Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pragnie oddać hołd Witoldowi Lutosławskiemu w 25. rocznicę jego śmierci koncertem 10 października 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia, którego jest patronem. Podczas koncertu zabrzmią dwa dzieła z różnych okresów twórczości kompozytora.

Gdyby należało wskazać szczególnie „warszawskiego” kompozytora XX stulecia, mógłby nim zostać przede wszystkim Witold Lutosławski, który przyszedł na świat (1913) w sercu stolicy, przy ul. Moniuszki (tuż obok Filharmonii), mieszkał m.in. przy Marszałkowskiej, Langiewicza, Zwycięzców, a wreszcie – w żoliborskiej willi przy Śmiałej. Absolwent warszawskich szkół, potem Uniwersytetu i Konserwatorium, w Warszawie grywał podczas tajnych okupacyjnych koncertów, brał żywy udział w odbudowie życia muzycznego po wojnie, był ważną postacią dla prestiżowego festiwalu „Warszawska Jesień”, a gdy zdobył międzynarodową sławę – sam prowadził w stolicy koncerty swoich dzieł zapraszając najświetniejszych solistów. Tu też zmarł (1994) i spoczął na Cmentarzu Powązkowskim.

Zabrzmi przystępna Mała suita z początku lat 1950., gdy kompozytor z powodzeniem starał się zachować twórczą autonomię wobec oczekiwań komunistycznych władz, tworząc muzykę nierzadko „na motywach ludowych”, ale z zachowaniem najwyższego poziomu artystycznego, oraz późny Koncert fortepianowy łączący wszystkie zdobycze perfekcyjnej techniki Lutosławskiego z głęboką, bardzo komunikatywną ekspresją. Warto podkreślić, że solista Koncertu, pianista o wielkiej międzynarodowej renomie, Paweł Kowalski jest pierwszym (po Krystianie Zimermanie) wykonawcą tego utworu, który zaprezentował w 1989 w Warszawie, pod dyrekcją kompozytora, a później z powodzeniem grał dzieło na scenach w kraju i za granicą. Usłyszymy też suitę baletową Ognisty ptak Igora Strawiński. Koncert poprowadzi Marek Wroniszewski.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2019 / 2020 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


Tematem 14. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Improwizowanej „Ad Libitum”, który odbędzie się w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w dniach 10–12 października 2019 roku, jest improwizacja w dynamicznie poszerzającym się świecie mediów elektronicznych, takich jak syntezatory dźwięku, procesory, modulatory, generatory brzmień elektronicznych, oraz ich interakcje z instrumentami akustycznymi.

Elektro Ad Libitum gości pionierów – legendarną formację Musica Elettronica Viva oraz słynny Electro-Acoustic Ensemble. Oba składy zagrają w Polsce po raz pierwszy. Wystąpią także twórcy polskiej sceny live electronics: duet Krzysztofa Knittla i Marka Chołoniewskiego wraz z zaproszoną przez nich do wspólnej improwizacji Joanną Dudą. Jak co roku młodzi polscy improwizatorzy wezmą udział w warsztatach pod kierunkiem rezydenta festiwalu Thomasa Lehna – niemieckiego wirtuoza syntezatora analogowego, aby razem z nim wystąpić na jednym z koncertów.

Festiwal „Ad Libitum” to prezentacje najciekawszych zjawisk światowej i polskiej sceny muzyki improwizowanej; tworzenie platformy współpracy koncertowej i warsztatowej polskich muzyków z najwybitniejszymi osobowościami artystycznymi tej dziedziny prowadzące do kolejnych prawykonań; kreowanie unikatowych zdarzeń artystycznych; realizacja rezydencji artystycznej wybitnych artystów. Ad Libitum to więcej niż tylko festiwal. W miejsce „gotowych produktów”, prezentowanych już na świecie koncertów, performansów, festiwal kreuje nowe sytuacje artystyczne, łączy we współpracy artystów z całego świata i z Polski, prezentuje zdarzenia unikatowe, ma charakter żywego laboratorium.

Iza Sobierajska

Szczegółowy program – na stronie https://www.ad-libitum.pl/ 


Muzyce węgierskiej i polskiej XX i XXI wieku poświęcony został w całości jubileuszowy koncert świętującej ćwierćwiecze istnienia Orkiestry Kameralnej Erdődy, który odbędzie się 10 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej w ramach cyklu „Orkiestry świata”.

Miklós Rózsa, przedstawiciel pokolenia po Bartóku i Kodály’u, pod koniec lat trzydziestych XX wieku podjął współpracę z wytwórniami filmowymi i w 1940 roku na stale osiedlił się w Stanach Zjednoczonych, gdzie powstały słynne ścieżki dźwiękowe do takich obrazów, jak Księga dżungli, Złodziej z Bagdadu czy Ben-Hur. W 1943 roku skomponował Koncert na orkiestrę smyczkową, zarówno pod względem formy jak i charakteru nawiązujący do barokowego concerto grosso, doprawiony szczyptą węgierskiego folkloru. Dzieła starszego o dwanaście lat Rezső Sugára pozostają praktycznie nieznane poza granicami Węgier. Podczas koncertu będziemy mieli okazję usłyszeć jego neoklasyczne Divertimento napisane w 1948 roku. György Orbán jest znany przede wszystkim jako autor polistylistycznej muzyki chóralnej. Skomponowane w 2014 roku, zadedykowane wykonawcom koncertu, okraszone oryginalnymi współbrzmieniami trzyczęściowe Sopra canti diversi w pełni ukazuje możliwości brzmieniowe orkiestry smyczkowej.

