Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

12 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w toruńskiej Sali Koncertowej CKK Jordanki Toruńska Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Jerzego Salwarowskiego wykona porywającej siły wyrazu dzieła Zygmunta Noskowskiego i Mieczysława Karłowicza.

Należący do późnych romantyków Zygmunt Noskowski w swojej twórczości silnie inspirował się naturą i polskim krajobrazem, czego znakomitym przykładem jest uwertura Morskie Oko. Powstała w 1875 roku, należy do wczesnych, młodzieńczych utworów Noskowskiego. Dzieło świadczy już jednak o dojrzałości artystycznej kompozytora i wyzwoleniu się spod wpływów innych twórców w szczególności Mendelssohna i Schumanna.

Odwieczne pieśni Mieczysława Karłowicza to osobista wypowiedź kompozytora, w której także uzewnętrznia się jego indywidualny styl. Ten symfoniczny tryptyk złożony jest z Pieśni o wiekuistej tęsknocie, Pieśni o miłości i o śmierci oraz Pieśni o wszechbycie. Mimo, że dzieło nie ma dokładnego programu literackiego, to usłyszeć można inspirację, które czerpał z samotnych wędrówek po Tatrach.

W programie koncertu znajdzie się też uwertura Leonora III L. van Beethovena i I Koncert wiolonczelowy a-moll op. 33 C. Saint-Saënsa. Koncert ze względu na swój poziom trudności jest bardzo lubiany przez wirtuozów tego instrumentu, którzy mogą wówczas pokazać swoje niezwykłe umiejętności. Partię solową podczas koncertu w Toruniu wykona koncertmistrz grupy wiolonczel Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej Karol Wroniszewski.

Więcej – na stronie http://tos.art.pl/pl/wydarzenie_735_Odwieczne_piesni.html 


13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 gośćmi Narodowego Forum Muzyki będą Jakub Jakowicz oraz Paweł Wakarecy, którzy wraz z NFM Orkiestrą Leopoldinum wykonają Koncert podwójny d-moll na skrzypce, fortepian i orkiestrę smyczkową MWV O4 Felixa Mendelssohna Bartholdy’ego. W programie znalazły się też kompozycje Béli Bartóka (Divertimento) oraz Andrzeja Panufnika (Arbor cosmica), które poprowadzi od skrzypiec Jakub Jakowicz.

Jakub Jakowicz jest solistą i kameralistą, wirtuozem skrzypiec, którego nikomu nie trzeba przedstawiać. Paweł Wakarecy natomiast to finalista XVI Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina. Koncertuje w kraju i za granicą, występuje z najlepszymi polskimi dyrygentami i orkiestrami, ponadto tworzy ze swoją małżonką Wakarecy Piano Duo. Obaj artyści w NFM wystąpią w roli solistów. Koncert podwójny d-moll Mendelssohna to utwór, w którym partia solowa została podzielona pomiędzy dwa instrumenty. Mendelssohn napisał ten koncert, mając zaledwie czternaście lat – był wtedy dopiero na początku kariery kompozytorskiej.

Również kompozycja polskiego twórcy pojawi się w programie koncertu. Arbor cosmica (z łac. ‘kosmiczne drzewo’) Panufnika zrodziło się z fascynacji naturą i przypisywaniu drzewom magicznych właściwości. Najbardziej interesujące jest podejście kompozytora do struktury utworu – forma została dokładnie przemyślana, a całość kompozycji można przedstawić graficznie w postaci drzewa. Fenomenem Arbor cosmica jest umiejętne połączenie niezwykle precyzyjnej formy z bardzo różnorodną oraz ekspresyjną warstwą brzmieniową i melodyczno-rytmiczną.

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/ 


13 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Łódzkiej im. Artura Rubinsteina podczas koncertu symfonicznego zabrzmi muzyka Mieczysława Karłowicza.

