Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Codziennie od 14 kwietnia do 13 października 2018 roku (oprócz niedziel i świąt), o godz. 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywają się koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jednym z nielicznych kościółów w Warszawie w tak znacznym procencie autentycznym, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują znakomici polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku, m.in. najsłynniejszy utwór na organy Toccatę i fugę d-moll Johanna Sebastiana Bacha, oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe. Organiści koncertują w strojach barokowych.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kapitula.org/barokorg.html 


W dniach 22 czerwca – 2 września 2018 roku w Toruniu odbędzie się XXII Międzynarodowy Festiwal „Nova Muzyka i Architektura”.

Organizatorem festiwalu „Nova Muzyka i Architektura” jest Toruńska Orkiestra Symfoniczna, zaś dyrektorem artystycznym – dyrygent Mariusz Smolij. Dzięki festiwalowi muzyka stała się doskonałym pretekstem do prezentowania najpiękniejszych toruńskich zabytków. W tegorocznej edycji wezmą udział wybitni artyści ze wszystkich stron świata, prezentujący swoje umiejętności w najciekawszych architektonicznie przestrzeniach Torunia, m. in. Jadwiga Rappé, Krzysztof Meisinger i Kwintet Smyczkowy Sinfonia Varsovia, Mettis Quartet (Litwa), Duo Vitare & Arto Järvelä (Finlandia), Göttinger Symphonie Orchester i Prairie View A&M University Concert Chorale (USA, Teksas).

W związku z faktem, iż w tym roku obchodzimy 100-lecie niepodległości naszego Państwa, w programie Festiwalu nie zabraknie szerokiego przekroju muzyki polskiej – od Chopina do współczesnych nam zespołów rockowych. Podczas koncertu „Młodzieńcze interpretacje” Orkiestra Kameralna N-harmonia wykona Serenadę op. 2 Mieczysława Karłowicza. Wojciech Waleczek i Acoustic Quartet wezmą udział w koncercie „Perły muzyki polskiej”, podczas którego zabrzmi Oberek Grażyny Bacewicz, Krakowiak Fantastyczny Ignacego Jana Paderewskiego i Suita muzyki filmowej Wojciecha Kilara. Koncert „Cztery strony Europy” jest współorganizowany i współfinansowany w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca „Artysta – rezydent”; w interpretacji Michała Szymanowskiego usłyszymy Wariacje b-moll op. 3 Karola Szymanowskiego. Spotkanie z polską muzyką i polską piosenką niewątpliwie sprawi słuchaczom szczególną radość.

Szczegółowy program – na stronie: http://muz-arch.pl 


6. edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki "Emanacje" potrwa od 7 lipca do 9 września 2018, a dziesięć festiwalowych tygodni wypełni 40 zróżnicowanych koncertów na terenie Małopolski i Podkarpacia.

Festiwal zainauguruje koncert argentyńskiej pianistki, laureatki II nagrody XIV Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2000) – Ingrid Fliter. Artystka znana jest z doskonałych interpretacji dzieł polskiego kompozytora a jej album „Preludes” znalazł się w zestawieniu 10 najlepszych nagrań Chopina wszechczasów wg magazynu Gramophone. W Lusławicach usłyszymy autorski wybór nokturnów, a recital poprzedzi pierwszy w historii występ zespołu kameralnego Penderecki Piano Trio, w skład którego wchodzą m.in. muzycy fenomenalnego Meccore String Quartet.

Nie będzie to jedyny sceniczny debiut podczas tegorocznych "Emanacji". W 2018 roku świętujemy 85. urodziny wybitnego polskiego twórcy i patrona lusławickiego Centrum – Krzysztofa Pendereckiego. Penderecki Piano Trio, nieprzypadkowo powołane zostało do życia w jubileuszowym roku Mistrza – już wkrótce, specjalnie dla zespołu powstanie dedykowany mu, nowy utwór kameralny. Na drugi debiut przyjdzie nam zaczekać do 31 sierpnia, kiedy to zainaugurowany zostanie nowy projekt edukacji mistrzowskiej przygotowany przez lusławickie Centrum – Penderecki Youth Orchestra, złożona z utytułowanych młodych polskich instrumentalistów orkiestra smyczkowa, prowadzona przez wybitnego dyrygenta, dyrektora orkiestry kameralnej AUKSO – Marka Mosia.

2018 to także rok, w którym świętujemy 100. rocznicę odzyskania przez Polskę niepodległości. Stąd w programach festiwalowych koncertów muzyka polska będzie odgrywała znaczącą rolę. Wysłuchamy m.in. prawykonania nowego utworu Miłosza Bembinowa, recitalu Szymona Komasy „Pieśni polskie”, a także kompozycji Fryderyka Chopina (m.in. w wykonaniu „cudownych dzieci” światowej pianistyki – podopiecznych Fundacji słynnego chińskiego pianisty – Lang Langa). "Emanacje" podsumuje wrześniowy cykl koncertów realizowany we współpracy z warszawskim festiwalem „Chopin i jego Europa”.

