Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

To już dziesiąty raz w Bydgoszczy, w dniach 2 - 18 listopada, w magicznym miejscu - zabytkowej hali pomp wodociągowych – odbędzie się X Festiwal Muzyki Kameralnej „Muzyka u źródeł”. Z okazji okrągłego jubileuszu organizatorzy zapraszają na 10 koncertów, których program przedstawia się atrakcyjnie i różnorodnie.

Co roku festiwal przyciąga grono stałych sympatyków, które regularnie się powiększa. Nie bez powodu – jest to okazja by spotkać znakomitych artystów, występujących na międzynarodowych estradach, ale też niezwykle utalentowanych muzyków, którzy właśnie są u progu swojej kariery. W tym roku imprezę zainauguruje Dawid Lubowicz. Waldemar Malicki wraz zespołem wystąpi w programie „Piazzolla –El Tango”. Podczas specjalnego koncertu na życzenie publiczności utwory Henryka Wieniawskiego usłyszymy w interpretacji Vadima Brodskiego.

Młody, niezwykle obiecujący zespół New Music Quartet, laureat międzynarodowych konkursów muzycznych, na festiwalowej scenie wykona Kwartet smyczkowy op. 37 nr 1 Karola Szymanowskiego. Na uwagę zasługuje niewątpliwie koncert z muzyką polskich kompozytorów w wykonaniu Barock Quartet. Muzycy zagrają utwory Grażyny Bacewicz, Krzysztofa Herdzina oraz Roberta Kanaana. Ostatni z kompozytorów specjalnie na festiwal skomponował kwartet smyczkowy Musica Futura, który jest jego muzycznym komentarzem do zjawiska intensywnie rozwijającej się w świecie technologii i miejsca w nim człowieka i jego potrzeb.

Po raz pierwszy w ciągu 10 lat festiwalu odbędzie się koncert dedykowany dla młodszej publiczności. Zespół Dixie Brotherhood zaprezentuje muzykę z polskich filmów (Pan Samochodzik, Czterej Pancerni, Magiczne Drzewo).

Bilety na koncerty dostępne są w sklepach Empik oraz na portalu biletowym https://www.ticketmaster.pl/ 

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: www.muzykauzrodel.com 


4 listopada 2018 roku Centrum Paderewskiego zainauguruje drugą edycję Festiwalu „Viva Polonia! Ku pokrzepieniu serc”, któremu przyświeca idea promocji kultury polskiej – muzyki, sztuki oraz historii. Nieprzypadkowy jest termin wydarzenia, które potrwa do 11 listopada. Nawiązuje on do jakże ważnej dla wszystkich Polaków rocznicy odzyskania niepodległości.

W programie tegorocznego festiwalu znalazły się koncerty, lekcje patriotyczne oraz wystawa „Wokół Manru – jedynej opery Ignacego Jana Paderewskiego” autorstwa Adama Czopka. Festiwal rozpocznie się występem legendarnego Zespołu Pieśni i Tańca Śląsk im. Stanisława Hadyny z repertuarem najpiękniejszych pieśni patriotycznych. Lekcje patriotyczne (6-9 listopada) skierowane są do dzieci i młodzieży w wykonaniu ich rówieśników z Koła Teatralnego „Improwizacja”, działającego przy Zespole Szkół Ogólnokształcących i Zawodowych w Gromniku, zaprezentowane w ciekawej formie spektaklu teatralnego Herosi Niepodległej. Spektakl pełni ważną rolę edukacyjną, ma także na celu zainspirować nauczycieli i animatorów do tworzenia ciekawych inicjatyw, które zachęcą ich wychowanków do poznawania polskiego dziedzictwa narodowego, czczenia miejsc pamięci, i które będą konsekwentnie wpływały na budowanie świadomości obywatelskiej.

Podczas koncertu finałowego, zatytułowanego „Viva Polonia! Viva Paderewski!” zabrzmi opera Ignacego Jana Paderewskiego  Manru w wykonaniu solistów i orkiestry Opery Krakowskiej. To historyczny moment w prawie trzydziestoletniej historii Centrum Paderewskiego. Jedyne dzieło sceniczne Mistrza i jedyna dotąd polska opera wystawiona w Metropolitan Opera w Nowym Jorku po raz pierwszy pojawi się na deskach kąśnieńskiej sceny w jedynej zachowanej w świecie posiadłości Wirtuoza.


Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zaprasza 4 listopada 2018 roku na prezentację międzynarodowego projektu muzycznego „Suita narodów Europy”, który będzie miał miejsce w warszawskim Hotelu Boss o godz. 17.30.