Orkiestra symfoniczna Filharmonii Łódzkiej pod dyrekcja Pawła Przytockiego wykona m.in. poemat symfoniczny Stanisław i Anna Oświecimowie Mieczysława Karłowicza. Adolf Chybiński, biograf kompozytora, pisze, iż między 9 a 14 lutego 1893 r. Karłowiczowie wraz z dziećmi przebywali w Krakowie. Wówczas to 16-letni Mieczysław zobaczył na wystawie w Sukiennicach obraz Stanisława Bergmana Stanisław Oświęcim przy zwłokach Anny Oświęcimówny. Bergman był utalentowanym uczniem Jana Matejki. Urodził się w Krośnie, gdzie od XVII w, w kościele Franciszkanów, w barokowej kaplicy-mauzoleum znajduje się krypta grobowa rodzeństwa Oświecimów. Otoczona lokalnym kultem, stała się na przełomie XVIII i XIX wieku źródłem popularnej, romantycznej legendy o tragicznej miłości brata i siostry. Legenda trafiła w psychice młodzieńca na podatny grunt. Jak wspominały bliskie kompozytorowi osoby, Mieczysław darzył silnym uczuciem swoją cioteczną siostrę Ludwikę Śniadecką; bliski znajomy kompozytora Stanisław Szumowski sugerował, iż ta młodzieńcza miłość odegrała istotną rolę w późniejszej inspiracji poematu.

W wykonaniu pieśni Gustava Mahlera z cyklu Rückert-Lieder na głos solowy i orkiestrę weźmie udział Ewa Wolak, kontralt. Artystka obdarzona jest głosem o niezwykłej ciemnej barwie, dużej skali, a także biegłości. Za swoje osiągnięcia artystyczne została uhonorowana Europejską Nagrodą Kultury. W 2011 artystce nadano prestiżowy tytuł opery niemieckiej: Kammersängerin. Prowadzi klasę wokalną w krakowskiej Akademii Muzycznej i jest profesorem renomowanej Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Szczegółowy program – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-symfoniczny-145 


Pierwszy koncert wymienny muzyki elektroakustycznej, zorganizowany przez SMEAMuz Poznań, odbędzie się 13 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w CSW Solvay w Krakowie (ul. Zakopiańska 62).

Wydarzenie to jest otwarciem współpracy akademickiej, zainicjowanej przez prof. Lidię Zielińską (Akademia Muzyczna im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu) i prof. Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna i ASP w Krakowie). Kompozytorzy krakowscy zagrają w Poznaniu już 18 maja.

W krakowskim koncercie wystąpią studenci i pedagodzy poznańscy jako wykonawcy własnych projektów elektroakustycznych. Zaplanowana jest też wspólna improwizacja poznańskich muzyków i krakowskich gospodarzy z udziałem liry korbowej, śpiewu, magnetofonów analogowych i różnych mediów elektronicznych.

Kompozytorzy z Poznania są szczególnie oczekiwanymi gośćmi. W poznańskiej Akademii od trzech lat można podjąć studia kompozytorskie na nowatorskiej specjalności „Kompozycja elektroakustyczna”, jedynej w akademiach muzycznych w Europie. Późną wiosną po raz pierwszy doczekamy się absolwentów. Studia są trzyletnie, zapraszają co roku kandydatów bez formalnego wykształcenia muzycznego, oferując im zajęcia zarówno dotyczące dźwiękowych technologii komputerowych, jak też klasycznej i współczesnej muzyki profesjonalnej.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program koncertu: https://www.facebook.com/events/537928763398878 

Informacja o studiach: https://amuz.edu.pl/dla-kandydata/ 


Przed nami kolejne spotkanie z wyjątkowym gościem wprost ze stolicy Austrii. W tegorocznej odsłonie cyklu „Wiedeńczycy z Sinfoniettą” 14 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach – oddział MNK (Rynek Główny 3) melomani będą mieli szansę spotkać się z Rainerem Honeckiem — koncertmistrzem legendarnych Filharmoników Wiedeńskich.

Gwiazda wieczoru Rainer Honeck to artysta ceniony za niezwykłą wrażliwość i kulturę dźwięku oraz wysublimowane interpretacje mozartowskie. Artysta zasiada w Radzie Programowo-Artystycznej Sinfonietty Cracovii. Gra na skrzypcach Stradivariusa ex-Hämmerle (1709). Podczas najbliższego koncertu krakowskiego Rainer Honeck wystąpi w podwójnej roli: skrzypka solisty prowadzącego orkiestrę od pulpitu koncertmistrza oraz dyrygenta. Maestro Honeck zabierze nas na wyprawę do Wiednia epoki klasyków.

W stylowych wnętrzach krakowskich Sukiennic Sinfonietta Cracovia wykona I koncert skrzypcowy C-dur austriackiego mistrza Josepha Haydna. Obcowanie z Wiedeńczykami będziemy kontynuować XIV Kwartetem smyczkowym cis-moll op. 131 Ludwiga van Beethovena – ostatnim i jednocześnie ulubionym kwartetem smyczkowym kompozytora. Na zakończenie – Verklärte Nacht, pierwszy poemat symfoniczny napisany na zespół kameralny i jedno z pierwszych ważnych dzieł dwudziestopięcioletniego modernisty, przedstawiciela drugiej szkoły wiedeńskiej Arnolda Schönberga.

