Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Z okazji nadchodzących na początku maja świąt i rocznic we wspólne świętowanie w Gdańsku włączy się carillon wieży Ratusza Głównego Miasta oraz trąbki. Koncerty carillonowe to wspólna inicjatywa Miasta Gdańska, Muzeum Gdańska oraz muzyków z Tubicinatores Gedanenses. Repertuaru będzie można posłuchać na żywo 1 maja 2020 o godz. 17.00, 2 maja o godz. 12.05, 3 maja o godz. 13.00 oraz online na portalu https://www.gdansk.pl/ oraz na Facebooku na profilu „Carillony Gdańskie – Muzeum Gdańska”.

Na początek maja zawsze przypadają najważniejsze święta i rocznice. Ale w tym roku obchodzimy jeszcze 250. rocznicę urodzin autora Ody do radości – Ludwiga van Beethovena. Zgodnie z gdańską tradycją z okazji świąt odbędą się koncerty carillonowe z udziałem trębaczy. Koncerty instrumentów dętych nawiązują do gdańskiej tradycji muzyki wieżowej, tzw. „Turmmusik”, praktykowanej od XV aż do początku XX w. Muzyka carillonowa towarzyszy najważniejszym uroczystościom miejskim od 1561 roku, gdy zamontowano pierwszy carillon na wieży Ratusza Głównego Miasta. Obie grupy połączyły siły dopiero w XIX w. Dziś tradycję wspólnego koncertowania kontynuują muzycy z zespołu Tubicinatores Gedanenses (Gdańscy trębacze) oraz carillonistka miejska Monika Kaźmierczak z Muzeum Gdańska, która do dyspozycji ma instrument wieżowy składający się z 37 dzwonów o łącznej masie ok. 3,5 tony. Najmniejszy dzwon – „Święty Wojciech” – waży 6, a największy – „Solidarność” – 628 kg.

Podczas koncertów zostaną zagrane utwory beethovenowskie, m. in. Oda do radości, polskie utwory o charakterze patriotycznym, w tym uznany za hymn Polski Mazurek Dąbrowskiego i Mazurek 3 Maja, czyli Witaj, majowa jutrzenko autorstwa Rajnolda Suchodolskiego, oraz kompozycje członka Tubicinatores Gedanenses Emila Miszka, zdobywcy nagrody Akademii Fonograficznej „Fryderyk”.

Andrzej Gierszewski

Szczegółowe informacje – na stronie https://bit.ly/35gTjkz 


Toruńska Orkiestra Symfoniczna zaprasza na wyjątkowe wydarzenia online – Niepodległościowy Koncert Majówkowy, który można będzie obejrzeć za pomocą mediów społecznościowych 2 maja 2020 o godz. 18.00, oraz na finał akcji #zaspiewajhymnzTOS! 3 maja o godz. 12.00.

Wydarzenia odbędą się z okazji Dnia Flagi Rzeczypospolitej Polskiej oraz Święta Narodowego Trzeciego Maja.

Podczas retransmisji koncertu wysłuchamy dzieła Fryderyka Chopina, Ignacego Jana Paderewskiego i Karola Lipińskiego, utwory nawiązujące do historii Polski, w tym Święta miłości, Hej, Orle Biały w interpretacji Gidaszewska / Łaguniak Duo, pianistek Magdaleny Bazylko, Karoliny Sekuła oraz śpiewaków: Urszuli i Krystiana Psujek. Koncert poprowadzi Anna Morawska.

W Święto Narodowe Trzeciego Maja nastąpi finał akcji #zaspiewajhymnzTOS. Za pośrednictwem mediów społecznościowych zostanie premierowo wyemitowany film, zawierający nagrania Mazurka Dąbrowskiego nadesłane całej Polski.

Wystarczy kliknąć w poniższe linki, aby przenieść się na stronę emisji wideo: Facebook, YouTube lub Instagram.


Polskie Wydawnictwo Muzyczne otwiera swoje archiwa dla wszystkich spragnionych muzyki. Po koncertach będących częścią projektu „100 na 100. Muzyczne dekady wolności” podczas najbliższych niedzielnych wieczorów twórczość i sylwetkę Mieczysława Karłowicza przybliżą materiały wideo premierowo opublikowane na kanale YouTube PWM.

Z okazji 140. rocznicy urodzin Karłowicza PWM zainicjowało akcję „Cała Polska gra Karłowicza”, w ramach której odbyło się kilkanaście koncertów „karłowiczowskich” na terenie całego kraju. Inauguracja akcji miała miejsce 2 grudnia 2016 roku w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie.