Podczas koncertu odbędzie się światowa premiera nowo powstałego dzieła Suita narodów Europy skomponowanego przez ośmiu kompozytorów, z których każdy napisał po jednej części utworu. Kompozycja łączy ze sobą tradycje, style i odmienne światy muzyczne, pochodzące z kilku różnych krajów Europy. Uniwersalne, wielowarstwowe dzieło inspirowane jest muzyką ludową (taneczną) Białorusi, Czech, Litwy, Polski, Rosji, Słowacji, Ukrainy i Węgier. Każda więc z części będzie odzwierciedlała muzyczną tradycję kraju z którego pochodzi autor. Część pierwszą skomponował członek Związku Kompozytorów Polskich, wykładowca Akademii Muzycznej im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy Marcin Kopczyński.

Podczas koncertu międzynarodowy skład muzyków zaprezentuje wyjątkowy cykl utworów instrumentalnych przedstawiających szeroką gamę brzmień: Marcin Kopczyński Capriccio polacco, Eliska Cilkova Part of Suite, Gyula Fekete Csardas, Vojtech Didi Musica rurale!, Victor Vojcik Polka rustica, Jonas Jurkūnas For birbynes, Miroslav Skoryk Pride and Carpathian dance, Kirill Volkov Eccosaises.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Stowarzyszenie Artystyczne ,,Porta Musicae” oraz Filharmonia im. Karola Szymanowskiego w Krakowie zapraszają na pięć wyjątkowych wieczorów z kameralną muzyką klasyczną podczas kolejnej edycji Krakowskiej Jesieni Muzycznej, która odbędzie się w dniach 4–8 listopada 2018 roku.

W tym roku zaproszenie do wykonania koncertu inauguracyjnego przyjęły artystki z Messages Quartet, które wykonają kwartet Johannesa Brahmsa, a następnie wraz z pianistą Danielem Brylewskim zaprezentują kwintety Grażyny Bacewicz i Alfreda Schnittke. Drugiego dnia festiwalu, pochodzące z Hiszpanii Trio Bacarisse wystąpi z programem składającym się z dzieł Joaquina Turiny, Enrique Granadosa oraz Pawła Łukaszewskiego.

Podczas trzeciego koncertu zabrzmią utwory na fortepian i recytatora w wykonaniu pianisty Gajusza Kęski oraz pochodzącego z Włoch aktora Angelo Romagnoliego. Podczas tego koncertu artyści dokonają światowej premiery utworu Katarzyny Szwed, zamówionego i napisanego specjalnie na piątą edycję Krakowskiej Jesieni Muzycznej w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” Instytutu Muzyki i Tańca.

Emes Piano Duo wykona najbardziej znane dzieła Ignacego Jana Paderewskiego, Wolfganga Amadeusa Mozarta i Johannesa Brahmsa. Na zakończenie festiwalu wystąpi duet Cracow Duo – Kalinowski & Szlezer. Pomysłodawcy Krakowskiej Jesieni Muzycznej zaprezentują program na wiolonczelę i fortepian, na który złożą się kompozycje Siergieja Rachmaninowa, Tadeusza Majerskiego, Ludomira Różyckiego. Ponadto prawykonają The Glitch Tomasza J. Opałki.

Więcej informacji – na oficjalnej stronie: www.kjm.festiwalmuzyczny.com 


4 listopada o godz. 17.00 w Kościele pw. Św. Andrzeja Apostoła w Porąbce Uszewskiej i 11 listopada 2018 roku o godz. 17.30 w Gminnym Ośrodku Kultury w Borzęcinie wykonana zostanie Kantata niepodległościowa „..tylko prawda i pamięć!”.

Utwór zaprezentują Orkiestra Młodzieżowa Crushed Sounds BigBand, soliści i recytatorzy pod dyrekcją Dariusza Swoszowskiego. W roli solistów wystąpią: Izabela Sacha, Kinga Gurgul, Anna Sowa-Gurgul, Agnieszka Myrlak, Karolina Płaneta. Kantata składa się z 17 zróżnicowanych części, w ramach których zostaną wykonane wybrane wiersze i pieśni patriotyczne w opracowaniu Dariusza Swoszowskiego. Autorem libretta jest Agnieszka Sowa.

Śpiewanie to wielka przyjemność, a w takich wyjątkowych okolicznościach, jak 100. rocznica odzyskania przez naszą Ojczyznę niepodległości, to także dowód patriotyzmu. Oddajmy hołd naszym wielkim przodkom. Okażmy się godnymi spadkobiercami spuścizny narodowej. Bądźmy silni, odważni i waleczni, prawdomówni i prawi, lojalni i honorowi. Bądźmy dobrymi, najlepszymi patriotami, bo tylko takich potrzebuje nasza Ojczyzna.