Patronat medialny nad koncertami Sinfonietty Cracovii objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://sinfonietta.pl/ 


14 kwietnia 2019 roku o godz. 20.00, w Niedzielę Palmową rozpoczynającą Wielki Tydzień – czas rozważania Męki Pańskiej, w Bazylice konkatedralnej św. Jakuba w Olsztynie zostanie zaprezentowane monumentalne oratorium Feliksa Nowowiejskiego Znalezienie Świętego Krzyża op. 35 – scena trzecia: Znalezienie, Uwielbienie i Tryumf Krzyża Świętego.

Filharmoników warmińsko-mazurskich z towarzyszeniem solistów: Ewy Biegas (sopran), Sebastiana Szumskiego (baryton), Jarosława Ciecierskiego (organy) i Chóru Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie od pulpitu dyrygenckiego poprowadzi Piotr Sułkowski.

Oratorium Znalezienie Świętego Krzyża op. 35 powstało w latach 1905–1906 i było najważniejszym dziełem berlińskiego okresu twórczości Feliksa Nowowiejskiego. Autorem libretta dzieła był dr Paul Fleischer, ukrywający się pod pseudonimem Arno Herolaska, berliński przyjaciel i współpracownik Nowowiejskiego. Muzyka Nowowiejskiego jest pełna typowego dla niego rozmachu, późnoromantycznego blasku. Wyraźnie słychać w niej nawiązania do Wagnera czy nieustannie powracające echa Mahlera (chór z towarzyszeniem dzwonków przywodzący na myśl III Symfonię), a także wpływy nauczyciela Nowowiejskiego, Maxa Brucha. Jest to muzyka natchniona i pełna silnej pasji.

Oratorium składa się z trzech części-scen, poprzedzonych wstępem, grywanym często jako osobny poemat symfoniczny zatytułowany Jerozolima. Scena trzecia – Znalezienie, Uwielbienie i Tryumf Krzyża Świętego – której w całości wysłuchamy podczas koncertu, ukazuje trud przekopywania skał Golgoty w poszukiwaniu prawdziwego krzyża Jezusa.

Koncert realizowany jest pod patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/feliks-nowowiejski-znalezienie-swietego-krzyza-op-35/ 


Oddział Lubelski Stowarzyszenia Polskich Artystów Muzyków zaprasza na kolejne wydarzenie w ramach cyklu koncertowego „Fonie Lublina”. Koncert 14 kwietnia 2019 roku o godz. 18:00 w Trybunale Koronnym wpisuje się w ogólnopolskie obchody Roku Stanisława Moniuszki.

Publiczność lubelska, licznie gromadząca się co miesiąc w Trybunale Koronnym, wysłuchała już, jak muzyka kompozytorów Młodej Polski korespondowała z twórczością Moniuszki. W kwietniu przyjdzie pora, gdy muzyka operowa Moniuszki zabrzmi obok utworów ze światowego repertuaru wielkich scen Europy.

W ramach programu znajdą się fragmenty Halki i Hrabiny, przedstawione w kontekście najbardziej cenionych na arii i duetów z oper G. Verdiego, G. Bizeta, G. Pucciniego, P. Czajkowskiego i R. Wagnera. Z jednej strony będzie więc można poznać to, co w spuściźnie Moniuszki odróżnia go od wielu współczesnych mu kompozytorów, a z drugiej przekonać się, że jego utwory wcale nie odstawały od europejskich scen muzycznych. Źródeł inspiracji dla scenicznych opusów Moniuszki można poszukiwać również wśród małych form solowych i kameralnych. Dlatego też program koncertu uzupełnią miniatury fortepianowe J. Brahmsa i F. Chopina.

W koncercie wezmą udział sopranistka Anna Barska, tenor Robert Mojsa i pianistka Marta Misztal. Słowo o muzyce wygłosi Ewa Starownik-Kuszewska.

Projekt realizowany jest dzięki wsparciu finansowemu Miasta Lublin. Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB


14 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku odbędzie się prawykonanie Stabat Mater Marcina Nagnajewicza.

Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej od dawna bierze udział w muzycznym przeżywaniu czasu bożonarodzeniowego i wielkanocnego. Tym razem Chór Dziecięcy z towarzyszeniem Orkiestry smyczkowej Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Ewy Barbary Rafałko wykona najpiękniejsze pieśni wielkopostne w opracowaniu członka ZKP Jacka Glenca – prorektora Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, profesora na Wydziale Kompozycji, Interpretacji, Edukacji i Jazzu.

Kulminacja koncertu będzie prawykonanie Stabat Mater Marcina Nagnajewicza – kompozytora i multiinstrumentalisty związanego z OiFP. Autor jest absolwentem Policealnego Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego w Warszawie, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2017 Marcin Nagnajewicz otrzymał nagrodę na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu „za współbrzmienie wszystkich przestrzeni spektaklu Straszna piątka” w reż. Marii Żynel, jako autor muzyki.

Informacja o biletach – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/koncert-wielkopostny/ 


14 kwietnia 2019 roku o godz. 17:00 w warszawskim Centrum Kultury Wilanów (ul. Kolegiacka 3) odbędzie się koncert pod hasłem „W zasięgu” w ramach drugiej edycji cyklu „Sinfonia Varsovia Kameralnie”.

„Kameralnie”, czyli w niezbyt dużym gronie, z przyjaciółmi, dla znajomych, a tłumacząc swobodnie włoskie określenie da camera – „w zaciszu komnaty”. Tegoroczna edycja prowadzi słuchaczy przez stopniowo rosnące zespoły, zaczynając od dwóch, a kończąc na ośmiu wykonawcach. Jest to wyjątkowa okazja, aby usłyszeć muzyków orkiestry w wydaniu kameralnym bez konieczności podróżowania na drugi koniec miasta.

Podczas kwietniowego koncertu wystąpią flecista Andrzej Krzyżanowski, oboista Arkadiusz Krupa, klarnecista Radosław Soroka, waltornista Henryk Kowalewicz i fagocista Piotr Kamiński. W programie koncertu znajdzie się rzadko wykonywana muzyka na kwintet instrumentów dętych autorstwa Ferenca Farkasa, György’a Ligetiego i Malcolma Arnolda. Reperturar uzupełni Kwintet na instrumenty dęte Grażyny Bacewicz, który powstał podczas podyplomowych studiów kompozytorski w Ecole Normale de Musique w Paryżu pod kierunkiem prof. Nadii Boulanger. Bacewiczówna otrzymała za swój utwór I nagrodę na konkursie dla kompozytorek paryskiego Towarzystwa Aide aux femmes de professions libres.

Wszystkie prezentowane kompozycje będą opatrzone komentarzem prowadzącego koncert dr. Mariusza Gradowskiego, wykładowcy Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Szczegółowy program – na stronie http://www.sinfoniavarsovia.org/ 


17 kwietnia 2019 roku, w Wielką Środę, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na niezwykły koncert, który będzie miał miejsce w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza o godz. 19:00.

Nadchodzące Święta Wielkanocne to doskonała okazja, aby oddać się muzycznej kontemplacji. Podczas najbliższego koncertu Orkiestra Amadeus pod batutą Agnieszki Duczmal wykona utwór Krzysztofa Knittla Męka Pańska według Św. Mateusza oraz Symfonię kameralną „Pamięci ofiar faszyzmu i wojny” op. 110 bis Dymitra Szostakowicza. Dzieło Krzysztofa Knittla zostało skomponowane na Festiwal Pasyjny „Crucifixus est...” w 2004 roku i po raz pierwszy zabrzmiało również w Wielką Środę w wykonaniu solistów Filharmonii im. R. Traugutta oraz Orkiestry Amadeus pod dyrekcją Agnieszki Duczmal.

Solistami podczas kwietniowego koncertu będą: Jarosław Bręk (bas-baryton), Wojciech Gierlach (bas), Krzysztof Knittel (instrumenty elektroniczne) oraz soliści Chóru Kameralnego UAM.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach – na stronie http://www.amadeus.pl/event-17-04-2019-meka-panska 


17 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku będzie miał miejsce koncert z okazji 85. rocznicy urodzin Krzysztofa Pendereckiego.

Trzy utwory oratoryjne największego polskiego żyjącego kompozytora mają moc zbliżania nieba do ziemi. W programie wieczoru znajdą się takie kompozycje, jak: Iże Cheruwimy (1986, zwana też Cherubikonem czy Pieśnią Cherubinów) do tekstu staro-cerkiewno-słowiańskiego – utwór będący prezentem dla wiolonczelisty Mścisława Rostropowicza z okazji 60. urodzin; delikatna i prosta Missa brevis, która plasuje się na antypodach jego monumentalnych, wokalno-instrumentalnych fresków, i O gloriosa virginum (O najchwalebniejsza z dziewic) napisane dla wenezuleskiego dyrygenta José Antonio Abreu z okazji 70. urodzin. Są to dzieła na chór mieszany a cappella, co potęguje ich mistyczny i uduchowiony charakter.

