Polmic - FB

kalendarium wydarzeń

2022 2023 2024 2025 2026
I II III IV V VI VII VIII IX X XI XII

MiesiacKobiet 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Zielonogórskiej sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Ideą cyklu koncertów „Miesiąc Kobiet" w Filharmonii Zielonogórskiej jest popularyzacja twórczości polskich i zagranicznych kompozytorek oraz prezentacja tej spuścizny przez czołowe artystki. Koncert fortepianowy Clary Schumann, Piąta Beethovena i specjalnie napisany na tę okazję utwór Elżbiety Sikory wybrzmią podczas koncertu 1 marca 2024 roku o godz. 19.00, inaugurującego trzecią edycję projektu. Koncert finałowy odbędzie się 28 marca.

1 marca Koncert Clary Schumann zabrzmi w Filharmonii Zielonogórskiej po raz pierwszy. Natomiast kulminacją koncertu będzie prawykonanie zamówionej specjalnie na tę okazję przez Filharmonię Uwertury symfonicznej Elżbiety Sikory. Utwór został dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Zamówienia kompozytorskie”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Orkiestra Filharmonii i pianistka Julia Kociuban wystąpią pod batutą Anny Sułkowskiej-Migoń. Koncert tego wieczoru oraz spotkanie z dyrygentką i solistką (o godz. 18.00) poprowadzi Agata Kwiecińska.

W programie tegorocznej odsłony „Miesiąca Kobiet" nie zabraknie koncertów symfonicznych, recitali i kolejnych prawykonań, a także towarzyszących im wydarzeń edukacyjnych.

Podczas recitalu Beaty Bilińskiej zabrzmi m.in. II Sonata na fortepian Grażyny Bacewicz (15 marca). Lilianna Krych poprowadzi prawykonanie Concerto grosso „Metamorfozy” na trio stroikowe i orkiestrę symfoniczną, które Katarzyna Kwiecień-Długosz skomponowała z okazji jubileuszu Reed Connection Trio; usłyszymy również utwory kompozytorek polskich akademii muzycznych (16 marca). Orkiestra Filharmonii pod batutą Zofii Kiniorskiej prawykona In vino veritas Alicji Gronau (22 marca). Zwieńczy cykl koncertowy Stabat Mater Karola Szymanowskiego w wykonaniu orkiestry i solistów pod dyrekcją Katarzyny Tomali-Jedynak (28 marca).

Szczegółowy program oraz informację na temat biletów dostępne są na stronie www.filharmoniazg.pl 


Olsztyn | „Dyrygent – rezydent”: Martyna Zych w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa NowowiejskiegoTrwa rezydencja dyrygencka Martyny Zych w Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej im. Feliksa Nowowiejskiego w Olsztynie w sezonie 2023/24 w ramach programu Narodowego Instytutu Muzyki i Tańca „Dyrygent – rezydent”. 1 marca 2024 o godz. 19.00 w Sali Koncertowej Filharmonii w ramach rezydencji odbędzie się koncert, na którym zabrzmi muzyka czeska i polska.

Martyna Zych, młoda dyrygentka, która została wybrana do tegorocznej edycji konkursu „La Maesta” w Paryżu, poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej. Zabrzmią Uwertura koncertowa „Karnawał" i Koncert wiolonczelowy h-moll Antonina Dvořáka oraz I Symfonia Henryka Warsa. Partię solową w Koncercie wiolonczelowym wykona Emil Olejnik, student nowojorskiej Juilliard School.

Warto usłyszeć Dvořáka właśnie pod batutą Zych. Dyrygentka wnikliwie bada twórczość czeskich kompozytorów w swoich publikacjach i współpracuje z licznymi orkiestrami w Czechach. W 2022 roku debiutowała z Filharmonią Bohuslava Martinů w Zlínie podczas Festiwalu Talentinum oraz z Orkiestrą Symfoniczną w Karlovych Varach, otwierając sezon artystyczny 2022/2023.

Koncert współorganizowany przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca w ramach programu „Dyrygent-rezydent”, finansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Koncert pod patronatem Ministerstwa Kultury Republiki Czeskiej.

Informacja o biletach: https://filharmonia.olsztyn.pl/koncert/koncert-symfoniczny-43 


Muzyka nieśmiertelna w Filharmonii OpolskiejPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

1 marca 2024 roku o godz. 19.00 Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Opolskiej wystąpi pod batutą młodego dyrygenta i kompozytora Jakuba Montewki, który w sezonie artystycznym 2022/2023 pełnił funkcję dyrygenta-asystenta Filharmonii. W wykonaniu zespołu zabrzmi muzyka nieśmiertelna. Partię solową w I Koncercie skrzypcowym Karola Szymanowskiego wykona światowej sławy polski skrzypek Jakub Jakowicz, który gra na instrumencie Braci Gand (Paryż, 1859).

I Koncert skrzypcowy Szymanowskiego otworzył nowy rozdział w historii koncertów instrumentalnych. Od wielkich kompozycji romantycznych różni go właściwie wszystko: forma dzieła jest jednoczęściowa, ale składająca się z pięciu ogniw, a wirtuozeria wykonawcza zaprezentowana w zupełnie nowym ujęciu.

W programie koncertu znalazły się również poemat symfoniczny Prélude à l'Après-midi d'un faune Claude’a Debussy’ego i VII Symfonia Ludwiga van Beethovena.

Realizacja koncertu przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/muzyka-niesmiertelna/ 


Kwartet Śląski - Arcydzieła z kontrapunktem polskim: Zbigniew BargielskiPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Kontrapunktem polskim koncertu 2 marca 2024 roku o godz. 18.00 w NOSPR w ramach cyklu „Kwartet Śląski - arcydzieła z kontrapunktem polskim" będzie kwartet smyczkowy jednego z najstarszych z żyjących kompozytorów polskich – Zbigniewa Bargielskiego. I Kwartet smyczkowy kompozytor napisał podczas swojego pobytu w Austrii - stąd jego nazwa – „Alpejski”.

– „Nagraliśmy wszystkie kwartety kompozytora na płyty. To świetna muzyka, a każdy kolejny kwartet jest zupełnie niepodobny do poprzedniego. Bargielski ma wiele świetnych, zaskakujących pomysłów muzycznych, a jego język muzyczny jest niezwykle młodzieńczy” - mówią o muzyce Bargielskiego muzycy Kwartetu Śląskiego.

W programie także absolutne arcydzieło gatunku - Kwintet fortepianowy f-moll op. 34 Johannesa Brahmsa. Partia fortepianowa jest bardzo wymagająca. Pozycja, uchodzi wśród pianistów za obowiązkową w sprawdzeniu się w roli kameralisty. Zadania podjął się znakomity Szymon Nehring, laureat XVIII edycji Konkursu Chopinowskiego - w tym utworze usłyszymy go po raz pierwszy. Program dopełni Kwartet smyczkowy d-moll „Śmierć i dziewczyna” - najbardziej popularny kwartet Franza Schuberta.

