recenzje płyt (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż


-

Sceny z bezkresu


Pięć preludiów
Sceny z bezkresu
Postludium

Wyk.: Kawalerowie Błotni: Krzysztof Knittel – laptop, sampler, syntezator, Jerzy Kornowicz – fortepian, Ryszard Latecki – trąbka, harmonium, drobne instrumenty perkusyjne, Mieczysław Litwiński – harmonium, skrzypce, cytra smyczkowa, śpiew, Tadeusz Sudnik – groovebox, efekty dźwiękowe, Tadeusz Wielecki – kontrabas; Zespół Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej, dyr. Jan Bernad

* Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych Rozdroża 2012 – R-2012/002, 50’57”

„Prezentowane na płycie utwory to efekt spotkania dwóch estetyk: muzyki współczesnej i muzyki tradycyjnej. – czytamy w komentarzu dołączonym do albumu. – Po raz pierwszy Sceny z bezkresu w wykonaniu Kawalerów Błotnych i Zespołu Międzynarodowej Szkoły Muzyki Tradycyjnej prezentowane były w 2006 roku podczas 49. edycji Festiwalu Warszawska Jesień. Wersja płytowa uzupełniona została o interludia i postludium. Sceny z bezkresu nawiązują do uniwersalnego wymiaru kondycji człowieka starając się jednocześnie ukazać swoistość naszych czasów. Strukturę tej narracji wyznaczają stare ludowe pieśni traktujące o najważniejszych wydarzeniach w życiu człowieka: narodzinach i śmierci, młodości i zdradzie, radości i smutku.”

Autorami scenariusza płyty są dwaj znani twórcy: Jerzy Kornowicz – kompozytor działający w dziedzinie muzyki poważnej oraz Jan Bernad - badacz kultury tradycyjnej i praktyk śpiewu tradycyjnego oraz założyciel Fundacji Muzyka Kresów. W Scenach z bezkresu zostały zawarte śpiewy z Kurpiów i Mazowsza oraz fragmenty utworów członków zespołu Kawalerowie Błotni: Tadeusza Wieleckiego (Open Series 4. na kontrabas z 1984 roku), Jerzego Kornowicza (nagrania Tukuang - płaskowyż feniksów na marimbę z 1984 roku i Figur w oplocie na orkiestrę kameralną z roku 1999) oraz Mieczysława Litwińskiego (Słońce na głos i harmonium z 1984 roku). Pięć preludiów poprzedzających Sceny wykorzystuje śpiewy ludowe z Kurpiów oraz regionu bliskiego twórcom płyty – Lubelszczyzny.

Nagrania płyty dokonano w dniu 6 grudnia 2008 roku w Studiu Polskiego Radia Lublin.

Anna Iwanicka-Nijakowska (2013)