Polmic - FB

opisy płyt (K)



Krzysztof Meyer

-


Concerto retro op. 39,
I Sonata fortepianowa op. 5,
Sonata na flet solo op. 52,
Au delà d’une absence op. 89 na kwartet smyczkowy

Wyk.: Elżbieta Gajewska - flet, Krzysztof Meyer - klawesyn i fortepian, Kwartet Wilanów: Tadeusz Gadzina - I skrzypce, Paweł Łosakiewicz - II skrzypce, Ryszard Duź - altówka, Marian Wasiółka - wiolonczela
* Acte Préalable 2001 – AP 0076, DDD 64'06''
Krzysztof Meyer należy do grona tych polskich kompozytorów współczesnych, którzy w swej twórczości utrzymują bliską więź z tradycją. W przypadku Meyera wyraża się ona doborem specyficznych gatunków muzycznych (jak koncert, sonata, czy kwartet), a także sposobem kształtowania formy według tradycyjnych założeń. Dobrze potwierdza to niniejsza płyta, zawierająca wybór najbardziej charakterystycznych kameralnych utworów kompozytora w interpretacji własnej oraz znakomitej polskiej flecistki – Elżbiety Gajewskiej i kwartetu „Wilanów”. Otwierające ją Concerto retro jest rodzajem stylizacji późnobarokowej muzyki instrumentalnej, przesyconej figuracjami i motoryką. Pochodząca z 1962 roku Sonata fortepianowa nr 1, mimo iż napisana według założeń techniki dodekafonicznej, nie wykracza poza tradycyjne brzmienie fortepianu. Podobnie w Sonacie na flet solo z 1980 roku dominuje spokojna kantylena, jedynie w środkowym fragmencie urozmaicona motywami bardziej dynamicznymi i wirtuozowskimi. Płytę wieńczy dedykowany Dymitrowi Szostakowiczowi utwór Au delà d’une absence op. 89 na kwartet smyczkowy. Meyer, który jest również znawcą muzyki rosyjskiego kompozytora i autorem jego biografii, sam tak opisał swoją kompozycję (w książeczce dołączonej do płyty): „Szostakowicz planował stworzenie 24 kwartetów smyczkowych we wszystkich tonacjach, lecz niestety zamierzenia tego nie zdążył zrealizować. Pozostawił jedynie 15 utworów. [...] Au delà d’une absence jest próbą kontynuacji tego cyklu. Nie został więc skomponowany w moim własnym języku, lecz całkowicie podporządkowany stylistyce wielkiego rosyjskiego kompozytora.”