Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2016 2017 2018 2019 2020
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Codziennie od 14 kwietnia do 13 października 2018 roku (oprócz niedziel i świąt), o godz. 12.00 w Kościele Św. Anny w Warszawie (Trakt Królewski, ul. Krakowskie Przedmieście 68) odbywają się koncerty festiwalu „Barokowe Organy”.

Kościół św. Anny jest jedną z najpiękniejszych, najstarszych i najlepiej odrestaurowanych świątyń warszawskich. Jest jednym z nielicznych kościółów w Warszawie w tak znacznym procencie autentycznym, zarówno jeśli chodzi o różnorodność form stylowych samej bryły, kształtowanej w czasie prawie sześciu wieków swego istnienia, jak i wyposażenia wnętrza. Rekonstrukcję organów z przełomu XVII i XVIII wieku zakończono w Kościele św. Anny w 1992 roku.

Koncerty na żywo na wspaniałych Barokowych Organach Kościoła św. Anny (ok. 30 minut) wykonują znakomici polscy organiści: Przemysław Kapituła, Andrzej Sochocki i Kamil Steć. Podczas każdego koncertu usłyszymy arcydzieła muzyki baroku, m.in. najsłynniejszy utwór na organy Toccatę i fugę d-moll Johanna Sebastiana Bacha, oraz utwór Mieczysława Surzyńskiego, legendarnego organisty Archikatedry Warszawskiej za życia zwanego „polskim Bachem”. Podczas każdego koncertu zagrają Dzwonki Organowe. Organiści koncertują w strojach barokowych.

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.kapitula.org/barokorg.html 


2 maja 2018 roku o godz. 17.00 w katowickim Miejskim Domu Kultury „Koszutka” (ul. Grażyńskiego 47) odbędzie się trzeci koncert z cyklu „Niepodległa 2018: Co mi w duszy gra? Muzyka polska”.

Po dwóch koncertach, w których programie znalazła się polska muzyka fortepianowa, skrzypcowa i kameralna, majowy koncert cyklu „Co mi w duszy gra? Muzyka polska” wypełnią utwory wokalne – arie i pieśni kompozytorów polskich. Najobszerniej reprezentowana będzie twórczość Stanisława Moniuszki: arie z oper Straszny dwór, Verbum nobile i Rokiczana oraz pieśni ze Śpiewników domowych. Ale muzycy zaprezentują również mniej znane utwory twórców liryki wokalnej, wśród których zwracają uwagę pieśni Stanisława Niewiadomskiego do tekstów Marii Konopnickiej i Matki człowieczej lament Edwarda Pałłasza do słów Joanny Kulmowej.

Marta Gamrot-Wrzoł, niedawna uczestniczka XVI Międzyuczelnianego Konkursu „W kręgu Słowiańskiej Muzyki Wokalnej”, zaśpiewa także pieśń Cudne oczy Witolda Friemanna, za której interpretację otrzymała nagrodę specjalną przewodniczącego jury, maestro Wiesława Ochmana. Do udziału w koncercie Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprosiła również Natalię Skrycką, która po ukończeniu katowickiej Akademii Muzycznej była stypendystką Liz Mohn Kultur- und Musikstiftung. Współpracowała też z Opera Studio w Operze Narodowej w Berlinie, a obecnie została jej solistką.

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Niepodległa 2018. Co mi w duszy gra? Muzyka polska” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://www.silesia.art.pl


Tegoroczny piętnasty sezon cyklu „Mazowsze w Koronie”, organizowanego przez Mazowiecki Instytut Kultury i partnerów z Mazowsza, będzie związany z obchodami jubileuszu 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Inauguracja cyklu odbędzie się 3 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Konkatedrze w Sokołowie Podlaskim.

Podczas inauguracji cyklu wystąpią znakomici artyści: orkiestra Sinfonia Viva pod dyrekcją Tomasza Radziwonowicza, która świętuje w tym roku dwudziestolecie swojej artystycznej działalności, oraz pianista Karol Radziwonowicz. Muzycy wykonają dzieła Karola Szymanowskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Fryderyka Chopina, Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara. Ten sam program orkiestra zaprezentuje podczas kolejnego koncertu 6 maja o godz. 19:00 w Bazylice Mniejszej pw. Wniebowzięcia NMP w Węgrowie.

Patriotyczne akcenty obecne były w festiwalu „Mazowsze w Koronie” od początku jego istnienia. Pierwsza edycja projektu upamiętniała 475. rocznicę inkorporacji Księstwa Mazowieckiego do Korony Królestwa Polskiego. Nie mogło ich zabraknąć w jubileuszowym roku 100. rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Na wszystkich jedenastu koncertach rozbrzmiewać będzie polska muzyka, w dużej mierze autorstwa kompozytorów tworzących w okresie 1918–2018. Finałowy koncert „Raduj się Matko, Polsko!” odbędzie się 11 listopada.

Tradycją festiwalu jest współpraca głównego organizatora – Mazowieckiego Instytutu Kultury – z lokalnymi partnerami z terenu województwa mazowieckiego. Współorganizatorami koncertu inaugurującego cykl są: Burmistrz Sokołowa Podlaskiego, Sokołowski Ośrodek Kultury i Parafia Rzymskokatolicka pw. Niepokalanego Serca NMP w Sokołowie Podlaskim. Koncert w Węgrowie współorganizują: Miasto Węgrów, Węgrowski Ośrodek Kultury, Parafia Rzymskokatolicka pw. Wniebowzięcia NMP w Węgrowie.

Wstęp na koncerty w ramach cyklu jest wolny. Szczegóły na stronie internetowej www.mazowszewkoronie.pl 


3 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Opolskiej odbędzie się koncert „Dzień muzyki polskiej” z okazji Święta Konstytucji 3 Maja.

„Propagandę muzyki ojczystej uprawiał nieraz z uszczerbkiem dla własnej kariery. (...) Oto wzruszająca statystyka: od roku 1906 do 1953 Grzegorz Fitelberg dyrygował za granicą 176 koncertami zawierającymi dzieła polskie, w czym było 121 wieczorów całkowicie poświęconych muzyce ojczystej.” – tak pisał o legendarnym polskim dyrygencie nie mniej słynny publicysta i krytyk muzyczny, Jerzy Waldorff. Koncerty wypełnione w całości muzyką polską – zwłaszcza te towarzyszące świętom narodowym – są również dobrą tradycją Filharmonii Opolskiej.