Szczegółowy program – na stronie: www.emanacje.pl 


„Fortepiany Wolności” – wydarzenie towarzyszące 10. edycji Festiwalu Soundedit – będzie miało swoją premierę 1 września 2018 roku o godz. 16.00. W pasażu Józewskiego przy Kuferku Reymonta (Piotrkowska 137) Maciej Tubis zagra kompozycje Aleksandra Tansmana. Druga odsłona projektu odbędzie się dzień później również o godz. 16.00: w tym samym miejscu Adam Kośmieja wykona utwory Kazimierza Serockiego.

Ten unikatowy projekt to dziesięć muzycznych zdarzeń zorganizowanych z okazji stulecia odzyskania niepodległości. Dziesięciu świetnych pianistów, dziesięciu wybitnych kompozytorów i dokładnie dziesięć okazji, aby posłuchać najlepszej polskiej muzyki fortepianowej minionego stulecia w przestrzeni publicznej w Łodzi. „Fortepian Wolności” to jednak coś więcej niż publiczne koncerty z udziałem mistrzów klawiatury: Rozali Kręc, Władysława Komendarka, Zygmunta Krauze czy Szábolcsa Esztényi. Główną ideą projektu „Fortepiany Wolności” jest odkrycie niezwykłych kart historii państwa polskiego poprzez artystyczną podróż w czasie oraz zaangażowanie szerokiej publiczności we wspólne świętowanie niepodległości. Prezentowane w ramach wydarzenia, wywodzące się z polskiej tradycji kompozycje są źródłem dumy i inspiracją do dalszych działań, nie tylko na niwie artystycznej.

Usłyszymy zatem mazurki Szymanowskiego, czyli próbę pogodzenia tradycji narodowej z modernistycznymi aspiracjami odrodzonej Polski. Poznamy wielowymiarową osobowość słynnego Łodzianina Aleksandra Tansmana, w której inspiracje tradycją diaspory żydowskiej mieszają się z fascynacją rodzącym się właśnie amerykańskim jazzem. Przejrzystość i lekkość wczesnej muzyki Lutosławskiego cudownie uzupełni się z dziką ekspresją utworów Serockiego, a ludyczne eksperymenty brzmieniowe Krauzego – z mrocznym minimalizmem Sikorskiego. U Głowickiej klasyczny fortepian spotka się z posttechnową elektroniką, a Władysław Komendarek – legenda muzyki elektronicznej, zagra własne kompozycje, odarte z przemyślnej technologii.

Informacja o Festiwalu – na stronie: www.soundedit.pl 


1 września 2018 roku o godz. 20:00 na placu Solidarności w Szczecinie będzie można wysłuchać koncertu „Sierpniowe przełomy”, organizowanego co roku przez Operę na Zamku.

To plenerowe, muzyczne wydarzenie przyciąga za każdym razem olbrzymią liczbę widzów, którzy w urzekającej atmosferze letniego wieczoru słuchają lubianych kompozycji znanych z najsłynniejszych dzieł polskiej kinematografii. 1 września na dachu Centrum Dialogu Przełomy, w swoistym hołdzie złożonym uczestnikom Sierpnia’80 zabrzmią znane i uwielbiane nie tylko przez kinomanów kompozycje. „Sierpniowe przełomy”, to nastrojowa podróż przez polską muzykę filmową, której przewodnikami będą: Jerzy Wołosiuk – dyrektor artystyczny Opery na Zamku w Szczecinie oraz Tomasz Raczek – znany krytyk filmowy.

W tegorocznej edycji zabrzmi między innymi utwór W stepie szerokim z serialu Przygody pana Michała, temat z filmu Kronika wypadków miłosnych Wojciecha Kilara czy suita ze znanej komedii Kingsajz Krzesimira Dębskiego. Tradycyjnie już w programie znajdą się Mury Jacka Kaczmarskiego i Sen o Victorii grupy Dżem, które w tym roku wykona z orkiestrą opery Mariusz Ostrowski. Podczas tegorocznej edycji usłyszymy także zachwycający słowem i formą muzyczną Bema pamięci żałobny rapsod, w wersji muzycznej znany z krótkometrażowego filmu i niesamowitego wykonania Czesława Niemena.

Organizatorzy proszą zabrać ze sobą poduszki i koce. Wstęp wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.opera.szczecin.pl


W dniach 1–9 września 2018 roku odbędzie się II Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej Ziemi Kłodzkiej.

