Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2020 2021 2022 2023 2024
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Festiwal De Natura Sonoris odbędzie się w dniach 1-3 maja 2022 roku zarówno w lusławickim dworze, jak i w nowoczesnej sali koncertowej Europejskiego Centrum Muzyki. Wydarzenie odwołuje się do twórczości, idei i pasji Krzysztofa Pendereckiego, a także do tradycji zapoczątkowanej przez Elżbietę i Krzysztofa Pendereckich późnym latem 1980.

Wówczas, tuż po podpisaniu porozumień w Stoczni Gdańskiej i po powstaniu Solidarności, w odrestaurowanym dworze nowi właściciele zorganizowali I Festiwal Muzyki Kameralnej „Lusławice – Dwór”. Festiwal realizowany w nowej odsłonie, podobnie jak De natura sonoris, utwór Mistrza, niech stanie się udanym poszukiwaniem nowych, oryginalnych dróg w świecie dźwiękowych struktur.

Wiosną tego roku, w czasie kiedy lusławicki park rozpoczyna kolejny cykl swojego życia zachwycając feerią kolorów i zapachów, dźwięki wspaniałych kompozycji łączyć się będą z brzmieniem natury – tak ważnej dla Krzysztofa Pendereckiego przestrzeni, z której nieustannie czerpał inspiracje: jak mawiał, zawarł z naturą pakt szczęśliwości. Kwartet Śląski i kontrabasista Jan Kotula wykonają oryginalną wersję Kwintetu Joanny Wnuk-Nazarowej oraz Kwartety Knapika i Pendereckiego. Iwona Hossa i Robert Marat zaprezentują pieśni Szymanowskiego, Dvořaka, Pendereckiego, Ogińskiego, Gablenza i Żeleńskiego. Odbędzie się również recital Aimi Kobayashi – laureatki 4. nagrody XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.

Więcej: https://penderecki-center.pl/aktualnosci#44429 


2 maja o godz. 20.00 w Filharmonii Narodowej, odbędzie się finał konkursu Młody Muzyk Roku 2022. Podczas uroczystej gali zostanie wyłoniony najlepszy młody muzyk grający na instrumencie klasycznym. Zwycięzca będzie reprezentować Polskę na jubileuszowym 20. Konkursie Eurowizji dla Młodych Muzyków w Montpellier we Francji w lipcu 2022 roku.

Tegoroczna edycja jest wyjątkowa, bo po raz pierwszy odbędzie się na scenie Filharmonii Narodowej, a po drugie – na żywo i już bez obostrzeń pandemicznych. Młodym artystom towarzyszyć będzie Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus pod batutą Marka Wroniszewskiego.

Na uroczystym koncercie zaprezentują się: skrzypaczka Milena Pioruńska (OSM II st. im. M. Karłowicza w Poznaniu), oboistka Małgorzata Cieszko (Zespół Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej), akordeonista Józef Wajdzik (Zespół Szkół Muzycznych w Poznaniu), klarnecista Paweł Libront (Państwowy Zespół Szkół Muzycznych im. A. Rubinsteina w Bydgoszczy) oraz pianista Krzysztof Wierciński (OSM II st. im. Z. Brzewskiego w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie).

Współorganizatorami tegorocznej edycji konkursu Młody Muzyk Roku jest Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego wraz z Narodowym Instytutem Muzyki i Tańca oraz TVP Kultura. Koncert na żywo będzie transmitować TVP Kultura, a retransmitować TVP 1.

Materiały prasowe organizatorów

Bilety do nabycia na stronie Filharmonii: https://filharmonia.pl/repertuar/final-konkursu-mlody-muzyk-roku-2022 


Recital fortepianowy Julii Kociuban z okazji obchodów Roku Romantyzmu Polskiego i Święta Narodowego Trzeciego Maja odbędzie się 3 maja 2022 w Filharmonii Łódzkiej. Ponadto koncert można będzie obejrzeć na portalu streamingowym www.drzwidokultury.pl 

Polonez jest naszym najważniejszym i najstarszym tańcem narodowym o bogatej historii. W epoce romantyzmu polonezy były komponowane m. in. przez Józefa Elsnera, Karola Kurpińskiego, Michała Kleofasa Ogińskiego, Marię Szymanowską, a nade wszystko przez Fryderyka Chopina, który tworzył już nie tylko stylizowane tańce, lecz także – szczególnie w ostatnim okresie twórczości – poematy taneczne utrzymane w charakterze poloneza. Na pograniczu okresu warszawskiego i paryskiego stoi opus 22 Chopina czyli brawurowy, wirtuozowski i zarazem elegancki Polonez Es-dur, skomponowany jeszcze w Warszawie, a dokończony w Wiedniu oraz melancholijny, rozmarzony wstęp, dopisany kilka lat później w Paryżu – Andante spianato.

Podczas koncertu usłyszymy również stylizowane polonezy autorstwa Józefa Wieniawskiego, słynnego w Europie wirtuoza fortepianu, kompozytora i pedagoga; Juliusza Zarębskiego, ucznia Franza Liszta; zapomnianego dziś niemal zupełnie Alfonsa Szczerbińskiego, ucznia Edwarda Grella i Waldemara Bargiela w Królewskiej Akademii Sztuk Pięknych w Berlinie, który działał przede wszystkim jako nauczyciel muzyki u hrabiego Platera w Niekłaniu; wreszcie Ignacego Jana Paderewskiego, jednego z największych pianistów wszech czasów, wielkiego patrioty, polityka i działacza niepodległościowego. Szczególnie ciekawe wydają się polonezy komponowane właśnie przez mniej znanych twórców. Jak interpretowali nasz najważniejszy taniec narodowy? Czy udało im się wyzwolić spod wpływu wielkich poprzedników?

Okazją do sprawdzenia i porównań będzie właśnie świąteczny recital Julii Kociuban, jednej z czołowych polskich pianistek swojego pokolenia. Koncert będzie promował nową płytę pianistki Polish Polonaises, która zostanie opublikowana przez wytwórnię DUX w dniu recitalu!

Materiały prasowe organizatorów

Więcej: https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/recital-fortepianowy-19 


Światowej sławy pianista – Maestro Piotr Paleczny otrzyma tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Uroczystość odbędzie się 5 maja 2022 roku o godz. 12.00 w sali koncertowej UMFC przy ul. Okólnik 2. Laudację wygłosi Maestro Krystian Zimerman, wystąpi również dziekan Wydziału Instrumentalnego UMFC prof. dr hab. Tomasz Strahl. Część artystyczną uświetni występ ucznia Profesora Palecznego, laureata II nagrody w ostatnim Konkursie Chopinowskim – Kyōheia Sority.

Usłyszymy utwory Fryderyka Chopina: Largo Es-dur „Boże, coś Polskę” op. posth., Rondo à la Mazur F-dur op. 5 oraz Poloneza As-dur op. 53.

Profesor Piotr Paleczny urodził się 10 maja 1946 roku w Rybniku. Jest absolwentem Państwowej Wyższej Szkoły Muzycznej w Warszawie (obecnie UMFC) w klasie prof. Jana Ekiera. Laureat pięciu międzynarodowych konkursów pianistycznych: w Sofii (1968), Monachium (1969), Warszawie (1970), Pleven (1971) i Bordeaux (1972). Wyróżniony prestiżowymi nagrodami i odznaczeniami: Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski, Złotym Medalem „Zasłużony Kulturze – Gloria Artis”, meksykańskim orderem Águila Azteca, japońskim Orderem Wschodzącego Słońca, Złote Promienie ze Wstęgą, Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Złotym Fryderykiem i Nagrodą im. Cypriana Kamila Norwida w kategorii „Dzieło życia”.

Sukces odniesiony w VIII Konkursie Chopinowskim (1970, III nagroda i nagroda za najlepsze wykonanie poloneza) zapoczątkował międzynarodową karierę artysty. Bogata dyskografia pianisty (firmowana m.in. przez Polskie Nagrania, EMI, BBC, CD Accord, Olimpia Records, Wifon, Naxos, DUX, BeArTon, Pony Canyon) znalazła uznanie melomanów i krytyków.

Od 1997 roku prowadzi w UMFC klasę fortepianu; jego studenci odnoszą sukcesy w międzynarodowych konkursach, m.in. w Konkursie Chopinowskim (Takashi Yamamoto – IV nagroda w XV Konkursie, Kyōhei Sorita – II nagroda w XV Konkursie). Jest także profesorem Talent Music Academy w Brescii (Włochy) oraz prowadzi kursy mistrzowskie na wszystkich kontynentach.

Od 1993 roku jest dyrektorem artystycznym renomowanego Międzynarodowego Festiwalu Chopinowskiego w Dusznikach-Zdroju, a od 2004 roku – Międzynarodowego Konkursu im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy. W życiu i na scenie hołduje najważniejszym i najbardziej wzniosłym wartościom.

Justyna Deka

Dodatkowe informacje: https://chopin.edu.pl/ 


W dniach 5–6 maja 2022 Katedra Teorii Muzyki we współpracy z Katedrą Fortepianu Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku organizuje XIX edycję Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Muzyka fortepianowa”.

