Polmic - FB

opisy płyt ()



-

Muzyka Zamku Warszawskiego



Jastrzębski Adam Concerto secondo a 2 ze zbioru Canzoni e concerti, Concerto terzo a 2 ze zbioru Canzoni e concerti
Adam z Wągrowca Canzona z Tabulatury Pelplińskiej
Rohaczewski Andrzej Canzona a 4 z Tabulatury Pelplińskiej
Mielczewski Marcin Canzona a 2, Aria a 3, Canzona a 3
Szarzyński Stanisław Sylwester Sonata a due violini con basso pro organo
Förster Kaspar młodszy Sonata La Sidon
Merula Tarquinio Canzona nona La Calzolara
Podbielski Jan Preludium

Wyk.: Agata Sapiecha - skrzypce, Maria Dudzik - skrzypce, Lilianna Stawarz - klawesyn, Marcin Zalewski - lutnia, Il Tempo
* DUX 2004 - DUX 0414, DDD 41'22"
Zamek Królewski w Warszawie za panowania Zygmunta III Wazy i Władysława IV był prawdziwym centrum kulturalnym nie tylko stolicy, ale i całego państwa. Obydwaj królowie byli znawcami i wielbicielami sztuk pięknych oraz muzyki, dysponowali liczną, reprezentującą wysoki poziom artystyczny kapelą, która gościła najwybitniejszych kompozytorów i muzyków z Polskich i z Włoch. Wśród nich byli tak znani artyści, jak Adam Jarzębski, Marcin Mielczewski, Stanisław Sylwester Szarzyński, czy Włoch – Tarquinio Merula.
Agata Sapiecha wraz ze swoim Zespołem Instrumentów Barokowych "Il Tempo" nagrywając niniejszą płytę, nota bene nagrodzoną statuetką Fryderyka 2005 w kategorii muzyki dawnej, przywołuje czasy świetności kulturalnej Warszawy i jej Zamku. Jednak próby przywrócenia XVII-wiecznych tradycji koncertowych siedziby władców sięgają już lat 80-tych XX wieku, kiedy to zapoczątkowano ideę zamkowych koncertów, których konsekwencją stał się także znany dziś cykl imprez organizowany wspólnie z Polskim Towarzystwem Muzyki DawnejFestiwal Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Sapiecha (będąca również wiceprezesem Warszawskiego Oddziału PTMD), a także skrzypaczka Maria Dudzik, klawesynistka Lilianna Stawarz i gitarzysta, mistrz gry na wioli da gamba Marcin Zalewski wraz z członkami zespołu Il Tempo są częstymi gośćmi zamkowych koncertów muzyki dawnej, mają również w swoim repertuarze wiele dzieł kompozytorów tworzących w XVII-wiecznej Warszawie. Na niniejszej płycie przypominają zarówno te bardziej znane utwory, jak błyskotliwe Concerti Jarzębskiego, Canzony jego kolegi z kapeli Władysława IV – Mielczewskiego i Sonatę a due violini con basso pro organo Szarzyńskiego, jak i te rzadziej dziś wykonywane, autorstwa nadwornego organisty księcia Albrechta Radziwiłła – Andrzeja Rohaczewskiego, organisty w klasztorze w Wągrowcu i Lądzie – Adama z Wągrowca, gdańszczanina związanego z warszawską kapelą Władysława IV – Kaspera Förstera młodszego, czy pochodzącego z Królewca – Jana Podbielskiego.