuar/1574-Koncert-Katedry-Muzyki-UJD 


Wyjątkowe brzmienie gitar klasycznych, lutni i głosu – w 2021 roku Wiosennych Koncertów Gitarowych, które tradycyjnie odbywają się w Zamku Książąt Pomorskich w Szczecinie, będzie można słuchać bezpłatnie i bez wychodzenia z domu w każdy piątek marca.

Tegoroczne koncerty gitarowe zostały najpierw zarejestrowane w Galerii Gotyckiej Zamku i będą emitowane online w każdy piątek marca od godz. 8.00 do godz. 22.00 w niedzielę.

Wiosenne Koncerty Gitarowe na stałe wpisały się w kalendarz szczecińskich wydarzeń kulturalnych. Organizowane od 1998 roku są jedną z najstarszych cyklicznych imprez muzycznych miasta. Wspólnym mianownikiem zróżnicowanych stylistycznie utworów jest wyjątkowe brzmienie gitary klasycznej. Kierownikiem artystycznym Wiosennych Koncertów Gitarowych jest Piotr Pałac, szczeciński gitarzysta i pedagog. Wydarzenie co rok gości artystów reprezentujących najwyższy światowy poziom.

Podczas tegorocznej XXIII edycji Andrzej Grygier – laureat 25 pierwszych nagród (w tym nagrody Grand Prix) na ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach gitarowych – wykona kompozycje Antonia Josego, Roberta Sierry i Suite in modo Polonico Aleksandra Tansmana. Mateusz Ławniczak (lutnia, śpiew) zaprezentuje pieśni okresu renesansu: program „Pieśni Szekspirowskie” składa się w całości z utworów, które były integralną częścią dzieł wielkiego dramaturga lub z dużym prawdopodobieństwem mogły stanowić wypełnienie przerw między aktami. Znakomity Woch & Guzik Duo zaprezentuje muzykę włoską, brazylijską, wenezuelską, w tym suitę One Week in Rio zadedykowana duetowi przez Sergia Assada.

Zapraszamy do wirtualnej przestrzeni zamku: https://www.facebook.com/zamek.szczecin, www.youtube.com/zkpszczecin  i www.zamek.szczecin.pl 


Nieoczywiste eksperymenty z materią – nie tylko tą dźwiękową – będą jednym z głównych wątków marcowego koncertu Sinfonii Varsovii z cyklu „Oddźwięki. Nowa muzyka polska”. Transmisja na żywo rozpocznie się 13 marca 2021 na kanale YouTube oraz Facebooku o godz. 20.00. W programie usłyszymy premierowe kompozycje Teoniki Rożynek i Edwarda Sielickiego oraz utwory Sofii Gubajduliny i Włodzimierza Kotońskiego. Zespół Sinfonii Varsovii poprawdzi rosyjski dyrygent Mikhail Agrest.

Koncert rozpocznie prawykonanie utworu Teoniki Rożynek Nox (2016) na zespół smyczkowy i blaszane pulpity. Kompozytorka znana jest ze swoich eksperymentalnych poszukiwań w muzyce elektronicznej. W najnowszym utworze Rożynek wykorzystuje stały element koncertowego krajobrazu, który zwykle nie przyciąga uwagi. Brzmienie orkiestry wzbogaca o dźwięk blaszanych pulpitów, wprawianych w drgania przez smyczki.

Druga premiera na marcowych „Oddźwiękach” to III Symfonia „Koncertującą” (2020) Edwarda Sielickiego, która powstała w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. W tym utworze kreatywność i przypadek toczą równą walkę w imię dobrej muzyki. W jego środkowej części pełniący rolę solowego instrumentu syntezator losowo generuje przebiegi melodyczne na podstawie konkretnej skali. Zaprogramowany przedmiot ożywa w trakcie koncertu, rywalizując z poszczególnymi zestawami instrumentów stanowiących niezależne grupy koncertujące. Orkiestracja Sielickiego pełna jest kontrastów eksplorujących wyobraźnię słuchacza.

Przed koncertem odbędzie się rozmowa z twórcami prawykonywanych utworów oraz dziennikarzem muzycznym Adamem Suprynowiczem (19.00).

Barbara Jop

Więcej informacji: www.sinfoniavarsovia.org 


Od ponad 20 lat Agencja Koncertowa Presto przybliża zagranicznym gościom twórczość wielkiego polskiego kompozytora – Fryderyka Chopina. 15 marca 2021 o godz. 19.00 w siedzibie Agencji – Sali Koncertowej Fryderyk na Starym Mieście – odbędzie się kolejny koncert z cyklu „Live & online”. W programie – utwory Fryderyka Chopina, Franza Liszta i Ignacego Jana Paderewskiego w interpretacji Anny Kubicz.

Znakomite osiągnięcia Anny Kubicz stawiają ją w rzędzie najbardziej obiecujących pianistów młodego pokolenia w Polsce. Po ukończeniu Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w klasie prof. dr hab. Alicji Palety Bugaj Anna Kubicz rozpoczęła artystyczną współpracę z Narodowym Instytutem Fryderyka Chopina, Towarzystwem im. Fryderyka Chopina, orkiestrą Sinfonia Varsovia i Stowarzyszeniem Wspólnota Polska. Na jej koncie jako solistki jest udział w wielu polskich i międzynarodowych festiwalach. Jest laureatką pierwszych nagród na międzynarodowych konkursach wysokiej rangi, m.in. The 21st Century Art w Funchal (Portugalia) i 28th Young Musician International Competition Città di Barletta (Włochy).

