Polmic - FB

opisy płyt (K)



Krzysztof Penderecki

Utrenja (Jutrznia)



Wyk.: Iwona Hossa -  sopran, Agnieszka Rehlis -  mezzosopran, Piotr Kusiewicz -  tenor, Piotr Nowacki -  bas, Gennady Bezzubenkov -  basso profondo, Warszawski Chór Chłopięcy, Chór Filharmonii Narodowej, Orkiestra Filharmonii Narodowej, dyr. Antoni Wit
* Naxos 2009 – 8.572031, DDD 74’51”

Kolejne po przełomowej Pasji św. Łukasza monumentalne dzieło sakralne Krzysztofa Pendereckiego - Jutrznia na dwa głosy żeńskie, trzy męskie, chór i orkiestrę - składa się z dwóch oddzielnie skomponowanych części: Złożenia Chrystusa do grobu i Zmartwychwstania. Obie powstały na zamówienie radia Westdeutscher Rundfunk - pierwsza w 1970 roku, druga rok później, jednak zawsze traktowane są łącznie i tak też wykonywane. Wraz z Pasją tworzą one tryptyk, którego tematem są wydarzenia Triduum Paschalnego.

Jutrznia inspirowana jest prawosławną liturgią Wielkiej Soboty, która koncentruje się na opłakiwaniu śmierci Chrystusa i świętowaniu Jego zmartwychwstania podczas Jutrzni Paschalnej, czyli nabożeństwa odprawianego w poranek Wielkiej Nocy. Starocerkiewne, liturgiczne teksty wyraził Penderecki muzyką niezwykle poruszającą, będącą kombinacją czystego stylu a cappella z awangardowymi efektami sonorystycznymi w rozbudowanej partii orkiestry z powiększoną perkusją i instrumentami dętymi.

Płyta jest kolejną publikacją nagraną przez polskich artystów i zespoły Filharmonii Narodowej pod batutą Antoniego Wita dla międzynarodowego koncernu Naxos. Warto podkreślić, że wybitny dyrygent warszawskich filharmoników ma w swoim dorobku ponad 30 albumów zrealizowanych dla tej wytwórni, z czego aż 12 to płyty z kompozycjami Krzysztofa Pendereckiego (m.in. wszystkie symfonie, koncerty skrzypcowe i dzieła sakralne – oprócz Jutrznii także Pasja św. Łukasza, Polskie Requiem, Siedem bram Jerozolimy).

Anna Iwanicka-Nijakowska (2009)