Krzysztof Penderecki - VIII Symfonia „Lieder der Vergänglichkeit” Dies irae Aus den Psalmen Davids
Wyk.: Michaela Kaune - sopran, Agnieszka Rehlis - mezzosopran, Wojtek Drabowicz - baryton, Anna Lubańska - mezzosopran, Ryszard Minkiewicz - tenor, Jarosław Bręk - bas-baryton, Chór Filharmonii Narodowej, Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Antoni Wit |
Lieder der Vergänglichkeit (Pieśni przemijania) na 3 głosy solowe, chór i orkiestrę to najnowsza, ósma symfonia w dorobku czołowego kompozytora polskiego – Krzysztofa Pendereckiego. Utwór został napisany na zamówienie Rządu w Luksemburgu z okazji otwarcia nowej sali Filharmonii - Josephine Charlotte Philharmonic Hall, a w światowej premierze dnia 26 czerwca 2005 roku udział wzięli Olga Pasiecznik, Agnieszka Rehlis i Wojciech Drabowicz oraz orkiestra Filharmonii Luksemburskiej i zespół Europejskiej Akademii Chóralnej pod batutą Bramwella Tovey. Pierwsze dziewięć pieśni do słów niemieckojęzycznych poetów: Josepha von Eichendorffa, Reinera Marii Rilkego, Karla Krausa, Hermanna Hessego, Johanna Wolfganga von Goethego i Achima von Arnima powstało zaledwie w ciągu dziewięciu miesięcy 2004 i 2005 roku, kolejne trzy pieśni - w roku 2007. Penderecki nie wyklucza przy tym dopisania następnych – w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” (z 27 kwietnia 2008 roku) zdradził, że znalazł „niedawno piękny tekst polskiego poety z czasów Chopina, Stefana Witwickiego, o sośnie umierającej na obczyźnie z tęsknoty”, który chciałby dołączyć do cyklu. Pieśni przemijania to utwór niezwykle poruszający, przede wszystkim ze względu na bardzo osobistą wymowę. Dwanaście wybranych przez kompozytora pieśni poświęconych jest jego botanicznej pasji – drzewom i przyrodzie, ale także refleksji o przemijaniu.
Symfonia zachwyca delikatną liryką, momentami pełną zadumy i nostalgii, przeradzającą się stopniowo w pełen dramatycznej ekspresji, monumentalny finał. Warto podkreślić, że nagranie prezentowane na płycie brytyjskiej firmy Naxos jest światową premierą fonograficzną tej kompozycji, a sama płyta w wykonaniu polskich artystów poświęcona została pamięci tragicznie zmarłego w 2007 roku Wojtka Drabowicza, jednego z wykonawców prezentowanej na niej interpretacji. Publikację dopełniają dwie wcześniejsze, znane kompozycje Krzysztofa Pendereckiego – Dies Irae z 1967 roku i Psalmy Dawida z roku 1958. Anna Iwanicka-Nijakowska (2008) |