Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2017 2018 2019 2020 2021
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

8 czerwca 2019 o godz. 22.00 na Cmentarzu Centralnym w Szczecinie odbędzie się koncert poświęcony Tym, którzy nie powrócili z morza… W programie znajdą się utwory Marka Jasińskiego i Oli Gjeilo.

Jest to wydarzenie cykliczne, odbywające się w niezwykłej scenerii Cmentarza Centralnego, wśród symbolicznych grobów tych, których morze zabrało na wieczną wachtę. W ten sposób organizatorzy pragną po raz kolejny uczcić pamięć ludzi, którzy z morzem związali swoje życie. Muzyce towarzyszy gra świateł, która potęguje nastrój wieczoru. Koncert poprzedza ceremoniał morski z udziałem kompanii honorowej studentów Akademii Morskiej w Szczecinie. Wyjątkowy i niepowtarzalny klimat wydarzenia przyciąga co roku ponad tysięczną publiczność.

Podczas tegorocznego koncertu dedykowanego Tym, którzy nie powrócili z morza… usłyszymy Stabat Mater Marka Jasińskiego oraz Sunrise Mass norweskiego kompozytora młodego pokolenia Oli Gjeilo. Uznawany za wschodzącą gwiazdę światowej muzyki klasycznej wirtuoz stworzył własny styl inspirowany muzyką poważną, filmową, ludową i jazzem. Składający się z czterech typowych dla mszy części Sunrise Mass jest afirmacją piękna natury i refleksją nad zgubną chęcią panowania człowieka nad światem.

Koncert w wykonaniu Chóru Akademickiego im. Prof. Jana Szyrockiego ZUT i Orkiestry Opery na Zamku w Szczecinie poprowadzi Szymon Wyrzykowski.

Informacje na temat biletówhttp://www.opera.szczecin.pl


8 i 9 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w siedzibie orkiestry Sinfonia Varsovia (Grochowska 272) będą miały miejsce koncerty „Japonia” i „Moniuszko” w ramach cyklu „Letnie Koncerty na Grochowskiej”.

Podczas popołudniowych koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Udział w najbliższych koncertach wezmą: Piotr Nikiel (tenor), Miho Kurihara (fortepian) i uczestnicy Akademii Operowej. Zgodnie z programem koncertów muzycy zaprezentują utwory kameralne Stanisława Moniuszki i kompozytorów japońskich. Usłyszymy też perły romantycznej liryki wokalnej oraz muzykę polskich twórców XX wieku: Ignacego Jana Paderewskiego, Ludomira Różyckiego, Witolda Lutosławskiego, Piotra Perkowskiego, a także warszawianina Mieczysława Wajnberga, którego jubileusz 100-lecia urodzin obchodzimy w tym roku.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 


Muzyczna Europa nie zna celników, wież obserwacyjnych ani szlabanów granicznych. Jej granice wyznacza tylko wyobraźnia najwybitniejszych kompozytorów, nie znających pojęcia „artystyczny kompromis”. Przekonamy się o tym 9. czerwca 2019, gdy w Ratuszu Staromiejskim w Elblągu wystąpi Wojciech Waleczek – „fenomen klawiszowego grania”.

Wraz z nim rozrywkowym krokiem, w iście ekspresowym tempie, publiczność prześledzi fortepianowe dzieje Starego Kontynentu. Dzieje, których rozdziały były kreślone nie tylko ręką Chopina, Paganiniego i Bacha, ale również mniej znanych, ale równie intrygujących mistrzów partytury. Chociażby Johana Helmicha, kompozytora, oboisty i dyrygenta, który wszechstronnością zawstydziłby ludzi renesansu, a do historii przeszedł jako „szwedzki Haendel”.

Koncertem organizatorzy uczczą 15. rocznicę wstąpienia Polski do Unii Europejskiej. Polskiej i europejskiej muzyki nie należy bowiem sobie przeciwstawiać – jak stwierdził niegdyś Fryderyk Chopin, „jedna wynika z drugiej i odwrotnie”. W czerwcowy wieczór elbląscy melomani przekonają się, że ta prawda, mimo upływu 200 lat, pozostają nadal aktualna…

Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje – na stroniehttp://www.eok.elblag.eu/pl/news/fortepianowa-historia-europy


9 czerwca 2019 roku o godz. 18.00 Stowarzyszenie Polskich Artystów Muzyków zaprasza do Trybunału Koronnego w Lublinie na koncert „Moniuszko i muzyka francuska” w ramach cyklu koncertów „Fonie Lublina”.

