Polmic - FB

recenzje płyt (H)

A B C D E F G H I J K L Ł M N O P Q R S Ś T U V W X Y Z Ż


-

Robert Horna - Guitar. Les Cuatro Estaciones Porteñas


Piazzolla Astor Les Cuatro Estaciones Porteñas
Brouwer Leo El Decameron Negro
Tansman Aleksander Cavatina
Barrios-Mangoré Agustin Choro da Saudade, Un Sueño en la Floresta
Domeniconi Carlo Koyunbaba – Suite for guitar op. 19

Wyk.: Robert Horna - gitara
* CD Accord 2005 - ACD 138-2, DDD 73'20"
Płyta niniejsza „podsumowuje ostatni kilkuletni okres fascynacji muzyką XX wieku, wywodzącą się z rozmaitych kręgów kulturowych. Jest wypowiedzią dojrzałego człowieka, obywatela świata, który w swojej działalności koncertującego muzyka asymiluje wpływy sztuki amerykańskiej, afrykańskiej, azjatyckiej i europejskiej.” – czytamy w komentarzu dołączonym do drugiej już solowej płyty gitarzysty Roberta Horny. Wśród wybranych przez artystę dzieł, które złożyły się na jego „współczesny portret”, znalazły się cztery słynne kompozycje porteñas argentyńskiego mistrza tanga – Astora Piazzolli. Obok nich słyszymy inspirowany muzyką niewolników z Afryki trzyczęściowy cykl El Decameron Negro autorstwa kubańskiego gitarzysty i kompozytora – Leo Brouwera, przepełnione nostalgią znane Choro da Saudade Paragwajczyka Augustina Barrios-Mangoré i utrzymaną w charakterze „hipnotycznego transu muzyki orientu” suitę Koyunbaba włoskiego twórcy Carla Domeniconiego.
Centralnym utworem płyty, reprezentującym europejską muzykę gitarową XX wieku, jest Cavatina Aleksandra Tansmana – najbardziej znana polska kompozycja przeznaczona na gitarę. Napisana w 1951 roku dla wybitnego wirtuoza Andrésa Segovii, została wykonana przez niego po raz pierwszy rok później w Buenos Aires, a w 1953 roku nagrodzona pierwszą nagrodą przez Akademię Chigiana we Włoszech. W tej inspirowanej muzyką włoską, nastrojem Wenecji, pięcioczęściowej suicie odnajdziemy też wyraźne nawiązania do polskiego folkloru.