Ramy programu koncertu stanowią dwa znajdujące się w stałym repertuarze zespołu utwory kompozytorów polskich: barwna neoklasyczna Sinfonietta Szymona Laksa i efektowna Orawa Wojciecha Kilara, którą wykonają Orkiestra Kameralna Erdődy pod dyrekcją Zsolta Szefcsika.

Piotr Maculewicz

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 


W dniach 11–25 października 2019 roku w Gorzowie odbędzie się VII Festiwal Muzyki Współczesnej im. Wojciecha Kilara, którego hasło przewodnie brzmi „Sekwencje polskie”.

Festiwalowa publiczność usłyszy dzieła wybitnych twórców oraz spotka się ze znakomitymi artystami i osobistościami świata muzycznego. Podczas koncertów symfonicznych zabrzmią dzieła Henryka Mikołaja Góreckiego, Krzysztofa Pendereckiego i Patrona Festiwalu, w tym mistyczna Missa pro pace. Zostanie zaprezentowana znakomita kameralistyka oraz pełen polskich kontekstów projekt Marcina Wyrostka POLACC. Na scenie Filharmonii Gorzowkiej zobaczymy też spektakl Polka z muzyką Zbigmiewa Kozuba – jedną z najciekawszych propozycji sceny tańca współczesnego ostatnich lat. W przedostatnim dniu Festiwalu odbędzie się projekcja filmu Wojciech Kilar – między awangardą a Hollywood w reżyserii Violetty Rotter-Kozery, który został nagrodzony na 13. FilmAt Festival oraz otrzymał Nagrodę im. Macieja Łukasiewicza.

Podczas koncertu inauguracyjnego polski pianista na stałe mieszkający w USA – Marek Żebrowski – i Orkiestra Filharmonii Gorzowskiej pod batutą Moniki Wolińskiej wykonają świetnie skonstruowany i barwnie zorkiestrowany jednoczęściowy Koncert fortepianowy Henryka Warsa, którego 40. rocznica śmierci przypada w tym roku. Ostatni koncert Festiwalu Tribute to Kilar w wykonaniu Orkiestry Filharmonii Gorzowskiej i Poznańskiego Chóru Kameralnego pod dyrekcją Macieja Sztora będzie kompilacją najpiękniejszych tematów muzycznych polskich twórców muzyki filmowej Jana A. P. Kaczmarka, Andrzeja Korzyńskiego, Zygmunta Koniecznego, Bartosza Chajdeckiego, Zbigniewa Preisnera i Michała Lorenca. Ponadto przewidziane są imprezy towarzyszące adresowane do publiczności w każdym wieku.

Szczegółowy program – na stronie http://www.festiwalmuzykiwspolczesnej.pl/ 


11 października 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Lubelskiej podczas koncertu symfonicznego zabrzmi Etiuda b-moll op. 4 nr 3 Karola Szymanowskiego w instrumentacji Grzegorza Fitelberga.

Okrzyknięty najwybitniejszym polskim kompozytorem po F. Chopinie – Karol Szymanowski – to twórca, którego muzyka rozpoznawalna jest w całej Europie. Jako kilkunastoletni artysta powziął skomponowanie 4 Etiud fortepianowych, które w głównej mierze nawiązywały do osiągnięć Fryderyka Chopina, czy współczesnego mu Aleksandra Skriabina. Szczególnie popularna stała się Etiuda b-moll nr 3 – często wykonywana podczas swoich recitali m. in. przez I. J. Paderewskiego – odznaczająca się poważnym i dramatycznym wyrazem. Kilka lat później dzieło to zostało zorkiestrowane przez Grzegorza Fitelberga.

Z 25 koncertów fortepianowych W. A. Mozarta XXII Koncert fortepianowy Es-dur KV 482 nawiązuje do wypracowanych przez kompozytora, ogólnych wzorców tego gatunku. Tym co charakterystyczne dla twórczości Mozarta w tym zakresie to kształt melodii głównego tematu – szlachetny i ozdobny, muzycznie „obiektywny”. Większość koncertów fortepianowych przeznaczonych były dla samego kompozytora, który wykonywał je podczas wielu koncertów. Partię solową w tym utworze wykona podczas koncertu w Filharmonii Elżbieta Karaś-Krasztel.

W wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Lubelskiej pod batutą Piotra Wijatkowskiego usłyszymy też IV Symfonię d-moll Roberta Schumanna – mistrza romantycznej kantyleny.

Więcej o programie koncertu – na stronie http://filharmonialubelska.pl/ 


Upamiętnienie Richarda Straussa i Fryderyka Chopina musi wiązać się z wykonaniami na najwyższym poziomie. Dlatego też do koncertu 11 października 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Śląskiej, wypełnionego w całości dziełami ponadczasowymi o charakterze niezwykle emocjonalnym, zaproszony został pianista Szymon Nehring.