Wspominając wybitnego twórcę 3 maja o godz. 19:00 na kanale YouTube PWM zostanie po raz pierwszy udostępniona rejestracja koncertu „Filharmonia gra Karłowicza” zrealizowanego we współpracy Polskiego Wydawnictwa Muzycznego z Filharmonią im. M. Karłowicza w Szczecinie oraz TVP S.A. Oprócz poematów symfonicznych Stanisław i Anna Oświecimowie oraz Smutna opowieść w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie pod batutą Rune Bergmanna, w programie koncertu znalazły się także wybrane pieśni Mieczysława Karłowicza w opracowaniu na sopran, big band i orkiestrę. Odbiorcy przed komputerami usłyszą znakomitą Agatę Zubel, Konglomerat Big Band oraz Szczecińskich Filharmoników pod dyrekcją Nikoli Kołodziejczyka.

Maryla Zając

Więcej – na stronie www.pwm.com.pl 


3 maja 2020 roku o godz. 19.00 na stronie https://parafia-toszek.pl/ oraz w serwisie YouTube odbędzie się premiera utworu Aleksandry Garbal Ostatnie słowa Aniołów i Ludzkich Serc przed Końcem Czasów.

Utwór powstał z okazji czwartej rocznicy rozpoczęcia Nowenny do Matki Bożej Toszeckiej do tekstów modlitw maryjnych z całego świata, w tym autorstwa Jana Pawła II, Papieża Leona XIII, Papieża Franciszka, kardynała Stefana Wyszyńskiego, św. Teresy od Dzieciątka Jezus, błogosławionej Natalii Tułasiewicz, Marii Nowak-Kowalskiej, Kornelii Czogalik i o. Antoniego Dębińskiego. Kompozycja została nagrana przez autorkę, jej rodzinę i przyjaciół z różnych kontynentów globu.

Kompozytorka, pianistka i klawesynistka Aleksandra Garbal jest absolwentką Akademii Muzycznej w Katowicach i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Zdobyła szereg nagród na konkursach pianistycznych i kompozytorskich. m. in. otrzymała II nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Tadeusza Bairda i I nagrodę na Konkursie Kompozytorskim im. Ryszarda Bukowskiego. Jest członkiem Związku Kompozytorów Polskich, Polskiego Towarzystwa Muzyki Współczesnej oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.


Najbliższy odcinek audycji „Nokturn” 4 maja 2020 o godz. 23:00, prowadzony przez Ewę Szczecińską na antenie Dwójki – Programu 2 Polskiego Radia,  poświęcony będzie polskim pieśniom współczesnym.

Gościem audycji (telefonicznie) będzie Joanna Freszel. Śpiewnik polski to tytuł najnowszej płyty znakomitej sopranistki, której akompaniuje na fortepianie Łukasz Chrzęszczyk. W ich wykonaniu słuchać będziemy pieśni Aleksandra Kościowa (Cztery haiku) i Cezarego Duchnowskiego (Wściekłość do tekstu Elfride Jelinek w polskim tłumaczeniu Karoliny Bikont).

Ponadto zabrzmią pieśni Pawła Mykietyna (Ładnienie do wiersza Marcina Świetlickiego) w wykonaniu Jerzego Artysza. Następnie zaśpiewa Agata Zubel – Cascando własnego autorstwa, które otrzymało rekomendację Trybuny Kompozytorów, i Pieśni do słów Trakla Pawła Szymańskiego, a pieśni córki Henryka Wieniawskiego, Irene Poldowski, wykona (przepięknie) Barbara Kinga Majewska.

Zarówno „Nokturny”, jak i audycje cyklu „Nowa Polska” Ewy Szczecińskiej można odsłuchać na stronie Dwójki: https://www.polskieradio.pl/8/740  oraz https://www.polskieradio.pl/8,Dwojka/8315,Nowa-Polska 


Filharmonia Zielonogórska im. Tadeusza Bairda zaprasza na wyjątkowy koncert transmitowany przez Internet. 5 maja 2020 roku o godz. 19.00 odbędzie się koncert kameralny (bez udziału publiczności) poświęcony pieśniom polskich kompozytorów.

Wykonawcami będą Marzanna Rudnicka – solistka Opery Kameralnej w Warszawie i Opery Bałtyckiej w Gdańsku (sopran) oraz pianista Ryszard Zimnicki. W programie koncertu znajdą się pieśni ze Śpiewnika domowego Stanisława Moniuszki, m.in. Kwiatek, Wiosna, Nawrócona, Kotek, Polna różyczka oraz utwory Fryderyka Chopina i Karola Szymanowskiego.