Alexandra Kozowicz

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/arcydziela-z-kontrapunktem-polskim-zbigniew-bargielski 


Gdańsk | Koncert elektroakustyczny II w Akademii Muzycznej i prawykonania kompozycji Jakuba PawlakaPatronat medialny na koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Katedra Kompozycji Akademii Muzycznej im. Stanisława Moniuszki w Gdańsku zaprasza na Koncert Elektroakustyczny II z muzyką polskich twórców, który odbędzie się 6 marca 2024 roku o godz. 18:00 w Sali Koncertowej Akademii (ul. Łąkowa 1–2). Wstęp na wydarzenie jest wolny!

Na program koncertu złoży się sześć utworów czterech kompozytorów: pedagoga Akademii Pawła Mykietyna i trojga studentów kierunku Kompozycja: Zuzanny Henclik (II rok studiów I st.), Jakuba Pawlaka (II rok studiów II st.) i Szymona Wieczorka (I rok studiów II st.). Dwie kompozycje Jakuba Pawlaka – Muzyka bez performance’u? no ok… oraz human_kinection - będą miały swoje prawykonania.

Wystąpią pianiści Martyna Chmura i Igor Torbicki, wokalistka Julia Nowikowska, kontrabasista Jan Dzierżanowski oraz sami kompozytorzy: Jakub Pawlak i Szymon Wieczorek (kontrolery MIDI, obsługa elektroniki, realizacja dźwięku).

Koordynatorami wydarzenia są Jakub Pawlak i Szymon Wieczorek.

Linki:

https://www.facebook.com/events/3819373428320560 

https://amuz.gda.pl/wydarzenia/koncert-elektroakustyczny-ii,2099 


KoncertLaureatow 6 3 24Patronat medialny nad Konkursem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Już 6 marca 2024 o godz. 18.00 w Sali Kameralnej Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu odbędzie się Koncert Laureatów XV edycji Kłodzkiego Konkursu Pianistycznego, organizowanego przez Dolnośląskie Towarzystwo im. F. Chopina w Wrocławiu i PSM I st. im. F. Chopina w Kłodzku. Wstęp wolny!

Koncert stanowi realizację Nagrody Specjalnej dla Laureatów konkursu ufundowanej przez JM Rektora Akademii, prof. dr. hab. Krystiana Kiełba.

Wystąpią: Natalia Mirosz (I grupa, II miejsce), Zofia Zaleska (III grupa, III miejsce), Bruno Bończyk (I grupa, III miejsce), Julia Krajewska (II grupa, III miejsce), Kaloyan Kaludov (II grupa, III miejsce), Mikołaj Ożga (II grupa, II miejsce) oraz duet Marcel Forgiel (III grupa, II miejsce) i Natalia Klepuszewska (I grupa, III miejsce).

W 2024 roku konkurs zyskuje rangę międzynarodowego i odbędzie się w dwóch formatach: stacjonarnie oraz online w dniach 17-18 maja 2024 roku. Termin nadsyłania zgłoszeń mija 30 kwietnia.

Strona organizatora: http://www.chopinwroclaw.eu/ 


HashtagLab 7 3 2024Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W 2021 roku z inicjatywy grupy muzyków związanych z Akademią Muzyczną im. F. Nowowiejskiego powstał pierwszy w Bydgoszczy zespół muzyki współczesnej - Ludzie z Vełny. Podczas pierwszego koncertu w Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab 7 marca 2024 roku o godz. 19.00 prawykona Die Arien der Zeit autorstwa założyciela zespołu Rafała Gorzyckiego na sopran, syntezator mowy, trąbkę, fortepian i elektronikę. Wstęp wolny!

Celem zespołu jest zamawianie, prawykonywanie oraz propagowanie polskiej muzyki najnowszej, która w odczuciu artystów tworzących grupę nie jest wystarczająco wspierana i prezentowana w naszym kraju jak i za jego granicami.


W programie warszawskiego koncertu Ludzi znajdą się właśnie dzieła polskich twórców: 7 Artura Zagajewskiego, Shihaikai Aleksandra Kościowa, SudavikSonata Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, Ludzie z Vełny Rafała Gorzyckiego oraz jego najnowszy utwór, który został zamówiony przez Miasto Bydgoszcz i fundację Art Mintaka. Kompozytor wystąpi podczas koncertu również w roli wykonawcy.

Zadanie współfinansowane z budżetu samorządu Województwa Kujawsko-Pomorskiego.

Projekt współfinansowany przez Miasto Bydgoszcz.

Sfinansowano ze środków Fundacji KGHM Polska Miedź.

Partnerzy: ZAW StoArt, Polskie Wydawnictwo Muzyczne.

Dodatkowe informacje: https://hashtaglab.pl/event/ludzie-z-velny/ 


Międzynarodowy Dzień Kobiet 2024 w Filharmonii OpolskiejPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Opolskiej im. Józefa Elsnera sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Z okazji Międzynarodowego Dnia Kobiet 8 marca 2024 roku o godz. 19.00 w Filharmonii Opolskiej wystąpią w roli solistek skrzypaczki Celina i Malwina Kotz. Będzie im towarzyszyła Orkiestra Filharmonii Opolskiej pod batutą Piotra Mazurka.

Rozpocznie koncert Uwertura na orkiestrę symfoniczną Grażyny Bacewicz. Można odczytać tę partyturę jako „iskrzącą się życiem, pędzącą jak na skrzydłach temperamentu rytmicznego” (Stefan Kisielewski). Prawykonanie dzieła odbyło się 1 września 1945 roku podczas zorganizowanego tuż po wojnie Festiwalu Polskiej Muzyki Współczesnej w Krakowie.

Bacewicz była skrzypaczką – podobnie jak dwóch kolejnych bohaterów tego koncertu: zabrzmią bowiem Amitié op. 26 Eugène'a Ysaÿea i Navarra na dwoje skrzypiec i orkiestrę op. 33 Pabla de Sarasatego. Finał koncertu skieruje uwagę słuchaczy – w ślad za wielką wyprawą Antonina Dvořáka – na Nowy Jork: usłyszymy jego IX Symfonię, którą stworzył w Stanach Zjednoczonych.

Realizacja koncertu przy współpracy z Polskim Wydawnictwem Muzycznym w ramach projektu TUTTI.pl promującego wykonawstwo muzyki polskiej.

Informacja o biletach: https://filharmonia.opole.pl/wydarzenia/amitie-to-znaczy-przyjazn/ 


Kraśnik, Niedrzwica Duża, Rybczewice | „Z klasyką przez Polskę": Szymon Nehring, Jakub Jakowicz, Marcin ZdunikPlejada młodych polskich wirtuozów - pianista Szymon Nehring, skrzypek Jakub Jakowicz i wiolonczelista Marcin Zdunik - dzięki programowi „Z klasyką przez Polskę" wystąpią 8 marca 2024 roku w Centrum Kultury i Promocji w Kraśniku, 9 marca w Gminnym Ośrodku Kultury Sportu i Rekreacji w Niedrzwicy Dużej oraz 10 marca w Dworze w Rybczewicach. Wstęp na koncerty jest bezpłatny!

