opisy płyt (D)



Dariusz Przybylski

Musica in Forma di Rosa


Musica in forma di rosa. Omaggio a Pasolini for violin and symphony orchestra (2015)
Cello Concerto (2013)
...denn ich steure mit meinen Genossen über das dunke Meer zu unverständlichen Völkern... - Concerto for accordion and symphony orchestra (2011)
Katabasis for symphony orchestra and 20 young performers (2010)


Wyk.: Patrycja Piekutowska - skrzypce, Magdalena Bojanowicz - wiolonczela, Maciej Frąckiewicz - akordeon, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Paweł Kotla, Michał Klauza, Szymon Bywalec - dyrygenci

* DUX 2016 – DUX 1293, 68’36”

„Znakomity warsztat i powiązania z tradycją, osobisty, rozpoznawalny język” – Dorota Szwarcman. „Kompozytor wierzący w wartość tradycyjnych instrumentów, a przy tym tworzący muzykę nowoczesną, pełną ekspresji, komunikatywną zarazem” – pisze o nim Jacek Marczyński. Robert Kamyk również podkreśla ten aspekt: „Idealnie potrafi połączyć tradycję z nowoczesnością. Ciekawe zestawienia tradycyjnych instrumentów, głosów wokalnych łączy ze współczesnym brzmieniem i ekspresją”. Podobnie Anna S. Dębowska: „Kompozytor, który woli eklektyzm od eksperymentów”. A Ewa Solińska podsumowuje: „Jest wzorem człowieka naszych czasów, mającego wprawdzie głowę w chmurach, ale też mocno stąpającego po ziemi”.

Album zawiera dzieła Dariusza Przybylskiego skomponowane w latach 2010–2015: Koncert akordeonowy, Koncert wiolonczelowy, Musica in forma di rosa na skrzypce i orkiestrę oraz Katabasis – utwór orkiestrowy z udziałem 20 młodych wykonawców. Wszystkie utwory nagrane zostały przez Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia pod batutą Szymona Bywalca, Michała Klauzy i Pawła Kotli. Orkiestrze towarzyszą znakomici soliści, dla których powstały utwory znajdujące się na płycie: Magdalena Bojanowicz – wiolonczelistka, Maciej Frąckiewicz – akordeonista i Patrycja Piekutowska – skrzypaczka.

W omówieniu płyty Krzysztof Lipka pisze: „Dariusz Przybylski jest twórcą wszechstronnym. Muzyka fortepianowa, organowa, kameralna, orkiestrowa, chóralna, operowa – kompozytor w każdym gatunku znakomicie się odnajduje, wykazuje dogłębnie opanowanym warsztatem, zawsze ma wiele do powiedzenia, a przede wszystkim jest twórcą o oryginalnej osobowości i świadomym poczuciu estetyki.”

(tekst wydawcy)