omówienia utworów (T)

A B C D E F G H J K L Ł M N O P R S T U W Z Ż


Trębacz Ewa

things lost things invisible



na przestrzeń ambisoniczną i orkiestrę

(2007)

15’54”

POSŁUCHAJ


komplet materiałów wykonawczych dostępny jest na stronie domowej Kompozytorki: http://ewatrebacz.com/scripts/downloads.php?project_id=1
„For a moment he had the power of the possessed – the power to awaken in the beholders wonder, pain, pity, and a fearful near sense of things invisible, of things dark and mute, that surround the loneliness of mankind”.

„Miał przez chwilę władzę właściwą opętanym – władzę budzenia ciekawości, bólu, politowania i przerażająco bliskiego odczucia rzeczy niewidzialnych, rzeczy mrocznych i niemych, które otaczają ludzką samotność”.

Joseph Conrad Karain – wspomnienie, w: Opowieści niepokojące; przekład: Aniela Zagórska, Warszawa, 1972
 


W tym jednym zdaniu zawarta jest istota fenomenu, który dla mnie osobiście stanowi esencję dzieła sztuki.

Jest to moment idealny – moment transgresji doświadczenia, bezpośrednio (niemal fizycznie) przekazanego.

To moment nagłej i nieuzasadnionej empatii w obliczu doświadczenia ostatecznego, gdy szaleństwo czy obsesja człowieka staje się nagle częścią wspólnego doświadczenia rodzaju ludzkiego.

Moim celem jako artysty jest poszukiwanie (prowokowanie) idealnych momentów; a droga do nich prowadzi poprzez takie nagromadzenie drobnych niedoskonałości, w którym niemal każda konstrukcja dąży do własnego rozpadu.

Głównym bohaterem mojego utworu jest przestrzeń (choć podtytuł sugeruje tradycyjne medium wykonawcze – orkiestrę). Większość muzyków wyposażona jest w autonomię solistów, w której artystyczna wolność musi być połączona z głęboką świadomością obecności w tej właśnie przestrzeni. Zwłaszcza gdy obecność równa się zagubieniu.

Ewa Trębacz (tekst w książce programowej „Warszawskiej Jesieni” 2007)



Utwór zamówiony przez Międzynarodowy Festiwal Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” we współpracy z Instytutem Adama Mickiewicza; w 2009 uzyskał rekomendację 56. Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w Paryżu.

Warstwa elektroniczna została zrealizowana w ambisonics przez Ewę Trębacz w Center for Digital Arts and Experimental Media (DXARTS), University of Washington.

Nagrania materiałów do warstwy elektronicznej zrealizowane zostały przez Ewę Trębacz w ambisonics w Cysternie im. Dana Harpole, Fort Worden, Washington, USA. Wirtualni soliści: Josiah Boothby – waltornia, Toby Penk – trąbka, Colby Wiley – puzon.