opisy płyt (A)



Andrzej Panufnik

-


Concerto festivo
Pejzaż
Katyń Epitaph
Concertino na kotły, perkusję i smyczki
Sinfonia Sacra

Wyk: Kurt-Hans Goedicke - kotły, Michael Frye - perkusja, London Symphony Orchestra, Monte Carlo Opera Orchestra, dyr. Andrzej Panufnik
* Unicorn-Kanchana 1989 - UKCD 2020, DDD-ADD 67'09''
Concerto festivo oraz Concertino na kotły, perkusję i smyczki powstały w efekcie bliskich kontaktów Andrzeja Panufnika ze znakomitym zespołem London Symphony Orchestra. Concerto zostało skomponowane z okazji 75-lecia istnienia londyńskiej orkiestry i przeznaczone jest do wykonania bez dyrygenta, co ma dawać wykonawcom nieograniczone możliwości zaprezentowania swoich umiejętności. Trzy części kompozycji eksponują najpierw brzmienie instrumentów dętych blaszanych (Pomposo), potem smyczkowych i dętych drewnianych (Lirico) i wreszcie - całej orkiestry (Giocoso). Concertino powstało jako utwór do wykonania przez młodych perkusistów podczas konkursu organizowanego przez London Symphony Orchestra w 1980 roku. Utwór miał być testem muzykalności oraz okazją do zademonstrowania różnorodnych brzmień instrumentów perkusyjnych i precyzji wykonania przez biorących udział w konkursie muzyków.
Pozostałe utwory zamieszczone na płycie mają polski kontekst treściowy. Pejzaż to pełen kontemplacji i zamyślenia muzyczny obraz rodzinnych stron Panufnika. Epitafium katyńskie jest hołdem kompozytora złożonym tysiącom polskich więźniów wojennych zamordowanych w lasach katyńskich w 1940 roku. Zamykająca płytę Sinfonia Sacra skomponowana została ku czci polskiego chrześcijaństwa i państwa oraz jako wyraz religijnych i patriotycznych uczuć jej autora. W drugiej części utworu kompozytor wprowadził cytaty z hymnu Bogurodzica.