Festiwal Muzyki Kameralnej i Organowej Ziemi Kłodzkiej to cykliczny projekt, składający się wydarzeń koncertowych o wysokich walorach artystycznych, podczas których zostanie zaprezentowany szeroki wachlarz repertuarowy klasycznej i współczesnej muzyki kameralnej i organowej. Koncerty odbędą się w pierwsze dwa weekendy września w miejscowościach położonych w Kotlinie Kłodzkiej: Kudowie Zdroju, Wambierzycach, Lewinie Kłodzkim i Dusznikach Zdroju.

W programie Festiwalu znajdą się arcydzieła kompozytorów zachonioeuropejskich i utwory polskich kompozytorów XX-XXI w. 2 września w Teatrze Zdrojowym im. F. Chopina w Dusznikach Zdroju będzie miał miejsce koncert „AsnykStories”, podczas którego PolishStories Duo (Agnieszka Wichłacz – sopran i Monika Woźniak – fortepian) wykonają utwory Stanisława Niewiadomskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Zygmunta Stojowskiego i Piotra Pawlika do słów Adama Asnyka. 8 września w ramach obchodów Jubileuszu 800-lecia Wambierzyc podczas koncertu w Sanktuarium Wambierzyckim odbędzie się koncert organisty tytularnego Bazyliki Prymasowskiej w Gnieźnie Ryszarda Superczyńskiego, który zaprezentuje m. in. Preludium Bogurodzica, Dziewica Mariana Sawy. Koncert finałowy odbędzie się w Kościele św. Piotra i Pawła w Dusznikach Zdroju, gdzie usłyszymy utwory Fryderyka Chopina i Piotra Pawlika w interpretacji Krystiana Kleja.

ZOBACZ: stronę przedsięwzięcia na FB.


W dniach 1–18 września 2018 odbędzie się jubileuszowa 10 edycja Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Kameralnej „Muzyka na szczytach” dedykowana Krzysztofowi Pendereckiemu w 85-rocznicę urodzin.

To wydarzenie muzyczne organizowane nieprzerwanie od 2009 roku przez Stowarzyszenie im. Mieczysława Karłowicza w Zakopanem. Zawarte w nazwie projektu słowa „…na szczytach” są symbolem miejsca, w którym festiwal się odbywa, ale przede wszystkim są odwołaniem do wysokiego poziomu artystycznego wydarzenia. Przed nami tydzień wielu niezapomnianych wrażeń, wzruszeń i doznań muzycznych. Przyczynią się temu nie tylko wspaniałe krajobrazy Podhala, ale przede wszystkim niezwykli artyści, których będzie dane nam gościć w ramach Muzyki na Szczytach.

Festiwal rozpocznie koncert Kronos Quartet. Światowej sławy zespół prawykona nowy utwór Jagody Szmytki. Podczas koncertów „Klasycy kameralistyki – wczoraj i przedwczoraj” oraz „Reminiscencje” zabrzmią utwory Artura Malawskiego, Romana Maciejewskiego, Andrzeja Panufnika i Dariusza Przybylskiego. Nie zabraknie też muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Maestro wystąpi z Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej podczas koncertu finałowego i wykona swoje utwory.

Różnorodność festiwalowej oferty sprawia, że nie tylko melomani znajdą tu coś dla siebie. Festiwalowi towarzyszą liczne wydarzenia kulturalne. W „Kino Miejsce” będzie miała miejsce projekcja filmu Rękopis znaleziony w Saragossie z muzyką Krzysztofa Pendereckiego. Ponadto odbędą się wystawy: malarstwa i fotografii, a także spotkania otwarte w Domu pod Jedlami z artystami festiwalowymi w ramach Klubu Rozmów na Szczytach.

Szczegółowy program – na stronie Festiwalu.


Strefa Kultury Wrocław zaprasza na jubileuszową XXV odsłonę Międzynarodowego Festiwalu Organowego Non Sola Scripta – jednego z najstarszych przeglądów muzyki organowej w Polsce i Europie. Cykl koncertów, który rozpoczął się 1 lipca 2018 roku, przez całe lato do 2 września, co niedzielę, gościć będzie w zabytkowym kościele Św. Krzyża na Ostrowie Tumskim.

Międzynarodowy Festiwal Organowy Non Sola Scripta to seria koncertów o wyjątkowej formule programowej. Treścią muzycznych wieczorów – co wybrzmiewa już w łacińskim tytule – jest nie tylko to, co zapisane w partyturze, ale i improwizacja w różnych konfiguracjach i formach. Non Sola Scripta łączy organową klasykę z muzyką improwizowaną, także w wykonaniu wirtuozów innych instrumentów. Nieoczekiwane wariacje na temat znakomitych dzieł muzyki dawnej, ale i propozycji współczesnych – w tym roku na Ostrowie Tumskim usłyszymy kompozycje Chopina, Bacha czy Haendela, ale i Ennio Morricone, Wojciecha Kilara oraz Krzesimira Dębskiego – są wynikiem energii, jaka wytwarza się w niecodziennych koncertowych składach.