Muzyczną klamrą tego wieczoru będzie – nazywana „Wielką” – Msza c-moll KV 427 Wolfganga Amadeusa Mozarta, należąca do najbardziej znanych dzieł muzyki sakralnej. Utwory wykonają Orkiestra i Chór Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Mirosława Jacka Błaszczyka. W roli solistów wystąpią: Anna Wolfinger (sopran), Joanna Krasuska-Motulewicz (alt), Paweł Cichoński (tenor), Mateusz Stachura (bas), Andrzej Klepacki (kantor).

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/koncert-z-okazji-85-rocznicy-urodzin-krzysztofa-pendereckiego/ 


17 kwietnia 2019 roku o godz. 19.30 w Wielką Środę w pięknej i adekwatnej scenerii barokowej Bazyliki św. Krzyża w Warszawie zabrzmi pierwotna wersja orkiestrowa arcydzieła Josepha Haydna Siedem Ostatnich Słów Chrystusa na Krzyżu Hob. XX/1A, a Polską Orkiestrę Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa poprowadzi dyrygent-legenda – Brytyjczyk Paul Esswood.

Ewangelie przekazują siedem wypowiedzi Jezusa umierającego na Krzyżu (nazywanych umownie „siedmioma słowami”) – te szczególnie ważne dla chrześcijan przekazy były często tematem rozważań teologów, a także muzycznych opracowań, przede wszystkim oratoriów lub kantat. W roku 1786 Joseph Haydn otrzymał nietypowe zamówienie aż z krańców Hiszpanii – od duchownego Don José Sáenz de Santa María z andaluzyjskiego Kadyksu. Kompozytor stworzył dzieło bardzo niekonwencjonalne, niemające dotąd precedensu: Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze, złożone z siedmiu orkiestrowych sonat (wszystkie utrzymane w wolnych tempach, jak adagio, largo, grave, lento), poprzedzonych introdukcją i zakończonych żywą częścią finałową, ilustrującą trzęsienie ziemi, które nastąpiło po śmierci Jezusa.

Dzieło Haydna odniosło ogromny sukces – wykonano je nie tylko w Kadyksie, lecz także m.in. w Wiedniu, Paryżu i Berlinie. Uskrzydlony tym sukcesem autor przygotował też wersję oratoryjną. Podczas kwietniowego koncertu zabrzmi zaś pierwotna wersja orkiestrowa dzieła Haydna.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/


18 kwietnia 2019 roku, w przeddzień 76. rocznicy wybuchu powstania w getcie warszawskim, na scenie Muzeum POLIN Orkiestra Sinfonia Varsovia pod batutą Gabriela Chmury złoży hołd muzykom z getta. W programie koncertu zabrzmią utwory Mozarta, Schuberta i Wajnberga.

19 kwietnia 1943 roku warszawskie getto stało się miejscem największego zbrojnego zrywu Żydów podczas II wojny światowej, a zarazem pierwszego powstania miejskiego w okupowanej Europie. Nie była to jednak jedyna forma oporu wobec okupanta. Żyjący w getcie polscy Żydzi każdego dnia walczyli o swoją godność. Jedną z symbolicznych form tej walki była muzyka. Żydowska Orkiestra Symfoniczna koncertowała w getcie w latach 1941-42. W jej składzie znaleźli się żydowscy muzycy, którzy przed wojną występowali m.in. w Filharmonii Warszawskiej, Operze czy orkiestrze Polskiego Radia. 15 marca 1941 roku Żydowska Orkiestra zagrała koncert złożony z utworów Wolfganga Amadeusa Mozarta i Franza Schuberta. Solistką była 11-letnia wówczas pianistka Josima Feldschuh. Podczas kwietniowego koncertu przy fortepianie zasiądzie 16-letnia Lauren Zhang, wyróżniona przez BBC tytułem Young Musician of the Year.