Sopranistka Marzanna Rudnicka ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. Fryderyka Chopina w Warszawie na Wydziale Wokalno-Aktorskim w klasie prof. Magdaleny Bojanowskiej. Następnie doskonaliła umiejętności wokalne w Konserwatorium Królewskim w Brukseli. Uzyskała stopień doktora sztuki muzycznej w dyscyplinie artystycznej wokalistyka na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Pełni stanowisko adiunkta w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Zielonogórskiego. Koncertowała w Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Japonii, Izraelu i Libanie. W 2005 roku została odznaczona przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Srebrnym Krzyżem Zasługi.

Koncert transmitowany będzie na stronie www.filharmoniazg.pl 


Nadbałtyckie Centrum Kultury we współpracy z Polskim Stowarzyszeniem Muzyki Elektroakustycznej, Katedrą Kompozycji Akademii Muzycznej w Gdańsku oraz De eM Studio zapraszają 7 maja 2020 o godz. 19:00 na koncert z cyklu „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu” na platformie YouTube .

W tych trudnych dla nas wszystkich czasach artyści starają się nie rezygnować z propagowania muzyki współczesnej i zapraszają na kontynuację cyklu koncertowego „Nowa Muzyka w Starym Ratuszu”. Edycja ta będzie wyjątkowa ze względu na szereg internetowych prawykonań światowych, których będziemy mogli być świadkami.

Usłyszymy m. in. Abstract Objects 5 (2020) Krzysztofa Gawlasa na syntezator modularny i komputerową projekcję dźwięku, Die polnischen Reisen (2020) na elektronikę i nagrania terenowe Henrika von Colera, Trzy mazurki „In tempore pestis” (2020) Edwarda Sielickiego na dźwięki elektroniczne, Isolation Music no. 2 (2020) Mehmeta Cana Özera na komputer, BoBaSoLo (2020) Bożeny Boba-Dyga na głos, małe instrumenty perkusyjne i elektronikę, ACHOUSMATIC / An acousmatic exploration of a multi-habit-set-up during the lockdown (2020) Lorenza Brusciego na elektronikę, taśmę, daną lokalizację, improwizowaną eksplorację behawioralną, mikrofony binauralne i głośniki. Ponadto zabrzmi nowa wersja utworu Dariusza Mazurowskiego Planety trojańskie (2014–2020) na elektronikę na żywo i komputer.

Przedsięwzięcie będzie wyjątkowe również ze względu na to, że wszystkie utwory zaprezentują sami kompozytorzy.

Po premierze koncert będzie cały czas dostępny na kanale Nadbałtyckiego Centrum Kultury bit.ly/YTNMwSR dla wszystkich, którzy nie mogli obejrzeć go w terminie, albo chcą to przeżyć jeszcze raz.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


8 maja 2020 roku podczas kolejnego koncertu internetowego Filharmonii Poznańskiej będziemy mieli okazję usłyszeć II Koncert skrzypcowy d-moll op. 22 Henryka Wieniawskiego w wykonaniu Bomsori Kim i Orkiestry Filharmonii Poznańskiej oraz Krzesanego Wojciecha Kilara w interpretacji Poznańskich Filharmoników pod dyrekcją Marka Pijarowskiego.

Koncert odbył się w berlińskim Konzerthausie 23 października 2018 roku, a transmitowała go między innymi ogólnoniemiecka stacja radiowa Deutschlandfunk Kultur.

Spośród dwóch koncertów skrzypcowych Henryka Wieniawskiego – należących do najlepszych jego utworów – częściej wykonywany jest właśnie II Koncert skrzypcowy, uważany za dzieło bardziej dojrzałe i indywidualne. Krzesany Wojciecha Kilara jest porywającym publiczność na wszystkich kontynentach przebojem. Samo słowo „krzesany”, oznacza charakterystyczną dla tańców podhalańskich grupę kroków tanecznych, w tym uderzanie piętą o piętę podczas wyskoku. Utwór powstał w 1974 roku i był wyraźnym przełomem w twórczości Wojciecha Kilara, którego wcześniejsze kompozycje bliższe były sonoryzmowi. Sam kompozytor o tym dziele mówił: „Krzesany ma tę zaletę, że broni się przed złymi wykonywaniami. Nie mogą mu one wiele zaszkodzić, bo posiada coś w rodzaju wieloobwodowego systemu zabezpieczeń w samochodach czy samolotach: jeden efekt zawiedzie, to mamy zaraz następny, itd.”. Na szczęście jednak utwór ten – wymagający bardzo dużej obsady – wykonują znakomite orkiestry.