Słowo o Fitelbergu pojawia się w tym miejscu jednak nie tylko przez wzgląd na jego sukcesy wykonawcze. Dziś pamiętamy go jako dyrygenta, szefa orkiestr w odradzającej się ojczyźnie i kompozytora. I w tym właśnie, kompozytorskim aspekcie Fitelberg zaznaczy swoją obecność podczas drugiej części majowego koncertu. Wojciech Rodek poprowadzi bowiem Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Opolskiej w Etiudzie op. 4 nr 3 Karola Szymanowskiego w transkrypcji na orkiestrę Grzegorza Fitelberga oraz w poemacie symfonicznym Epizod na maskaradzie Mieczysława Karłowicza. Epizod na maskaradzie był ostatnim dziełem nad którym pracował – komponowanie przerwała jego przedwczesna, tragiczna śmierć pod tatrzańską lawiną. Fitelberg, korzystając z pozostawionych przez autora szkiców i zapisków, dokończył i zinstrumentował dzieło.

Wieczór rozpocznie zaś Uwertura do opery Leszek Biały Józefa Elsnera w instrumentacji Fitelberga. Program uroczystego koncertu dopełni Koncert wiolonczelowy op. 43 Mieczysława Wajnberga z 1956 roku. Dzieło opisywane jest jako boleśnie elegijne, skrojone na miarę wybitnego talentu Rostropowicza, który go prawykonywał. Z pełną rzewnego brzmienia wiolonczeli partią solową zmierzy się młody polski artysta – członek Polish Cello Quartet Wojciech Fudala.

Koncert odbędzie się pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonia.opole.pl


3 maja 2018 roku o godz. 10:30 Chór Filharmonii Śląskiej pod dyrekcją Jarosława Wolanina weźmie udział w muzycznej oprawie Mszy Świętej za Ojczyznę w katowickiej Archikatedrze Chrystusa Króla.

Mija w tym roku 227. rocznica uchwalenia w 1791 roku polskiej Konstytucji 3 Maja. Obowiązywała tylko nieco ponad 14 miesięcy, ale była pierwszą w Europie, a po amerykańskiej (1787) – drugą na świecie spisaną, nowoczesną konstytucją. Msza za Ojczyznę w katowickiej Archikatedrze Chrystusa Króla to jeden z elementów corocznych obchodów Święta Konstytucji 3 Maja. Tradycyjnie i w tym roku jej muzyczną oprawę zapewni Chór Filharmonii Śląskiej.

W archikatedrze zabrzmi Bogurodzica – najstarsza polska pieśń zachowana wraz z melodią, która spełniała rolę hymnu narodowego. Podczas nabożeństwa wykonana też zostanie pieśń Ave Regina coelorum Tadeusza Paciorkiewicza – utwór na 4-głosowy chór mieszany a cappella, skomponowany w 1978 r. z inspiracji sekcji muzykologii Akademii Teologii Katolickiej, na jubileusz 10-lecia Chóru ATK. W pieśni o budowie wewnętrznej A-B-C został wykorzystany łaciński tekst antyfony maryjnej, śpiewanej w completorium w okresie od święta Ofiarowania do środy popielcowej. Z dorobku laureata m.in. nagrody Śląskiej Trybuny Kompozytorów w 1988 roku – Marka Jasińskiego, którego utwory prezentowane były w większości krajów europejskich oraz w Argentynie, Australii, Izraelu, Kanadzie i Stanach Zjednoczonych, wybrano Ave Maria. Z 2005 roku pochodzi pieśń Jubilate Deo na chór mieszany a cappella kompozytora, teoretyka muzyki i śpiewaka Adriana Robaka, wychowanka katowickiej uczelni (dyplom z wyróżnieniem) w klasie Aleksandra Lasonia; filharmoniczny chór był pierwszym wykonawcą wielu jego utworów. Podczas mszy zabrzmi też Magnificat – skomponowane w 2004 r. dzieło Andrzeja Koszewskiego, jednego z najwybitniejszych współczesnych kompozytorów muzyki chóralnej. Oczywiście, nie mogło wśród tych propozycji zabraknąć utworu patrona filharmoników, silnie z katowickim Kościołem związanego Henryka Mikołaja Góreckiego, który w latach 1980-84 był prezesem Klubu Inteligencji Katolickiej w Katowicach. Z jego dorobku wybrano Totus Tuus op. 80, skomponowane do tekstu M. Bogusławskiej w 1987 roku na trzecią pielgrzymkę Jana Pawła II do kraju i Ojcu Świętemu zadedykowane.

Więcej – na stronie: http://www.filharmonia-slaska.eu


4 maja 2018 roku o godz. 20.00 w warszawskim klubie Mózg Powszechny (ul. Jana Zamoyskiego 20) odbędzie się drugi koncert w ramach cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1, podczas którego zaprezentują swoją twórczość Mark Feldman i Piotr Mełech.

W cyklu wystąpień mistrzowskich SuperSam + 1 biorą udział uznani artyści polscy i zagraniczni, skupieni wokół improwizacji, działań autorskich, innowacyjnych i eksperymentalnych. „Super” w tytule oznacza, że program budowany będzie w oparciu o artystów uznanych – mistrzów. „Sam” mówi oczywiście o występie solowym, ale i o twórczym osamotnieniu. „+ 1” wskazuje, że każdy wieczór uwieńczony jest występem w duecie. W większości przypadków artyści spotykają się na scenie po raz pierwszy.

Mark Feldman – skrzypek, aktywny na scenie jazzu, muzyki improwizowanej i dwudziestowiecznej muzyki współczesnej – obecnie mieszka w Nowym Jorku. Jako solista występował m.in. z Holenderską Radiową Orkiestrą Symfoniczną czy Orkiestrą Symfoniczną Eindhoven i nagrał ponad 150 utworów. Otrzymał Alpert Prize w dziedzinie muzyki oraz certyfikat Grammy. Grał z takimi artystami, jak John Zorn, Joe Lovano, Billy Hart, Dave Douglas, Uri Cane.

Piotr Mełech gra na klarnetach i mediach elektronicznych. Naukę gry rozpoczął samodzielnie w wieku 23 lat zainspirowany Johnem Zornem (Masada) oraz fenomenem sceny yassowej. Współzałożyciel m.in. Enterout Trio, Yazzbot Mazut, Tfaruk, Tsigunz Fanfara Avantura, Lentoid, obecnie mieszka i tworzy w Warszawie. Czynnie uczestniczy w działalności scenicznej Warsaw Improvisers Orchestra oraz udziela się w zespołach Cukier, Melech, Śmierć i Łzy, Mełech/Mazurkiewicz/Trilla, duetach z Marcinem Albertem Steczkowskim, Wojtkiem Kurkiem, Qbą Janickim, Vitaly Appow.