W wykonaniu Anny Kubicz usłyszymy polonezy, nokturny i walce „Czwartego wieszcza”, Marzenie miłosne As-dur S. 541/3 Franza Liszta oraz Menuet G-dur op. 14 nr 1 i Wariacje A-dur op. 16 nr 3 Ignacego Jana Paderewskiego.

Koncert transmitowany będzie na profilu Facebookowym Fryderyk Concert Hall Warsaw.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


19 marca 2021 roku w Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie zostaną prawykonane utwory finałowe I etapu I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. M. Karłowicza. Utwory wykona Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza pod dyrekcją Szymona Bywalca.

I etap konkursu organizowanego przez Stowarzyszenie Autorów ZAiKS i Filharmonię w Szczecinie został rozstrzygnięty. Jurorzy rozpatrzyli 176 prac z Argentyny, Austrii, Białorusi, Brazylii, Chin, Cypru, Danii, Finlandii, Grecji, Holandii, Hiszpanii, Kanady, Korei Południowej, Macedonii, Niemiec, Polski, Szwecji, USA, Wielkiej Brytanii oraz Włoch. Dostrzeżono bardzo wysoki poziom artystyczny nadesłanych prac oraz ich ogromną różnorodność stylistyczną. Jury obradowało w składzie: Marcin Błażewicz (Przewodniczący), Krzysztof Knittel, Szymon Bywalec oraz Miłosz Bembinow (Sekretarz Konkursu, bez prawa głosu).

Do finału zakwalifikowano utwory: Borealis Tomasa Peire-Serratego, Helix Nebula Andrzeja Szachowskiego, Iluzje Adama Porębskiego, Rumori Tomasza Szczepanika, Sunrise in Hyangil Am Choi Jin Seok oraz Symphonic Dystopia Claudia Passilonga.

Zakwalifikowanie do finału I Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. M. Karłowicza wiąże się z profesjonalnym wykonaniem i nagraniem utworu. Dopiero po wysłuchaniu prawykonań jury ustali ostateczny werdykt i ogłosi wyniki. Przewidywaną nagrodą za I miejsce jest 50 000 złotych, za II miejsce – 30 000 złotych, za III – 20 000 złotych. Dodatkowo zostaną przyznane Nagroda Publiczności i Nagroda Orkiestry.

Więcej o konkursie na stronie www.karlowiczcompetition.pl 


Koncert pasyjny „Navigatio mors” Chóru Polskiego Radia pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej odbędzie się z udziałem publiczności w kościele św. Marcina w Krakowie (ul. Grodzka 56) 20 marca 2021 o godz. 17.00. Wydarzenie będzie również retransmitowane na platformie playkrakow.com 21 marca o godz. 19:30.

Responsoria Carla Gesualda to zbiór wydany w 1611 roku, przeznaczony na Wielki Tydzień. Na Wielki Czwartek, Wielki Piątek i Wielką Sobotę książę Venosy skomponował po dziewięć responsoriów na sześciogłosowy zespół a cappella. Utwory te związane były z liturgiczną formą Ciemnych Jutrzni. Podobnie jak w madrygałach, Gesualdo stosuje w nich ostre dysonanse i bogatą chromatykę, co było niewątpliwym ewenementem.

Do Ciemnych Jutrzni i renesansowej tradycji odwołuje się ceniony kompozytor Paweł Łukaszewski, który na gruncie współczesnej muzyki sakralnej wykształcił indywidualny styl, czego dowodem są Responsoria Tenebrae. Program dopełni opracowanie psalmu 51 Misere mei, rozsławionego na początku XVII stulecia przez Gregoria Allegriego. Tym razem będzie to Miserere wiodącego szkockiego kompozytora Sir Jamesa MacMillana, na którego język muzyczny wpływ miały zarówno szkockie dziedzictwo, katolicka tradycja, jak i muzyka celtycka.

Dofinansowano w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca oraz ze środków Gminy Miejskiej Kraków.

Szymon Szetela

Bilety - https://chorpolskiegoradia.pl/ 


Tradycyjnie czas poprzedzający Święta Wielkanocne jest w Filharmonii Opolskiej powiązany z koncertem „Wielki Post – Wielka Muzyka”. W 2021 roku Filharmonia zaprasza na wydarzenie 26 marca o 19.00 i 27 marca o 18.00. W programie – prapremiera Music for Holy Week Pawła Łukaszewskiego!

Koncert rozpocznie utwór Music for Holy Week na orkiestrę smyczkową Pawła Łukaszewskiego, będącego jednym z najwybitniejszych współczesnych reprezentantów muzyki sakralnej w Polsce. Będzie to prapremiera tego dzieła napisanego na zamówienie Filharmonii Opolskiej.

Następnie zostanie wykonane Requiem d-moll op. 48 francuskiego kompozytora Gabriela Fauré. Choć jest to msza żałobna, utwór zachowuje pogodny i optymistyczny nastrój. Sam kompozytor postrzegał śmierć „jako szczęśliwe uwolnienie, jako pragnienie szczęścia pozaziemskiego, a nie jako bolesne doświadczenie”. Wraz z Orkiestrą Filharmonii Opolskiej pod dyrekcją Przemysława Neumanna wystąpi Chór Kameralny Akademii Muzycznej w Poznaniu oraz znakomici soliści: Maria Rozynek-Banaszek (sopran) i Adam Kutny (baryton).

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Infomacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl