Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Na muzyczne ostatki zaprasza 2 marca 2019 roku Kwintet Śląskich Kameralistów. Będzie klasycznie i „ba… Rockowo”. Już było? Nie, bo zespół anonsuje nową płytę ba… Rockowo 2.

Koncert otworzy prawykonanie drugiej części – Vivace, scherzandoII Kwartetu smyczkowego op. 56 Karola Szymanowskiego w wersji na kwintet smyczkowy, opracowanej przez Dariusza Zbocha. W listopadzie, podczas VI Katowickich Dni Henryka Mikołaja Góreckiego, po raz pierwszy zaprezentowano ów kwartet w aranżacji Dariusza Zbocha na orkiestrę smyczkową. Teraz dostajemy jego drugą część w wersji na smyczkowy kwintet.

Dariusz Zboch jest również autorem aranżacji starych, dobrych przebojów muzyki zwanej lżejszą, przygotowywanych na nową płytę kwintetu Ba… Rockowo 2. Kto zna poprzednią, już czeka, dobrze przypuszczając, czego się po niej spodziewać. Koncert będzie zapewne gorącą zapowiedzią nowego krążka. W koncercie usłyszymy piękne wersje Yours Truly 2095 i Ticket to the Moon z repertuaru Electric Light Orchestra, wielki przebój Elvisa Presleya I Can't Help Fallin’ in Love with You, Uciekaj moje serce Seweryna Krajewskiego, Unchain my Heart Raya Charlesa, Tears in Heaven Erica Claptona, Nights in White Satin z repertuaru The Moody Blue, Dziewczyny o perłowych włosach Omegi, The Final Countdown grupy Europe, How Deep is Your Love z repertuaru Bee Gees, słynnej Roxanne grupy The Police, Eleanor Rigby Beatlesów, Stairway to Heaven z repertuaru Led Zeppelin i przebojowej piosenki Africa Simone Ramaya.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://www.filharmonia-slaska.eu/ 


Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce oraz Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato mają zaszczyt zaprosić na II Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte”, które odbędą się w dniach 1-9 marca 2019 roku.

Celem Festiwalu i Konkursu „Piano e Forte” jest ukazanie historii ewolucji fortepianu w kontekście rozwoju repertuaru fortepianowego. Badanie wzajemnych relacji, oddziaływań oraz wpływu nowych zdobyczy w zakresie mechanizmu fortepianowego na repertuar, a także nowatorskich technik kompozytorskich na rozwój instrumentu. Konkurs „Piano e Forte” ma na celu inspirowanie młodych pianistów do pogłębiania wiedzy z zakresu historii instrumentu, zwiększanie świadomości dotyczącej praktyk wykonawczych różnorodnego repertuaru na fortepianach współczesnych i historycznych, a także poznawanie nurtów interpretacyjnych oraz literatury fortepianowej różnych epok. Festiwal i Konkurs „Piano e Forte”, którego pomysłodawcą i kierownikiem artystycznym jest pianistka Marta Polańska, jest innowacyjnym projektem ujmującym problematykę w sposób holistyczny. Organizatorami wydarzenia są: Zespół Szkół Muzycznych w Wieliczce i Towarzystwo Muzyczno-Artystyczne Sfogato w Krakowie. Pierwsza edycja (2018) odbyła się w 320. rocznicę pierwszej wzmianki o wynalazku włoskiego budowniczego Bartolomeo Cristoforiego ukazując historyczny szlak fortepianu „Z ziemi włoskiej do Polski”. Poprzez repertuar wykonywanych podczas koncertów dzieł kompozytorów polskich Festiwal i Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” wpisał się w obchody Jubileuszu 100-lecia odzyskania przez Polskę Niepodległości.

Druga edycja Festiwalu i Konkursu (2019) będzie przebiegać w rytmie rocznic wybitnych polskich kompozytorów:
Stanisława Moniuszki z okazji 200. rocznicy urodzin kompozytora,
Marii Szymanowskiej z okazji 230. rocznicy urodzin kompozytorki,
Fryderyka Chopina w 170. rocznicę śmierci kompozytora
oraz Grażyny Bacewicz z okazji 110. rocznicy urodzin i 50. rocznicy śmierci kompozytorki.

W programie Festiwalu znajdą się warsztaty dotyczące budowy fortepianu i jednego z jego prototypów, czyli klawesynu oraz organów – instrumentu na którym także grał Fryderyk Chopin i Stanisław Moniuszko, wykłady dotyczące historii instrumentów, a także dzieł fortepianowych ww. polskich kompozytorów, II Konkurs Pianistyczny „Piano e Forte” oraz Koncert Galowy Młodych Mistrzów Fortepianu.

Zgłoszenia na Konkurs należy przesyłać do dnia 15 lutego 2019 roku.

Regulamin Konkursu oraz wszelkie informacje znajdują się na stronie www.PianoeForte.pl

Patronat medialny nad wydarzeniami objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Zespół Szkół Muzycznych im. Marcina Józefa Żebrowskiego w Częstochowie serdecznie zaprasza na I Konkurs Skrzypcowy Muzyki Polskiej im. Wandy Wiłkomirskiej, który odbywać się będzie w dniach 28 lutego – 5 marca 2019 roku.

W konkursie zmierzy się 111 młodych wykonawców w trzech kategoriach wiekowych. Nagrody przewidziane przez organizatorów to cenne nagrody rzeczowe, ale przede wszystkim koncerty dla laureatów, zorganizowane przez instytucje muzyczne w kraju.

W jury zasiądą: Łukasz Błaszczyk, Piotr Tarcholik, Jakub Jakowicz, Anna Maria Staśkiewicz, Radosław Pujanek oraz Aleksandra Szwejkowska-Belica – dyrektor artystyczny przedsięwzięcia. Młodzi skrzypkowie powalczą o nagrody ufundowane przez Marszałka Województwa Śląskiego Jakuba Chełstowskiego, skrzypce lutnicze Janiny Pawlikowskiej z Krakowa oraz smyczek mistrzowski z pracowni Marcina Mazura z Łodzi.

Podczas trwania konkursu odbędą się również konsultacje z jurorami dla uczestników, a także lekcje mistrzowskie i wykłady. Konkursowi towarzyszyć będą koncerty muzyki polskiej, wpisujące się w obchody dwusetnej rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki oraz pięćdziesiątej rocznicy śmierci wybitnej polskiej kompozytorki i skrzypaczki Grażyny Bacewicz. Pierwszy z nich odbędzie się 28 lutego w Bazylice Jasnogórskiej o godz. 18.00. Na jego program złożą się kompozycje Stanisława Moniuszki, Witolda Lutosławskiego oraz Henryka Wieniawskiego. Orkiestrę Symfoniczną Zespołu Szkół Muzycznych poprowadzi Miłosz Kula, solistą będzie wybitny skrzypek młodego pokolenia – Wojciech Nidziółka. Sercem konkursu będzie Ratusz – Muzeum Częstochowskie, gdzie przez cztery kolejne dni odbywać się będą przesłuchania konkursowe oraz koncert laureatów, który odbędzie się w poniedziałek 4 marca o godz. 18.00. Całość przedsięwzięcia zakończy koncert w Muzeum Częstochowskim 5 marca o godz. 18.00 – „Grażyna Bacewicz in memoriam”. Usłyszymy w nim Cezarego Saneckiego, Aleksandrę Szwejkowską-Belicę oraz Marię Belicę. Zarówno przesłuchania konkursowe jak i szereg imprez towarzyszących takich jak warsztaty, koncerty oraz wykłady będą miały charakter otwarty.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.zsmuz.czest.pl/i-konkurs-skrzypcowy-muzyki-polskiej-im-wandy-wilkomirskiej/ 


„Elementi 7: retro” to trzy dni intensywnych spotkań i koncertów, trzy dni dedykowane muzyce i refleksji o niej. Podczas tegorocznej edycji, która odbędzie się w dniach 1-3 marca 2019 w murach Akademii Muzycznej w Krakowie, gośćmi specjalnymi będą m.in. Olga Drenda oraz Artur Zagajewski.

Zainicjowana siedem lat temu studencka konferencja naukowa „Elementi” szybko rozrosła się do cyklicznego wydarzenia, obejmującego nie tylko referaty i dyskusje, ale również koncerty, wykłady i spotkania oraz warsztaty kompozytorskie. Hasło „retro” – temat tegorocznej edycji – prowokuje do stawiania pytań o obecność tego, co minione we współczesnej sztuce, stanowiąc przy tym pretekst do podjęcia problemu nostalgii, widmontologii czy duchologii. To właśnie te zagadnienia poruszane będą w referatach w ramach dwudniowej konferencji naukowej (1-2.03), podczas której można będzie wysłuchać także wykładów specjalnie zaproszonych gości: Olgi Drendy, Andrzeja Mądry oraz Artura Zagajewskiego.

Ważną część „Elementi 7” stanowią koncerty muzyki nowej. Podczas pierwszych dwóch dni wystąpią Gośka Isphording oraz Erik Bosgraaf (1.03), Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble (2.03), ostatniego dnia odbędzie się zaś koncert studentów kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie (3.03).

(Karolina Dąbek)

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Koncert kameralny w Filharmonii Gorzowskiej 1 marca 2019 roku o godz. 19.00 będzie okazją, by posłuchać pięknego brzmienia kwintetu wiolonczelowego. Program skomponowany został tak, by pokazać wielowymiarowość i różnorodność brzmienia instrumentu.

Koncert rozpocznie muzyka barokowa i spopularyzowana przez tę epokę Passacaglia skomponowana przez Georga Friedrchicha Händla jako jedna z części jego VII Suity (1720). Medytacyjny utwór Fratres (1977) Arvo Pärta to przykład muzycznego minimalizmu. Dzieło napisane zostało w stworzonym przez estońskiego kompozytora stylu tintinnabuli (łac. dzwonek). Wrażenie grających dzwonków ma dać słuchaczowi poczucie spokoju, harmonii i wewnętrznego wyciszenia. Dla wykonawcy nadrzędną ideą ma być odkrywanie nieskończoności muzyki w najprostszych elementach – w pięknie zagranej nucie, cichym rytmie lub w ciszy.