Konferencja odbywać się będzie stacjonarnie w murach uczelni, tym bardziej cenny jest szeroki rezonans środowiska muzykologów, teoretyków muzyki i wykonawców, którzy odpowiedzieli na nasze zaproszenie. Debata będzie toczyła się wokół szerokiego spektrum zagadnień wykonawczych, interpretacyjnych, twórczych, analitycznych i kulturowych dla których osią jest muzyka fortepianowa.

Swój udział w Konferencji zapowiedziało blisko 40 prelegentów z wielu ośrodków. Honorowe Przewodniczenie Komitetu Naukowego sprawuje prof. dr hab. Irena Poniatowska (Narodowy Instytut Fryderyka Chopina). Wydarzenie wpisuje się w utrwaloną markę wieloletnich spotkań konferencyjnych, które stanowią symbol gdańskiego środowiska teoretyków muzyki.

W ramach Konferencji 5 maja o godz. 19.00 odbędzie się Koncert monograficzny poświęcony twórczości Joanny Bruzdowicz. Jej utwory zaprezentuje pianista dr hab. Tomasz Jocz.

Szczegółowy program: https://www.amuz.gda.pl/wydarzenia/xix-miedzynarodowa-konferencja-naukowa-muzyka-fortepianowa,721 


Trzy najbliższe koncerty z cyklu „Z klasyką przez Polskę" odbędą się 6 maja o godz. 18.00 w Miejskim Ośrodku Kultury im. Zbigniewa Herberta w Pabianicach, 7 maja o 17.00 w Gminnym Domu Kultury w Wiadernie oraz 8 maja 2022 roku o 19.00 w Kościele pw. Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny w Krośniewicach. Wystąpią wybitny polski skrzypek Krzysztof Jakowicz z towarzyszącym mu na fortepianie Robertem Morawskim!

Celem projektu, który rozpoczął się w drugiej połowie 2019 roku, jest docieranie z programami muzycznymi w wykonaniu najwybitniejszych polskich artystów do mniejszych ośrodków, miast, miasteczek i wsi: do tej publiczności, która ma utrudniony dostęp do bezpośredniego obcowania z muzyką klasyczną. Poprzez kontakt z najwspanialszą sztuką i największymi artystami można przybliżyć świat kameralnej muzyki klasycznej i pozyskać jej nowych entuzjastów. Projekt „Z klasyką przez Polskę” to inicjatywa zorganizowana przez Polski Impresariat Muzyczny działający w ramach Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca dzięki wsparciu Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego prof. Piotra Glińskiego i pod jego patronatem.

Podczas najbliższych koncertów zabrzmią Pieśń Roksany z opery Król Roger Karola Szymanowskiego, Pieśń polska, Dudziarz, Obertas i Polonez koncertowy Henryka Wieniawskiego oraz utwory Wolfganga Amadeusa Mozarta, Fritza Kreislera, Astora Piazzolli i Pabla de Sarasate.

Informacja o zaproszeniach – na stronie https://nimit.pl/wydarzenia/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Filharmonii Opolskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

6 maja 2022 roku o godz. 19.00 na estradzie Filharmonii Opolskiej wystąpi Metropolis Piano Quartet. Czwórkę przyjaciół, na co dzień związanych z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach oraz katowicką Akademią Muzyczną, połączyło zamiłowanie do muzyki kameralnej i potrzeba podejmowania nowych, artystycznych wyzwań. W ich interpretacji usłyszymy utwory Aleksandra Tansmana i Johannesa Brahmsa.

Podczas koncertu zabrzmi Suite-Divertissement na kwartet fortepianowy Aleksandra Tansmana, który stał się współtwórcą neoklasycyzmu w muzyce światowej i pierwszym reprezentantem tego nurtu w muzyce polskiej. Jego suita powstała w 1929 roku, a prace nad nią prawdopodobnie trwały podczas drugiego tourneé koncertowego kompozytora po Stanach Zjednoczonych.

Bardzo mocno przywiązany do tradycji Johannes Brahms uchodził wręcz za „romantycznego konserwatystę”. Znany z wielkich dzieł symfonicznych kompozytor cenił równie wysoko muzykę kameralną. Jego I Kwartet fortepianowy g-moll op. 25 jest jednym z trzech utworów przeznaczonych na ten skład wykonawczy. Przepełniona dramatyzmem i wielkimi emocjami czteroczęściowa kompozycja jako jedna z pierwszych przedstawia dojrzały styl kompozytora.