Czym była w czasach pozytywizmu muzyka St. Moniuszki dla Polaków, wie chyba każdy meloman. Dzięki wątkom narodowym, przywiązaniu do rodzimych tradycji i zmysłowi satyryczno-komediowemu Moniuszko stał się dla uciśnionego zaborami narodu pomnikiem manifestowania swojej przynależności narodowej, a jego dzieła – bezpośrednim wektorem tych idei. Nieco inne podejście do sztuki operowej prezentowano w ówczesnej Francji – kraju, który bez wątpienia był w drugiej połowie XIX wieku stolicą europejskiej kultury. To tam produkowano najbardziej prestiżowe przedstawienia operowe, to tam lgnęły rzesze kompozytorów by spróbować wystawić swoje dzieła.

Podczas koncertu „Moniuszko i muzyka francuska” utwory Stanisława Moniuszki zostaną zaprezentowane w konfrontacji z dziełami francuskich twórców drugiej połowy XIX wieku. Zderzenie różnych sposobów postrzegania muzyki – Moniuszki skupionego na wątkach narodowych i Francuzów nastawionych na kosmopolityczne wartości prezentowania potęgi sztuki i kreowania nowych trendów – odzwierciedliło się w programie najbliższego koncertu. Poza ariami Moniuszki (także w formie transkrypcji skrzypcowych) w wykonaniu artystów lubelskich zabrzmią utwory G. Bizeta, Ch. Gounoda i C. Francka.

Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Patronat medialny nad cyklem koncertów „Fonie Lublina” objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

ZOBACZ: wydarzenie na FB.


7 czerwca 2019 roku o godz. 19:30 w Filharmonii Krakowskiej wystąpi Cyprien Katsaris – francuski pianista pochodzenia cypryjskiego. Orkiestrę Filharmonii Krakowskiej poprowadzi Charles Olivieri-Munroe.

Cyprien Katsaris jako solista współpracuje z najsłynniejszymi orkiestrami świata, aktywnie działa również jako kameralista. Jest założycielem Katsaris Piano Quintet, który przyjmowany jest entuzjastycznie zarówno przez prasę, jak i publiczność obu Ameryk, Europy i Japonii. Prowadził kursy mistrzowskie w Nowym Jorku, Toronto, Salzburgu, Meksyku, Hongkongu, Hadze i Szanghaju. W latach 1977–2007 był także dyrektorem artystycznym Międzynarodowego Festiwalu w Echternach (Luksemburg). W 1990 roku artysta zasiadał w jury XII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie. Jego działalność uhonorowana została wieloma odznaczeniami, w tym Artysty UNESCO na Rzecz Pokoju (1997). Jest członkiem Stowarzyszenia Artyści dla Pokoju. Artysta wystąpił na festiwalu Chopin i jego Europa w 2012 r. W jego wykonaniu usłyszymy Koncert fortepianowy f-moll BWV 1056 Johanna Sebastiana Bacha i Wanderer-Fantasie op. 15 , D.760 Franza Schuberta (aranż. F. Liszt).

Koncert otworzą Wariacje symfoniczne Witolda Lutosławskiego. Utwór powstał w 1938 roku, rok po uzyskaniu przez Lutosławskiego dyplomu kompozycji Konserwatorium Warszawskiego. Prawykonania utworu dokonała Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie pod batutą Grzegorza Fitelberga. „Jest to muzyka, w której słuchacza uwodzi przede wszystkim brzmienie, uroda szaty dźwiękowej, zmienność barw, kolorów orkiestry, dobieranych ze smakiem i inwencją. Aparatem orkiestry rozbudowanej […] Lutosławski posługuje się z wirtuozerią i rozmachem, olśniewając błyskotliwością pomysłów” – napisała o Wariacjach Barbara Smoleńska-Zielińska.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Więcej – na stronie http://filharmonia.krakow.pl/ 


10 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Podkarpackiej w Rzeszowie odbędzie się prezentacja spektaklu Polskiego Teatru Tańca pt. Polka. Spektakl współorganizowany jest przez Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu Scena dla tańca 2019.