Za to w utworze Deux mouvements (1935) Aleksandra Tansmana – współtwórcy neoklasycyzmu w muzyce światowej – głosy wiolonczel mienią się całą gamą barw i emocji za sprawą licznych kontrastów dynamicznych i rytmicznych. Nastrojów i kolorów nie brakuje również utworowi Hommage a Maurice Ravel Mahira Cetiza nawiązującemu do twórczości jednego z największych kolorystów w historii muzyki klasycznej. Program dopełnią dwie kompozycje: inspirowana muzyką hebrajską Kol Nidrei (1880) Maxa Brucha oraz jedna z suit cyklu Bachianas Brasileiras (1930-1945) Heitora Villa-Lobosa.

Urszula Śliwińska

Więcej – na stronie https://www.filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1211/2019-03-01/19:00 


2 marca 2019 roku w Narodowym Forum Muzyki o godz. 17.00 zabrzmią sonaty na skrzypce i fortepian w wykonaniu wspaniałego duetu: skrzypka Mieczysława Szlezera i pianistki Danuty Mroczek-Szlezer.

Koncert poświęcony jest jubileuszowi 30-lecia działalności Towarzystwa im. Ferenca Liszta (TiFL), które zostało założone 2 marca 1989 r. w Klubie Muzyki i Literatury we Wrocławiu przez trzydziestoosobowe grono muzyków i melomanów z kilku miast. Wśród społecznie działających stowarzyszeń muzycznych TiFL może się poszczycić unikalnym w skali międzynarodowej poziomem i zakresem działalności. Podczas 1320 dotychczas zrealizowanych koncertów w 86 salach, w 28 miastach w kraju oraz w Budapeszcie, Gödöllö, Györ, Moskwie i Petersburgu wystąpiło około 700 wykonawców z 33 krajów (niektórzy wielokrotnie); w tym 398 pianistów, 47 solistów grających na innych instrumentach, 19 kameralistów, 6 dyrygentów, 6 aktorów, 3 orkiestry symfoniczne oraz Chór Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie. TiFL zainicjowało i zrealizowało we Wrocławiu: 8 konkursów pianistycznych (w tym 4 międzynarodowe z udziałem 135 uczestników z 28 krajów). Siedzibą TiFL jest Wrocław – miasto, w którym Liszt w 1843 r. aż 15 razy koncertował i po raz pierwszy w życiu dyrygował spektaklem operowym.

Podczas koncertu muzycy zaprezentują Sonatę e-moll KV 304 Mozarta, IX Sonatę skrzypcową A-dur op. 47 „Kreutzerowską” Beethovena oraz Sonatę a-moll op. 13 Paderewskiego.

Więcej – na stronie http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7127 


2 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się koncert orkiestry Sinfonia Iuventus z okazji 195. rocznicy urodzin Bedřicha Smetany. Patronat honorowy nad koncertem objęła Ambasada Republiki Czeskiej w Warszawie.

Bedřich Smetana to kompozytor młodszy o pięć lat od Stanisława Moniuszki – mimo znaczących różnic w biografiach można znaleźć sporo analogii w twórczych postawach obu kompozytorów. Smetana uchodzi bowiem za ojca nurtu narodowego w muzyce czeskiej, przez co rozumiał powiązanie jej z dziedzictwem rodzimego folkloru oraz opiewanie czeskiej historii i piękna ojczyzny. Program koncertu przypomni jego najwspanialsze dokonania – operę komiczną Sprzedana narzeczona (reprezentowaną tu przez pełną energii i kontrastów, radosną, roztańczoną uwerturę), której znaczenie dla Czechów porównać można z tym, jakie dla nas ma na przykład Straszny dwór. Z kolei Má Vlast (Moja ojczyzna) to cykl sześciu niezależnych poematów symfonicznych sugestywnie przywołujących obrazy dawnych legend i miejsca ważne dla czeskiej historii.

Drogą wytyczoną przez Smetanę kroczył dalej Antonín Dvořák, kompozytor późnoromantyczny, ceniony zwłaszcza jako twórca symfonii. Ósma z 1889 r. to dzieło przepełnione radością i optymizmem, pełne nawiązań do muzyki narodowej, choć pozbawione pozamuzycznego programu. Koncert poprowadzi Piotr Sułkowski, dyrektor naczelny i artystyczny Warmińsko-Mazurskiej Filharmonii w Olsztynie, który jest członkiem Rady Artystycznej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Żartobliwa opera Donizettiego Córka pułku powraca w cyklu transmisji „The Met: Live in HD” w nowej obsadzie. Warszawskie Kino Praha zaprasza na transmisję 2 marca 2019 roku o godz. 18.35.

