![]() - Szymon Krzeszowiec. Kaleidoscope
Meyer Krzysztof Sonata op. 36 Moryto Stanisław Aria e Chorale Szymański Paweł A Kaleidoscope for M.C.E. Penderecki Krzysztof Cadenza Wielecki Tadeusz Przędzie się nić… II Knapik Eugeniusz Filo d’Arianna Szalonek Witold Chaconne-Fantaisie
Wyk.: Szymon Krzeszowiec - skrzypce * DUX 2009 – DUX 0688, DDD 60’08” |
Tymi słowami twórcy niniejszej płyty wskazują na wiodącą jej ideę oraz zamysł, leżący u podstaw wyboru takiego, a nie innego repertuaru. Na wspomniany kalejdoskop prezentowany przez Szymona Krzeszowca złożyły się różnorodne, muzyczne „szkiełka”, które odbijane w zwierciadłach przy najmniejszym „ruchu ucha” tworzą nowe kształty – nowe jakości brzmieniowe. Klasyczna pod względem formalnym Sonata op. 36 Meyera przynosi pełny katalog skrzypcowych środków brzmieniowych, uzyskiwanych przede wszystkim różnymi sposobami artykulacji. Następująca po niej Aria e Chorale Moryty eksploruje z kolei przede wszystkim ekspresyjne możliwości skrzypiec, stąd po śpiewnej, lirycznej części pierwszej następuje zdecydowany, dynamiczny finał. Kolejna kompozycja - A Kaleidoscope for M.C.E. Szymańskiego – dała tytuł całej płycie, stąd wyraża również jej sedno. Jak sam kompozytor określił, dzięki zwierciadlanym zwielokrotnieniom i symetriom „sens pierwotnego obrazu się [w niej] rozmywa, ponieważ staje się ten obraz jedynie pretekstem dla kalejdoskopowego mamidła”. Cadenza Krzysztofa Pendereckiego to utwór popisowy, o etiudowym charakterze, w którym wprawne ucho słuchacza odnajdzie wiele gestów muzycznych obecnych w innych, wielkich dziełach jej twórcy. Z kolei jeden gest, wielokrotnie powtarzany, z charakterystycznymi trylami stanowi podstawę utworu Wieleckiego - Przędzie się nić… II. Kontrastuje z nim „nić” Knapika - Filo d’Arianna, snuta jako muzyczna, barwna opowieść. Płytę wieńczy kompozycja mistrza sonorystyki – Witolda Szalonka. Jego Chaconne-Fantaisie zachwyca wielością środków kolorystycznych skrzypiec, ujętych w ramy tradycyjnej formy, przywodzącej na myśl solowe partity Jana Sebastiana Bacha. Anna Iwanicka-Nijakowska (2009) |
![]() |