Materiały prasowe Filharmonii Opolskiej

Informacja o biletach: www.filharmonia.opole.pl 


W dniach 6–28 maja 2022 w Bydgoszczy odbędzie się jubileuszowa X edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”, organizowanego przez Oddział Kujawsko-Pomorski Związku Kompozytorów Polskich w Bydgoszczy, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy oraz Wydział Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy. W bogatym programie festiwalu znajdzie się kilkanaście prawykonań.

Festiwal rozpocznie się koncertem pt. „W stulecie urodzin Kazimierza Serockiego oraz w 90. rocznicę urodzin Franciszka Woźniaka” w Miejskim Centrum Kultury w Bydgoszczy. Kolejne wydarzenia – koncerty kameralne, koncert polskiej liryki wokalnej oraz koncert „Bydgoszcz z Ukrainą w sercu” – będą miały miejsce w Auli Copernicanum Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy.

Swoje najnowsze utwory przedstawią Rafał Tworek, Piotr Beciński, Marcin Kopczyński, Aleksandra Brejza, Sławomir Czarnecki, Ewa Fabiańska-Jelińska, Szymon Godziemba-Trytek, Piotr A. Komorowski, Artur Kroschel oraz Marcin Gumiela: jego utwór Ballo powstał w ramach Stypendium dla osób zajmujących się twórczością artystyczną oraz upowszechnianiem kultury miasta Bydgoszczy.

Wystąpi wielu znakomitych muzyków, od lat specjalizujących się w wykonawstwie muzyki współczesnej: m. in. The Bacewicz Percussion Ensemble, Pianopticum Duo, Piotr Sutt, Lech Bałaban, Rafał Jędrzejewski, Igor Torbicki, Aneta Kořínková, Marcin Kopczyński, Iryna Ushanova-Rudko.

Retransmisje koncertów można będzie śledzić w późniejszym terminie na stronie: www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl  oraz na kanale YouTube „Festiwal Nowa Muzyka w Bydgoszczy".

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Dofinansowano z Funduszu Popierania Twórczości Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Zadanie współfinansowane przez Miasto Bydgoszcz.

Pełny program festiwalu– na stronie http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Tegoroczny Festiwal Katowice Kultura Natura to nie tylko koncerty, ale także dodatkowe muzyczne atrakcje. Pierwsza z nich – interaktywne „Muzyczne Dorożki” – pojawią się na placu przez NOSPR już 7 maja! Będzie się można nimi bawić codziennie, aż do 15 maja 2022.

„Muzyczne Dorożki” to interaktywne zabawki dźwiękowe wymyślone przez Erwina Stache – muzyka, kompozytora i... inżyniera elektronika. Przypominają wózki, nie służą jednak do przewozu osób, tylko do tworzenia muzyki, eksperymentowania z dźwiękiem i aktywności na świeżym powietrzu. Każda dorożka odtwarza utwory na fortepian, marimbę czy inne instrumenty, ale gra tylko, jeśli jest w ruchu. A im szybciej się ją pcha, tym bardziej przyspiesza muzyka. Eksperymentować można grając utwory od tyłu, zapętlając wybrane fragmenty albo zestawiając dźwięki z kilku dorożek. Do wyboru, na ile tylko kondycja pozwoli.

„Dorożki” to pierwszy akcent rozpoczynającej się siódmej edycji Festiwalu Katowice Kultura Natura. Pojawiają się podczas tej edycji wydarzenia nieprzypadkowo. Flagowy katowicki festiwal muzyki klasycznej co roku ma inny podtytuł. Tym razem motywem przewodnim jest „Podroż".

Materiały prasowe organizatorów

Więcej informacji o Muzycznych Dorożkach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/podroze-muzyczna-dorozka 


POLMICPatronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Instytut Muzyki Wydziału Artystycznego Uniwersytetu Zielonogórskiego po raz czwarty organizuje koncerty poświęcone twórczości współczesnych kompozytorów, reprezentujących Zieloną Górę i Poznań. Najnowsze utwory wykładowców Uniwersytetu Zielonogórskiego oraz Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego zabrzmią 7 maja o godz. 18.00 w Akademickim Teatrze Muzycznym „Olimpia” w Poznaniu oraz 10 maja 2022 roku o godz. 18.00 w sali kameralnej Filharmonii Zielonogórskiej.

POLMIC

Wiosenne koncerty obejmują kompozycje Barbary Kaszuby, Katarzyny Kwiecień-Długosz, Juliusza Karcza, Artura Kroschela, Stanisława Leśniewskiego i Janusza Stalmierskiego, inspirowane aktualnymi wydarzeniami, w tym jubileuszem 800-lecia miasta Zielonej Góry. Wszystkie utwory, które przeznaczone są na trio stroikowe, zaprezentuje zielonogórski zespół Reed Connection Trio w składzie: Michał Mogiła (obój), Jarosław Podsiadlik (klarnet) i Rafał Dołęga (fagot).