Festiwal powołany został do życia z inicjatywy Tadeusza Płazy i organisty profesora Andrzeja Chorosińskiego, który do dziś pełni funkcję dyrektora artystycznego festiwalu. Non Sola Scripta jest synonimem najwyższej jakości artystycznej, a koncerty polskich i światowych gwiazd przyciągają do Wrocławia melomanów z Polski i Europy. W tym roku zaproszenie na wrocławski festiwal przyjęli m.in. Giampaolo di Rosa (Włochy), Ourania Gassiou (Grecja), Renate Lesieur (Litwa), Johannes Skudlik (Niemcy), Roberto Bonetto (Włochy).

Szczegółowy program – na stronie: https://strefakultury.pl/festiwale/non-sola-scripta/o-festiwalu/ 


I Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na Instrumentach Historycznych, organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, odbędzie się w Warszawie w dniach 2–14 września 2018 roku.

W stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości NIFC we współpracy z Telewizją Polską i Polskim Radiem organizują wydarzenie o wyjątkowym charakterze. Bezprecedensowy na skalę światową Międzynarodowy Konkurs Chopinowski na instrumentach historycznych jest krokiem milowym w przywracaniu autentycznego brzmienia dzieł Chopina i jemu współczesnych polskich kompozytorów. Zbliżenie do oryginalnej barwy i mechaniki instrumentów, jakimi dysponował kompozytor, pozwala uchwycić niepowtarzalna specyfikę muzyki Chopina. Uczestnikami Konkursu będą pianiści z całego świata w wieku od 18 do 35 lat. Jury Konkursu tworzą znakomici przedstawiciele świata muzycznego, których działalność artystyczna i zawodowa sytuuje w kręgu najwybitniejszych specjalistów z zakresu wykonawstwa historycznego. Harmonogram Konkursu przewiduje trzy etapy. W trzecim sześciu finalistów wykona wybrane przez siebie utwory Chopina z orkiestrą, a towarzyszyć im będzie doskonale znana polskiej publiczności legendarna Orkiestra XVIII Wieku.

Orkiestra ta pod batutą wybitnego maestro Grzegorza Nowaka podczas dwóch koncertów inauguracyjnych wykona koncerty Fryderyka Chopina, a także À la recherche de la symphonie perdue autorstwa Pawła Szymańskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie Konkursu.


XXI Festiwal „Silesia sonans”, najstarszy festiwal muzyki klasycznej w Jeleniej Górze, odbędzie się w dniach 3–7 września 2018 roku w Kościele Łaski (dawniej Kościele Garnizonowym).

Wyjątkowość tego wydarzenia łączy się głównie z jego formą i miejscem – możliwość obcowania ze sztuką i muzyką w tak szczególny sposób. Festiwal w czasie swojej 20-letniej historii stał się centralnym punktem życia muzycznego miasta, dzięki któremu publiczność z Jeleniej Góry i okolic może uczestniczyć w koncertach na najwyższym poziomie artystycznym. Festiwal łączy w sobie utwory sakralne i świeckie, powagę i radość, refleksję i spontaniczność. Sceną festiwalową jest Kościół Łaski, który w 2018 obchodzić będzie 300-lecie poświęcenia.

Zaplanowano siedem koncertów z udziałem takich gwiazd, jak niemiecka sopranistka Simone Kermes, która wystąpi w towarzystwie obecnie najlepszej polskiej orkiestry barokowej – Capelli Cracoviensis. Ponadto wystąpią trio Bastarda oraz tegoroczny zdobywca nagrody AF „Fryderyk” Dariusz Przybylski, a także pochodząca z Jeleniej Góry Michalina Bienkiewicz. W wykonaniu Przybylskiego usłyszymy współczesną muzykę organową: utwory Henryka Mikołaja Góreckiego, Andrzeja Krzanowskiego, Eunho Changa, Arvo Parta, Romana Haubenstocka-Ramatiego, a także Sequenza quasi una fantasia samego Przybylskiego.

W tym roku, w ramach festiwalu, odbędzie się także koncert specjalnie dla dzieci, W tym roku, w ramach festiwalu, odbędzie się także koncert specjalnie dla dzieci, zaś scenę alternatywną będą reprezentować Jorge Jimenez i DJ Slime, którzy wystąpią open air w parku przy Kościele Łaski i zaprezentują nową interpretację Wariacji Goldbergowskich Johanna Sebastiana Bacha.