W drugiej części koncertu usłyszymy IV Symfonię kameralną warszawianina Mieczysława Wajnberga – ostatni utwór, jaki zdołał dokończyć przed śmiercią w roku 1994. Koncert jest jednym z wydarzeń cyklu Wajnberg@100, który Muzeum POLIN realizuje wspólnie ze Stowarzyszeniem Żydowski Instytut Historyczny w Polsce. W jego ramach, w roku 100-lecia urodzin kompozytora, przez cały rok w Muzeum POLIN prezentowana jest muzyka Mieczysława Wajnberga.

Więcej – na stronie https://www.polin.pl/pl/wydarzenie/koncert-z-okazji-76-rocznicy-wybuchu-powstania-w-getcie?d=0 


Stowarzyszenie Musica Vera zaprasza w Wielki Piątek – 19 kwietnia 2019 roku – na wydarzenie zatytułowane „Muzyka ciszy”, które odbędzie się w Kościele Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny w Toruniu o godz. 22:00.

Jest to coś więcej niż koncert – to wspólne zatrzymanie przy Grobie Chrystusa, to żywe słowo, które ma poruszyć serca i wreszcie: wyjątkowa muzyka, taka, która jest najdoskonalszym narzędziem do wyrażenia emocji. Kiedy po zakończonych liturgiach wielkopiątkowych wszystkie parafie pogrążą się w głębokiej ciszy, przy jednym z najpiękniejszych toruńskich kościołów, przy zabytkowym Grobie Pańskim, rozpocznie się muzyczna adoracja...

Wystąpi Zespół Śpiewaków Schola Cantorum Thorunensis pod dyrekcją Pawła Głowińskiego. Fragmenty Pisma Świętego przeczyta ks. prałat Wojciech Niedźwiecki. Artyści wykonają Stabat Mater Giovanniego Pierluigiego da Palestriny, Miserere Gregoria Allegriego i Spraw, niech płaczę (ze Stabat Mater) Karola Szymanowskiego.

Wydarzenie dofinansowano z budżetu Gminy Miasta Toruń. Wstęp wolny!

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


19 kwietnia 2019 o godz. 23:00 w Kościele pw. Świętych Apostołów Piotra i Pawła w Katowicach (ul. Mikołowska 32) już po raz ósmy Zespół Śpiewaków Miasta Katowice „Camerata Silesia” pod dyrekcją Anny Szostak wystąpi z wyjątkowym pasyjnym programem w noc Wielkiego Piątku.

Koncert-misterium „Miserere mei Deus – Muzyka na Wielki Piątek” będzie elementem wielkopiątkowego czuwania. W przestrzeni jednej z największych katowickich świątyń zabrzmi ponownie słynne Miserere Gregoria Allegriego. „Camerata Silesia” przygotowała na ten wieczór także inne muzyczne wyjątkowe propozycje: skomponowany przez Pawła Łukaszewskiego specjalnie dla zespołu i znakomitego wiolonczelisty Marcina Zdunika utwór Siedem ostatnich słów Chrystusa na Krzyżu oraz przejmujące Svyatyi Johna Tavenera, również z solową partią wiolonczeli. Koncert-misterium muzycznie dopełnią także Pater Noster Peterisa Vasksa oraz pieśń Ludu, mój ludu w aranżacji Sabiny Meck. W muzykę wplecione będą też recytacje w wykonaniu aktora Adama Myrczka.

Katowiccy śpiewacy podobnie jak w latach ubiegłych, będąc w średniowiecznych habitach, rozpoczną koncert procesją, wprowadzając wszystkich w odpowiedni nastrój tego wyjątkowego wydarzenia. Transmisję z koncertu w wykonaniu Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice i wiolonczelisty Marcina Zdunika przeprowadzi Radio eM 107,6 FM.

Wstęp na wydarzenie jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


Akademia Muzyczna w Krakowie zaprasza na III Międzynarodowy Festiwal Duetów Fortepianowych „Duettissimo!” organizowany w formie koncertów połączonych z sesją naukową w dniach 23–27 kwietnia 2019 roku.

Przedsięwzięcie poświęcone jest wyłącznie formie kameralistyki, jaką jest duet fortepianowy – w wersji na cztery ręce, dwa fortepiany oraz w połączeniu z orkiestrą. Pomysłodawca całego wydarzenia jest dr hab. Bartlomiej Kominek – Dyrektor Artystyczny Festiwalu. Ideą przewodnią Festiwalu i towarzyszącej mu konferencji naukowej będzie pokazanie różnych aspektów twórczości, związanych z duetem fortepianowym, oraz popularyzowanie repertuaru na ten skład kameralny.