Patronat honorowy nad wydarzeniem objął Związek Kompozytorów Polskich.

Wstęp na koncerty jest wolny!

Dodatkowe informacje:

https://amuz.edu.pl/event/koncert-muzyki-wspolczesnej-w-wykonaniu-studentow-uniwersytetu-zielonogorskiego-7-05-2022/ 

http://www.imu.uz.zgora.pl/jubilaeus-circolazioni-schluss/ 


POLMICFestiwal Laboratorium Nowej Muzyki Sakralnej 2022, organizowany przez Polski Chór Kameralny, odbędzie się w dniach 6 – 7 maja 2022 w gdańskim Kościele św. Katarzyny. Podczas festiwalu dzięki dofinansowaniu w ramach programu programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca, będziemy świadkami pierwszego wykonania utworu Regina Caeli Aleksandry Chmielewskiej.

Pierwszego dnia Festiwalu zabrzmi Carmina Crucis Stanisława Moryto do 14 wierszy Ernesta Bryla z tomu Golgota Jasnogórska. Niezwykłość, oryginalność i współczesność tego utworu wyraża się w zestawieniu brzmień instrumentów perkusyjnych z recytacją aktorską oraz w tym, że perkusista i recytator będą poruszali się w przestrzeni sakralnej wzdłuż stacji Drogi Krzyżowej.

7 maja publiczność będzie świadkiem zderzenia muzyki najnowszej z kompozycjami, które już uzyskały uznanie krytyków, wykonawców i widowni. W pierwszej części koncertu Polski Chór Kameralny pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego zaprezentuje wybór utworów a cappella Andrzeja Koszewskiego, który w tym roku obchodziłby setne urodziny. W drugiej części koncertu zabrzmi utwór Regina Coeli Chmielewskiej na chór, dwoje skrzypiec, altówkę, perkusję i obój, który powstał na specjalne zamówienie Festiwalu.

Więcej informacji: https://www.polskichorkameralny.pl/pl/ 


Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Muzeum Miasta Lodzi wraz z Karol Rathaus Foundation zapraszają na koncert odkrywanej twórczości polskiego twórcy emigracyjnego Karola Rathausa. 8 maja 2022 o godz. 16.30 w pięknej Sali Lustrzanej Pałacu Izraela Poznańskiego niektóre z dzieł Rathausa zostaną zaprezentowane w Polsce po raz pierwszy.

Droga kompozytora wiodła z Tarnopola przez Wiedeń, Berlin, Londyn, Paryż do Stanów Zjednoczonych, które stały się jego drugą ojczyzną. Współpracował z wytwórniami filmowymi, w tym w Hollywood. Wykładał również w Queens College w Nowym Jorku. Był aktywnym członkiem amerykańskich organizacji muzycznych (m.in. ISCM, American League of Composers from Austria, American Society of Composers, Authors and Publishers), honorowym wiceprezydentem Jewish Music World Center, działał w organizacjach polonijnych (m.in. Komitecie Muzycznym Instytutu Kultury).

Najbliższy koncert w hołdzie Karolowi Rathausowi odbędzie się pod patronatem Prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej. Wystąpią członkowie Karol Rathaus Ensemble – Piotr Lato, Marcin Hałat, Aleksandra Hałat – oraz ich goście: Tomasz Daroch i Roksana Wardenga. Zapraszając do współpracy wyjątkowych artystów, Karol Rathaus Ensemble realizuje misję przywrócenia do życia koncertowego utworów światowej sławy polskiego kompozytora.

W wytwórni DUX ukaże się również za kilka dni płyta z muzyką Karola Rathausa, na której znalazły się światowe premiery fonograficzne Eine kleine Serenade op. 23, Five Moods after American Poets op. 57 i Three English Songs op. 48 kompozytora w wykonaniu Karol Rathaus Ensemble.

Dodatkowe informacje: https://muzeum-lodz.pl/event/w-holdzie-karolowi-rathausowi-koncert-z-cyklu-muzyka-lodzi/ 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021 / 2022 Narodowego Forum Muzyki sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Inspirujący i wybitni w swoich dziedzinach artyści wystąpią we Wrocławiu w Narodowym Forum Muzyki. 8 maja 2022 o godz. 18.00 znamienita czeska śpiewaczka Magdalena Kožená wykona partię mezzosopranu w Pieśni o ziemi – najbardziej osobistej kompozycji Gustava Mahlera. Sam mistrz wykonawstwa historycznego Philippe Herreweghe poprowadzi grającą na kopiach instrumentów pochodzących z epoki Orchestre des Champs-Élysées.