Córka pułku przeżywa obecnie na światowych scenach swoisty renesans, a to za sprawą kilku dosłownie wykonawców, którzy są w stanie wykonać główne partie, a szczególnie tenorową rolę Tonia z arią, w której kompozytor umieścił aż 9 dźwięków wysokiego ‘c’. Inscenizacja Laurenta Pelly’ego doskonale oddaje klimat zabawnego dzieła o perypetiach zagubionej i po latach odnalezionej wśród grenadierów arystokratce i zakochanego w niej żołnierza.

W tytułową córkę pułku, czyli w Marię, wcieli się południowoafrykańska sopranistka Pretty Yende. W roli jej ukochanego Tonia, młodego żołnierza, wystąpi Javier Camarena, meksykański tenor, znany widzom transmisji m.in. z występu w Semiramidzie Rossiniego. Towarzyszyć im będą: Stephanie Blythe jako markiza de Berkenfield, Maurizio Muraro jako Sulpicjusz i znana amerykańska aktorka filmowa Kathleen Turner jako księżna de Crakentorp. Spektaklem zadyryguje Enrique Mazzola.

Katarzyna Gardzina-Kubała

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Met, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza 2 marca 2019 roku o godz. 18:00 do Trybunału Koronnego na inaugurację tegorocznej edycji cyklu koncertów kameralnych „Fonie Lublina”. Lubelscy artyści zaprezentują miniaturę muzyczno-satyryczną Jak historia toczy koło….

Rok 2019 ogłoszony został Rokiem Moniuszkowskim, wobec czego wszystkie 10 koncertów cyklu „Fonie Lublina” powiązane będą z osobą i dziełem tego kompozytora. Podczas inauguracji zostanie zaprezentowany spektakl, którego scenariusz oparty został na pieśniach polskich kompozytorów XIX i XX wieku, w tym Stanisława Moniuszki, Fryderyka Chopina, Mieczysława Karłowicza, Stanisława Niewiadomskiego, oraz piosenkach duetu Wasowski i Przybora, z repertuaru niezapomnianego Kabaretu Starszych Panów.

Wierszowany scenariusz tej miniatury napisała Urszula Lewartowicz. Igrając z typowymi kontekstami, autorka posługuje się humorystyczna metaforą, żeby zlikwidować rozdźwięk między pojmowanym dziś nazbyt patetycznie romantyzmem a nieco bardziej współczesną rozrywką – między tym co nazywamy pieśnią a tym, co nazywamy piosenką.

Wystąpią Dorota Szostak-Gąska, Mariola Zagojska, Otto Wiktor Hoffman, Jakub Gąska, Marek Żmuda oraz zespół instrumentalny w składzie: Magdalena Maciąg (skrzypce), Krzysztof Pachla (klarnet), Agnieszka Schulz-Brzyska (fortepian).

Projekt objęto Honorowymi Patronatami Prezydenta Miasta Lublin i Wojewody Lubelskiego. Wstęp na to, jak i na inne wydarzenia w ramach cyklu – wolny.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: program cyklu „Fonie Lublina”


III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych jest wydarzeniem unikatowym na skalę nie tylko naszego kraju, ale i Europy. Jest to jedyne wydarzenie, podczas którego w dniach 3-6 marca 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku wystąpi aż 9 utytułowanych duetów fortepianowych.

Duet fortepianowy to formacja nieczęsto goszcząca na estradach koncertowych z racji wymogu posiadania dwóch znakomitych fortepianów na scenie – repertuar takiego składu obejmuje zarówno utwory na cztery ręce (przy jednym fortepianie) jak i właśnie na dwa fortepiany. Akademia Muzyczna w Gdańsku posiadając w swojej Sali Koncertowej takie instrumentarium organizuje. Posłuchać będzie można bardzo doświadczone duety fortepianowe na czele z duetem Genova & Dimitrov – gościem specjalnym tej edycji, który będzie również prowadził kursy muzyczne dla duetów fortepianowych. Wystąpią znane z polskich i nie tylko estrad Ravel Piano Duo (laureatki nagrody „Fryderyk”) i Granat & Kreda Piano Duo. Z młodszych, ale za to podbijających obecnie czołowe międzynarodowe konkursy muzyczne na świecie, wystąpią siostry Sakamoto z Japonii (zwyciężczynie jednego z trzech najbardziej prestiżowych konkursów dla tej dyscypliny), Ukraińcy Kopeliuk & Sediuk czy Rosjanki Sherniakova & Berezan legitymujący się już wieloma prestiżowymi osiągnięciami. Z polskich duetów wezmą udział Furmańska & Kuchniak Piano Duo – zwyciężczynie m.in. prestiżowego konkursu w Monaco, Godziński Piano Duo (zwycięzców konkursu w Paryżu) i Piórkowski&Sikała Piano Duo. W wykonaniu duetów usłyszymy m. in. utwory Jerzego Bauera, Witolda Lutosławskiego, Romana Maciejewskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Romaulda Twardowskiego i Władysława Żeleńskiego. 

