opisy płyt ()



-

Musica figurata we Wrocławiu i na Śląsku w wieku XIV i XV



Anonim Sempiterna ydeitas, Mole gravati criminum (In fewirs hitcz), Bonum vinum cum sapore, Der fochs schwantcz, O lux luminis (Der fochs schwantcz), Se grasse – Cum venerint – Ite missa est, Amis loial, Mit ganczym willin, Gavisa grata – Frawt euch, Ave virgo sanctissima, Bonus tenor Leonhardi, Serena mente iubilo, O miranda nimis, Sanctissima virginum regina, Salve festa dies
Frye Walter Ave regina celorum
Broda Paulus de Phfawn schwantcz
Vitry Philippe de Colla iugo – Bona condit – Libera me
Piotr Wilhelmi z Grudziądza Predulcis aurus turbinis, Panis ecce – Panis ewus - Pange exul – Tantum ergo
Ghizeghem Hayne van / Roelkin De tous biens plaine
Martini Ave spes et salus (La Martinella)

Wyk.: Ars Cantus, dyr. Tomasz Dobrzański
* DUX 2005 – DUX 0478, DDD 66’44”
Kolejna płyta wrocławskiego zespołu Ars Cantus, specjalizującego się w wykonywaniu muzyki dawnej od średniowiecza do wczesnego baroku, ze szczególnym uwzględnieniem muzycznych zabytków Dolnego Śląska, poświęcona została wielogłosowej muzyce XIV i XV wieku. Tytułowa musica figurata, czyli muzyka menzuralna, to wczesna forma wielogłosowości o zaznaczonej i bardziej precyzyjnej rytmice, wyznaczanej przez określone wartości rytmiczne nut (ale bez zastosowania kresek taktowych). Z kilku zabytkowych zbiorów muzyki Śląska, m.in. z dwu najważniejszych pochodzących z końca XV wieku – śpiewnika głogowskiego i kodeksu wrocławskiego, artyści wybrali kilkanaście kompozycji: od najbardziej reprezentatywnych motetów, po drobniejsze utwory (pieśni, ballady, także o charakterze satyrycznym). Większość prezentowanych utworów jest anonimowa, a wśród nazwisk znalazły się zarówno znane jedynie lokalnie, jak i cieszące się sławą międzynarodową, na przykład Philippe de Vitry, Walter Frye czy Piotr z Grudziądza.