Wstęp na wydarzenia jest wolny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Zarząd Oddziału Warszawskiego Federacji Caecilianum zaprasza na koncert zorganizowany w stulecie odzyskania niepodległości pt. „Modlitwa do Bogarodzicy”, który będzie miał miejsce 4 listopada 2018 roku o godz. 20.00 w Kościele Św. Zygmunta w Warszawie, (pl. Konfederacji 55).

Udział w koncercie wezmą cztery warszawskie chóry: Ekumeniczny Chór Parafialny Kościoła Ewangeliczno-Reformowanego pod dyrekcją Pawła Hruszwickiego, Warszawski Chór Polonia pod kierownictwem Zbigniewa Szablewskiego, Chór Bazyliki Świętego Krzyża pod dyrekcją Emilii Melon oraz Chór Spes in Deo pod kierownictwem Joanny Kuczewskiej. Partię organów wykona Adam Kuczewski. Kierownikiem artystycznym wydarzenia jest Paweł Hruszwicki.

Muzycy zaprezentują utwory polskich kompozytorów, m.in. Teofila Klonowskiego, Karola Kurpińskiego, Jana Maklakiewicza, Feliksa Nowowiejskiego, Stefana Surzyńskiego i Józefa Świdra.

Wstęp na koncert jest wolny.


Madrygały dawnych i współczesnych mistrzów Luca Marenzio, Claudia Monteverdiego, Mortena Lauridsena i Agaty Zubel zabrzmią podczas kolejnej odsłony Salonu muzycznego Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza. Koncert już odbędzie się 4 listopada 2018 roku o godz. 17.00.

„Salon muzyczny Chóru Polskiego Radia w Willi Decjusza” to kameralne przedsięwzięcie, którego ideą jest prezentacja współczesnej sztuki muzycznej oraz spotkania i rozmowy z kompozytorami, prowadzone przez krytyków i dziennikarzy z kręgu kultury. Dobór miejsca, w którym już trzeci rok z rzędu odbywa się „Salon...” nie jest przypadkowe – wszak to właśnie krakowska Willa Decjusza już pół tysiąca lat temu została zaprojektowana jako przestrzeń wymiany myśli, stając się szybko niezwykle ważnym i zasłużonym miejscem na europejskiej mapie.

„Madrygał to jeden z najbardziej elitarnych i frapujących gatunków w historii muzyki, podlegający ciągłej ewolucji. To ścisły mariaż słowa i muzyki, gdzie afekty zawarte w tekście kształtują muzyczną formę i narrację" – podkreśla Maria Piotrowska-Bogalecka, dyrektor artystyczna Chóru Polskiego Radia. W ramach niedzielnego koncertu w Willi Decjusza zabrzmią kompozycje manierystycznych mistrzów: Luca Marenzio (Piango, che Amor) i Claudia Monteverdiego (Luci serene e chiare, Si ch’io vorre morrire) w zestawieniu z madrygałami współczesnych twórców: Mortena Lauridsena (Madrigali: Luci serene e chiare, Amor, io sento l’alma, Se per havervi oime) oraz solistycznymi madrygałami wybitnej polskiej kompozytorki Agaty Zubel (Madrigals).

Wspomniane kompozycje wykona Chór Polskiego Radia pod dyrekcją Marii Piotrowskiej-Bogaleckiej. Koncert oraz spotkanie z artystami poprowadzi Magdalena Łoś-Komarnicka.

Więcej: www.chorpolskiegoradia.pl 


Do 10 listopada 2018 roku potrwa Festiwal „Podkarpacie dla Niepodległej”.

Z okazji 100-lecia odzyskania niepodległości Podkarpacka Fundacja Rozwoju Kultury zorganizowała cykl wydarzeń, mających na celu pogłębienie poczucia patriotyzmu pośród mieszkańców Podkarpacia.

W wykonaniu orkiestry kameralnej Accademia dell’arco Chamber Orchestra z Bydgoszczy usłyszymy utwory najznakomitszych polskich kompozytorów, takich jak F. Chopin, H. M. Górecki, M. K. Ogiński, I.J. Paderewski, R. Twardowski i H. Wieniawski. W trakcie występu konferansjer zaprezentuje historię regionu oraz osobistości, które na terenie Podkarpacia przyczyniły się w sposób znaczący do odzyskania przez Polskę wolności. Całość zostanie dopełniona prezentacją multimedialną, w której prezentowane będą udostępnione przez Muzeum Historyczne w Sanoku oraz otrzymane od ludzi cenne „zabytkowe” wręcz fotografie z okresu 1860-1920. Na zakończenie publiczność z akompaniamentem orkiestry wykona pieśni patriotyczne.

