Fryderyk Chopin Sonata b-moll, nokturny, mazurki Mazurek a-moll op. 17 nr 4 Mazurek cis-moll op. 30 nr 4 Mazurek g-moll op. 24 nr 1 Mazurek C-dur op. 24 nr 2 Mazurek e-moll op. 41 nr 1 Sonata b-moll op. 35 Nokturn e-moll op. 72 Nokturn cis-moll Scherzo b-moll op. 31 Walc E-dur Walc cis-moll op. 64 nr 2 Wyk.: Janusz Olejniczak - fortepian * Narodowy Instytut Fryderyka Chopina 2008 – NIFCCD 008, DDD 68’42” |
Niniejsza, ósma z kolei publikacja z serii płytowej dzieł wszystkich Fryderyka Chopina w nowym nagraniu na instrumentach z epoki, wydawanej przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, to fonograficzny portret jednego z najwybitniejszych pianistów – Janusza Olejniczaka. Laureat VI nagrody VIII Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina w Warszawie w 1970 roku z bogatej spuścizny tego kompozytora nieprzypadkowo wybrał pięć mazurków, po dwa nokturny i walce oraz Sonatę b-moll op. 35 i Scherzo b-moll op. 31. Utwory te trafnie obrazują z jednej strony różnorodny pod względem stylistycznym idiom muzyki naszego największego Kompozytora, z drugiej zaś dają doskonałe możliwości pianiście do ukazania swoich umiejętności zarówno technicznych, jak i interpretacyjnych. Każda z kompozycji wymaga uchwycenia innego, jej tylko właściwego charakteru: od nostalgiczno-ludowych mazurków, poprzez niezywkle poruszającą Sonatę b-moll z jej słynnym Marche funèbre, przez liryczno-sentymentalne nokturny, dramatyczne Scherzo b-moll aż do pogodnych, roztańczonych walców. Ogromnym walorem niniejszej interpretacji jest ponadto wykonanie utworów na historycznym fortepianie Erard z 1849 roku, ukazujące ich nowe oblicze – nowy wymiar brzmieniowy, odcienie dynamiczne, sybtelne niuanse artykulacyjne, z pewnością bliskie tym, jakie je słyszał kiedyś sam Chopin. Publikację wzbogaca obszerny esej o nagranych kompozycjach pióra znanego muzykologa – Bohdana Pocieja. Anna Iwanicka-Nijakowska (2008) |