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie: www.supersam.mozg.pl 


6 maja 2018 roku o godz. 18:00 w Filharmonii Lubelskiej będzie miał miejsce koncert w ramach obchodów Jubileuszu 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, podczas którego zostanie prawykonany Te Deum polskie na chór, głosy solowe i orkiestrę autorstwa prezesa Oddziału Warszawskiego Związku Kompozytorów Polskich Sławomira Czarneckiego.

Koncert rozpocznie Epitafium smoleńskie (2011) Andrzeja Nikodemowicza. Katastrofę smoleńską w muzyce kompozytor odmalował sięgając po Psalmy Jana Kochanowskiego i biblijną Księgę Izajasza. W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej, Chórów Filharmonii im. H. Wieniawskiego „Lutnia Lubelska” i Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie pod batutą Piotra Sułkowskiego usłyszymy oratorium Znalezienie Krzyża - mistyczne dzieło Feliksa Nowowiejskiego zainspirowane legendą o św. Helenie. Skomponował je w pierwszych latach pobytu w Berlinie, w czasie studiów u wybitnego pedagoga Maxa Brucha. Utwór zyskał spore uznanie, choć nie stał się tak popularny jak Quo vadis. Pierwsza premiera dzieła w Polsce miała miejsce 17 kwietnia 1930 roku pod batutą samego Nowowiejskiego w Poznaniu. Obecnie najczęściej wykonywane jest podczas uroczystości upamiętniających ważne dla Polaków rocznice.

Kulminacją koncertu będzie prawykonanie utworu Te Deum polskie na chór, głosy solowe i orkiestrę Sławomira Czarneckiego. Kompozytor napisał o swoim utworze: „Te Deum polskie powstało z inspiracji dyrektora naczelnego Filharmonii im. Henryka Wieniawskiego w Lublinie Jana Sęka, z myślą o uczczeniu 100-lecia Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego. Ta szacowna Uczelnia na stałe wpisała się w pejzaż cywilizacyjny Polski. 100-lecie KUL-u łączy się nierozerwalnie ze 100-leciem odzyskania Niepodległości. Oba wydarzenia splatają się w przedziwny sposób, będąc wyrazem mądrości i przenikliwości elit tamtego czasu. Dlatego hymn Te Deum laudamus wydaje mi się najwłaściwszym tekstem na tę okazję. Przydomek „polskie” podkreśla intencję dziękczynną. Nie jest też gołosłownym określeniem. Zwrotki 7-13 łacińskiego hymnu zamieniłem na wybrane fragmenty z Modlitw do Boga Ojca Świętego Jana Pawła II w języku polskim, które są zbliżone w znaczeniu do opuszczonych zwrotek hymnu. Uczelnia teraz nosi imię tego wielkiego Polaka, niegdysiejszego profesora, który przez całe swoje życie uczył nas miłości do Boga, do Wiedzy i do Ojczyzny”.

Informacja o biletach – na stronie Filharmonii.


6 maja 2018 roku o godz. 18:00 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia wystąpi duet wspaniałych muzyków: południowokoreańska skrzypaczka Soyoung Yoon i polski pianista Marcin Sikorski wykonają utwory Witolda Lutosławskiego.

Wygranie 14. Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu w 2011 roku otworzyło Soyoung Yoon drogę do międzynarodowej kariery. Od tego czasu skrzypaczka występuje na całym świecie, grając recitale i koncerty z orkiestrami. Soyoung Yoon jest artystką sceny światowej, ujmuje publiczność i muzyków swoimi hipnotyzującymi występami. Jest ściśle związana współpracą z Sinfonieorchester w Bazylei. Gra na skrzypcach J.B. Guadanini ‘ex-Bueckeburg’ z 1773 roku. Skrzypaczka jest również miłośniczką muzyki kameralnej. Występuje w duecie z polskim pianistą Marcinem Sikorskim. Znakomity pianista-kameralista debiutował w Carnegie Hall w 2001. Koncertował w 17 krajach świata, w tym na festiwalach: Chopinowskim w Dusznikach, Schleswig-Holstein Musik Festival, International Conservatoire Week w Petersburgu, Osorske Glazbene Večeri. Otrzymał nagrodę Akademii Fonograficznej „Fryderyk” (2006). Obecnie pełni funkcję adiunkta w poznańskiej Akademii Muzycznej, gdzie prowadzi klasę kameralistyki. Współpracuje z Centralnym Konserwatorium Muzycznym w Pekinie jako pedagog i juror.

W wykonaniu muzyków zabrzmią Chaconne g-moll Tomaso Antonio Vitaliego, X Sonata G-dur na skrzypce i fortepian op. 96 Ludwiga van Beethovena, Szeherezada op. 35 Nikołaja Rimskiego-Korsakowa, Rêve d’enfant na skrzypce i fortepian op. 14 Eugèna Ysaÿe’ego, a także Recitativo e arioso na skrzypce i fortepian oraz Subito na skrzypce i fortepian Witolda Lutosławskiego. Recitativo e arioso (1951) dedykował Witold Lutosławski Tadeuszowi Ochlewskiemu, dyrektorowi Polskiego Wydawnictwa Muzycznego, w prezencie urodzinowym. W utworze „zaszyfrowane” są litery imienia i nazwiska adresata dedykacji. Subito (1992) jest ostatnim utworem Lutosławskiego. To niby okolicznościowy drobiazg, napisany na konkurs skrzypcowy w Indianapolis, ale zarazem kompozycja, która miała być studium przygotowawczym do nienapisanego już koncertu skrzypcowego. Tytuł (z wł. „nagle”) odnosi się do silnych kontrastów, na bazie których zbudowane zostało to quasi-rondo.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: https://polmic.pl


7 maja 2018 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert w wykonaniu studenckich zespołów kameralnych pt. „Perły współczesnej kameralistyki polskiej”.

Podczas koncertu organizowanego przez Międzywydziałową Katedrę Kameralistyki usłyszymy dzieła kameralne polskich kompozytorów XX–XXI wieku: I Kwartet smyczkowy op. 37 Karola Szymanowskiego, III Kwartet smyczkowy Aleksandra Tansmana, V Kwartet smyczkowy Mieczysława Wajnberga, II Kwartet smyczkowy „Stuttgarter” Andrzeja Kurylewicza, Cykl czterech utworów na skrzypce i organy Mariana Sawy, III Kwartet smyczkowy Szymona Laksa i III Kwartet smyczkowy Krzysztofa Pendereckiego.

