Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

Program 2 Polskiego Radia zaprasza 16 lutego 2019 roku o godz. 19.00 do Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego na pierwszy koncert Royal String Quartet z nowym altowiolistą Pawłem Czarnym.

Royal String Quartet to dziś marka rozpoznawalna na całym świecie. Grają wspólnie 20 lat, mają w swym dorobku 17 płyt docenionych przez międzynarodową krytykę, nagrodzonych dwoma „Fryderykami” i sześcioma nominacjami do tej nagrody. Odbyli koncerty na wszystkich kontynentach i mają swoją wierną publiczność. Do tego zorganizowali 15 lat temu festiwal Kwartesencja, podczas którego muzycy w swych ambitnych artystycznie przedsięwzięciach nie uznają granic gatunków. Precyzja techniczna, klarowność muzycznej formy i nienaganny styl to podstawy, na których członkowie Royal String Quartet budowali swoją karierę. RSQ stał się jednym z czołowych ambasadorów polskiej kultury.

W programie ich warszawskiego koncertu znalazły się: VII Kwartet smyczkowy fis-moll op. 108 Dymitra Szostakowicza, , Kwartet smyczkowy F-dur op. 96 Antonína Dvořáka, a także IV Kwartet smyczkowy Grażyny Bacewicz, której jubileusz 110. rocznicy urodzin przypada w tym roku.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.studianagran.com.pl/newsy/royal-string-quartet---szostakowicz,-bacewicz,-dvo%C5%99%C3%A1k-1099.html 


17 lutego 2019 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu odbędzie się koncert Elbląskiej Orkiestry Kameralnej i Janusza Wawrowskiego.

Dynamizm, intensywność i wirtuozeria, oparte na smyczkowej konkurencji i smyczkowym współdziałaniu. Te pojęcia najlepiej opisują Koncert na dwoje skrzypiec d-moll BWV 1043 – jedno z największych arcydzieł Jana Sebastiana Bacha. Kompozycja zabrzmi w Sali Koncertowej ZPSM i przeniesie melomanów do epoki baroku. Elbląska Orkiestra Kameralna nie zapomina jednak o sympatykach dzieł współczesnych – z instrumentów popłyną również dźwięki Concertino na skrzypce i orkiestrę smyczkową op. 42 Mieczysława Wajnberga. W ten sposób słuchacze odbędą muzyczną drogę pełną emocji, na której nie zabraknie nadziei, smutku i tęsknoty. W repertuarze znalazły się również utwory Antonio Vivaldiego, Edwarda Griega i Romualda Twardowskiego.

Wszystko pod okiem Janusza Wawrowskiego – artysty, który czuje się równie swobodnie w świecie smyczkowym i w świecie dyrygenckim. Podczas koncertu laureat „Fryderyka” będzie dzierżył w dłoniach batutę i skrzypce, a te ostatnie staną się instrumentalną gwiazdą wieczoru. Melomani będą bowiem mogli podziwiać brzmienie pierwszego w Polsce po II wojnie światowej Stradivariusa, pamiętającego czasy króla Jana Sobieskiego. Mimo kilkusetletniej historii skrzypce te pozostają w znakomitym stanie: sam Janusz Wawrowski określił je jako „żyletę przecinającą powietrze”. W roli solistki do muzyka dołączy Paula Preuss, na scenie pojawią się też elbląscy kameraliści, a słowo o muzyce wygłosi Jarosław Praszczałek.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

(Tomasz Czapla)

Szczegółowy program - na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/klasyka-spod-stradivariusa-plynaca 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus zaprasza na koncert walentynkowy, który odbędzie się w Auli Uniwersytetu Adama Mickiewicza 17 lutego 2019 roku o godz. 18:00.

W pierwszej części koncertu wystąpi utalentowana polska skrzypaczka Ewelina Nowicka. W jej interpretacji usłyszymy Concertino op. 42 na skrzypce i orkiestrę smyczkową i Rapsodię na tematy mołdawskie op. 47 nr 3 Mieczysława Wajnberga, którego jubileusz 100. rocznicy urodzin przypada w tym roku.

Druga część koncertu to już świat argentyńskiego tanga Astora Piazzolli w wykonaniu znanego akordeonisty i bandoneonisty Wiesława Prządki. Koncert ten będzie także promował najnowszą płytę z nagraniami Orkiestry i Wiesława Prządki Astor Piazzolla. Suita Troileana. Koncert walentynkowy to nie tylko muzyczny świat argentyńskiego tanga, ale także pokaz tańca w wykonaniu Agaty Czartoryskiej i Michała Kaczmarka, założycieli Teatru Tanga i Szkoły Casa Buena. Orkiestrę poprowadzi tego wieczoru Anna Duczmal-Mróz.

Informacja o biletach – na stronie http://www.amadeus.pl/event-17-02-2019-walentynki 


W niedzielę 17 lutego 2019 o godz. 18:00, w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się koncert "Mistyczne Źródło". Usłyszymy dzieła napisane przez czołówkę współczesnych kompozytorów chóralnych w wykonaniu śpiewaków i instrumentalistów pod kierownictwem Agnieszki Franków-Żelazny.

