Polmic - FB

opisy płyt ()



-

Muzyka Centrum



Schaeffer Bogusław Proietto simultaneo na sopran, obój, skrzypce, fortepian, kontrabas i taśmę
Suchodolski Krzysztof Qumba na obój i taśmę
Indyk Zbigniew Ach!... na obój, klarnet, skrzypce, kontrabas, fortepian i syntezator
Fiore Hector Las vaquitas son ajenas na charango, komputer i taśmę
Pyzik Kazimierz Medytacja na zaskoczenie na głos i kontrabas
Chołoniewski Marek Like Breathing na obój, klarnet, skrzypce, kontrabas, fortepian i komputer

Wyk.: Muzyka Centrum Ensemble: Barbara Stuhr - skrzypce, Olga Szwajgier - głos, Marek Chołoniewski - komputer, Jan Cielęcki - klarnet, Hector Fiore - charango, Piotr Grodecki - fortepian, Zbigniew Indyk - syntezator, Mariusz Pędziałek - obój, Kazimierz Pyzik - kontrabas
* Dworek Białoprądnicki 1994 - DBC 02, DDD 58'41''
Płyta prezentuje utwory skomponowane przez kilku członków krakowskiego Stowarzyszenia Artystycznego "Muzyka Centrum", zrzeszającego wykonawców muzyki współczesnej. Główną ideą wydania była chęć zaprezentowania nowych koncepcji muzycznych, nowych technik, a także zastosowania komputerów w realizacji nowego brzmienia. Proietto simultaneo Schaeffera zaskakuje użyciem techniki polegającej na zestawianiu ze sobą jednocześnie całych, różnych fragmentów muzycznych (stąd tytuł). Qumba Suchodolskiego to utwór z pogranicza muzyki poważnej, rodzaj elektronicznych wariacji na temat słów wypowiadanych przez malutką córkę kompozytora. Ach!... Indyka przynosi aluzje do retoryki muzycznej, choć w wydaniu nowoczesnym, a Las vaquitas son ajenas Fiore (w tłumaczeniu: "krowy są cudze") oddaje wrażenie ogromych krajobrazów pustynnych Ameryki Południowej. Pyzik w swoich Medytacjach na zaskoczenie wprowadził nowe pomysły - formę otwartą i grafikę muzyczną, co pozwoliło w znacznej mierze dowolnie zinterpretować utwór. Ostatnia kompozycja - Like Breathing Chołoniewskiego - łączy tradycyjne brzmienie instrumentów z elektronicznym, generowanym przy pomocy komputera.