opisy płyt (W)



Wojciech Kilar

-


Exodus na orkiestrę i chór mieszany
Kościelec 1909
Preludium i Christmas Carol na cztery oboje i orkiestrę smyczkową,
Angelus na sopran, chór mieszany i orkiestrę


Wyk: Delfina Ambroziak - sopran, Chór Polskiego Radia i Telewizji w Krakowie, Wielka Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, dyr. Antoni Wit, Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, dyr. Witold Rowicki
* Olympia 1988 - OCD 308, AAD 73'32''
Cztery prezentowane na płycie utwory wybitnego polskiego kompozytora - Wojciecha Kilara - to jedne z najbardziej znanych i charakterystycznych jego dzieł. Pochodzą z lat 70-tych i 80-tych, z okresu, w którym twórca skierował swoją uwagę na muzykę programową, czerpiącą inspiracje przede wszystkim z polskich tradycji. Płytę otwiera niezwykle ekspresyjny Exodus ujęty w formę dynamicznego crescenda opartego na jednym krótkim temacie wywiedzionym z folkloru żydowskiego. Kościelec 1909 to utwór z serii "górskich" poematów symfonicznych Kilara, którego program odnosi się do tragicznej śmierci wybitnego polskiego kompozytora przełomu XIX i XX wieku - Mieczysława Karłowicza na stoku tytułowej góry. To historia ostatnich chwil życia artysty, ale także "historia człowieka i gór, ich przytłaczającego związku oraz apoteoza, epitafium, pieśń o miłości i śmierci", jak czytamy w komentarzu dołączonym do płyty. Krótka Przygrywka i kolęda przybrała natomiast formę kanonu opartego na temacie polskiej kolędy Wesoły nam dzień dziś nastał. Ostatnia kompozycja - Angelus - powstała na okoliczność ponownego otwarcia po odnowieniu ołtarza na Jasnej Górze w Częstochowie. Modlitwę (Anioł Pański) przenika muzyka, a muzyka wyraża treść modlitwy, tworząc kompozycję niezwykle skupioną, ale bardzo poruszającą.