Seria koncertów „Z klasyką przez Polskę” realizowana  przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca i finansowana ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, skierowana jest do mniejszych miejscowości w całej Polsce, gdzie bezpośredni kontakt z wielką, wspaniałą muzyką i wybitnymi artystami jest utrudniony.

Podczas koncertów marcowych w województwie lubelskim znani muzycy zaprezentują rzadko wykonywane Trio fortepianowe op. 1 Andrzeja Panufnika oraz takie arcydzieła, jak Trio fortepianowe „Arcyksiążęce” op. 97 Ludwiga van Beethovena i II Trio fortepianowe C-dur op. 87 Johannesa Brahmsa.

Więcej: https://nimit.pl/ 


Katowice | Międzynarodowy Dzień Kobiet: „Portret damy"Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

8 marca, czyli Międzynarodowy Dzień Kobiet, upłynie w Filharmonii Śląskiej w 2024 roku w atmosferze zachwytu nad pięknem muzyki. Śląska Orkiestra Kameralna wraz z Łukaszem Szubskim przygotowała na ten wieczór wyjątkowy program, wypełniony w całości utworami zadedykowanymi paniom. Za pulpitem dyrygenckim stanie Shen Yiwen – zwycięzca Vienna International Conducting Competition „Wiener Schule” 2023.

Usłyszymy więc Bagatelę „Dla Elizy" i najsłynniejszą – pierwszą – część Sonaty „Księżycowej" Ludwiga van Beethovena, Marzenie Roberta Schumanna, Liebeslieder-Walzer Johannesa Brahmsa, Nokturn cis-moll Fryderyka Chopina, który zadedykował siostrze Ludwice, Dwa walce Antonína Dvořáka oraz muzykę Wojciecha Kilara do filmu Portret damy.

W roli solisty wystąpi pianista Łukasz Szubski.

Informacja prasowa organizatorów

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/dzien-kobiet-portret-damy-szubski-slaska-orkiestra-kameralna/ 


Warszawa | Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus, George Tchitchinadze i Krzysztof JakowiczPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Polskiej Orkiestry Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Najbliższy koncert Sinfonii Iuventus będzie miał miejsce w Muzeum Historii Polski. 9 marca 2024 roku o godz. 19.00 Orkiestrę poprowadzi George Tchitchinadze - profesor Państwowego Konserwatorium w Tbilisi. W partii solowej wystąpi legendarny Krzysztof Jakowicz, jeden z najwybitniejszych polskich skrzypków, którego zasługi artystyczne i pedagogiczne są powszechnie znane i podziwiane.

Koncert otworzy uwertura koncertowa Cisza morska i szczęśliwa podróż op. 27 Felixa Mendelssohna-Bartholdy'ego, następnie zabrzmi I Koncert skrzypcowy Karola Szymanowskiego. Wydarzenie zwieńczy pełna melancholii, ostatnia z czterech symfonii Johannesa Brahmsa.

I Koncert skrzypcowy Szymanowskiego (dedykowany Pawłowi Kochańskiemu) powstawał w kresowym Zarudziu, w czasie I wojny światowej. Stanowi twórcze apogeum tego okresu i wciąż budzi podziw oryginalnością formy i faktury, subtelnością brzmienia, niezwykłą, oniryczną aurą.

Darczyńca: Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza.

Sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Informacja o biletach: https://sinfoniaiuventus.pl/mendelssohn-szymanowski-brahms-2/ 


Carmina Dolorosa - koncert wielkopostnyPatronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu wielkopostnego pt. „Carmina Dolorosa” („Pieśni bolesne”) zabrzmią pieśni rozumiane dosłownie oraz symbolicznie, jako instrumentalna medytacja nad tekstami Starego Testamentu. 10 marca 2024 roku o godz. 18.00 w warszawskim Kościele Środowisk Twórczych (Plac Teatralny 18) odbędzie się prawykonanie Psalmów i Pieśni Cierpiącego Sługi Jahwe autorstwa Katarzyny Brochockiej. Wstęp wolny!

Kompozycje Katarzyny Brochockiej z jednej strony nawiązują do wielowiekowej historii dzieł umożliwiających słuchaczom zagłębić się intelektualnie, emocjonalnie oraz duchowo w tajemnicę cierpienia prowadzącego do odkupienia i zbawienia. Z drugiej strony charakteryzują się ekspresyjnym współczesnym językiem muzycznym, swoistą „teatralnością” środków wyrazu.

W programie koncertu znajdzie się światowe prawykonanie Psalmu 32 oraz Psalmów 16 i 131 na głos basowy i kontrabas w nowej, łacińskiej wersji językowej. Po raz pierwszy usłyszymy także Pieśni Cierpiącego Sługi Jahwe – cykl fortepianowych medytacji nad tekstami pochodzącymi z Księgi Izajasza. Repertuar dopełnią Soliloquia na kontrabas solo, swoiste „pieśni bez słów”, oparte na wybranych perykopach z Nowego Testamentu. Program wzbogacony zostanie także o performatywne czytanie odpowiadających dziełom fragmentów z Pisma Świętego.

Wystąpią: pianistka Agnieszka Przemyk-Bryła, bas Tomasz Raff, kontrabasista Karol Kowal oraz lektor Antoni Galicki.

Koncert dofinansowany jest z Funduszu Promocyjnego STOART, a organizuje go Fundacja o.to.ja.

Fortepian na koncert zapewnia firma KAWAI.

Więcej: https://www.facebook.com/o.to.jaFundacja 


Orkiestra Akademii NOSPR & Vincent Kozlovsky / Suita tanecznaPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Nowe organy NOSPR to największy taki instrument w regionie! 11 marca 2024 roku o godz. 19:30 zabrzmią w towarzystwie młodych muzyków Akademii NOSPR w utworze, który świetnie sprawdziłby się jako ścieżka dźwiękowa do filmu sci-fi lub epickiej gry komputerowej.

Okrzyknięty ekstatycznym, nasycony sprzecznościami Koncert g-moll na organy, kotły i smyczki należy do najwybitniejszych dzieł Poulenca. Młodzi muzycy Akademii NOSPR pod dyrekcją Vincenta Kozlovskiego sięgną również po Suitę taneczną Béli Bartóka, która już za życia kompozytora stała się symbolem muzyki na wskroś nowoczesnej i z miejsca trafiła do repertuaru wielu orkiestr.

