polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

omówienia utworów (G)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


Zawadzka-Gołosz Anna

Glissbigliando



na obój i taśmę

(1997)

11’52"


POSŁUCHAJ

Glissbigliando na obój i taśmę to utwór napisany na zamówienie Studia Eksperymentalnego i Programu II Polskiego Radia w Warszawie, gdzie został zrealizowany w roku 1997 przy współpracy Ewy Guziołek-Tubelewicz. Dedykowany jest znakomitemu polskiemu oboiście mieszkającemu w Niemczech – Kazimierzowi Dawidkowi. On tez stał się pierwszym wykonawcą podczas premierowej prezentacji utworu w ramach X Dni Muzyki Kompozytorów Krakowskich.

Partia taśmy opiera się w większości na materiale konkretnym (przetworzone dźwięki oboju, perkusji, efekty specjalne). Jej znaczenie w utworze jest równorzędne z rolą partii oboju; obie warstwy pomyślane są jako koncertujące. Preferuję tu dwie przeciwstawne techniki operowania dźwiękiem – ruch ciągły (glissando) i ruch „nieciągły”, wynikający z kolorystyki figur ornamentalnych (bisbigliando – różne typy tremolanda, „trzepotanie” itp.). Ścierając się, tworzą one dramaturgię o różnym stopniu intensywności.

Dziękuję wszystkim, dzięki którym utwór mógł powstać – szczególnie mojej realizatorce Ewie Guziołek-Tubelewicz i Kazimierzowi Dawidkowi, z którym konsultowałam partię oboju.

Anna Zawadzka-Gołosz (książka pogramowa „Warszawskiej Jesieni” 1999)