polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Z Sewilli i ogrodów Aranjuez”
20 stycznia 2018, Warszawa
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

recenzje płyt (A)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


-

Actions



Cherry Don Humus - The Life Exploring Force,
Sita Rama Encores (trad.)
Penderecki Krzysztof Actions for Free Jazz Orchestra

Wyk.: Don Cherry, The New Eternal Rhythm Orchestra, dyr. Krzysztof Penderecki
* Wergo / Intuition 2001 - INT 3606-2, DDD 39'58''
Dwaj znakomici artyści - polski kompozytor muzyki poważnej Krzysztof Penderecki oraz nieżyjący już dziś amerykański muzyk jazzowy (trębacz, pianista i kompozytor), z pochodzenia Indianin, czołowy przedstawiciel free jazzu - Don Cherry - spotkali się w 1971 roku w Niemczech na festiwalu w Donaueschingen. W towarzystwie niezwykłej New Eternal Rhythm Orchestra dali znakomity koncert, łącząc muzykę współczesną z jazzową awangardą. Nagranie koncertu wydane przez wytwórnię Wergo w 1973 roku na płytach LP, odniosło ogromny sukces i stało się prawdziwą legendą. Niniejsza płyta jest reedycją pierwotnego albumu, przy użyciu techniki 24-bitowej.
W pierwszej kompozycji Dona Cherry'ego - Humus - The Life Exploring Force słychać zafascynowanie kompozytora muzyką Wschodu, zwłaszcza arabską. Drugi utwór - Sita Rama Encores jest opracowaniem tradycyjnej indiańskiej melodii. Actions Krzysztofa Pendereckiego, mimo że inspirowane jazzem, są jednak utworem wykorzystującym współczesne techniki kompozytorskie charakterystyczne dla XX-wiecznej muzyki poważnej i w większości dokładnie zapisanym w postaci partytury. Warto dodać, że prawykonanie kompozycji w 1971 roku w Donaueschingen było debiutem Pendereckiego jako dyrygenta - bardzo pomyślnym, o czym świadczy jego późniejsza kariera w tej dziedzinie.