W programie także Koncert na orkiestrę smyczkową, o którym Stefan Kisielewski przy okazji Walnego Zjazdu Związku Kompozytorów Polskich napisał: „Honor kompozytorów polskich uratowała »baba« – Grażyna Bacewicz. Jej Koncert na orkiestrę smyczkową, napisany z rozpędem i energią, pełen płynnej inwencji i świetnych pomysłów instrumentacyjnych, obudził nas w końcu z letargu. Utwór nawiązuje do jakiegoś Bacha czy Haendla – taki współczesny Koncert brandenburski. Poczuliśmy tu wreszcie »krwisty kawał« zdrowej i smacznej muzyki”.

Alexandra Kozowicz

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/scena-mlodych-orkiestra-akademii-nospr-and-vincent-kozlovsky 


Dubaj 12 3 24Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Muzeum Regionalne w Krasnymstawie i Oddział Lubelski Związku Kompozytorów Polskich zapraszają 12 marca 2024 roku o godz. 16.00 na spotkanie autorskie i recital fortepianowy prof. Mariusza Dubaja z okazji 65-lecia urodzin. W programie koncertu „W kręgu Mariusza Dubaja” znajdą się utwory Franza Schuberta, Roberta Schumanna, Fryderyka Chopina, Michała Kleofasa Ogińskiego, Wojciecha Kilara oraz jubilata - autor prawykona Kompozycję Jubileuszową X z okazji 630-lecia Krasnegostawu.

Urodzony w Krasnymstawie kompozytor, teoretyk muzyki, pianista, pedagog, organizator życia muzycznego pełni funkcję prezesa Oddziału Lubelskiego ZKP. Jest laureatem wielu nagród na konkursach kompozytorskich w kraju i zagranicą oraz wyróżnień (m.in. „Złote Karpie" Krasnystaw 2000, Medal Zasłużony Kulturze „Gloria Artis" 2015). Jego utwory były wykonywane na wielu koncertach i festiwalach (w Polsce, we Włoszech, Niemczech, Anglii, Francji, Grecji, Holandii, Japonii, Portugalii, na Węgrzech, Ukrainie i w Stanach Zjednoczonych), nagrywane na płyty (m.in. DUX, King Records w Japonii), dla radia i telewizji, a także wydawane drukiem (przez PWM, Polihymnię).

Spotkanie z Mariuszem Dubajem poprowadzi dr Ewa M. Zarzycka.

Recital odbędzie się pod patronatem honorowym Starosty Krasnostawskiego oraz Burmistrza Miasta Krasnegostawu.

Partner: Bank Spółdzielczy w Krasnymstawie.

Dodatkowe informacje: https://www.muzeumkrasnystaw.pl/aktualnosci/n,353563,recital-fortepianowy-prof-mariusza-dubaja.html# 


HashtagLab 14 3 24Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Akademia PRO Hashtag Ensemble to roczny program mentoringowy, realizowany przez Hashtag Lab i skierowany do studentów i absolwentów akademii muzycznych, pragnących rozwinąć swoje zainteresowania związane z muzyką najnowszą. Zabrzmi ona podczas najbliższego koncertu młodych profesjonalistów, uczestników programu pod dyrekcją Julii Janaszek, 14 marca 2024 roku o godz. 19.00.

Wyłonieni w drodze konkursu uczestnicy biorą udział w licznych warsztatach i lekcjach mistrzowskich, prowadzonych przez muzyków Hashtag Ensemble oraz zapraszanych gości. W programie koncertu znajdą się zaproponowane przez uczestników dzieła, analizowane i wykonywane podczas warsztatów. Zabrzmią m.in. Black Arrow Sungji Hong, Mathematikous Yaira Klartaga, Grāmata cēllam (cz. II Pianissimo) Pēterisa Vasksa, Paludes Tristana Muraila, In my head… Wojciecha Blecharza, Accotango Krzysztofa Olczaka.

Ponadto prawykonane zostaną kompozycje zadedykowane uczestnikom Akademii PRO: Cichy utwór Wojciecha Glądysa oraz Aether Wojciecha Błażejczyka w wersji na sekstet.

Informacja o biletach: https://hashtaglab.pl/event/scena-akademii-pro/ 


Wrocław | Barwy fletuPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NFM sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Czy instrument brzmi inaczej w różnych konfiguracjach obsadowych? Jak w różnorodnym repertuarze brzmieć będzie flet grający razem z kwartetem smyczkowym? Jak muzyczna faktura wpływa na odbiór jego barwy? By udzielić odpowiedzi na te pytania muzycy Lutosławski Quartet 14 marca 2024 roku o godz. 19.00 w Narodowym Forum Muzyki połączą siły z Carlosem Bruneelem – belgijskim flecistą, któremu wiele lat temu zwycięstwo w prestiżowym konkursie Tenuto dało przepustkę do międzynarodowej kariery.

Artyści Lutosławski Quartet rozpoczną koncert wykonaniem autorskiej wersji Kwartetu smyczkowego Witolda Lutosławskiego - jego jedynego kwartetu, który powstał w wyniku zamówienia złożonego przez Radio Szwedzkie z okazji dziesięciolecia serii koncertów muzyki współczesnej Nutida Musik.

W przygotowanym przez muzyków repertuarze silnie zaznaczą się również inspiracje azjatyckie - Fragmente II Toshio Hosokawy, Lotuses Jonathana Harveya. Reprezentantem klasycznego, europejskiego repertuaru będzie Rondo D-dur Mozarta w opracowaniu André Cebriána na flet i kwartet smyczkowy. Zabrzmi również Nine Short Variations on the Theme From „West” francuskiego wiolonczelisty jazzowego Vincenta Curtoisa.

Więcej: https://www.nfm.wroclaw.pl/component/nfmcalendar/event/10330 


Katowice | Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej i Laureat XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. G. FitelbergaPatronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 Filharmonii Śląskiej im. Henryka Mikołaja Góreckiego sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

15 marca 2024 roku o godz. 19.00 Jong-Jie Yin - zdobywca Złotej Batuty XI Międzynarodowego Konkursu Dyrygentów im. Grzegorza Fitelberga - poprowadzi Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Śląskiej wykonując dzieła Carla Marii von Webera, Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego oraz Karola Szymanowskiego. Solistką wieczoru będzie Sara Dragan, jedna z najbardziej obiecujących skrzypaczek młodego pokolenia.

Wieczór otworzy Uwertura do opery Wolny strzelec Carla Marii von Webera. W drugim punkcie programu, Koncercie skrzypcowym e-moll Felixa Mendelssohna-Bartholdy’ego, do filharmoników na estradzie dołączy znakomita solistka Sara Dragan, która gra na instrumencie Nicola Amati, pochodzącym z 1666 roku, co z pewnością wpłynie, dzięki niepowtarzalnemu brzmieniu tych skrzypiec, na odbiór całości utworu.

Na zakończenie zabrzmi II Symfonia B-dur Karola Szymanowskiego, kompozytora blisko związanego z Grzegorzem Fitelbergiem, któremu zresztą dzieło jest dedykowane. 15 marca w Filharmonii Śląskiej zabrzmi ono w opracowaniu Patrona Konkursów Dyrygenckich, który stworzył nową instrumentację II części Lento.

