Polmic - FB

opisy płyt (G)



Giovanni Battista Pergolesi, Paweł Łukaszewski

Stabat Mater - Giovanni Battista Pergolesi, Luctus Mariae - Paweł Łukaszewski


Giovanni Battista Pergolesi (1710–1736) – Stabat Mater, P. 77 (1736) na sopran, alt, zespół smyczkowy i basso continuo (tekst: XIII-wieczna sekwencja)

Paweł Łukaszewski (ur. 1968) – Luctus Mariae (Żałość Maryi) (2010) na sopran, mezzosopran, klawesyn i zespół smyczkowy (tekst: Jerzy Wojtczak-Szyszkowski)

Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran, Wanda Franek – mezzosopran, alt, Zbigniew Pilch, Radosław Kamieniarz – skrzypce
Piotr Chrupek – altówka, Jarosław Thiel – wiolonczela, Janusz Musiał – kontrabas, Marta Niedźwiecka – pozytyw, klawesyn
Realizacja nagrania, montaż, mastering: Andrzej Brzoska

Nagranie dofinansowano z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego 
Patronat: Polskie Centrum Informacji Muzycznej, LongPlay.blox, Radio Warszawa

© Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina
Chopin University Press 2017/2018 – UMFC CD 103; 59:56

 

XIII-wieczna sekwencja Stabat Mater, opisująca cierpienie Matki stojącej pod Krzyżem, od wieków stanowi niesłabnącą inspirację dla poetów, malarzy i kompozytorów. Wśród jej opracowań wyjątkowe miejsce zajmuje kompozycja Giovanniego Battisty Pergolesiego. Napisane dla lokalnej wspólnoty dzieło szybko stało się najczęściej wydawanym utworem w XVIII wieku i najpopularniejszym Stabat Mater trzech ostatnich stuleci. „Wielbiono go za niezwykłą urodę melodii, komunikatywność przekazu, piękne i subtelne oddanie muzyką affectus tristitiae. Pergolesi ujął strofy Stabat Mater w postaci kantaty – cyklu duetów i arii solowych, w dwuczęściowym typie da chiesa. Styl kościelny podkreślony jest okazjonalnym użyciem kontrapunktu, dominuje tu jednak ekspresja bliska świeckiej kantacie i operze (co bywało przedmiotem krytyki, zwłaszcza w kręgu teoretyków niemieckich i francuskich tego czasu; stanowiło też argument w sławnej querelle des Bouffons)" (Piotr Maculewicz, z bookletu płyty).

W roku 2010, dla uczczenia 300. rocznicy urodzin Pergolesiego, Paweł Łukaszewski skomponował Luctus Mariae (Żałość Maryi) – dzieło bezpośrednio nawiązujące do słynnej kantaty barokowego mistrza. Utwór powstał do współczesnego łacińskiego wiersza, o analogicznej strukturze i podobnym przesłaniu, napisanego przez prof. Jerzego Wojtczaka-Szyszkowskiego. Łukaszewski, zachowując podobieństwa pod względem budowy (13 części, podział na arie i duety), obsady i strony afektywnej, korzysta z właściwych swojemu stylowi współczesnych środków wyrazu, poszerzonej tonalności i wymagającej wobec śpiewaków faktury wokalnej. Niniejsze nagranie jest premierą fonograficzną dzieła zrealizowaną w Wielkim Refektarzu zamku biskupów warmińskich w Lidzbarku Warmińskim w dniach 28–31 lipca 2017.

Płyta ukazała się w wydaniu albumowym w twardej oprawie, z obszernym, blisko 60-stronicowym bookletem, który zawiera opis programu, biogramy wykonawców oraz teksty utworów w języku łacińskim, polskim (ciekawostkę stanowi polski przekład Stabat Mater autorstwa Seweryny Duchińskiej) i angielskim.

Patronat medialny nad płytą objęło Polskie Centrum Informacji Muzycznej POLMIC.