opisy płyt (P)



Pieśni pasyjne w opracowaniu Cezarego Kundy / Passion songs as arranged by Cezary Kunda; Marian Sawa - "Improperia"

Ars Paschalis


Jan Bokszczanin – organy 

Zespół wokalny PRO OPERE
Ewa Barbara Rafałko – dyrygent 

Pieśni pasyjne nagrano w 2017 r. w kościele pw. św. Kazimierza Królewicza w Białymstoku oraz w Studiu Rembrandt Radia Białystok. Nagrania Improperiów Mariana Sawy dokonano 20 kwietnia 2006 r. w bazylice katedralnej św. Michała Archanioła i św. Floriana Męczennika w Warszawie (katedra diecezji warszawsko-praskiej) na organach firmy ZYCH.

© Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina – Chopin University Press, UMFC CD 104 | n. 2016, 2017; w. 2018

Krzyżu święty nade wszystko
Marian Sawa - Improperium I 
Ogrodzie oliwny | Gethsemane 
Ach, mój Jezu 
Stała Matka Boleściwa | Stabat Mater Dolorosa
Płaczcie anieli 
Marian Sawa - Improperium II 
Ty, któryś gorzko na krzyżu umierał 
Już Cię żegnam najmilszy 
Odszedł Pasterz od nas 
Dobranoc, Głowo święta 
Marian Sawa - Improperium III 
Rozmyślajmy dziś wierni chrześcijanie 

Płyta Ars Paschalis to rejestracja prawykonania cyklu pieśni pasyjnych w opracowaniu debiutującego białostockiego twórcy Cezarego Kundy. Melodie zostały zaczerpnięte ze Śpiewnika kościelnego ks. Jana Siedleckiego (wydanie XXXIX). Kunda zastosował różnorodne techniki kompozytorskie i zaproponował dzieło spójne, a jednocześnie prowadzące słuchacza przez różne epoki historyczne. „Oryginalność tego dzieła polega jednocześnie na prostocie, jak też na polistylistycznym podejściu do procesu komponowania. Różnorodność spaja to, co niezmienne od tysiącleci. Całość przepełnia mistycyzm i religijna kontemplacja” (Joanna Cieślik-Klauza).

Pieśni wykonał zespół wokalny PRO OPERE pod dyrekcją Ewy Barbary Rafałko. Album wzbogacają organowe Improperia Mariana Sawy w wykonaniu Jana Bokszczanina. Instrumentalne interludia występują po kluczowych tekstach pasyjnych, stwarzając dodatkową przestrzeń do refleksji. Muzyka oddaje nastrój smutku, tajemnicy pasyjnej i nadziei na zmartwychwstanie.