Świętujący 2 maja 75. urodziny maestro Herreweghe zainauguruje występem we Wrocławiu swoją jubileuszową trasę koncertową. Oprócz samego dyrygenta ważną rocznicę celebrować będzie również jego Orchestre des Champs-Élysées, która w tym roku obchodzi 30-lecie działalności. Philippe Herreweghe od ponad czterdziestu lat zajmuje się muzyką barokową. W czasie swojej artystycznej kariery był uczestnikiem rewolucji w podejściu do muzyki dawnej – od wyciągnięcia jej z wykonawczego niebytu w latach siedemdziesiątych po rozwinięcie trwającej do dziś mody na wykonanie dzieł na kopiach instrumentów pochodzących z epoki, w której żył dany kompozytor.

W majowy wieczór w Sali Głównej Narodowego Forum Muzyki zabrzmi Pieśń o ziemi – arcydzieło późnego romantyzmu autorstwa Mahlera, utwór w historii muzyki zupełnie wyjątkowy, będący syntezą symfonii i cyklu pieśni. Inspiracji do napisania Pieśni o ziemi dostarczył Mahlerowi zbiór poezji zatytułowany Chińska fletnia. Zawierał przygotowane przez Hansa Bethgego niemieckie parafrazy wierszy poetów starochińskich z VIII i IX wieku. Dalekowschodnie pochodzenie poezji skłoniło artystę do zastosowania kojarzonej z muzyką tego obszaru, pobrzmiewającej egzotycznie dla naszych uszu, skali pentatonicznej. To muzyka barwna, ale jednocześnie orkiestrowana wyjątkowo oszczędnie, natomiast wiele jest momentów, w których głosowi solowemu towarzyszą pojedyncze instrumenty.

Olga Benedyktowicz

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/8886 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Udział w Poranku Symfonicznym NOSPR 8 maja 2022 o godz. 12.00 wezmą światowej sławy wykonawcy! Orkiestra pod dyrekcją Marty Gardolińskiej oraz skrzypek Linus Roth w roli solisty zaprezentują Koncert skrzypcowy A-dur op. 8 Mieczysława Karłowicza i VII Symfonię d-moll op. 70 Antonína Dvořáka.

„Profesorowi Stanisławowi Barcewiczowi w dowód uwielbienia i wdzięczności” – dedykował swój Koncert skrzypcowy Karłowicz. Tragicznie zmarły kompozytor początkowo kształcił się w zakresie gry na skrzypcach; nie był jednak typem estradowym, a raczej chłonnym wiedzy i wszechstronnym młodzieńcem, który doskonale odnalazł się w kompozytorskim fachu. Wirtuozowski, acz niepozbawiony muzycznych walorów Koncert zaprezentowany został w Berlinie, Wiedniu i Warszawie, za każdym razem wywołując pozytywne reakcje publiczności, a oceny krytyków „(...) tak z sobą niezgodne, tak bezwzględnie zaprzeczają[ce] sobie, że człowiek mimo woli zapytuje siebie, czy w ogóle krytyka taka ma rację bytu”.

Dvořák wprawdzie nie zadedykował VII Symfonii Brahmsowi, pisał ją jednak będąc pod głębokim wpływem III Symfonii mistrza. Obawiał się, że nowe dzieło nie sprosta jego wymaganiom, co dziś wydaje się nieuzasadnione, bowiem przez wielu uważane jest za najdoskonalsze w dorobku kompozytora i – doceniane za subtelną głębię wyrazu, bogactwo melodyczne, orkiestrację i doskonałą konstrukcję formalną.

Łucja Siedlik

Informacja o biletach: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/nospr-marta-gardolinska-linus-roth 


Program specjalnego koncertu Chóru Filharmonii Narodowej 8 maja 2022 o godz. 18.00 został zaprojektowany jako artystyczna odpowiedź na wydarzenia, których świadkami jesteśmy od 24 lutego 2022 roku. Ta data stała się cezurą, która zburzyła poczucie stabilności i bezpieczeństwa naszego nowoczesnego świata. Na estradzie Filharmonii Narodowej zabrzmią utwory kompozytorów z Polski, Ukrainy, Litwy, Łotwy i Estonii – przedstawicieli narodów, które pragną żyć obok siebie w pokoju i poczuciu bezpieczeństwa.