Festiwal rozpocznie 3 marca o godz. 19.00 nadzwyczajny recital Genova & Dimitrov Piano Duo z Niemiec. W następne trzy dni (4-6 marca) odbędą się kolejne koncerty, każdego dnia dwa – o godz. 16.00 oraz o godz. 19.00.

Wydarzenie daje szansę zapoznania się z przepięknym repertuarem na niezwykły skład kameralny jakim jest duet fortepianowy w najlepszych, międzynarodowych wykonaniach, a następujące po sobie koncerty dają szansę porównania różnych stylów i kierunków interpretacji.

Wstęp na każdy z koncertów jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program i biogramy duetów: http://www.amuz.gda.pl/events/iii-miedzynarodowy-festiwal-duetow-fortepianowych/ 


W dniach 6 marca − 14 kwietnia 2019 odbędzie się X Interdyscyplinarny Festiwal Wielkopostny „Nowe Epifanie”.

Lepiej, gdyby się nie narodził? Judasz początkowo funkcjonował dla nas jako dodatek, biblijna egzemplifikacja tematu mamony, konsumpcji i zdrady. Ale bardzo szybko zdominował nasze myślenie. Dlaczego odstąpił od tego, w co wierzył? Jakie były jego motywacje? Dlaczego zachowały się różne wersje zdarzeń?

Przed nami pięć premier teatralnych. Do współpracy zostali zaproszeni Bartosz Żurowski oraz Dawid Zalesky, którzy zaprezentują współczesne rewizje historii Judasza. Spektakl #chybanieja, który otworzy festiwalowe rozważania teatralne, zrealizowany został przez duet Paweł Passini i Artur Pałyga. W ich spektaklu historia Judasza przewija się jak srebrna nić pośród współczesnych sytuacji zdrady. Paweł Passini jest też autorem muzyki do tej sztuki.

Festiwal to także film, kulinaria i muzyka. 30 marca o godz. 16.00 w Świątyni Opatrzności Bożej będzie miał miejsce koncert „Gloria Patri” – hołd dla Jana Pawła II w 14. rocznicę jego śmierci. Usłyszymy jedenaście warszawskich chórów wywodzących się ze środowisk akademickich i kościelnych, które wykonają m. in. utwory Jakuba Neskego, Janusza Dąbrowskiego i Michała Dąbrowskiego. Odbędzie się też premiera polichóralnego utworu Gloria Patri Pawła Łukaszewskiego, który został skomponowany do słów doksologii. Koncert zwieńczy kompozycja Zuzanny Falkowskiej do słów Jana Pawła II z placu Zwycięstwa w 1979 roku Niech zstąpi Duch Twój.

Jak uważają organizatorzy, Festiwal jest „terapią szokową dla zmysłów smaku i węchu, ucztą dla uszu i wzroku, a wszystko to w aurze polskiego przedwiośnia, między Środą Popielcową a Niedzielą Palmową”.

Szczegółowy program – na stronie https://noweepifanie.pl/ 


Bohaterami kolejnego wieczoru w Narodowym Forum Muzyki 7 marca 2019 roku o godz. 19.00 będą artyści zrzeszeni w zespole Silius Trio, którzy zaproszą melomanów na niezwykłe spotkanie muzyką kameralną XIX i XX stulecia.

Współpracujące z Narodowym Forum Muzyki Silius Trio tworzone jest przez artystów znanych z różnorodnej działalności koncertowej. Niezwykła miłość do muzyki, będąca motorem wszystkich działań członków Silius Trio, motywuje ich również do ciągłych poszukiwań repertuarowych. Tym razem artyści zaprezentują słuchaczom wyjątkową twórczość kameralną zza południowej granicy Polski.

Wspominając o muzyce czeskiej, nie sposób pominąć Antonína Dvořáka. Jego Trio fortepianowe f-moll op. 65 – dzieło pełne intensywnych emocji, charakteryzujące się rozmachem typowym dla muzyki orkiestrowej. Niezwykła łatwość tworzenia muzyki kameralnej była również cechą Bohuslava Martinů. Pośród bogatej i różnorodnej twórczości kameralnej autorstwa tego kompozytora odnajdujemy pochodzący z 1939 roku cykl Bergerettes, zawierający pięć urokliwych miniatur nawiązujących do klasycznej muzyki francuskiej. Obok utworów czeskich kompozytorów w programie koncertu znalazło się Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika, otwierające katalog dzieł kompozytora. Zostało napisane w 1934 roku i wykonane po raz pierwszy w 1936 przez Stanisława Jarzębskiego (skrzypce), Józefa Bakmana (wiolonczela) i Mieczyslawa Wajnberga. Podczas II wojny światowej spłonęło, podobnie jak wszystkie inne partytury kompozytora napisane do 1944 roku, jednakże w 1945 roku Panufnik zrekonstruował je z pamięci.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6723 


8 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Planetarium Niebo Kopernika wystąpią Jerzy Przeździecki i Andrzej Karałow.