Każdego dnia przedsięwzięcie przebiega w innym mieście. Koncerty odbyły się już w Łańcucie i Krośnie. Kolejne wydarzenia będą miały miejsce w Sanoku (PSM im. W. Kossakowej, godz. 18:00), Rymanowie (Szkoła Muzyczna I stopnia, godz. 17:00), w Przemyślu (Zamek Kazimierzowski, godz. 19:00) i w Ustrzykach Dolnych (Ustrzycki Dom Kultury, godz. 18:00).

Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://niepodlegla.interpiano.pl/pol 


Celem Dni Jana Pawła II, których XIII edycja odbędzie się w dniach 6-8 listopada 2018 roku, jest upamiętnienie postaci Świętego Jana Pawła II i popularyzacja jego dziedzictwa w społeczności akademickiej Krakowa i całej Małopolski.

Decyzja o organizacji pierwszych Dni Jana Pawła II została podjęta w 2006 roku przez Kolegium Rektorów Szkół Wyższych Krakowa. W przedsięwzięciu biorą udział nie tylko krakowskie uczelnie, ale także szkoły wyższe z województwa małopolskiego. Hasło przewodnie tegorocznej edycji Dni Jana Pawła II brzmi: „Niepodległość”. Podczas przedsięwzięcia odbędą się trzy konferencje, w tym jedna o tematyce muzycznej: Ogólnopolska sesja naukowa „Muzyka wobec poezji i nauczania Karola Wojtyły i Jana Pawła II”.

Ponadto w ramach Dni Jana Pawła II w Sali Filharmonii Krakowskiej 6 listopada o godz. 18:00 będzie miał miejsce koncert, który w całości wypełnią utwory Henryka Mikołaja Góreckiego. Podczas wtorkowego wieczoru zabrzmią: Kantata na organy solo op. 26, Salve i Sidus Polonorum z Kantaty o św. Wojciechu na wielki chór mieszany, 2 fortepiany, organy i zespół instrumentów perkusyjnych op. 72. Usłyszymy także Totus Tuus na chór mieszany a cappella op. 60 – kompozycję opartą na wezwaniu, które towarzyszyło pontyfikatowi Papieża Jana Pawła II. Wykonawcami koncertu będą: Chór Akademii Muzycznej w Krakowie, Józef Serafin i Dariusz Bąkowski-Kois (organy), Beata Kluza i Alicja Chyla-Wróbel (fortepiany), Tomasz Sobaniec i Bartosz Sałdan – instrumenty perkusyjne. Całość poprowadzi Maestro Stanisław Krawczyński.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://jp2.krakow.pl/ 


W ramach Międzynarodowego Festiwalu Ignacego Jana Paderewskiego 7 listopada 2018 roku o godz. 19.00 na scenie Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina wystąpią znakomici soliści: skrzypek Janusz Wawrowski i pianista Mischa Kozłowski.

Program listopadowego koncertu nawiązuje do zbliżającego się 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. W Sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego zabrzmi muzyka polska: utwory kameralne na skrzypce i fortepian Ignacego Jana Paderewskiego oraz Henryka Wieniawskiego. Koncert rozpoczną słynne utwory Ignacego Jana Paderewskiego: Menuet op. 14 nr 1 w opracowaniu na skrzypce i fortepian Fritza Kreislera oraz Melodia op. 16 nr 2 w opracowaniu Stanisława Barcewicza. Zabrzmi również pochodząca z okresu warszawskiego Sonata a-moll na skrzypce i fortepian Paderewskiego. W drugiej części wieczoru usłyszymy arcydzieła Henryka Wieniawskiego: Kujawiak a-moll, Legenda g-moll op. 17 oraz Polonez koncertowy D-dur op. 4 nr 1.

Środowy koncert na Okólniku będzie również jedną z części cyklu „Nasi absolwenci”. Obaj artyści są absolwentami warszawskiej uczelni. Wirtuoz Janusz Wawrowski studiował w klasie prof. Mirosława Ławrynowicza w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, uzyskując w 2004 roku dyplom z wyróżnieniem. Mischa Kozłowski latach 2008-2013 studiował na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie fortepianu prof. Piotra Palecznego i w 2013 roku otrzymał dyplom z wyróżnieniem.

Bilety w cenie 15 zł są do nabycia w Chopin University Press (ul. Okólnik 2, Warszawa) od 24 października. Sprzedaż odbywa się od poniedziałku do środy oraz w piątki w godz. 16.00-19.00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl. Na pół godziny przed koncertem sprzedawane są bilety wyłącznie na dany dzień.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


7 listopada 2018 roku w częstochowskim Teatrze im. Adama Mickiewicza o godz. 19.00 odbędzie się patriotyczne widowisko poetycko-muzyczne Myśmy wszystko zapomnieli…, podczas którego częstochowscy artyści zaprezentują autorski projekt dyrektora Teatru Roberta Dorosławskiego.

