Polmic - FB

recenzje płyt (S)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż


Laks Szymon

Simon Laks – in between


Sonata na wiolonczelę i fortepian (1932)

Suita polska na skrzypce i fortepian (1935)

Ballada Hommage a'Chopin na fortepian solo (1949)

Concerto da camera na fortepian, 9 instrumentów dętych oraz perkusję (1964)

*ACD 249-2 (CD Accord, 2018)

Total time: 66:32

Pod koniec grudnia 2018 roku ukazała się płyta poświęcona w całości muzyce kompozytora Szymona Laksa (1901-1983). Był on częścią całego pokolenia polskich kompozytorów, które w powodu hitlerowskiego reżimu oraz jego sojuszników zniknęło z kulturalnej mapy Europy, i to nie tylko z powodu żydowskiego, lecz także polskiego pochodzenia. Dwa lata spędzone w obozie Aushwitz-Birkenau, to czas wyrwany z życia młodego twórcy, będącego u szczytu sławy. Zarówno te dramatyczne doświadczenia jak i powrót do rzeczywistości oraz próba włączenia się w nurt kwitnącej muzycznej moderny wniosły wiele do jego muzyki, jednak nie one ją definiują. Jego życie zawieszone było pomiędzy obecnością a niebytem, pomiędzy dźwiękiem a słowem – dwoma przestrzeniami które Szymon Laks darzył największą miłością.

Ze spuścizny kompozytorskiej Szymona Laksa wybrano na niniejszą płytę dwa utwory z okresu przedwojennego i dwa utwory z okresu powojennego. Wszystkie cztery są przykładem połączenia polskiej tradycji i ducha francuskiego, przy czym oba komponenty współistnieją we wspaniałej, prawdziwie europejskiej symbiozie. Na krążku znalazła się m. in. światowa premiera fonograficzna kompozycji Concerto da camera na fortepian, 9 instrumentów dętych oraz perkusję (1964).

Wykonawcami są uznani muzycy, artyści zawodowo związani z Gdańskiem: Dominika Glapiak (fortepian), Błażej Goliński (wiolonczela), Robert Kwiatkowski (skrzypce), Dorota Kowalska (flet, piccolo), Alicja Szymczyk (obój, rożek angielski), Andrzej Wojciechowski i Wojciech Koliński (klarnety), Mirosław Pachowicz i Ewa Naczk-Jankowska (fagoty), Zbigniew Kaliciński i Ewa Ciechańska (waltornie), Kamil Kruczkowski (trąbka) oraz Mateusz Wiczyński (perkusja).

Partnerem wydawnictwa jest firma Boosey&Hawkes-Berlin, a patronat honorowy nad nią objął Andree Laks, syn kompozytora.

Wydawnictwo dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca. Nagrano we wrześniu 2018 w Sali Kameralnej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej im. Fryderyka Chopina w Gdańsku.

Zapowiedź płyty: https://www.youtube.com/watch?v=mQa9ZrSh5oY 

Więcej o projekcie: www.dominikaglapiak.com