Wydarzenie to przeżyć można będzie jeden raz – w piątek, wyłącznie od godz. 19.00 do zakończenia koncertu na stronie internetowej: www.filharmoniapoznanska.pl 

Justyna Kroschel


Z uwagi na panującą pandemie i w trosce o bezpieczeństwo artystów i słuchaczy XIII Gdański Festiwal Muzyczny został podzielony na dwie części. I część koncertów odbędzie się między 9 a 20 maja 2020 roku i będzie transmitowana na antenie Radia Gdańsk. Koncerty II części zrealizowane zostaną między 29 września a 31 października 2020. Formuła Festiwalu jest otwarta, niemniej indywidualny atrybut każdej kolejnej jego edycji nadaje towarzyszące jej przesłanie lub postać artysty rezydenta.

W następnym roku będziemy świadkami XVIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Udział w Gdańskim Festiwalu wezmą laureaci tego Konkursu z lat poprzednich oraz kandydaci. 18 maja o godz. 19.05 w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk wystąpi Adam Kałduński. Artysta został zaproszony jako laureat Festiwalu Pianistyki Polskiej 2019. W międzyczasie jednak został zwycięzcą II Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego dla Młodych Pianistów w Pekinie (2019) a na 50. Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina w Warszawie (2020) zdobył II nagrodę ex aequo i tym samym uzyskał kwalifikację do Konkursu Chopinowskiego bez eliminacji. Także bez eliminacji wystąpi na przełożonym na rok 2021 konkursie chopinowskim Piotr Pawlak, który zagra w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk 20 maja również o 19.05.

Dzień wcześniej o tej samej godzinie rozpocznie się transmisja przeniesionego z Sali Polskiej Filharmonii Bałtyckiej recitalu Adama Makowicza.

Rok 2020 to 100-lecie urodzin Jana Pawła II. Z okazji tej rocznicy w II części Festiwalu wykonane zostanie monumentalne dzieło Henryka Mikołaja Góreckiego Beatus Vir. Utwór został zamówiony przez kardynała Karola Wojtyłę, a prawykonanie odbyło się już po jego wyborze na papieża. Z okazji Roku Beethovenowskiego jesienią wykonany zostanie m. in. Koncert potrójny C-dur op. 56 Ludwiga van Beethovena przez artystów, współpracujących z Deutsche Grammophon: pianistę Jana Lisieckiego, skrzypaczkę Bomsori Kim i wiolonczelistkę Camille Thomas.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegóły na stronie Festiwalu www.gdanskifestiwal.pla także na www.radiogdansk.pl 


Akademia Muzyczna im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku i Radio Gdańsk S.A. zapraszają 9 maja 2020 o godz. 20.00 na koncert z cyklu „aMuz w Radiu Gdańsk”, będący jednocześnie preludium Gdańskiego Festiwalu Muzycznego. Podczas koncertu usłyszymy pieśni kompozytorów polskich w interpretacji Soni Warzyńskiej-Dettlaff.

„aMuz w Radiu Gdańsk" to zapoczątkowany w październiku 2019 roku cykl koncertów, których wykonawcami są studenci, absolwenci i pedagodzy Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku. Na rok akademicki 2019 / 2020 zaplanowano łącznie 9 koncertów. Koncerty prowadzi Konrad Mielnik. Wszystkie są transmitowane na żywo na antenie Radia Gdańsk.

Najbliższy koncert, który odbędzie się bez udziału publiczności w Studiu Koncertowym Radia Gdańsk im. Janusza Hajduna, również transmitowany będzie live na antenie Radia.

Recital jest Nagrodą JM rektora Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku prof. dr. hab. Macieja Sobczaka oraz prezesa Zarządu Radia Gdańsk Adama Chmieleckiego dla Soni Warzyńskiej-Dettlaff, która zdobyła I nagrodę w I Ogólnopolskim Konkursie Wokalnym im. Stanisława Moniuszki dla uczniów i absolwentów szkół muzycznych II st. oraz studentów i absolwentów wyższych uczelni artystycznych.

W wykonaniu sopranistki Soni Warzyńska-Dettlaff i pianistki Grażyny Troć usłyszymy m. in. pieśni Fryderyka Chopina, Stanisława Moniuszki, Ignacego Marcelego Komorowskiego, Mieczysława Karłowicza oraz Stanisława Niewiadomskiego.