W widowisku wykorzystane zostaną fragmenty dramatów Stanisława Wyspiańskiego: Wyzwolenie, Wesele, Warszawianka, Bolesław Śmiały oraz polskie pieśni patriotyczne i polskie tańce narodowe. W inscenizacji wezmą udział aktorzy Teatru A. Mickiewicza, Zespół Pieśni i Tańca “Częstochowa”, Odznaczony przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Orderem Honorowym „Zasłużony dla kultury polskiej” Chór Filharmonii Częstochowskiej Collegium Cantorum oraz odznaczony medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” maestro Janusz Siadlak.

Myśmy wszystko zapomnieli… to interdyscyplinarny spektakl muzyczno-poetycki. Główną ideą jest właśnie przywołanie dążeń, nadziei i rozczarowań, mozolnej pracy całych pokoleń, aby – mimo zaborów – ocalać polskość, nie pozwolić na narodowe wyjałowienie, aby w efekcie do niepodległości doprowadzić. Wybrane fragmenty dramatów Wyspiańskiego podejmują dyskurs nad powinnością Artysty i Sztuki, nad odpowiedzialnością tych, którzy obdarzeni darem, potrafią wyrażać myśl piękniej i doskonalej niż pozostali. Niewątpliwą siłą widowiska jest jego piękna oprawa sceniczna i interdyscyplinarność: połączenie muzyki, pieśni zaaranżowanych na chór (i tych powszechnie znanych, ale też tych zapomnianych), żywego słowa i narodowego tańca.

Ponad to widowisku towarzyszyć będzie wyjątkowe przedsięwzięcie, do którego organizatorzy zaproszą mieszkańców miasta. Przy współpracy częstochowian powstanie album Myśmy nic nie zapomnieli…, który stanie się swoistym świadectwem mieszkańców dotyczącym historii miasta. Zawierać będzie zdjęcia, wspomnienia, przemyślenia, zwycięskie prace konkursów nawiązujących do roli sztuki w walce o ducha niepodległości. Będzie to wyjątkowa pamiątka dla Miasta, stworzona przez mieszkańców Częstochowy w 100. rocznicę odzyskania niepodległości przez Polskę.

Wstęp na wydarzenie jest bezpłatny!

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://niepodlegla.czest.pl/ 


W dniach 7–8 listopada 2018 roku w Akademii Muzycznej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Poznaniu odbędzie się 12. Międzynarodowe Forum Kompozytorów.

Międzynarodowe Forum Kompozytorów w Poznaniu to cykl wykładów, warsztatów i dyskusji, które dotyczą najnowszej twórczości muzycznej oraz szeroko pojętej działalności kompozytora we współczesnym świecie. W 2018 roku Forum poświęcone będzie relacjom kompozytor – wykonawca, przyjrzymy się bliżej tej współpracy zarówno z perspektywy twórcy, jak i wykonawcy. Referaty na ten temat wygłoszą kompozytorzy Artur Cieślak, Andrzej Dziadek, Ewa Fabiańska-Jelińska, Aldona Nawrocka-Woźniak, Rafał Zapała, Wojciech Ziemowit Zych i ukraiński kompozytor Andrey Merkhel, a także tacy wykonawcy, jak wykładowcy akademii muzycznych w Krakowie i Poznaniu klarnecistka Barbara Borowicz i puzonista Wojciech Jeliński.

Forum każdorazowo towarzyszy koncert nowej muzyki w znakomitych interpretacjach wykonawców związanych z Akademią Muzyczną w Poznaniu oraz zaproszonych gości. Maria Bielewicz, Barbara Borowicz, Pawel Kroczek i Hanna Lizinkiewicz wykonają utwory Andrzeja Dziadka, Ewy Fabiańskiej-Jelińskiej, Moniki Kędziory, Krzysztofa Pendereckiego, Volodymyra Runchaka i Karlheinza Stockhausena.

Dodatkowe informacje – na stronie https://amuz.edu.pl/


W dniach 7–10 listopada 2018 roku w krakowskiej Akademii Muzycznej odbędzie się 12. Międzynarodowy Festiwal Perkusyjny „Źródła i inspiracje”.

