Obszerna publikacja (obejmująca ponad 700 stron!) jest pamiątkową księgą dedykowaną profesor Irenie Poniatowskiej z okazji jej siedemdziesiątych urodzin. Praca powstała z inicjatywy uczniów i przyjaciół Jubilatki. Wśród międzynarodowego grona autorów znaleźli się naukowcy reprezentujący różnorodne stanowiska badawcze, stąd też wielość tematyczna prezentowanych studiów. Opublikowane prace zgrupowano w trzech działach: W kręgu idei, Studia historyczne i analityczne, Z badań nad kulturą muzyczną i wykonawstwem. Tak różnorodne prace łączy jednak chęć ukazania muzyki wobec szeroko rozumianej tradycji. Publikacja zawiera ponadto szczegółowy biogram profesor Ireny Poniatowskiej, bibliografię jej prac naukowych oraz wykaz prac doktorskich i magisterskich napisanych pod jej kierunkiem.
Wybrane referaty:
- Eero Tarasti Is music sign?
- Anna Czekanowska Czy powrót do stanu łaski jest możliwy? Do dyskusji o akcie twórczym, tradycji, tożsamości i funkcjach stylizacji
- Jim Samson Balkan Panorama
- Amnon Shiloah The Singing Birds
- Anna Gruszczyńska-Ziółkowska Dźwięk i obraz. Magia gwizdków naskeńskich
- Piotr Dahlig Dzieło Oskara Kolberga a badania folklorystyczne w Europie
- Sławomira Żerańska-Kominek Dwa listy Françoisa de Sermes
- Maciej Jabłoński "Bez idioty nie sposób żyć...(nawet w Holandii)." O zagadce nieśmiertelności chaosu na marginesie "Życia z Idiotą" Wiktora Jerofiejewa i Alfreda Schnittkego
- Paweł Gancarczyk W sprawie obecności popularnego repertuaru włoskiego w Polsce XVI wieku: kompozycje dwugłosowe z "Liber sacerdotalis"
- Eugene Casjen Cramer The Holy Week Music of M. Joanne
- Zygmunt M. Szweykowski Materiał pieśniowy w mszach koncertujących Marcina Mielczewskiego
- Piotr Wilk Wpływ Riemanna na postrzeganie sonaty barokowej
- Herbert Seifert Polonica-Austriaca. Schlaglichter auf polnisch-österreichische Musikbeziehungen vom 17. bis 19. Jahrhundert
- Danuta Idaszak Wokalno-instrumentalny zespół muzyczny w Katedrze Gnieźnieńskiej w świetle zachowanych źródeł
- Mirosław Perz Luki w kalendarzu kantat kościelnych Jana Sebastiana Bacha
- Helmut Loos Hermann Kretschmers Stellungnahmen zum "Weihnachtsoratorium" Johann Sebastian Bachs und zu Ludwig van Beethovens "Missa solemnis"
- Michał Bristiger "Trattato intorno agli Istrumenti ed all'Istrumentazione" (1825) Franciszka Mireckiego. Miejsce traktatu w literaturze przedmiotu
- Tomaszewski Mieczysław Zawirowania wokół Mazurka a-moll op. 17 nr 4
- Jean-Jacques Eigeldinger Chopin vu par Czerny
- Wojciech Nowik Relacje pomiędzy Józefem Elsnerem a Fryderykiem Chopinem w świetle korespondencji
- Artur Szklener Elementy stałe i zmienne w tematach Chopina
- Krzysztof Komarnicki "Hochzeit-Walzer" Jana Nepomucena Bobrowicza. Przyczynek do historii polskiego walca fortepianowego
- Serge Gut Les élements polonais dans le "Duo-Sonate" pour piano et violon de Franz Liszt
- Klaus Wolfgang Niemöller Stanisław Przybyszewski und die Liedästhetik in Berlin um 1900
- Luba Kijanowska Twórczość fortepianowa kompozytorów lwowskich w pierwszych dziesięcioleciach XX wieku
- Danuta Jasińska Nadia Boulanger o Strawińskim
- Violetta Przech Polska twórczość na fortepian solo w latach 1956-1985. W stronę nowatorstwa
- Joanna Subel Breslauer Singakademie w życiu muzycznym Wrocławia (1825-1944)
- Ewa Talma-Davous O ekspozycji autografów muzycznych na paryskiej Wystawie Powszechnej w 1900 roku
- Małgorzata Perkowska-Waszek O Paderewskim - pedagogu
- Krystyna Juszyńska Sztuka interpretacji Artura Rubinsteina w świetle badań akustycznych nagrań na przykładzie "Ballady g-moll" op. 23 Fryderyka Chopina
- John Rink Murray Perahia: A Musical Dialogue
- Marie-Claire Mussat Henri Kowalski et les pays de Rance
- Daniele Pistone Szkic do obrazu muzyki polskiej we współczesnej Francji
|