W wykonaniu zarówno studentów krakowskiej Akademii Muzycznej, jak i jej wykładowców usłyszymy dzieła J. S. Bacha, W. A. Mozarta, M. Ravela, S. Rachmaninowa, a także polskich twórców. Ravel Piano Duo, czyli Agnieszka Kozło i Katarzyna Ewa Sokołowska, wykona utwory 5 walców Ignacego Friedmana, Sonatinę Romana Palestra, Kołysankę Romana Maciejewskiego i Divertimento w trzech „kawałkach” Jerzego Bauera. Chopin Piano Duo (zgrany duet zarówno na scenie, jak i w życiu Anna Boczar i Bartłomiej Kominek) zaprezentuje Album Tatrzańskie Ignacego Jana Paderewskiego, Negro Spirituals Romana Maciejewskiego i, oczywiście, Grand Duo Concertant Fryderyka Chopina. Usłyszymy też takich mistrzów, jak na przykład Duo Turgeon, a podczas koncertu finałowego zagra Orkiestra Festiwalowa pod dyrekcją Wojciecha Rodka.

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: stronę Festiwalu


W dniach 24–28 kwietnia 2019 roku w kwidzyńskim Zamku odbędzie się trzecia edycja Międzynarodowego Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna”. Wszystkie koncerty będą miały miejsce w słynącym z doskonałej akustyki dormitorium.

„Kwidzyńska Wiosna Muzyczna” to festiwal, który powstał z inicjatywy Iwony Glinki. Pochodząca z Kwidzyna flecistka, znana na scenach europejskich, współpracuje z rozmaitymi uczelniami muzycznymi na starym kontynencie. Jednym z aspektów jej działalności jest propagowanie muzyki klasycznej wśród mieszkańców miasta i powiatu kwidzyńskiego, ale także kształtowanie funkcji kulturalnych Kwidzyna. Ideą nadrzędną Festiwalu „Kwidzyńska Wiosna Muzyczna” jest prezentacja najciekawszych interpretacji muzyki różnych epok, a także ukazywanie zjawisk artystycznych inspirowanych muzyką.

W czasie festiwalu społeczność Kwidzyna usłyszy Kwartet Gdański oraz Bartosza Paprota w wyśmienitych utworach na gitarę. The Whoop Group zaprezentuje świeże brzmienie popularnych utworów muzyki klasycznej oraz nowych kompozycji w opracowaniu na kwartet saksofonowy. Zabrzmi tez utwór saksofonisty i kompozytora Krzysztofa Koszowskiego Evolution of classical music. Festiwal zakończy 28 kwietnia występ Orkiestry Kameralnej Progress z solistami: Iwoną Glinką i Mirosławem Pachowiczem pod batutą Szymona Morusa. Ważnym punktem festiwalu jest premiera nowych transkrypcji dzieł Fryderyka Chopina na flet i orkiestrę smyczkową, które opracował założyciel fundacji Phasma-Music i wielokrotnie nagradzany kompozytor Michail Travlos.

W ramach Festiwalu odbędzie się Konkurs Muzykujących Dzieci i Młodzieży „Kwidzyn ma talent” oraz koncert charytatywny „Niewidomy dla Niewidomej”, z którego dochód będzie przeznaczony na leczenie oczu Magdaleny Mucha w klinice w Ufie (Rosja).

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie

http://www.phasma-music.com/projects/kwidzyn-music-spring/iii-kwidzyn-music-spring-international-festival-iii-miedzynarodowy-festiwal-kwidzynska-wiosna-muzyczna?pli=1 


Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” jest organizatorem cyklu koncertów „Vivat Academia!” zapowiadającego Jubileusz 90-lecia Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego. Gościem kwietniowego wieczoru 25 kwietnia 2019 roku o godz. 18.00 w katowickim Muzeum Archidiecezjalnym (ul. Wita Stwosza 16) będzie Jego Magnificencja prof. Władysław Szymański, pełniący godność Rektora od roku 2016.

Władysław Szymański jest absolwentem katowickiej Akademii Muzycznej, gdzie kształcił się w klasie organów prof. Juliana Gembalskiego oraz na Wydziale Teorii Muzyki. Od wielu lat, równolegle z działalnością pedagogiczną na macierzystej uczelni, prof. Władysław Szymański jest koncertującym organistą, jurorem konkursów organowych i kompozytorskich, organistą bazyliki św. Wojciecha w Mikołowie i dyrektorem artystycznym Mikołowskich Dni Muzyki. Jest także kompozytorem utworów organowych, kameralnych i wokalno-instrumentalnych, które otrzymywały wyróżnienia na konkursach kompozytorskich oraz wielu publikacji na temat organów i muzyki organowej. W latach 2008–2016 sprawował funkcję dziekana Wydziału Wokalno-Instrumentalnego.