Strona internetowa organizatora: www.silesiasonans.pl 


W dniach 6–30 września 2018 roku w Poznaniu odbędzie się VIII edycja Festiwalu „The September Concert Poland”.

Projekt festiwali powstał w 2002 roku w Nowym Jorku jako lokalne wydarzenie, upamiętniające ofiary wrześniowych zamachów. Stopniowo jego ranga wzrastała, aż rozwinął się do festiwalu o zasięgu globalnym. Jego najważniejszą misją jest propagowanie pokoju na całym świecie.

W Polsce będzie to już VIII edycja festiwalu. W ramach tej imprezy przez cały wrzesień będą się odbywać różnego rodzaju wydarzenia artystyczne. Wszystkie te wydarzenia są bezpłatne, a wykonawcy i organizatorzy nie pobierają żadnego wynagrodzenia za swoją pracę. Sztuka prezentowana będzie w miejscach, w których spotykają się ludzie – od parków, szkół, kościołów, poprzez kawiarnie, restauracje, galerie i księgarnie, aż do sal kameralnych i koncertowych.

Program poznańskich edycji z roku na rok jest coraz bogatszy. Artyści goszczą w najpiękniejszych i ważnych dla kultury poznańskiej miejscach. W tym roku planowane są warsztaty muzyczne dla 5-6 latków, spektakle i koncerty muzyki klasycznej. W programie znajdzie się też muzyka polska. W Festiwalu wezmą udział Poznański Chór Kameralny Fermata i Coro Da Camera, którzy wykonają m. in. utwory Zdzisława Bernata, Andrzeja Hundziaka, Andrzeja Koszewskiego, Jana Krenza i Tadeusza Paciorkiewicza. Podczas koncertu „Salon Dźwięków Romantycznych” zabrzmi muzyka Feliksa Nowowiejskiego.

ZOBACZ: stronę Festiwalu na FB.


W dniach 7–16 września 2018 roku na Dolnym Śląsku odbędzie się 53. edycja Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.

Tegoroczna edycja, zatytułowana „Wyzwolenie”, zbiega się z obchodami 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego w programie znalazły się dzieła wielkich polskich kompozytorów. Repertuar odwołuje się do refleksji na temat wolności rozumianej także jako rozstrzygnięcie konfliktów wewnętrznych, swoboda sumienia, niezależność od ram doczesności. Przede wszystkim jednak program Wratislavii Cantans to zaproszenie do świętowania wspaniałej muzyki w mistrzowskim wykonaniu.

Punktem wyjścia tegorocznej edycji jest inauguracyjny Król Roger Karola Szymanowskiego – opera ukazująca próbę wyzwolenia się od kultury, jej norm moralnych, społecznych i obyczajowych. Dzieło polskiego kompozytora opisuje konflikt dwóch aspektów człowieczeństwa, racjonalności i instynktu, oraz próbę uwolnienia się od dramatycznego rozdarcia między tymi przeciwstawnymi sobie żywiołami.

Na festiwalu Wratislavia Cantans nie może zabraknąć znakomitych ansambli wokalnych. Narodowy Chór Ukrainy Dumka wykona utwory a cappella Henryka Mikołaja Góreckiego oraz ukraińską muzykę ludową i sakralną. Collegium Musicale z Estonii – również świętującej stulecie niepodległości – wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum przedstawi polską i estońską muzykę współczesną. W roku polskiego jubileuszu zaprezentujemy operę niezmiernie interesującej kompozytorki Elżbiety Sikory, traktującą o jednej z najważniejszych Polek i jednocześnie jednej z największych postaci w historii nauki – Marii Skłodowskiej-Curie. Tytułowa Madame Curie musiała wywalczyć sobie wolność wyboru drogi życiowej, mierząc się z szeregiem stereotypów i uprzedzeń wobec kobiet.

Przedsprzedaż biletów trwa do 31 maja 2018 roku lub do wyczerpania się puli objętej promocją.

Program Festiwalu – na stronie NFM.


7 września 2018 roku o godz. 19.00 w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się Koncert dyplomantów.

Podczas koncertu wraz z Orkiestrą Filharmonii Poznańskiej im. Tadeusza Szeligowskiego wystąpią: pianista Łukasz Byrdy z klasy prof. zw. dra hab. Waldemara Andrzejewskiego i prof. AM dr hab. Joanny Marcinkowskiej i dyrygent Jarosław Szemet z klasy prof. zw. dra hab. Warcisława Kunca. Prezentacje studentów Akademii z profesjonalną orkiestrą stały się tradycją Uczelni i od wielu lat wpisują się w jej działalność artystyczną. Jest to pierwszy moment u progu drogi artystycznej, kiedy studenci: instrumentaliści, dyrygenci czy kompozytorzy, mają szansę na pracę z dużym aparatem orkiestrowym. Możliwość wspólnego muzykowania z profesjonalistami jest dla młodych dyrygentów i solistów doświadczeniem nie do przecenienia. Od wielu lat Akademia Muzyczna im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu współpracuje w tym zakresie z Filharmonią Poznańską im. Tadeusza Szeligowskiego, a efektami tej współpracy są koncerty dyplomantów i Orkiestry Symfonicznej tej znakomitej instytucji, które rok rocznie spotykają się z życzliwym przyjęciem zarówno publiczności, jak i mediów.