Radio Gdańsk online: https://radiogdansk.pl/sluchaj-rg-kanaly 


9 maja 2020roku o godz. 20:00 na Facebooku oraz na kanale Vimeo TR Warszawa odbędzie się specjalny pokaz opery Wojtka Blecharza Rechnitz. Opera w reżyserii Katarzyny Kalwat według dramatu noblistki Elfriede Jelinek. Po spektaklu, około 22:30, odbędzie się spotkanie z twórcami i twórczyniami tego niezwykłego przedstawienia.

Po raz pierwszy online w ramach akcji TR Warszawa „Zostań w domu, nie wychodź z teatru!” obejrzymy spektakl, którego premiera odbyła się 25 września 2018 roku podczas 61. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

Marzec 1945 roku. Zamek w Rechnitz, austriackiej miejscowości nieopodal granicy z Węgrami. Baronowa Margita von Batthyány wydaje przyjęcie. Według zeznań świadków, jej goście – oficerowie lokalnego SS i Gestapo – biorą udział w masakrze około dwustu węgierskich Żydów, przymusowych robotników. Zbiorowej mogiły zamordowanych nigdy nie odnaleziono, a bezczynność społeczeństwa i biernie prowadzone śledztwo umożliwiło ucieczkę głównym oprawcom. Tekst Jelinek rozpisany jest na głosy pięciu Posłańców, którzy przedstawiają własne wersje wydarzeń. Przez subiektywne narracje spektakl nie jest rekonstrukcją tego, co stało się 70 lat temu w Rechnitz. To próba zrozumienia mechanizmów zbiorowej pamięci. Głównym tematem dzieła jest język jako instrument manipulacji, kłamstw i przemocy. To także opowieść o europejskiej tożsamości, której częścią jest doświadczenie wojny i Holokaustu.

Spektakl będzie udostępniony z polskimi i angielskimi napisami na Vimeo. Dzięki polskim napisom spektakl będzie dostępny dla osób z niepełnosprawnościami słuchu (realizacja w ramach projektu TR „Bez Barier 2020”).

Spektakl będzie można zobaczyć jednorazowo: https://vimeo.com/user52046418 


Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski i Fundacja Muzyka jest dla wszystkich zapraszają na cykl interaktywnych działań multisensorycznych dla rodzin z dziećmi 3–6 lat „Smykowizje online”, realizowanych w scenografii wystaw i przestrzeni galerii U-jazdowskiego i innych miejsc, związanych ze sztuką. Najbliższe zajęcia „Abstrakcja do kwadratu” odbędą się online 9 maja 2020 o godz. 11.00.

Co to jest abstrakcja? Czy wszystkie obrazy i kształty da się nazwać? Czy trójkąt może być statkiem, a koło okiem krokodyla? Podczas najbliższych „Smykowizji online” odwiedzimy wystawę w Zamku Ujazdowskim „O wiele historii za dużo, by zmieścić w tak małym pudelku” duetu Bik Van der Pol. Wysłuchamy dziwnych historii, które opowiada wystawa i niezwykły Kwadrat. A w końcu wspólnie stworzymy abstrakcyjne dzieło sztuki.

Rodzice z dziećmi mogą wysłuchać części muzycznych i narracyjnych spotkania oraz wykorzystać przygotowane przez organizatorów materiały, kierując uwagę na bliskie percepcji dzieci podstawowe kształty: linię, kwadrat, prostokąt czy koło. Zespół EDU U–jazdowskiego wraz z Fundacją Muzyka jest dla wszystkich przygotował wiele sensorycznych niespodzianek i twórczych opowieści, do których współtworzenia zaprasza.

Oprawę muzyczną przygotowała kompozytorka Agnieszka Widlarz.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Na żywo z Nowego Jorku 11 maja 2020 roku o godz. 15.00 (USA) / 21.00 (Polska) wybitna polska skrzypaczka Kingi Augustyn wykona wyjątkowy recital skrzypcowy na rzecz wrocławskiego Teatru Scena Kamienica.