W tej edycji festiwalu planowane są cztery koncerty w Sali Koncertowej Akademii Muzycznej przy ul. św. Tomasza 43. 7 listopada Festiwal rozpocznie się wspólnym koncertem dwóch grup perkusyjnych: krakowskiej Amadrums i grupy perkusyjnej Hochschule für Musik Nürnberg pod kierownictwem prof. Radosława Szarka. Program koncertu wypełnią utwory kameralne na różne składy instrumentalne – nie tylko perkusyjne. Połączone grupy perkusyjne wspólnie wykonają Siderals Marty Ptaszyńskiej na dwa kwintety perkusyjne i projekcję świetlną.

Kolejne dni to goście Festiwalu: Ernesto Simpson, kubański perkusista na stałe mieszkający w Londynie i występujący z całą plejadą gwiazd muzyki jazzowej, a także Amir Bresler i Liquid Saloon z Tel Awiwu. 9 listopada usłyszymy dwa bardzo różne Tria. Pierwsze z nich to firmowany przez Vladislava Nadishanę zespół w międzynarodowej obsadzie, z wiolonczelą i perkusją w składzie instrumentalnym oraz liderem grającym na hang drums i fletach. Drugie trio to Panu Savolainen i jego koledzy z Helsinek.

Ostatni dzień Festiwalu to koncert w wykonaniu studentów klas perkusji polskich uczelni muzycznych. Gościem specjalnym koncertu będzie Dalbergia Duo – duet dwóch absolwentek klas perkusji Akademii Muzycznych Łodzi i Krakowa, które w ostatnim czasie bardzo udanie wchodzą na międzynarodową scenę perkusyjną. Ponadto odbędą się zajęcia warsztatowe prowadzone przez artystów występujących na festiwalu.

Szczegółowy program – na stronie https://www.amuz.krakow.pl/25574-2/ 


7 listopada 2018 roku o godz. 19:00 w warszawskiej siedzibie Orkiestry Sinfonia Varsovia odbędzie się przedostatni w tym roku koncert cyklu Sinfonia Varsovia Kameralnie.

„Sinfonia Varsovia Kameralnie” to cykl koncertowy, w którym biorą udział muzycy Sinfonii Varsovii w dobrze znanych składach kameralnych, jak również w ramach zespołów stworzonych specjalnie na tę okazję. Tematem przewodnim cyklu jest muzyka polska skomponowana po 1918 roku. „Sinfonia Varsovia Kameralnie” to kolejny krok by uczynić praską siedzibę orkiestry miejscem, w którym muzyka brzmi przez cały rok.

Koncert listopadowy nawiązywać będzie programem do bohatera miesiąca – Krzysztofa Pendereckiego. Z jego niezwykle bogatego repertuaru kameralnego zaprezentowane będą dwa utwory: Sonata na skrzypce i fortepian i Ciaccona w wersji na skrzypce i wiolonczelę. Program dopełni Partita Witolda Lutosławskiego oraz Trio fortepianowe Andrzeja Panufnika. Wykonawcami będą: koncertmistrz Sinfonii Varsovii Jakub Haufa, Kamil Mysiński na wiolonczeli i gościnnie Michał Francuz przy fortepianie. Koncert poprowadzi Mariusz Gradowski.

Wstęp na koncert jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.sinfoniavarsovia.org/


7 listopada 2018 roku o godz.19.30 w ramach cyklu „Środa młodych” w katowickiej siedzibie NOSPR będzie miał miejsce koncert gitarzystów Marcina Kuźniara i Andrzeja Grygiera, zorganizowany przez Instytucję Promocji i Upowszechniania Muzyki Silesia.

Tuż po zakończeniu XVII edycji Śląskiej Jesieni Gitarowej w Sali Kameralnej NOSPR zaprezentują się finalista i laureat Międzynarodowego Konkursu Gitarowego im. Jana Edmunda Jurkowskiego. Poznański gitarzysta Andrzej Grygier, któremu jury konkursowe przyznało II nagrodę, wygrał już w tym roku liczący się w świecie Międzynarodowy Konkurs Gitarowy w Zagrzebiu, a od 2009 r. zwyciężył w ponad dwudziestu ogólnopolskich i międzynarodowych konkursach gitarowych m.in. w Zrucu nad Sazavou w Czechach, Weimarze w Niemczech, Krynicy Zdrój, Velbert w Niemczech, Olsztynie, Brnie w Czechach. Obecnie jest studentem Akademii Muzycznej w Poznaniu w klasie dr. hab. Łukasza Kuropaczewskiego. Był stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Prezydenta Miasta Leszna i Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci. W jego wykonaniu usłyszymy m. in. Cavatinę Aleksandra Tansmana.