Cykl Five Hebrew Love Songs („Pięć żydowskich pieśni miłosnych”) powstał dzięki współpracy Erica Whitacre’a z jego żoną, która napisała teksty do tych utworów w swoim ojczystym języku. Każda z pieśni jest uchwyceniem jakiegoś momentu życia. Ola Gjeilo w Luminous Night of the Soul w sposób równorzędny potraktował partię fortepianu i partią chóru. O magnum misterium to propozycja hiszpańskiego kompozytora i dyrygenta Javiera Busto, która stanowi autorską kompozycję, ale jej tekst pochodzi z psalmu responsoryjnego z Matutinum Bożego Narodzenia. Podobne podejście do słów prezentuje w Lux aeterna Lauridsen – tekst utworu to średniowieczna antyfona z mszy za zmarłych. Można rzec, że kompozytor wskrzesza dawne teksty, jednak łączy je z zupełnie nowym, świeżym materiałem muzycznym.

Podczas koncertu nie zabraknie także dzieł chóralnych napisanych przez wybitnych polskich kompozytorów. Jacek Sykulski jest przedstawicielem poznańskiego środowiska muzycznego i prawdziwym pasjonatem utworów chóralnych. Uważa, że głos ludzki jest doskonałym instrumentem, który może wyrazić więcej niż orkiestra symfoniczna. Podczas koncertu usłyszymy jego kompozycję Pater Noster („Ojcze nasz”). Natomiast Nunc dimittis Pawła Łukaszewskiego to muzyczna interpretacja pieśni Symeona, którą według podań miał śpiewać podczas trzymania na rękach małego Jezusa (na podstawie Ewangelii według św. Łukasza).

Szczegółowe informacje na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6714

 


Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca zaprasza na koncert kameralny, który odbędzie się w niedzielę 17 lutego 2019 o godz. 18:00 w siedzibie Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia w Katowicach. W programie m.i.n utwory Marcela Chyrzyńskiego i Piotra Warzechy. U boku orkiestry OMN wystąpi saksofonista Bartłomiej Duś oraz akordeonista Rafał Łuc i Śląski Kwintet Akordeonowy.

Koncert na saksofon i sinfoniettę War Game  Marcela Chyrzyńskiego swoje prawykonanie miał podczas Festiwalu Kompozytorów Krakowskich w 2015 roku. Trwająca niemal 20 minut kompozycja to muzyka niezwykle energetyczna, momentami dramatyczna. Materiał dźwiękowy saksofonu i orkiestry niesie ten sam typ ekspresji, w kolejnych odcinkach formy wzajemnie się wzmacniając i uzupełniając. Nieżyjący już Piotr Warzecha, okres swojej największej aktywności twórczej miał w latach 70. Choć kompozytor ten świetnie przyswoił sobie środki i techniki awangardowe, to bliższa mu była postawa tradycyjna, ujawniająca się w podejściu do formy i narracji. W utworze Momenty III paleta barw akordeonu znalazła swoje szerokie użycie, podkreślając niuanse kolejnych segmentów i różnice dynamiczne między nimi.

Niemal we wszystkich utworach Toshio Hosokawy solista reprezentuje człowieka, a orkiestra naturę i wszechświat – ten zewnętrzny i wewnętrzny. Człowiek śpiewając próbuje komunikować się ze światem, a świat na ten śpiew odpowiada. Proces ten kompozytor próbuje przedstawić poprzez dźwięk. To jednocześnie proces wzrastania i dojrzewania człowieka. Kompozycja Voyage IV Extasis przeznaczone jest na akordeon solo i zespół kameralny. Hosokawa wierzy, że początkiem akordeonu był japoński instrument tradycyjny shô, rodzaj harmonijki ustnej, w której dźwięk jest wytwarzany przez wdychanie i wydychanie powietrza. Gdy jest wydychane – myślimy o dźwięku opuszczającym człowieka, gdy wdychane – to tak jakby dźwięk powracał do człowieka z oddali. Wg filozofii zen wydech może symbolizować śmierć, a wdech – powrót człowieka.

Podczas wieczoru zostanie wykonana również kompozycja Seonjin Yun – laureata III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego "Patri Patriae" na utwór poświęcony pamięci Ojca Świętego Jana Pawła II. Kompozycja Rituale II została uhonorowana III nagrodą oraz dodatkowo nagrodą pozaregulaminą, przyznaną przez Dyrektora Artystycznego Orkiestry Muzyki Nowej, w postaci wykonania kompozycji w ramach cyklu koncertów Orkiestry Muzyki Nowej w NOSPR w sezonie 2018/2019.

Magdalena Stochniol

Więcej informacji na stronie: http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1398/orkiestra-muzyki-nowej


W dniu 18 lutego 2019 roku o godz. 19:00 w Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina odbędzie się koncert w wykonaniu studentów klas fortepianu pt. „Kompozytorom uczelni in memoriam”.