Polka to spektakl w reżyserii Igora Gorzkowskiego, w choreografii Iwony Pasińskiej, z muzyką Zbigniewa Kozuba i w scenografii Andrzeja Grabowskiego, którego premiera odbyła się w Roku Bogów w Polskim Teatrze Tańca. Jego koncepcja inscenizacyjna opiera się na grze różnymi znaczeniami słowa Polka. Przedstawienie ma formę kolażu. Twórcy przyglądają się rozmaitym doświadczeniom rozmaitym odcieniom kobiecości i różnym doświadczeniom życiowym kobiet – miłości, pracy, przyjaźni, rozmarzeniom, niespełnieniom i snom. W recenzji pt. Smutna Polka w nr 7 „Polityki” Joanna Brych pisała o spektaklu, że „premierę Polskiego Teatru Tańca należy zaliczyć do jednych z najciekawszych propozycji naszej sceny tańca współczesnego ostatnich lat”.

Premiera Polki wpisała się w program Roku Bogów 2018, który jest częścią programu działalności Polskiego Teatru Tańca na lata 2016–2020, oddającego hasło „Polski / wielko-polski”, który ma zadanie gloryfikować polską sztukę.

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.filharmonia.rzeszow.pl/ 


11 czerwca 2019 w TR Warszawa odbędzie się koncert, podczas którego wystąpi Gośka Isphording w prapremierze zamówionego przez Biennale Warszawa utworu Karola Nepelskiego Wariacje na globalny tłum z kwadrofoniczną partią elektroniczną. Zabrzmią także kompozycje Petera Ablingera, Ángela Faraldo, Ailís Ní Ríain i Jukki Tiensuu.

Nowy utwór Karola Nepelskiego, przeznaczony na klawesyn amplifikowany i sampler, jest poszukiwaniem nastroju towarzyszącego masowym zgromadzeniom miast całego świata, w których solidarność lub niezadowolenie mieszkańców doprowadziło jednak do przemian społeczno-politycznych. W warstwie elektronicznej samplera wykorzystane są krótkie fragmenty nagrań (sample) dostępnych w mediach społecznościowych, takich jak Facebook, YouTube czy Twitter: dźwięki tłumu, dźwięki zbiorowych koncertów, fonosfera miejskich zgromadzeń oraz ruchów protestacyjnych, a także przemówień liderów, polityków, autorytetów. Jest to quasi-opera, w której sampler zastępuje głos ludzki (głosy pojedynczych osób i głos całych grup ludzi), a klawesyn zastępuje akompaniującą orkiestrę.

Wykonanie utworu zostanie powierzone międzynarodowej sławy klawesynistce, wybitnej interpretatorce muzyki współczesnej – Gośce Isphording.

Więcej informacji na stronachhttp://trwarszawa.pl/spektakle/wariacje-na-globalny-tlum/ oraz https://www.facebook.com/events/354769908355143/


W dniach 12 czerwca – 2 lipca 2019 roku w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego oraz w Teatrze Nowym w Warszawie odbędzie się XV edycja Festiwalu Kwatesencja.

Rok temu Royal String Quartet świętował dwudziestą rocznicę powstania. W roku 2019 pora na piętnastą Kwartesencję, która obejmuje tym razem cztery koncerty. We wszystkich biorą udział gospodarze, a ich gośćmi są w tym roku muzycy z krajowej czołówki: jedna z najwybitniejszych polskich śpiewaczek, ubiegłoroczna laureatka Europejskiej Nagrody Kompozytorskiej, Agata Zubel, oraz wywodzący się z jazzu, przełamujący wszelkie granice gatunkowe w muzyce pianista Marcin Masecki.

W programie znajdą się klasyczne kwartety smyczkowe Beethovena i Schuberta, wyrafinowane kompozycje Jamesa MacMillana i minimalistyczną medytację Mortona Feldmana. Pieśni Mahlera i Wellesza na kameralny skład wykona kompozytorka i śpiewaczka Agata Zubel. Sonette der Elisabeth Barrett-Browning Egona Wellesza, pisane do miłosnych wierszy słynnej angielskiej poetki czasów wiktoriańskich, zabierają nas do jądra ekspresjonizmu. Pieśni wędrownego czeladnika Gustava Mahlera odzwierciedlają alter ego samego kompozytora – jak nazwał go Bohdan Pociej, „romantycznego wędrowca”. A jednak kobiety też te pieśni śpiewają. Odwrócenie znaczeń, czy wcielenie?