Teatr Scena Kamienica prezentuje różnorodny repertuar, w tym unikalne autorskie projekty artystyczne z udziałem wybitnych artystów z całej Polski, kultywuje bogate tradycje operetkowe Wrocławia, jest gospodarzem we Wrocławiu Krakowskiego Salonu Poezji i Muzyki Anny Dymnej; prowadzi działalność edukacyjną. Przy Scenie Kamienica działa Wrocławski Chór Seniora, który prezentuje liczne programy artystyczne zarówno w siedzibie teatru, jak i podczas wydarzeń specjalnych. Bieżąca sytuacja, związana z pandemią, spowodowała liczne zmiany nie tylko w funkcjonowaniu gospodarki światowej, ale także w środowisku artystycznym. Przerwała m. in. obchody jubileuszowego sezonu artystycznego Teatru 2019 / 2020, blokując nowe premiery i spektakle, które chciały obejrzeć setki osób, i odbierając jedyną możliwość zarobku artystów.

Podczas koncertu charytatywnego zorganizowanego z inicjatywy Kingi Augustyn, usłyszymy w interpretacji znanej skrzypaczki utwory Fryderyka Chopina, Aleksandra Zarzyckiego, Krzysztofa Pendereckiego, a także Julesa Masseneta, Fritza Kreislera, Niccolò Paganiniego, Pabla Sarasatego oraz Astora Piazzolli.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB


Wydawnictwo Experimental Workshop zaprasza na transmisję online koncertu na żywo z okazji urodzin wybitnego polskiego kompozytora Piotra Mossa 13 maja 2020 roku o godz. 16.00.

W ramach wydarzenia gitarzysta Marcin Kozioł zaprezentuje solowe utwory z najnowszej płyty Piotr Moss: Solo & chamber works for guitar, m. in. 5 Impromptus (1982) i Esquisses I (1984). Album nagrany pod koniec 2019 roku powstał z inicjatywy Marcina Kozioła z okazji 70. urodzin i 50-lecia pracy artystycznej wybitnego polskiego kompozytora Piotra Mossa jako hołd złożony jego gitarowej twórczości. Wszystkie utwory, oprócz 5 Impromptus na gitarę solo, mają na tej płycie swoje premiery fonograficzne.

Wydarzenie współorganizowane jest przez Polską Fundację Muzyczną w ramach akcji na rzecz artystów #zostańzmuzyką. Zachęcamy do wsparcia inicjatywy na stronie: https://zostanzmuzyka.pl/o-akcji-zostanzmuzyka/ 

Uczestnicy wydarzenia otrzymają kody rabatowe na zakup płyty Marcina Kozioła Piotr Moss: Solo & chamber works for guitar dostępnej w sklepie internetowym wydawnictwa.

Transmisja koncertu – na stronie https://www.youtube.com/watch?v=UsV6w3g8dtk 

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Europejskie Centrum Solidarności i Opera Bałtycka w Gdańsku zapraszają do udziału w Forum online „Kultura (od)nowa” 13 maja 2020 roku o godz. 18:00.

Pandemia gwałtownie zmieniła nasze codzienne życie. Nikt nie był gotowy na społeczną kwarantannę w czterech ścianach. Materiały z muzeów, galerii, bibliotek, sal teatralnych, oper, filharmonii i pracowni artystów przeniosły się do sieci, co daje nam poczucie nagle utraconej wspólnoty. Nie wiemy, jak długo potrwa pandemia i kiedy życie wróci na dawne tory, wiemy na pewno, że czeka nas zmiana, także w dziedzinie kultury. Pytania się mnożą. Jakie jest dziś znaczenie kultury? Jak korzystanie z oferty kulturalnej bez wychodzenia z domu, często bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów finansowych, wpłynie na nasze oczekiwania wobec kultury w czasach postpandemicznych? Czy znajdziemy w sobie motywację do celebracji kultury w instytucjach? Czy będziemy chętni, by korzystać z płatnych treści?

Zagadnieniom tym poświęcona będzie debata z gośćmi gdańskiego Europejskiego Centrum Solidarności – Joanną Cichocką-Gulą, Arkadiuszem Hronowskim, Honoratą Martin – którą poprowadzą Magdalena Fryze-Seroka i Dorota Brzezińska.

Ponadto tancerze baletu Opery Bałtyckiej zaprezentują etiudę taneczną w choreografii Izabeli Sokołowskiej-Boulton i Wojciecha Warszawskiego do muzyki Beniamina Baczewskiego.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB


Narodowe Forum Muzyki zaprasza na Festiwal Musica Polonica Nova 2020, który odbędzie się online w dniach 14–17 maja. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Paweł Hendrich.

Program tej odsłony Festiwalu odnosi się do otaczającej nas rzeczywistości – na nowo definiuje, czym jest muzyka i wyznacza nowe drogi twórczości.

