A | B | C | D | E | F | G | H | J | K | L | Ł | M | N | O | P | R | S | T | U | W | Z | Ż |
Kotoński Włodzimierz Muzyka wiosenna na flet, obój, skrzypce, syntezator i taśmę (1978) |
Jest to pierwszy utwór z cyklu Pory roku Włodzimierza Kotońskiego. Rok później powstała Pełnia lata na klarnet, fortepian, wiolonczelę i dźwięki elektroniczne, w 1981 roku Pieśń jesienna na klawesyn i taśmę, w 1995 zaś roku Podróż zimowa na flet, obój, klarnet, klawesyn, skrzypce, wiolonczelę i taśmę. „Muzyka wiosenna – pisze kompozytor – powstała wczesną wiosną 1978 roku z myślą o kameralistach Center of the Creative and Performing Arts w Buffalo. Ten jednoczęściowy utwór jest kontynuacją moich doświadczeń w dziedzinie swobodnej polifonii opartej na niezależnych od siebie rytmicznie układach, tym razem w zastosowaniu do muzyki kameralnej powiązanej z dźwiękiem elektronicznym. Syntezator w tym utworze traktowany jest przede wszystkim jako instrument melodyczny i jego partia może być wykonywana na różnych typach instrumentów (Synthi, Arp 2600, Mini-Moog). Użyta na początku utworu taśma magnetyczna służy zarówno jako muzyczne wprowadzenie, jak też jako pomoc dla instrumentalistów w dokładnej intonacji pierwszego akordu opartego na serii wysokich tonów harmonicznych niskiego dźwięku E.” Poetyka utworu - warto dodać - bliska jest niektórym kompozycjom spektralnym z ich płynnością przebiegu, migotliwością obrazów dźwiękowych, przenikaniem się barw wytworzonych sztucznie i brzmień instrumentów akustycznych, poruszających się po obszarze wzbogaconym niekiedy o ćwierćtony. Twórca dopuszcza dwie wersje wykonania: pierwszą przeznaczoną dla zespołu czterech muzyków, w tym osoby włączającej na początku taśmę i wykonującej partię syntezatora na żywo oraz wersję dla trzech muzyków grających na flecie, oboju i skrzypcach, a także czwartego włączającego na początku taśmę i potem, w odpowiednich momentach, nagraną partię syntezatora. Małgorzata Gąsiorowska |