Wykonany zostanie również I kwartet smyczkowy „Już się zmierzcha” Henryka Mikołaja Góreckiego. Kwartet jest zdecydowanie bardziej „szorstki” w brzmieniu od poprzednich utworów kompozytora. Jest zasadniczo jednoczęściowy, jednak można wyróżnić w nim odcinek środkowy z silnie pobrzmiewającą nutą podhalańską. Tytuł przywołuje pieśń Wacława z Szamotuł, której linię melodyczną kompozytor wykorzystał w partii altówki.

Opiekę artystyczną nad koncertem objął dr hab. Ryszard Duź, prof. UMFC.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 24 kwietnia w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00–19.00)

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


9 maja 2018 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie odbędzie się koncert w ramach cyklu „Środa na Okólniku” pt. „Polska kameralistyka XX wieku”.

Udział w koncercie wezmą znakomici artyści: skrzypek Janusz Wawrowski, wiolonczelista Jakub Dubik i pianista Grzegorz Skrobiński. W ich interpretacji usłyszymy rzadko wykonywane dzieła Andrzeja Panufnika, Mieczysława Wajnberga oraz należących do grupy kompozytorów Młodej Polski Lubomira Różyckiego i Karola Szymanowskiego: Rapsodię op. 33 na trio fortepianowe i Taniec z baletu Harnasie w opracowaniu Pawła Kochańskiego.

Trio fortepianowe Andrzej Panufnik stworzył jeszcze przed II wojną światową. Podczas prapremiery partię fortepianu wykonał Mieczysław Wajnberg. Mimo, iż partytura utworu spłonęła w czasie wojny, kompozytor odtworzył ją z pamięci. Utwór dedykowany matce kompozytora nawiązuje formalnie do wzorców klasycznych. Kompozycja samego Wajnberga również zabrzmi podczas koncertu: Janusz Wawrowski i Grzegorz Skrobiński zaprezentują Sonatinę na skrzypce i fortepian, która została napisana przez Wajnberga podczas moskiewskiego okresu twórczości w 1949 roku.

Jednym z najbardziej interesujących punktów programu będzie prawykonanie III Sonatiny Norberta Paleja – polskiego kompozytora mieszkającego obecnie w Kanadzie, wykładowcy na Uniwersytecie Torontońskim, dyrektora artystycznego Festiwalu Muzyki Współczesnej w Toronto.

Na koncerty z cyklu „Środa na Okólniku” obowiązują bilety w cenie 15 zł, które można zakupić od 26 kwietnia w Chopin University Press (pn. – pt. 12.00 – 19.00) oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl

Patronat medialny nad sezonem koncertowym UMFC 2017/2018 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


9 maja 2018 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie odbędzie się kolejny koncert z cyklu „To, co najpiękniejsze…”.

„To, co najpiękniejsze… – Wiosna” to trzecia część wyjątkowej serii koncertów zapoczątkowanych przez Polskie Radio jesienią 2017 roku. Celem koncertów jest popularyzacja polskiej i światowej muzyki, w tym również klasycznej, wśród odbiorców, którzy poszukują kontaktu z kulturą wysoką.

Po raz pierwszy razem w Polsce na jednej scenie The Pasadena Roof Orchestra i The Puppini Sisters przeniosą nas w świat swingu. Pochodząca z Londynu The Pasadena Roof Orchestra składa się z 11 muzyków, którzy nieprzerwanie i z sukcesami koncertują na całym świecie od ponad 40 lat. Przebojowe trio The Puppini Sisters koncertuje w najbardziej prestiżowych salach koncertowych na całym świecie. W Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego zapowiada się zatem wyjątkowe wydarzenie muzyczne, które przeniesie widzów i słuchaczy w klimat lat 20., 30. i 40. ubiegłego wieku. Na scenie nie zabraknie doskonałych aranżacji muzycznych wykonanych w brawurowy sposób przez doskonałych artystów. Będzie elegancko i z gracją.

W drugiej części wiosennego koncertu zabrzmi doskonała muzyka filmowa skomponowana przez Wojciecha Kilara, w wykonaniu Polskiej Orkiestry Radiowej pod dyrekcją Michała Klauzy: muzyka z Zemsty, Trędowatej, Ziemi obiecanej, a także fragmenty suity z Pana Tadeusza i Drakuli. Honorowy patronat nad całym cyklem „To, co najpiękniejsze…” objęła Rada Mediów Narodowych.

Bilety na koncert dostępne są na stronie www.sklep.polskieradio.pl.


W dniach 9–12 maja w Lublinie odbędzie się jubileuszowa 10. edycja Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY, inspirowana hasłem „rozdroża” i organizowana w Lublinie przez ośrodek o tej samej nazwie.

Jest zatem w tej edycji wątek jubileuszowej autorefleksji – spojrzenie wstecz na drogę, którą przeszedł festiwal zanim dotarł do miejsca, w którym jest teraz. A także poszukiwaniem nowych inspiracji, wypatrywaniem nowych dróg, namysłem przed podjęciem nowych wyzwań. Oś i główny dyskurs tegorocznego Festiwalu ma miejsce pomiędzy wiekiem XX a XXI, na rozdrożu czasu.

Na skrzyżowanie wschodniej duchowości i reinterpretacji tradycji muzyki Zachodu, ale także skrzyżowaniu muzycznej tradycji i nowych sposobów jej artykulacji, zaprowadzi nas pierwszy festiwalowy koncert-spektakl. Ikoniczne utwory muzyki XX wieku György’ego Ligetiego, Sofii Gubajduliny, Arvo Pärta swoim muzycznym kontrapunktem dopełni Rafał Ryterski – jeden z najciekawszych kompozytorów młodego pokolenia. Podczas koncertu inauguracyjnego odbędzie się premiera jego utworu per – preludium, interludia i postludium – muzyka elektroniczna, który powstał na zamówienie festiwalu KODY.

Na kolejny, czwartkowy koncert złożą się dwie muzyczne warstwy: pierwszą z nich tworzy legendarny Stimmung Karlheinza Stockhausena. Drugą warstwę muzyczną stworzy Szymon Stanisław Strzelec. Kompozytor ten łączy niezwykle pomysłowo i celnie modernistyczny język muzyczny, możliwości nowych technologii z wrażliwością na warstwę symboliczną i kulturowy kontekst. Stworzy on jeszcze jeden ośrodek wibracji i harmonii, ale już tym razem współczesny, generowany przez jednego z nas, ludzi współczesnych. Sekstet wokalny proMODERN prawykona Of organic geometry & cancer ontology Strzelca, który autor również skomponował na zamówienie festiwalu KODY.