Wstęp na festiwalowe koncerty jest bezpłatny.

Patronat medialny nad Festiwalem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowy program – na stronie https://royalstringquartet.pl/ 


12 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w Filharmonii Pomorskiej im. Ignacego Jana Paderewskiego w Bydgoszczy będzie miał miejsce „Koncert na 6 fortepianów”!

Udział w koncercie wezmą Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis oraz sekstet pianistów e składzie: Adam Kośmieja, Mariusz Klimsiak, Radosław Kurek, Michał Szymanowski, Paweł Wakarecy i Bartłomiej Wezner. Muzycy zaprezentują dzieła Wolfganga Amadeusa Mozarta, Johanna Sebastiana Bacha, Henryka Mikołaja Góreckiego i Steve’a Reicha.

W dorobku Mozarta znajdujemy 31 divertimenta, co świadczy o tym, jak wielkie znaczenie i „wzięcie” posiadała ta forma w jego epoce. Były to najczęściej utwory okolicznościowe, często powstawały na zamówienie. Capella Bydgostiensis wykona jedno z najpopularniejszych – Divertimento F-dur.

To wielka gratka usłyszeć nieczęsto grany Koncert na cztery fortepiany a-moll BWV 1065 Bacha i to z wybitnie bydgoskim akcentem. Według dociekań bachowskich komentatorów i monografistów koncerty na 3 i 4 instrumenty miały stanowić zachętę dla najstarszych synów kompozytora do podjęcia jeszcze intensywniejszych ćwiczeń.

Góreckiego Trzy utwory w dawnym stylu z 1963 były swego rodzaju precedensem w twórczości młodego kompozytora, który dał się już poznać jako zdeklarowany zwolennik awangardy. Trzy ujęte w mały cykl miniatury bardzo mocno nawiązują do stylu muzyki renesansu.

Na koniec koncertu rewelacja – 6 fortepianów po raz pierwszy na estradzie w utworze (z 1973) Steve’a Reicha, amerykańskiego kompozytora, jednego z pionierów minimalizmu w muzyce, dwukrotnego zdobywcy prestiżowej nagrody Grammy.

Konrad Mielnik

Dodatkowe informacje – na stronie: http://www.filharmonia.bydgoszcz.pl/ 


Koncert Chóru Polskiego Radia 13 czerwca 2019 w Sali Kameralnej NOSPR w Katowicach będzie kontynuacją muzycznych spotkań poświęconych mariażowi słowa i muzyki.

Po koncercie poświęconym włoskiej renesansowej poezji oraz twórczości Rainera Marii Rilkego, zespół sięgnie tym razem po kompozycje inspirowane dorobkiem angielskiego poety i dramatopisarza Williama Shakespeare'a, którego twórczość przez ponad 400 lat pobudzała wyobraźnię kompozytorów. Na przestrzeni wieków zmieniała się stylistyka i język muzyczny twórców, jednak fascynacja poezją pozostała niezmienna.

Ta muzyczna różnorodność znajdzie odzwierciedlenie w repertuarze koncertu. Chór Polskiego Radia zaprezentuje trzy cykle: angielskiego twórcy początku XX wieku Ralpha Vaughana Williamsa, współczesnego kompozytora fińskiego pochodzenia Jaakko Mäntyjärviego oraz solistyczny cykl Rogera Quiltera (Adam Radnicki - bas, Karolina Krupa - fortepian). W programie koncertu znaczące miejsce będzie miała również muzyka polskich twórców: Agaty Zubel, Macieja Małeckiego oraz Pawła Łukaszewskiego.

Wieczór poświęcony Williamowi Shakespeare'owi dopełnią recytacje jego poezji w wykonaniu Radosława Krzyżowskiego. Chór Polskiego Radia poprowadzi jego dyrektor artystyczna Maria Piotrowska-Bogalecka.

Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.

ZOBACZ: Wydarzenie FB


Koncert kończący sezon artystyczny 2018/2019 w Filharmonii Poznańskiej odbędzie się w piątek 14 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 w Auli Uniwerystetu Adama Mickiewicza.

Solistą wieczoru będzie artysta-rezydent Filharmonii Poznańskiej mijającego sezonu – norweski skrzypek Henning Kraggerud, a Filharmoników Poznańskich poprowadzi ich szef –  dyrygent Marek Pijarowski.

