Polmic - FB

opisy płyt (H)



Henryk Mikołaj Górecki

Perły muzyki polskiej. Górecki



Beatus Vir op. 38,
Amen op. 34,
Trzy utwory w dawnym stylu,
Koncert fortepianowy op. 40,
Małe requiem dla pewnej polki op. 66


Wyk.: Adam Kruszewski - baryton, Janusz Olejniczak - fortepian, Chór Polskiego Radia, Polski Chór Kameralny "Schola Cantorum Gedanensis", Sinfonia Varsovia, dyr. Jerzy Maksymiuk
* BeArTon 2003 – CDB026/027, DDD 38’05”+42’57” (2CD)
Perły muzyki polskiej to seria płyt wydawanych przez firmę BeArTon. Ideą cyklu jest prezentacja utworów wybranych spośród ważnych i najcenniejszych dzieł tysiącletniego dziedzictwa polskiej twórczości, przegląd jej różnorodnych form, gatunków i stylów od średniowiecza po czasy współczesne, a także ukazanie panoramy nowych trendów i kreacji wykonawczych na miarę XXI wieku. Dotychczas ukazały się trzy płyty: Liban Jerzy z Legnicy (CDB016), The Best of Paderewski (CDB018) oraz Kilar (CDB020). Czwarty tytuł - Górecki - jest dwupłytowym albumem, wydanym z okazji jubileuszu 70-tych urodzin jednego z najbardziej znanych kompozytorów współczesnych - Henryka Mikołaja Góreckiego.
Wybrane kompozycje to jedne z najbardziej znaczących dzieł twórcy Symfonii pieśni żałosnych, dobrze ilustrujące najważniejsze cechy idiomu kompozytorskiego artysty. A wyznacza go - między innymi - tematyka religijna, obecna w napisanym na zamówienie kardynała Karola Wojtyły, dziś papieża Jana Pawła II, utworze upamiętniającym męczeńską śmierć krakowskiego biskupa Stanisława - Beatus Vir oraz pełnym skupienia i nastroju modlitwy Amen. Pozostałe utwory reprezentują sporą grupę kompozycji instrumentalnych Henryka Mikołaja Góreckiego. Każdy z nich jest inny, a przecież wszystkie noszą wyraźne znamię osobowości kompozytora.
Trzy utwory w dawnym stylu z 1963 roku zachwycają ciekawymi pomysłami muzycznymi, dynamiką i różnorodnością kolorystyki, a utrzymane są „w stylu muzyki dawnej”, choć środki warsztatowe mają współczesny charakter. Kontrastuje z nimi Koncert klawesynowy napisany w 1980 roku dla wybitnej polskiej klawesynistki, Elżbiety Chojnackiej, tutaj wykonywany w wersji na fortepian przez Janusza Olejniczaka. W utworze dominują powtarzane w szybkim tempie figury repetytywne, tworzące muzykę niezwykle żywiołową, choć momentami utrzymaną w nastroju mrocznym i niepokojącym. Płytę wieńczy niezwykle poruszające Małe requiem dla pewnej polki z 1993 roku, utwór o tajemniczym tytule, którego kompozytor nigdy nie wyjaśnił. Tutaj muzyka jest niezwykle różnorodna, ma wciąż inny nastrój - od spokojnego, skupionego i wyciszonego, poprzez fragmenty dramatyczne i masywne pod względem brzmieniowym, aż do motywów tanecznych i katarynkowych.
Mistrzowska muzyka znalazła godnych siebie wykonawców w osobach znakomitych polskich artystów – śpiewaka Adama Kruszewskiego i pianisty Janusza Olejniczaka, którym towarzyszy znakomita, legendarna już dziś orkiestra Sinfonia Varsovia, znana niegdyś jako Polska Orkiestra Kameralna, pod dyrekcją swego założyciela i mistrza – Jerzego Maksymiuka oraz Chór Polskiego Radia i Schola Cantorum Gedanensis.
Warto dodać, że w marcu 2004 roku płyta została uhonorowana Nagrodą Akademii Fonograficznej – Fryderyk 2003.