W programie koncertu pojawią się dzieła fortepianowe kompozytorów związanych z Uniwersytetem Muzycznym w Warszawie: Juliusza Wertheima, Stefana Kisielewskiego, Jana Ekiera, Mariana Sawy, Władysława Żeleńskiego, a także Romana Statkowskiego i Grażyny Bacewicz, których jubileusze 160. i 110. rocznicy urodzin przypadają w tym roku.

II Sonata na fortepian Grażyny Bacewicz powstała w 1953 roku. Po raz pierwszy utwór ten został wykonany podczas koncertu zorganizowanego przez Związek Kompozytorów Polskich. Obfituje on w nieoczekiwane, dramatyczne zwroty i wymaga od wykonawcy wysokich umiejętności technicznych. Jest jedną z najlepszych kompozycji tego gatunku w polskiej dwudziestowiecznej muzyce fortepianowej.

Twórczość Romana Statkowskiego należy do nurtu późnoromantycznego. Jego Toccata op. 33, trudna technicznie, świadczy o dogłębnym rozumieniu problemów pianistycznych. Utwór cechuje przejrzysta forma i pomysłowość w zakresie faktury. Wraz z szybkim, motorycznym ruchem i skromną linią melodyczną stanowi w twórczości kompozytora, którego Barbara Chmara-Żaczkiewicz nazywa „urodzonym lirykiem”, pozycję odmienną i wyjątkową.

Opiekunem artystycznym koncertu jest dr Monika Quinn.

Bezpłatne karty wstępu dostępne są od 4 lutego w Chopin University Press (pn. – śr., pt. 16:00–19:00 oraz przez stronę www.umfc.bilety24.pl 

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


18 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w poznańskim Teatrze Polskim artyści z krajów zaangażowanych w obie strony konfliktu, znanego pod nazwą Wielka Wojna, który wstrząsnął światem na początku XX wieku, spotkają się, by wspólnie zagrać koncert.

Nawiązując do wydarzeń sprzed 100 lat, muzycy z Niemiec, Francji, Japonii i Polski wykonają utwory kompozytorów żyjących i tworzących w latach 1914–1918, na których, podobnie jak na tysiącach ich rodaków, wojna odcisnęła swe bolesne piętno. Koncert odbędzie się 18 lutego 2019, która to data przypada niemal dokładnie w stulecie zakończenia Powstania Wielkopolskiego (Powstanie zakończyło się 16 lutego 1919 roku). Partnerem wydarzenia jest Teatr Polski w Poznaniu, gdzie wystąpią artyści. Wybór miejsca jest w tym wypadku nawiązuje do bogatych tradycji z końca XIX i początku XX wieku łączenia wieczorów teatralnych z koncertami.

Idea muzyczna tego projektu jest mocno zakorzeniona w historii – każdy utwór opisuje jakiś fragment historii I wojny światowej. Sopranistka Cécile Achille, skrzypaczka Airi Suzuki, pianista Hinrich Alpers i Orkiestra Antraktowa pod dyrekcją Adama Domurata zaprezentują utwory R. V. Williamsa, M. Ravela, G. Faure, R. Stephana, C. Debussy’ego, F. Poulenca i K. Szymanowskiego.

Szczegółowe informacje – na stronie https://www.wieniawski.pl/news/aktualnosci-towarzystwo-wieniawskiego/muzyka-czasu-wielkiej-wojny-18-02-2019-19-00.html 


19 lutego 2019 roku w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej odbędzie się uroczysty koncert upamiętniający setną rocznicę pierwszego posiedzenia Sejmu po odzyskaniu przez Polskę niepodległości. Wydarzenie z udziałem prezydenta i premiera RP oraz programem złożonym z kompozycji m. in. Szymanowskiego, Moniuszki i Góreckiego transmitować będzie radiowa Dwójka o godz. 19.00.

Stulecie Sejmu Ustawodawczego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej uświetni koncert, którego program jest rodzajem symbolicznej podróży przez dzieje dawniejsze i nowsze polskiej historii muzyki.

„Ukończona w 1969 roku przez Henryka Mikołaja Góreckiego Muzyka staropolska już w samym tytule wyraźnie wskazuje na źródła inspiracji. Górecki wykorzystał symboliczne cytaty z dwóch staropolskich dzieł: fanfary instrumentów dętych oparł na średniowiecznym Benedicamus Domino, a partie smyczków na renesansowej pieśni Już się zmierzcha Wacława z Szamotuł” – mówi Marcin Majchrowski z radiowej Dwójki. Z kolei Polonez koncertowy A-dur Henryka Wieniawskiego symbolizuje czasy XIX-wiecznej wirtuozerii (uwielbianej przez ówczesną publiczność), ale jest też nawiązaniem do wielkiej, sarmackiej tradycji dostojnego tańca chodzonego. Z kolei Uwertura koncertowa Karola Szymanowskiego to utwór symbolizujący aspiracje muzyki polskiej niemal w przededniu odzyskania niepodległości.