W części koncertowej wieczoru prof. Władysław Szymański wystąpi wspólnie z dr hab. prof. AM Beatą Warykiewicz-Siwy, która jest absolwentką katowickiej Akademii Muzycznej, a obecnie prowadzi w niej klasę skrzypiec. Muzycy wykonają utwory Johanna Sebastiana Bacha, Georga Friedricha Händla, Johanna Pachelbela, Johanna Gottfrieda Walthera, Marii Theresii von Paradis, a także Jana Podbielskiego i Grażyny Bacewicz.

Wstęp na koncerty cyklu jest wolny.

Aleksandra Rudzka-Kurdyś

Patronat medialny nad cyklem koncertów objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/ 


Członkowie Lutosławski Quartet wraz z gośćmi zapraszają 25 kwietnia 2019 roku o godz. 19:00 na spotkanie z twórczością dwóch wyjątkowych kompozytorów w Narodowym Forum Muzyki. Podczas wieczoru usłyszymy najsłynniejsze dzieła autorstwa Ernesta Chaussona – artysty zwanego niekiedy prekursorem francuskiego impresjonizmu. W programie znalazł się także I kwartet smyczkowy Marcina Markowicza.

Marcin Markowicz – koncertmistrz NFM Filharmonii Wrocławskiej, a zarazem założyciel i członek Lutosławski Quartet – jest nie tylko cenionym kameralistą, lecz także kompozytorem. Jego twórczość nierozerwalnie jest związana z brzmieniem kameralnym.

Francuski twórca Ernest Chausson kształcił się muzycznie pod okiem Jules’a Masseneta i Césara Francka w Konserwatorium Paryskim. W jego interesującym dorobku kompozytorskim najpopularniejszym dziełem okazuje się nastrojowy Poème na skrzypce i orkiestrę. Autor opracował go później również w wersji na mniejszy skład instrumentalny, czyli na skrzypce i fortepian z towarzyszeniem kwartetu smyczkowego. Najczęściej wykonywanym dziełem kameralnym kompozytora jest zaś Koncert D-dur op. 21. Prawykonanie tej na wskroś wirtuozowskiej kompozycji Chausson zawdzięcza przychylności Ysaÿe’a, który postanowił zaprezentować Koncert wraz ze swoim kwartetem i pianistą Auguste’em Pierretem. Bohaterem premiery okazał się niewątpliwie Pierret. Był on drugim wirtuozem fortepianu poproszonym o udział koncercie – jego poprzednik zrezygnował, uznając swoją partię za zbyt trudną…

Agnieszka Frei

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6753 


Koncert kameralny 26 kwietnia 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Gorzowskiej to okazja, by posłuchać jednego z najciekawszych zestawień brzmieniowych w muzyce kameralnej, jakim jest klasyczne trio stroikowe (d’anches).

Program skomponowany został tak, by pokazać bogactwo możliwości oboju, klarnetu i fagotu. Złożyły się na niego utwory różne pod względem stylu, charakteru i nastroju.

III Divertimento KV 439b (ok. 1783) pochodzi ze zbioru 5 Divertimentos, którego autorstwo, choć do końca niepotwierdzone, za sprawą typowych dla stylu Wolfganga Amadeusa Mozarta elementów przypisywane jest właśnie jemu. Utwór noszący cechy wykwintnej kameralnej muzyki komnatowej skrzy się pogodnym nastrojem, a poprzez mistrzowsko napisane partie instrumentów dętych – zachwyca wysmakowaną harmonią i kolorystycznym wyrafinowaniem. Inwencje trzygłosowe (1722) Jana Sebastiana Bacha są częścią zbioru krótkich utworów skomponowanych w oryginale na instrument klawiszowy; tego wieczoru zabrzmią w opracowaniu na trio stroikowe.

Pozostałe kompozycje to dwie odsłony nurtu neoklasycystycznego I połowy ubiegłego wieku. Są nimi: taneczny i pełen wdzięku utwór Cinq Pieces en Trio (1935) francuskiego twórcy Jacquesa Iberta oraz nastrojowa i liryczna Suita na trio stroikowe (1949) Aleksandra Tansmana.

Urszula Śliwińska

Więcej – na stronie https://filharmoniagorzowska.pl/pl/calendar/event/1414/2019-04-26/19:00