Repertuar koncertu jest nie tylko muzycznym wołaniem o pokój (Pärt – Da pacem Domine, Vasks – Dona nobis pacem), nie tylko pożegnaniem kobiet, mężczyzn i dzieci – ofiar rosyjskiej agresji na Ukrainę (Ešenvalds – In paradisum), ale przede wszystkim przypomnieniem, że muzyka, jako język uniwersalny, łączy ludzi niezależnie od dzielących ich geograficznych granic, wieku, pochodzenia czy religii.

Na uwagę zasługuje różnorodność przygotowanego repertuaru – począwszy od jakże charakterystycznych stylistycznie kompozycji Arvo Pärta i Walentyna Sylwestrowa, poprzez prezentację twórczości Michała Ziółkowskiego i Łukasza Urbaniaka – utalentowanych i nagradzanych młodych polskich kompozytorów, jak również dzieł Łesi Dyczko, Pēterisa Vasksa, Vytautasa Miškinisa i Ēriksa Ešenvaldsa – zakorzenionych w muzycznych tradycjach krajów, z których pochodzą ich twórcy, jednocześnie wykonywanych przez najlepsze chóry w różnych zakątkach świata.

Materiały prasowe organizatorów

Informacja o biletach: https://filharmonia.pl/repertuar/koncert-choralny-881957937 


Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2021/2022 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

8 maja 2022 w siedzibie NOSPR Orkiestra Muzyki Nowej pod batutą Szymona Bywalca prawykona utwór Tomasza Praszczałka (Prasqual) Canti Lussuriosi e Seriosi na sopran, mezzosopran, recytatora, podwójną orkiestrę solistów i elektronikę. W roli solistek wystąpią Joanna Freszel i Marta Wryk.

Jak zaznacza kompozytor, „Rozmowy i Śpiewy o Miłości powstały w 2021/2022 i zbudowane są na napięciu między dwoma tekstami. Pierwszym z nich jest arcydzieło poezji renesansowej: Sonetti Lussuriosi (Sonety lubieżne) włoskiego poety Pietro Aretino (1492–1556). To cykl bardzo odważnej poezji erotycznej w formie dialogów odbywających się z reguły podczas aktu miłosnego. […] Drugim tekstem jest Pieśń Słoneczna św. Franciszka z Asyżu. Ten porywający w swojej genialnej prostocie hymn na cześć całego Stworzenia, napisany prawdopodobnie na początku 1225 roku, uważany jest za pierwsze świadectwo literatury włoskiej i najstarszy zabytek poezji w języku volgare. […] Trzecim światem jest opowieść recytatora. Ten świat doświadczenia codziennej miłości to także głos „rozsądku”, który przywraca dalekim eskapadom właściwą perspektywę”.

Utwór dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Koncert współorganizowany przez NIMiT w ramach programu własnego „Dyrygent-rezydent", finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/orkiestra-muzyki-nowej-prasqual 


Patronat medialny nad projektem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

9 maja 2022 w warszawskim Przedszkolu im. Polskich Podróżników nr 55 odbędą się pierwsze warsztaty tegorocznej edycji projektu „Opowiedz mi bajkę”. Dzięki współpracy z Dzielnicą Ursynów m.st. Warszawy najmłodsi będą poznawać świat muzyki współczesnej, improwizacje i różnorodne instrumenty.

W tym roku łącznie odbędą się 22 warsztaty dla grup przedszkolnych i szkolnych oraz dla dzieci i ich rodziców: w maju i czerwcu na warszawskim Ursynowie, a od października do grudnia w Mrągowie, Zakrzewie, Krajence, Łobżenicy, Kłodzku i Domaszkowie.

Muzycznymi gośćmi najbliższych warsztatów będą: beatboxer Patryk “Tik Tak” Matela, kontrabasistka Małgorzata Kołcz oraz kompozytor i pianista Jarosław Siwiński.

Kolejne warsztaty odbędą się 16 maja w warszawskim Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi nr 394.

Główną ideą projektu jest nauka improwizacji oraz rozwijanie wyobraźni i kreatywności dzieci. Zajęcia pomagają w odkrywaniu przez dzieci świata muzyki współczesnej oraz instrumentów i uwrażliwiają je na różne aspekty muzyki oraz otoczenia dźwiękowego w nowatorskiej, atrakcyjnej formie, pod kierunkiem profesjonalnych artystów i wykonawców.

Tegoroczne warsztaty są bezpłatne dla uczestników i realizowane w ramach dwóch projektów, zostały które dofinansowane ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach Programu „Kultura Dostępna" oraz Dzielnicy Ursynów m.st. Warszawy.

Dodatkowe informacje: https://ptmw.art.pl/ 


Patronat medialny nad konferencja sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Przed nami kolejna, ósma odsłona Studenckiej Konferencji Naukowej „Wieloznaczność dźwięku”, która odbędzie się w dniach 10–11 maja 2022 online – live streaming na kanale YouTube AMKL.