W piątek zaprezentowany zostanie tryptyk, którego każde ogniwo ukazuje obecność tradycji w myśleniu o czasie obecnym. W pierwszej części tryptyku Radical Polish Ansambl odsłoni podobieństwo struktur i ekspresji funkcjonujących w polskiej muzyce tradycyjnej i XX wiecznej muzyce Terry'ego Riley'a i Zygmunta Krauze. tego samego dnia odbędzie się premiera skomponowanego na zamówienie festiwalu KODY utworu Wschód – Zachód autorstwa Huberta Zemlera i Wiktora Podgórskiego.

W finałowym koncercie „Polonia” Sinfonia Sacra Andrzeja Panufnika, napisana z okazji tysiąclecia chrztu Polski, zostanie wykonana przez słoweńską grupę Laibach. Symfoniczne (Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Lwowskiej) i chóralne (Kameralny Chór Gloria) brzmienia zderzą się z dadaistycznym rockowym buldożerem i brawurową wizualnością. Całość poprowadzi dyrygent Filip Rathé.

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: http://www.kody-festiwal.pl 


10 maja 2018 roku o godz. 19.00 w sali koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (ul. Okólnik 2) będzie miał miejsce koncert, podczas którego uczniowie średnich szkół muzycznych wystąpią z towarzyszeniem znakomitej Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus.

Łacińskie słowo iuventus, to po prostu – młodość. Młodość uczniów szkół muzycznych, połączona z ich profesjonalizmem, to główne atrybuty Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus. Majowy koncert odwołuje się do doświadczeń jeszcze młodszych artystów, uczniów średnich szkół muzycznych. Występ z profesjonalną orkiestrą i wybitnym dyrygentem (podczas majowego koncertu będzie nim Mirosław Jacek Błaszczyk) stanowi dla nich wyróżnienie, a także probierz bardzo już wysokich umiejętności. Świadczy o tym ambitny, a zarazem interesujący repertuar.

Utalentowana skrzypaczka Klara Gronet (uczennica Roberta Szredera, laureatka Konkursu skrzypcowego im. Antoniego Rubinsteina w Düsseldorfie, jego najmłodsza uczestniczka) zaprezentuje się w epokowym Koncercie skrzypcowym D‑dur Ludwiga van Beethovena. To fascynujące dzieło zmieniło założenia swego gatunku i należy do szczególnie popularnych w wiolinistycznym repertuarze.

I Koncert wiolonczelowy Dmitrija Szostakowicza należy do utworów zainspirowanych talentem i charyzmą Mścisława Rostropowicza. Podczas koncertu majowego w roli solisty wystąpi nastoletni wiolonczelista Gustaw Bafeltowski, kształcący się pod kierunkiem Marcina Zdunika i legitymujący się już imponującym dorobkiem koncertowym oraz konkursowym. „Smyczkowi” wykonawcy są uczniami Ogólnokształcącej Szkoły Muzycznej II stopnia im. Z. Brzewskiego, znanej jako „szkoła talentów”, należącej do Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych nr 1 w Warszawie. Natomiast harfista Wojciech Trefon jest adeptem Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych im. St. Moniuszki w Bielsku-Białej (klasa Anny Scheller). Zaprezentuje on pełne wdzięku i skrzące się błyskotliwą wirtuozerią, późne dzieło Camille’a Saint-Saënsa Morceau de Concert, będące swego rodzaju miniaturowym koncertem na harfę.

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie: www.sinfoniaiuventus.pl


10 maja 2018 roku o godz. 19.30 w katowickiej siedzibie Narodowej Orkiestry Polskiego Radia będzie miał miejsce koncert z cyklu „Muzyka polska za mało znana”, podczas którego publiczność będzie miała możliwość usłyszeć kompozycje Szymona Laksa, Krzysztofa Pendereckiego, Kazimierza Serockiego i Zygmunta Stojowskiego w interpretacji Tomasza Hajdy, Karola Gajdy, Michała Mazurkiewicza, Zdzisława Stolarczyka i Mirelli Malorny.

Suita koncertowa na puzon i fortepian to jedna z ostatnich kompozycji Szymona Laksa, wykształconego w konserwatoriach w Warszawie i Paryżu. Twórczość Szymona Laksa włącza się do nurtu neoklasycznego. Nawiązuje do gatunków i form epoki baroku i klasycyzmu. Konstrukcja jego utworów jest jasna i klarowna, nierzadko sięga do faktury kontrapunktycznej i typowych dla neoklasycyzmu środków harmonicznych.

Do oryginalnych i chętnie wykonywanych przez puzonistów utworów należy Fantazja na puzon i fortepian Zygmunta Stojowskiego, skomponowana na początku XX wieku. Utrzymana jest w stylu neoromantycznym i operuje szeroką skalą możliwości ekspresyjnych tego instrumentu – zarówno piękną kantyleną, jak przebiegami figuracyjnymi o wydźwięku często podniosłym, a nawet triumfalnym.

Kazimierzowi Serockiemu puzoniści zawdzięczają istotne wzbogacenie repertuaru. Trzy kompozycje, które do dzisiaj należą w nim do pozycji „żelaznych”, to Koncert, Sonatina i Suita na 4 puzony. Koncert powstał dzięki wrażeniu, jakie na kompozytorze zrobił kunszt wykonawczy Juliusza Pietrachowicza. Pierwsze wykonanie nowego dzieła odbyło się w ramach koncertu dyplomowego młodego puzonisty, pod dyrekcją Witolda Rowickiego. Uznanie, z jakim spotkał się Pietrachowicz na finiszu swoich studiów, zachęciło go do zamówienia u Serockiego kolejnej kompozycji – tym razem dla całej grupy puzonowej pracującej w Filharmonii. Suita na 4 puzony złożona jest z 7 części, spośród których nieparzyste utrzymane są w nastroju żartobliwym, wywołanym cierpką harmonią, nieregularnym rytmem i zmiennym, przekornym metrum. Kompozytor z upodobaniem sięga do ludowych motywów, a w niektórych częściach (Intrada, Toccatina, Chorał, Kanon) stosuje zabiegi archaizujące. W 1954 roku Serocki dał się namówić Pietrachowiczowi na jeszcze jedną kompozycję z udziałem solowego puzonu – Sonatinę na puzon i fortepian (po 20 latach powstała też wersja na puzon z orkiestrą). Utwór stanowi kolejną próbę łączenia motywiki ludowej z nowoczesną harmonią. Ma charakter wybitnie wirtuozowski, wykorzystuje atuty puzonu jako instrumentu solowego, jednak znaczącą rolę odgrywa w nim także partia towarzysząca.

