Publikacja stanowi wybór referatów zaprezentowanych podczas konferencji Filozofia muzyki, która odbyła się 13-15 maja 2002 roku w podkrakowskich Mogilanach. Wzięli w niej udział nie tylko muzykolodzy i filozofowie, ale również filmoznawcy, literaturoznawcy, filolodzy, psycholodzy i kulturoznawcy. Obecność osób reprezentujących tak różne perspektywy badawcze wpłynęła na interdyscyplinarny charakter studium. Dlatego też w książce obok rozważań typowo muzykologicznych czy estetycznych znalazły się referaty dotyczące filozoficznych aspektów wykonawstwa muzycznego, zagadnień pedagogiczno-estetycznych i psychologicznych, a także wystąpienia dotyczące związków muzyki z innymi dziedzinami sztuki, takimi jak literatura, film czy malarstwo. Publikacja dokumentuje duże zainteresowanie współczesnych badaczy filozofią muzyki, dyscypliną sięgającą czasów szkoły pitagorejskiej.
Wybrane referaty:
- Mieczysław Tomaszewski Momenty autobiograficzne, autoekspresyjne i autorefleksyjne dzieła muzycznego
- Iwona Sowińska Fantom kontrapunktu w dziejach myśli filmowej
- Tomasz Baranowski Problemy formy i ekspresji w refleksji estetycznej kompozytorów Szkoły Wiedeńskiej
- Teresa Malecka Zbigniew Bujarski. Kompozytor - malarz
- Krzysztof Guczalski O niejęzykowym charakterze muzyki
- Piotr Podlipniak Czy muzyka ma charakter uniwersalny?
- Krzysztof Szwajgier Muzyczne reprezentacje idei filozoficznych. Trzy przybliżenia
- Alicja Jarzębska O znaczeniu muzyki w świetle refleksji estetycznej Igora Strawińskiego
- Andrzej Hejmej Peryferyjne znaczenia muzyki ("Aria: Awaria" S. Barańczaka)
- Leszek Polony Pojęcie znaku i symbolu w uzyce w myśli klasyków hermeneutyki muzycznej: Kretzschmara i Scheringa
- Renata Skupin Joga dźwięku i konstruktywizm w muzyce Giacinto Scelsiego - między Wschodem a Zachodem
- Maciej Jabłoński Kilka uwag o potrzebie muzykologii filozoficznej
- Anna Jeremus "Filozofia" przekazu dzieła muzycznego w świetle odczuć artysty odtwórcy i odbiorcy
- Marek Jamróz Byt i muzyka w "Ordo virtutum" Hildegardy z Bingen
- Marcin Poprawski Poetycka kontrafaktura jako recepcja dzieła muzycznego. "Winterreise" Müllera, Schuberta i Barańczaka
- Łucja Demby Kinestezja i cenestezja, czyli po co filmowi muzyka? Rola muzyki w koncepcji kinowej projekcji-identyfikacji Edgara Morina
- Jolanta Krzyżewska Typy osobowości a możliwe preferencje muzyczne
|