Polmic - FB

recenzje płyt (A)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż


Paul Hindemith, Andrzej Karałow, William Albright, Żaneta Rydzewska, Karol Szymanowski

After All


Paul Hindemith Viola Sonata op. 11 nr 4 w opracowaniu na saksofon altowy i fortepian

Andrzej Karałow Geometria Nocy

William Albright Sonata na saksofon altowy i fortepian

Żaneta Rydzewska After All

Karol Szymanowski Słopiewnie op. 46-bis w opracowaniu na saksofon altowy i fortepian

Wyk.: Pablo Sánchez-Escariche Gasch (saksofony sopranowy i altowy), Andrzej Karałow (fortepian)

* Opus Series / Requiem Records (OPUS 32 | 2019)

Tytuł albumu (i zarazem tytułowego utworu, dedykowanego zespołowi przez kompozytorkę Żanetę Rydzewską), After All, można rozumieć jako „po wszystkim”, również w kontekście pytania o to, jak obecnie odczytujemy zwroty i gesty w kompozycjach muzycznych: czy są aktualne, czy zauważamy je w otaczającym nas świecie, czy stosowane dziś zabiegi techniczne i ekspresyjne przeniosą słuchacza w nową przestrzeń artystyczną i skonfrontują go z nowymi doświadczeniami, czy dźwięk wciąż może być źródłem nowych przeżyć i odkrywanych wartości, i, wreszcie, czy twórca może nadal na tych wartościach bazować.

Ale After All ma także drugie znaczenie – „mimo wszystko”, „tak czy inaczej”. Niezależnie więc od odpowiedzi na wyżej postawione pytania, wykonawcy, kompozytorzy, interpretatorzy, słuchacze, widzowie i pozostali odbiorcy idą i poszukują dalej.

Obecność niektórych pozycji na płycie z muzyką na saksofon i fortepian może wydawać się przewidywalna, jednak zestawienie tych akurat utworów tworzy swoistą ekspozycję tego, jak spojrzenie współczesnego kompozytora łączy się lub konfrontuje z muzyką minionej epoki. After All jest osobistym spojrzeniem muzyków na interpretacje i same kompozycje XX i XXI wieku. Począwszy od wykorzystania muzyki napisanej na początku XX wieku, przede wszystkim transkrybowanej na potrzeby zespołu (Paul Hindemith i Karol Szymanowski), przez klasyczną już, wirtuozowską Sonatę Williama Albrighta, kończąc na utworach młodych kompozytorów (Żaneta Rydzewska, czy kompozycja pianisty), wykonawcy ukazują perspektywę postrzegania muzycznych światów przez twórców na przestrzeni prawie stu lat (w momencie wydania płyty).

After All jest debiutanckim albumem muzyków, którzy na co dzień zajmują się działalnością solową, kameralną, orkiestrową, czy eksperymentalną. Andrzej Karałow i Pablo Sánchez–Escariche Gasch koncertują w duecie od 2016 roku, wykonując klasykę, jak również muzykę współczesną także napisaną dla duetu (poza utworem znajdującym się na płycie wykonywali kompozycje dedykowane przez australijskich twórców: Kirsten Milenko i Harry’ego Sdrauliga).

(tekst wydawcy)

ZOBACZ: film promujący płytę