W programie festiwalowych koncertów podkreślona jest waga muzyki kameralnej. Pozwala melomanom skupić swoją uwagę na detalach, w których – niczym obraz powstający w soczewce – uwypukla się muzyczne piękno. Zaprezentowane zostaną m. in. utwory, które powstały w ramach programu „Kolekcje” – priorytet „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca: co-opera Bajki Robotów Cezarego Duchnowskiego i Pawła Hendricha, Sursounds Marcina Stańczyka oraz MiniOpera Katarzyny Dziewiątkowskiej, Joanny Woźny, Mateusza Ryczka i Tomasza Skweresa.

Ponadto prezes Wrocławskiego Oddziału Związku Kompozytorów Polskich Mateusz Ryczek z córką Rozalią przygotowali cykl audycji dla najmłodszych. Od 14 do 17 maja o 12:00 na fanpage'u Narodowego Forum Muzyki pojawią się filmy: Skąd się bierze muzyka?, Muzyka elektroniczna i głos, Muzyka elektroniczna i instrumenty, Słuchanie świata – czy z dźwięków otoczenia można stworzyć muzykę?

Program Festiwalu dostępny jest na stronie: https://bit.ly/2T5T8Dw 


Teatr Baj zaprasza na premierę online spektaklu Maleńkie Królestwo królewny Aurelki w reżyserii Ewy Piotrowskiej z muzyką Wojciecha Błażejczyka Przedstawienie będzie dostępne dla widzów na stronie internetowej Teatru Baj dwukrotnie: 16 maja 2020 roku w godz. 10:00–14:00 i 17 maja w godz. 15:00–19:00.

Spektakl zrealizowano na podstawie książki Maleńkie Królestwo królewny Aurelki Roksany Jędrzejewskiej-Wróbel, która wygrała Konkurs na Najlepszą Książkę Dziecięcą „Przecinek i kropka” organizowany przez Empik. Została wpisana na prestiżową Złotą Listę Fundacji ABCXXI – „Cała Polska czyta dzieciom”. Przedstawienie „Maleńkie Królestwo królewny Aurelki” powstało w koprodukcji dwóch teatrów: Teatru Baj w Warszawie i Teatru Lalek „Pleciuga" w Szczecinie.

Chyba każda dziewczynka choć raz chciała zostać królewną, a każdy chłopiec rycerzem. Bohaterka o imieniu Aurelka, która jest zwykłą dziewczynką mieszkającą w zwykłym mieście, pewnego dnia otrzymuje swoje Maleńkie Królestwo i przemienia się w królewnę. Szczęśliwie spełnione marzenie, powiecie? Aurelka też tak myślała. Ale okazało się, że niekoniecznie wygląda to tak, jak sobie wyobrażała. Korona trochę ciśnie, tron jest twardy, piękna suknia uwiera, a Wielki Ochmistrz zmusza do zarządzania królestwem. Do tego wszystkiego zjawia się zarozumiały królewicz, a z krzaków wyłazi smok obżerający się cukierkami. Ta przekornie i z humorem opowiedziana historia jest zaproszeniem do rozmowy o odpowiedzialności, stereotypach i odwadze bycia sobą.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


Noc Muzeów zawsze była okazją do spotkania z widzami, rozmów z artystami i odkrywania operowych tajemnic. 16 maja 2020 roku Opera i Filharmonia Podlaska zaprasza na wydarzenie w wymiarze wirtualnym.

Od godz. 18:00 wyruszymy w podróż po gmachu przy Odeskiej 1 i przekonamy się, że za każdym rogiem kryje się wyjątkowa historia. Dodatkowo o godz. 19.00 na kanale OiFP na YouTube odbędzie się premierowa transmisja nagrania utworu Missa pro pace Wojciecha Kilara (DUX) w wykonaniu Chóru i Orkiestry Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. W roli solistów – Joanna Woś (sopran), Małgorzata Walewska (mezzosopran), Paweł Brożek (tenor) i Rafał Siwek (bas).

Wojciech Kilar skomponował Missa pro pace (Mszę za pokój) na zamówienie Kazimierza Korda – dyrektora Filharmonii Narodowej, której utwór został dedykowany „w jej 100-lecie”. Kompozytor chciał stworzyć Mszę skromną, ubogą w środki, nie będącą popisem wirtuozerii, ale próbą nowej muzycznej interpretacji świętego tekstu. Utwór przeniknięty jest duchem średniowiecznej muzyki kościelnej – przeważa w niej nastrój medytacji, kontemplacji i modlitewnego skupienia.