W tym roku w wykonaniu dyplomanci dokonają prawykonania kompozycji zatytułowanej Respite na orkiestrę kompozytora Jakuba Unolta, dyplomanta z klasy prof. dra hab. Zbigniewa Kozuba. Zabrzmią również I Koncert fortepianowy Es-dur Franza Liszta i Sinfonia Sacra (III Symfonia) Andrzeja Panufnika.

Dodatkowe informacje – na stronie: https://amuz.edu.pl


Filharmonia Warmińsko-Mazurska zaprasza w dniu 7 września 2018 roku o godz. 19.00 na koncert pt. „Filharmonia – kameralnie”. Orkiestrę smyczkową Filharmonii poprowadzi Szymon Stec, zaś solistą koncertu będzie pianista Łukasz Chrzęszczyk.

Koncert rozpocznie Divertimento na orkiestrę smyczkową Mikołaja Góreckiego. Kompozycja powstała w 2009 roku, a uroczystą premierę miała 12 czerwca 2011 roku w Poznaniu, gdzie pod batutą Agnieszki Duczmal prawykonała go Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”. Mikołaj Górecki ukończył studia kompozytorskie w Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie swojego ojca, wybitnego kompozytora Henryka Mikołaja Góreckiego, który jest autorem drugiej kompozycji wieczoru – Koncertu na klawesyn (lub fortepian) i orkiestrę smyczkową op. 40. Trwający niespełna 10 minut koncert został napisany przez H.M. Góreckiego w 1980 roku i dedykowany był wybitnej polskiej klawesynistce Elżbiecie Chojnackiej. Prawykonanie z jej udziałem odbyło się 2 marca 1980 roku, z towarzyszeniem grupy smyczkowej Wielkiej Orkiestry Symfonicznej PR i TV w Katowicach pod dyrekcją Stanisława Wisłockiego.

Kolejnym utworem w wykonaniu orkiestry smyczkowej pod dyrekcją Szymona Steca będzie Shaker Loops autorstwa amerykańskiego kompozytora, klarnecisty, dyrygenta Johna Adamsa. Koncert zakończy III Symfonia Philipa Glassa.

Więcej – na stronie: https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/filharmonia-kameralnie/ 


Dariusz Wójcik, dyrektor artystyczny Teatru Otwartego, zaprasza na XIX Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn”, który odbędzie się w dniach 8–23 września 2018 roku w Sopocie.

Międzynarodowy Festiwal „Kalejdoskop Form Muzycznych im. Marii Fołtyn” w swym założeniu stawia na wysokie aspiracje, wysoką kulturę i wysoki poziom nawiązując tematycznie do dziedzictwa kulturowego różnych części Europy i świata. Festiwal jest istotnym wydarzeniem kulturalnym Polski Północnej. Od 2013 roku Patronką Festiwalu jest Maria Fołtyn – Legenda Polskiej Wokalistyki, wielka propagatorka twórczości Stanisława Moniuszki na świecie, która za życia była przyjaciółka Sopotu i Teatru Otwartego. Festiwal ma charakter interdyscyplinarny. Wyraźnie na to wskazuje różnorodność prezentowanych w ramach przedsięwzięcia dyscyplin artystycznych, takich jak: muzyka, śpiew, taniec, poezja, malarstwo, a także wielka różnorodność stylistyk muzycznych od baroku do współczesności, w tym: muzyki poważnej, rozrywkowej i folkowej. Od samego początku Festiwal stawia szczególny nacisk na edukację muzyczną, a także historyczną zarówno dzieci i młodzieży, jak i dorosłych.

Podczas ośmiu koncertów zaprezentowana zostanie muzyka z kręgu wielokulturowego, odbędzie się 4-dniowy Kurs Mistrzowski dla Śpiewaków, 4. dniowy Plener Malarski pod nazwą „Muzyczne inspiracje w malarstwie" (zapoczątkowany w 2017 r.) i zainaugurowane zostaną Sopockie Poranki Muzyczne dla dzieci i młodzieży szkolnej pod nazwą „Nie taki diabeł straszny”.