Są w programie tego koncertu także dwa, wymowne wyjątki – Interludium z nieukończonego Oratorium o św. Stanisławie Franciszka Liszta oraz Polonia Edwarda Elgara. Te dwa dzieła kompozytorów obcych – wprost nawiązują do tradycji muzyki polskiej i polskiej historii. Natomiast niedługi Koncert warszawski Richarda Addinsella – napisany został do brytyjskiego filmu Dangerous Moonlight z 1941 roku, opisującego tragedię września 1939 roku” – dodaje Marcin Majchrowski.

Utwory wykona Orkiestra Teatru Wielkiego – Opery Narodowej pod dyrekcją José Marii Florêncio; soliści: Jakub Jakowicz (skrzypce), Michał Szymanowski (fortepian).

Artur Szklarczyk


Wieczór kameralny w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego 20 lutego 2019 roku o godz. 19:00 będzie prawdziwą ucztą pełną muzycznych rarytasów, zwłaszcza dla wielbicieli muzyki klawesynowej.

Główny bohater koncertu Marek Toporowski – klawesynista, organista, kameralista i dyrygent – szczególnie ceniony jest jako wirtuoz klawesynu oraz dyrygent, specjalizujący się w wykonawstwie barokowej muzyki oratoryjnej. Po ukończeniu studiów w Akademii Muzycznej w Warszawie (organy – Józef Serafin, klawesyn – Leszek Kędracki) doskonalił swe umiejętności pod okiem mistrzów we Francji, Niemczech i Holandii. W Akademii Muzycznej w Katowicach prowadzi klasę klawesynu. Jego płyty nagrane z muzyką staropolską czterokrotnie otrzymały nagrodę „Fryderyk”, a wiele innych – nominacje do tej nagrody.

Na wstępie koncertu z udziałem Marka Toporowskiego i Orkiestry Kameralnej Capella Bydgostiensis usłyszymy Rameau, uważanego za jednego z najważniejszych kompozytorów XVIII wieku i za założyciela opery francuskiej. Następnie zaprezentowany zostanie rozpoznawalny i powszechnie lubiany Bachowski Koncert klawesynowy E-dur BWV 1053. W interpretacji solisty usłyszymy Hommage à J.S. Bach współczesnego twórcy Ryszarda Borowskiego, aranżera, dyrygenta i pedagoga. W finale koncertu zabrzmią utwory Josefa Myslivečka, znanego jako „boski Czech” (il divine boemo), który był bliskim przyjacielem i mentorem młodego Mozarta. Muzycy wykonają Koncert klawesynowy B-dur oraz Symfonię G-dur.

Katarzyna Szewczyk

Więcej – na stronie http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/blog/wydarzenia/kregu-muzyki-klawesynowej/ 


21 lutego 2019 o godz. 19:00 NFM Ensemble zaprasza na spotkanie z polską muzyką kameralną. Na program wieczoru złożą się kompozycje pięciorga rodzimych twórców reprezentujących różne pokolenia. W wykonaniu kameralistów Narodowego Forum Muzyki zabrzmią zarówno utwory słynnych twórców XX i XXI wieku, jak i dzieło Ignacego Feliksa Dobrzyńskiego – mistrza polskiej muzyki kameralnej doby romantyzmu.

Pełen niezwykłej energii Kaleidoscope for M.C.E.  Pawła Szymańskiego powstał w 1989 roku, jako dzieło 35-letniego wówczas kompozytora. Utwór, zgodnie ze swym tytułem, bazuje na ciągłym przetwarzaniu rozpoczynającego go motywu i prezentuje różnorodne możliwości, jakie niesie ze sobą technika gry na wiolonczeli. Wiolonczela doczekała się również kompozycji solowej w twórczości Witolda Lutosławskiego. Swoją Wariację Sacherowską Lutosławski skomponował w 1975 roku na prośbę legendarnego wiolonczelisty Mścisława Rostropowicza. Z kolei na kontrabas solo przeznazony jest utwór Titane Elżbiety Sikory – należący do szeregu kompozycji pedagogicznych zamówionych przez dyrektora konserwatorium w Angouleme, Jacques’a Pési.

Pełnia brzmienia kwintetu smyczkowego ujawni się w dwóch kontrastujących ze sobą kompozycjach autorstwa Krzysztofa Pendereckiego i Feliksa Ignacego Dobrzyńskiego. Pierwszy ze wspomnianych twórców w swoim Kwintecie smyczkowym „Kartki z nienapisanego dziennika” powraca do różnych etapów rozwoju własnego języka artystycznego. Z tradycji muzyki kameralnej wyrasta również twórczość Dobrzyńskiego – szkolnego kolegi Fryderyka Chopina. Jego Kwintet fortepianowy F-dur jest artystyczną reakcją na klęskę powstania listopadowego i przejawem odwagi kompozytora – mimo ryzyka wynikającego z nastrojów politycznych w III części Dobrzyński umieścił melodię Mazurka Dąbrowskiego.

Szczegółowe informacje na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6720


22 lutego 2019 w Narodowym Forum Muzyki we Wrocławiu odbędzie się prawykonanie Koncertu na skrzypce i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna. Utwór powstał dla Marcina Markowicza i jemu jest dedykowany. Soliście towarzyszyć będzie orkiestra Narodowego Forum Muzyki pod batutą Jacka Kaspszyka.

