omówienia utworów (T)

A B C D E F G H J K L Ł M N O P R S T U W Z Ż


Talma-Sutt Michał

Co Nostradamus zachował tylko dla siebie



na taśmę

(1995)

20’19"


POSŁUCHAJ

Utwór zwycięski w kategorii kompozytorów do trzydziestego roku życia oraz rekomendacja (z drugą punktacją) w kategorii ogólnej VII Międzynarodowej Trybuny Muzyki Elektroakustycznej UNESCO w Wiedniu w 1998 roku.

W komentarzu kompozytora w związku z prezentacją utworu w Wiedniu w 1998 roku czytamy:

„Przepowiednie Nostradamusa, szalenie pogmatwane, niejasne, pisane wręcz szyfrem, od dawna pasjonowały i pasjonują nadal ludzi na całym świecie. Niejedna osoba próbowała rozwiązać zagadki ukryte w jego proroctwach. Mnie interesuje natomiast sam fakt możliwości spoglądania w zdarzenia przeszłe oraz przyszłe. Jeśli materia jest zbiorem wszelkich możliwych zdarzeń, a nasza rzeczywistość jest punktem przesuwającym się przez nie (co odbieramy jako czas), to tacy ludzie jak Nostradamus mają właściwość zobaczenia tych innych zdarzeń – przeszłych, przyszłych i równoległych. Nasza cywilizacja, poprzez ludzi, którzy ją tworzą, wybrała akurat znaną nam wersję zdarzeń. Czy ta wersja świata zwanego Ziemią jest najlepsza? To pytanie pozostawiam bez odpowiedzi. Może jest ona w muzyce, którą zrealizowałem, muzyce będącej próbą takiego nostradamowskiego spojrzenia na continuum zdarzeń wędrującej ludzkości.”

Bardzo wyrazisty, intrygujący swoim nastrojem utwór powstał w 1995 roku w Studiu Akademii Muzycznej w Łodzi.

Marek Zwyrzykowski (tekst w książeczce płyty „Muzyka Polska Dzisiaj – Portrety Współczesnych Kompozytorów Polskich – Michał Talma-Sutt” - polmic 096 / PRCD 1748)