Śląska Orkiestra Kameralna rozpocznie koncert Hymnem i arią na orkiestrę smyczkową Aleksandra Lasonia, twórcy silnie związanego ze Śląskiem. Ma on na swoim koncie wiele nagród, w tym Nagrodę Śląskiej Polihymnii (1985), wysokie lokaty w Konkursie Kompozytorskim im. Grzegorza Fitelberga (za I Symfonię, 1976) oraz nagrody miast: Mikołów (1999), Bytom (2000) i Tarnowskie Góry (2001). Jest cenionym kompozytorem należącym do tzw. Pokolenia ’51, do którego zalicza się także Eugeniusza Knapika i Andrzeja Krzanowskiego. Hymn i arię zadedykował Lasoń swemu ojcu Zygmuntowi, skrzypkowi. Utwór ten jest rodzajem dialogu dwóch tytułowych części składowych. Hymn rozpoczyna i kończy dzieło, nadając mu dramatycznego wydźwięku. Kantylena skrzypiec, która dominuje w Arii sprawia z kolei, że znając adresata dzieła, traktujemy ją wręcz jako bezpośredni zwrot do ojca.

Po tym śląskim akcencie, w duchu myśli przewodniej całego sezonu artystycznego Filharmonii Śląskiej, Śląska Orkiestra Kameralna zaprezentuje utwory twórców, których ten koncert ma upamiętniać. Pierwszym z nich będzie Richard Strauss i jego Metamorfozy na 23 instrumenty smyczkowe TrV 290.

Laureat Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Artura Rubinsteina w Tel Awiwie – Szymon Nehring wraz ze Śląską Orkiestrą kameralną pod batutą Roberta Kabary wykona tego wieczoru II Koncert fortepianowy f-moll op.21 Fryderyka Chopina, będący ostatnim punktem programu.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/ 


11 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert z okazji jubileuszu 70-lecia urodzin i 50-lecia pracy artystycznej kompozytora Piotra Mossa.

Chociaż studia Piotra Mossa (u Grażyny Bacewicz, Piotra Perkowskiego i Nadii Boulanger) usytuowane były w nurcie neoklasycyzmu, sam kompozytor określa się jako neoromantyk. Szukanie indywidualnego stylu widoczne jest ekspresji muzycznej i formie jego kompozycji. Piotr Moss jest kompozytorem wszechstronnym – w jego dorobku są dzieła najrozmaitszych gatunków, zarówno muzyka poważna, jak i kompozycje jazzowe, piosenki literackie, popularne. Zdobył kilkadziesiąt nagród na konkursach kompozytorskich w całej Europie. Mieszka w Paryżu i Warszawie. Został mianowany Kawalerem Orderu Sztuki i Literatury za zasługi dla kultury światowej (Chevalier dans l’ordre des Arts et des Lettres), w 2016 roku otrzymał tytuł Oficera Orderu Literatury i Sztuki (Officier dans l'ordre des Arts et des Lettres). W 2007 francuska Académie des Beaux-Arts przyznała mu nagrodę muzyczną, a w roku 2009 otrzymał nagrodę specjalną Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji 60. rocznicy urodzin i 40-lecia pracy artystycznej. Został uhonorowany i złotym medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” (2019). Ponadto otrzymał wyróżnienie Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w dziedzinie „Muzyka” (2019).

Podczas najbliższego koncertu francuski klarnecista Jean-Marc Fessard i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Anny Duczmal-Mróz wykonają koncert na klarnet i orkiestrę D’un silence… Piotra Mossa. Ponadto usłyszymy Symfonię C-dur Paula Dukasa.

Informacje o biletach – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


11 października 2019 roku o godz. 19.00 w Operze i Filharmonii Podlaskiej – Europejskim Centrum Sztuki w Białymstoku odbędzie się koncert „Brzechwa muzycznie” w ramach cyklu „Dziecięcy świat w piosence”.

„Ów pogodny ton, który Jan Brzechwa potrafił zachować przez całą twórczość, wywołuje na twarzy młodych i starych pogodny i wdzięczny uśmiech na sam dźwięk jego nazwiska” – pisało o nim „Życie Warszawy”. Brzechwa, właściwie Jan Wiktor Lesman, znany również pod pseudonimami Inspicjent Brzeszczot czy Szer-Szeń, to król polskiej literatury dla dzieci. Jego tomy wierszy dla dzieci Tańcowała igła z nitką i Kaczka Dziwaczka do dziś stanowią niedościgły wzór i ścisły kanon, znany przez każdego podstawówkowicza. Pchła Szachrajka, Żuraw i czapla, Na straganie czy Chrząszcz aż proszą się o muzyczne opracowania.