"Pisanie w dzisiejszych czasach utworu na orkiestrę symfoniczną można uznać za przejaw ekscentryczności". – to słowa Pawła Mykietyna, które padły podczas rozmowy na temat najnowszego Koncertu na skrzypce i orkiestrę symfoniczną. Koncert na skrzypce – pierwszy utwór po powstałym półtora roku temu Herr Thäddeus – wzbudza naturalną ciekawość. 

Paweł Mykietyn jest obecnie z pewnością jednym z najbardziej charakterystycznych twórców muzyki polskiej, na co wskazują zarówno kolejne udane prawykonania jego dzieł, jak i szereg nagród i prestiżowych wyróżnień, które otrzymał. Są wśród nich m.in. pierwsza lokata na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO w Paryżu (1995), Paszport „Polityki” (2000) i Krzyż Kawalerski Orderu Odrodzenia Polski (2011). Pochodzący z Oławy kompozytor muzyką interesował się od dziecka, choć formalną edukację rozpoczął w wieku czternastu lat jako uczeń „Łowieckiej” – OSM I i II st. im. Karola Szymanowskiego we Wrocławiu. Od samego początku był żywo zainteresowany tworzeniem muzyki, a pierwsze wskazówki kompozytorskie otrzymał m.in. od Andrzeja Kosendiaka. Po maturze swój warsztat kompozytorski Mykietyn rozwijał na Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie (dziś Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina) w ramach studiów pod kierunkiem Włodzimierza Kotońskiego. Już w tamtym czasie zadebiutował podczas festiwalu "Warszawska Jesień" kompozycją La strada.

Oprócz najnowszej kompozycji Mykietyna tego wieczoru usłyszymy również słynne dzieła powstałe w ubiegłym stuleciu: Quattro versioni originali della Ritirata Notturna di Madrid di L. Boccherini Luciana Beria, Divertimento Leonarda Bernsteina oraz La valse Maurice’a Ravela.

Szczegółowe informacje na stronie: http://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/6544


Oryginalny program Koncertu Karnawałowego Sinfonii Iuventus 22 lutego 2019 roku o godz. 19.00 w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego w Warszawie zachwyci każdego miłośnika ambitnej, mistrzowskiej muzyki symfonicznej wchodzącej w interakcje z „lżejszymi muzami”.

Mistrzem takich połączeń był Leonard Bernstein – swego Kandyda sam określał mianem operetki, ale to obszerne dzieło na motywach ironiczno-gorzkiej powiastki Woltera łączy w sobie wiele gatunkowych tradycji. Zapowiada je efektowna uwertura-potpourri, grywana też jako samodzielny utwór symfoniczny. West Side Story tegoż autora stała się kamieniem milowym w dziejach musicalu – podziwiana na Broadwayu, przyniosła autorowi ogromną popularność zwłaszcza w wersji filmowej (1961). Brawurowe sceny taneczne doczekały się autorskiego ujęcia w formie barwnej orkiestrowej suity.

John Williams to prawdziwa legenda muzyki filmowej. Soundtrack do szelmowskiej komedii Stevena Spielberga Złap mnie, jeśli potrafisz należy może do nieco mniej znanych osiągnięć autora, ale dorównuje jakością i pięknem muzycznych pomysłów tym najsławniejszym. Orkiestrowe miniatury – Escapades z solowym saksofonem (w tej partii wystąpi Paweł Gusnar) na kanwie filmowej partytury to urocza i zabawna stylizacja muzyki filmowej z lat 1960., w których rozgrywa się akcja filmu – jej „znakiem rozpoznawczym” bywał szczególnie wówczas popularny wibrafon, mający tu eksponowaną partię, którą wykona Dominik Bukowski. Wirtuozowski saksofon jest też koncertującym bohaterem suity Scaramouche, skomponowanej w 1937 r. przez Dariusa Milhaud jako część muzyki do komedii Latający lekarz Moliera. Danzón No. 2 Arturo Márqueza to symfoniczna perełka muzyki meksykańskiej, spopularyzowana jako encore grywany chętnie przez sławną Simón Bolívar Youth Orchestra pod batutą Gustavo Dudamela. Za dyrygenckim pulpitem stanie Wojciech Rodek – dyrektor artystyczny Filharmonii Dolnośląskiej w Jeleniej Górze.

Piotr Maculewicz

Patronat medialny nad koncertami Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie https://sinfoniaiuventus.pl/ 


22 lutego o godz. 19:00 orkiestra Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie wystąpi pod dyrekcją Andrzeja Boreyki, który jest jednym z najbardziej ekscytujących i dynamicznych dyrygentów pochodzących z Europy Wschodniej. W ich interpretacji usłyszymy utwory Góreckiego, Ravela i Strawińskiego.

Koncert rozpocznie utwór Mikołaja Góreckiego. Tytuł Zan Tontemiquico w języku Náhuatl, którym mówiono na terenie obecnego Meksyku, w wolnym tłumaczeniu znaczy „Przychodzimy po to tylko, aby śnić”. Słowa zaczerpnięte są z wiersza autorstwa Tochihuitzina, księcia i poety, który żył na przełomie XIV i XV wieku.