Tuba, w orkiestrze dołączana z reguły do grupy puzonów, również nie należy do instrumentów często wykorzystywanych w funkcji solistycznej, chociaż wydaje się, że w muzyce ostatniego półwiecza narastają tendencje w kierunku doceniania jej wirtuozowskich możliwości. W tym czasie powstało też nieco utworów na tubę solo, do których należy skomponowane przez Krzysztofa Pendereckiego w 1980 roku Capriccio. Podtytuł utworu, dedykowanego wybitnemu polskiemu tubiście, Zdzisławowi Piernikowi – Scherzo alla polacca – jest zapewne aluzją do jednej z nowel filmu w reż. Andrzeja Munka pt. Eroika. W przekonaniu tym utwierdza heroikomiczny nastrój kompozycji i jej zamysł przeciwstawienia lekkiej, ruchliwej figuracji, z odległymi skokami w melodii, trylami i glissandami skojarzeniom, które w naturalny sposób wywołują w nas masywne gabaryty tego instrumentu. Mocno ograniczony krąg wykonawców, którzy są w stanie sprostać wymaganiom technicznym tej kompozycji, rozszerza się nieco dzięki przyswojeniu jej przez puzonistów basowych.

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie: http://www.nospr.org.pl


Prezydent Miasta Katowice Marcin Krupa i Dyrektor Artystyczny NOSPR Alexander Liebreich zapraszają na czwartą edycję Festiwalu Katowice Kultura Natura, który odbędzie się w dniach 11–20 maja 2018 roku.

Jak co roku program Festiwalu otwarty jest na wszystkie epoki historyczne i gatunki i jak co roku do Katowic przyjadą światowej klasy muzycy, którzy z całą pewnością zaprezentują wykonania najwyższej próby. W tym roku tematem Festiwalu Katowice Kultura Natura jest „Dziecięctwo”.

Festiwal prezentować będzie zarówno dzieła symfoniczne, jak i kameralne, repertuar dawny występować będzie obok współczesnego. Koncert Orkiestry Historycznej 12 maja uświetni wiolonczelista Jean-Guihen Queyras. W festiwalowym liederabendzie 14 maja weźmie udział światowej sławy tenor Ian Bostridge. We wtorek 15 maja wystąpi, wymieniany wśród najważniejszych kwartetów, francuski Quatuor Ebène.

Jak co roku, nie zabraknie koncertu jazzowego: 13 maja w sali kameralnej swój repertuar zaprezentuje ceniony na całym świecie Pablo Held Quartet: Pablo Held (fortepian), Kit Downes (organy), Percy Pursglove (trąbka), Sean Carpio (perkusja).

Częścią Festiwalu będą także dwa koncerty abonamentowe Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia pod batutą dyrektora artystycznego Festiwalu Alexandra Liebreicha (koncert otwarcia 11 maja i koncert czwartkowy 17 maja). Ten drugi koncert NOSPR będzie okazją do wysłuchania słynnego już Requiem Tigrana Mansuriana, którego nagranie dokonane przez Alexandra Liebreicha i kolejnych gości Festiwalu RIAS Kammerchor było w tym roku m. in. nominowane do nagrody „Grammy” i zostało uhonorowane nagrodą International Classical Music Awards. Znakomity RIAS Kammerchor wystąpi podczas Festiwalu także w środę 16 maja.

Na dwóch koncertach Festiwal gościć będzie słynną Tonhalle-Orchester Zürich i jej dyrektora artystycznego Lionela Bringuiera. 19 maja zespół wykona Les espaces du sommeil Witolda Lutoslawskiego; w roli solisty wystąpi baryton Nathan Berg. Podczas koncertu 20 maja orkiestrze towarzyszyć będzie jeden z najlepszych na świecie pianistów Leif Ove Andsnes, który w piątek 18 maja wystąpi także w recitalu solowym.

Podczas Festiwalu od 17 do 20 maja w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach odbędą się Warsztaty krytyki muzycznej. Warsztaty obejmą tworzenie tekstów krytycznych, prowadzenie wywiadów z artystami i pracę z mikrofonem. Specjalnymi gośćmi będą zagraniczni krytycy muzyczni.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej informacji na http://kulturanatura.eu/ 


W dniach 11–19 maja 2018 roku odbędzie się XI Gdański Festiwal Muzyczny, podczas którego polska muzyka zabrzmi w interpretacji znakomitych wykonawców krajowych i zagranicznych.

XI Gdański Festiwal Muzyczny jest kontynuacją projektu, który po raz pierwszy zrealizowano w roku 2008. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualne piętno programowe każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać Artysty Rezydenta. Wystąpili w tej roli m.in. Elżbieta Sikora, Ewa Pobłocka, Stefania Toczyska, Konstanty Andrzej Kulka, Włodzimierz Nahorny, Daniel Reuss, Maxim Vengerov i Mischa Maisky. Festiwal uwzględniał również ważne rocznice, m. in. rok F. Chopina, W. Lutosławskiego i G. Verdiego, a jego pierwsza odsłona poświęcona była pamięci dwóch wielkich gdańskich pedagogów: profesora Stefana Hermana i profesora Zbigniewa Śliwińskiego.

W roku 2018 funkcję Artysty Rezydenta zgodził się przyjąć legendarny pianista i także dyrygent Christian Zacharias, który, w podwójnej w roli, wystąpi podczas koncertu inauguracyjnego. Koncert finałowy z kolei to występ Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej z Bydgoszczy z udziałem młodego ale już światowej sławy kanadyjskiego pianisty o polskich korzeniach Jana Lisieckiego.

Ważnymi wydarzeniami będą z pewnością także koncerty w Kościele św. Jana z udziałem gdańskich zespołów, z którymi Festiwal, jest to jedno z założeń, współpracuje od samego początku. Cappellę Gedanensis, grającą na instrumentach historycznych, poprowadzi wybitny hiszpański dyrygent Alfons Reverte Casas, a jako solistki wystąpią: urodzona w Gdańsku, od 20 lat działająca Holandii, Aleksandra Anisimowicz oraz urodzona na Ukrainie i działająca w Polsce Olga Pasiecznik. Jedna z najlepszych orkiestr europejskich Sinfonia Varsovia wystąpi z Polskim Chórem Kameralnym Scholą Cantorum Gedanensis, obchodzącym w roku 2018 jubileusz 40-lecia. W programie znajdzie się monumentalne oratorium Josepha Haydna Stworzenie Świata.