Studencka Konferencja Naukowa „Wieloznaczność dźwięku” organizowana przez Koło Naukowo-Artystyczne Kompozycji i Teorii Muzyki Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu to cykliczne wydarzenie, którego podsumowaniem jest coroczna publikacja pokonferencyjna ukazująca się nakładem Wydawnictwa AMKL.

Również w tym roku akademickim, młodzi badacze będą rozmawiać na temat istoty dźwięku. Hasłami przewodnimi spotkania będą zaś estetyka muzyczna, a także szeroko rozumiany eksperyment w muzyce. Ze względu na interdyscyplinarny charakter niniejszego projektu naukowego, jest on adresowany zarówno do studentów teorii muzyki i muzykologii, jak i adeptów innych dyscyplin akademickich, którym bliska jest wspomniana wyżej tematyka.

Wydarzeniu tradycyjnie towarzyszyć będzie Koncert Kompozytorski, podczas którego usłyszymy dzieła młodych kompozytorów studiujących w AMKL. W programie wydarzenia odnajdziemy różnorodne utwory przedstawicieli kilku klas kompozycji. Nie zabraknie dzieł inspirowanych muzyką dawną, sporo będzie również twórczości z wykorzystaniem elektroniki i nowatorskich rozwiązań. Koncert odbędzie się o 18:30 w Sali Koncertowej AMKL, 10 maja.

Wstęp wolny za okazaniem bezpłatnej karty wstępu możliwej do pobrania w budynku E (recepcja).

Joanna Kołodziejska

Program konferencji: https://amuz.wroc.pl/viii-studencka-konferencja-naukowa-wieloznacznosc-dzwieku-7120/?date=2022-05-10 


11 maja 2022 o godz. 18.00 w ramach VI Międzynarodowego Forum Altówkowego w Auli Nova Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego odbędzie się koncert monograficzny kompozytorki Aliny Kubik.

Artyści, związani głównie z poznańską Akademią Muzyczną, dokonają pięciu prawykonań. Premierowe utwory chóralne do słów Michała Wieczorka i Dominika Górnego napisane zostały specjalnie dla niedawno powstałego Chóru Kameralnego Akademii Lubrańskiego w Poznaniu pod dyrekcją Kasjana Drogosza. Zabrzmią również utwory wokalne, instrumentalne i wokalno-instrumentalne napisane w przeciągu ostatnich ośmiu lat, w tym kompozycje już znane publiczności, ale w nowych aranżacjach.

W roli solistów wystąpią m.in. Julia Mróz (uczestniczka Szansy na sukces i The voice of Poland), Aleksandra Kamińska-Rykowska, Maria Rutkowska, Miłosz Lewandowski, Paulina Maciaszczyk, Wolfgang Maciaszczyk i Dominik Górny.

Usłyszymy ponadto poezję Dominika Górnego poświęconą Ignacemu Janowi Padrewskiemu.

Szczegółowy program: https://amuz.edu.pl/event/vi-miedzynarodowe-forum-altowkowe-koncert-monograficzny-dr-aliny-kubik-11-05-2022/ 


Na program 14. edycji Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY, który odbędzie się w dniach 11–15 maja 2022, składa się jedenaście koncertów, w tym siedem premier światowych, jedna premiera polska, warsztaty i wystawa partytur graficznych. 14. Festiwal KODY skupi się wokół hasła „Kody w kwadracie. Multiplikacje”.

KODY to festiwal, który jest miejscem spotkań, przenikania się całego spektrum tradycji muzycznych, szkół, technik – a co najważniejsze – tego, co przeszłe, z tym, co teraźniejsze. Efektem tych połączeń jest nowa muzyka. W tym roku odbędą się prawykonania utworów Jacka Sotomskiego, Piotra Damasiewicza, Sławomira Wojciechowskiego, Marty Śniady, Piotra Tabakiernika, Matsa Gustafssona

Podczas Festiwalu wystąpią znani artyści z Polski i zagranicy, m. in. Ernst Reijseger, Mats Gustafsson z ENSEMBLE E, Joanna Freszel, Szymon Bywalec, Ewa Liebchen, Adam Kośmieja, Mikołaj Pałosz. Emilia Sitarz Maniucha Bikont, Maciej Frąckiewicz, Rafał Łuc.

Większość wydarzeń jest bezpłatna, a wejściówki są do odebrania w siedzibie organizatora i na evenea.pl.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Szczegółowy program – na stronie www.kody-festiwal.pl