W przedsięwzięciach wezmą udział artyści z Polski i zagranicy, a wśród nich m.in.: Bogdan Makal (bas-baryton), Dariusz S. Wójcik (bas) i tenor Jacek Szymański, Monika Bohiniec – mezzosopran, solistka Wiedeńskiej Opery Narodowej), sopranistka Yeyoung Sohn (Korea Płd.) i pianista Lech Napierała (Austria). W wykonaniu artystów usłyszymy nie tylko arcydzieła muzyki zachodnioeuropejskiej, lecz także utwory polskich kompozytorów, w tym genialnych Fryderyka ChopinaStanisława Moniuszki i Feliksa Nowowiejskiego.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

POBIERZ: Program Festiwalu.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.teatrotwarty.pl


W dniach 8–14 września 2018 roku odbędzie się doroczne święto polskich pianistów – Festiwal Pianistyki Polskiej w Słupsku.

Zapoczątkowany w 1967 roku, Festiwal pozostaje nie mającym sobie równych miejscem promocji rodzimej pianistyki. Bogata historia, obfitująca w wirtuozerskie wykonania najwybitniejszych polskich pianistów, uczyniła z Festiwalu znaczące wydarzenie muzycznych w Polsce, a jednocześnie wizytówkę kulturalną Słupska.

W tym roku odbędą się dwa koncerty symfoniczne, wieczór wokalno-pianistyczny, recitale fortepianowe, salon laureatów oraz wieczór jazzu. Koncert inauguracyjny uczci 70. rocznicę śmierci Raula Koczalskiego, wybitnego chopinisty i kompozytora, autora m.in. 5-ciu koncertów fortepianowych. Po odnalezieniu i rekonstrukcji III Koncertu fortepianowego po raz pierwszy zaprezentuje go w Polsce Joanna Ławrynowicz. Ponadto Łukasz Krupiński wykona Koncert fortepianowy a-moll op. 17 Ignacego Jana Paderewskiego.

W ramach cyklu „Estrada Młodych” odbędzie się 6 półrecitali, a każdy z uczestników wykona jedną z miniatur Ignacego Jana Paderewskiego; za najlepsze wykonanie przez Zespół Opiniujący Estradę Młodych zostanie przyznana specjalna nagroda.

Podczas koncertu finałowego zabrzmi również muzyka współczesna: odbędzie się światowe prawykonanie Koncertu na fortepian, flet i orkiestrę smyczkową Zbigniewa Kruczka, który kompozytor stworzył na zamówienie FPP.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.stsk.eslupsk.pl/ 


Mazowiecki Teatr Muzyczny im. Jana Kiepury w Warszawie i Towarzystwo Muzyczne im. G. Bacewiczówny w Ostrołęce zapraszają na koncert finałowy III festiwalu „Ostrołęckie Operalia”, który odbędzie się 9 września 2018 roku o godz. 19:00 w hali widowiskowo-sportowej im. A. Gołasia w Ostrołęce.

Organizatorzy w sposób szczególny chcieli uczcić przypadającą na ten rok 40. rocznicę wyboru na Papieża świętego już Jana Pawła II. Po raz pierwszy w Ostrołęce zabrzmi utwór z muzyką Jakuba Milewskiego – Kantata Totus Tuus – CałyM Twój… do libretta Jerzego Binkowskiego, napisana z okazji 100. rocznicy objawień Matki Bożej Fatimskiej, która zbiega się z obchodami 20. rocznicy wizyty św. Jana Pawła II na Podhalu. Premiera odbyła się w czerwcu 2017 roku w Zakopanem. Tytuł Kantaty ściśle nawiązuje do dewizy Papieża Polaka. Wielka litera M symbolizuje Maryję i odnosi się do papieskiego herbu. Dzieło to ma pielęgnować pamięć o Papieżu Polaku, a także oddać cześć Tej, do której od 100. lat pielgrzymują utrudzeni i zatroskani. Kantata powstała na zamówienie Towarzystwa Muzycznego im. G. Bacewiczówny w Ostrołęce w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.

Na scenie pojawią się wybitni polscy soliści: Olga Szomańska, Edyta Krzemień, Michał Gasz i Janusz Kruciński. Towarzyszyć im będzie Płocka Orkiestra Symfoniczna im. W. Lutosławskiego, a także Chór Akademicki Politechniki Warszawskiej. Wszystko to pod dyrekcją kompozytora Jakuba Milewskiego.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny.


Zapraszamy na wydarzenie, jakiego w NOSPR jeszcze nie było. 9 września 2018 roku w sali koncertowej odbędzie się premiera Audycji V Andrzeja Krzanowskiego – opery w 20 scenach do tekstów Zbigniewa Doleckiego i Jacka Bierezina.