Więcej: https://filharmonia-slaska.eu/production/laureat-xi-miedzynarodowego-konkursu-dyrygentow-im-g-fitelberga-weber-mendelssohn-szymanowski-dragan/ 


Warszawa | Prawykonanie „Pasji według świętego Mateusza” Krzysztofa Kusiel-Moroza16 marca 2024 roku o godz. 17.00 w Bazylice Świętego Krzyża w Warszawie oraz w Niedzielę Palmową 24 marca o 19.15 w kościele Narodzenia NMP w Warszawie-Płudach przy ulicy Klasyków 21 odbędzie się prawykonanie Pasji według świętego Mateusza prof. Krzysztofa Kusiel-Moroza w opracowaniu Jerzego Cembrzyńskiego, laureata Grammy. Wystąpią znakomici soliści, chór AVE oraz muzycy Filharmonii Narodowej. Wstęp wolny!

Pierwsza wersja utworu powstała ponad dwie dekady temu jako utwór na chór dziecięcy i organy, wykonywany podczas liturgii. Z okazji 85-lecia chóru AVE Pasja prawykonana zostanie w nowej odsłonie: jako kompozycja koncertowa w opracowaniu na chór, solistów i zespół instrumentalny.

Partię Ewangelisty wykona Michał Rajewski, znakomity polski baryton, a jednocześnie chórmistrz, dyrygent i organista. W rolę Jezusa wcieli się z kolei Bogdan Śliwa, bas z Polskiej Opery Kameralnej. Rolę Piłata zaprezentuje Bartłomiej Włodkowski, na co dzień dyrygent chóru AVE. Solistom i chórowi towarzyszyć będą świetni instrumentaliści: Agata Bała (obój, rożek angielski), Grzegorz Chmielewski (altówka), Piotr Domański (kotły), Adrian Janda i Adam Bardowski (klarnet), Sebastian Portka (trąbka), Katarzyna Gluza i Michał Szałach (skrzypce), Nadia Bojadżijew i Mateusz Szmyt (wiolonczela), Piotr Wilczyński (organy). Dyrygować będzie Barbara Hijewska.

Podczas koncertu w Niedzielę Palmową będzie też miała miejsce niecodzienna uroczystość: wręczenie Medalu Pro Masovia, przyznanego chórowi AVE przez Marszałka Województwa Mazowieckiego Adama Struzika za wkład w rozwój kultury Mazowsza.

Prezentacja Pasji według świętego Mateusza to kolejny element obchodów rocznicowych chóru AVE, który z okazji jubileuszu na rok 2024 przygotował wiele muzycznych niespodzianek.

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa – Dzielnica Białołęka.

Wstęp na koncerty jest wolny, jednak obowiązuje rezerwacja miejsc siedzących: https://fundacjaave.pl/pl/ 


FestiwalBeethoven 24W dniach 17-29 marca 2024 roku odbędzie się w Warszawie 28. edycja Wielkanocnego Festiwalu Ludwiga van Beethovena. W trakcie 13 festiwalowych dni wysłuchamy 11 koncertów symfonicznych, 2 recitale fortepianowe i 2 koncerty kameralne, podczas których wystąpi wielu znakomitych solistów, dyrygentów i zespołów, zaproszonych przez Elżbietę Penderecką, dyrektora generalnego Festiwalu. Program koncertów zbudowany został wokół przewodniego hasła tegorocznej edycji – „Beethoven i filozofowie”.

Obchodzone w roku bieżącym 300. lecie urodzin Immanuela Kanta stanowiło inspirację do prześledzenia wpływów myśli filozoficznej na muzykę. Z tego powodu w programach koncertów usłyszymy m.in. dzieła Richarda Wagnera, Richarda Straussa, Karola Szymanowskiego, a w koncercie Wiener Kammersymphonie teksty o muzyce Arthura Schopenhauera, recytowane przez Franza Tschernego towarzyszyć będą kompozycjom mistrza z Bonn.

Festiwal zainauguruje Sinfonia Varsovia pod batutą Jacka Kaspszyka z udziałem światowej sławy skrzypaczki Arabelli Steinbacher. W koncercie finałowym Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Andrzeja Boreyki wykonają Requiem Gabriela Fauré’go, Stabat Mater Francisa Poulenca i Stabat Mater Krzysztofa Pendereckiego.

Z koncertami symfonicznymi wystąpią takie polskie zespoły, jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia prowadzony przez maestra Leopolda Hagera, Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa pod batutą Jurka Dybała z wiolonczelistą Claudiem Bohórquezem i flecistą Stathisem Karapanosem, NFM Orkiestra Leopoldinum pod kierownictwem artystycznym skrzypka Alexandra Sitkovetsky’ego, Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie kierowana przez Michała Klauzę z pianistą Barry'em Douglasem.

Po raz pierwszy na festiwalu zaprezentuje się Orkiestra Filharmonii Luksemburgskiej prowadzona przez wschodzącą gwiazdę dyrygentury – Gustava Gimeno. Solistką koncertu będzie włoska pianistka Beatrice Rana, która wykona mało znany Koncert fortepianowy a-moll op. 7 Clary Schumann, zarejestrowany przez artystkę na płycie wydanej w roku 2023. Debiutem będzie również występ Młodzieżowej Orkiestry Filharmonii w Bergen pod dyrekcją maestro Lawrence’a Fostera oraz solisty koncertu – młodego skrzypka izraelskiego pochodzenia Yamena Saadi’ego.

Gorąco oczekiwany jest recital jednego z największych współczesnych pianistów – Louise’a Lortie i jego prezentacja cykli wariacji skomponowanych przez Beethovena, Mendelssohna, Fauré’go i Thomasa Adèsa. Interesująco zapowiada się recital litewsko-francuskiej pianistki Mūzy Rubackytė z utworami Liszta i Beethovena. Twórczość patrona festiwalu na skład instrumentalny tria fortepianowego wypełni koncert cenionego zespołu Guarneri Trio Prague.

W kontynuacji cyklu „Nieznane opery" Łukasz Borowicz zaproponował dwa dzieła sceniczne Dariusa Milhaud w wersji koncertowej: ‘balet ze śpiewem’ Salade (1924) i operę Biedny marynarz (1927). Wykonawcami partii solowych będzie doborowe grono polskich śpiewaków młodego pokolenia: Natalia Rubiś, Magdalena Lucjan, Mateusz Zajdel, Krystian Krzyszowiak i Adrian Janus, wspierani głosem doświadczonych artystów – Wojciecha Gierlacha i Roberta Gierlacha. Operowy wymiar będzie miał koncert zespołu I Virtuosi della Scala pod batutą Massimiliana Caldiego, który wypełni muzyka Giacoma Pucciniego, przypominając o przypadającej w tym roku 100. rocznicy śmierci operowego mistrza.

