Polmic - FB

omówienia utworów (K)

A B C D E F G H J K L Ł M N O P R S T U W Z Ż


Kulenty Hanna

Elfen


Donemus, Amsterdam 1998, s. 97 (partytura)
Na „Warszawskiej Jesieni” w 2003 roku wykonany został utwór Hanny Kulenty Elfen, muzyka baletowa na orkiestrę kameralną. Kompozytorka napisała w książce programowej Festiwalu:
„Pierwsze wykonanie baletu miało miejsce w Arnhem w maju 1998 roku, z okazji 40-lecia Akademii Tańca. Choreografię opracowała Isabelle van Grimde, grał zespół De Ereprijs. Utwór ten, realizujący ideę «muzyki transowej», może być także wykonywany jako samodzielne dzieło muzyczne.
«Muzyka transowa» wywodzi się z wcześniejszej mojej techniki kompozytorskiej, «polifonii łuków». Kiedy chcemy w muzyce wyrazić upływ czasu, zmienność zdarzeń, sięgamy po powtórzenia – jak w muzyce kultur pierwotnych, u Indian czy w muzyce afrykańskiej. Poszukuję takiej właśnie formy za pomocą środków muzyki europejskiej. Weźmy Czarodziejską górę Tomasza Manna. Powieść ta zaczyna się niezwykle drobiazgowym opisem każdej godziny, nawet minuty. Dalej jednak już na stronie mieści się tydzień, miesiąc, wreszcie rok. Jakby rzeczy działy się szybciej i szybciej. Jeśli przebrnęło się przez pierwsze kartki; przez wielu postrzegane jako nudne, jest się jak w transie. Przynajmniej coś takiego działo się ze mną. Właśnie takie uczucie próbuję osiągnąć za pomocą muzyki. Z początku, próbując przyzwyczaić odbiorcę do doświadczenia innego wymiaru czasu, powtarzam nieliczne elementy. Potem – jest ich coraz więcej i więcej, wciąż jednak jest to ściśle kontrolowane, by słuchacz nadal miał skupioną uwagę, podążał za muzyką, był nią zainteresowany.”
To pierwsze wykonanie Elfen w Polsce miało miejsce w Hali Sportowej Ośrodka Sportu i Rekreacji na Ochocie. Grał – podobnie jak podczas prawykonania w Arnhem – zespół De Ereprijs, tańczyła Ewelina Sojecka.