Improwizowana spontaniczna opowieść, która prowadzi słuchacza przez różnorodne stylistycznie momenty, będące próbą stworzenia własnego świata. Świata, w którym kolor jest dominującym elementem formotwórczym wspólnego języka muzycznego. Wędrując przez wewnętrzne krajobrazy dźwiękowe takich instrumentów, jak syntezator Buchla Music Easel, syntezator modularny, fortepian czy DSI Prophet 6, artyści podejmują wyzwanie sporządzenia mapy tych pozornie różnych muzycznych krain i scalenia ich w jedną, organiczną całość.

Andrzej Karałow – kompozytor, pianista. Wykłada na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki oraz realizuje studia doktoranckie z kompozycji pod kierunkiem prof. Aleksandra Kościowa. Studia magisterskie w klasie prof. Stanisława Moryto oraz w klasie fortepianu prof. Bronisławy Kawalla na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie ukończył z wyróżnieniem. W roku 2017 otrzymał wyróżnienie Magna Cum Laude macierzystej uczelni. Jest laureatem wielu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursów pianistycznych i kompozytorskich. W roku 2018/19 został objęty mentorskim programem London Philharmonic Orchestra Young Composers Programme. W marcu 2018 roku wydał swoją pierwszą autorską płytę Wir nagraną w duecie z Jerzym Przeździeckim, producentem elektroniki, który występował na „Warszawskiej Jesieni” i na największych festiwalach muzyki elektronicznej.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.niebokopernika.pl/repertuar/repertoire/detail/cosmic-live-electronic-jerzy-przezdziecki-i-andrzej-karalow/ 


9 marca 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w wykonaniu Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa oraz rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina usłyszymy utwory Riepnikowa, Prokofiewa i Szabelskiego.

VII Symfonia, utrzymana w tradycyjnej dla gatunku czteroczęściowej formie, miała się okazać ostatnią w twórczości Siergieja Prokofiewa. Opus ultimum ustępuje popularnością innym symfoniom autora – niezasłużenie, jest to bowiem dzieło piękne i poruszające.

Albin Riepnikow należy do najpopularniejszych twórców muzyki na akordeon – instrument zawsze szczególnie lubiany w Rosji. Jest autorem obfitego i interesującego repertuaru, a wiele jego „kanonicznych” pozycji stało się utworami obowiązkowymi na konkursach. Brawurowy III Koncert akordeonowy, ukazujący ogromną inwencję twórcy i bogactwo brzmień akordeonu, zaprezentuje jeden z jego najwybitniejszych polskich wirtuozów, Klaudiusz Baran, obecnie pełniący też funkcję rektora Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Przypomniana zostanie również mało znana a interesująca Etiuda na orkiestrę Bolesława Szabelskiego, pochodząca z czasów jego aktywności w nowo powołanym konserwatorium w Katowicach (po wojennym epizodzie, podczas którego walczył jako żołnierz AK, kontynuował tam swą pedagogiczną pracę), w tym mieście miała też swoją premierę. Tę właśnie uczelnię (obecnie Akademię Muzyczną) ukończył Maciej Tomasiewicz, który poprowadzi koncert.

Patronat medialny nad koncertami POSI objęło Polskie centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfoniaiuventus.pl/ 


9 marca 2019 roku o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia muzyka Wajnberga i Różyckiego zabrzmi w interpretacji Kwartetu Śląskiego, Joanny Freszel i Pawła Wakarecego.

Trzy palmy op. 120 (1977) Mieczysława Wajnberga to cykl pieśni na sopran i kwartet smyczkowy do słów Michaiła Lermontowa. W wierszu romantycznego poety palmy rosnące na Pustyni Arabskiej żalą się Bogu na swą bezużyteczność. Ten romantyczny Weltschmerz znalazł u Wajnberga osobisty rezonans, który wyraził się w utworze o przejmującej ekspresji. Niezwykłe połączenie sopranu i kwartetu smyczkowego wzorowane jest zapewne na II Kwartecie smyczkowym op. 10 (1908) Arnolda Schönberga.

Ludomir Różycki, rówieśnik Karola Szymanowskiego, należał wraz z nim do grupy „Młoda Polska”. Obracał się wśród najwybitniejszych postaci bohemy artystycznej i filozoficznej polskiego modernizmu, a jego gwiazda błyszczała wówczas na scenach nie tylko polskich: opera Eros i Psyche (1916) weszła na deski teatrów całej Europy. Jedną z zapowiedzi tego sukcesu był koncert kompozytorski w Berlinie (1915), na którym wykonano m.in. Kwintet fortepianowy c-moll op. 35 – utrzymany w stylu późnoromantycznym, ale porywający siłą inwencji, ekspresji i wysokiej próby rzemiosłem. Dzieło zręcznie łączy inspiracje niemieckie (Brahms, Reger) i francuskie (Franck, Fauré).