Z kolei Marcin Kuźniar to finalista tegorocznego tyskiego konkursu i bohater jednego z festiwalowych wieczorów, w czasie którego odbyła się premiera jego płyty Song without Words zawierająca kompozycje Mertza, Ligetiego, Schuberta, Bennetta, Rawsthorne'a, Arcasa i Tárregi. Jest absolwentem katowickiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Aliny Gruszki i prof. Marcina Dylli i laureatem wielu konkursów gitarowych o zasięgu ogólnopolskim i międzynarodowym. Był również stypendystą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”, Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Krajowego Funduszu na Rzecz Dzieci, Małopolskiej Fundacji Stypendialnej „Sapere Auso” oraz Fundacji Pro Musica Bona.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl


Dwadzieścia jeden koncertów z udziałem znakomitości polskiej i światowej sceny muzycznej od 8 listopada do 9 grudnia 2018 roku. Tegoroczna edycja Festiwalu im. G. G. Gorczyckiego pod tytułem „Wieki Niepodległej Kultury” to ukazanie bogactwa rodzimej muzyki i rozmachu artystycznych idei, zrodzonych na przestrzeni wieków wolności polskiego narodu, tj. w stuleciu poprzedzającym utratę niepodległości oraz kończącym się właśnie stuleciu po jej odzyskaniu.

Międzynarodowy Festiwal im. Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego od wielu lat konsekwentnie buduje swój wizerunek poprzez unikatowy repertuar i udział znakomitych artystów, których koncerty wysłuchuje każdego roku kilkanaście tysięcy osób. Tegoroczny Festiwal zostanie oficjalnie zainaugurowany 8 listopada 2018 roku w Chorzowskim Centrum Kultury z udziałem znakomitych Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia w ich autorskim widowisku muzycznym „Camerata Silesia śpiewa Chopina”. 13. edycja zapowiada się wyjątkowo spektakularnie, a to za sprawą udziału wielu genialnych artystów o międzynarodowym uznaniu.

Co charakterystyczne dla Festiwalu, wielu zagranicznych gości zaprezentuje muzykę polską, na czele z dziełami Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego. Nie zabraknie przy tym arcydzieł literatury światowej, między innymi kompozycji Jana Sebastiana Bacha, Jerzego Fryderyka Händla, Ludwiga van Beethovena oraz polskich mistrzów: Fryderyka Chopina czy Karola Szymanowskiego.

Zgodnie z myślą przewodnią, wyrażoną w tytule „Wieki Niepodległej Kultury”, 13. edycja Festiwalu stworzy wiele wydarzeń, które wzmocnią narodową tożsamość i utrwalą polskie dziedzictwo kulturowe, w tym uczci jubileusze polskich kompozytorów. Usłyszymy prawykonania utworów Zygmunta Krauze, Artura Zagajewskiego i dyrektora Festiwalu Adama Wesołowskiego. Ponadto specjalnie na zamówienie Festiwalu odbędzie się wiele premierowych koncertów, które uświadomią podobne źródła inspiracji, a nawet analogiczne koncepcje formalno-stylistyczne twórców niepodległych wieków.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej na www.gorczycki.pl 


8 listopada 2018 roku o godz. 20:00 w warszawskim klubie DZiK (Belwederska 44A) będzie miał miejsce koncert z cyklu „SuperSam + 1”, podczas którego wystąpią Maja Ratkje i Piotr Pawlak.

„SuperSam +1” to jeden z projektów realizowanych przez Fundację Muzyki Współczesnej i Form Interdyscyplinarnych „Mózg Foundation” we współpracy z klubem DZiK, cykl wystąpień mistrzowskich. Projekt koncentruje się głównie wokół muzyki, ale przewiduje też udział innych form wyrazu, takich jak performance, multimedia, monodram. W październiku po raz pierwszy na scenie spotkają się Maja Ratkje i Piotr Pawlak.

Maja Solveig Kjelstrup Ratkje ukończyła studia kompozytorskie w Norweskiej Akademii Muzycznej w Oslo. Ratkje jest aktywna jako wokalistka i artystka elektroniczna oraz inżynier. Komponuje muzykę filmową, tworzy instalacje i oprawę muzyczną do przedstawień teatralnych. W 2003 roku wystąpiła w swojej własnej operze opartej na tekstach z biblioteki Nag Hammadi.

Piotr Pawlak to gitarzysta i producent związany z trójmiejską sceną muzyczną. Zadebiutował pod koniec lat 80 w zespole Bielizna. Komponował muzykę do przedstawień teatralnych, filmów oraz widowisk multimedialnych. Wyprodukował kilkadziesiąt płyt różnych wykonawców, m.in. Ścianka, Kury, Łoskot, Kobiety, Tymon & Transistors, Pink Freud, Oczi Cziorne. Obecnie współpracuje z Olo Walickim w ramach projektu Kaszëbë II, z Antonim Gralakiem w YeShe, gra w reaktywowanym Łoskocie oraz w zespole Rito, z którym nagrał płytę łączącą elementy noise, trans i muzyki rytualnej.