Program Gdańskiego Festiwalu Muzycznego 2018 w sposób szczególny uwzględnia muzykę polską. Wykonane zostaną wszystkie utwory na fortepian i orkiestrę Fryderyka Chopina, kompozycje Karola Lipińskiego, Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego, Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego i Grażyny Bacewicz.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://www.gdanskifestiwal.pl


W dniach 11–18 maja po raz szósty odbędzie się w Bydgoszczy Festiwal Muzyki Współczesnej „Nowa Muzyka”. Organizatorami wydarzenia są: Związek Kompozytorów Polskich, Miejskie Centrum Kultury w Bydgoszczy, Wydział Edukacji Muzycznej Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego, Akademia Muzyczna im. Feliksa Nowowiejskiego w Bydgoszczy, Państwowy Zespół Szkół Muzycznych im. Artura Rubinsteina w Bydgoszczy, Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy.

Festiwal prezentuje najnowszą, niekomercyjną muzykę, a skierowany jest do melomanów i wszystkich osób zainteresowanych sztuką współczesną. Godnym podkreślenia jest fakt, że na festiwalu prezentowane są prawykonania – utwory powstające specjalnie z myślą o „Nowej Muzyce”. Podczas tegorocznej edycji przedsięwzięcia odbędą się prawykonania światowe Etiudy bifonicznej na dwa klarnety Bohdana Riemera, Pieśni Aleksandry Brejzy do słów Marii Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej, LEAD Sławomira Opalińskiego oraz utworu Krople czasu autorstwa dyrektora Festiwalu Piotra A. Komorowskiego.

13 maja o godz. 18.30 w Auli Copernicanum UKW będzie miało miejsce spotkanie z kompozytorem Michałem Dobrzyńskim, które poprowadzi Anna Szarapka. Następnego dnia, 14 maja, o godz. 18.00 w UKW odbędzie się szczególne wydarzenie: Koncert kompozytorski Sławomira Czarneckiego z okazji 50-lecia pracy artystycznej. Usłyszymy takie jego kompozycje, jak Canzona da chiesa, Sonata żałobna, Trio „Perseidy”, Dwa mazurki, oraz wybór piosenek na głos i zespół instrumentalny.

W tym roku program jest niezwykle ciekawy, i oprócz prezentacji twórczości lokalnej bydgoska publiczność usłyszy także gości zagranicznych – zespół Filum-Ansambl z Serbii. Jak zawsze można będzie poznać różne nurty obecne we współczesnej twórczości muzycznej: muzykę instrumentalną, wokalną, muzykę elektroniczną oraz improwizację.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wstęp na wszystkie koncerty festiwalu jest wolny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://www.nowamuzyka.bydgoszcz.pl/ 


W dniach 11–25 maja 2018 roku najważniejszym wydarzeniem kulturalnym w Lublinie będą koncerty związane z XXII Forum Witolda Lutosławskiego, które odbędą się w Filharmonii Lubelskiej.

Tegoroczne wydarzenie związane jest z obchodami 100-lecia odzyskania przez Polskę niepodległości. Podczas Festiwalu będziemy mogli posłuchać utworów wykonywanych przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej pod batutą Piotra Wajraka, Roberta Kabary i Jerzego Salwarowskiego. Na deskach filharmonii zagoszczą tacy znani wykonawcy, jak pianista Krzysztof Książek, baryton Robert Gierlach, skrzypek Kamil Tomanek.

Festiwal rozpocznie uroczysty koncert inauguracyjny „Lubelskie prawykonania”. Jak wskazuje nazwa, po raz pierwszy w Lublinie zabrzmią takie dzieła polskich kompozytorów współczesnych, jak Koncert podwójny na skrzypce, akordeon i orkiestrę Marcina Błażewicza i Koncert na fortepian, perkusję i orkiestrę Zbigniewa Bargielskiego. Koncert 13 maja będzie poświęcony prezentacji muzyki kameralnej Pawła Łukaszewskiego. Podczas koncertu finałowego zostaną zaprezentowane Kaprys polski Grażyny Bacewicz i Concerto Lendinum op. 44 na skrzypce, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Sławomira Czarneckiego, prezesa Warszawskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich, obchodzącego w tym roku 50-lecie pracy twórczej.

Na szczególną uwagę zasługuje koncert 16 maja, organizowany przez Lubelski Oddział ZKP – recital fortepianowy Michała Drewnowskiego promujący płytę CD W kręgu Andrzeja Nikodemowicza (DUX). Pianista zaprezentuje 12 Mini-Preludiów Mariusza Dubaja dedykowanych Profesorowi Nikodemowiczowi, PolonezSuity tańców polskich Tadeusza Majerskiego oraz 12 Ekspresji Andrzeja Nikodemowicza. Podczas koncertu rozlosowana zostanie wśród publiczności pewna liczba płyt promocyjnych, a płyta będzie także do nabycia na stoisku Firmy DUX w foyer. Dodatkowo w programie recitalu znajdą się jeszcze inne utwory kompozytorów nagranych na CD: La Musique Oublieé oraz 4 Preludia Tadeusza Majerskiego, 2 Medytacje Andrzeja Nikodemowicza, pierwszy tom Reprodukcji Mariusza Dubaja, inspirowanych malarstwem holenderskim, a także Suita Stefana Kisielewskiego, dzięki którego wydatnemu wsparciu możliwe było powołanie w 1989 roku Lubelskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich. Koncert udało się zorganizować dzięki wsparciu finansowemu MKiDN, Związku Kompozytorów Polskich oraz Filharmonii im. H. Wieniawskiego w Lublinie. Koncertowi będzie towarzyszyła wystawa zdjęć z okazji 30-lecia koncertów „Akord” Lubelskiego Oddziału ZKP oraz publiczna prezentacja ostatniego wywiadu z Profesorem Andrzejem Nikodemowiczem nagranego podczas koncertu „Akord XV” w 2015 roku.

Szczegółowy program – na stronie Filharmonii.


V Międzynarodowy Konkurs Muzyki Sakralnej Carmen Fidei odbędzie się 11–12 maja 2018 w parafii św. Agnieszki w Goniądzu.

Organizatorami konkursu są Parafia pw. Św. Agnieszki w Goniądzu i Gminny Ośrodek Kultury w Goniądzu. Konkurs odbywa się pod honorowym patronatem Burmistrza Goniądza Mariusza Ramotowskiego, Metropolity Białostockiego Księdza Arcybiskupa Tadeusza Wojda i Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kościelnych.

