Zygmunt Krauze Piano Works Monodia i fuga, Dwie inwencje, Trzy etiudy, Intermezzo, Pięć utworów fortepianowych, Tańce Gnomów, Le chanson du mal-aimé, Sześć melodii ludowych, Tryptyk, Music Box Waltz, Refrain, Nightmare Tango Wyk.: Iwona Mironiuk - fortepian * DUX 2004 – DUX 0477, DDD 60’05” |
Album zawiera dokonany przez Zygmunta Krauzego wybór jego utworów przeznaczonych na fortepian solo. Instrument ten jest szczególnie bliski kompozytorowi, bowiem od 1963 roku występuje on również jako pianista, koncertując w blisko 30 krajach Europy i Ameryki Południowej. Prezentowane na płycie dzieła pochodzą z lat 1958-1993, a więc obejmują ponad trzydziestoletni okres twórczości kompozytora. Album otwierają utwory skomponowane w latach 1958-60, jeszcze w czasach studenckich Krauzego: Monodia i fuga (1959), Dwie inwencje (1958), Trzy etiudy (1958), Intermezzo (1958), Pięć utworów fortepianowych (1958) i Tańce Gnomów (1959). Tytuł kolejnej zamieszczonej na płycie kompozycji - Le Chanson du mal-aimé (Piosenka niekochanego) z 1990 roku, Krauze zapożyczył od Guillaume’a Apollinaire’a. Znakomitą stylizację muzyki ludowej stanowi cykl miniatur – Sześć melodii ludowych, skomponowanych w 1958 roku. Kolejny utwór zarejestrowany na płycie – Tryptyk z 1964 roku cechuje ostra harmonika, gwałtowność i dramatyzm. Music Box Waltz powstał w 1977 roku na zamówienie Roberta Morana, amerykańskiego kompozytora, który był pomysłodawcą „Kolekcji Walców” – zawierającej walce przeznaczone na fortepian skomponowane przez 25 współczesnych kompozytorów. Z kolei Nightmare Tango z 1987 roku zostało skomponowane do „Kolekcji Tang” amerykańskiego pianisty i kompozytora – Yvara Mikhashoffa. Najpóźniej powstałym utworem zamieszczonym na płycie jest Refrain skomponowany w 1993 roku. Utwory zarejestrowane na płycie wykonuje Iwona Mironiuk, absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie, która ma już na swoim koncie liczne prawykonania dzieł przeznaczonych na fortepian solo i wiele nagrań radiowych – głównie muzyki współczesnej. W jej interpretacji dzieła Krauzego brzmią klarownie i przejrzyście. |