Wieczór rozpocznie porywający Koncert skrzypcowy d-moll op. 47 Jeana Sibeliusa, stanowiący prawdziwe wyzwanie dla najwybitniejszych skrzypków. Następnie usłyszmy znakomitą orkiestrową Partitę Grażyny Bacewicz. Jak pisała Małgorzata Gąsiorowska w monografii poświęconej kompozytorce: "Jest to utwór wskazujący na dojrzewanie nowych koncepcji w zakresie organizacji brzmienia, ale też na silne jeszcze oddziaływanie tradycji, np. w sensie ogólnych dyspozycji formalnych. Partita reprezentuje tę odmianę układu cyklicznego, na który składa się kilka, absolutnie samoistnych materiałowo utworów. Są to: Preludium, Toccata, Intermezzo i Rondo". W finale usłyszmy mistyczny Poemat Ekstazy (IV Symfonia) op. 54 Aleksandra Skriabina. Koncert poprowadzi Jakub Kasperski.

Więcej informacji – na stroniehttps://filharmoniapoznanska.pl/


14 czerwca o godz. 19:00 w Filharmonii im. Mieczysława Karłowicza w Szczecinie odbędzie się koncert, wieńczący sezon artystyczny 2018/2019. Zabrzmią dzieła Richarda Straussa, Richarda Wagnera i Mieczysława Karłowicza.

Ostatnim polskim romantykiem – zarówno jeśli przyjrzymy się jego twórczości, jak i życiu – był Mieczysław Karłowicz. Tragicznie zmarły podczas lawiny w Tatrach, zaledwie 32-letni kompozytor pozostawił po sobie stosunkowo niewielki dorobek. W 1900 roku, jeszcze w trakcie studiów, powstała Bianca da Molena op. 6 – muzyka do dramatu Biała gołąbka Józefa Nowińskiego. Szczególne miejsce w twórczości Karłowicza zajmuje sześć poematów symfonicznych. Pierwszy utwór w tym gatunku, Powracające fale op. 9, Karłowicz pisał w okresie rodzinnych tragedii – śmierci ojca i siostry. Aby uciec od przygnębiającej atmosfery Warszawy, wyjechał do uzdrowiska Ika, gdzie fale Adriatyku stały się inspiracją do stworzenia poematu. Szczegółowy program dzieła, zgodnie z wolą kompozytora, pozostaje ukryty, jednak według wskazówek Karłowicza kompozycja ma oddawać zmienny nastrój przygnębionego ciężkim losem człowieka i jego powracające radosne wspomnienia młodości.

Podobny wydźwięk mają Cztery ostatnie pieśni Richarda Straussa, uznawane za łabędzi śpiew romantyzmu. Natomiast twórczość Richarda Wagnera to kwintesencja muzycznego niemieckiego romantyzmu. W finale koncertu Orkiestra Symfoniczna Filharmonii w Szczecinie pod dyrekcją Rune Bergmanna wykona Uwerturę do opery Śpiewacy norymberscy Wagnera.

Więcej – na stronie https://filharmonia.szczecin.pl/pl 


Koncert z okazji 50 lat pracy artystycznej Dyrektora Filharmonii Zielonogórskiej – Czesława Grabowskiego – odbędzie się 14 czerwca 2019 roku o godz. 19.00.

Koncert jubileuszowy, który odbędzie się w ramach Święta Województwa Lubuskiego, w sposób symboliczny nawiązuje do działalności zasłużonego polskiego dyrygenta, kompozytora oraz pedagoga – profesora klasy dyrygentury w Akademii Sztuki w Szczecinie.

Do wykonania Koncertu potrójnego C-dur Ludwika van Beethovena na skrzypce, wiolonczelę i fortepian Maestro zaprosił troje wybitnych polskich solistów, z którymi współpracuje od lat w ramach wielu przedsięwzięć artystycznych realizowanych na swojej drodze artystycznej. Muzyka Beethovena to również wybór symboliczny nawiązujący do ponadgranicznej idei jedności, której przez szereg lat Filharmonia Zielonogórska daje wyraz w ramach Międzynarodowych Festiwali Dni Muzyki nad Odrą.

