polmic logo 2009 250

newsletter
FB 50
„Z Sewilli i ogrodów Aranjuez”
20 stycznia 2018, Warszawa
„Byłem tu, Fryderyk”
24 stycznia 1018, Warszawa
XI Międzynarodowy Konkurs Wiolonczelowy im. Witolda Lutosławskiego
29 stycznia - 10 lutego 2018 , Warszawa
XV Konkurs Kompozytorski im. Tadeusza Ochlewskiego
31 stycznia 2018 roku
Henryk Mikołaj Górecki III Symfonia „Symfonia Pieśni Żałosnych”
Premiera płyty
Ogólnopolski Konkurs Orkiestr Smyczkowych
27-28 marca 2018, Bydgoszcz
„Sinfonia Varsovia Kameralnie” – nowy cykl koncertów w siedzibie Orkiestry
3 stycznia - 5 grudnia 2018, Warszawa
Arte dei Suonatori Masterclasses
12–18 lutego 2018, Radziejowice

recenzje płyt (A)

A B C D E F G H I J K L M N O P R S T V W X Z Ł


-

Agnieszka Duczmal Vol. 2



Tansman Aleksander Tryptyk na orkiestrę smyczkową
Meyer Krzysztof Koncert kameralny na harfę, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową op. 64
Panufnik Andrzej Koncert skrzypcowy
Kilar Wojciech Orawa

Wyk.: Karolina Jaroszewska - wiolonczela, Bożena Trendewicz - harfa, Konstanty Andrzej Kulka - skrzypce, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia „Amadeus”, dyr. Agnieszka Duczmal
* Polskie Radio SA 2004 - PRCD085, DDD 77'56"
Druga płyta nowej serii płyt Orkiestry Kameralnej Polskiego Radia „Amadeus” i dyrygentki Agnieszki Duczmal – po nagraniu Wariacji Goldbergowskich Johanna Sebastiana Bacha w transkrypcji na orkiestrę autorstwa Józefa Kofflera (PRCD084) – w całości poświęcona została polskiej muzyce współczesnej. Cztery nagrane kompozycje reprezentują cztery różne oblicza naszej rodzimej twórczości XX wieku. Najwcześniejszy, otwierający płytę Tryptyk Aleksandra Tansmana z 1930 roku to modelowy przykład utworu neoklasycznego o przejrzystej fakturze, motorycznym charakterze i nawiązaniach do polskiej muzyki ludowej. Zamówiony w 1971 roku przez Yehudi Menuhina Koncert skrzypcowy Andrzeja Panufnika reprezentuje nowy rodzaj brzmieniowości, osiągniętej poprzez operowanie bardzo wyselekcjonowanym materiałem dźwiękowym, ograniczonym zaledwie do trzydźwiękowej komórki. Z kolei Koncert kameralny na harfę, wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Krzysztofa Meyera z 1984 roku porusza przede wszystkim wielością odcieni ekspresyjnych – od fragmentów wyciszonych, lirycznych (początek I części), poprzez bardziej dynamiczne i motoryczne (II część), aż do refleksyjnych (część III). Zamykająca płytę słynna Orawa Wojciecha Kilara z 1986 roku to jeden z wielu utworów kompozytora związanych z Tatrami – żywiołowa muzyka inspirowana muzyką góralskiej kapeli.