Polmic - FB

opisy książek (H)



Helman Zofia (red.)

Pieśń w twórczości Karola Szymanowskiego i jemu współczesnych


Musica Iagellonica, Kraków 2001, s. 337.

wersja angielska: ed. by Zofia Helman, Teresa Chylińska and Alistair Wightman The Songs of Karol Szymanowski and his contemporaries, Polish Music Center at USC, Los Angeles 2002, s. 292.
Książka zawiera zbiór referatów przedstawionych w ramach międzynarodowego sympozjum naukowego, poświęconego twórczości pieśniowej Karola Szymanowskiego, które odbyło się w dniach 9-13 marca 1997 roku w Zakopanem. Jak zaznacza Teresa Chylińska we wstępie do publikacji: "słowo poetyckie było impulsem pobudzającym wyobraźnię twórczą Szymanowskiego. Raz były to kunsztowne, wyrafinowane strofy symbolistów, kiedy indziej prosty tekst średniowiecznej sekwencji albo i ludowa piosenka. Ważny był nastrój uczuciowy, jaki poezja wzbudzała w kompozytorze, rodząc potrzebę muzycznego uzewnętrznienia tego przeżycia. Słowo pełniło zatem rolę bodźca. Ale miało jeszcze inną niezastąpioną wartość: jednoznaczność i precyzję semantyczną." Obok referatów poświęconych pieśniom Szymanowskiego w książce znalazły się również wystąpienia dotyczące twórczości pieśniowej innych kompozytorów: Weberna, Schönberga, Berga, Fitelberga, Marxa, Ravela i Strawińskiego.

Referaty:
  • Zofia Helman Pieśni Karola Szymanowskiego w kontekście literackim i muzycznym jego czasów

  • Edward Boniecki Młodopolskie "ja" liryczne w pieśniach Szymanowskiego do słów Tadeusza Micińskiego

  • Danuta Jasińska "Hymny" Jana Kasprowicza w ujęciu Szymanowskiego

  • Adam Walaciński W kręgu Richarda Dehmla. Pieśni Schönberga, Weberna i Szymanowskiego do jego tekstów

  • Wolfgang Ruf Richard Dehmel i liryka Nowej Muzyki

  • Maciej Gołąb "Pentezilea" na sopran i orkiestrę op. 18 Karola Szymanowskiego. Zagadnienia semantyki, składni, formy i techniki dźwiękowej

  • Daniela Philippi Wczesne pieśni Szymanowskiego w kontekście niemieckiej pieśni modernistycznej

  • Tomasz Baranowski "Schlafend trägt man mich..." Alfreda Momberta w pieśniach Karola Szymanowskiego, Albana Berga, Grzegorza Fitelberga i Josepha Marxa

  • Paul Cardin Między zmierzchem i świtem: "Pieśń o nocy" a symfonia na przełomie stuleci

  • Alistair Wightman Elementy egzotyczne w pieśniach Karola Szymanowskiego

  • Roman Vlad "Cztery pieśni" op.41 Karola Szymanowskiego do tekstów Rabindranatha Tagore'a

  • Andrzej Tuchnowski Karol Szymanowski: "Pieśni muezina szalonego". Struktura a ekspresja

  • Stephen Downes "Kryzys melodyczny" w twórczości Karola Szymanowskiego

  • Mieczysław Tomaszewski "Semplice e divoto". Szymanowskiego idiom franciszkański

  • Laura Kafka "Rymy dziecięce" op. 49 Karola Szymanowskiego z wykonawczego punktu widzenia

  • Elżbieta Jasińska-Jędrosz "Wiedzie nas Haller" - nieznana pieśń Karola Szymanowskiego

  • Serge Gut Hispanizmy i cechy rdzennie francuskie w cyklu pieśni "Don Kichot do Dulcynei" Maurycego Ravela

  • Alicja Jarzębska Słowo i muzyka w pieśniach solowych Igora Strawińskiego