Polmic - FB

opisy płyt (A)



Aleksander Nowak

Fiddler’s Green


Last Days of Wanda B.
Songs of Caress
Sonata ‘June – December’
Fiddler’s Green and White Savannas Never More


Wyk.: Urszula Kryger - mezzosopran, Krzysztof Lasoń - skrzypce, Stanisław Lasoń - wiolonczela, Piotr Sałajczyk - fortepian, Piotr Pławner - skrzypce, Jacek Maksymiuk - fortepian, Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, dyr. Marek Moś, Orkiestra Muzyki Nowej, dyr. Szymon Bywalec
* Polskie Radio Katowice 2009 – PRK CD0104, DDD 61’33”

Niniejsza płyta jest debiutem fonograficznym młodego, 30-letniego kompozytora Aleksandra Nowaka, absolwenta Akademii Muzycznej w Katowicach w klasie Aleksandra Lasonia, studiów podyplomowych u Steve’a Rouse’a na Uniwersytecie w Louisville, obecnie asystenta w katowickiej uczelni. Na jego muzyczny autoportret złożyły się cztery utwory, wyraźnie wskazujące na najważniejsze cechy indywidualnego stylu kompozytorskiego – przede wszystkim ogromną emocjonalność, siłę wewnętrznej ekspresji, głównie w odcieniach lirycznych, nokturnowych, momentami wręcz mrocznych.

Płytę otwierają nominowane do Nagrody Mediów Publicznych Opus 2008 Last Days of Wanda B. na orkiestrę smyczkową, utwór, którym Nowak zadebiutował na festiwalu „Warszawska Jesień” w tym samym roku. To rodzaj lamentu, przenikniętego poruszającymi emocjami, powstał bowiem pod wpływem głębokiego przeżycia – śmierci babci kompozytora. Inny rodzaj ekspresji – miłosny liryzm – wyróżnia cykl pieśni Songs of Caress na mezzosopran, skrzypce, wiolonczelę i fortepian, napisany do słów polskich i amerykańskich poetek. Z kolei w Sonacie na skrzypce i fortepian "June-December" z 2005 roku oba podstawowe odcienie emocji – liryczny i dramatyczny – ścierają się ze sobą jak dwa tematy w allegrze sonatowym. Płytę zamyka tytułowy Fiddler's Green and White Savannas Never More na orkiestrę kameralną i głosy męskie, skomponowany w 2006 roku na zamówienie Fundacji Przyjaciół „Warszawskiej Jesieni” w ramach projektu stypendialnego „Förderpreise für Polen”, finansowanego przez Ernst-von-Siemens Musikstiftung. Jak kompozytor napisał w komentarzu do utworu, jego założeniem było zawarcie w nim „refleksji i przeżyć związanych z podróżą morską w zimne i niegościnne rejony Północnego Atlantyku.” Nastrój kompozycji implikuje śpiewany w niej tekst szanty ze słowami: „Fiddler’s Green to miejsce, o którym mówią, / Że kończą tam rybacy, jeśli nie trafią do piekieł”.

Wyjątkowo interesującą i poruszającą muzykę Nowaka wykonują znakomici polscy artyści: Piotr Pławner i Jacek Maksymiuk, Urszula Kryger i Lasoń Ensemble, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO pod dyrekcją Marka Mosia oraz Orkiestra Muzyki Nowej wraz z Cameratą Silesią pod batutą Szymona Bywalca.