Marcin Trzęsiok

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1404/kwartet-slaski-joanna-freszel-pawe-wakarecy-wajnberg-w-polsce 


Bogactwo scenografii, kostiumów, ponad stuosobowy zespół tancerzy i mnóstwo popisów baletowych na najwyższym poziomie. Śpiąca królewna to widowisko godne carskiego dworu, dla którego została stworzona. W warszawskim Kinie Praha balet można będzie obejrzeć 10 marca 2019 roku o godz. 16.00.

Choć tematem Śpiącej królewny zajęli się również słynni bracia Grimm, treść baletu Piotra Czajkowskiego, Mariusa Petipy i Iwana Wsiewołożskiego zaczerpnięta została ze znanej bajki Charles’a Perraulta (pochodzącej ze zbioru Bajki Babci Gąski, 1697).

Muzyka, napisana ściśle według wskazówek i planu choreograficznego Mariusa Petipy, ilustruje dokładnie przebieg akcji. Czajkowski napisał Śpiącą królewnę z doskonałą znajomością praw teatru baletowego i zgodnie z ówczesną jego konwencją. Do tradycji weszło obsadzanie roli złej wróżki Carabosse przez mężczyznę, zgodnie z zasadą, że złych postaci w balecie klasycznym nie może odtwarzać balerina.

W 1963 roku moskiewski Teatr Bolszoj zaprezentował Śpiącą królewnę w wersji Jurija Grigorowicza (jednego z czołowych choreografów Bolszoj), która to wersja także oparta jest na choreografii Petipy. Grigorowicz w 2011 zrewidował swój spektakl: zmienił scenografię i kostiumy, a akcję przeniósł na XIX-wieczny dwór imperialnej Rosji. Spektakl ten był transmitowany w HD Live i w nowej obsadzie wykonawców 22 stycznia 2017 roku. Rejestrację tamtej transmisji obejrzymy teraz ponownie w kinach. W rolach głównych Olga Smirnowa jako królewna Aurora i Siemion Czudin jako Książę Desiré.

(Katarzyna Gardzina-Kubała)

Lista miejsc w Polsce, gdzie można oglądać transmisje z Teatru Bolszoj, dostępna jest tutaj.

Patronat medialny nad cyklem transmisji objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kinopraha.pl


12 marca 2019 roku o godz. 19:45 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia będzie miała miejsce tegoroczna Gala muzyki poważnej, na której rozdane zostaną nagrody „Fryderyk”.

Narodową Orkiestrę Symfoniczna Polskiego Radia nominowano w dwóch kategoriach: „Album Roku: Muzyka symfoniczna i koncertująca” (za płytę Dziadek. Utwory orkiestrowe) oraz „Album Roku: Muzyka chóralna, oratoryjna i operowa” (za płytę Szymanowski. Operetka w 3 aktach „Loteria na mężów czyli narzeczony nr 69”).

Podczas koncertu wystąpią wybitni polscy soliści młodego pokolenia. Pierwszym z nich będzie pianista Szymon Nehring, zwycięzca Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie (2017). Artysta pierwszy raz zaprezentuje w Polsce swoją interpretację I Koncertu fortepianowego b-moll Piotra Czajkowskiego. Z kolei Janusz Wawrowski wykona II Koncert skrzypcowy d-moll Henryka Wieniawskiego na stradivariusie „Polonia”, skrzypcach zbudowanych w 1685 roku przez legendarnego lutnika z Cremony Antoniego Stradivariego. Instrument ten kupił w 2018 roku prywatny polski właściciel i oddał do wyłącznej dyspozycji Janusza Wawrowskiego.

Obu solistom będzie towarzyszyła Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod dyrekcją białoruskiego dyrygenta Alexandra Humali.

Od tego roku nagrody muzyczne Fryderyk zmieniają formułę. W przypadku muzyki poważnej wiąże się to m.in. z wprowadzeniem sprzedaży biletów na galę rozdania nagród.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1544/fryderyk-gala-muzyki-powaznej 


Katedra Kameralistyki i Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej w Krakowie zaprasza 13 marca 2019 roku o godz. 18:30 na koncert z serii „MOSTY 4”.

Kraków od lat powojennych stanowi wiodący w Polsce ośrodek powstawania i propagowania muzyki współczesnej. Pojęcie „krakowskiej szkoły kompozytorskiej” na stałe weszło do historii muzyki polskiej i światowej. Jak prezentuje się kondycja muzyki współczesnej tworzonej w Krakowie w minionych dekadach i obecnie będziemy mogli się przekonać podczas marcowego koncertu.

Studenci i wykładowcy krakowskiej Akademii Muzycznej prawykonają  Reflection No. 6 na klarnet i jednego perkusistę Marcela Chyrzyńskiego, Strzępy pamięci na fortepian Wojciecha Widłaka, dissolvable balladę na fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę i kontrabas Jarosława Płonki.

Słowo wstępne przed koncertem wygłosi dr hab. Agnieszka Draus.