Kulminacją koncertu będzie wykonanie suity z baletu Igora Strawińskiego Ognisty ptak. Premiera baletu w 1910 roku w Paryżu okazała się ogromnym sukcesem, a Strawiński zyskał uznanie takich sław, jak Claude Debussy, Maurice Ravel, Manuel de Falla, Jean Cocteau. Dzieło określano mianem „tanecznej symfonii”. Ognisty ptak to pierwsza tak rozbudowana kompozycja orkiestrowa w dorobku 27-letniego twórcy. Muzyka młodego kompozytora bazuje częściowo na rosyjskim folklorze, a w dużym stopniu wykorzystuje jeszcze wzorce jego wielkich poprzedników: Aleksandra Głazunowa, Aleksandra Skriabina i nauczyciela Strawińskiego, Nikołaja Rimskiego-Korsakowa.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/wydarzenia/1000-Boreyko__Strawinski__ 


Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina zaprasza 22 lutego 2019 roku o godz. 12.00 na Święto Uczelni, które odbędzie się w Sali Koncertowej UMFC przy ul. Okólnik 2.

Harmonogram wydarzenia przewiduje uroczystą promocję doktorów, wręczenie dyplomów doktora habilitowanego, orderów, odznaczeń oraz stypendiów dla najzdolniejszych studentów.

W roku, w którym obchodzimy 200. rocznicę urodzin Stanisława Moniuszki, w części artystycznej nie może zabraknąć utworów tego wybitnego kompozytora. W Sali Koncertowej zabrzmią pieśni: ze zbioru Pierwszy śpiewnik domowy (1897) Dalibógże i Pieśń wieczorna do słów Józefa Massalskiego, Sen do słów Marceline Desbordes i Niepewność do słów Adama Mickiewicza ze zbioru Siódmy śpiewnik domowy (1876).

Te utwory wykonają wykładowcy uczelni. Prof. UMFC dr hab. Anna Radziejewska (mezzosopran) ukończyła z wyróżnieniem studia w klasie śpiewu profesora Jerzego Artysza w Akademii Muzycznej w Warszawie. Została laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych. Od 1999 jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej i prowadzi również działalność pedagogiczną: wykłada śpiew solowy na Wydziale Wokalno-Aktorskim UMFC. Często zapraszana jest również do prowadzenia kursów mistrzowskich. Odznaczona brązowym medalem Gloria Artis oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi. Pianista Paweł Sommer też jest absolwentem Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Obecnie jest wykładowcą na Wydziale Wokalno-Aktorskim w macierzystej uczelni. Dwukrotnie brał udział w International Lied Masterclass (Bruksela), gdzie poszerzał znajomość repertuaru pieśniarskiego. Towarzyszył śpiewakom na wielu konkursach wokalnych, zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!


23 lutego 2019 roku wyruszymy w niezwykłą, muzyczną podróż. Naszym przewodnikiem będzie flecista i dyrygent Patrick Gallois, a towarzyszyć mu będzie Sinfonietta Cracovia. Artyści wystąpią w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach (Sala Siemiradzkiego) o godz. 19:00.

Patrick Gallois, uczeń Jean-Pierre’a Rampala, od lat występuję w podwójnej roli, prezentując publiczności na całym świecie pełne spektrum swojego artystycznego kunsztu.

Podczas koncertu usłyszymy barokową II Suitę orkiestrową h-moll Johanna Sebastiana Bacha, ze słynną Badinerie – fletowy przebój z Gallois w roli solisty. Z kolei pod batutą Gallois-dyrygenta usłyszymy pierwsze symfoniczne dzieła dwóch niezrównanych klasyków wiedeńskich. W stylowych wnętrzach krakowskich Sukiennic zabrzmi I Symfonia Es-dur, napisana przez zaledwie ośmioletniego Mozarta, oraz I Symfonia D-dur Josepha Haydna. W sobotni wieczór zabrzmi też utwór współczesny – nawiązująca do baroku przejmująca Chaconne in memoria del Giovanni Paolo II Krzysztofa Pendereckiego. Impresjonistyczne Preludium do Popołudnia Fauna Claude’a Debussy’ego w aranżacji gwiazdy wieczoru (opracowanie na flet, harfę i orkiestrę smyczkową) to jeden z najsłynniejszych utworów tego kompozytora, uznawany również za przełomowy w historii muzyki.

Słynny flecista i dyrygent artystycznie spotkał się już wcześniej z Sinfoniettą Cracovią. Przyjemność wspólnych występów oraz entuzjazm słuchaczek i słuchaczy sprawiły, że nie sposób było nie podzielić się tym doświadczeniem z krakowską publicznością.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie www.sinfonietta.pl 


23 lutego 2019 o godz. 18.00 Filharmonia Poznańska zaprasza do Auli Uniwersyteckiej na 475. Koncert Poznański „C’est la vie!”, podczas którego zabrzmi muzyka Mieczysława Wajnberga.

