Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2018 2019 2020 2021 2022
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

„Muzyka w obrazie. Obraz w dźwięku” to cykl koncertów, warsztatów oraz wykładów promujących muzykę współczesną, organizowany przez Centrum Współczesnej Muzyki Klawesynowej im. Elżbiety Chojnackiej od 12 lipca do 22 listopada 2020 roku w Pałacu w Rybnej.

W ramach cyklu zaprezentowane zostaną utwory muzyczne inspirowane malarstwem, literaturą, matematyką, architekturą, materią przemysłową i bogactwem regionu śląskiego. Odbędą się również prawykonania utworów na klawesyn Philipa Czaplowskiego, Sławomira Kaczorowskiego, Tomasza Kamieniaka, Dominika Lasoty, Weroniki Ratusińskiej-Zamuszko i Adama Wesołowskiego. We wrześniu planowana jest także premierowa projekcja filmu Macieja Jarolima Świat widziany dźwiękami oraz spotkanie z twórcami tej produkcji.

Do udziału w cyklu zostali zaproszeni cenieni artyści i naukowcy: prof. Gabriela Szendzielorz-Jungiewicz, dr hab. Beata Warykiewicz-Siwy i dr hab. Piotr Kopiński (wykładowcy Akademii Muzycznej w Katowicach), prof. dr hab. inż. Krzysztof Kluszczyński z Politechniki Krakowskiej, klawesynistki Hanna Balcerzak i Aleksandra Gajecka-Antosiewicz, muzykolog Piotr Oczkowski oraz reżyser dźwięku Krzysztof Sztekmiler (Akademia Muzyczna w Łodzi).

Koncert inauguracyjny pt. „Kiedy muzyka staje się obrazem” z towarzyszącą wystawą partytur graficznych będzie miał miejsce 12 lipca o godz. 18.00. O godz. 12.00 odbędą się również warsztaty dla dzieci i młodzieży pt. „Grafika muzyczna”, prowadzone przez dr. hab. Piotra Kopińskiego.

Szczegółowy program – na stronie: https://www.aleksandragajecka-antosiewicz.com/centrum-współczesnej-muzyki-klawesynowej-elżbieta-chojnacka-center/ 


Polish Cello Quartet to zespół złożony z czterech znakomitych solistów. Podczas koncertu 24 lipca 2020 roku o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki każdy z nich wykona inną sonatę wiolonczelową autorstwa polskiego kompozytora.

Usłyszymy reprezentujący epokę romantyzmu utwór Fryderyka Chopina, napisane na początku XX wieku dzieła Karola Szymanowskiego (w opracowaniu Kazimierza Wiłkomirskiego) i Ludomira Różyckiego, a także skomponowaną w drugiej połowie lat 50. minionego stulecia sonatę Witolda Szalonka. Repertuar ciekawy, niebanalny i bardzo zróżnicowany.

Przeznaczona oryginalnie na skrzypce i fortepian Sonata d-moll Szymanowskiego wyszła spod pióra zaledwie dwudziestojednoletniego twórcy. Została wykonana po raz pierwszy w kwietniu 1909 roku w Warszawie. W późniejszych latach twórca często wykonywał to dzieło jako pianista, przyznawał też wówczas, że jest to „rzecz pod każdym względem popularna”.

W Sonacie a-moll op. 10, którą Różycki ukończył w 1906 roku, wiolonczela jest stale na pierwszym planie. To właśnie ona prezentuje i rozwija najważniejsze wątki. Kompozycja jest przy tym zdecydowanie bardziej nastrojowa i uczuciowa niż wirtuozowska, a jej wylewność emocjonalna i uroda melodii przywodzą niekiedy na myśl muzykę twórców rosyjskich, zwłaszcza Sergiusza Rachmaninowa.

Szalonek zasłynął swoimi radykalnymi kompozycjami pisanymi w latach 60-tych XX w. Jego Sonata na wiolonczelę i fortepian jest jednak wcześniejsza – ukończył ją w 1958 roku, jeszcze w czasie studiów. Nie jest może tak awangardowa, ale stanowi ciekawe i niebanalne uzupełnienie programu koncertu.

Agnieszka Frei

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej – na stronie https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/7977