Wstęp na koncert jest wolny.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/event/mosty-4/ 


15 marca 2019 w Dużej Auli Politechniki Warszawskiej odbędzie się niezwykły koncert charytatywny na rzecz modernizacji Centrum Zdrowia Dziecka zatytułowany "Wielcy Artyści Małym Pacjentom". W koncercie wezmą uział światowej sławy śpiewacy operowi – Artur Ruciński i Rafał Siwek – od lat znajdujący się w pierwszej dziesiątce najwybitniejszych polskich wokalistów. Towarzyszyć im będzie znakomita orkiestra Sinfonia Iuventus, a całość poprowadzi Piotr Sułkowski. Soliści, orkiestra i dyrygent wystąpią pro publico bono.

Pomysłodawcą i jedynym organizatorem koncertu jest wybitna skrzypaczka, Patrycja Piekutowska, która od 20 lat koncertuje po całym świecie. Dotychczas zagrała blisko 900 koncertów w 39 krajach świata i nagrała 12 solowych płyt. Stworzyła ten projekt mając osobistą historię łączącą z CZD jej syna, który przeszedł 3 operacje na otwartym sercu i dzięki wybitnym polskim kardiochirurgom jest radosnym i wspaniale rozwijającym się dziewięciolatkiem. Synek był dla artystki wielką inspiracją do stworzenia pierwszego projektu łączącego muzykę klasyczną, świat biznesu i kardiochirurgię dziecięcą, który nazywał się „Otwarte Serca - Mistrzowie Muzyki, Biznesu i Kardiochirurgii Dzieciom”. Artystka stworzyła 7 takich wydarzeń, a pomiędzy nimi zdobyła partnerów do zakupu 6 niezwykle ważnych sprzętów kardiochirurgicznych o łącznej wartości blisko 700.000 zł. Koncerty, co warto zaznaczyć, nie kosztowały ani złotówki, ponieważ wszyscy partnerzy brali udział pro bono: artyści, właściciele sal, cateringi, budowa sceny, druk zaproszeń i programów itd. Tym razem projekt jest stworzony specjalnie dla Instytutu Pomnik-Centrum Zdrowia Dziecka, największego szpitala dziecięcego w Polsce.

Patrycja Piekutowska osobiście poszukuje partnerów do wykonania remontów wielu części wspólnych szpitala, które obok pięknie odnowionych oddziałów, nie były modernizowane od 40 lat... Dla dzieci to bardzo przytłaczający widok. Zaledwie od początku stycznia znalazła już 12 firm, które wkrótce rozpoczną pracę. Za kilka dni rozpoczyna się remont całego hallu głównego, następnie dachu basenu i wielu innych miejsc. Prezesów z dobrym sercem dla dzieci publiczność pozna na koncercie, gdy na scenie otrzymają podziękowania. Sama Artystka poprowadzi koncert wraz z uznanym konferansjerem Wojciechem S. Wocławem i również zagra w duecie z Rafałem Siwkiem.

Współorganizatorem jest Politechnika Warszawska, której Duża Aula, udostępniona dzięki uprzejmości Rektora, zamieni się w magiczną salę koncertową, gdzie zasiądą wszyscy, którzy kupią bilet - Cegiełkę Zdrowia Dziecka w cenie 250 zł. Całkowity dochód przeznaczony zostanie na remont podjazdu dla karetek, który wymaga natychmiastowej modernizacji.


„Odkryte na nowo…” to tytuł koncertu symfonicznego 15 marca 2019 roku, o godz. 19.00 w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Orkiestra symfoniczna Filharmonii wystąpi pod batutą Jerzego Swobody z solistą pianistą Cezarym Saneckim – rektorem Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi.

Koncert rozpocznie Toccata z Suity op. 10 Bolesława Szabelskiego. Stała się ona wręcz wizytówką kompozytora zarówno w Polsce, jak i zagranicą. Z wielkim powodzeniem pod koniec lat pięćdziesiątych włączyli ją do międzynarodowego obiegu muzycznego Leopold Stokowski i Orkiestra Chicagowska.

Następnie usłyszymy Koncert na fortepian i orkiestrę Grażyny Bacewicz. Twórczość Bacewicz, najwybitniejszej polskiej kompozytorki i wyśmienitej skrzypaczki, to jeden z najważniejszych przykładów neoklasycyzmu w muzyce XX wieku. Chętnie nawiązywała do form i gatunków z przeszłości, i łączyła je ze stylizacjami folkloru polskiego. W pełnej krasie cechy jej stylu ujawniają się w znakomitym Koncercie fortepianowym napisanym w 1949 roku na konkurs zorganizowany w setną rocznicę śmierci Chopina przez Związek Kompozytorów Polskich. W utworze usłyszeć można melodie takich pieśni ludowych, jak Pije Kuba czy Oj chmielu, chmielu. Utwór niewątpliwie wpisuje się w wielką późnoromantyczną tradycję koncertu symfonicznego z wirtuozowską partią solową.

Po przerwie orkiestra zaprezentuje Symfonię d-moll Césara Francka, która należy dziś do żelaznego kanonu filharmonicznego.

Koncert odbywa się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Piotr J. Reszczyński

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/odkryte-na-nowo/