W koncercie adresowanym do widowni dziecięcej usłyszymy baśń Marii Konopnickiej O krasnoludkach i sierotce Marysi z muzyką Krzysztofa Pendereckiego w wykonaniu muzyków Orkiestry Akademii Beethovenowskiej i pianisty Krzysztofa Książka pod kierownictwem Macieja Tworka.

Zgodnie z tradycją główny nurt koncertowy uzupełniają cykliczne wydarzenia towarzyszące: Wystawa Manuskryptów Muzycznych w Bibliotece Jagiellońskiej i Międzynarodowe Sympozjum Naukowe.

Festiwal, współfinansowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Miasta Stołecznego Warszawy, objął honorowym patronatem Prezydent RP Andrzej Duda.

Więcej informacji: http://beethoven.org.pl/festiwal/2024/01/17/28-wielkanocny-festiwal-ludwiga-van-beethovena/ 


Sounds of DiversityCzechy, Polska, Słowacja: trzy sąsiadujące ze sobą kraje, trzy różnorodne sceny sztuki współczesnej. Połączy je nowy projekt "Sounds of Diversity", podczas którego prawykonane zostaną dzieła Markéty Dvořákovej, Petry Šuško, Mateja Slobody, Przemysława Schellera i Daniela Skáli. Mini-trasa po trzech krajach Czwórki Wyszehradzkiej zaprezentuje nową muzykę, nowy projekt i nowy zespół stworzony specjalnie na tę okazję. Koncerty odbędą się w Ostrawie (18 marca), Katowicach (19 marca) i Żylinie (20 marca).

Partnerami przedsięwzięcia są: festiwal Hudební Současnost Ostrava, Ensemble Spectrum i Katowicki Oddział Związku Kompozytorów Polskich.

Nowy projekt koncertowy jest prezentowany przez Creative Centre Ostrava, stowarzyszenie, które działa od pięciu dekad i zostało założone w celu zjednoczenia kompozytorów, artystów i amatorów sztuki współczesnej, zwłaszcza z Ostrawy i okolic. Pomysł realizacji międzynarodowego projektu łączącego kraje V4 zrodził się ze współpracy TCO w szczególności z polskimi artystami.

W projekcie biorą udział katowicki oddział Związku Kompozytorów Polskich, reprezentowany przez kompozytora Przemysława Schellera (*1990) oraz słowacki Ensemble Spectrum, kierowany przez kompozytora i dyrygenta Mateja Slobodę (*1988). Obaj wystąpią jako kompozytorzy, natomiast Sloboda będzie także dyrygentem i poprowadzi wszystkie utwory. Kwartet autorów – reprezentantów wszystkich trzech krajów – uzupełnią Petra Šuško (*1976) i Markéta Dvořáková (*1977).

Kompozycje przygotowywane w ramach tego projektu zostaną prawykonane podczas koncertu w Ostrawie. Koncerty wykona utworzony na tę okazję zespół Sounds of Diversity Ensemble, składający się z czternastu muzyków reprezentujących wszystkie trzy wymienione wyżej kraje.

Specyfiką mini-trasy będzie również praca z poszczególnymi przestrzeniami, w których odbędą się koncerty: Kampus Miejski w Ostrawie (nowy budynek Wydziału Sztuki Uniwersytetu Ostrawskiego otwarty w ubiegłym roku), sala koncertowa Radia Katowice i Nowa Synagoga w Żylinie. O scenografię i oświetlenia zadba reżyser i scenograf Tomáš Volkmer.

Artystyczna koncepcja wieczoru zostanie uzupełniona o łączącą linię dramaturgiczną angażującą wszystkich uczestników, w tym publiczność. Będzie to niekonwencjonalny utwór, który zostanie podzielony na kilka części, umieszczonych w przerwach pomiędzy pozostałymi czterema premierowymi kompozycjami. Wykona go cymbalista i kompozytor Daniel Skála. Jego zadaniem będzie połączenie poszczególnych kompozycji i uczynienie z koncertu spójnego dramaturgicznie i percepcyjnie projektu.

Projekt jest wspierany przez Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki.

Strona projektu: https://www.soundsofdiversity.com/ 


HashtagLab 19 3 24Patronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

19 marca 2024 roku o godz. 19.00 na scenie Hashtag Lab odbędzie się premiera nowej płyty duetu Zemiter STUDIOLO oraz zostanie zaprezentowany elektroniczny projekt AAAA (augmented acoustic actuated autonomous) Krzysztofa Cybulskiego - niezwykłe połączenie brzmienia zbudowanych przez Krzysztofa Cybulskiego instrumentów Post-Digital Sax, Autoviola i Aeromembranophone, algorytmów częściowo nimi sterujących oraz improwizacji.

Zaprojektowane przez Cybulskiego instrumenty pozwalają na cyfrową kontrolę wysokości granych dźwięków, dzięki czemu podczas wykonania muzycy będą mogli stosować zapętlanie fraz, improwizować eliminując najczęściej lub najrzadziej występujące dźwięki, a nawet wykonywać melodie wygenerowane cyfrowo przez instrumenty.

Album Marcina Dymitera i Huberta Zemlera STUDIOLO to muzyka nagrana dzięki dwóm zestawom urządzeń elektronicznych połączonych w jeden organizm. Podczas koncertu odbędzie się premiera płyty, która ukazała się nakładem Antenna Non Grata.

Przestrzeń Muzyki Współczesnej Hashtag Lab współfinansuje Miasto Stołeczne Warszawa.

Partner: ZAW StoArt.

Informacja o biletach: https://hashtaglab.pl/event/cybulski-x-zemiter/ 


KtoTanczy 20 3 24Patronat medialny nad Koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Koncert improwizacji Żanety Rydzewskiej, towarzyszący wystawie Agnieszki Mastalerz „Kto tańczy za mnie?”, odbędzie się w Sali koncertowej Muzeum Chopina 20 marca 2024 roku o godz. 17.00.

Instalację video Agnieszki Mastalerz, na którą składają się dwa niezależne obrazy, dopełnia ambientowa ścieżka dźwiękowa Żanety Rydzewskiej. Improwizacja oparta będzie na przetwarzaniu i zapętlaniu dźwięków, które nagrane zostały w przestrzeniach pokazywanych na video.

Przed koncertem odbędzie się rozmowa z obiema twórczyniami o źródłach inspiracji i wzajemnym przenikaniu się sztuk.

Obowiązuje rezerwacja bezpłatnych wejściówek w kasach lub na stronie https://bilety.nifc.pl/rezerwacja/termin.html?id=643&date=2024-03-20 


Koncert Pasyjny Sinfonii Varsovii na Kamionku w 2024 rokuDoroczny koncert pasyjny Sinfonii Varsovii w Konkatedrze Matki Bożej Zwycięskiej na Kamionku odbędzie się w 2024 roku 21 marca o godz. 19.30 w ramach programu „Dyrygent-rezydent", realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Orkiestrę poprowadzi flecista i dyrygent Daniel Mieczkowski. Wstęp wolny!