Chór Dziecięcy Opery i Filharmonii Podlaskiej pod dyrekcją Ewy Barbary Rafałko zaprezentuje wybrane teksty Brzechwy do muzyki Marcina Nagnajewicza, m. in. Na straganie, Pomidor, Siedmiomilowe buty, Kwoka, Tańcowała igła z nitką, Wielbłąd i hiena. Kompozytor i multiinstrumentalista Marcin Nagnajewicz od lat współpracuje z OiFP. Jest absolwentem Policealnego Studium Jazzu im. Henryka Majewskiego w Warszawie, Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina i Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego w Katowicach. W 2017 Marcin Nagnajewicz otrzymał nagrodę na Festiwalu Małych Prapremier w Wałbrzychu „za współbrzmienie wszystkich przestrzeni spektaklu Straszna piątka” w reż. Marii Żynel, jako autor muzyki.

Joanna Dolecka

Informacja o biletach – na stronie https://www.oifp.eu/repertuar/dzieciecy-swiat-w-piosence/ 


Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza do udziału w III edycji Akademii Mistrzowskiej Pianistyki „Gradus ad Parnassum”, która odbędzie się w Państwowej Szkole Muzycznej II st. im. W. Żeleńskiego w Krakowie w dniach 11–13 października 2019 roku.

Projekt jest 3-dniowym wielkim pianistycznym spotkaniem, konferencją o wyraźnym zorientowaniu praktycznym. Corocznie uczestniczy w nim ponad 300 pianistów z całej Polski. Jedno z największych spotkań pianistycznych w kraju łączy w sobie wątki tradycyjnej edukacji pianistycznej, edukacji początkowej, kameralistyki fortepianowej, improwizacji, czytania nut a vista, a także przygotowania pianistów do funkcjonowania w profesjonalnym życiu artystycznym.

Wzorem poprzednich edycji także w tym roku w gronie wykładowców znajdą się wybitni pianiści – profesorowie Katarzyna Popowa-Zydroń, Ewa Bukojemska, Paweł Zawadzki, Krystyna Borucińska-Żarnecka, Charles Owen.

W ramach Akademii odbędzie się recital laureata międzynarodowych konkursów pianistycznych Jakuba Kuszlika, koncert kameralny z udziałem wykładowców Akademii Muzycznych w Krakowie i Bydgoszczy dr Marii Sławek (skrzypce) i prof. dr hab. Katarzyny Popowej-Zydroń (fortepian), podczas ostatniego koncertu w wykonaniu Marii Sławek (skrzypce), Marcina Zdunika (wiolonczela), Anny Marii Staśkiewicz (skrzypce) i Marcina Dońca (altówka) zabrzmią dwu- i trzygłosowe Inwencje Johanna Sebastiana Bacha.

Akademia od dawna zmierza w kierunku poszerzania repertuaru dydaktycznego polskich kompozytorów. 12 października o godz. 15.00 w ramach „Gradus ad Parnassum” odbędzie się prawykonanie utworu Marty Mołodyńskiej-Wheeler Kalejdoskop. Miniatury na cztery ręce, stworzonego na zamówienie Stowarzyszenia Polskich Muzyków Kameralistów. Podczas przedsięwzięcia odbędzie się także promocja publikacji PWM z wyborem utworów na 4 ręce, w którym znalazły się także utwory polskich kompozytorów.

Wstęp na koncerty jest wolny.

Więcej informacji – na stronach Stowarzyszenia: http://www.spmk.com.pl/ i https://web.facebook.com/stowarzyszeniekameralistow 


„Wysłuchanie, wytrwanie i przekazanie” to słowa klucze do trzeciej edycji cyklu koncertowego „Słuchy – koncerty do zwiedzania”, która odbędzie się w dniach 10 października – 3 listopada 2019 roku w warszawskiej Królikarni.

W tym roku głównym komponentem muzycznych wydarzeń staną się niewidoczne gołym okiem detale koncertów i performansów muzycznych: fale dźwiękowe, czas, relacja człowiek – instrument.

Rozpocznie cykl koncertowy hipnotyczny performance audiowizualny In My Own Wave. Ruchome obrazy Katarzyny Korzenieckiej zainspirowane ebru – kilkusetletnią techniką zdobienia papieru – w połączeniu z medytacyjną muzyką gwiazdora polskiej sceny muzyki elektronicznej Jacka Sienkiewicza zapraszają do synestetycznej podróży w przestrzeń audiowizualną. Podczas performansu w Królikarni po raz pierwszy zarówno dźwięk, jak i obraz będą generowane na żywo. Do wytworzenia fali dźwięków posłużą komputery, syntezatory i głośniki. Na ekranie zobaczymy zbliżenie wodnej fali modyfikowanej przy pomocy wiader, kuwet, pędzelków i szkatułek oraz pigmentów i innych tajemniczych substancji.

Czas jest nieodzownym towarzyszem muzyka i twórcy w jego zawodzie. Czas który jest dany odbiorcy – do zapoznania się z dziełem – który choć zazwyczaj ulotny i jednorazowy podczas koncertów – w tym roku, dzięki dźwiękowej instalacji Michała Libery Systematyka organizmów cudzożywnych (zarys) – będzie nam dany na dłużej, a nawet umożliwi kilkakrotne zapoznanie się z dziełem. Wypełniająca sześć sal muzealnych instalacja dźwiękowa stworzona została na podstawie opowiadań Franza Kafki.