Do udziału w tej imprezie zgłosiło się 14 chórów z całej Polski i jeden chór z Litwy (około 350 osób), między innymi Chór żeński Gaudeamus pod dyrekcją Marka Rogalskiego (Gościcino), Chór mieszany Cum Sanctis pod dyrekcja Barbary Pazur (Lublin), Chór młodzieżowy Kamerton pod dyrekcją Tomasza Kłubowicza (Jaświły), Schola Cantorum Kalokagatia, chór parafialny pod dyrekcją Marka Rogalskiego (Gdańsk), Chór żeński Harfa pod dyrekcją Joanny Krejzler i Chór mieszany Varsoviae Regii Cantores pod dyrekcją Joanny Maluga z Warszawy, Akademicki Chór Uniwersytetu Łódzkiego i Żeński Chór Uniwersytetu Łódzkiego Con Cuore pod dyrekcją Aleksandy Ryłko-Sutowicz, Chór Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku pod dyrekcją Anny Moniuszko, Chór Młodzieżowego Domu Kultury w Białymstoku pod dyrekcją Barbary Kornackiej, Chór Wydartych Domom Kur pod dyrekcją Aleksandry Kopp (Brwinów) oraz chóry parafii św. Agnieszki w Goniądzu pod dyrekcją dyrektora artystycznego Konkursu Michała Rajewskiego. W programie przedsięwzięcia znalazły się utwory polskich kompozytorów XX–XXI w. autorstwa Pawła Bębenka, Henryka Jana Botora, Jacka Gałuszki, Piotra Jańczaka, Andrzeja Koszewskiego, Jacka Piecha, Tadeusza Szeligowskiego i Józefa Świdra. Chór Cum Santis przy parafii M. B. Różańcowej w Lublinie prawykona utwór Duchu Święty przyjdź lubelskiego kompozytora Marcina Obuchowskiego.

W jury zasiądą: prof. dr hab. Andrzej Ryłko (Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu, Wydział Pedagogiczno-Artystyczny w Kaliszu), prof. dr hab. Wioletta Miłkowska (Uniwersytet Muzyczny im. Fryderyka Chopina, Wydział Instrumentalno-Pedagogiczny w Białymstoku), jury będzie przewodniczyć prof. zw. dr hab. Paweł Łukaszewski (UMFC w Warszawie). Nagroda Grand Prix wynosi 2 500 złotych. Ponadto jury przyzna Złote, Srebrne i Brązowe Pasma. Przewidziana jest nagroda dla Najlepszego Dyrygenta i Nagroda Specjalna za najlepsze wykonanie chorału gregoriańskiego.

Przesłuchania konkursowe będą miały miejsce w kościele parafialnym pw. św. Agnieszki w Goniądzu. Uroczyste zakończenie konkursu, ogłoszenie wyników, wręczenie nagród i koncert laureatów odbędzie się 12 maja o godzinie 19.00. Ponadto 13 maja mgr Joanna Łukaszewska – wykładowczyni UMFC w Warszawie – poprowadzi warsztaty z zakresu emisji głosu.

Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stronie: www.carmenfidei.pl 


Perfromance muzyczny, Mrozu i Sound & Grace na chór, rozśpiewana Parada Chórów, koncert fenomenalnego zespołu 5/6 – te wszystkie muzyczne atrakcje czekają na trójmiejską publiczność w ramach Międzynarodowego Festiwalu „Mundus Cantat” Sopot 2018, który odbędzie się w dniach 11–20 maja 2018 roku.

W tym roku, w związku z obchodami stulecia odzyskania przez Polskę niepodległości, organizatorzy Międzynarodowego Festiwalu Chóralnego „Mundus Cantat” (Fundacja Mundus Cantat, Miasto Sopot i Bałtycka Agencja Artystyczna BART) kładą duży nacisk na muzyczne akcenty polskie. Wystąpi wielu znakomitych artystów z Polski, na koncertach rozbrzmiewać będzie polska muzyka, w tym utwory współczesnych kaszubskich kompozytorów, a na Gali Finałowej usłyszmy Gaude Mater Polonia w wykonaniu chórów z całego świata. Poprzez te działania „Mundus Cantat” będzie promować kulturę polską na arenie międzynarodowej.

Festiwal to również dziesiątki wydarzeń: koncerty młodych artystów, Parada Chórów „Monciakiem” oraz różne formy wyrazu artystycznego, jak performance na dworcu i sopockim molo, czy śpiewający stretching. Koncert Inauguracyjny pt. „Muzyczny spacer przez wieki” uświetni Zespół Art'n'Voices z Wejherowa, laureat nagrody Grand Prix festiwalu „Mundus Cantat” 2015. Będzie to wielkie święto młodej polskiej chóralistyki. Usłyszymy utwory kompozytorów współczesnych: Anny Rocławskiej-Musiałczyk, Adama Diesnera oraz Marka Raczyńskiego. Natomiast w trakcie Koncertu Finałowego wystąpi młody energetyczny Zespół 5/6 z Akademii Muzycznej im. S. Moniuszki w Gdańsku.

„Mundus Cantat” to również wysokiej rangi konkurs, umożliwiający twórczy dialog między chórzystami z Polski i z zagranicy. Organizatorzy zapraszają chóry seniorów, akademickie oraz dziecięco-młodzieżowe, aby rywalizowały w kilku kategoriach muzycznych: muzyka sakralna, świecka (w tym folklor) oraz gospel, jazz, spirituals. W tym roku, w wyniku podjęcia współpracy z Muzeum Literatury i Muzyki Kaszubsko-Pomorskiej w Wejherowie, wprowadzono nową kategorię specjalną, która będzie polegała na wykonaniu jednego utworu w języku kaszubskim autorstwa współczesnego kompozytora młodego pokolenia. Dzięki temu międzynarodowi uczestnicy festiwalu będą mieli sposobność obcowania z polskim folklorem oraz poszerzą swoją wiedzę o polskiej muzyce. Jednocześnie organizatorzy mają na względzie propagowanie dokonań debiutujących twórców polskich wśród licznie zgromadzonych zespołów chóralnych ze świata. W programie Festiwalu znajdą się koncerty z udziałem wyjątkowych chórów z Łotwy, Białorusi, Ukrainy i Szwecji.

Tym co wyróżnia MUNDUS CANTAT spośród innych tego typu konkursów jest starannie dobrany międzynarodowy skład jurorski. Tegoroczne zespoły ocenią wybitni specjaliści w dziedzinie chóralistyki z całego świata: prof. Stojan Kurat ze Słowenii, maestro Jae Joon Lee z Korei Południowej, maestro Marco Ugalde z Meksyku, prof. Wiesław Delimat z Krakowa oraz prof. Marcin Tomczak, dyrektor artystyczny festiwalu reprezentujący Akademię Muzyczną w Gdańsku.

Poza Koncertem Finałowym wstęp na wszystkie festiwalowe wydarzenia jest wolny.

Patronat medialny nad przedsięwzięciem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie: http://munduscantat.pl