Artyści wykonają oryginalną wersję na orkiestrę Die sieben letzten Worte unseres Erlösers am Kreuze (Siedem ostatnich słów Chrystusa na krzyżu) Josepha Haydna oraz II Sinfoniettę na klarnet i smyczki Krzysztofa Pendereckiego. W roli solisty wystąpi klarnecista Radosław Soroka.

II Sinfonietta prawykonana została właśnie 20 lat temu (w 1994) przez Paula Meyera i Sinfonię Varsovię pod batutą kompozytora. Zestawienie klarnetu ze smyczkami eksponuje partię instrumentu dętego, ale zarazem kompozytor dbał, by pozostawał on primus inter pares.

Więcej informacji: www.sinfoniavarsovia.org 


Kraków | Lee Reynolds i Charlie Lovell-Jones - „Gwiazdy z Sinfoniettą"Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Brytyjski dyrygent Lee Reynolds poprowadzi Sinfoniettę Cracovię podczas koncertu z cyklu „Gwiazdy z Sinfoniettą", 21 marca 2024 o godz. 19.30 w Filharmonii Krakowskiej im. Karola Szymanowskiego, prezentując żywiołowy i klasycznie elegancki zarazem program. W roli solisty - również brytyjski artysta, skrzypek Charlie Lovell-Jones.

Utwory czterech kompozytorów: Grażyny Bacewicz, Ralpha Vaughan Williamsa, Jeana Sibeliusa i Josepa Suka stworzą mozaikę romantycznych i neoklasycznych form, będącą znakomitą przestrzenią do pokazu wirtuozerii artystów: zarówno orkiestry smyczkowej, jak i solisty. W tej ostatniej roli wystąpi utalentowany Walijczyk, którego usłyszymy m. in. w słynnym, przepełnionym błogim zachwytem nad naturą utworze Lark Ascending (Wzlatujący skowronek), inspirowanym poezją George’a Mereditha.

W programie wieczoru ponadto rozkoszna Serenada Josepa Suka oraz jedno z najważniejszych dzieł Grażyny Bacewicz – Koncert na orkiestrę smyczkową

Koncert współorganizowany z Filharmonią im. Karola Szymanowskiego w ramach projektu Muzyczne Mosty, łączącego krakowskie instytucje kultury.

Informacja prasowa organizatorów

Informacja o biletach: https://www.sinfonietta.pl/koncerty/lee-reynolds-williams-bacewicz-sibelius-i-suk 


TuttiFestival 21 3 2421 marca 2024 roku o godz. 19.30 w Michael D. Eisner Center for the Performing Arts w Granville (Ohio) w ramach TUTTI New Arts Festival 2024 zostanie zaprezentowana Sinfonietta nr 2 „Polonia” – hommage à Wojciech Kilar Macieja Bałenkowskiego na orkiestrę smyczkową. Wykonawcami będą muzycy Denison University Symphony Orchestra pod dyrekcją Philipa Rudda.

W programie koncertu znajdą się także utwory gościa specjalnego festiwalu, laureata Nagrody Pulitzera Ravena Chacona, a także Douglasa Hedwiga i Jeremiego Kittela.

Udział Macieja Bałenkowskiego w wydarzeniu jest dofinansowany w ramach programu „Kultura Polska na Świecie” Instytutu Adama Mickiewicza.

11. edycja TUTTI New Arts Festival potrwa do 23 marca. Festiwal organizowany jest przez Wydział Muzyczny Denison University od 2004 roku i odbywa się co dwa lata, umożliwiając budowanie relacji pomiędzy przedstawicielami różnych gałęzi sztuki: muzyki, sztuk pięknych, teatru i tańca. Do udziału w tegorocznej edycji zaproszono m.in. laureata nagrody Grammy - nowojorski kwartet smyczkowy „Ethel”, nominowany do nagrody Grammy zespół „Wild Up” z Los Angeles oraz kwartet wiolonczelowy „uCelli” z Columbus.

Link do informacji o koncercie: https://denison.edu/events/event/152120 


Kroschel 22 3 24Kameralna Orkiestra Smyczkowa Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu pod batutą Olgi Polowczyk 22 marca 2024 o godz. 19:00 w Auli Nova Akademii prawykona utwór Wydawało się jasne dr. hab. Artura Kroschela, prof. AM, Kierownika Katedry Kompozycji.

Kameralna Orkiestra Smyczkowa, którą tworzą studenci Katedry Instrumentów Smyczkowych, Harfy i Gitary, to zespół działający od 2014 roku. Od roku akademickiego 2018/2019 kierownictwo artystyczne zespołu sprawuje Marcin Suszycki, znakomity skrzypek - solista i kameralista, koncertmistrz Orkiestry Filharmonii Poznańskiej i pedagog Akademii. W roli solisty wystąpi pianista Michał Francuz— zastępca kierownika Katedry Kameralistyki Fortepianowej.

Muzycy wykonają również Koncert fortepianowy A-dur Wolfganga Amadeusa Mozarta, Tańce rumuńskie i Divertimento Béli Bartóka.

Informacja o biletach: https://amuz.edu.pl/event/koncert-kameralnej-orkiestry-smyczkowej-22-03-2024/ 


Tiktin 22 3 24Patronat medialny nad projektem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Album TIKTIN, który ukaże się 22 marca 2024 roku nakładem Orphée Classics, to muzyka Mieczysława Wajnberga, Andrzeja Panufnika i Jana Sebastiana Bacha w wykonaniu skrzypaczki Marii Sławek, Lutosławski Quartet i kontrabasisty Tomasza Januchty.

Utwory zostały zarejestrowane podczas koncertu w Wielkiej Synagodze w Tykocinie – jednym z najważniejszych zabytków kultury żydowskiej w Polsce.

“Tego albumu by nie było, gdyby nie kilkadziesiąt osób, które zdecydowały się wesprzeć realizację mojego marzenia za pomocą internetowej zbiórki. Jestem im za to bardzo wdzięczna. To dzięki nim zarejestrowane wówczas dźwięki mogą trafić do szerszej publiczności” – mówi Maria Sławek, skrzypaczka i pomysłodawczyni projektu “TIKTIN”..

Singiel zapowiadający płytę jest dostępny na platformach streamingowych: https://li.sten.to/tiktin-rhapsody 


Piosenniczek w Hashtag LabiePatronem medialnym Przestrzeni Muzyki Współczesnej Hashtag Lab jest Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Mikro-senki kołysankowe i te literackie, te musicalowe i te do zabawy, w których przyjemnie będzie potupać i obudzić nasze ciała z drzemek, wraz z dziećmi i rodzicami zaśpiewają 23 marca 2024 roku o godz. 10.00 i 12.00 w warszawskim Hashtag Lab Marta Grzywacz i Maciej Nerkowski, a towarzyszyć im będą pianista Krzysztof Kozłowski oraz Anna Szawiel - autorka scenariusza.