W ramach cyklu odbędzie się ponadto premiera płyty DVD Incorporate wydawnictwa BÓŁT, podczas której zaprezentowane zostaną utwory Kuby Krzewińskiego i Rafała Zapały.

Patronat medialny nad cyklem koncertowym objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie http://www.krolikarnia.mnw.art.pl/aktualnosci/sluchy-koncerty-do-zwiedzania-edycja-3,44.html 


W dniach 13–27 października 2019 roku Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” zaprasza na XXIX Międzynarodowy Festiwal Młodych Laureatów Konkursów Muzycznych.

W tym roku to 32 koncerty z udziałem młodych artystów – solistów i zespołów kameralnych, którzy zdobywając konkursowe nagrody i wznosząc się na wyżyny swojej kreatywności, zadziwiają muzyczną dojrzałością i pasją do sztuki muzycznej. Wśród koncertów festiwalowych odnaleźć można kilka w całości dedykowanych konkursom muzycznym, z którymi „Silesia” współpracuje od lat, przekazując do dyspozycji jury nagrody w postaci zaproszeń na koncerty w Katowicach. Tym razem zaśpiewają m.in. laureaci XVIII Międzynarodowego Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, XXI Międzynarodowego Konkursu Wokalnego im. Imricha Godina IUVENTUS CANTI we Vrablach, III Międzynarodowego Konkursu Solowej Wokalistyki Sakralnej ARS ET GLORIA w Katowicach. W dniu 17 października – dla Chopina – zagrają laureaci V Międzynarodowego Podkarpackiego Konkursu Chopinowskiego w Rzeszowie, a w pianistycznej części festiwalu wystąpi także laureat Estrady Młodych Festiwalu Pianistyki Polskiej w Słupsku. Możemy się spodziewać, że wielkich muzycznych emocji dostarczą melomanom laureaci I nagród, specjalności klarnet i perkusja, prestiżowego Międzynarodowego Konkursu Muzycznego ARD w Monachium.

W Katowicach uczestnicy festiwalu wystąpią nie tylko w tak rozpoznawalnych miejscach, jak Sala Koncertowa i Aula im. Bolesława Szabelskiego Akademii Muzycznej im. Karola Szymanowskiego, Sala Kameralna NOSPR, Studio Koncertowe Radia Katowice, Biblioteka Śląska, Państwowa Szkoła Muzyczna im. Mieczysława Karłowicza czy Muzeum Archidiecezjalne. Prawdziwy kalejdoskop muzycznych specjalności i różnorodnych programów koncertowych czeka na melomanów w Słupsku, Sandomierzu, Nowym Sączu, Zakopanym, Brzesku, Kędzierzynie-Kozle, a nawet w słowackich Koszycach.

Dzięki współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie” w czasie festiwalu odbędą się prawykonania nowych dzieł Miłosza Bembinowa i Wojciecha Ziemowita Zycha.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://www.silesia.art.pl/kalendarz 


Kolejny koncert Chain Ensemble 14 października 2019 roku o godz. 19.00 w Nowym Teatrze w ramach cyklu „Scena Muzyki Nowej”, organizowanym przez Towarzystwo im. W. Lutosławskiego, rozpoczną dwa muzyczne pojedynki.

W należącym już do klasyki współczesności, powstałym w roku 1964 utworze Match Mauricio Kagela perkusista będzie sędzią w starciu między dwoma wiolonczelistami. Teatralna sytuacja jest punktem wyjścia do zaprezentowania obszernego katalogu rozmaitych możliwości artykulacyjnych. Argentyński kompozytor, który w połowie lat pięćdziesiątych przeniósł się do Niemiec, zapamiętany został m.in. jako inicjator gatunku teatru instrumentalnego, którego jednym z pierwszych przykładów jest właśnie ten utwór. W utworze Mecz mieszkający i działający w Krakowie kompozytor Maciej Jabłoński wykorzystał fragment Ferdydurke Witolda Gombrowicza ze słynną walką na miny między Miętusem i Syfonem. Zespół smyczkowy wsparty kotłami współdziała tu z dużą grupą amatorów, którzy wokalnie i aktorsko wcielają się w rolę przeciwników, zaś oryginalny tekst recytowany przez aktora przedstawia przebieg tego jedynego w swoim rodzaju starcia.

Wyciszenie emocji, zwrot w stronę introwertyzmu nastąpi w utworze Struny w ziemi na zespół smyczkowy Tomasza Sikorskiego, „muzycznego egzystencjalisty”. Arvo Pärt, być może najpopularniejszy z żyjących twórców muzyki „poważnej”, w roku 1977 napisał utwór Tabula rasa na dwoje skrzypiec, fortepian preparowany i orkiestrę smyczkową. Stanowi on jeden z pierwszych przykładów charakterystycznej dla estońskiego kompozytora techniki-stylu tintinnabuli, kojarzonego z brzmieniem dzwonów oraz spokojem, kontemplacją i wewnętrznym wyciszeniem.

Więcej – na stronie https://nowyteatr.org/pl/kalendarz/match-tabula-rasa 


W dniach 14–15 października 2019 roku w Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi odbędą się koncerty z okazji obchodów 60-lecia istnienia Katedra Kameralistyki.