Podczas koncertu Maestro Czesław Grabowski wykona również własne kompozycje, prezentując swoje indywidualne, osobiste stanowisko wobec estetyki muzyki współczesnej. W Filharmonii Zielonogórskiej prezentacje utworów Dyrektora są wydarzeniami wyjątkowymi i nie mają miejsca w każdym sezonie artystycznym. Podczas tego koncertu w wykonaniu Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Zielonogórskiej zabrzmi Intrada.

Sławomir Kozłowski

Informacja o biletach – na stronie http://filharmoniazg.pl/events/50-lat-pracy-artystycznej-czeslawa-grabowskiego/ 


14 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 podczas uroczystego zakończenia 67. sezonu artystycznego w Filharmonii Opolskiej zabrzmi muzyka Stanisława Moniuszki, Emila Młynarskiego i Sergiusza Rachmaninowa.

W latach czterdziestych XIX wieku Moniuszko mieszkał w Wilnie. Powstała tam w 1848 roku uwertura fantastyczna Bajka, chociaż bliżej jej do niewielkiego poematu symfonicznego. Narracja Bajki – Opowieści zimowej – jest porywająca i pełna barw.

Emil Młynarski tworzył na przełomie XIX i XX wieku. Dyrygent, skrzypek i kompozytor został współzałożycielem i pierwszym dyrektorem Filharmonii Narodowej w Warszawie. Premiery jego II Koncertu skrzypcowego D-dur dokonał w 1920 roku legendarny Paweł Kochański. Romantyczne tony, doprawione niemałymi pokładami wirtuozostwa i nawiązaniami do folkloru, zachwyciły publiczność. W roli solisty podczas koncertu czerwcowego wystąpi znakomity Jakub Jakowicz.

W finale koncertu kończącego 67. Sezon Artystyczny Filharmonii Opolskiej usłyszymy II Symfonię e-moll Sergiusza Rachmaninowa.

Więcej – na stronie https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/strefa-gwiazd-7/ 


14 czerwca 2019 roku o godz. 19.00 Orkiestra Filharmonii Świętokrzyskiej im. Oskara Kolberga w Kielcach po raz ostatni wystąpi w tym sezonie koncertowym.

W finale sezonu zabrzmią arcydzieła symfoniki, a gwiazdą wieczoru będzie Maria Sławek – młoda skrzypaczka o wielkiej wrażliwości muzycznej i bardzo dobrym warsztacie. Artystka występuje nie tylko solo, ale również w duecie z Piotrem Różańskim oraz jest członkiem wyjątkowego zespołu – sekstetu smyczkowego, który tworzy wraz z najwybitniejszymi muzykami swojego pokolenia.

Wieczór rozpocznie Mona Lisa Gioconda – preludium symfoniczne Ludomira Różyckiego skomponowane w stylu późno romantycznym, które zaprezentuje Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Świętokrzyskiej pod batutą dyrektora tej instytucji Jacka Rogali. W interpretacji Marii Sławek usłyszymy Symfonię hiszpańską d-moll Édouarda Lalo – pełne rozmachu, wirtuozerii skrzypcowej i z niemal równorzędnymi partiami orkiestrowymi.

Po przerwie zabrzmi Symonia B-dur autorstwa 22-letniego wówczas Ignacego Dobrzyńskiego – dzieło pełne urokliwych tematów i współbrzmień.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Szczegółowe informacje – na stronie http://filharmonia.kielce.pl/ 


Sinfonia Varsovia zaprasza do swojej siedziby na popołudniowe „Letnie Koncerty na Grochowskiej”. 15 i 16 czerwca 2019 roku o godz. 16.00 w ramach cyklu odbędą się koncerty „Japonia” i „Moniuszko”.

Podczas koncertów kameralnych w każdą sobotę i niedzielę występują zarówno uznani artyści, jak i wschodzące gwiazdy muzyki klasycznej. W trakcie 30 koncertów podzielonych tematycznie – Nie tylko orkiestra, Japonia, Moniuszko, Relaks, W podróży, Improwizacja, Dawna Warszawa – wystąpią zespoły w tradycyjnych składach i rzadko spotykanych konfiguracjach, jak np. kwintet stroikowy z saksofonem i klarnetem basowym, oktet wiolonczelowy czy kwartet fletowy. Programy koncertów obejmują muzykę wielu stylów i epok – od baroku, przez romantyczne arie operowe, po jazz, muzykę współczesną oraz improwizowaną.

