polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Z Sewilli i ogrodów Aranjuez”
20 stycznia 2018, Warszawa
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

omówienia utworów (C)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


Zawadzka-Gołosz Anna

Concerto na ośmiostrunową gitarę i smyczki z fortepianem




(2002)

19'37"


POSŁUCHAJ

Concerto na ośmiostrunową gitarę i smyczki z fortepianem powstało z inspiracji Krzysztofa Sadłowskiego, grającego na zaprojektowanej przez siebie ośmiostrunowej gitarze. Jemu też zostało dedykowane i przez niego kilkakrotnie wykonane.

Partia solowa gitary nie ma wirtuozowskiego charakteru – jest raczej ascetyczna i podporządkowana nadrzędnej idei formy. Skierowana jest na niuanse brzmieniowe i „grę czasem”. Bardziej od wirtuozowskiej formuły koncertu interesowało mnie zespolenie barw gitary i orkiestry (przy zachowaniu tożsamości instrumentu solowego) w przebiegu jednoczęściowej, monolitycznej formy, której kolejne fazy zmierzają jakby do utopijnego „unieruchamiania czasu”. Radykalne przewężenia faktury, w miarę rozwoju formy, do sola gitary ze skrzypcami czy gitary z fortepianem, prowadzą do zamierzonych symulacji kadencji (przed kadencją właściwą) i zawieszania narracji. W ten sposób konwencja „czasu formy” koncertu zostaje złamana. Fortepian umieszczony w orkiestrze pełni funkcję barwowo-rezonansową.

Anna Zawadzka-Gołosz (książka programowa „Warszawskiej Jesieni” 2004)