Jest to najstarsza w Polsce jednostka akademicka koncentrująca działania na kameralistyce. Założona przez Kiejstuta Bacewicza – patrona Uczelni – kontynuowała działalność artystyczną i pedagogiczną nieprzerwanie przez 60 lat. Obecnie funkcjonuje jako Instytut Muzyki Kameralnej, którego kierownikiem jest dr hab. Hanna Holeksa. Z okazji jubileuszu pracownicy i współpracownicy Instytutu zapraszają na dwa koncerty i konferencję naukową, które odbywać się będą w Pałacu Akademii Muzycznej w Łodzi przy ul. Gdańskiej 32.

Uroczystości rozpoczną się 14 października koncertem o godz. 18.15 w wykonaniu pedagogów i współpracowników Instytutu Muzyki Kameralnej. Zabrzmi muzyka Siergieja Rachmaninowa, George’a Gershwina, Russela Petersona, Karola Szymanowskiego i Leopolda Godowskiego. „Kameralistyka wczoraj i dziś” to tytuł konferencji naukowej, podczas której referaty wygłoszą pracownicy i goście Instytutu (godz. 10.00-16.00). Na zakończenie obchodów Instytut Muzyki Kameralnej przygotował kolejny koncert, w którego programie znajdą się kompozycje Gustawa Mahlera, Manuela de Falli, Pawła Kleckiego i Aleksandra Tansmana (godz. 18.00).

Na wszystkie wydarzenia w ramach Jubileuszu Katedry Kameralistyki – wstęp wolny.

Aleksandra Bęben

Więcej informacji o wydarzeniach można znaleźć na stronie: www.amuz.lodz.pl 


Druga edycja Festiwalu Polskiego Radia Chopin odbędzie się w dniach 15–20 października 2019 roku w Pałacu Myśliwskim Książąt Radziwiłłów w Antoninie. Hasło przewodnie tegorocznej odsłony brzmi: „Romantyczna fantazja i improwizacja”.

Podczas sześciu wieczorów w pałacu radziwiłłowskim, w którym gościł, koncertował i komponował Fryderyk Chopin, znani muzycy wykonają fantazje i improwizacje nie tylko twórców epoki romantyzmu, lecz także kompozytorów współczesnych. Dwa koncerty, z udziałem Kuby Stankiewicza z zespołem oraz duetu Aleksander Dębicz – Marcin Zdunik, zostaną poświęcone improwizacji. Swoje umiejętności wirtuozowskie zaprezentują podczas recitali fortepianowych Piotr Sałajczyk, Maciej Grzybowski, Julia Kociuban i Evgenij Bozhanov. Przed koncertami odbędą się 25-minutowe wykłady profesorów Ireny Poniatowskiej, Iwony Puchalskiej, Ryszarda Daniela Golianka, Jakuba Stankiewicza i Wiesława Ratajczaka poświęcone idei fantazji i improwizacji w muzyce i literaturze.

Głównym punktem koncertu inauguracyjnego będzie prawykonanie napisanej na specjalne zamówienie Polskiego Radia Chopin kompozycji na fortepian solo Sturm und Frieden Aleksandra Nowaka, tegorocznego laureata Paszportu Polityki. Po raz pierwszy usłyszymy najnowszą kompozycję w wykonaniu Piotra Sałajczyka, który przywraca estradom zapomnianą muzykę fortepianową polskich kompozytorów, ale jest też cenionym wykonawcą muzyki najnowszej. Pianista zaprezentuje również Wielką Fantazję Juliusza Zarębskiego oraz Mazurki z op. 50 i Maski op. 34 Karola Szymanowskiego.

Na wszystkie koncerty wstęp jest wolny.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


15 października 2019 roku o godz. 19.00 w wykonaniu Tria Vivo usłyszymy nową interpretację arcydzieła Karola Szymanowskiego – Mity w opracowaniu łódzkiej kompozytorki Olgi Hans.

Trio fortepianowe to zespół, który łączy wirtuozowskie możliwości skrzypiec, głębokie brzmienie wiolonczeli i harmoniczne bogactwo fortepianu. Zespół taki tworzy troje muzyków, związanych z Akademią Muzyczną w Łodzi: Magdalena Kling-Fender, Robert Fender i Hanna Holeksa. Na estradzie Filharmonii zaprezentują Trio fortepianowe a-moll op. 50 Piotra Czajkowskiego, Trio fortepianowe G-dur Claude'a Debussy'ego i słynne Mity.

Ten utwór Karola Szymanowskiego świadczy o fascynacji kompozytora kulturą śródziemnomorską. Pochodzi z okresu, w którym dla kompozytora najistotniejsze były brzmieniowe właściwości utworu – stąd imitacja szmeru wody czy naśladowanie dźwięku fletni Pana. Opracowania utworu, powstałego w oryginalne na skrzypce i fortepian, dokonała Olga Hans.

Informacja o biletach – na stronie https://filharmonia.lodz.pl/pl/wydarzenia/koncert-kameralny-12 


15 października 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Narodowej odbędzie się koncert z okazji 100. rocznicy urodzin Mieczysława Wajnberga.