Patronat medialny nad cyklem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.supersam.mozg.pl/ 


8 listopada 2018 roku w katowickiej Akademii Sztuk Pięknych o godz. 19.00 w ramach 18. Śląskich Dni Muzyki Współczesnej odbędzie się prawykonanie utworu Stanisława Bromboszcza Solaris / pejzaże, parafrazy.

Kompozycja na dźwięki elektroniczne, projekcję wideo i ruch sceniczny Bromboszcza to autorska interpretacja fragmentów jednej z najsłynniejszych powieści Stanisława Lema. Doświadczenie nieludzkiej sytuacji, w której znaleźli się bohaterowie powieści w wyniku niepojętego działania otaczającego ich oceanu zostało przetłumaczone na trzy, uzupełniające się media: dźwięk, ruch i wideo projekcje.

Muzyka emitowana z 12 głośników, które otaczają widzów, tworzy środowisko planety (tytułowe pejzaże), na której toczy się tragedia dwojga bohaterów: Kelvina i Harey. Ich los odbija się echem zarówno w tańcu, jak i w dynamicznej typografii – fragmentach tekstu rzucanych bezpośrednio na ściany. Chłodne brzmienia elektroniczne zderzają się z ciałami tancerzy, jakby ostrzegając, że „każdy «gość», kiedy się zjawia, jest prawie fantomem...”.

Prawykonanie utworu Stanisława Bromboszcza dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Wstęp na wydarzenie, zorganizowane przez Związek Kompozytorów Polskich, jest wolny.

Dodatkowe informacje – na stronie https://asp.katowice.pl/


Senat Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w uchwale z 15 maja 2018 r. postanowił nadać Sali Senatu imię Ignacego Jana Paderewskiego. Uroczystość będzie miała miejsce 8 listopada 2018 roku o godz. 12.00, podczas nadzwyczajnego posiedzenia Senatu UMFC.

Z okazji setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości Wydawnictwo Chopin University Press zaprezentowało niezwykłą publikację: faksymilowe wydanie wybranych rękopisów Ignacego Jana Paderewskiego —wybitnego pianisty, kompozytora, charyzmatycznego męża stanu.

Rękopisy pochodzą z kolekcji, będącej własnością Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina. Kolekcja składa się z utworów powstałych w latach od 1879 do ok. 1898. W przeważającej części są to kompozycje na fortepian, ale także utwory skrzypcowe, kameralne, orkiestrowe i wokalne. W większości są to szkice i brudnopisy, ale są również ukończone czystopisy.

JM Rektor UMFC prof. dr hab. Klaudiusz Baran podkreśla: „Faksymilowym wydaniem wybranych rękopisów Ignacego Jana Paderewskiego w stulecie odzyskania niepodległości, a także w przededniu setnej rocznicy upaństwowienia Instytutu Muzycznego Warszawskiego i przemianowania go na Państwowe Konserwatorium Muzyczne, z czynnym udziałem Paderewskiego jako premiera i ministra spraw zagranicznych II Rzeczypospolitej, Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina składa hołd Wielkiemu Polakowi, którego spuścizna stanowi część światowego dziedzictwa kulturowego”.


W dniach 9 listopada 2018 roku – 13 stycznia 2019 roku w Muzeum Fryderyka Chopina będzie miała miejsce wystawa „Paderewski Chopinowi”.

Paderewski – pianista, kompozytor i polityk, bez którego nie sposób myśleć o polskiej niepodległości. Jakie są jego zasługi dla Chopina? Na to pytanie odpowiada ekspozycja pamiątek należących do zbiorów Muzeum Fryderyka Chopina i Biblioteki Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina: cennych rękopisów muzycznych, programów koncertów i zachowanej ikonografii. Wystawa stanowi wyjątkową możliwość przyjrzenia się Paderewskiemu jako wykonawcy, redaktorowi i popularyzatorowi spuścizny Chopina, którym inspirował się przez całe życie. Charakter wystawy jest szczególny: niektóre z pamiątek po artyście prezentowane będą po raz pierwszy.

Wydarzeniem towarzyszącym wystawie będzie koncert Michała Szymanowskiego 8 stycznia 2019 roku o godz. 18.00. Pianista wykona dzieła Fryderyka Chopina i Ignacego Jana Paderewskiego.

Wejście na wystawę w cenie biletu do Muzeum, w niedziele wstęp jest bezpłatny.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.chopin.nifc.pl