Muzykę japońskich twórców oraz kompozytorów, których zainspirowała kultura Japonii, zaprezentują młodzi utalentowani warszawscy perkusiści Mikołaj Rytowski i Franciszek Prokopiuk. Wykonają m. in. utwór K’an Wojtka Blecharza. Następnego dnia zabrzmią kwartety Stanisława Moniuszki w wykonaniu artystów Sinfonii Varsovii.

Patronat medialny nad koncertami Orkiestry Sinfonia Varsovia objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Szczegółowe informacje o programie dostępne na stronie internetowej orkiestry: www.sinfoniavarsovia.org 


Która nuta jest do zagrania, a która do przemilczenia? Thomas Kalb nie ma takich wątpliwości i z każdego fragmentu partytury wydobywa to, co najwartościowsze. Nie inaczej będzie 16 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Zespołu Państwowych Szkół Muzycznych w Elblągu, gdy dyrygent poprowadzi Elbląską Orkiestrę Kameralną.

Niemiecka krytyka określiła go mianem „suwerennego interpretatora”. Nic dziwnego, skoro Thomas Kalb oryginalnością i wieloznacznością muzycznych kreacji zaskakuje nawet najbardziej wytrawnych melomanów. Jak stwierdził jeden z krytyków, „to dyrygent, który z każdej nuty rozwija bukiet pomysłów i swoją kreatywność przenosi na muzyków”. Dyrygencką energią obdziela obecnie Młodą Filharmonię Kameralną Rhein-Neckar, z którą gościł w Niemczech, Francji, Kanadzie, Nowej Zelandii i Chile.

Pod batutą Thomasa Kalba elbląscy kameraliści zaproponują melomanom podróż śladami kompozytorskich klasyków. Artyści zmierzą się m.in. z „niedokończonym” XII Kwartetem smyczkowym c-moll D 703 Franza Schuberta. Za sprawą I Kwartetu smyczkowego g-moll op. 27 przeniesiemy się z kolei w świat norweskiego romantyzmu spod znaku Edwarda Griega. Nie zabraknie także biało-czerwonego akcentu w postaci Canzony di barocco na orkiestrę smyczkową Henryka Czyża.

Koncert objęty jest patronatem Polskiego Wydawnictwa Muzycznego w ramach przedsięwzięcia TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej

Patronat medialny nad wydarzeniem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Informacja o biletach – na stronie http://www.eok.elblag.eu/pl/news/kameralne-oblicza-thomasa-kalba 


Na Koncert rodzinny pt. „Najlepsi z najlepszych” w dniu 16 czerwca 2019 o godz. 11. 00 zaprasza Państwowa Szkoła Muzyczna I i II stopnia im. Fryderyka Chopina w Olsztynie wraz z Filharmonią Warmińsko-Mazurską. Tego wieczoru młodzi wirtuozi wykonają dzieła ze znanego repertuaru koncertowego, przygotowane pod kierunkiem swoich pedagogów.

Kiedyś zapytano Ignacego Jana Paderewskiego, w czym tkwi tajemnica jego pianistycznego sukcesu, odpowiedział: „Powodzenie moje zawdzięczam w jednym procencie talentowi, w dziewięciu procentach szczęściu, a w dziewięćdziesięciu procentach pracy. Praca, praca i jeszcze raz praca: oto największa tajemnica sukcesu”. Pamiętajmy o tym, słuchając młodych, wybitnie utalentowanych muzyków. Pamiętajmy, ile poświęcenia, sił, ćwiczeń włożyli wraz ze swoimi pedagogami w to, by tak wspaniale grać. Będziemy mogli przekonać się, jakie efekty przynosi połączenie talentu z ciężką pracą. Czekając z niecierpliwością na koncert młodych wirtuozów Państwowej Szkoły Muzycznej w Olsztynie życzymy im, aby nigdy nie opuściła ich miłość do muzyki i zapał do jej współtworzenia.

W Koncercie rodzinnym pt. „Najlepsi z najlepszych” – koncert wirtuozów w sali koncertowej Filharmonii wystąpią i zaprezentują utwory: Szymon Juchno, Martyna Klara Staworko, Klaudia Mikołajczyk, Emilian Spychalski, Piotr Dębowski, Dorian Baca, Dominika Kulmaczewska, Helena Wereda, Monika Malinowska, Stanisław Dołgań, Barbara Pałczyńska, Paweł Horodyski.