O ile muzyka symfoniczna Wajnberga zaczęła regularnie pojawiać się w programach koncertów, to jego twórczość kameralna dopiero od niedawna toruje sobie drogę w świadomości melomanów. Zyskuje sobie także kolejnych wykonawców-propagatorów. Poza cyklem siedemnastu kwartetów smyczkowych do najciekawszych osiągnięć kompozytora na polu kameralistyki zalicza się utwory na skrzypce i fortepian. Tworzył je na przestrzeni niemal pięćdziesięciu lat – począwszy od pierwszych prób i skomponowanych jeszcze w czasach studiów w Warszawie Trzech utworów na skrzypce i fortepian (1934), skończywszy na ostatniej szóstej Sonacie ukończonej w 1982 roku.

W jak zawrotnym tempie i z jaką intensywnością pracował Wajnberg, możemy uzmysłowić sobie na przykładzie chociażby I i IV Sonaty na skrzypce i fortepian, które zabrzmią w pierwszej części tego koncertu. Te dwa utwory dzielą zaledwie cztery lata, a w międzyczasie zdążył on skomponować dwie podobne sonaty, cztery kwartety smyczkowe, sześć cykli pieśni, powstał również znakomity Kwintet fortepianowy oraz szereg innych utworów. W jego obszernym dorobku kompozytorskim znalazły się również sonaty na instrument solo: fortepian, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, kontrabas i nawet fagot. Tych na skrzypce solo pozostawił trzy, spośród których pięcioczęściowa Pierwsza powstała w 1968 roku niemal jednocześnie z VIII Symfonią „Kwiaty polskie”.

Interesujące dopełnienie programu tego koncertu i prawdziwą gratkę dla miłośników muzyki Dmitrija Szostakowicza stanowi niedokończona Sonata na skrzypce i fortepian z 1945 roku. Utwory zabrzmią w wykonaniu znakomitego duetu: Linus Roth (skrzypce) i José Gallardo (fortepian).

Piotr Maculewicz

Informacja o biletach – na stronie http://www.filharmonia.pl/ 


16 i 17 października 2019 roku w Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego odbędą się koncerty z cyklu „Młoda Filharmonia”. Filharmonia ugości najmłodszych melomanów koncertem muzyki Ludomira Różyckiego, Fryderyka Chopina i Karola Kurpińskiego.

Jako pierwszy zabrzmi poemat symfoniczny Król Kofetua op. 24 Ludomira Różyckiego, za który kompozytor został nagrodzony prestiżową nagrodą na konkursie kompozytorskim zorganizowanym z okazji 10. rocznicy oddania do użytku Filharmonii Warszawskiej w 1912 roku. To napisane na podstawie poematu Juliusa Zeyera (czeskiego symbolisty) dzieło swoją melancholią zachwyca do dziś, będąc jednym z najciekawszych w dorobku kompozytora na polu muzyki symfonicznej.

Później wraz z filharmonikami śląskimi pianistka Martyna Kubik przeniesie nas w pełen ekspresji świat Fryderyka Chopina wraz z jego Wielkim Polonezem Es-dur op. 22. Ten skomponowany w stylu brillant utwór został wydany w 1836 roku, a dedykowany był baronowej d’Este. Orkiestra pełni w nim drugoplanową rolę, dając miejsce na wirtuozowskie figuracje solisty, od których aż roi się w tej kompozycji.

Po niej przyjdzie czas na Uwerturę do opery Zamek na Czorsztynie Karola Kurpińskiego, zawierającej w sobie motywy z całości dzieła, które ma charakter narodowy, widoczny w polonezie, ludowej śpiewce, czy nawet dumce. Na zakończenie – również uwertura, tym razem Gioacchina Rossiniego do opery Wilhelm Tell. Nad całością czuwać będzie Joanna Natalia Ślusarczyk, dyrygent-rezydent Filharmonii Śląskiej w sezonie 2018/2019 w ramach programu, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Marta Szybiak

Patronat medialny nad 75. sezonem koncertowym Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://filharmonia-slaska.eu/production/mloda-filharmonia/ 


Zarząd i Rada Fundacji im. Św. Królowej Jadwigi dla Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie zapraszają na koncert jubileuszowy „Nadzieja zawieść nie może” 16 października 2019 roku o godz. 18.30 w Katedrze Wawelskiej.

W uroczystość Najświętszego Serca Pana Jezusa, 19 czerwca 2009 roku, papież Benedykt XVI, pragnąc uhonorować pamięć Świętego Jana Pawła II, podniósł Papieską Akademię Teologiczną w Krakowie do godności Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie. Rok 2019 ta społeczność akademicka obchodzi jubileusz 10-lecia UPJPII. Z tej okazji Fundacja im. Świętej Królowej Jadwigi organizuje uroczysty koncert.

