recenzje płyt (G)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż


-

Gaude Mater 3. Międzynarodowy Festiwal Muzyki Sakralnej, Czestochowa 1990-2000


Koszewski Andrzej Missa Gaude Mater na chór mieszany a cappella
Borkowski Marian Hosanna na chór mieszany i 4 instrumenty
Świder Józef Missa Angelica
Twardowski Romuald Canticum Canticorum na sopran i orkiestrę smyczkową
Łuciuk Juliusz
Msza polska

Wyk.: Szymon Bogacz - trąbka, Arkadiusz Górecki - puzon, Stanisław Moryto - organy, Violetta Bielecka - sopran, Dorota Radomska - sopran, Maria Mitrosz - mezzosopran, Camerata Silesia, dyr. Anna Szostak, Warszawska Grupa Perkusyjna, Chór Akademii Teologii Katolickiej, dyr. Piotr Borkowski, Schola Cantorum Bialostociensis, Orkiestra Kameralna Filharmonii Białostockiej, dyr. Mirosław Błaszczyk, Concerto Avenna, dyr. Andrzej Mysiński, Orkiestra Koncertowa Wojska Polskiego im. Stanisława Moniuszki, dyr. Grzegorz Mielimąka
* Acte Préalable 2001 - AP 0098, DDD 75'42''
Ta płyta jest nie tylko dokumentacją Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej "Gaude Mater", ale stanowi także muzyczny przewodnik po polskiej twórczości religijnej ostatnich lat. Wszystkie zarejestrowane tu kompozycje powstały w latach 90-tych XX wieku, każda z nich przeznaczona jest na inny aparat wykonawczy i utrzymana w innym stylu. Chóralna Missa "Gaude Mater" Koszewskiego to kompozycja nawiązująca do tradycyjnego śpiewu kościelnego. Kontrastuje z nią sonorystyczna, ekspresyjna Hosanna na chór i 4 instrumenty (trąbkę, puzon, organy i perkusję) Borkowskiego. Z kolei klasycystyczna w stylu Missa Angelica Świdra ponownie przywołuje idiom muzyki o wyraźnych filiacjach z tonalnością, w której dominują śpiewne, melodyjne tematy. Canticum canticorum na sopran i smyczki Twardowskiego zawiera natomiast pewien rys orientalny, szczególnie w partii solowej, zdominowanej przez charakterystyczne melizmaty. Płytę wieńczy spokojna, liryczna muzyka Mszy polskiej Łuciuka.