- XXIth Century Polish Choral Music Pokrzywińska Maria Cantate Domino Dutkiewicz Andrzej Hymnus in Honorem S. Andreae Sielicki Edward Jubilate Deo Błażewicz Marcin Credo Ignatowicz Anna Stabat Mater Żółtowski Maciej Victimae Paschali Laudes Kościów Aleksander Krystus zmartwych wstan je Gronau Alicja Błogosławiony z kantaty Afirmacje Konowalski Benedykt Dyptyk Wiślany Wierzbicki Marcin Quando Corpus Sawa Marian Salve Regina Baculewski Krzysztof Nox ultima Łukaszewski Paweł Jesu Christi prostrationes z Via crucis Bagiński Zbigniew Credo z Missa per coro misto Twardowski Romuald Regina coeli Borkowski Marian Ave. Alleluja. Amen Wyk.: Polski Chór Kameralny "Schola Cantorum Gedanensis", dyr. Jan Łukaszewski * Acte Préalable 2001 - AP 0100, DDD 79'11'' |
Płyta ukazuje interesującą panoramę chóralnej muzyki polskiej końca XX wieku. Wybrane kompozycje można uznać za reprezentatywne przykłady różnych postaw twórczych, dzięki czemu po wysłuchaniu nagrania nakreślony zostaje pełny obraz nowych trendów i stylów muzycznych, charakterystycznych nie tylko dla chóralistyki, ale także dla całej muzyki współczesnej i to już nawet tej z XXI wieku Obok kompozycji utrzymanych w idiomie tradycyjnym (Regina coeli Twardowskiego, Cantate Domino Pokrzywińskiej, Jesu Christi prostrationes Łukaszewskiego) odnajdziemy tu utwory wykorzystujące środki nowoczesne. Credo Błażewicza charakteryzuje niezwykła ekspresja, dynamizm i uwypuklanie kontrastów - brzmieniowych, rytmicznych, wyrazowych. Równie ekspresyjny jest utwór Wierzbickiego Quando corpus, w którym podstawowymi elementami są dysonanse oraz wszelkie ostre współbrzmienia. Kontrasty tempa, metrum, dynamiki, faktury oraz głęboki emocjonalizm cechują również Ave - Alleluia - Amen Borkowskiego. Warto podkreślić, że płyta jest zapisem koncertu, który uwieńczył II Sympozjum Kompozytorskie Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w dniu 15 grudnia 2000 roku. Śpiewał jeden z najbardziej uzdolnionych i zasłużonych zespołów chóralnych Schola Cantorum Gedanensis pod dyrekcją Jana Łukaszewskiego. Sześć kompozycji miało swoje prawykonania, a wszystkie zostały po raz pierwszy wydane na płycie. |