Polmic - FB

opisy płyt (K)



Karol Szymanowski

Phantasy, Masques, Harnasie



Fantazja C-dur op. 14
Maski op. 34
Harnasie op 55 (transkrypcja na dwa fortepiany: Grażyna Bacewicz, opr. wykonawcze: Andrzej Tatarski

Wyk.: Joanna Domańska - fortepian, Andrzej Tatarski - fortepian
* DUX 2007 – DUX 0576, DDD 68’50”
Najnowsza płyta z serii fonograficznej Szymanowski w katalogu firmy DUX przynosi nagrania trzech kompozycji fortepianowych Karola z Atmy w interpretacji Andrzeja Tatarskiego i Joanny Domańskiej, pianistów, w dorobku których muzyka Szymanowskiego zajmuje szczególnie ważne miejsce. Dokonany przez artystów wybór utworów nagranych na płycie, której wydanie zbiegło się z obchodzonym w 2007 roku Rokiem Karola Szymanowskiego, nie był zapewne przypadkowy. Każda z trzech kompozycji stanowi wyjątkową pozycję w twórczości kompozytora, a ich rejestracje fonograficzne już teraz posiadają wartość historyczną.
Otwierająca płytę Fantazja C-dur op. 14 z 1905 roku zaliczana jest do najtrudniejszych utworów fortepianowych Szymanowskiego. Trzyczęściową kompozycję, nawiązującą do stylu muzyki Franza Liszta, charakteryzuje dysonansowa harmonika oraz niezwykle rozbudowana faktura pianistyczna. Napisane dziesięć lat później, w latach 1915-16 Maski op 34 zdradzają fascynację kompozytora kulturą Bliskiego Wschodu. W komentarzu dołączonym do płyty, autorstwa Agnieszki Jeż, czytamy: „Fantastyczna atmosfera Szecherezady [I części cyklu] zaskakuje słuchacza rozległością impresjonistycznych skojarzeń a jednocześnie różnorodnością nieoczekiwanych kontrastów. Błazen Tantris [II część] przywołuje historię miłości Tristana i Izoldy. (...) Trzeci utwór cyklu, Serenada Don Juana, odwołuje się do historii Don Juana – legendarnego kochanka i zabijaki, którego postać Szymanowski szkicuje pełną ekspresji paletą barw brzmieniowych, przywołujących na myśl dojrzały warsztat postromantyczny”. Płytę wieńczy historyczne nagranie - premierowa rejestracja Harnasi op. 55 w transkrypcji na dwa fortepiany autorstwa wybitnej kompozytorki Grażyny Bacewicz, zrealizowane w styczniu 2007 roku w Studiu S-1 Polskiego Radia w Warszawie. Rękopis fortepianowej wersji słynnego baletu, pochodzącej z 1933 roku, w roku 2006 został wystawiony do sprzedaży przez dom aukcyjny Sotheby’s w Londynie. Biblioteka Uniwersytetu Warszawskiego, będąca depozytariuszem spuścizny Szymanowskiego, podjęła próbę zakupu bezcennego autografu, która ze względu na zbyt wysoką cenę nie powiodła się. Jednak dzięki staraniom Towarzystwa Muzycznego im. Karola Szymanowskiego udało się doprowadzić do premierowego nagrania kompozycji w interpretacji Joanny Domańskiej i Andrzeja Tatarskiego, które następnie zostało utrwalone na niniejszej płycie.