Polmic - FB

opisy płyt (S)



Stanisław Moryto

Bez tytułu



Rapsod na sopran (mezzosopran) i orkiestrę smyczkową
A tre na dwa akordeony i perkusję
Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową
Bez tytułu na klarnet basowy i marimbafon
E-la na akordeon solo
Pięć pieśni kurpiowskich na chór żeński a cappella

Wyk: Aneta Łukaszewicz - mezzosopran, Zbigniew Koźlik - akordeon, Krzysztof Olczak - akordeon, Stanisław Skoczyński - perkusja, Tomasz Strahl - wiolonczela, Mirosław Pokrzywiński - klarnet basowy, Anna Wyrzykowska - sopran, Warszawska Orkiestra Kameralna "Concertino", dyr. Michał Klauza, Żeński Zespół Wokalny Wydziału Edukacji Muzycznej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie, dyr. Wanda Tchórzewska-Kapała
* MTJ 2001 - MTJ CD 12052, DDD 73'15''
Sześć wybranych utworów współczesnego polskiego kompozytora - Stanisława Moryto - złożyło się na niezwykle interesującą płytę monograficzną. Różnorodne pod względem obsady kompozycje obejmują latami powstania długi okres prawie dwudziestu lat - od 1979 do 1997 roku. A ułożone niemal chronologicznie dobrze obrazują nie tylko cechy indywidualnego stylu kompozytorskiego Moryta, ale również jego ewoluowanie. Najwcześniejszy Rapsod na sopran i smyczki, będący muzycznym "obrazem" wiersza Doświadczenie śmierci Rainera Marii Rilkego, zdradza zafascynowanie kompozytora filozofią egzystencjalną. A tre na dwa akordeony i perkusję to efekt zainteresowania sonoryzmem. Koncert wiolonczelowy stanowi połączenie tradycji z wyrazowością znaną już z Rapsodu - trzy części utworu obrazują istotę ludzkiej egzystencji: od przeżyć dramatycznych (część I), poprzez lamentacje (część II), aż do żywiołowej witalności (część III). Bez tytułu na klarnet basowy i marimbę jest rodzajem pieśni perkusyjnej, nowego gatunku, którego Moryto jest pomysłodawcą. Solowe E-la odkrywa fascynację kompozytora brzmieniem akordeonu. Płytę zamyka Pięć pieśni kurpiowskich, wyrosłych z zainteresowania folklorem i pięknem regionu Kurpiów.