Podczas pierwszej części 475. Koncertu Poznańskiego zanurzymy się w pięknych frazach Koncertu skrzypcowego g-moll op. 67 Mieczysława Wajnberga, którego setną rocznicę urodzin świętujemy w roku 2019. A po przerwie zabrzmi wyjątkowe dzieło Hectora Berlioza – Lelio, albo powrót do życia (Lélio ou le retour à la vie) op. 14 b. Ten sam bohater, który w słynnej Symfonii fantastycznej pogrąża się w rozpaczy prowadzącej w objęcia obłędu, w Lelio budzi się z koszmarnych snów, odnajduje spokój, a pragnienie miłości i wszechogarniającą samotność postanawia oswoić zachwycającą muzyką.

Koncert Wajnberga zabrzmi w wykonaniu znakomitego skrzypka Linusa Rotha, propagatora muzyki tego kompozytora, natomiast w Lelio usłyszymy Wojciecha Pszoniaka w roli narratora oraz Andrzeja Lamperta (tenor), Szymona Komasę (baryton), Poznański Chór Kameralny i Orkiestrę Filharmonii Poznańskiej. Całością dyrygować będzie Łukasz Borowicz.

Podczas sobotniego koncertu odbędzie się także promocja nowego tłumaczenia Pamiętników Hectora Berlioza, wydanych przez Wydawnictwo Poznańskie. Partnerem tej publikacji jest Filharmonia Poznańska, a przedmowę do książki napisał Łukasz Borowicz.

Anna Plenzler

Informacja o biletach – na stronie https://www.filharmoniapoznanska.pl/ 


Kolegium Kościelne Parafii Ewangelicko-Reformowanej w Warszawie serdecznie zaprasza do Kościoła Ewangelicko-Reformowanego na cykl recitali organowych na zabytkowych organach firmy Schlag und Söhne z 1900 roku.

Przed laty wspaniale odrestaurowany zabytkowy instrument służy nie tylko w czasie niedzielnej liturgii. Jego wspaniałym, pięknym i ciepłym brzmieniem można zachwycać się podczas recitali organowych, które, wzorem lat ubiegłych odbywają się zawsze w czwartą niedzielę każdego miesiąca 2019 roku o godzinie 19.00 (wyjątkowo w trzecią niedzielę grudnia).

Podczas dziesiątej jubileuszowej edycji wystąpią wybitni muzycy z sześciu krajów Europy: Niemiec, Holandii, Austrii, Grecji, Włoch i Polski. Dyrektorem artystycznym festiwalu jest Michał Markuszewski.

Wstęp na wszystkie koncerty jest wolny.

Patronat Medialny nad Międzynarodowymi Koncertami Organowymi 2019 objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.


Międzynarodowe Koncerty Organowe 2019

27.01.2019 19.00 Damian Skowroński (Polska)
24.02.2019 19.00 Ennio Cominetti (Włochy)
24.03.2019 19.00 Hanna Dys (Polska)
28.04.2019 19.00 Felix Friedrich (Niemcy)
26.05.2019 19.00 Ernst Wally (Austria)
23.06.2019 19.00 Ben van Oosten (Holandia)
28.07.2019 19.00 Chris Paraskevopoulos (Grecja)
25.08.2019 19.00 Wacław Golonka (Polska)
22.09.2019 19.00 Ulfer Smidt (Niemcy)
27.10.2019 19.00 Ralf Borghoff (Niemcy)
24.11.2019 19.00 Dariusz Bąkowski-Kois (Polska)
15.12.2019 19.00 Michał Markuszewski (Polska) 


24 lutego 2019 roku o godz. 12:00 Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia pod batutą Františeka Maceka wykona utwory Mieczysława Karłowicza, Grażyny Bacewicz, i Wojciecha Kilara.

Mieczysław Karłowicz przyszedł na świat w ojcowskim dworku w Wiszniewie, na wchłoniętych przez Litwę ziemiach białoruskich. Jego litewskie dzieciństwo trwało krótko: rodzina sprzedała majątek, kiedy miał zaledwie pięć lat, i przeprowadziła się do Heidelbergu. W listopadzie 1906 kompozytor donosił w liście do Adolfa Chybińskiego: „Dziś […] wykończyłem kompozycję, którą nazwę prawdopodobnie Rapsodią litewską. Starałem się zakląć w nią cały żal, smutek i niewolę wiekuistą tego ludu, którego pieśni w mym dzieciństwie brzmiały. Czy i o ile mi się udało choć cząstkę tego, co wisi roztopione w powietrzu każdego kątka tych stron, wlać w formy utworu orkiestrowego, tego osądzić nie mogę”.

W dorobku Grażyny Bacewicz pierwszorzędną rolę odgrywają kompozycje skrzypcowe, nie sposób jednak zlekceważyć utworów na fortepian – wśród nich wyróżnionego nagrodą ZKP Koncertu z roku 1949. Partię fortepianu w tym utworze wykona Piotr Sałajczyk.