Piosenki poprzedzać będą dźwiękowe zagadki, które poruszą wyobraźnie i zestroją z audiosferą koncertu - głównym tematem będzie nadchodząca wiosna. Zabrzmią m. in. utwory duetów: Jerzy Ficowski i Władysław Sławiński, Stanisław Szydłowski i Jerzy Wasowski, Julian Tuwim i Jarek Kordaczuk, Anna Kierkosz i Agnieszka Widlarz.

Wydarzenie odbędzie się w ramach cyklu performatywnych koncertów z muzyką nową dla rodzin z dziećmi w wieku 0–7 lat "ĄsąBąble". W przyjaznej dla najmłodszych przestrzeni można będzie posłuchać muzyki czołowych współczesnych kompozytorów, w dostosowanej dla małego ucha wersji i proporcji.

Informacja o biletach: https://hashtaglab.pl/kalendarz/ 


IV Wielkanocny Festiwal KameralnyPatronat medialny nad Festiwalem sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Stowarzyszenie Polskich Muzyków Kameralistów zaprasza na 4. edycję Wielkanocnego Festiwalu Kameralnego, który odbędzie się w dniach 23-27 marca 2024 roku w trzech wspaniałych zielonogórskich instytucjach: Galerii BWA, Muzeum Ziemi Lubuskiej i w Pałacu w Starym Kisielinie. Wstęp na wszystkie wydarzenia jest bezpłatny.

Podczas tegorocznego Festiwalu zaplanowano występy światowej sławy polskich instrumentalistów.

Sinfonia Varsovia String Quintet zaprezentuje dzieła Luigiego Boccheriniego, Witolda Lutosławskiego i Krzysztofa Pendereckiego. W repertuarze koncertu Polish Violin Duo znajda się kompozycje czeskich i węgierskich twórców. Duet Aleksander Kobus (trąbka) i Monika Hanus (fortepian) w całości poświęcą swój występ muzyce polskiej: Agaty Zubel i Mirosława Gąsieńca. Natomiast Magdalena Bojanowicz wykona wiolonczelowe utwory Johanna Sebastiana Bacha.

Szczegółowy program: https://spmk.com.pl/projekt/wielkanocny-festiwal-kameralny-4-edycja/ 


Kontrasty 23 3 24Patronat medialny nad koncertem objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

Podczas koncertu Kontrasty, który odbędzie się 23 marca 2024 roku w Dworze Artusa w Gdańsku, Polski Chór Kameralny zaprezentuje utwory jednego z najważniejszych polskich kompozytorów XX wieku, Edwarda Pałłasza, a także trzy motety lipskiego kantora. Kontrast będzie miał kilka wymiarów, a jeden z nich ujawni się silnie w konstrukcji repertuaru przygotowanego przez Jana Łukaszewskiego.

Ze współczesną twórczością Edwarda Pałłasza dyrygent Polskiego Chóru Kameralnego postanowił zestawić dzieła jednego z największych w historii muzyki, Johanna Sebastiana Bacha.

Edward Pałłasz - muzykolog, wykładowca, organizator życia muzycznego - był współtwórcą legendarnych już teatrów studenckich Bim Bom, działającego w Gdańsku, oraz STS (Studencki Teatr Satyryczny), dyrektorem Programu 2 Polskiego Radia, zastępcą dyrektora Warszawskiej Orkiestry Kameralnej. Ostatnio pełnił też funkcję przewodniczącego Rady Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. Trudno tu wymienić wszystkie stanowiska i zaangażowania Edwarda Pałłasza, dość powiedzieć, że był osobą, która wywarła niebagatelny wpływ na kształt kultury muzycznej naszego kraju. W wyjątkowym wnętrzu Dworu Artusa zabrzmią jego Trzy pieśni żałobne oraz Et...

Szczegóły: https://www.polskichorkameralny.pl/pl/component/gridbox/koncerty/kontrasty?Itemid=0 


Szymanski70 28 3 24Z okazji 70. urodzin Pawła Szymańskiego 28 marca 2024 roku o godz. 20.00 odbędzie się specjalny koncert w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. Wstęp wolny! Koncert będzie retransmitowany na antenie Dwójki 4 kwietnia o 19.30.

Swoją strategię kompozytorską Paweł Szymański określa jako surkonwencjonalizm, czyli grę konwencjami muzyki – dawnej i nowej, naruszanie reguł znanego języka, których owocem są nowe dzieła zawierające elementy języka tradycji. Podczas koncertu jubileuszowego usłyszymy kilka jego utworów reprezentujących różne okresy twórczości: Villanelle (1981), Dwie etiudy na fortepian (1986), Pięć utworów na kwartet smyczkowy (1992), Recalling a serenade (1996), Fotografia z przyjęcia urodzinowego (Kwartet Śląski w cieniu Bartoka) (1998), Composing a fugue suddenly interrupted by the ghost of Franz Liszt (2020).

Wystąpią: Daniel Oktawian Piotrowski – kontratenor, Agnieszka Podłucka i Natalia Reichert – altówki, Małgorzata Sarbak – klawesyn, Matangi String Quartet, Simon Ghraichy – fortepian, Hashtag Ensemble i Royal String Quartet.

Współorganizatorem koncertu jest Filmoteka Narodowa - Instytut Audiowizualny.

28 marca o 22.00 Ewa Szczecińska zaprasza na specjalną audycję w Dwójce z cyklu "Nowa Polska" z udziałem Jubilata, a od Wielkanocnego Poniedziałku, 1 kwietnia, codziennie o godz. 12.45 Paweł Szymański będzie gościem audycji "Zapiski ze współczesności".

Dodatkowe informacje: https://www.studianagran.com.pl/artykul/3352335,pawel-szymanski-@-70! 


NOSPR 29 3 24Patronat medialny nad sezonem koncertowym 2023 / 2024 NOSPR sprawuje Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.

W Wielki Piątek NOSPR zaprasza do swojej siedziby na koncert „Via crucis" 29 marca o godz. 19.30 z udziałem Chóru Polskiego Radia - Lusławice, Doroty Strączek, Jose Vidala, Macieja Cetnarskiego i pianisty Tymoteusza Biesa pod dyrekcją Włodzimierza Siedlika.

Artyści zaprezentują pieśni Henryka Mikołaja Góreckiego Ludu mój ludu, Jezu Chryste, Panie miły i Krzyżu Chrystusa z cyklu Z pieśni kościelnych oraz Via Crucis - najważniejsze dzieło sakralne Franza Liszta, jedną z ostatnich kompozycji węgierskiego twórcy. Głęboki dramatyzm i ekspresja wyrazu tych dzieł odzwierciedli szczególną atmosferę tego dnia oraz tajemnicę drogi krzyżowej.

Koncert Chóru Polskiego Radia został zrealizowany ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyka” realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca.

Więcej: https://nospr.org.pl/pl/kalendarz/chor-polskiego-radia