DOŁĄCZ: do wydarzenia na FB


W cyklu „Domówka z Dwójką” odbyły się już cztery koncerty, podczas których artyści zaprzyjaźnieni z Programem 2 Polskiego Radia zapraszali słuchaczy do swoich domów, by w trudnych czasach izolacji dzielić się z nimi swoją muzyką. W kolejnej odsłonie audycji, czyli 16 maja 2020 o godz. 19.00, będzie można posłuchać i zobaczyć Marcina Zdunika.

Piąty wieczór w ramach „Domówki z Dwójką” wypełni program specjalnie przygotowany przez artystę – na co dzień wykonuje on muzykę od renesansu po dzieła najnowsze i taką też różnorodność zaproponuje podczas sobotniego koncertu. Będą więc utwory na wiolonczelę solo, wiolonczelowe aranżacje znanych utworów z repertuaru muzyki poważnej i… niespodzianka – kompozycja napisana przez Marcina Zdunika z myślą o tym recitalu.

„Bardzo się cieszę, że mogę wystąpić w ramach „Domówki z Dwójką”. To wielka radość znów grać dla Państwa!” – mówi artysta. – „Podoba mi się ogromnie idea „Domówki”. Powołana do życia jako remedium na zawieszenie życia koncertowego, w krótkim czasie zyskała renomę poważnego cyklu prezentującego występy na żywo. Zaproszenie do wykonania solowego recitalu w ramach „Domówki z Dwójką” zainspirowało mnie do zrealizowania kilku nowych pomysłów artystycznych. Przygotowałem nowe aranżacje i improwizacje, napisałem także nowy, solowy utwór, który zatytułowałem Obrazki z kwarantanny. Obrazki – czyli różne postawy i emocje ludzkie, które w tej nowej rzeczywistości obserwujemy i poddajemy dyskusji, życie nie przestało być przecież fascynujące” – dodaje muzyk.

Koncert transmitowany będzie na antenie Dwójki oraz – w formie wideo – na stronie internetowej oraz Facebooku stacji.

Artur Szklarczyk


Tegoroczny Festiwal Tydzień Talentów, organizowany przez Centrum Paderewskiego w Kąśnej Dolnej, i warsztaty z mistrzami będą transmitowane prosto z Dworku Paderewskiego przez Internet w dniach 17–23 maja 2020 roku.

Tydzień Talentów to wydarzenie zapoczątkowane w 1982 roku przez Tarnowskie Towarzystwo Muzyczne, którego spuściznę w 1990 przejęło Centrum Paderewskiego. Ze względu na trwającą epidemię Centrum Paderewskiego postanowiło jednak nie odwoływać cieszącego się wielką popularnością festiwalu. Dzięki nowoczesnym technologiom melomani będą mogli posłuchać doskonałych artystów bez wychodzenia z domu.

Festiwal zainauguruje 17 maja o godz. 18.00 mistrzowski recital Janusza Olejniczaka i Tomasza Strahla. Koncertujący na najbardziej prestiżowych estradach świata artyści zaprezentują dzieła Fryderyka Chopina w transkrypcji na wiolonczelę i fortepian autorstwa T. Strahla, J. Olejniczaka, K. Michalika, M. Paderewskiego, utwory Georga Friedricha Händla, Franza Schuberta, a także Melodię op. 8 nr 3 Ignacego Jana Paderewskiego w transkrypcji na wiolonczelę i fortepian T. Strahla.

W finale festiwalu 23 maja o godz. 18.00 odbędzie się natomiast mistrzowski recital flecisty Łukasza Długosza i pianisty Andrzeja Jungiewicza. Jeden z najwybitniejszych polskich flecistów jest propagatorem muzyki najnowszej, zaangażowanym w poszerzanie i wzbogacanie polskiej literatury fletowej. W interpretacji muzyków usłyszymy więc przede wszystkim kompozycje polskich twórców: Karola Szymanowskiego, Zygmunta Noskowskiego, Tadeusza Szeligowskiego, Wojciecha Kilara. Zabrzmią także utwory na flet i fortepian Felixa Mendelssohna, Sergiusza Rachmaninowa i Theobalda Böhma.

Światowej sławy artyści-pedagodzy nagrają również cykl warsztatów pianistycznych, wiolonczelowych i fletowych, skierowanych do uczniów szkół muzycznych I i II stopnia, które publikowane będą w Internecie w dniach 18–22 maja.

Emisje wydarzeń dostępne będą na stronie internetowej instytucji i na jej profilach w mediach społecznościowych (Facebook, YouTube).