Ten przedwcześnie zmarły, wybitny śląski kompozytor pozostawił swoje nowatorskie dzieło w rękopisie. Pomimo kilku podejść utwór od kilku dekad czeka na swoje prawykonanie sceniczne. Audycja V jako forma przekracza ramy koncertu, widowiska teatralnego, poematu choreograficznego, projekcji multimedialnej; stanowiąc swoistą meta-formę łączącą słowo, dźwięk, światło, taniec, multimedia, elementy happeningu i interakcję z publicznością. Również aparat wykonawczy utworu jest bardzo złożony: aktorzy, sopran solowy, chór kameralny, orkiestra podzieloną na kilka grup, tancerze, mim, wielokanałowa warstwa elektroakustyczna.

Krzanowski stworzył przedziwną formę – formę audycji – w której poezja jest współrzędnym partnerem. Audycja V jest w pewnym sensie sumą czterech poprzednich, zarówno jeżeli chodzi o użyte teksty, jak i o warstwę muzyczną.

Premiera opery rozpoczyna tegoroczny cykl przedsięwzięć w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia „Muzyka polska za mało znana”.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR w sezonie 2018/2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: http://www.nospr.org.pl


W dniach 9 września – 28 października 2018 roku na terenie województwa odbędzie się prezentacja miniatury muzyczno-teatralnej Od Moniuszki do Starszych Panów, połączona z warsztatami teatralnymi. Organizatorem przedsięwzięcia jest Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków.

Jak łączą się ze sobą pieśni romantyków i satyra sprzed 60 lat? Na to pytanie odpowiada miniatura muzyczno-teatralna Od Moniuszki do Starszych Panów. Warstwę muzyczną stanowią oryginalnie zaaranżowane utwory Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Mieczysława Karłowicza i Stanisława Niewiadomskiego, oraz piosenki pióra duetu Jerzy Wasowski – Jeremi Przybora. W lekko prowadzonym scenariuszu nakładają się na siebie humor i sentyment, minimalizm i ekspresja, pieśń i piosenka. Widowisko reżyseruje (jednocześnie będąc autorem scenariusza) Urszula Lewartowicz, opracowaniem warstwy muzycznej zajęła się Agnieszka Schulz-Brzyska, a udział w nim wezmą znani i cenieni artyści środowiska lubelskiego.

Po spektaklu widzowie będą mogli wziąć udział w warsztatach teatralnych, wprowadzających w tajniki pracy scenicznej.

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Kultura Dostępna”.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.

Więcej


Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach zaprasza do udziału w Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego. Pierwsza edycja odbędzie się w dniach 10-23 września 2018 roku.

Międzynarodowy Konkurs Muzyczny im. Karola Szymanowskiego to inicjatywa, mająca na celu popularyzację polskiej muzyki na świecie oraz utrwalanie w świadomości odbiorców znaczenia postaci Karola Szymanowskiego i jego twórczości, będącej istotną częścią narodowego dziedzictwa kulturowego.

Organizatorem Konkursu jest Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach, współorganizatorami: Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Miasto Katowice, Polskie Radio S.A., Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego w Katowicach oraz Towarzystwo Muzyczne im. Karola Szymanowskiego w Zakopanem. 

Konkurs będzie miał miejsce w Katowicach – Mieście Kreatywnym Muzyki UNESCO – w cyklu 5-letnim, w 5 kategoriach: fortepian, skrzypce, śpiew, kwartet smyczkowy i kompozycja.

Przesłuchania konkursowe I i II etapu odbywać się będą równolegle w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Przewidywana pula nagród we wszystkich pięciu kategoriach to 287 000 EUR. Oprócz nagród głównych (I, II i III nagroda w każdej kategorii), we wszystkich kategoriach wykonawczych zostaną przyznane nagrody specjalne za najlepsze wykonanie utworu Karola Szymanowskiego, a w kategoriach "Skrzypce" i "Śpiew" – także nagroda dla najlepszego pianisty-kameralisty.

Finalistom w kategoriach: fortepian, skrzypce i spiew towarzyszyć będzie Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, którą w sali koncertowej NOSPR poprowadzi Alexander Humala. Koncert finałowy w kategorii kwartet smyczkowy odbędzie się w sali kameralnej. Bilety są dostępne w kasie biletowej NOSPR oraz w systemie sprzedaży online na stronie internetowej NOSPR.

Przesłuchania finałowe w kategoriach: fortepian (16.09), skrzypce (18.09 i 19.09) oraz śpiew (20.09) w sali koncertowej NOSPR oraz w kategorii kwartet smyczkowy (15.09) w sali kameralnej NOSPR, można będzie oglądać na żywo na oficjalnym kanale NOSPR na YouTube.

Patronat medialny nad Konkursem objęlo Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.