Koncert objęty jest projektem „Warmińsko-Mazurskiej Karty Seniora” oraz programem „Warmia i Mazury Dla Dużej Rodziny.

Bilety w cenie 10 zł są do nabycia w kasie Filharmonii wt-pt w godz.10-18 oraz poprzez stronę www.bilety.filharmonia.olsztyn.pl


18 czerwca 2019 roku o godz. 19:00 w sali koncertowej Zespołu Szkół Muzycznych w Białymstoku (ul. Podleśna 2) odbędzie się premiera spektaklu baletowego Brakujące Ogniwo autorstwa artystów białostockich z muzyką Anny Marii Huszczy.

Libretto i choreografię stworzyły Agata Wieczyńska-Krawiec i Karolina Garbacik. Libretto zostało już docenione i nagrodzone w prestiżowym konkursie. Udział w spektaklu wezmą uzdolnieni tancerze, obdarzeni też talentem aktorskim - uczniowie białostockich szkół artystycznych: Niepublicznej Szkoły Sztuki Tańca oraz Zespołu Szkół Muzycznych. Niepowtarzalną wrażliwość młodych ludzi podkreślą piękne kostiumy i interesująca scenografia.

Spektakl opowie językiem tańca i muzyki o spotkaniu, o relacji dwóch odmiennych wrażliwości i o różnicy pomiędzy byciem obok siebie a byciem razem. W spektaklu w kluczowym momencie zjawi się lęk, który się zakrada, paraliżuje i którego w pojedynkę tak trudno jest pokonać. Do walki z nim niezbędny jest drugi człowiek – prawdziwy przyjaciel.

Autorem muzyki, którą wykona podczas spektaklu Orkiestra Symfoniczna ZSM w Białymstoku pod dyrekcją Kazimierza Dąbrowskiego, jest wykładowca Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, doktor sztuk muzycznych Anna Maria Huszcza.

Na spektakl obowiązują darmowe wejściówki, które odbierać można w siedzibie Fundacji Rozwoju Sztuki Tańca (ul. Zwycięstwa 8/1 lok.10).

Dodatkowe informacje – na stronie http://www.danceoffnia.pl/index.php?page=aktualnosci&sekcja=wiadomosc&id=921&fbclid=IwAR12T9z-uaCRJ7H-hI_rHlLID9I8guCz4NE317gUas3Oe8TtsiDzY__zeec 


W dniach 20 czerwca – 12 grudnia 2019 roku w Bydgoszczy odbędzie się II Festiwal „Muzyka w Willi Blumwego”.

Festiwal odbywa się dzięki wspólnej inicjatywie Fundacji im. Piotra Orawskiego i Polskiego Radia Pomorza i Kujaw w Bydgoszczy. Celem przedsięwzięcia w siedzibie Polskiego Radia Pomorza i Kujaw jest poszerzenie oferty kulturalnej województwa, promowanie kompozytorów i twórców regionu kujawsko-pomorskiego oraz zmniejszenie dystansu pomiędzy kulturą wysoką a zwykłym odbiorcą.

Przez najciekawszych artystów związanych ze środowiskiem muzycznym województwa kujawsko-pomorskiego prezentowany będzie atrakcyjny program muzyczny. Podczas koncertu inauguracyjnego zabrzmią Partytury na Głosy Zwierzęce Marcina Gumieli. Jego utwór Sempre nella memoria di Marianna zaprezentuje 24 października duet fortepianowy Pianopticum. Koncert 28 listopada został zatytułowany „Bacha ze współczesnością rozmowy”; usłyszymy więc poza utworami Johanna Sebastiana Bacha też muzykę Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego. Finał Festiwalu to recital wokalny „W hołdzie Stanisławowi Moniuszce”: Karolina Makuła (mezzosopran) i Jarosław Kaliski (fortepian) wykonają utwory patrona 2019 roku oraz Mieczysława Wajnberga, który obchodziłby 100. rocznicę urodzin.

Wszystkie koncerty są rejestrowane i retransmitowane w poniedziałki po koncertach w audycji Radia PIK „Salon klasyczny” o godz. 21:06.

Szczegółowy program dostępny jest na stronie https://bydgoszcz.tvp.pl/43019907/festiwal-2-muzyka-w-willi-blumwego