Kościelec 1909, kolejny po Krzesanym poemat symfoniczny Wojciecha Kilara, tym razem nawiązujący nie tylko do folkloru tatrzańskiego, ale też do spuścizny Mieczysława Karłowicza. Trzy kompozycje powstałe na przestrzeni siedemdziesięciu lat, a zarazem trzy dowody na uwodzicielską moc stylizacji i odniesień do tradycji formy. Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Dorota Kozińska

Patronat medialny nad koncertami NOSPR objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Więcej – na stronie http://www.nospr.org.pl/pl/koncerty/1238/nospr-frantisek-macek-piotr-saajczyk 


24 lutego 2019 roku o godz. 17:00 w przepięknym Muzeum Pałacu Króla Jana III odbędzie się koncert Warszawskiej Opery Kameralnej z cyklu „Koncerty kameralne w Wilanowie”.

Muzyka romantyzmu przepełniona jest uczuciami. Kompozycje tego okresu ukazują cały wachlarz emocji. Rozedrgane uczucia, apoteoza uniesień, porywy serca, tęsknota – wszystkie one stanowiły inspirację dla twórców: poetów, dramatopisarzy, malarzy i wreszcie kompozytorów. W wypadku kompozytorów polskiego Romantyzmu, do głosu dochodził jeszcze jeden, kto wie czy nie najistotniejszy aspekt. Była to tęsknota za utraconą ojczyzną. Najodpowiedniejszym gruntem do ukazania wszystkich tych emocji, czasem bardzo osobistych jest muzyka kameralna. Polski dorobek kompozytorski jest w tej mierze niebywale bogaty.

Pieśń romantyczna, pełna emocjonalnej afektacji, w wypadku Polski rozbiorowej, pełniła jeszcze jedną, szczególną rolę: była nośnikiem patriotycznych treści. W tym gronie szczególne znaczenie zdają się mieć pieśni Moniuszki i Chopina. Pierwsze, być może lżejsze, interpretacyjnie mniej skomplikowane (z założenia miały być wykonywane w szlacheckich dworach z dala od scen koncertowych), drugie, pełne wyważenia pomiędzy pianistyczną wirtuozerią a ulotnością wokalnej frazy. Podczas najbliższego koncertu dopełnią je może ciut bliższe naszym czasom choć wciąż osadzone w stylistyce romantyzmu dzieła Mieczysława Karłowicza. Zabrzmią także dzieła Michała Kleofasa i Franciszka Ksawerego oraz Michała Kazimierza Ogińskich, czy perły z dorobku Henryka Wieniawskiego, Stanisława Niewiadomskiego i Ignacego Jana Paderewskiego.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie http://repertuar.operakameralna.pl/event/polska-muzyka-romantyczna-xix-w-warsaw-opera-quartet-i-marek-bracha-koncerty-kameralne-w-wilanowie-2/ 


26 lutego 2019 roku o godz. 17.00 w sali „Parnassos” Biblioteki Śląskiej odbędzie się specjalny koncert z okazji obchodów 200. rocznicy urodzin Stanisława Moniuszki.

Koncert arii i pieśni Stanisława Moniuszki w Bibliotece Śląskiej to jedna z pierwszych propozycji dla melomanów, jakie przygotowała Instytucja Promocji i Upowszechniania Muzyki „Silesia” na trwający Rok Moniuszkowski w ramach cyklu koncertowego „Moniuszko od serca”.

Na początek zaśpiewają wybitni młodzi wokaliści kształcący się w katowickiej i krakowskiej Akademii Muzycznej, laureaci wielu konkursów wokalnych. Jednym z ostatnich był Międzynarodowy Konkurs Solowej Wokalistyki Sakralnej „Ars et Gloria”, na którym wszyscy uczestnicy zobowiązani byli regulaminowo do wykonania utworu Stanisława Moniuszki. Laureatka III nagrody Justyna Bujak zaprezentowała recytatyw i arię Halki Ha! Dzieciątko nam umiera... O mój maleńki..., Patryk Wyborski – arię Miecznika Kto z mych dziewek serce której, a Piotr Kalina – arię Jontka Szumią jodły, za interpretację której został również wyróżniony na Międzynarodowym Konkursie Muzyki Wokalnej im. Jana Kiepury w Krynicy-Zdroju. Jakub Schmidt, zdobywca I nagrody „Ars et Gloria” w swojej kategorii wiekowej, zaśpiewał na konkursie m.in. słynną basową arię Skołuby.

Program koncertu obejmował będzie jednak nie tylko arie i pieśni konkursowe, zostanie wzbogacony o inne utwory Stanisława Moniuszki z jego twórczości pieśniarskiej i operowej.

Wstęp na wydarzenie jest wolny! Bezpłatne wejściówki dostępne są w biurze IPiUM Silesia (pl. Sejmu Śląskiego 2, parter, pokój 20) lub telefonicznie 32 219 33 44 w. 33.

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Dodatkowe informacje – na stronie https://www.silesia.art.pl/strona-glowna/koncerty/362_moniuszko-od-serca-wokalisci-w-bibliotece-slaskiej