Podczas wydarzenia zostaną prawykonane utwory napisane specjalnie na tę okazję: Missa Spei Sebastiana Szymańskiego oraz Ecce Sacerdos Magnus Dawida Kusza OP. Missa Spei na chór mieszany i orkiestrę symfoniczną Szymańskiego to tradycyjny pięcioczęściowy cykl mszalny wzbogacony dodatkowo o dwie części: Offertorium – Da mihi animas, którego słowa stanowią wybrane przez ks. abpa Antoniego Baraniaka (sekretarza Prymasa Kardynała Stefana Wyszyńskiego) zawołanie biskupie, oraz o utwór na wyjście Matko Miłosierdzia, którego librettem jest modlitwa do Matki Bożej pochodząca z zakończenia encykliki Veritatis splendor św. Jana Pawła II.

Utwory zaprezentuje Chór Psalmodia i Orkiestra Passionart pod dyrekcją Dawida Kusza.

ZOBACZ: wydarzenie na Facebook

Więcej o utworze Sebastiana Szymańskiegohttps://sebastianszymanski.wordpress.com/ 


W dniach 16–19 października 2019 roku w Poznaniu odbędzie się „Paderewski Festiwal – Muzyk, Człowiek, Ambasador Polski”. Stanowi on zapowiedź wyjątkowej, polsko-amerykańskiej produkcji musicalowej o Ignacym Janie Paderewskim, której premiera została zaplanowana na jesień 2020 roku.

Organizatorami przedsięwzięcia są: Teatr Muzyczny w Poznaniu, Instytut Adama Mickiewicza i Miasto Poznań. Festiwal zainauguruje koncert musicalowy „Paddymania”. Tytuł pochodzi od określenia, które powstało w Stanach Zjednoczonych w 1891 roku, a wywołane było pojawieniem się tam na scenach koncertowych trzydziestojednoletniego pianisty Ignacego Jana Paderewskiego. Zabrzmi wybór piosenek z czterech musicali zainspirowanych historią Paderewskiego i amerykańskiej fascynacji jego twórczością. Utwory powstały z inicjatywy Instytutu Adama Mickiewicza w ramach konkursu na profesjonalny musical poświęcony Paderewskiemu, przeprowadzony w USA. Festiwal stanowi kontynuację projektu „Paderewski Musical” IAM Zwycięzcą został Matthew Hardy, autor spektaklu Virtuoso, który będzie miał swoją premierę we wrześniu 2020 roku w Teatrze Muzycznym w Poznaniu, a następnie zostanie wystawiony w Stanach Zjednoczonych.

Festiwal obejmuje koncerty z muzyką Paderewskiego, warsztaty, które poprowadzą dziekani i profesorki uczelni publicznych i prywatnych z Los Angeles, Nowego Jorku i New Mexico, panel dyskusyjny poświęcony realizacji musicalu w USA z udziałem członków jury projektu „Paderewski Musical”, a także premiera anglojęzycznego teledysku zapowiadającego premierę musicalu Virtuoso. W ramach „Paderewski Festiwal” pokazana zostanie też opera kameralna Three Paderewskis – zwycięzca nagrody Opera America za rok 2018.

Na wszystkie wydarzenia obowiązuje wstęp bezpłatny.

Szczegóły – na stronie https://www.teatr-muzyczny.pl/paderewski-festiwal/19 


W dniach 17 października – 8 grudnia 2019 roku w Warszawie, Krakowie, Lublinie, Lwowie, Łańcucie i Wiedniu odbędzie się Festiwal im. księcia Władysława Lubomirskiego pod Patronatem Honorowym Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Andrzeja Dudy.

Festiwal im. księcia Władysława Lubomirskiego jest otwartym wydarzeniem muzycznym na cześć mecenasa kultury, który przyczynił się do sukcesu Szymanowskiego, Karłowicza, Szeluto, Różyckiego czy Fitelberga. W dzisiejszych czasach wiemy, jak ważna jest pomoc mecenatu Państwa, sponsoringu czy mecenatu prywatnego, toteż dzięki cyklom otwartych wydarzeń artystycznych, zaprezentowane zostaną niezwykłe postacie, stojące za niezwykłymi Artystami i ich dziełami, szczególnie te, których zasługi ze względu na arystokratyczne pochodzenie zostały wymazane z kart historii w dobie komunizmu.

Cykl otwartych dla publiczności koncertów, recitali, wystaw wykonywanych przez wybitnych artystów, w muzycznej części programowej poświęcona będzie polskim kompozytorom z rodzin możnowładczych, ale i ich protegowanym, jak na przykład Franciszek Lessel czy właśnie twórcom Młodej Polski, objętych opieką przez Patrona Festiwalu.

Udział w Festiwalu wezmą Sinfonia Varsovia, Polish Art Philharmonic, Orkiestra Filharmonii Lubelskiej, Aukso – Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Filharmonii Lwowskiej, Galicki Chór Kameralny, Junge Kammerphilharmone Freiburg. Poza szesnastoma koncertami symfonicznymi Festiwal wzbogacony będzie recitalami i koncertami kameralnymi.

Przedsięwzięcie ma charakter otwarty, i wszystkie wydarzenia festiwalowe w Polsce oraz we Lwowie są bezpłatne dla publiczności. Funkcjonować będą dwa typy koncertów: „Galowy” oraz „Wieczorowy”, w związku z czym obowiązywać będzie dress code.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://lubomirskifestival.pl/